Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FullHD-telkku PS3:n seuraksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SilentFin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Ja kuten aikaisemmin totesin, inputlag on ensiimäinen eliminoitavien listallani, kaikki muu tulee sen jälkeen. :)

Äkkiäkös tuon liikkeessa testaa vaikka läppärin kanssa. Ottaa verrokiksi LG SL8000:n niin näkee eron nopeaan telkkariin.

Todella näppärä trheadi input lagista.
Toivottavasti tuonne saadaa lisää kuvia. Ei kannata uskoa mitä tahansa kirjoituksia input lageista, kun ainakin itse olen törmännyt monenlaisiin valheisiin netissä noiden osalta. Nuo ruutukuvat eivät valehtele, varsinkaan jos ovat verrattu crt-monitoreihin. Kannettavien näyttöjen kanssa testaukset pitäisi kalibroida crt:n kanssa.

Ei varmaankaan olisi huono idea tehdä tännekkin tuollaista ketjua.

Todella näppärä trheadi input lagista.
Toivottavasti tuonne saadaa lisää kuvia. Ei kannata uskoa mitä tahansa kirjoituksia input lageista, kun ainakin itse olen törmännyt monenlaisiin valheisiin netissä noiden osalta. Nuo ruutukuvat eivät valehtele, varsinkaan jos ovat verrattu crt-monitoreihin. Kannettavien näyttöjen kanssa testaukset pitäisi kalibroida crt:n kanssa.

Ei varmaankaan olisi huono idea tehdä tännekkin tuollaista ketjua.

Juu, tuosta on samaisella foorumilla LCD-inputlag threadikin olemassa. Olen kumpaankin tutustunut, mutta lisätietoa kaivataan. On harmillista, etteivät valmistajat ilmoita edes mitään viitteellisiä arvoja noista asioista. Liikkeissäkin myyjät ovat ihan pihalla, jos asiasta erehtyy mainitsemaan. Joissakin asiantuntija (lue hifiliikkeissä) on oltu kärryillä, mutta heidän valikoimansa ja hintansa ovat harvoin varteenotettavia ratkaisuja.

Äkkiäkös tuon liikkeessa testaa vaikka läppärin kanssa. Ottaa verrokiksi LG SL8000:n niin näkee eron nopeaan telkkariin.
tuo on kyllä käynyt mielessä pari kertaa. Voi ollakin, että kun tämä tulee hieman ajankohtaisemmaksi, niin varaan aikaa ja tuon teenkin. Tarvii vain kunnolla perehtyä tuohon mittausohjelmaan.

Tuo mustan heikkeneminen ei ole itselleni ongelma, kunhan se ei mene liian haaleaksi.

Kyllä se aika haaleaksi menee ja se haittaa, kun on tottunut siihen alussa olevaan mustan tasoon. Muistan kun töllöhankinnan mietintöjen aikana tsiigailin panaakin kaupassa ja ihmettelin miten sen mustan tasoa on kehuttu, kun kuva oli ihan harmahtava verraten hyvän mustan tason omaaviin töllöihin. Luin sitten vasta jälkikäteen mistä tuo johtui, eli juuri tuosta tason heikkenemisestä.

Ja ihan pienellä input lagilla ei ole väliä. Itelläni on ~1 framen input lagi (eli 16ms) pioneerissa ja se ei ole haitannut, vaikka pelaan tappelupelejäkin. Veikkaan, että jossain 30ms luokassa lagi alkaa vaikuttaa huomattavasti.

Ja ihan pienellä input lagilla ei ole väliä. Itelläni on ~1 framen input lagi (eli 16ms) pioneerissa ja se ei ole haitannut, vaikka pelaan tappelupelejäkin. Veikkaan, että jossain 30ms luokassa lagi alkaa vaikuttaa huomattavasti.

Itse huomaan nopeissa peleissä tuollaisen 30-40 ms input lagin hyvin pienenä tahmaamisena. Varsinaisesti itse pelattavuuteen tuollainen ei vaikuttanut, mutta ohjaus tuntuu ärsyttävältä. Sama ilmiö, minkä tuntee nopealla telkkarilla Killzone 2:n kanssa. Kyllä silläkin pärjää jos ei pelaa tappelupelejä tai muuten tarvitse pelikokemuksen kannalta nopeinta mahdollista reaktiomahdollisuutta. Kyllähän tuollaiseen tottuu, mutta mikäli on herkkä input lagille kannattaa suosiolla etsiä alhaisella input lagilla varustettua telkkaria.

g10:stä kokemuksia taas kerran.

Sataprosenttisesti en sano, että kyseessä olisi tuo haalenemis ongelma. Kuitenkin, jo ennenkuin olin lukenut tästä ongelmasta, olin ihmetellyt että telkun kuva oli yhtenä päivänä muuttunut jotenkin vaaleammaksi. No, säätimellä takas tummaksi. Homma ok. En siis ole enää varma asiasta, mutta epäilisin tuon olleen juurikin se mustantaso ongelmaan liittyvä.

Toisena G10 omistajana ihan mielenkiinnosta, sääditkö mustan tasoa vai kontrastia vai mitä? Ehkä lievää haalenemista voisin itsekin sanoa tapahtuneen, ½vuotta vanha telkkari enkä ole säätöihin koskenut sen jälkeen kun asetin ne Tekniikan Maailman säätöjen mukaan (ei välttämättä parhaimmat alun perinkään?). Kuvanlaatuun ja liikkeen toistoon olen todella tyytyväinen, mustaankin, mitä nyt tosiaan tuntuu hieman haaleammalta kuin ennen. Tosin muuton jälkeen telkkarikin on lähempänä isoa ikkunaa, ehkä niitä asetuksia voisi rukata enemmänkin...

Ja muita negoja
-Lämmittää kivasti
-Tuulettimien vaimea hurina (pientä verrattuna pleikkaan, todella pientä.)
-optical out ei ulosta 5.1 ääntä.

Samat negat myös täältä, paitsi että nuo tuulettimet ovat todella vaimeat, joten lähes olematon se. Oma mallini tosin sirisee selvästi ja varsinkin kun valkoista on ruudulla (assassin's creedin latausruudut, auts!). Ei sinulla sitten sirise? Kun jos jostain tämän telkun kohdalla valittaisin niin se olisi tuo sirinä.

Lisätään tuo G20 tuohon sirinä-mallistoon eli valkoinen ruutu, volyymit nollassa niin sen kuulee, ei häiritsevästi mutta sen kuulee. Häviää kylläkin taustameluun volyyminapin käytöllä joten ongelmia sen suhteen ei ole itsellä.

Toisena G10 omistajana ihan mielenkiinnosta, sääditkö mustan tasoa vai kontrastia vai mitä? Ehkä lievää haalenemista voisin itsekin sanoa tapahtuneen, ½vuotta vanha telkkari enkä ole säätöihin koskenut sen jälkeen kun asetin ne Tekniikan Maailman säätöjen mukaan (ei välttämättä parhaimmat alun perinkään?). Kuvanlaatuun ja liikkeen toistoon olen todella tyytyväinen, mustaankin, mitä nyt tosiaan tuntuu hieman haaleammalta kuin ennen. Tosin muuton jälkeen telkkarikin on lähempänä isoa ikkunaa, ehkä niitä asetuksia voisi rukata enemmänkin....
Mulla oli aluksi jollain supermittarilla mitatut arvot joilla kuvan piti olla teknisesti paras mahdollinen. Ja niinhän se olikin omasta mielestäni. Mutta sitten valahti haaleaksi. Luulin, että vaimoke oli testaillut omiaan, mutta ei ollut. Pamautin oletus asetukset ja voila. Joskin suoraa vertailua ei päässyt tekemään niin olin noihin oletusasetuksiin (+kaikki kuvan parannukset pois paitsi automaattisen kirkkauden säädön) yhtä tyytyväinen kuin ostaessa niihin kalibrointi astuksiin.

Ja mustan tasoahan en säätänyt mitenkään kun pelkkä musta ei ollu kyseessä. Koko ruutu oli haaleampi kaikkine värineen. Ja mulla oli tuossa aika oudot säädöt. Kuva piti aikanaan rukata ekaksi ihan sinertäväksi(olikohan se viileä vaihtoehto), lisätä vihreää (tuota säätimen nimeä en tiedä, mutta se on vain euromalleissa) ja sitten normalisoida kontrastilla ja valoisuudella säätämällä ne lähes tappiin. Ihme temppu, mutta kuvasta tuli tosi hyvä. Olisi mielenkiintoista verrata nyt tuota aloitus säätöä uudella telkkarilla ja sitten näitä oletus säätöjä vanhalla. Uskon, että jotain on menetetty mutta kenties joku voisi tuohon voltitettuun paneeliin tehdä uuden kalibroinnin. Ja kuva on edelleen kilpailukykyinen, omasta mielestä kärkikastia.

Samat negat myös täältä, paitsi että nuo tuulettimet ovat todella vaimeat, joten lähes olematon se. Oma mallini tosin sirisee selvästi ja varsinkin kun valkoista on ruudulla (assassin's creedin latausruudut, auts!). Ei sinulla sitten sirise? Kun jos jostain tämän telkun kohdalla valittaisin niin se olisi tuo sirinä.

Ei niinkään sirise, mutta sinisellä ruudulla (heh PSN) kuuluu sellaista vinkumista kuin jossain vanhoissa putkitölsyissä. Siis sellaista jonka lähdettä on vaikea huomata, tai ylipäätään huomata, mutta sitten kun sulkee telkun niin huomaa, että se on poissa. Olen lukenut, että tuota sirinää ei ole kaikissa värkeissä ja lukenut myös, että saattaa myöhemmin ruveta ilmenemään. En sitten tiedä onko tuo vinkuminen sama käsite kuin sirinä, mutta kyseessä on minulla sellainen "viiiiiiii" eikä "sirisirisiri". Kyseessä on niin hiljainen ääni, että se kilpailee kännykän muuntajan huminan känssa, joten epäilen, ettei kyse ole tuosta "sirinästä".

Kyllä se aika haaleaksi menee ja se haittaa, kun on tottunut siihen alussa olevaan mustan tasoon. Muistan kun töllöhankinnan mietintöjen aikana tsiigailin panaakin kaupassa ja ihmettelin miten sen mustan tasoa on kehuttu, kun kuva oli ihan harmahtava verraten hyvän mustan tason omaaviin töllöihin. Luin sitten vasta jälkikäteen mistä tuo johtui, eli juuri tuosta tason heikkenemisestä.

Niin puhutkos nyt g10:stä vai g20:stä? Niissä kuitenkin eri paneelit. Pana nimen omaan sanonut tuosta g20:stä, että haaleusongelmaan puututtu. Mutta jos sulla on Panan g20 käytössä, niin kerro ihmeessä lisää, koska itseäni kiehtoo juuri tuo g20, ei g10.
Inputlagista sen verran, että olen ajatellut, että pari framee ~30ms on vielä ok, 40-50ms menee jo harkintaan ja siitä ylöspäin en edes vilkaise.

Kävin tänään Sony Centerissä tutkailemassa Sonyn mallistoja. Myyjä(oli myymäläpäällikkö) ei tiennyt taaskaan mitään inputlagista, mutta ymmärsi kuitenkin yskän. Sovimme, että voi tulla läppärin kanssa mittailemaan lageja. Palvelu oli asiallista. Itselläni silmä kiintyi kovasti hx700:een, vaikka sitä ei saakaan 46" isompana. 200hz sujellus miellytti ainakin omaa silmää, vaikka se todellakin tekee kuvasta "videomaista". Liiketoisto on kuitenkin miellyttävämpää katsella, kuin esim. 100hz töllöistä. Kotona tuota ei tietenkään huomaisi, kun ei olisi vertailukohtia. Tässä mietityttää tuo inputlagi. Ainoa testi mitä olen netistä löytänyt (kiitos Kazi) antoi tulokseksi 46 ms, joka on vähän liikaa. :( Jos joku on törmännyt tämän mallin inputlageihin muualla, niin laitelkaahan tänne viestiä!

Mutta jos sulla on Panan g20 käytössä, niin kerro ihmeessä lisää, koska itseäni kiehtoo juuri tuo g20, ei g10.
Trusted Reviews julkaisi oman arvostelunsa 50 tuuman G20:sta. Design (eli oleellisesti ulkonäkö) ei kehuja kerännyt, mutta muuten kokonaisarvosanaksi pamahti 9/10 ja TR Recommended -lätkä.

Lähde: Trusted Reviews

Omassa Sonyn plasmassa...

Tarkoitat varmaan LCD:ssä?

Ostettiin muuten muutama viikko sitten yhdelle sukulaiselle uusi Sonyn Bravia, jossa tuo internet-tv (taitaa olla kaikissa uusissa malleissa, joten extraa siitä ei tarvitse maksaa), ja olin positiivisesti yllättänyt miten ok se toimi. Lähinnä puhun Yle Areenasta, joka latautui ja pelitti varsin hyvin, ja täytti nätisti koko ruudun (siis silloin kun 16:9-matskua). Laatu ei kauheasti jäänyt jälkeen meidän ah-niin-pakatusta digi-tv:n kuvasta.

Tietenkin tuo internet-tv on vain yksi hieno sana lisämään myyntiä (mitään selainta tms ei tuossa ole - ja muutenkin rajalliset katsomismahdollisuudet), mutta ihan hauska Areenasta on jotain bongailla kotisohvalta - jos ei läppäriltä jaksa.

Niin puhutkos nyt g10:stä vai g20:stä? Niissä kuitenkin eri paneelit. Pana nimen omaan sanonut tuosta g20:stä, että haaleusongelmaan puututtu.
Molemmat paneelit vanhenevat alussa. Vai pitäisikö sanoa, että kaikki plasma paneelit vanhenevat alussa. Solujen valovoimaisuus heikkenee ajanmyötä kaikissa plasmoissa. Tuo korjaus joka panan plasmoissa on 2009 mallien jälkeen tullut, perustuu volttinosto intervallien lyhentämiselle jotta hypyt eivät olisi niin hyvin havaittavissa. Ajanmyötä nuo ongelmat kaikkoavat kun solujen valovoimaisuus stabiloituu tietylle tasolle ja volttinostoja ei enää tarvita.

Pikkuisen olen erimieltä Piben kanssa tuosta häiritsevyydestä. Itse en tosin ole mikään tarkkasilmäinen analyytikko, mutta jos tuo volttinoston ajankohta omassa telkussa olisi pitänyt tehdä pelkän mustan tason muutoksesta, niin olisi jäänyt huomaamatta. Mistään harmahtavasta ei todellakaan pysty puhumaan. Väittäisin jopa, että mustan tason laskun jälkeen ollaan edelleen yli sen perustason ja jopa puolikuntoisenakin tuo mustantaso on samaa luokkaa kuin esim KDL-w5500 sonyn kanssa ellei jopa parempi(tosin en osaa sanoa, kuika pitkä aika on tarkalleen ottaen viime voltituksesta). Tuliteränä taas tuo mustan taso g10:ssä on jotain lähes täydellistä.

Tuosta vähän tukea havaitsemilleni asioille:

Calibrated black level on the Sony KDL40W5500 HDTV was 0.05 cd/m2.

I got out my meter and measured a surprising .017-.019fL range.(vrt.0.018fL=0.06cd/m2)

Eipä tuo sonyn malli mikään spessu musta ole. Mutta panan g10 alkumusta on jotain spessua ja siksi moni telkkarifriikki on siihen santsannut. Tuosta syystä asia saanut paljon julkisuuttaa koska telkkua on ostettu paljon mustan tason vuoksi ja jouduttu pettymään kun se tippuu tasoon "average". Tuo tiputus ei edes ole lopullinen. Onhan se jokatapauksessa paska ominaisuus, mutta ominaisuuksia verratessa kannattaa aina ottaa huomioon niitten todellinen merkitys. En siis yritä kaupata tätä g-sarjaa, vaan koitan valottaa tätä ongelmaa jotta jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä sen merkittävyydestä siihen omaan näkemykseensä perustuen.

Laitoin tuonne nyt inputlag-ketjun pystyyn. Sinne vain kaikki viisaat ja valaistuneet lukuja latelemaan!

Laitoin tuonne nyt inputlag-ketjun pystyyn. Sinne vain kaikki viisaat ja valaistuneet lukuja latelemaan!

Rocks! En uskaltanut tuota ketjua mennä heti sotkemaan, mutta aloitusviestiin voisi laittaa ohjeita tuon inputlagin testaamiseen, niin ehkä useampi hoksaisi kuinka helppoa se loppuviimein on. Näin niitä tuloksiakin voitaisiin saada enemmän.

Rocks! En uskaltanut tuota ketjua mennä heti sotkemaan, mutta aloitusviestiin voisi laittaa ohjeita tuon inputlagin testaamiseen, niin ehkä useampi hoksaisi kuinka helppoa se loppuviimein on. Näin niitä tuloksiakin voitaisiin saada enemmän.

Hyvä idis! Olkaa hyvä vaan ja iskekää käskyä kivilaattaan. ;)

Hyvä idis! Olkaa hyvä vaan ja iskekää käskyä kivilaattaan. ;)

Tuossa pari sivua sitten postailin linkin, mutta: valmis testausohjelma Windowsille sekä HTML-versiona löytyy tuolta -> linkki. Kameralla kuva kun kaksi näyttöä on vierekkäin ja voilá!

Viimeksi muokannut moderaattori:

Tuossa pari sivua sitten postailin linkin, mutta: valmis testausohjelma Windowsille löytyy tuolta -> linkki. Kameralla kuva kun kaksi näyttöä on vierekkäin ja voilá!

Jehna! Kiitosta. Laitoin tuonne toiseen ketjun linkkisi sekä ohjeet. Lisäilin sinne vielä yhden esimerkkivideon.

Hieman kiirus olis fullhd telkun ostolla, voisko joku asiasta tietävä kertoo

plasma vai lcd?

merkki?

42" olis kiikarissa, muusta ei tietoa. 800€ budjetti, alikin voi mennä mieluusti. :p

Ylös Bottom