Miksi aim assistia pitäisi lisätä? Tällähän saadaan eroteltua ne pelaajat, jotka osaavat oikeasti tähdätä pädillä vs. casuaaliräimijät. Tietty johonkin social-pelimuotoon voidaan sitten lisätä assistia tarvittaessa, jotta casuaalitkin saavat tasoitusta illanistujaisia ajatellen. Sen sijaan rankediin ei moista tarvita lainkaan.
Uusi motion tracker pakottaa pelaajat oikeasti havainnoimaan ympäristöään turvautumatta jatkuvasti radariin. Kartat kun ei nyt ole niin monimutkaisia, joten vihujen mahdolliset tulosuunnat oppii kyllä ennakoimaan spawnien perusteella. Äänetkin toimiessaan kertoivat oikein hyvin mistä suunnasta vihu on tulossa, joten en näe tarvetta radarin muutokselle.
Pelissä on mitä mainioimmat ainekset Esportsin puolella, sillä taitokatto nyt nähdyn perusteella on varsin korkea.
Jep, tämä jäi myös itseltäni kokematta, Twitchin perusteella oli melkoisen hikistä puuhaa.
Kyllä Halossa on aina erottunut hyvät pelaajat ja casuaaliräimijät selkeästi ja peli on ollut paljon muustakin kiinni, kuin tähtäämisestä. Liikkumisen masterointi on isossa osassa jos haluaa pärjätä, sekä ajoitus ja aseiden/kenttien tunteminen (+tiimipelaaminen tietty). Onkin yksi syy, miksi oon Halosta aina tykännyt, enkä juurikaan esim. Codia pelannut, kun ei ole pelkästään siitä kiinni, että kuka näkee ensimmäisenä ja reagoi nopeiten (kärjistys).
Enkä puhu nyt mistään isosta muutoksesta aim assistiin, vaan ihan hiuksenhienolla hiomisella saataisiin varmasti enemmän tasapainoon tähtäystä hiiren ja ohjaimen välillä, sillä tätähän mainostetaan kovasti juuri cross-playna. Tässä asiassa on myös tuo esports-puoli, sillä olisi hieno nähdä siellä ohjainpelaajiakin pärjäämässä.
Täytyy pitää myös casuaalipelaajat mielessä, sillä 343 kuitenkin tähtää miljooniin pelaajiin ja on painottanut, että pelin pitää olla helposti lähestyttävä. Ei varmaan hirveän moni jaksa alkaa harjoittelemaan ahkerasti, jos eivät osu mihinkään, vaan saattavat turhautua ja vaihtaa peliä melko nopeasti. Kyse on kuitenkin pelistä, jonka pitäisi olla suurimmalle osalle hauskaa eikä mitään älytöntä hiessä painamista. Ehkä koitan tässä ajatella enemmän kokonaisuutta, kuin HC-pelaajia.
Kävin eilen kokeilemassa pitkästä aikaa Halo 5:sta (pari matsia jaksoin), kun ajattelin että voisi Infiniten jälkeen maistua paremmin. Pari kertaa kävi niin, että sain BR:llä tapon vaikka omasta mielestä en aivan osunut kunnolla päähän. Siinä pelissä on taas sitten liikaa sitä assistia, enkä toivo mitään tuollaisia lukemia.
Infinitessä taas BR tuntui oikein mainiolta, vähän kuin olisi omannut enemmän aim assistia, mutta en tiedä. Tuntui lähes täydelliseltä. Mutta Sidekick, Commando, Skewer ja snipa tuntuivat vaikeilta alkuun, jopa hieman omituisilta. Välillä pistoolilla olin lähes varma, että tähtäin on pään kohdalla, mutta ei silti tule tappoa. Kyllä ihan hyvin osuinkin kun säädin deadzonen ja senssin pienemmälle ja aloin tottumaan uuteen tähtäykseen. Silti jäi olo, että jotain hienosäätöä tarvisi.
Nyt me pelattiin vasta botteja vastaan, joten PvP:ssähän se vasta kunnolla selviäisi mikä on tilanne, kun porukka osaa väistellä jne.
Halon korkea TTK yhdistettynä Infiniten nopeutettuun liikkumiseen ja olemattomaan aim assistiin, niin todellakin tasoerot nousee entisestään. Eikä siinä mitään, kyllä tuohonkin systeemiin totun, jos ei muutoksia tehdä, mutta nämä nyt oli sellaisia ensireaktioita viikonlopun pelailun jäljiltä. Ja esimerkiksi sinun mielipiteesi tässä asiassa on ihan yhtä arvokas kuin minunkin.
Tuohon tutkahommaan vielä, niin nyt kun näkyy tutkassa vain ampuessa ja sprintatessa, niin se vie painoarvoa kyykyn tärkeydestä, nyt kun crouch jumppiakaan ei enää juuri tarvita. Tietty kyykyllä pääsee edelleen suojaan matalien esteiden taakse tai sillä voi väistellä luoteja. Oli vaan mun mielestä hyvä mekaniikka se, että olet kyykyssä stealth, mutta huomattavasti hitaampi.
Lisäksi tuo tutkahomma rankaisee sprintin käyttäjää, nyt kun sprintti ei ole kuin marginaalisesti nopeampikaan mitä normaalivauhti.
Voi olla, että alan tästä tutkauudistuksesta tykkäämään, kun on pitemmät kokemukset pelin parissa. Lisännee hieman kommunikaation tärkeyttä, kun ei vihut näy enää tutkassa yhtä helposti.
Kommunikaatioon liittyen se ping-systeemi oli hyvä, jolla pystyt laittamaan merkin omille, mikäli tiedät missä on vihuja, aseita jne. Gearsissahan on saman tyylinen. Mulla se oli d-padia alaspäin, joten pitäis varmaan mapittaa Eliten taka-paddleen se nappi sitten, niin olisi helpommin käytettävissä.
Eli se motion sensor on aina? Rankussakin? Vai onko vielä lupa haaveilla mahdollisuudesta, jossa olisi samalla tavalla kuin Splitgatessa? Eli että rankussa ei ole lainkaan mitään tutka-apupyörää? Tietenkin tuo muutos kuulostaa hyvältä (se kyykkimishomma oli tietyllä tapaa hieman raskasta pelaamista) mutta minusta vielä parempi olisi kokonaan ilman.
Joo, eiköhän tutka ole käytössä, kuten aiemmissa Haloissa. Hardcore-pelimuodossa sitten ei. Halo kolmosessa tykkäsinkin lopulta eniten MLG-pelimuodosta, joka oli aika pitkälti sama kuin Team Hardcore. Silti tykkään, että on tutkaa, kun nykyään vähän rennommin pelailen (ja huomattavasti huonommin

).