Vastaus: Ghost Recon Future Soldier [PS3/X360 Hype]
Voisko joku betaa pelaava laittaa vaikka jotain plussia ja miinuksia. Olen ajatellut tämän ostaa kun julkaistaa, että saisi jotain muutakin pelattavaa kuin bäfä
Noniin, about 1600 tappoa ja yli päivän peliajalla uskaltaa varmaankin jo pientä plus/miinus -listan tynkää laittaa pinoon. Insinöörillä tässä on menty suurimman osan ajasta, LVL on nyt muistaakseni 37 joten vieläkin on juttuja paljon kokematta. Scoutin ja Riflemanin jutut on lähes kokonaan kokematta myös. Tarkoitus olisi tsempata inssin levu tuonne 40 asti jolloin pääsen näkemään onko insinöörin turretilla jotain erityislaatuista virkaa. Tällä hetkellä inssilläni on melkein aina jammeri mukana. Se siis tekee tyhjäksi vihollisen sensoripallot ja muut havainnointilaitteet määrätyllä alueella, erittäin tarpeellistä olla tuo mukana vähintään yhdellä tiimiläisellä. Vallattavan kohteen puolustuksessa tietenkin aivan loistava. Hyökkäyksessäkin toki.
Mainittakoon kuitenkin että vaikka peli on minun mielestä kiva niin ei varmaan kolahda kaikille, kuitenkin aika erikoinen tapaus. Tärkeintä on kokeilla itse kunnolla. Suurin "ansa" mihin moni varmaankin lankeaa on luovuttaa samantein kun näkee sensoripallot toiminnassa ekoja kertoja. Pitää myöntää että itselläkin häiritse se asia aika paljonkin alkuksi, mutta näin jälkikäteen ajateltuna ei haittaa enää yhtään. Jos ruudussa lukee detected niin voit(te)
a) Vaipua synkkyyteen ja vaikka jatkaa random sinkoilua pelikentällä vailla päämäärää ja TAI
b) Ratkaista se tilanne yhdessä hyvällä pelillä ja kommunikaatiolla, apulaitteita usein tarvitaan ja niistä voidaan sopia jo ennen peliäkin että kuka ottaa ja mitä ottaa.
Nimenomaan tuo kohta B taitaakin olla se pihvi tässä. Tusinapelejä kyllä riittää riesaksi asti jossa mennään nappi pohjassa siksakkia ympäri kenttää. Tässä pelissä on enemmän, yksi isoin asia on nimenomaan tuo vihollisen tiedustelu ja vastatiedustelu. Sitten on paljon muuta kuten se että panokset tahtoo loppua ja Riflemanin on tuotava paukkuja lisää mestoille yms.
Koostan alle nyt niitä plussia ja minoja kuten oli luvattu. Muistakaahan kuitenkin että puhutaan Beta versiosta joka ei laadultaan vastaa lopullista tuotetta.
Mukavia juttua:
- Tiimityön merkityksen korostuminen (confidence system, apulaitteet yms.) En meinaa edes muistaa milloin viimeksi konsoliräiskyttelypelissä on näin paljon yhteistyöstä palkittu? Ehkä Shadowrunissa vuonna 2007
- Kontrollit & kamera, todella harvoin tulee fiilis että ei näe kunnolla tai muuten ikävä pelata. Näkymässä on puolen vaihto
- Karttasuunnittelu, huolella on tehty ja ovat suht. tasapainossa
- Grafiikka, ei ole mopo lähtenyt keulimaan joten pyöriikin hienosti ja on ihan mukavaa katseltavaa
- Paikalla olevat pelihahmot sulautuvat uskottavasti ympäristöön, liikkuvatkaan eivät pompi liikaa silmille kaukaisuudesta, scopeille tulee käyttöä
- Aseiden ampumisfiilis voisi olla haastavampaa omaan makuun mutta koen tuntuman kuitenkin positiivisena
- Gunsmith toiminto, jokainen voi rakentaa omalle pelityylilleen sopivan kättä pidemmän. Voit laittaa vaikka kertatuli liipaisinta tai 3 burst jne.
- Conflict pelimuoto, vallattava kohde randomina eri paikoissa. Matsissa käydään taistelua kartan joka puolella ja siis hyödennetään kartan koko pinta ala tehokkaasti (ei tunnu siltä että hinkkaisi koko ajan samassa kohdassa kuten monissa peleissä tuppaa usein käymään)
- Partyn koko 6 pelaajaa
- Pelaajamäärä järkevä 6 vs 6, koko ajan toimintaa mutta ei kolise päät yhteen kuten mm. Killzonessa joskus
- Sooloilijat ei pärjää, jos lähdet hakemaan korkeaa K/D ja pelaat itsekeskeisesti vain tappojen perässä niin huono sijoitus tuloslistassa on aika varmaa
- Mukava peliseura jopa randomien taholta, ei yhtään "huutoapinaa" tai teamkillaajaa ole vielä näkynyt. Tiimipelitaidoissa toki oli usein toivomisen varaa, suuri osa ei osaa vielä pelin ideaa jostain syystä
- Party toimii ihan ok, joskus joutuu eripuolelle 1. pelin ajaksi (jos ei muutoin mahdu) mutta seuraavassa pelissä heittää automaattisesti partylaiset samalle puolelle
- Ei lainkaan mitään Free For All tai TDM pelimuotoa K/D horotsuille, jokaisessa pelimuodossa päämäärä mitä tavoitellaan tiiminä. Pisteet määräytyy täysin tehtävien suorittamisien mukaan ja tapoilla ei pisteissä merkitystä
Vähemmän mukavia juttuja:
- Ei tämä tainnut olla nyt sitä "alkuperäistä Ghost Reconia" jota osa varmaankin toivoi
- Saboteur pelimuoto ei jostain syystä henkilökohtaisesti nappaa, voi tosin olla etten osaa enkä ymmärrä ja tarvisin lisää pelitunteja että avautuu
- Bugeja siellätäällä: Tilttiä, puuttuvia tekstuureita, pelin "selostus ääniä" tulee myöhässä, lägiongelmia jenkkien kanssa pelatessa ja muuta pientä
- Voicet ei toimi luotettavasti, jos kuka tahansa laittaa kenet tahansa mutelle niin sen jälkeen enemmän tai vähemmän kaikilla pelaajilla lakkaa voice kommunikaatio toimimasta. Tämä on mielestäni ylivoimaisesti pahin vika koska koko pelaaminen nojaa täysin yhdessä tekemisen varassa
- Aseet hieman ylitarkkoja, tykkäisin jos sarjalla ampuessa ei ihan niin pitkälle voisi surruutella tarkasti. Tämä ongelma tosin koskee nykyään melkein jokaista peliä joten onko tuo siten miinus muihin verrattuna
- Scope liikkuu aika hitaasti, jos taas nostaa senssiä niin hipfire on liian nopea
- Hipfiretähtäys ja scopetähtäys ei ole aivan synkassa: Kun tähtäät nurkan takana väijyvää vihua ja on ihan kohdalla, sitten jos vaihdat scopeen niin huonossa lykyssä tähtäiletkin seinää siinä vaiheessa kun olisi jo kiire ampua
Tällanen lista nyt ensimmäisenä tuli mieleen, voi olla että unohdin vaikka mitä mutta tosiaankin paras keino selvittää asioita on imuroida Betaversio henkilökohtaiseen testiin. Tiistaihin asti tässä on vielä aikaa kokeilla. Paikkailen sitten listaa myöhemmin jos unohdin joitain perustavaa laatua olevia asioita.