Vastaus: Ghost Recon Future Soldier [PS3/X360 Hype]
Muutamia huomioita parin tunnin testaamisella:
- Grafiikka on tarpeeksi isoa, viholliset erottuvat ihan hyvin
- Kontrollit ovat aluksi todella vaikeita, eivät meinanneet millään iskostua päähän. Etenkin jos suojaudut johonkin tai koetat hieman kurkistella nurkan taakse ilman "seiniin nojaamista", niin ei tule mitään, sotilas tekee liian nopeita liikkeitä.
- Aseita on aluksi avoinna kolme, perusrynkky, submachinegun ja kookoo. Jokaiseen aseeseen saa kiinni yhden lisävarusteen, joita aukeaa levelien nousemisen myötä. Erikoista lisävarusteiden kanssa onkin, että voit valita vain yhden kahdesta avatusta. Esimerkkinä taso neljä, jossa aukeaa joko taktinen stun-kranaatti tai savukranaatinheitin.
- Osumankesto on, miten sen nyt sanoisi, tavallista tiukempi. Jos ryntäilet, niin kuolet lähes takuuvarmasti kämppivän vihun tuleen. Aivan HC-tasolla ei kuitenkaan mennä, mutta mukavan realistisella tasolla mennään.
- Tarkka tähtääminen on todella palkitsevaa. Jo ensimmäisenä auki olevalla perusrynkyllä saa todella tarkkoja bursteja rautatähtäimen läpi ja pääosumia napsii suht helposti kaukaakin, jos on varomattomia vihuja.
- Pelissä on ns. havaitsemissysteemi, eli vihollisten ruumiiden ääriviivat näkyvät muutaman sekunnin ajan silmiesi edessä myös seinien läpi, kun vihollinen havaitaan. Ampuminen ei mielestäni aiheuta paljastumista, mutta ruudussa näkyvät kyllä laukausten suunnat. Paljastunut vihollinen saa "Detected" -tekstin ruudulleen.
- Tapoilla ei ole paljoakaan merkitystä erävoittoja haettaessa, sillä niistä saa vain jämäpisteitä joukkueen kokonaissaaliiseen. Pelin sisäiset tehtävät sen sijaan ovat sadan pisteen arvoisia, tyyli on hyvin pitkälle sama kuin vaikkapa Killzone-peleissä ja uusimmassa Socomissa. On tiedustelua, hakkerointia, alueiden valtaamista jne. Tehtäväpisteiden mennessä tasan ratkaisevat tapot voittajatiimin.
- Kranaateissa on oikeasti munaa, niillä tappaa tehokkaasti, vaikka ei osuisikaan aivan viereen. Muutaman kerran onnistunut laittamaan kolmekin vihua matalaksi yhdellä kranulla. Kranuja on lisäksi helppo käyttää, etenkin suojan takaa. Niitä pystyy myös "keittämään" kädessä.
- Pelistä löytyy killcam, josta näkee viimeiset viisi sekuntia ennen kuolemaa. Välillä kyseinen kamera ei joko toiminut kunnolla tai sitten oli lagia servuilla, kun juoksin vihollisen ohi kulmassa ja ollessani jo pari metriä ohi tilanteesta, alkoi ampuminen ja kuolin.
- Syntyminen onnistuu oman ryhmänjäsenen lähelle tai sitten kiinteään lähtöpaikkaan. Pari poikkeusta löytyy: a) et voi liittyä tiimikaveriin, jos hän on taistelussa b) sama juttu jos kaverisi on tehtävän kohteen lähellä. Syntymisaika on melko lyhyt, seitsemän sekuntia.
- Aseita voi kustomoida todella monipuolisesti, siinä vierähtää helposti tovi jos toinenkin. Nappi pohjassa ampuminen ei muuten kannata, ainakin ensimmäisen auki olevan asesetin pyssyissä on karmea hajonta.
- Kun sotilas juoksee, niin siinä on etenemisen meininkiä verrattaessa normaaliin liikkumiseen. Juoksunappi on muuten oletuksena X pohjassa. Sitä ei mainita kontrolleissa, joista saa pientä osviittaa taistelukentän latautuessa. Ympyrästä saa vaihdettua hiiviskelyn ja hölkkäämisen välillä, pohjaan painaminen taas vie makuulle. Hyppääminen ei tietääkseni onnistu, esteiden yli pääsee X:ää painamalla.
Ja muistakaahan tämän olevan beta, ei todellakaan toimi vielä kunnolla. Loppuun lista tähän mennessä löydetyistä bugeista: 1) Peli tilttailee melko säännöllisesti, parin tunnin sessioon mahtui kuusi pleikan jumiutumista mm. aulassa, kesken pelin, peliä ladatessa ja aseita muokatessa 2) Kaverin squadiin liittyminen ei onnistu, sama kutsun kanssa tai "join friend" -toiminnolla 3) Välillä et saa ollenkaan yhteyttä Ubisoftin palvelimiin mennessäsi multiplayeriin 4) Peliseuraa ei meinaa löytyä kuin vahingossa, tavallisesti löydät itsesi yksin joltakin serveriltä ja seuraa ei tule kirveelläkään 5) Hostin lähteminen kesken pelin aikaansaa tietty uuden hostin valinnan, mutta pari kertaa peli on tässä tilanteessa heittänyt suoraan aulaan ja mappi jää kesken.
Napauttakaa muuten starttia pelin aikana, jos haluatte muokata tähtäimen nopeutta ja mahdollisesti invert-tähtäystä. Pelin alkuvalikoissa niitä ei voi vaihtaa.