Vastaus: Ghost Recon: Wildlands
Ehdin ottaa ensiaskeleita eilen, vaikeustaso kannattaa heittää Ghostiin samantien että saa sen Tom Clancy/Ghost Recon-fiiliksen aikaiseksi. Vähän on jäykkä ohjaus vaikka Divisioniin verrattuna, en oo ihan varma olisiko Future Soldieriin kanssa. Liittyisikö grafiikan vaativuuteen, ei ole yksikään peli saanut mun PS4:ää puhisemaan niin lujaa kuin GRW. Kun nopeasti kääntyy niin motion blur on valtaisa.
En tykkää ollenkaan, ettei olkanäkökulmaa (eli miltä puolelta tähdätään) voi vaihtaa hiiren tatista. Kiitos Tasis_MpT kun kertoi mistä napista se vaihdetaan, pääsee tänään testaamaan
![Big Grin :D :D](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f600.png)
Toivon mukaan peli tukee näppäin-remappauksia julkaisussa. Hyvä mennä suojaan ja koko kamerakulma tuijottaa seinään kulman sijaan, pitää mennä niin reunalle että viholliset näkee sut ennenkuin peli herää tajuamaan miltä puolelta haluat kurkata. Tässä olisi kyllä kysyntää Divisionin "jäykälle" suojamekaniikalle, eli suojaan mennään erillisellä käskyllä eikä siellä voi liikkua siten, ettet enää olisikaan suojassa vaikka animaatio muuta väittää. Urputan vaan koska tämä on IMO cover-based third person shooterissa se ensimmäinen asia mikä pitää tehdä oikein ja nyt on muka vielä hiomista, kun pelin julkaisuun on kuukausi aikaa.
Autot on taas kerran jotain ihme kumipalloja, en tajua miksei ajomallinnusta saa kuntoon ei GTA, ei GRW, ei Just Cause. Red Faction Guerrillassa oli sentään tekosyy tuolle, kun ajetaan planeettamaastureilla joiden rengashalkaisija on metri tai kaksi
![Big Grin :D :D](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f600.png)
Tuntuu kuitenkin kaikki sandbox-enginet maailmassa olevan samasta puusta veistetty tämän suhteen.
Future Soldierista peritty oivallinen weapon customization ja thud-äänet luotien osumista, hyvähyvä! Drone-tunnustelu ja sync shot myös, oivallista. Vähän olen silti huolissani, että PS4-aikakaudella oppimiskynnys tuntuu R6 poislukien madaltuneen normaaliin TC-peliin verrattuna. Ei twitch shootereista tykkäävät rupea Ghost Reconeista tykkäämään vaikka tekisikin myönnytyksiä, mutta sillä kyllä saatetaan munkaltaisia vannoutuneita Tom Clancy-faneja saada varautuneiksi. Pelituntuma huomioiden tämä ei kyllä mielestäni PvP:ssä toimisi, joten ihan ymmärrettävää ettei sitä nyt tällä kertaa (kai?) tule.
Ai niin, yks vielä: helikopterit. Mitävvvv? GTA pelaat niin pitää opetella helikopterin lentäminen uudelleen. Battlefield pelaat niin pitää opetella helikopterin lentäminen uudelleen. GRW pelaat niin TAAS pitää opetella helikopterin lentäminen uudelleen. Jossain määrin huolestuttavaa että mm. HAWXeista tunnettu pelisarja tekee tällaista juniorileikkiä lentämisestä, näkyy taas tämä oppimiskynnyksen madaltaminen...
Tänään lisää farmia ja unlockeja, saattoi olla Ubilta virhe että beta aloitetaan ilman mitään kamoja ja perkkejä. Se herättää ihan väärän mielikuvan Tom Clancy-peleistä. Pitää tänään soolota XP tappiin ja sitten mennä coopaamaan, että voi sanoa pelistä jotain fiksuakin. Juuri nyt komppaan Ac3Waytä, että ehkä liikaa Far Cry/Just Cause -elementtejä. Ghost Reconilta voisi odottaa vaarallista, hidastempoista ja taktista lähestymistapaa jossa henki on herkässä ja tilannetaju ja yllätysmomentti ensisijaista. Onhan näitä elementtejä GRW:ssäkin, muttei ehkä niin korostettuina kuin mitä aiemmista sarjan osista olisi voinut odottaa. Nyt odotat yötä ja voit hiiviskellä ympyrää vartijan vierellä ja kolkkailla miten huvittaa (tämä muuten tappaa vihun vaikka HUD sanoo "knockout"). Tästä höpöstä saat myös kymmenkertaisen määrän XP:tä kuin ampumalla vihun kilometrin päästä.