No itselleni tulee mieleen, että asian voisi nostaa esille sellainen taho, joka konkreettisesti voi vaikuttaa asiaan.
Vaan kun yksikään yksittäinen taho ei tuolle mitään voi kun asia on niin kokonaisvaltainen. Juuri sen takia on hyvä että mikä tahansa taho ongelman nostaa esille. Mitä useampi sen nostaa sen parempi, mitä isompi sen nostaa, sen parempi.
Eli jokin päättävä elin, joka voisi esimerkiksi määrätä sanktioita tai laajentaa rikosoikeudellista vastuuta.
Laajentaisin itse kaikenikäiset rikoksistaan vastuuteen mutten usko sen tapahtuvan. Nyt olen kuullut ja lukenut ihmisistä, jotka tarkoituksella rötöstelevät ja törkyilevät ennen kuin täytyy se maaginen 15 vuotta, joten näiden kuspäiden takia raja täytyisi laskea ja katsoa tilannekohtaisesti minkä verran iällä ja järjellä on merkitystä.
Muuten pitäydyn tuossa mitä kirjoitin ylemmäs, eli kyllä tässä asiassa pitää todellakin vedota myös ihmisiin muutakin kautta kuin jonkin lain tai muun päättävän elimen kautta. Tämä muutos lähtee ihmisistä. Esimerkiksi perheväkivalta elää ja voi hyvin vaikka siihen kuuluvat väkivallan teot on laittomia. Ei paljon siis hidasta menoa ja en usko sekuntiakaan että mikään laki kokonaan ongelmaa ratkaisee vaan tarvitaan muutakin. Se muu on valistus, jota Gilletten mainoskin edustaa.
Näitä asioita on varmasti ollut ratkomassa sellainen määrä meitä foorumikirjoittajia fiksumpia ihmisiä, ettei asioihin todennäköisesti voi vaikuttaa enää kuin lainsäädännöllä. Eihän mulla tietenkään sitä vastaan ole mitään, jos jokin yritys saa tehtyä muutoksen parempaan. Mainokset ovat kuitenkin aina mainoksia, pumpulilla tai ilman.
Enää? Ihan kuin kaikki keinot olisi siis käytetty? Minusta taas tuntuu että kaikki keinot on nimenomaan käyttämättä ja se mitä tarvitaan on yleinen konsensus siitä mikä on hyväksyttävää. Se tavallaan on olemassa mutta pinnan alla kuitenkin on se että katse käännetään pois. Tarvitaan muistutusta ja valistusta että tämä ongelma on yhä olemassa. Lait ei riitä.
Isossa maailmassa ollaan ilmeisesti eri mieltä tästä. Jos katsotaan kyseisen videon tilastoja; Reilut 37 miljoonaa katselukertaa, 833k yläpeukkua ja 1,6m alapeukkua. Saivartelua tai ei, nettiraivo tai ei, nämä ovat ne pöytään lyötävät numerot ilman tulkintoja. Kommentit ovat poissa käytöstä, kuten aika usein tällaisissa tapauksissa. Se täytyy sanoa, että paljon katselukertoja tuo on kerännyt, eli mainos sinänsä on onnistunut.
Mitä siis tarkalleen yrität tässä kohtaa todistaa näillä numeroilla? Ei miinukset tarkoita että miinustajat olisivat tulkinneet mainoksen eri tavalla kuin minä, ehkä eivät vain tapaasi(?) pitäneet siitä että Gillette kokee aiheeksi ottaa asiaan kantaa. Minun sanomani siitä että mainoksen viesti on selkeä voi siis miinuksista huolimatta pitää paikkansa eikä nuo tilastot pysty minun väitettäni kumoamaan.
Koen itse yhä että mainoksessa selkeästi ilmaistu "be better" on aika ilmiselvä pointti mutta jos tästä tulee tulkinnanvaraa niin en tiedä kyllä miten tai miksi tästä edes jatkaa väittelyä. Koko videohan on rakennettu nimenomaan tuon idean/iskulauseen ympärille ja silti porukka löytää siitä jotain muuta. Minusta se ei ole minun vikani jos tuo hyvin alleviivattu sanoma ei ole se joka jollekin muulle videolta aukeaa. Ääripäässähän on myös foliohattuiluporukka, joka löytää ties mitä merkkejä ufoista 5G-viruksiin joka paikasta jos vain haluaa. Ilmiselvät asiat kylläkin sivuutetaan kun se ei aja omaa agendaa/mielipidettä/näkemystä.
Minä niin väitin, koska Gilletten osakkeiden arvo laski yhteensä satoja miljoonia mainoksen julkaisun jälkeen. Ei siihen tarvita arvailuja nähdäkseni? Se on ihan julkista tietoa.
Osakkeiden nousut ja laskut on sellaista liibalaabaa että en menisi niiden perusteella sanomaan mistään mitään

Aivan järkyttävää keinottelua sun muuta ja yksi esimerkki vaikkapa se kun yksi mies sanoo jotain niin kurssi laskee tai nousee. Terveisin Tesla-autot.