Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Ah legendaarinen Street Rod! Ei tää GT5 sitä hakkaa vaikka parhaansa yrittää ;)

Tämä oli jo päässyt unohtumaan. Legendaarisimpia pelikokemuksia kyllä.

Eilen koeteltiin rajoja Superlisenssiä ajaessa tuolla Tokion radalla. Aivan käsittämättömän hektistä ja juuri ja juuri pystyi pitämään itsensä irti muiden puskureista ja radan reunoista.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Tässä ku nyt tät ketjua lueskellu ja tullu siihen päätökseen et ehkä vois kokeeksi hankkia tän pelin itelle joululahjaksi. Eniten kuiteski pistää silmään tää damage keskustelu. Onko toi damage systeemi tässä pelissä ihan läppä et aukee jotenki levelien mukaan? Olis kyl kiva tietää perustelut tälle et miks tällänen on tässä jos on. Mielenkiinnolla myös lueskelin ku joku kehu et on mekaanin damage mukana, niin johan toi on ollu jo kaikissa Forza motorsporteissa ja rallipeleissä aikojen alusta asti ekan pleikan ja boxin ajoista. Et toi nyt ei ole ainakaan mikään jumala ominaisuus ole.

Onko tässä sit jotain eroa sillä damagella jos sitä edes tulee noiden standard ja premium autojen välillä. Ei tietenkään sais verrata siihen viholliseen eli Forza 3 et siinä ei ole väliä millä autolla ajaa ja miten ajaa jos vedät simulation damagella seinään, niin kisa on siinä. Tai no se riippuu vauhdista ja miten sattuu osuun, mut hyvin siinä ainakin se damage on toteutettu. Niin pakko ihmetellä et mihin tässä on se aika kulutette? Mahdollisesti niihin premiumien mallinnukseen kai.

Ei aukea levelien mukaan vaan on käytössä alusta asti koko komeudessaan. Autot on aivan liian kestäviä, eikä vähänkään normaalilla ajamisella saa pienintäkään lommoa aikaan. Eli damage on erittäin huono alusta loppuun asti.

Mekaanista damagea ei ole pelissä ollenkaan. Sen tosin pitäisi saapua joulukuun alkupuolella julkaistavan päivityksen mukana. Toivoa vaan sopii, että se on paremmin toteutettu kuin visuaalinen.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Eniten kuiteski pistää silmään tää damage keskustelu. Onko toi damage systeemi tässä pelissä ihan läppä et aukee jotenki levelien mukaan?

Kaikella kunnioituksella, mutta tästä on jo aika paljon puhetta ja spekulointia tässä ketjussa ja tuolla "autopelit tappeli" -ketjussa, joten montako kertaa tätä pitää kysyä?

Vielä kerran: GT5:ssa on vauriomallinnus (tämä on fakta), mutta se ei ole kokonaisvaltainen sellainen. Niillä tiedoilla ja kokemuksella mitä mulla on (ei kauheasti, uramoodissa lv.8 tms), niin auton pitää saada aika paljon hittiä ja tuokin on selkeämmin näkyvillä arcade-moodissa. Auto ei todellakaan hyydy seinään tai siihen, että saa hittiä muista autoista - sitä on turha odottaa.

Eli jos yhtään osaan tulkita tuota viimeisintä viestiäsi, niin et tule olemaan tyytyväinen GT5:sen vauriomallinnukseen. JA - jos se on siitä kiinni niin harkitse vielä pari kertaa haluatko pelin hankkia. Mutta kuten moni on todennut, niin GT5:ssa on aivan hemmetisti pelattavaa ja ajettavuus monen mielestä genrensä huippua. Siitä on kuitenkin kohtuu hyvä polkaista.

Vielä kerran: GT5:sen vauriomallinnus on enemmänkin kosmeettinen lisä ja pieni palvelus faneja kohtaan (jotka sitä jossain muodossa edes halusivat). Mitään isompaa ei näyttäisi kuitenkaan olevan tarjolla - ei ainakaan uramoodissa. Näyttää myös siltä, ettei damage lisäänny levelien myötä, vaikka sitäkin on spekuloitu (itse luulin myös että näin voisi olla) - Sony ilmeisesti kommentoinut näin - Gran Turismo 5's Damage Explained - PlayStation 3 News at IGN :

"Sony has since clarified to IGN how damage works in the game. "Damage occurs to cars right from the beginning," Sony said in a statement, "it is not "unlocked."

Confusion seems to have stemmed from its differing implementation across the game's extensive garage, a point that Sony further clarified. "Standard models have minor deformation and scratches," said Sony, "Premium cars have greater visible level of damage, and Premium racing models have the highest level of damage."

Niin paljon en ole itse kuitenkaan perehtynyt asiaan, että osaisin täysin varmistaa ylläolevat asiat (esim. vauriomallinnus autojen välillä).

**

Täällä muuten jotain tulevista päivityksistä mitä on suunniteltu:
Gran Turismo 5 updates detailed PlayStation 3 News - Page 1 | Eurogamer.net
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

En tiedä, mitä merkillistä on tapahtunut, mutta siinä missä ilman mitään ajoapuja padilla homma sujuu, ratilla auto on poikittain tai seinässä jo ennen ensimmäistä mutkaa. Kokeilin useammalla eri autolla, kun ensin epäilin tuon johtuvan liian tehokkaasta (400+ hv) kärrystä. Vaan ei. Auto toisensa jälkeen käyttäytyi niin holtittomasti, että lopulta väänsin suosiolla KAIKKI helpotukset päälle.

Oletko vaihtanut pelilaitteidesi asetuksia tai onko esimerkiksi televisiosi vaihtunut? Tuo "levottomuus ja vatkaus" varsinkin ratilla johtui itsellä siitä että olin kierrättänyt pleikan vahvarin kautta telkkariin, eikä pelitila ollut päällä, ja näinollen lagi oli yli 100ms. Noin isolla viiveellä on ratin kanssa pelaaminen täysin sula mahdottomuus. Voisiko sinulla johtua tästä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

onkohan lisensseistä mahdollista saada toista palkinto autoa?

Jokaisesta lisenssistä on mahdollista saada 3 autoa, 1 pronssista, 1 hopeasta, 1 kullasta. Eli kun kaikki testit on suoritettu vaaditulla tasolla niin räpsähtää auto talliin.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Vielä kerran: GT5:ssa on vauriomallinnus (tämä on fakta), mutta se ei ole kokonaisvaltainen sellainen. Niillä tiedoilla ja kokemuksella mitä mulla on (ei kauheasti, uramoodissa lv.8 tms), niin auton pitää saada aika paljon hittiä ja tuokin on selkeämmin näkyvillä arcade-moodissa. Auto ei todellakaan hyydy seinään tai siihen, että saa hittiä muista autoista - sitä on turha odottaa.

Onko tuosta damagesta sitten jotain "haittaa"? Kyllä mullekin oli eilen ilmestynyt Xantian kylkeen jotain isompia ruhjeita (saakelin B-speccari De Roux!), mutta korjautuvatko ne siitä itsestään tms?

Se Body Rigidityhän oikaisee paljon ajetun auton korin ryhtiinsä, ja on vähän eri juttu kuin korjaus. Mun ymmärtääkseni.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Eilen ennätin vasta aloittaa gt moden vaikka julkkarina ostinkin. Alotin vanhalla kunnon -91 civikillä ja heti kiinni "amis" tunetukset elikkäs sportti alusta, vapaavirtaus filtteri, pörinä putki ja lastu ja sitten baanalle. Kivat äänet lähti autosta ja v-tec kone ei pettäny odotuksia. Kulki odotuksien mukaisesti ja ekat kisat oli erittäin helppoja. Harmittaa vain kuin ei listoilla näkynyt ostettavissa Honda Del Sollia jolla mieluusti olisin ekat kisat ajanu kun sellainen omasta ajosta löytyy.. Vastustajissa sellainen oli niin kai se jossain vaiheessa tulee sitten tarjolle..?
Ekan karting auton sai nopeasti ja ensituntuma oli erittäin hyvä. Ainoa ero oikeaan oikeastaan oli juuri se ettei tuossa sohva väännä vastaan kaarteissa. Ajelin beginner kisat sillä helpoin voitoin ja vasta sitten luin lyhyen kuvauksen miten sillä tulisi ajaa.. Varmasti hyödyllinen informaatio pätkä jos ei ole ikinä kartia kokeillut.
Peliä käskytän DFP ratilla sohvan reunalta, ajokaukalo pakollinen hankinta ajoasennon parantamiseksi.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Harmittaa vain kuin ei listoilla näkynyt ostettavissa Honda Del Sollia jolla mieluusti olisin ekat kisat ajanu kun sellainen omasta ajosta löytyy.. Vastustajissa sellainen oli niin kai se jossain vaiheessa tulee sitten tarjolle..?
Käytettynä löytyy, kunhan vain jaksaa päivystää sitä käytettyjen autojen autojen listaa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Se Body Rigidityhän oikaisee paljon ajetun auton korin ryhtiinsä, ja on vähän eri juttu kuin korjaus. Mun ymmärtääkseni.

OK, kuten yllä kommentoitiin niin vahinko on alusta asti käytössä, eikä kasva leveleiden myötä, sekä nollautuu kisojen välissä.

Body rigiditystä olen kuullut seuraavia huhuja:
- maksaa puolet auton ostohinnasta (uuden vai käytetyn arvosta?), pitääkö tämä paikkansa?
- maksaa aina saman verran, oli autolla ajettu 50000 tai 25000 kilometriä.
- on sanottu, että uuteen/uudehkoon autoon ei voi korjausta tehdä (noin 10-50 ajettua kilometriä), mutta myös joku oli jo uuteenkin autoon body rigidity-korjauksen tehnyt.
- ja vielä viimeisimpänä, mutta myös tärkeimpänä: vaikuttaako tämä oikeasti _yhtään mihinkään_ vai jääkö tasolle: "musta tuntuu että auto käyttäytyi levottomasti kanttareiden päältä ajettaessa, mutta body rigidity-korjauksen jälkeen menee paremmin" -> eli ihan mutu-pohjalta. Jos joku on tätä ihan vakavissaan testaillut, niin kuulisin mielelläni kokemuksista. :)
 
Jengi tuntuu jakautuneen aika tiukasti ratti- ja tattikuskeihin. Pelasin aikoinani GT4:ää ensin tateilla yötä päivää, ja kun alkoi tulla tenkkapoo tehtävissä (pronssitkin toivottoman kaukana), hankin ratin. Joku Logitech se oli, ei kuitenkaan Force Feedback. Hämmästys oli suuri, sillä vaikka ajaminen muuttui hauskemmaksi, eivät vanhat enkat juuri parantuneet. Joitain tattienkkoja en saanut rikki ollenkaan ja takavetoisten 900-heppaisten ajamisessa piti olla kaikki avut päällä.

GT5:n ilmestyessä päätin jo etukäteen hankkia (vaimon riemuksi) tämän Driving Force GT:n. Olen vasta muutaman illan ehtinyt ajella, levelille 13, mutta jo nyt voin sanoa, että parempaa pelikokemusta en ole pleikalla saanut (sivuaa ihan MAGin kuumimpia Suomi-vyörytyksiäkin). Olen säätänyt feedbackin 6/10 jäykkyyteen ja ajoapuina on ABS 1 sekä TCS autosta riippuen 0-4.

Ihan tautisen makeaa kiitää vaikkapa Nordschleifen kiitomutkia Lokinsiivellä ja tuntea, kuinka g-voimat repivät autoa radalta mutta tiukka hartiavääntö pitää Johtotähden tiellä. Tateilla en ole edes koittanut pelata GT5:ttä, mutta sen verran hyvin on tullut kultapokaaleja ensiyrittämällä, että en taida kokeillakaan. Suosittelen tätä rattia mitä lämpimimmin!

- ja vielä viimeisimpänä, mutta myös tärkeimpänä: vaikuttaako tämä oikeasti _yhtään mihinkään_ vai jääkö tasolle: "musta tuntuu että auto käyttäytyi levottomasti kanttareiden päältä ajettaessa, mutta body rigidity-korjauksen jälkeen menee paremmin" -> eli ihan mutu-pohjalta. Jos joku on tätä ihan vakavissaan testaillut, niin kuulisin mielelläni kokemuksista. :)

Minäkään en ole tästä laisinkaan vakuuttunut. Pitäis ostaa kaksi täysin samanlaista käytettyä ja tehdä toiseen body rigidity. Sitten pitäisi ajaa samoilla säädöillä, renkailla yms. samaa rataa esim. 10 kierrosta ja vertailla keskiarvoaikoja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Ihan tautisen makeaa kiitää vaikkapa Nordschleifen kiitomutkia Lokinsiivellä ja tuntea, kuinka g-voimat repivät autoa radalta mutta tiukka hartiavääntö pitää Johtotähden tiellä. Tateilla en ole edes koittanut pelata GT5:ttä, mutta sen verran hyvin on tullut kultapokaaleja ensiyrittämällä, että en taida kokeillakaan. Suosittelen tätä rattia mitä lämpimimmin!
Aivan samat fiilarit. Sain ratin isänpäivänä ja tuo vanha mersu on tarjonnut ajokokemuksen parhaasta päästä. Jotenkin koukuttava. Hallittavissa, mutta lähtee kuitenkin heti lapasesta jos töhöilee.

Muuten, paluuta ei ole. Olen GT5:sta alusta asti ratilla vääntänyt ja eilen pelasin B-specciä pari kisaa siten etten virittänyt rattia. Huvin vuoksi kokeilin sitten pari A-specciä pädillä, niin ai että oli vaikeaa. Kuitenkin tähän asti elämässä aina pelannut autopelejä pädillä. Kumman nopeasti unohtuu. :)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

GT5:ssa on vauriomallinnus (tämä on fakta), mutta se ei ole kokonaisvaltainen sellainen. Niillä tiedoilla ja kokemuksella mitä mulla on (ei kauheasti, uramoodissa lv.8 tms), niin auton pitää saada aika paljon hittiä ja tuokin on selkeämmin näkyvillä arcade-moodissa. Auto ei todellakaan hyydy seinään tai siihen, että saa hittiä muista autoista - sitä on turha odottaa.

Eli jos pelaa moninpeliä, publalla tuntemattomien kans, niin 99% varmuudella on sama ku pelais Mario Karttia. Huoletta ku saa törmäillä muihin ilman mitään seurauksia, niin eipä siel kovin moni varmaan jaksa sit kunnolla pelata jos on häviö tulossa. Tuo on jo todettu forza 2 ajoista ku suurin osa pelleilijöistä jäi suosiolla pois ku lobbyssa oli simulation damage päällä.

Mutta kokeilun vuoksi voin hankkia tän ku tiedän kyl et pelattavaa on paljon, mutta se AI kuskeja vastaan ajo on aika tylsää, et moninpelin takia mä tän hankin jos hankin. Ku eipä tässä nyt ole muuta autopeliä, mitä pelata onlinessä ku tämä ja forza 2 mitkä oikeesti kiinnostaa. Ku Forza 3 on moninpelin puolesta täysin pilattu sen matchmaking systeemin takia.

Enköhän mä tänne tuu sit viel avautumaan muista epäkohdista kyseisestä pelistä, ku saan sen hankittua. :)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Minäkään en ole tästä laisinkaan vakuuttunut. Pitäis ostaa kaksi täysin samanlaista käytettyä ja tehdä toiseen body rigidity. Sitten pitäisi ajaa samoilla säädöillä, renkailla yms. samaa rataa esim. 10 kierrosta ja vertailla keskiarvoaikoja.

Ja sitä ennen pitäis opetella ajamaan se rata niin, ettei joka halvatun kierroksella jossain mutkassa nurmikko pöllyäis, kuten allekirjoittaneella :D
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

B-spec moodi on kyl mainio lisä. Hurjaa kateltavaa ku oma level 4 suhari kepittää loppuun viritettyä Challengeria joka mutka ihan poikittain. :D
Todella agressiiviset otteet ei voi muuta sanoa. :D
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Bongasin käytetyistä autoista halavalla Jaguar E-typen. Mittarissa oli 350 000km, jotenka bodyrigidityt ja engine overhaulit kehiin ja jo ryhti parani ja ääni muuttu :D
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Eli jos pelaa moninpeliä, publalla tuntemattomien kans, niin 99% varmuudella on sama ku pelais Mario Karttia. Huoletta ku saa törmäillä muihin ilman mitään seurauksia, niin eipä siel kovin moni varmaan jaksa sit kunnolla pelata jos on häviö tulossa.

En ole varsinaisesti moninpeliä vielä pelannut (kerran, pari kävin ihan testaamassa ja siellä oli joku time trial tms menossa), joten tähän en osaa kauheasti sanoa. Mutta luultavasti mitään sen suurempaa damagea ei ole moninpelissä. Joku muu voi korjata jos aihetta on..

Mutta tuo Mario Kart on aika ontuva vertaus, koska itse GT5:sen ajotuntama on käsittääkseni markkinoiden parasta. Se on vähän erilainen Mario Karteissa.. Mutta voihan joku näistäkin yhteläisyyksiä löytää..

Onlinea tosin takuuvarmasti viilataan lisää (lähi)tulevaisuudessa, joten kukapa tietää mihin suuntaan se vielä muotoutuu.

Onko tuosta damagesta sitten jotain "haittaa"? Kyllä mullekin oli eilen ilmestynyt Xantian kylkeen jotain isompia ruhjeita (saakelin B-speccari De Roux!), mutta korjautuvatko ne siitä itsestään tms?

Joku voi kertoa tästä(kin) enemmän. Autohan voi tuunata ja fiksailla pelissä.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Eli jos pelaa moninpeliä, publalla tuntemattomien kans, niin 99% varmuudella on sama ku pelais Mario Karttia. Huoletta ku saa törmäillä muihin ilman mitään seurauksia, niin eipä siel kovin moni varmaan jaksa sit kunnolla pelata jos on häviö tulossa.

Sieltä asetuksista saa säädettyä että tuleeko penaltya lievästi vaiko vähän ankarammin. Penaltya tulee oikasuista tai siitä että ajat jonkun konttiin. Tosin se penalty saattaa tulla sille kenen konttiin ajetaan (päivitystä odotellessa..)

Eli kun nettiin menet pelaamaan tuntemattomien kanssa, tarkista säännöt.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Mutta tuo Mario Kart on aika ontuva vertaus, koska itse GT5:sen ajotuntama on käsittääkseni markkinoiden parasta. Se on vähän erilainen Mario Karteissa.. Mutta

Ei nyt viitsi ihan rautalangasta alkaa vääntämään. Mut toi vertaushan ei liity mitenkään ajotuntumaan, vaan et tulee olemaan samanlaista törmäilyä ja nopeemman blokkausta keinolla millä hyvänsä.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Muuten, paluuta ei ole. Olen GT5:sta alusta asti ratilla vääntänyt ja eilen pelasin B-specciä pari kisaa siten etten virittänyt rattia. Huvin vuoksi kokeilin sitten pari A-specciä pädillä, niin ai että oli vaikeaa. Kuitenkin tähän asti elämässä aina pelannut autopelejä pädillä. Kumman nopeasti unohtuu. :)

B-specciä olisikin parempi pelata tattiloilla esim. sohvalla vaavia samalla nukuttaen (sic!), mutta eilen kun koitin käynnistää pelin siten että ratti oli irti, ei tattiohjain toiminut GT:ssä ollenkaan, edes alkuvalikoissa. Virtaa siinä kyllä oli ja se toimi pleikkarin valikoissa moitteetta. Tietysti saattaa olla, että ratti oli kiinni usbissa laitetta käynnistäessä, mikä esti toiminnan. Mutta on outoa, että ratti ja tatti eivät toimi yhtä aikaa (tai ainakaan mulla ei toimi....).
 
Ylös Bottom