Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

halo...yliarvostetuin peli ikinä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin hyviä pelejä kuin ovatkin, Metroid Prime ja Deus Ex ovat niin kaukana FPS-genren perusrakenteesta, että ne eivät tähän vertailuun oikein kelpaa.
 
Voi hurjuus(ja kurjuus) taas osaa näistä ei-perustelluista mielipidemyrskyjen myllerryksistä ja vertailuista.

Pelle laittoi aloituspostissaan oleellisimman miinuspuolen Halossa eli sisätilojen heikomman kenttäsuunnittelun. Itseääntoistava rakenne ja vaatimaton ideointi puuduttaa pelin loppupuolella kovempaakin FPS-karpaasia, mutta eihän pelin kokonaisarvoa summata pelkästään tähän nojaten. Heitetääs oma pelinäkemys Halosta:

Itse koukutuin ensimmäistä kertaa pelatessani reilu vuosi sitten(vaihtaessani silloisen PS2-paketin päikseen Xbox-pakettiin Halon kera) ehdottomasti Halon vahvaan tunnelmaan ja keskivertoa väkevämpään teköälyyn. Ohjaimen käyttö ei ollut pelaamisen haitta vaan jatke ja harvassa konsoliräiskinnässä homma on hoidettu yhtä vaivattomaksi. Normaalivaikeustason vaihtaminen vaikeimmalle(Legendarylle) toi pelin edut parhaiten esille...vastus oli varsin kovaa ja omaa pelityyliä joutui jo merkittävästi muuttamaan puolustavammalle kannalle vihollistulen ollessa kestämätöntä. Eipä ole aikoihin tullut konsoliräiskintää vastaan, jossa näin olisi joutunut tekemään. Paikoin todella väkevän tulituksen takia peräytyminen sekä kierto- ja väistöliikkeet olivat välttämättömiä etenemisen kannalta. Kaverin kanssa suojatulen antaminen harhautushyökkäyksineen oli sitten jo ihan oma lukunsa pelitunnelman luomisessa.

Miinuspuolina tuli nimenomaan tuo sisätilojen köyhä suunnittelu ja tämä lamautti erinomaisesti alkanutta pelaamista vahvasti, varsinkin kun lähes kaikki sisätilat jätti arkkitehtuuriltaan toivomisen varaa. Poiketen siitä mitä useat ovat täällä tuumanneet, sisätilojen "floodit" ja mutanttialienit säikäyttivät ekalla kerralla tullessaan täysin ja rynkky sai kyytiä hätäisen mulkoilun ja puolipaniikin täyttäessä 14:sta neliön pelihuoneen. Nämä extrasitkeät mutanttiolennot ei itseä Halossa haitanneet lainkaan, päinvastoin. Suurena massana vyöryessään näistä sai useita hammastenkiristelyjä paikoin ahtailla käytävillä. Läpipeluun jälkeen laajat ulkotilataistelut niin nurmi- kuin lumipinnallakin lento/ajojaksoilla tuettuna jätti hyvän jälkifiiliksen. Laiskasta ja sokkeloisesta sisätilojen suunnittelusta sekä saman pelikentän kierrätyksestä huolimatta kaverin kanssa peliä tuli pelattua Legendary-vaikeustasolla monta pitkää(ja sokkeloistakin =)) iltaa ja hauskaa oli.

------------------------

Näin myöhemmin Halon vetovoima ei luonnollisestikaan ole sama ja miinuspuoletkin on herkemmässä kuin itse aktiivipelaamisen hetkillä, mutta kyllä Halo on mainio ja tunnelmaltaan vahva räiskintäpeli genressään vieläkin. Jos pitäisi valita Xboxin juuri ostaneelle yksi "peruspeli" mistä aloittaa, niin Halo on hyvä valinta edelleen.

Mitä tulee hypettämiseen, yliarvostukseen yms:
Jaetaan pelit kahteen lohkoon. Toiseen tulee floppaavat pelit ja toiseen pelit, jotka seisovat omilla jaloillaan pölyn laskeuduttuakin. Turok: Evolution on hyvä esimerkki hurjasta markkinointikoneiston tuotteesta, joka kovalla rytinällä tuotiin Acclaimin tunnetusta pilttuusta pelihyllyille. Pelillinen anti oli nippa nappa keskitasoa viimeistelemättömyyksineen jääden historian kirjoihin ylihypetettynä ja raskaasti floppaavana FPS-pelinä.
Halo sensijaan pärjää samassa vertailussa vallan mainiosti. Vaikka peli tuli tuntemattoman Bungie-pelikehitystiimin pajasta Microsoftin vahvasti markkinoimana "Xbox-konsolin ensimmäiseksi huippu FPS-peliksi, lunasti/lunastaa Halo hyvinkin paikkansa kestäen pelaamista vielä tänäkin päivänä.

Tietysti voidaan kysyä moniko kahden vuoden takainen huippumarkkinoitu FPS-peli muistetaan positiivisena pelielämyksenä? Aika harva.
Itse muistan Halon kuitenkin tällaisena.
 
Samaa mieltä ollaan tästä legendary tasosta. Halo normal tasolla on sitä perusräiskintää ja liian helppoa sellaista, mutta kun legendaryllä vetäsee läpi niin siinä on ekalla kerralla jo tekemistä. Oppii kaikki taktiikat miten tappaa viholliset ja säilyä hengissä, ilman pistoolia ja haulikkoa tämä ei kovin helposti onnistu, ainakaan allekirjoittaneella.

Mutta vaikka peli onkin hyvä en silti antaisi sille 9½ tai 10 arvosanoja, koska siinä on jotain joka aina kolahtaa negatiivisesti eikä se ole pelkät sisätilat, sillä kyllä ne sisätilatkin joskus ovat ihan mukavia vaikka ne ulkokentät ovat sitä jotain.

Arvosana: 9-
 
Hehkutetaan nyt vielä Haloa, kun vähän sattuu silmään tuo heikkouksien merkityksen korostaminen.

Halossa on monilta ominaisuuksiltaan ylivertainen konsoli-FPS, joka näytti kaapin paikan myös sen aikaisille PC-peleille. Suojakentät tuovat peliin loistavaa taktisuutta. Samoin pitäytyminen kahdessa aseessa, jotka kaikki ovat loistavasti tasapainotettuja, oli mainio idea. Itse taistelussa liikkuminen ja ampuminen toimii loistavasti, kun pelin ohjaus on paras mitä konsoliräiskinnöissä on nähty. Jokainen taistelu on erilainen, kun tekoäly on niin hyvä. Loistava fysiikkamallinnus on sekin hieno osa taistelua ja upeasti toteutetut ajoneuvot tuovat taisteluun vaihtelua. Ulkoisetkin puitteetkin ovat kunnossa, kun maailma ja juoni ovat hienoja, samoin grafiikka, ja musiikki on todella upeaa. Kun katsoo tuota pakettia, ei mikään konsoli-FPS pääse edes lähelle ja vertailussa PC-peleihinkään ei tarvitse hävetä tippaakaan. Yksinpelinä on aivan upeaa ja kun sitä pääsee vielä pelaamaan kaverinkin kanssa, niin...... sanat loppuvat.

Onhan siinä joitain heikkouksiakin, mutta eivät ne paljon haittaa. Library on kyllä tylsä, siitä ei pääse mihinkään, mutta muiden kenttien liialliset itseään toistavat sisätilat eivät niin haittaa, kun vihulaiset toimivat joka kerta kuitenkin erilailla.
 
Minun mielestäni edes se library ei ole tylsä kenttä. Muistelin itsekin aikoinani hieman ajatelleeni hieman negatiivisesti floodeista, mutta kun pari kuukautta sitten innostuin kaverin kanssa taas vetämään sen läpi, niin nekin kentät olivat todella viihdyttäviä. Meneehän se aika aivottomaksi räiskinnäksi niitä vastaan, mutta legendarylla se on aika brutaalia touhua.
 
Miksi tästä pitää edes keskustella enää. Johan tämä aihe on loppuunkäyty miljoona kertaa, eikä sitli olla ikinä tultu mihinkään tulokseen. Halo on hyvä peli, muttei maailman paras peli. Jos joku sanoo että Halo on maailman paras peli se on maailman yliarvostetuin peli. Tuohon malliinhan se on mennyt.
Halo on ottanut kaikki vaikutteensa muista FPS peleistä. Se on vain hiottu loppuun asti, mutta kun taas puhutaan todellisesta vallankumouksesta niin Halon olisi pitänyt tulla markkinoille parikolme vuotta aikaisemmin. Nykyään se on vain erittäin hyvin tehty tavallinen FPS peli. Metroid Prime on ehkä enemmän seikkailupeli, mutta kyllä siinäkin ampua saa ja joutuu. Se on yhtenäisempi ja konsolimaisempi kuin Halo. Sen kentät ovat monta kertaa kiintoisampia. Silti en ikinä halua verrata näitä kahta peliä jostain syystä. PS2:n tuleva Killzone väittää olevansa Halon voittaja, saa nähdä. Metroid Prime on saamassa jatkoa ja ensi vuonna nähdään lukuisia PC nimikkeitä (mitkä nähdään myös XB:llä, ainakin osa), joten eiköhän odoteta että saadaan niistä joku todellinen vallankumoaja, pelibisneksen muuttaja ja pelastaja. Pelataan sillä välin Haloa ja MP:tä tai mitä ikinä halutaankin. Ai niin... Halo 2 tulee ensi vuonna. Menipä jännäksi.
 
Ihmeellistä tuo puhe "tavallista" FPS-pelistä. Samaan tapaan Gran Turismot ovat "tavallisia" autopelejä ja Virtua Fighter 4 Evo "tavallinen" mätkintäpeli. Se, että peli on selvästi yhden genren peli, eikä yhdistä genrejä kuten Metroid Prime, ei tee siitä yhtään huonompaa. Metroid Primeen vertaaminen on tyhmää. Halossa oleellista on taistelu, MP:ssä ei. Se on niin yksinkertaista.

Puheet, että peli ei tuo mitään uutta ovat nekin outoja. Mikä peli todella tuo uutta? Ja joskus kun tuo, takaako se sen, että peli on erinomaisen hyvä? Mikä aikaisempi räiskintä tarjosi läheskään samoja asioita kuin esim. luettelemani Halon vahvuudet? Halon vahvuudet ovat omaperäinen yhdistelmä ja napakymppi.

Tässä ketjussa on jo aikaisemmin kyselty samoja asioita tarjoavaa ennen Haloa ilmestynyttä peliä. Samoin on kysytty mikä peli olisi pistänyt Halosta paremmaksi. Hiljaista on ollut.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Ihmeellistä tuo puhe "tavallista" FPS-pelistä. Samaan tapaan Gran Turismot ovat "tavallisia" autopelejä ja Virtua Fighter 4 Evo "tavallinen" mätkintäpeli. Se, että peli on selvästi yhden genren peli, eikä yhdistä genrejä kuten Metroid Prime, ei tee siitä yhtään huonompaa. Metroid Primeen vertaaminen on tyhmää. Halossa oleellista on taistelu, MP:ssä ei. Se on niin yksinkertaista.

Puheet, että peli ei tuo mitään uutta ovat nekin outoja. Mikä peli todella tuo uutta? Ja joskus kun tuo, takaako se sen, että peli on erinomaisen hyvä? Mikä aikaisempi räiskintä tarjosi läheskään samoja asioita kuin esim. luettelemani Halon vahvuudet? Halon vahvuudet ovat omaperäinen yhdistelmä ja napakymppi.

Tässä ketjussa on jo aikaisemmin kyselty samoja asioita tarjoavaa ennen Haloa ilmestynyttä peliä. Samoin on kysytty mikä peli olisi pistänyt Halosta paremmaksi. Hiljaista on ollut.

Niinkuin juuri sanoin, Halo ei tuonut mitään uutta ja ihmeellistä, mutta teki kaiken vain todella hyvin. Se tekeekin siitä joidenkin mielestä parhaan FPS pelin tähän asti, mutta jos se olisi maailman paras peli, sen pitäisi tuoda myös jotain uutta, eikä vain parantaa muiden keksimiä ominaisuuksia. Nykyään voi olla vaikeaa keksiä omia ideoita, tai tehdä jotain mitä ei olisi tehty, joten sillä mittapuulla Halo on hyvä peli, mutta nykypelaajia voidaan syyttää mielikuvituksen puutteesta, jos väittää että Halo oli uusi ja uraauurtava ja erilainen pelikokemus.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Niinkuin juuri sanoin, Halo ei tuonut mitään uutta ja ihmeellistä, mutta teki kaiken vain todella hyvin. Se tekeekin siitä joidenkin mielestä parhaan FPS pelin tähän asti, mutta jos se olisi maailman paras peli, sen pitäisi tuoda myös jotain uutta, eikä vain parantaa muiden keksimiä ominaisuuksia. Nykyään voi olla vaikeaa keksiä omia ideoita, tai tehdä jotain mitä ei olisi tehty, joten sillä mittapuulla Halo on hyvä peli, mutta nykypelaajia voidaan syyttää mielikuvituksen puutteesta, jos väittää että Halo oli uusi ja uraauurtava ja erilainen pelikokemus.
Koko puhe maailman parhaasta pelistä on älytöntä, kun pelityypitkin ovat niin erilaisia ja samoin pelaajien maut. Jos kuitenkin kuvitellaan, että sellainen olisi olemassa, ei sen tarvitsisi sisältää mitään merkittävästi uutta. Miksei maailman paras peli voisi olla peli, joka poimii muista peleistä parhaat piirteet ja tekee aineksista parhaan mahdollisen keitoksen?

Eikä Halon hehkuttamisessa ole kyse mistään mielikuvituksen puutteesta. Halo oli tuore, monella tapaa uraauurtava ja erilainen pelikokemus. Luettelin syitä miksi se sitä oli. Lukisin edelleen mielelläni ehdotuksia peleistä, jotka tarjosivat ennen Haloa lähellekään saman paketin kuin Halo. Sellaisiahan pitäisi löytyä, jos Halo on "tavallinen", ei tarjoa mitään uutta ja ihmeellistä ja on ilmeisesti mielikuvitukseton.
 
Noh, onhan PC:llä esim. kymmeniä FPS pelejä jotka ovat erittäin hyviä. Half Life tietenkin tulee ekana mieleen, mutta on noita vanhojakin FPS pelejä jotka ovat erittäin hyviä ja uraauurtavia. Ei Halo huono peli ole, mutta niinkun sanoit, puheet maailman parhaasta pelistä ovat naurettavia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Noh, onhan PC:llä esim. kymmeniä FPS pelejä jotka ovat erittäin hyviä. Half Life tietenkin tulee ekana mieleen, mutta on noita vanhojakin FPS pelejä jotka ovat erittäin hyviä ja uraauurtavia. Ei Halo huono peli ole, mutta niinkun sanoit, puheet maailman parhaasta pelistä ovat naurettavia.
Ei kyse ollut pelkistä hyvistä FPS-peleistä kautta aikojen. Yhtä hyvin olisit voinut ehdottaa Doomia. Halffis oli tietysti erinomainen ja uraauurtava peli. Ei se silti tarjoa sitä mitä Halo.
 
Halo-aiheesta puiminen on jo pikkuisen kulunutta kuten Solid Snake totesi, mutta niin kauan kuin siitä virsiä tehdään niin lauletaan mukana.

"Paras FPS-peli"-vertailu ja vääntäminen on vähän hukkaan heitettyä energiaa, koko skenaariohan on jo itsessään umpikuja. Niin kiistatonta ykköspeliä ei ole jonka perään kaikki yhteen ääneen huutaisivat. Parhaassakin tapauksessa löytyy iso enemmistö, johon löytyy se kritisoiva vähemmistö.

Mutta painikaa painikaa, kyllä se siitä johonkin suuntaan kääntyy. ;)
 
"Paras peli ikinä" -väittely on ihan älytöntä. Paras peli tietyssä genressä voi olla jo ihan järkevää keskustelua, kunhan pitää vertailevaa keskustelua tärkeänä, ei itse lopputulosta. Jotta keskustelussa olisi jotain sisältöä, olisi ominaisuuksia vertailtava yms. Pelkät yleiset heitot, joita ei pysty perustelemaan ovat hyödyttömiä.
 
Kärjistetysti ID:n Wolfenstein 3D on ainoa uraauurtava ja mullistava peli FPS-genressä. Muut ovat vain kopioita. Mutta kuten odotettua, kopiot ovat jo monta kertaa parempia kuin tämä "äitipeli". :rolleyes:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hakkiz
Kärjistetysti ID:n Wolfenstein 3D on ainoa uraauurtava ja mullistava peli FPS-genressä. Muut ovat vain kopioita. Mutta kuten odotettua, kopiot ovat jo monta kertaa parempia kuin tämä "äitipeli". :rolleyes:

Tämä ei tosiaankaan pidä paikkaansa, jos joku fps peli on uranuurtaja niin se on Half-life eikä mikään muu. Ruvetaan miettiin mitä HL on tehnyt moninpelaamiselle niin sitä ei Halo tai mikään muu voi tehdä eikä tulekaan tekemään. HL tuntuma on parasta antia koskaan, ja Halo tulee siinä ihan perässä niinkuin näin |-| lähellä.

Perkele kun mua rupee ahistaan aivoista kun kaikki meijän luokkalaiset PC-nörtit rupee puhuun et Halo ois muka parempi PC:llä kuin xboxilla, ne kun ei tajua sitä ollenkaan. Ohjattavuus on mukamas parempi, haistakoot paskan! Ottakaa huomioon et ollaan datanomi linjalla ja meijän luokalla ei ole montaa konsoli ihmistä, minä ja pari muuta..Helkutti kun ne on tyhmiä! Aaarrrgh!!!

EDIT: Lisätty toi vika chapteri..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Sarine
Tämä ei tosiaankaan pidä paikkaansa, jos joku fps peli on uranuurtaja niin se on Half-life eikä mikään muu. Ruvetaan miettiin mitä HL on tehnyt moninpelaamiselle niin sitä ei Halo tai mikään muu voi tehdä eikä tulekaan tekemään. HL tuntuma on parasta antia koskaan, ja Halo tulee siinä ihan perässä niinkuin näin |-| lähellä.
Halffiksen uutuus oli yksinpelin tapahtumien skriptaus, jolla luotiin tapahtumat ja näennäinen tekoäly. Moninpelistä tuli kyllä Counter Striken ja muiden HL:n modien myötä todella suosittua ja silloin yleinen suunta siirtyi realistisempaan räiskintään, mutta ei siinä mitään varsinaisesti erikoista tai uutta ollut. Netissä oli pelattu FPS-räiskintöjä aktiivisesti Quakesta lähtien ja modiskene oli ollut aktiivinen jo sitäkin aikaisemminkin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Halffiksen uutuus oli yksinpelin tapahtumien skriptaus, jolla luotiin tapahtumat ja näennäinen tekoäly. Moninpelistä tuli kyllä Counter Striken ja muiden HL:n modien myötä todella suosittua ja silloin yleinen suunta siirtyi realistisempaan räiskintään, mutta ei siinä mitään varsinaisesti erikoista tai uutta ollut. Netissä oli pelattu FPS-räiskintöjä aktiivisesti Quakesta lähtien ja modiskene oli ollut aktiivinen jo sitäkin aikaisemminkin.

Tottakai on ollut sillä onhan fps pelejä tullut jo ennen HL:llää, mutta jos joku Wolf 3D shokeerasi niin mitä sitten teki HL? Saman mutta miljoona kertaa suuremmin ja paremmin. Tämä näennäinen tekoäly oli erittäin suuri juttu siihen aikaan kun ei paljon parempaan pystytty. Mutta jos nykyäänkin pitää valita kumpaa pelaisi uudestaan ja uudestaan HL vai Haloa niin tottakai valitsisin HL, koska se on vaan yksinkertasesti parempi peli, vaikka kaikki suuret hienoudet puuttuvatkin, kuten co-op peli, upea grafiikka (ei täl mitää tee), hienot ajoneuvot, mutta siinä on hieman parempi ohjattavuus ja se meininkin mikä on myös Halossa mukana. Tämä on siis vaan minun päätökseni mutta uskon että moni muukin yhtyy samaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Sarine
Tottakai on ollut sillä onhan fps pelejä tullut jo ennen HL:llää, mutta jos joku Wolf 3D shokeerasi niin mitä sitten teki HL? Saman mutta miljoona kertaa suuremmin ja paremmin. Tämä näennäinen tekoäly oli erittäin suuri juttu siihen aikaan kun ei paljon parempaan pystytty. Mutta jos nykyäänkin pitää valita kumpaa pelaisi uudestaan ja uudestaan HL vai Haloa niin tottakai valitsisin HL, koska se on vaan yksinkertasesti parempi peli, vaikka kaikki suuret hienoudet puuttuvatkin, kuten co-op peli, upea grafiikka (ei täl mitää tee), hienot ajoneuvot, mutta siinä on hieman parempi ohjattavuus ja se meininkin mikä on myös Halossa mukana. Tämä on siis vaan minun päätökseni mutta uskon että moni muukin yhtyy samaan.
Wolf3D ei minua shokeerannut, mutta Doom kyllä.

Half-Life oli erittäin merkittävä peli ja edelleen hauska pelata. Merkittäviä FPS-pelejä on vain monia muitakin, joiden tuomat uudistukset ovat vielä merkittävämpiä. Esim. Quake toi selvästi merkittävämpiä uudistuksia, mutta erona on, että peli ei vain ole yhtä hyvä. Halffis sen sijaan ei tuonut skriptauksen lisäksi mitään valtavan erikoista, mutta kokonaisuus oli mainio ja pelinä se oli aivan loistava. Samanlaisen roolin näen Halolla. Siinä on kyllä sekä uutta oivallusta että vanhojen asioiden parantamista, mutta pääasia on, että kokonaisuus on ennennäkemätön ja loistava peli. Onhan siinä heikkouksiakin, mutta missäpä ei olisi? Ovathan Halffiksenkin alien-maailmakentät aika puuduttavia.

Itse valitsisin uudelleenpelattavaksi mieluummin Halon vaikka hauskaa Halffiskin olisi vielä kerran läpäistä. Halffis on jo vanhempi peli ja FPS-pelit eivät ikäänny erityisen hyvin. Pääsyy miksi valitsisin Halon on vihollisten hyvän tekoälyn, suojan ja kahden aseen taktisuuden ja vapaamman maailman tuoma suurempi vapaus uusilla pelikerroilla selvitä tilanteista eri tavalla. Halffis menee uudelleenpelaamiskerroilla enemmän vanhan toistoksi.

Enempää Half-Lifen ja Halon vastakkainasettelua, kuin mielipide, kumpaa pelaisi nyt mieluummin, ei mielestäni kannata harrastaa, koska vaikka yhteistä on, että molemmat ovat uudistajia ja merkittäviä pelejä, ovat pelit ovat niin erilaisia ja ilmestyneet aivan eri aikaan. Kumpikin teki minuun aikanaan todella suuren vaikutuksen. Kyllä on kissanpäivät edessä, kun 2004 tulee kumpaankin peliin jatkoa.
 
Ylös Bottom