Kyllä Halossa on aina erottunut hyvät pelaajat ja casuaaliräimijät selkeästi ja peli on ollut paljon muustakin kiinni, kuin tähtäämisestä. Liikkumisen masterointi on isossa osassa jos haluaa pärjätä, sekä ajoitus ja aseiden/kenttien tunteminen (+tiimipelaaminen tietty). Onkin yksi syy, miksi oon Halosta aina tykännyt, enkä juurikaan esim. Codia pelannut, kun ei ole pelkästään siitä kiinni, että kuka näkee ensimmäisenä ja reagoi nopeiten (kärjistys).
Enkä puhu nyt mistään isosta muutoksesta aim assistiin, vaan ihan hiuksenhienolla hiomisella saataisiin varmasti enemmän tasapainoon tähtäystä hiiren ja ohjaimen välillä, sillä tätähän mainostetaan kovasti juuri cross-playna. Tässä asiassa on myös tuo esports-puoli, sillä olisi hieno nähdä siellä ohjainpelaajiakin pärjäämässä.
Täytyy pitää myös casuaalipelaajat mielessä, sillä 343 kuitenkin tähtää miljooniin pelaajiin ja on painottanut, että pelin pitää olla helposti lähestyttävä. Ei varmaan hirveän moni jaksa alkaa harjoittelemaan ahkerasti, jos eivät osu mihinkään, vaan saattavat turhautua ja vaihtaa peliä melko nopeasti. Kyse on kuitenkin pelistä, jonka pitäisi olla suurimmalle osalle hauskaa eikä mitään älytöntä hiessä painamista. Ehkä koitan tässä ajatella enemmän kokonaisuutta, kuin HC-pelaajia.
Kävin eilen kokeilemassa pitkästä aikaa Halo 5:sta (pari matsia jaksoin), kun ajattelin että voisi Infiniten jälkeen maistua paremmin. Pari kertaa kävi niin, että sain BR:llä tapon vaikka omasta mielestä en aivan osunut kunnolla päähän. Siinä pelissä on taas sitten liikaa sitä assistia, enkä toivo mitään tuollaisia lukemia.
Infinitessä taas BR tuntui oikein mainiolta, vähän kuin olisi omannut enemmän aim assistia, mutta en tiedä. Tuntui lähes täydelliseltä. Mutta Sidekick, Commando, Skewer ja snipa tuntuivat vaikeilta alkuun, jopa hieman omituisilta. Välillä pistoolilla olin lähes varma, että tähtäin on pään kohdalla, mutta ei silti tule tappoa. Kyllä ihan hyvin osuinkin kun säädin deadzonen ja senssin pienemmälle ja aloin tottumaan uuteen tähtäykseen. Silti jäi olo, että jotain hienosäätöä tarvisi.
Nyt me pelattiin vasta botteja vastaan, joten PvP:ssähän se vasta kunnolla selviäisi mikä on tilanne, kun porukka osaa väistellä jne.
Halon korkea TTK yhdistettynä Infiniten nopeutettuun liikkumiseen ja olemattomaan aim assistiin, niin todellakin tasoerot nousee entisestään. Eikä siinä mitään, kyllä tuohonkin systeemiin totun, jos ei muutoksia tehdä, mutta nämä nyt oli sellaisia ensireaktioita viikonlopun pelailun jäljiltä. Ja esimerkiksi sinun mielipiteesi tässä asiassa on ihan yhtä arvokas kuin minunkin.
Tuohon tutkahommaan vielä, niin nyt kun näkyy tutkassa vain ampuessa ja sprintatessa, niin se vie painoarvoa kyykyn tärkeydestä, nyt kun crouch jumppiakaan ei enää juuri tarvita. Tietty kyykyllä pääsee edelleen suojaan matalien esteiden taakse tai sillä voi väistellä luoteja. Oli vaan mun mielestä hyvä mekaniikka se, että olet kyykyssä stealth, mutta huomattavasti hitaampi.
Lisäksi tuo tutkahomma rankaisee sprintin käyttäjää, nyt kun sprintti ei ole kuin marginaalisesti nopeampikaan mitä normaalivauhti.
Voi olla, että alan tästä tutkauudistuksesta tykkäämään, kun on pitemmät kokemukset pelin parissa. Lisännee hieman kommunikaation tärkeyttä, kun ei vihut näy enää tutkassa yhtä helposti.
Kommunikaatioon liittyen se ping-systeemi oli hyvä, jolla pystyt laittamaan merkin omille, mikäli tiedät missä on vihuja, aseita jne. Gearsissahan on saman tyylinen. Mulla se oli d-padia alaspäin, joten pitäis varmaan mapittaa Eliten taka-paddleen se nappi sitten, niin olisi helpommin käytettävissä.
Ei kai täällä kukaan ole muuta väittänytkään? Korkean TTK:n peleissä saat tappoja huomattavasti enemmän pelkällä fiksulla liikkumisella ja peliälyllä, ei aim dueleja kukaan pidempään pelannut enää harrasta. Siksipä en henkilökohtaisesti ymmärrä tarvetta aim assistin lisäämiselle, ellei tällä ole tarkoitus houkutella casuaalimpaa sakkia peliin mukaan. Pro-skene on ollut käytännössä yhtä mieltä siitä että nykyisen aim assistin määrä on pelin kilpailullisuutta ajatellen juuri passeli.
Pelasin viikonlopun aikana previewiä niin hiirellä & näppiksellä kuin pädillä, en huomannut että pelissä pärjääminen olisi ollut jotenkin merkittävästi erilaista ohjaustapaa vaihtaen. Sniputus onnistuu helpommin toki MnK, mutta isoin vaikutus pelaamiseen oli kuinka pelissä sijoittui vihuihin nähden. Unohdit käyttää hetkeksi suojaa eduksesi, niin botit laseroivat sinut pistooleillaan.
Mulle nykyinen aim assistin määrä oli myös juuri sopiva, jos ammuit ohi niin ei tullut osumaa. H5 sensijaan saat osumia vaikka tähtäys on aivan päin honkia. Osansa soppaan tuo pelin nettikoodi, josta onkin lukuisia esimerkkejä netti pullollaan.
Miksei crouch jumppia tarvittaisi jos sen alkuperäinenkin tarkoitus on ollut päästä sellaisiin paikkoihin johon normijump ei riitä? Saati sitten että vältät tällä clamber-animaation, jotta voit ampua tarvittaessa nopeammin? Sprint puolestaan on ollut haloissa aivan turha, kun aiemmin kenttiä on venytetty vastaavasta suuremmiksi, jolloin kulkeminen paikasta toiseen on ainoastaan näennäisesti nopeampaa vrt. aiemmat Halot. En tiedä miksi sitä on ylipäätään haluttu pitää pelissä ellei tällä ole tarkoitus kosiskella CoD:n pelaajia.
Inner deadzonen saa Haloissa vetää ihan suosiolla nollille, kun siellä on edelleen sitä asetuksesta huolimatta, saat ohjauksesta merkittävästi herkemmän pienille ohjausliikkeille. Tämä siis sillä varauksella että sulla on ehjä ohjain.
Toki sulla voi olla asiasta eri mielipide, siksipä täällä asiasta keskustellaan. Loppupeleissä 343i tekee omat päätöset asiasta huolimatta kenenkään meidän mielipiteistä. Jos menneisyys on yhtään tae tulevaisuudesta, niin väittäisin että ranked playlistissä tulee olemaan selvästi poikkeavat asetukset social playlisteistä ja yksi muuttuja tässä voi olla juuri aim assistin määrä.
Viimeksi muokattu: