Vaikka liittyykin osittain Arc Raidersiin, niin siirrän varmuuden vuoksi keskustelun peligenreistä tänne.
No onhan nämä nyt ihan erityylisiä pelejä ja todellakin ihan eri genren pelejä. Ensinnäkin Helldiversissa ei ole mitään varsinaista loottia mitä kerätään vaan siinä on tehtäviä mitä käydään suorittamassa. Lootti on oleellinen ja iso osa Arcia.
Helldiversissa, kuten jo sanoit, ei ole PVP:tä mikä on valtava ero siihen fiilikseen mikä näistä tulee, joutuu pelkäämään AI:n lisäksi myös muita pelaajia ja joskus taas voi kohdalle osua pelaajia, jotka haluaa auttaa.
Arcissa kun kuolet niin menetät kamat, eikä sinulla ole mahdollisuutta saada niitä soulsien tyyliin takaisin muutakun ottamalla uuden runin ja loottimalla uusia mestoja. Et voi palata paikkaan johon kuolit ja kerätä kamoja, koska ne on jonkin toisen pelaajan taskussa plus jokainen runi on uusi. Helldiversissa taas valitset tehtävän mitä lähdet suorittamaan ja kun olet sen suorittanut niin poistut paikalta. Halutessasi voit tehdä jootain sivutehtäviä. Mutta kuollessasi et varsinaisesti menetä mitään ja voit yrittää heti uudestaan. Sinulla on myös useampia ”elämiä” Helldiversissa eli kuolema ei tarkoita heti game overia toisin kuin Arcissa (tai muissa extraction shootereissa).
Kyllä tässä varmaan on vastaajastakin kiinni miten eri tyylisinä näitä pitää.
Itse koen että Helldiversissa on "loottia", sillä itse ainakin menen nimenomaan niiden resurssien perässä asioita tekemään ja paikkoja tutkimaan. Ei se yhtä monipuolista ole kuin monien muiden pelien lootti mutta itse lasken lootiksi kaikki resurssit mitä peleissä kerätään. Tomb Raidereissakin on loottia kaikki kerättävä kulutustavara vaikka peli muuten onkin täysin erilainen.
PvP on tosiaan merkittävä ero, joten se taitaa olla se isoin erottava tekijä.
Arc Raidersissa ei siis voi palata tappamaan "varasta" ja ottamaan kamoja takaisin? Eikö jossain soulseissakin sielut menneet joskus jonkin vihulaisen taskuihin vaikka se harvinaista olikin ja silloin ne sai takaisin vain kyseisen vihun tappamalla. Vai muistelenko jotain eri peliä? Bloodborne? Sekiro? No ei Helldiversissakaan pysty palaamaan kamoja hakemaan, joten se olisi yhä samanlainen homma. Tosin pelissä kyllä on elämiä, joten yksi tai useampi kuolema on ihan normihommaa, mikä erottaa pelin jo Arc Raidersista selkeämmin.
Vaan kyllähän Helldiversissa menettää asioita kuollessa, tai siis tarkemmin tehtävän epäonnistuessa ja/tai elämien loppuessa. Ne kyseisen pelin lootit, joilla ostetaan uusia aseita ja muita juttuja. Ne minä todellakin lasken lootiksi.
No mutta joo, tässä vähän kuin itsellenikin listasin näitä eroja, joten onhan noita. Tosin yhä oma ajatus on se, että molemmat on sen verran samanlaisia että kokisin vähän turhankin samanlaiseksi pelaamiseksi. Samoin voisin kokea vaikka pelatessani TPS & FPS-räiskintöjä, sillä molempien ydinmeiningin saatan kokea niin samanlaiseksi että ovat minulle "sitä samaa". En toki väitä että ovat samaa genreä ja nyt tosiaan tuli selvemmäksi miten Helldivers ja Arc Raiders eroaa. Eikös sitä muuten ollut olemassa vielä Looter Shooteritkin, joten meikäläiselle lisää "samoja" pelejä.
Tuo miksi koen nuo samanlaisiksi johtunee tosiaan siitä, että sitä tulee painotettua jotain yhtä tai paria pelin osa-aluetta ja ajateltua vaikka lootin keräämisen kautta että "tässähän tehdään samaa". Yleisesti tietysti en ala väittämään samanlaisiksi peleiksi.
Vähän off topic jo mutta toinen loistava extraction shooter, Hunt Showdown idea taas on seuraava: spawnataan kenttään, etsitään kolme vihjettä, joiden avulla löydetään ison monsun olinpaikka, tapetaan se, odotellaan, että sen saa karkotettua, napataan tältä bounty ja koetetaan päästä bountyn kanssa extractille. Koko tämän ajan useampi muu tiimi yrittää samaa asiaa ja yrittää saada sinut hengiltä ja varastaa bountyn itselleen. Jos kuolet menetät hahmon, jolla pelasit ja kaikki tämän varusteet ja traitit(kykyjä joilla saa muokattua hieman hahmoa mieleisekseen) ja joudut hankkimaan pelin valuutalla uuden hahmon ja uudet varusteet.
Tästä olenkin lukenut usein ja tosi kiinnostavalta vaikuttava teos. En vain yhtään tiedä jaksaisinko pelata moninpelejä tai pelejä, joissa on noin iso uhka menettää kaikki ja aloittaa alusta. Tosin Returnal oli tavallaan samaa kun sai aina aloittaa nollasta ja lähelle sitä eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia.
Mutta isoin ongelma on oikeastaan nyt se, ettei huvita ostaa Plussa-tilausta yhtä peliä varten.
Ero siis Helldiversin ja extraction shoottereiden välillä on kuitenkin merkittävä. Suurimmat erot juurikin PVP läsnäolo ja pysyvä menetys jos kuolet kentässä.
Joo, myönnän tosiaan että onhan nuo merkittäviä eroja vaikka osittain voi pelaaminen tuntuakin enemmän tai vähemmän samalta. Tosin aika monet pelit on pyssyllä ampumista, joten aika monet pelit saisi sitten niputtaa samaan laariin myös. Jos siis alkaa liian rajatusti ajattelemaan.
PS Ne jotka nyt on Arcista innostuneet ja Extraction shootterit on uusi tuttavuus niin antakaa ihmeessä myös Huntille mahdollisuus. Aivan upea genren peli ja mielestäni aivan hävyttömän aliarvostettu ja tuntematon monelle.
Hunt olisi varmasti hyvä mutta vaatisi pelikavereita eikä niitä itsellä oikein nykyisin ole. Hankala kun saada sovittua kaikille sopivaa aikaa ja isoin ongelma on meikäläinen itse, jolla ne peliajat vaihtelee tosi paljon. Sen vuoksi tuo Arc Raiders olisi sopivampi. Tosin pelailin kyllä Helldivers 2:stakin randomien kanssa, joten ehkä enemmän jää kiinni Huntinkin kanssa siitä ettei huvita siitä Plussasta maksaa tällä hetkellä. En koe rahan arvoiseksi.