Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
vastaan tosiaan tänne mielummin ku kumminkin offtopic

niin siis mullahan on tosiaan lääketippa eli biologinen sytostaatti lääke tuohon mun nivelpsoriasis sairauteen, et mä käyn aina 2 kuukauden välein keskusairaalassa tipassa. ja mulle annetaan pieni annos samaa lääkettä kun syövässä. hirveetä myrkkyä mutta se pitää niveloireet ja ihottuman kumminkin kurissa. mut joo jouduin tosiaan koko loppu elämäni käymään tuolla tipassa. ellen sitten muuta johki etelään, joka on myös harkinnassa tulevaisuudessa, varsinkin jos lääkkeen teho laskee ja alkaa tulemaan enemmän noita oireita. se on kanssa minkä takia mä puhun ylpeydellä tuosta treenaamisesta. ku jos lääkkeen teho lakkaa ja iskee niveliin tulehdustilat niin se treenaminen voi loppua millon tahansa. mut joo se mitä se lääke tekee niin alentaa mun vastustuskykyä merkittävästi. vaikka muuten pyrin elemäänkin terveellisesti. eli saan helposti muiden räkätauteja yms tässä 2 vuoden vakavimmat sairaudet mitä oon saanu tässä 2 koronaa ja yhden mykoplasman, vaikka molemmat koronat nostikin kovan kuumeen ja oli ärsyttäviä niin mykoplasma oli vieläkin ärsyttävämpi kun se vei fyysisen kunnon ja kesti monta kuukautta.

Mulla on sama sairaus ja pari kk sitten aloittivat Amgevitan kun Trexan nostatti hirveästi maksa-arvoja. Tippahoidosta en ennen tätä ollut kuullutkaan.

niin siis mullahan on tosiaan lääketippa eli biologinen sytostaatti lääke tuohon mun nivelpsoriasis sairauteen, et mä käyn aina 2 kuukauden välein keskusairaalassa tipassa. ja mulle annetaan pieni annos samaa lääkettä kun syövässä. hirveetä myrkkyä mutta se pitää niveloireet ja ihottuman kumminkin kurissa. mut joo jouduin tosiaan koko loppu elämäni käymään tuolla tipassa. ellen sitten muuta johki etelään, joka on myös harkinnassa tulevaisuudessa, varsinkin jos lääkkeen teho laskee ja alkaa tulemaan enemmän noita oireita. se on kanssa minkä takia mä puhun ylpeydellä tuosta treenaamisesta. ku jos lääkkeen teho lakkaa ja iskee niveliin tulehdustilat niin se treenaminen voi loppua millon tahansa. mut joo se mitä se lääke tekee niin alentaa mun vastustuskykyä merkittävästi. vaikka muuten pyrin elemäänkin terveellisesti. eli saan helposti muiden räkätauteja yms tässä 2 vuoden vakavimmat sairaudet mitä oon saanu tässä 2 koronaa ja yhden mykoplasman, vaikka molemmat koronat nostikin kovan kuumeen ja oli ärsyttäviä niin mykoplasma oli vieläkin ärsyttävämpi kun se vei fyysisen kunnon ja kesti monta kuukautta.

Mulla on sama sairaus ja pari kk sitten aloittivat Amgevitan kun Trexan nostatti hirveästi maksa-arvoja. Tippahoidosta en ennen tätä ollut kuullutkaan.
Puoliso käy noissa kanssa, noin puolen vuoden välein. Noi perustuu siihen että tuhotaan lääkkeellä B-solut, jollonka autoimmuunisairaudet (esim. reuma) vähän rauhottuu eikä aiheuta tulehduksia nivelissä niin paljon. Haittapuolena tosiaan on mistä @DestiZ mainitsi, että kun B-solut on vähän niinku sun immuniteetin muisti, niin jos ne resetoidaa niin saat herkästi kaikki vauvanuhat sun muut uudelleen.

Puoliso käy noissa kanssa, noin puolen vuoden välein. Noi perustuu siihen että tuhotaan lääkkeellä B-solut, jollonka autoimmuunisairaudet (esim. reuma) vähän rauhottuu eikä aiheuta tulehduksia nivelissä niin paljon. Haittapuolena tosiaan on mistä @DestiZ mainitsi, että kun B-solut on vähän niinku sun immuniteetin muisti, niin jos ne resetoidaa niin saat herkästi kaikki vauvanuhat sun muut uudelleen.
Hurjan kuuloista hommaa! Tsemppiä kaikille noiden vaivojen kanssa. Kaikenlaista sitä voikin ihmisille tulla eteen. Terveys on kyllä tosi tärkeä juttu. Ei sitä aina muistanut ihan niin paljoa arvostaa, ennen kuin itsellenikin on ehtinyt tulla kaikenlaista matkan varrella. Kaiken kanssa toki toistaiseksi pärjännyt, mutta lääkkeisiin menee aika paljon rahaa, ja eikä se niiden popsiminen tietyiltä osin kovin hyvääkään tee. Mutta minkäs teet, kun ilman tulee sitten vielä enemmän ongelmaa. Silti tiedostan, että olen tässäkin tilanteessa vielä varsin hyväosainen, kun ei tarvitse missään jatkuvissa hoidoissa käydä, eivätkä vaivatkaan kovin radikaaleja ole. Tsemppiä tosiaan mainitsemienne kaltaisten vaivojen kanssa eläville!

Sen verran avaan yhtä itselleni matkan varrella tullutta vaivaa, että 40-vuotistarkastuksessa todettiin autoimmuunisairaus (idiopaattinen trombosytopenia), jonka johdosta verihiutaleet olivat menneet aivan olemattoman pieneen määrään. Silloin alkoi sitten jopa kesken yötä tulla hillittömiä verenvuotoja nenästä, ja oli kyllä aika karmivaa herätä keskellä yötä siihen, että lakanat olivat märkinä, ja sitten kun laittoi valot päälle, niin tajusin, että vertahan se kaikki oli. Ensimmäinen kerta varsinkin oli kyllä melkoinen säikäytys.

Homma saatiin järkyttävän kovalla kuukauden kortisonikuurilla (aiheutti muuten kuukauden ajaksi tajuttoman hikan, johon ei mikään auttanut) sellaiseksi, että trombosyyttiarvot ovat pysyneet yleensä sellaisella tasolla, ettei noita verenvuoto-ongelmia ole tullut. Se on ollut myös ongelmana, että ilmeisesti jatkuva stressi voi pahentaa tuota tilannetta, ja kun omassa työssäni sitä stressiä pukkaa välillä muutosneuvottelujen, muiden työsuhteiden päättymisten, sekä työehtosopimusneuvottelujen puitteissa, niin on välillä myös päässyt lipsahtamaan huonoon suuntaan nuo arvot. Unen laatu ja riittävyys, kun olisivat mm. tärkeitä. Silti koen, että tämän kanssa on kohtuullisen hyvin pystynyt elämään. Ei ole toki ainoa juttu, mutta silti hieman hankala pahimmillaan.

Viimeksi muokattu:
Tuo kuulostaa aika sokealta FromSoft-fanin kommentilta.
Jostain syystä mä vaan tunnen enemmän kun Fromin soulslikejä pelaan. Muut ovat teknisesti ehkä samalla tasolla, mut "sielu" niistä puuttuu. Armored Coresta en taas tykkää yhtään.
Varsinkin, kun et käsittääkseni ole edes pelannut kaikkia noita mainitsemiasi soulslikeja.
Wuchangia en oo pelannu.

Jostain syystä mä vaan tunnen enemmän kun Fromin soulslikejä pelaan. Muut ovat teknisesti ehkä samalla tasolla, mut "sielu" niistä puuttuu. Armored Coresta en taas tykkää yhtään.

Wuchangia en oo pelannu.
Joo, itsellenikään eivät nuo Armored Coret ole oikein maistuneet. Olen paria niistä pelannut, ja haluaisin niistä tykätä, mutta kesken ovat vaan jääneet. Tuo uusin on viimeisin niistä mitä olen pelannut, ja vaikka aika kehuttu on tosiaan ollut, niin ei se kyllä minulle oikein maistunut. Ehkä pitää joskus vielä jatkaa, mutta ei siihen kyllä ainakaan juuri nyt ole mitään paloa.

Tilailinpas tuossa vastikään pelin eräästä pelikaupasta ja kun se sitten saapui, paljastuikin paketista ensin kotelo, joka ei ollut muoveissa. Kotelossa oli lisäksi ihan selviä kuoppia/koloja pari kappaletta. Sisällä kotelossa oli jotain tarroja (jotka siis kuuluvat pelin mukaan) mutta nekin olivat vähemmän kuin uusia/sileitä. Levy oli ihan ok mutta siinäkin oli enemmän jälkiä mitä vaikka omissani ikinä on.

Ei siinä, ihan ok kunto käytetylle. Se ongelma vain että ostin pelin sillä ajatuksella että kyse on avaamattomasta/käyttämättömästä kappaleesta. Piti ensin tarkistaa että olinko oikeasti vahingossa ostanut käytetyn pelin mutta ei siitä ollut mitään mainintaa tuotesivulla eikä myöskään tilausvahvistuksissa. Sivuilta myös tarkistin että heille yleensä on tarkenteena nimen perässä "(käytetty)".

No, sattuuhan niitä vahinkoja. Laittelin viestiä että käyttämätöntä olin ostamassa eikä lukenut mitään että olisi käytetty. Varsinkaan en olisi maksamaani hintaa (29 e) maksanut käytetystä koska käytettynä peliä sai myös 15 eurolla muualta.

Saamani vastaus kuitenkin ihmetytti. Kuulemma on ihan uusi ja käyttämätön. On vain avattu ja ollut esillä hyllyssä. Sisältö ollut kuulemma muualla tallessa. Ja viimeinen kappale liikkeessä, joten siksi tuo hyllykappale.

No joopa joo. Jo siinä kohtaa kun muovit revitään auki, on kyse käytännössä käytetystä. Vielä enemmän, jos kyse on ns. esittelykappaleesta, jota porukka pyörittelee käsissään. Näissähän on yleensä myös hinta sitten eri jos on esittelymalli. Ai niin ja kotelossa myös se hintalappu, joka ei huonolla tuurilla lähde helposti irti. Ihmettelen myös sitä miten kotelo on hyllyssä olossa kärsinyt kahden lommon/kolon verran ja "säilössä" ollut levy oli kuluneempi mitä olen keskimäärin käytettyjä itse ostanut.

Vaikka olisin ostanut tuon sen toisen paikan käytetyn hinnalla, eli 15 eurolla, niin olisin silti ollut pettynyt kuntoon. Ei siis mitenkään sellainen etteikö voisi pelata ja näin mutta kun on uutta ostamassa, niin ei odota että tulee huonompaa kuntoa mitä yleensä käytettyjen kanssa on saanut. Enkä oikein tiedä kuinka uskottava tuo selityskään on. Aika paskaa käsittelyä on ollut että UUDEN levy (ja ne tarrat) on tuollaisessa kunnossa vain liikkeen käsittelyssä. Kotelokin on oudon paljon osumaa ottanut jos miettii että muka ollut vain hyllyssä esillä.

Vastauksessa myös tarjottiin (säälittävää) 5 euron lahjakorttia. Mikäli eivät tule enempää vastaan - eikä minään lahjakortteina vaan suoraan hinnanalennuksena eli rahojen palautuksena - niin saa mennä palautukseen ja ostan vaikka sen 15 euron käytetyn muualta. Käytettyjen ostaminen ei minulle ole ongelma mutta jos ostan uuden, sen pitää olla uusi. Käytetty saa sitten olla käytetty. Nyt maksoin muusta mitä sain ja mielestäni ihan liikaa, varsinkin kuntoon nähden.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta että tuleekin joku avattu ja selvästi käytetty peli (tai muu tuote) "uutena"?

Itsehän sain myös aikoinaan Gigantista Xbox Onen vastaavasti "uutena" ja selitys oli että olivat päivittäneet ja asentaneet laitteen valmiiksi. Paketti oli siis auottu ja uudelleensinetöity Gigantin "Päivitetty ja valmis käyttöön" (tms.) -tarralla. Huvittavinta tuossa oli se, että heti oli päivitys mikä piti asentaa kun löin sen päälle. Levyasemassa oli myös Fifa-peli, jota oli yritetty asentaa, koska pakettiin kuuluin pari peliä mukaan, joista yksi oli Fifa. Se vain, että se Fifa oli myös koodina, kuten ne muutkin mukana tulleet, eikä niitä voi asentaa jos ei tiedä mille tilille ne menee. Olivat sitten kai kikkailleet ja jäänyt homma kesken tai jotain. No, sain ilmaisen Fifan (ilman koteloa) ja olikohan myös jotain lahjakorttia hyvitykseksi tuosta. Jatkossa myös aina varmistin että onhan uusi tuote eikä mikään "parempi, valmiiksi asennettu ja päivitetty" (kuten sanoivat) -malli.

Gigantin nimen voin mielelläni mainita mutta pelikaupan nimeä en sano tässä kohtaa.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta että tuleekin joku avattu ja selvästi käytetty peli (tai muu tuote) "uutena"?

Ei itselle mutta olen ollut töissä huonekaluliikkeen varastolla. Jos jotakin tuotetta ei ollutkaan varastossa, niin asiakkaalle pistettiin mallikappale. Arvatkaa kerrottiinko asiasta? Kenelläkään ei koskaan edes hälytyskellot soineet, lähinnä olivat tyytyväisiä kun tuli valmiiksi kasattuna ja ilman pakkausmateriaaleja.

joo itellä on tosiaan ollu alusta asti toi biologinen lääke et onko nyt 7 vuotta yhteensä kun sairaus todettiin, Trexan oli myös mukana mutta sen lopetin, tuossa 1,5 vuotta sitten, koska se ei sopinut yhtään omille ikenille, että syljin verta aina tosi usein aamuisin kun heräsin, joudun käymään 3-4 kuukauden välein aina hammaskiven poistossa, ja tuo biologinen lääke aiheuttaa myös ien tulehdusta, ja Trexan pahenti sitä niin jätin sen kokonaan pois, nyt on ikenetkin vihdoin palautuneet kohtalaisen hyvään kuntoon, ja ei en aio aloittaa Trexania enää itse.

kun mä puhuin tuolla toisessa ketjussa että lopetin sokerin syönnin kokonaan, et 5 vuoteen en ole syönyt yhtäkään jäätelöä, suklaata, leivosta, keksejä, limsaa en ole juonut yms, eli lopetin 5 vuotta sitten kokonaan sokerin syönnin, niin on siinä sekin hyvä puoli sen lisäksi, että pysyy kroppa Leaninä mutta myöskin hampaat hyvässä kunnossa. et tykkään karsia kaikki ylimääräiset stressitekijät kokonaan pois. tosiaan korona aikana totuin siihen että tilaan aina viikon safkat suoraan kotia, ja sen jälkeen tosiaan olen joka viikko tilannut ruuat kauppakasseilla kotia. se on kyllä erittäin hyvä tapa ei tule ostettua mitään turhaa ja ei tarvii käyttää turhaa aikaa siellä kaupassa palloilessa ja ettiessä asioita, lisäks tietenkin se että prismoissa on tietenkin vielä paremmat valikoimat, kun noissa pienissä k-kaupoissa. että tuo on edes auttanut sitä että päässyt sokerista kokonaan eroon.

Ei itselle mutta olen ollut töissä huonekaluliikkeen varastolla. Jos jotakin tuotetta ei ollutkaan varastossa, niin asiakkaalle pistettiin mallikappale. Arvatkaa kerrottiinko asiasta? Kenelläkään ei koskaan edes hälytyskellot soineet, lähinnä olivat tyytyväisiä kun tuli valmiiksi kasattuna ja ilman pakkausmateriaaleja.
No tuossa kasauksella on oikeasti iso lisäarvo, joten ei ihan sama asia mielestäni. Ellei sitten ole joku murjottu ja päin persettä kasattu kappale, joka lisäksi täynnä naarmuja ja muita käytön jälkiä.

No tuossa kasauksella on oikeasti iso lisäarvo, joten ei ihan sama asia mielestäni. Ellei sitten ole joku murjottu ja päin persettä kasattu kappale, joka lisäksi täynnä naarmuja ja muita käytön jälkiä.
Juu kai se joillekin olisi ok että maksaa täyden hinnan mallisohvasta jolla sadat ihmiset ovat jo ehtineet istua.
joo itellä on tosiaan ollu alusta asti toi biologinen lääke et onko nyt 7 vuotta yhteensä kun sairaus todettiin, Trexan oli myös mukana mutta sen lopetin, tuossa 1,5 vuotta sitten, koska se ei sopinut yhtään omille ikenille, että syljin verta aina tosi usein aamuisin kun heräsin, joudun käymään 3-4 kuukauden välein aina hammaskiven poistossa, ja tuo biologinen lääke aiheuttaa myös ien tulehdusta, ja Trexan pahenti sitä niin jätin sen kokonaan pois, nyt on ikenetkin vihdoin palautuneet kohtalaisen hyvään kuntoon, ja ei en aio aloittaa Trexania enää itse.

kun mä puhuin tuolla toisessa ketjussa että lopetin sokerin syönnin kokonaan, et 5 vuoteen en ole syönyt yhtäkään jäätelöä, suklaata, leivosta, keksejä, limsaa en ole juonut yms, eli lopetin 5 vuotta sitten kokonaan sokerin syönnin, niin on siinä sekin hyvä puoli sen lisäksi, että pysyy kroppa Leaninä mutta myöskin hampaat hyvässä kunnossa. et tykkään karsia kaikki ylimääräiset stressitekijät kokonaan pois. tosiaan korona aikana totuin siihen että tilaan aina viikon safkat suoraan kotia, ja sen jälkeen tosiaan olen joka viikko tilannut ruuat kauppakasseilla kotia. se on kyllä erittäin hyvä tapa ei tule ostettua mitään turhaa ja ei tarvii käyttää turhaa aikaa siellä kaupassa palloilessa ja ettiessä asioita, lisäks tietenkin se että prismoissa on tietenkin vielä paremmat valikoimat, kun noissa pienissä k-kaupoissa. että tuo on edes auttanut sitä että päässyt sokerista kokonaan eroon.
Mulla tuossa biologisessa lääkkeessä haittavaikutusluettelo on pitkä kuin nälkävuosi ja sieltä löytyy niitä ihosyövästä ja lymfoomasta lähtien. Onneksi ei vielä mitään haittavaikutuksia ole tullut.

Viimeksi muokattu:
No joo, entistä enemmän tämä alleviivaa sitä että paljon riippuu myös mikä tuote kyseessä. Itsellä oli mielessä joku pöytä tai kaappi.
Ymmärrän, että "kasaamisesta" tulee helposti mieleen juurikin kirjahylly, kaappi tai vitriini. Yllättävän moni asiakas kuitenkin koki sohvan jalkojen pyörittelemisen paikoilleen kasaamiseksi.

Ymmärrän, että "kasaamisesta" tulee helposti mieleen juurikin kirjahylly, kaappi tai vitriini. Yllättävän moni asiakas kuitenkin koki sohvan jalkojen pyörittelemisen paikoilleen kasaamiseksi.
No siinä kohtaa taas itsellä laskee tuo "kasaamisen" arvo jos se on tuollainen hurja "urakka", joten ehkä ihmettelisin että miten sohva tulee valmiina. Jos siis edes tajuaisin ettei se ole normi. En muista milloin olen sohvan viimeksi ostanut, joten ei muistikuvia millaisena ne oletuksena toimitetaan.

Ehkä siis asiakkaat ovat yhtä ummikkoja kuin minäkin, etteivät tajua ettei kasattu sohva ole normaali juttu?

No, there is no official version of Counter-Strike 2 (CS2) for the PlayStation 5; it is a PC-exclusive title.

No, Counter-Strike 2 (CS2) is not available on Xbox and remains a PC-exclusive title. Valve, the developer, has focused its efforts on the PC platform,
No, Half-Life: Alyx is not officially available on PS5 or Xbox, as it was developed exclusively for PC VR and requires a powerful gaming PC
Ookoo. No jos kirjoittaa vain "CS", niin olisiko pitänyt tajuta ettei kyse ole CS:GO:sta tai vaikka 1.6.:sta? Ja toistan vielä itseäni: joku helvetin vanha pc-jäärien pelikö on nyt konsolipelaajille erityisen merkittävä tapaus, jonka vuoksi ostetaan konsoleita? Onko se konsolien aiempikaan GO kerännyt miten pelaajia?

Samoin toistamiseen ne pari muutakin seikkaa: wanha peli, jonka pariin varmaan olisi siirrytty jo jos olisi kiinnostanut. Ja joo, tuo kakkonen (mikä on oikeammin 2.0) on uudempi teos mutta ihan sama peli siellä on alla kuin aiemmin. Periaatteessa samaa kuin vaikka Demon's Soulsin remake. Sellainen tapausko nyt on joku juttu?

Ja vaikka nyt tosiaan tämän yhden kohdalla oletin väärin olevan kyse CS:GO:sta, niin eipä tuo kauheasti asiaa muuta.

Ookoo. No jos kirjoittaa vain "CS", niin olisiko pitänyt tajuta ettei kyse ole CS:GO:sta tai vaikka 1.6.:sta? Ja toistan vielä itseäni: joku helvetin vanha pc-jäärien pelikö on nyt konsolipelaajille erityisen merkittävä tapaus, jonka vuoksi ostetaan konsoleita?
Aattelin että kun näistä väittelet niin olis edes jonkinmoinen yleistieto hallussa näistä peleistä, mutta vissiin sit ei, Peli on aikalailla merkittävä edelleen, vaikka onkin julkaistu 2012 niin äsken kun katsoin Steamia Counter Strike 2 niin yhtäaikaisia pelaajia 1,215,526 pelissä tällä hetkellä.

Aattelin että kun näistä väittelet niin olis edes jonkinmoinen yleistieto hallussa näistä peleistä, mutta vissiin sit ei, Peli on aikalailla merkittävä edelleen, vaikka onkin julkaistu 2012 niin äsken kun katsoin Steamia Counter Strike 2 niin yhtäaikaisia pelaajia 1,215,526 pelissä tällä hetkellä.
Mitä merkitystä niillä Steam-pelaajilla on kun katsoin koko ajan asiaa sieltä konsolipelaajien näkökulmasta? Ja eikö se oli ihan riittävä yleistieto pääasialliselle konsolipelaajalle että joku CS on konsoleille tarjolla. Montako pitää olla? Sama peli se on kuitenkin, oli se 1.6, GO tai 2.

Ja "merkittävä peli" on eri asia kuin merkittävä peli sen suhteen, houkutteleeko se konsolipelaajia ostamaan jonkin tietyn laitteen sitä pelatakseen. Yhtä lailla voin sanoa että Fortnite tai Brawl Stars on merkittäviä pelejä kun niin moni pelaa niitä mutta kuinka moni ostaisi konsolin niiden vuoksi? On kuitenkin ihan eri asia kuinka moni jotain peliä pelaa nyt kuin se, kuinka montaa se houkuttelisi ostamaan jonkin laitteen X.

WoW oli toinen esimerkki ja sitäkin pelaa älytön määrä ihmisiä. Olisiko se silti sellainen peli, jonka vuoksi pc-xboxit loppuu kaupan hyllyiltä kesken.

Itseasiassa Fortniten takia varmaan tosi moni ostaa konsolin. Kun ostopäätös on tehty, konsolin valintaa vaikuttanee aika paljon esim. se millä laitteella pelikaverit pelaa Fortniteä.
Mutta kyse onkin siitä, ostaako massat Fortniten takia juuri sen pc-xboxin.

Nuo muut syyt olen ihan tarkoituksella jättänyt pois, sillä kuten jo mainitsin, on niitä muuttujia niissä niin paljon että lienee järkevämpää keskittyä pelivalikoimaan ja sen merkitykseen. Muista syistä voi keskustella erikseen tai lisäksi mutta totta kai minä tajuan että siellä taustalla on monia syitä, jotka voi merkitä jopa pelivalikoimaa enemmän. Varsinkin kun - kuten olen sanonut - on pelivalikoimat niin yhteneväisiä nykyään ettei niissä edes ole kummoisia eroja. Kuten olen sanonut, en ymmärrä mitä ihmeellistä siinä pc-katalogin tuomisessa konsolille on kun se ei mielestäni mitenkään merkittävästi lisää sellaista pelattavaa, josta kokisin suuren yleisön olevan kiinnostuneita, saati tietoisia.

Voin edelleen olla mutuilussani ihan väärässä mutta perustuuko muidenkaan arviot muuhun kuin siihen että sattuu olemaan Steamissä tuhat peliä ja haluaa ne konsolillekin? Kuinka paljon siis keskitytte vain omaan tilanteeseen?

Kukaanhan nyt ei täysin objektiivinen voi olla mutta itse yritän nimenomaan ottaa lähtökohdaksi sen yleisön, joka pelaa konsoleilla eikä ole ikinä edes harkinnut pc:tä vaihtoehdoksi. Miksi sellainen porukka olisi yhtäkkiä innoissaan siis pc-katalogista konsolilla? Erityisesti kun en ainakaan itse pääasiallisena konsolipelaajana ja melko paljon myös pc-valikoimasta tietävänä koe että pc:llä mitään oikeasti merkittävää olisi isolle yleisölle tarjolla. Edelleen erikseen ne hc-pelit, kuten simut, sekä pelit, jotka huutavat kaverikseen hiirtä ja näppistä. Ja kyllä, kai ne vehkeet saa konsoliinkin kiinni mutta veikkaan että konsolipelaajat pelaa konsolilla osittain myös sen pädin takia. Omalta kohdalta voin sanoa että hiiri+näppis tuo liikaa työn mieleen kun taas peliohjain tuntuu heti vapaa-ajan jutulta. En väitä että kaikilla sama mutta väitän että konsolipelaaja pelaa konsolilla ja siihen kuuluu ohjain eikä hiiri+näppis. Switch 2 on muuten ensimmäinen kunnollinen "konsolimainen" suunta kohti hiiriohjausta konsoleilla. Se on tarpeeksi "pelimäinen". Näppäimistön yleistymiseen konsoleilla en kuitenkaan usko. Niissä kun on niin paljon turhaa mitä peleissä ei yleensä tarvita, kuten nyt vaikkapa suurin osa kirjainnäppäimistä. Ja onhan nyt hiiri + näppis alunperin suunniteltu muuhun kuin pelaamiseen, johon niitä on vain myöhemmin sovellettu kun taas peliohjain on alunperinkin tehty nimensä mukaisesti pelaamiseen.

No joo, meni vähän sivupoluille noiden ohjainasioiden suhteen jo mutta onneksi ollaan valmiiksi aiheessa, jossa sivupolut eivät niin paljon haitanne tai houkuttele modeja paikalle. Kai.

Minusta on outoa sanaseppoilua käyttää nimitystä "suuri yleisö" aika pienestä joukosta ihmisiä, kun puhutaan asiasta, joka koskettaa suurempaa joukkoa ihmisiä kuin tuo pieni ryhmä. On tiedossa, että PC-pelaajia on moninkertaisesti konsolipelaajiin nähden ja että monet pelaavat sekä PC:llä, että konsoleilla. "Suuri yleisö" kuitenkin sitten koostuu niistä, jotka jostain syystä pelaavat vain konsoleilla ja erityisesti juuri pleikkari vitosella. En usko, että monikaan tässä tilanteessa tekee ratkaisuja erityisesti sen perusteella mitä tuo "suuri yleisö" haluaa, vaan sen perusteella, missä on kasvua ja pelaajia eniten. Toki "suurella yleisöllä" on omat preferenssinsä, miksi valitsevat mitäkin. Aika paljon nykyaikana asiat ovat kuitenkin hajaantuneet ja pelaajilla on erilaisia pelaamisen tapoja ja suosikkipelejä. Ei ole mitään perushessua, vaan pelaajat pelaavat itselleen sopivia pelejä ja mahdollisesti niitä joita kaverit pelaa. Eri ryhmiä on siis valtavasti eikä vaan niin, että 90% pelaisi Fortnitea ja änäriä ja muut jotain puolalaista taidepeliä.

Niin jos "suurta yleisöä" yhtään lähemmin tarkastellaan, niin pelaava massa taitaa olla järjestyksessä:
1. Mobiili
2. PC
3. Konsolit

Eli ihan vaan rankasti numeroiden valossa hyvin suunnitellulle TV-tasolle sopivalle plug & play -tietokoneelle voisi olla tilausta. En sano että välttämättä on, mutta ainakin se voisi kosiskella isompaa massaa kuin pelkkä konsoli tai pelkkä PC. Siinä kun saisi konsolien helppokäyttöisyyden ja jo olemassa olevan PC pelivalikoiman samassa paketissa.

Toki tämä kaikki on spekulointia, koska emme voi tietää millainen laite Microsoftilta on tulossa. Mutta kuten sanottu, jos konsepti on kunnossa, niin näen ideassa paljon potentiaalia.

ROG Xbox Ally tuntuu vähän kuin testiltä tähän uuteen suuntaan. Jos se onnistuu olemaan käytettävyydeltään näppärä, niin helppo nähdä Microsoftin laajentavan samaa systeemiä kotikonsolin puolelle.

Ylös Bottom