Vastaus: GT5 Prologue
Niin, liian nopea vaihtaminen jarrutuksessa on kaikkein suurin vaara moottorin kestävyydelle, mutta Prologuen kestävät koneet eivät juuri siitä välitä. Myös jos moottorijarrutuksen säädöt tasauspyörästössä ovat liian löysät, voi alaspäin vaihtaminen varsinkin takavetoisessa autossa tuottaa ongelmia stabiiliuteen liittyen.
Periaatteessa optimaalista on, jos moottorijarrutusta saa hyödynnettyä täysin (tähän tarvittaisiin sopiva Engine Brake map); tällöin jarrupainetta takapyörille voi vähentää. Moottorijarrutuksen suuruus taas riippuu tietysti täysin autosta. Ainakin Ferrareilla tuota kannattaa harrastaa. Jarrutuksen luonne itsessään riippuu paljon siitä, millaiset aerodynaamiset ominaisuudet autolla on.
Edit: Tässäpä linkki hyvästä IRL Fuji-kierroksesta, jossa em. asioita yritetään käyttää hyväksi: http://www.youtube.com/watch?v=NT4jotKiOow
Nyt kun itselleni radat ovat vielä uusia niin kaipaisin pientä vinkkiä. Pelaan siis pädillä ja manuaali vaihteilla. Kannattaako mutkiin tultaessa hidastaa ensin vaihtamalla pienemmälle vai jarruttaa ensin ja siinä samalla laittaa pienempää vaihdetta sen mukaan?
Niin, liian nopea vaihtaminen jarrutuksessa on kaikkein suurin vaara moottorin kestävyydelle, mutta Prologuen kestävät koneet eivät juuri siitä välitä. Myös jos moottorijarrutuksen säädöt tasauspyörästössä ovat liian löysät, voi alaspäin vaihtaminen varsinkin takavetoisessa autossa tuottaa ongelmia stabiiliuteen liittyen.
Periaatteessa optimaalista on, jos moottorijarrutusta saa hyödynnettyä täysin (tähän tarvittaisiin sopiva Engine Brake map); tällöin jarrupainetta takapyörille voi vähentää. Moottorijarrutuksen suuruus taas riippuu tietysti täysin autosta. Ainakin Ferrareilla tuota kannattaa harrastaa. Jarrutuksen luonne itsessään riippuu paljon siitä, millaiset aerodynaamiset ominaisuudet autolla on.
Edit: Tässäpä linkki hyvästä IRL Fuji-kierroksesta, jossa em. asioita yritetään käyttää hyväksi: http://www.youtube.com/watch?v=NT4jotKiOow