Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Kuoleman ovi tehtävässä ollaan ja tiputtu monet kerrat perkele alas. Kyllähän tuo hyvää viestiä surkeasta mekaniikasta antaa kun youtube täynnä videoita miten tota käytetään :D
 
Kuoleman ovi tehtävässä ollaan ja tiputtu monet kerrat perkele alas. Kyllähän tuo hyvää viestiä surkeasta mekaniikasta antaa kun youtube täynnä videoita miten tota käytetään :D
Muistan kyllä itsekin, että pariin kertaan joutui hakemaan alhaalta vauhtia tuossa tehtävässä, mutta en muista oliko sitten grapplessa vika vai omissa hyppyjen ajoituksissa. Saattoi olla molempia. :D
 
Nyt on ensitunnit HFW:a takana ja ei voi muuta sanoa, kuin että täyttä timangia. Ykkösosa oli jo ehkä paras pelaamani open world –peli, ja tässä kaikki on toteutettu vielä piirun verran paremmin. Alla siis PS5 –versio, joten grafiikka on parempaa, ohjaustuntuma vähintään sitä samaa sulavaa samettia, äänimaailma realistisempi jne. kuin HZD:ssa. Kyllä vaan osaa olla nautinnollista tuo robottihirviöiden paloittelu nuolilla komponenttien lennellessä kolisten ja kalisten pitkin tantereita, ja lähitaistelumäiskintä ei kylmäksi jätä sekään. Jotenkin vaikuttaa siltä, että taistelun intensiivisyyttä on saatu lisättyä Zero Dawniin verrattuna. Tuossa eilen illalla (tai yöllä) tyhjensin ensimmäisen rosvoleirin, ja sen perusteella myös hiippailu toimii mainiosti tässä pelissä. Vihujen huutelut toisilleen ja huutojen kaikuminen kaukaisuudessa kuulostavat todella aidoilta ainakin kotiteatterikaiuttimia käytettäessä.

Toki siis aivan alkumetrejä vasta mennään, mutta vaikea kuvitella, että meno ainakaan tylsemmäksi muuttuisi. Jotta ei ihan pelkäksi ylistykseksi menisi, niin jotain kritiikkiäkin pitää antaa. Kasvien kerääminen on ykkösosaa hankalampaa, kun pitää kävellä aivan kiinni kasviin tai risuun, ennen kuin sen saa poimittua. Tuo saattaa pitkän päälle ruveta enemmänkin kyrsimään. Tavaravalikot ovat myös ehkä ykkösosaa sekavammat, mutta kaipa niihinkin tottuu. Kykypuukin on melkoisen kolossaalinen. No ainakin se antaa erilaisille pelityyleille tilaa. Kiipeilytuntumaa on jonkin verran kritisoitu, minusta kiipeily on kuitenkin ihan sujuvaa.

Kaikkiaan peli on alun perusteella juuri sitä mitä odotin, eli samaa mahtavuutta kuin Horizon Zero Dawn uuden sukupolven mahdollistamilla paremmilla mausteilla kuorrutettuna.
 
Nyt on ensitunnit HFW:a takana ja ei voi muuta sanoa, kuin että täyttä timangia. Ykkösosa oli jo ehkä paras pelaamani open world –peli, ja tässä kaikki on toteutettu vielä piirun verran paremmin. Alla siis PS5 –versio, joten grafiikka on parempaa, ohjaustuntuma vähintään sitä samaa sulavaa samettia, äänimaailma realistisempi jne. kuin HZD:ssa. Kyllä vaan osaa olla nautinnollista tuo robottihirviöiden paloittelu nuolilla komponenttien lennellessä kolisten ja kalisten pitkin tantereita, ja lähitaistelumäiskintä ei kylmäksi jätä sekään. Jotenkin vaikuttaa siltä, että taistelun intensiivisyyttä on saatu lisättyä Zero Dawniin verrattuna. Tuossa eilen illalla (tai yöllä) tyhjensin ensimmäisen rosvoleirin, ja sen perusteella myös hiippailu toimii mainiosti tässä pelissä. Vihujen huutelut toisilleen ja huutojen kaikuminen kaukaisuudessa kuulostavat todella aidoilta ainakin kotiteatterikaiuttimia käytettäessä.

Toki siis aivan alkumetrejä vasta mennään, mutta vaikea kuvitella, että meno ainakaan tylsemmäksi muuttuisi. Jotta ei ihan pelkäksi ylistykseksi menisi, niin jotain kritiikkiäkin pitää antaa. Kasvien kerääminen on ykkösosaa hankalampaa, kun pitää kävellä aivan kiinni kasviin tai risuun, ennen kuin sen saa poimittua. Tuo saattaa pitkän päälle ruveta enemmänkin kyrsimään. Tavaravalikot ovat myös ehkä ykkösosaa sekavammat, mutta kaipa niihinkin tottuu. Kykypuukin on melkoisen kolossaalinen. No ainakin se antaa erilaisille pelityyleille tilaa. Kiipeilytuntumaa on jonkin verran kritisoitu, minusta kiipeily on kuitenkin ihan sujuvaa.

Kaikkiaan peli on alun perusteella juuri sitä mitä odotin, eli samaa mahtavuutta kuin Horizon Zero Dawn uuden sukupolven mahdollistamilla paremmilla mausteilla kuorrutettuna.
Tuohon kasvien keräilyyn on muuten yksi helpotusta tuova asetus valikoissa. Poistaa sen keräysanimaation mikä nopeuttaa ja sulavoittaa tuota keräystä valtavasti. Ei toki niin realistisen näköistä mutta paransi kyllä pelattavuutta ainakin omaan makuun todella paljon. :)
 
Joo pientä arvostelua voisi tästäkin pelistä kertoa. Eipä ollut oikein minkäänlainen peli. Ei herättänyt mitään fiiliksiä vaan oli perus tylsää puuduttavaa Open World rällästelyä. Grafiikka oli toki ihan hieno mutta tässä oli vaan ihan kaikkea liikaa. Tuntuu ettei maailmasta löytänyt siltikään mielenkiintoista. Loottaminen oli siis ihan turhaa.

Iso pettymys siis vaikka perusasiat oli ihan ok. 5/10
 
Tämä peli edelleen kesken, muutaman tunnin olen pelannut mutta ei jaksa kiinnostaa. Kuten sanottu grafiikka hienoa kyllä mutta tarina ja nää hologrammi systeemit ei jaksa innostaa yhtään. Autopelit kuten Grid Legends ja Gran Turismo 7 vie sata nolla voiton nyt tästä pelistä.
Helpoimmalla vaikeustasolla ehkä joskus tulee tarina kerran juostua läpi.
 
Myös minulle tää on ikuisuus projekti, n: 3 kertaa jäänyt kesken ja kartasta ehkä 1/3 auki. 2-3 vuoden sisään varmaan jo läpikin :D
 
Myös minulle tää on ikuisuus projekti, n: 3 kertaa jäänyt kesken ja kartasta ehkä 1/3 auki. 2-3 vuoden sisään varmaan jo läpikin :D
Sama homma, tosin taidan olla jo pelin puolessavälissä. Viimeisen kuukauden aikana on ollut tarkoitus palata pelin pariin, mutta eipä ole onnistunut.

Tuli kyllä katsottua, kun veli pelasi HZD:a ja se vaikutti edelleen tosi hyvältä. Jotenkin rauhallisempi ja paremmalla maltilla rakennettu peli. Less is more..
 
Mulla myös ensimmäinen 20 tuntia oli todella väkinäistä vääntämistä ja peli jäi varmaan 3 kertaa kesken muiden pelien ottaessa peliajan. Nyt kuitenkin muutama viikko sitten aattelin kokeilla josko nyt ja silloin jostain syystä rupesi maistumaan. Ja voi pojat kyllähän se maistui, eilen rullasi lopputekstit 60 pelitunnin jälkeen ja platinaan on enää pari metsästysmaata tekemättä. Voi sanoa, että tämän pelin kanssa kyllä kannatti olla kärsivällinen eikä kaduta yhtään noi käytetyt 60h.
 
Pitkästä aikaa päivitystä, sillä v1.18 tupsahti linjoille. Korjauksien ja viilauksien lisäksi tarjolla on uusi pride-henkien kasvomaali.

FIXES AND IMPROVEMENTS

Main Quests

Fixed an issue in Main Quest “Faro’s Tomb“ where the Hunter Merchant could be missing in Thebes.
Fixed floating weapons in the cinematic following the “Talk to the Tenakth Marshal” mission objective of Main Quest “The Embassy”.
Fixed an issue in Main Quest “The Kulrut” where Hekarro was practicing his pantomime skills and got blocked behind an invisible wall.
Fixed issues related to players not being able to enter or exit The Base.
Fixed an issue where a Kotallo callout could play inside The Base without Kotallo being present.

Side Quests

We now keep Riverhymn’s settlement icon on the map after completing Side Quest “The Roots that Bind“.
Fixed an issue where Porguf would not provide the option to start the Errand Quest “Broken Locks”.
Fixed an issue in Side Quest “The Deluge” where players could ride their ground mount through a lake.
Fixed an issue in Side Quest “Signal Spike” where the player could be unable to progress after the “Search the Canyon for the Source of the Signal” objective.
Fixed an issue in Chainscrape where, before completing Side Quest “The Bristlebacks”, the Herbalist would have an icon above their head but will not be interactable.

World Activities

Fixed an issue in Salvage Contracts “Mine Launchers” where progression could become blocked when the player sets Custom Difficulty Settings for Easy Loot.
Fixed an issue in which after completing all Salvage Contracts in New Game Plus, the player could obtain the Oseram Artificer outfit twice.
Fixed an issue in Rebel Camp “Devil’s Grasp” where the objective “Search the Command Center” could become blocked after restarting from save.
Fixed an issue in Rebel Camp “The Hive” where the objective “Destroy the Weapon Caches” would not update after destroying all the caches.
Fixed an issue in Rebel Camp “Breached Rock” where the Rebel Champion would not have the Bunker Key in its loot if the player left the camp after killing the rebels.
Fixed an issue in Cauldron CHI where a puzzle room had distracting shadow flickering.
Fixed an issue in Machine Strike where the health of a piece with the Sweep Skill could go to 255 instead of dying.
Fixed an issue where players remained stuck at 99.42% completion after completing all Rebel Camps.
We are blasting off again no more! Fixed an issue in Gauntlet Run “Cliffs of the Cry” where upon completing the race, the player would launch into the sky.
Fixed an issue where the player was unable to complete “Relics From Ruins” in New Game+ due to already having the Ancestor's Return weapon from a previous playthrough.
Fixed an issue in Sunken Cavern “The Shining Wastes” where the player would get stuck if they investigate an Oseram corpse while swimming.
Fixed an inaccessible Supply Cache located in Las Vegas that was placed under the ground.
Fixed an inaccessible Supply Cache located northeast of Rebel Outpost “Stillsands South” that was placed under the ground.

Datapoints

Fixed an issue where Audio Datapoints were getting aborted on specific player actions.
Fixed an issue where Audio Datapoint 37 could not be collected due to Veter being noninteractive.

Machines

Arrows ready? We made the Dreadwing more likely to attack when fighting in a forested area.
Additional VFX for Tremortusk’s “Shatter Swing” and Thunderjaw’s “Laser Blast” attacks.
Fixed an issue near Fall’s Edge where a non-functional and low-resolution Thunderjaw could spawn in.
Fixed an issue where the “Stalker Primary Nerve” was listed as a Loot for the Ravager’s Antenna.
Fixed an issue where setting a Job for the Stalker Primary Nerve put the waypoint in Ravager areas instead of Stalker Areas.
Fixed an issue where Behemoth and Apex Behemoth list "Bellowback Primary Nerve" as loot instead of "Behemoth Primary Nerve."
Fixed an area in Sheerside Climb where the player is unable to fly away on a flying mount.
Fixed an issue where Apex Shellsnapper Hearts were listed under “Valuables to Sell” despite being used for upgrades.
Fixed an issue where the job system will not direct the player to Apex machine parts.

Weapons

Fixed a camera issue where, when aiming with a Blastsling weapon and rotating the camera, the projectile parable would jitter.
Fixed a camera issue where activating Concentration zoom during a normal zoom would have a jarring snap back.
Fixed an issue where the Hunter Bow could not be upgraded in New Game+.
Fixed an issue for Light Arrows of Level 4 Carja's Bane which had an incorrect amount of Tear damage.
Fixed an issue where upgrade Level 3 of the Rain of Sparks warrior bow switches perks from “critical hit chance” to “multiple enemy damage”, and then back to “critical hit chance” at Level 4.

Skills

Fixed an issue where the player could not use Melee Combat after fast traveling from a crawl space.
Level 3 of the Toughened Valor Surge has Melee Damage Resistance reduced from 50% to 35%.
Plant Forager now works on Medicinal Waterweed.

UI/UX

Fixed "Pickup Animation" to reset to "On" in Settings when the "Reset" action is pressed.
Fixed an issue where the Job description in the Jobs menu in Quest Log always displays Level 1 regardless of the actual level of the Job.
Fixed an issue where the Custom Marker was not visible in the 3D space if the waypoint was marked on the location of an inactive quest.
Fixed an issue with the subtitles being out-of-sync in the opening title sequence.
Fixed an issue in the Machine Catalogue where unscanned machines can be viewed when they are adjacent to scanned machines.

Performance and Stability

Made improvements to TAA for PS5 Resolution Mode and PS4.
Fixed several instances of Aloy’s armor model jittering when playing in Balanced Mode.
Fixed an issue where geometry appears low resolution when skipping the opening title sequence.

Photo mode

Introduced “Mark of Pride” Pride Flag Face Paint.

Other

Fixed an issue where starting the game via Activity Cards could start a new game in New Game Plus, instead of starting the selected activity.
Fixed an issue where the “Auto Heal” setting does not fully heal Aloy after leaving combat for a short time.
Fixed issues where the player ended up underneath the terrain or got stuck inside geometry.

Lähde: Reddit
 
Tänään meni läpi konsoli murheista riippumatta. Ei niin hyvä kuin ensimmäinen peli, mutta tämän vuoden Goty 2022 kyllä itselleni..

+ ulkoasu
+ Aloy
+ Tuttua ja turvallista
+ Ok tarina

- Liikaa kiipeilyä
- Liiankin tuttua ja turvallista


5/5 silti..
 
Sain pelin alkuviikosta pakettiin ja joitakin mietteitä lyhyesti. Laitan spoiler-tagien taakse, koska peli on vielä suht tuore, vaikkei tässä mitään juonipaljastuksia olekaan.

Kuten peliä aloittaessani ensituntuman perusteella ennustin, peli jaksoi pitää otteessaan loppuun saakka, eikä tylsää ollut missään vaiheessa. Kuitenkin ymmärrän niitä, jotka olisivat toivoneet peliin enemmän uutta ja olivat pettyneet pelin liialliseen samankaltaisuuteen HZD:n kanssa. Pitää itsekin todeta, että kolmatta näin samanlaista Horizonia en enää jaksaisi, vaan mahdolliseen kolmososaan (tai lisäosaan) olisi tuotava enemmän uusia innovaatioita. Merkittävimmät uudistukset olivat tietysti uusi, ykkösosaa maisemiltaan monipuolisempi maailma ja muutama uusi robottivastustaja. Aseita taisi olla myös selvästi suurempi valikoima ja kykypuu oli laajempi. Mutta siinäpä se oikeastaan. Toisaalta, koska ykkösosa jo oli niin huikea peli, niin voi myös ajatella, ettei toimivaa kannata korjata. Mutta aikansa kutakin ja seuraava osa tosiaan kaipaa kyllä enemmän uusia juttuja.

Haastavuudeltaan tämä tuntui helpommalta kuin ykkösosa. Molemmat pelasin normaalivaikeustasolla läpi. Erityisesti levelien nosto oli turhan helppoa - etenkin kun hyppäsin tähän peliin suoraan Witcher 3:sta. Itselläni olivat levelit tapissa jo ennen kuin oikeastaan ryhdyin kunnolla menemään päätarinaa läpi. "Ylilevelöitymisen" vuoksi käytössä olivat hyvin aikasessa vaiheessa jo tehokkaimmat mahdolliset aseet ja varusteet, joten vähän läpijuoksuksi meni peli haasteen osalta. Myös loppupomo oli hämmentävän helppo. Sen sain ihan pommeilla ja tehokkaimmilla nuolilla tykitellen nujerrettua ilman, että vaivauduin edes kummemmin suojautumaan rakennelmien taakse. Ainahan vaikeustasoa olisi tietysti voinut nostaa, mutta toisaalta pelin tarinavetoisuus teki sen, ettei helppous suuremmin haitannut.

Grafiikka, ohjattavuus ja yleinen toimivuus olivat pelin vahvinta antia. Samaa timanttista laatua kuin ykkösosassa, grafiikka tietysti vielä parempi. Pelin pituus oli mielestäni juuri sopiva ja tekemistä aika lailla sopiva määrä. Sivutehtävät olivat mukavan monipuolisia, mutta olihan pelissä sitten niitä copypaste-askareitakin. Niitä ei kuitenkaan ollut mielestäni liikaa. Taistelukuopat, metsästysmaat ja ajokisat jätin väliin. Metsästysmaista sain tarpeekseni jo ykkösosassa ja tätä ketjua luettuani ei niiden skippaaminen jäänyt harmittamaan. Sitten taas ajokilpailut eivät ole innostaneet missään pelissä, ellei alla ole moottoriajoneuvoa. Eivätkä aina tällöinkään.

Kaiken kaikkiaan kiitettävän arvosanan peli, mutta liian vähäisten uudistusten vuoksi arvosanani ei aivan kymppiin nouse. 9,5/10 olkoon tuomioni.
 
Tulipa tämä vihdoin pelattua. Ekasta osasta pidin todella paljon maailman, combatin, tarinan jne ansiosta.

Ensimmäiset viisi tuntia tuntui, ettei oikein jaksa innostua. Tuntui siltä, että tämä peli on jo pelattu. Pikku hiljaa tarinan käynnistyessä ja mekaniikoiden iskostuessa selkärankaan alkoi kuitenkin maistua. Combat vaan tuntuu hyvältä ja on yksi isoimmista asioista, joka erottaa pelin monesta muusta open world-pelistä. Usein kun open worldeissä taistelu- ja muut mekaniikat ovat keskitasoa tai alle.

Tarina ja hahmotkin veivät lopulta mukanaan. Samaa mysteerisyyttä, mitä ykkösessä koki, ei ollut ehkä tarjolla, mutta silti pelien massasta poikkeavaa, sellaista joka piti mielenkiinnon yllä. Itse harvoin pidän tarinoita / hahmoja peleissä kovinkaan tärkeinä, kun ovat yleisesti aika huttua ja muutenkin tarina minusta toissijainen asia peleissä, mutta aina välillä tulee tällaisia hyviä tapauksia. Pidin myös siitä, että tuli tuo "base of operations", jossa pääsi sitten aina tehtävien välillä jutustelemaan hahmojen kanssa.

Peli on julmetun kaunis. Alkuun en vakuuttunut grafiikoistakaan, mutta jonkin aikaa pelattua alkoi tulemaan niin kauniita näkyjä vastaan kuin liukuhihnalta, että olihan välillä ihan vaan ihmeteltävä sitä kaikkea kauneutta, mitä ruudulla näkyy. Jylhää menoa.

Todella laadukas peli kaiken kaikkiaan. En suorittanut lähellekään kaikkea kartalla näkyvää, taisin olla jatkuvasti alilevelinen tarinatehtäville asetettuihin levelsuosituksiin nähden. Tavallaan olisi ehkä voinut pelailla enemmänkin kaikkea sivutauhkaa, mutta nyt tein vain sitä mukaa, mitä fiilis sanoi ja pelin rytmitys tuntui näin itselleni hyvältä.

Sanoisinko 9/10. Ei räjäyttänyt tajuntaa, mutta todella laadukas teos ihan joka mielessä. Näkee, että Guerilla on upottanut tähän paljon aikaa ja rakkautta. Elden Ring omiin kirjoihin jää muistettavampana kokemuksena, mutta ei tämä nyt ihan mahdottoman kauas jää. Lähinnä se laskee ehkä kokonaisuudessa fiilistä, että ei tämä niin mielettömästi uutta kyennyt tarjoamaan ykkösen jälkeen. Tavallaan tämä oli jo nähty, ei yllätyksiä, "vain" todella laadukas teos.

Edit: Niin tosiaan, Aloy on todellakin hyvä pääsankari. Muistettava hahmo pelihistoriassa. Niitä ei ihan hirveän montaa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Kai tätä itsekki pitää jatkaa Ragnarökin jälkeen. Takana ehkä joku 15h että toivottavasti se koukku tulee tai joutuu jättämään kesken.
 
Ylös Bottom