Siihen nähden, miten paljon pelistä jouduttiin leikkaamaan pois Microsoftin painostuksen takia, Halo on hyvä. Pidän siitä edelleen, vaikka läpipeluukertoja on jo niin monta, että ei niistä jaksa pitää kirjaa. Vaikka varsinkin kenttäsuunnittelussa on paljon parannettavaa, omalla kohdallani se jäi paria kohtaa lukuun ottamatta tunnelman alle. Tekoäly ei ole yhtä skriptatun tuntuista kuin monissa muissa peleissä, pelin kontrollit toimivat loistavasti konsolillakin ja Dolby Digital 5.1 -äänimaailma on kiljoona kertaa parempi kuin useimmissa muissa konsolipaukutteluissa. Lisäksi grafiikka oli sykähdyttävää silloin pari vuotta sitten, ja on se ihan hienoa vieläkin. Tarinaan ehdin panostaa vasta toisella kerralla ja scifistä kun pidän, ajatus Halosta tuntui kutkuttavalta. Olin myös mielissäni siitä, että pelin yhtenäisyyttä ei pilattu tylsillä tehtävänannoilla, vaan MC:n päässä kuuluva radioliikenne ja Cortana selostivat tapahtumien kulkua reaaliajassa.
Niin, mitä pelistä sitten jäi pois? Harmittavan paljon ominaisuuksia aivan laidasta laitaan. Bungie on selittänyt muun muassa kenttäarkkitehtuuria sillä, että kiireen takia he joutuivat kierrättämään geometriaa todella paljon. Kokonaisia pelialueita jäi suunnitteluasteelle ja mukaan tyrkättiin jopa pelimoottorin tekniikkademoksi tarkoitettu alue. Myös juonellisia ominaisuuksia karsittiin ja ainakin yhden rodun tiedetään olevan Halon koodissa, mutta sitä ei näe pelissä. Myös surullisen kuuluisa Library oli alunperin valtaisa kenttä, Halon tietopankki. Sen piti olla vapaamuotoisempi, mutta siitä suljettiin todella runsaasti mielenkiintoisia paikkoja pois, koska kenttää ei ehditty optimoida riittävästi hyvän ruudunpäivityksen saamiseksi. On mielenkiintoista nähdä, onnistuuko Bungie tekemään Halo 2:sta sellaisen kuin Halon piti olla.