Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Zero Dawn

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4
Saisiko tästä kepeää pohdiskelua kun kyseessähän on peli, fiktio mutta mietiskelin tuossa yleisesti että asumuksien ja meininkien perusteella porukka elää metsästäjä-keräilijä tyylillä ja melkolailla ruumiillista työtä tekeevät... mikä on selitys että porukassa on varsin paljon tanakampaa väkeä? Onko tässä vaan epäsuhta riistan kanssa, onko maapallon elukat saatu hyvälle tasolle ja nyt pieni joukko ihmisiä saa vetää nassuun piffiä yllin kyllin.. tosin pelkällä piffillä on todella vaikea saada painoa ja riistakin on vähärasvaista.. vai onko jossain robotehdas joka pukkaa liukuhihnalla hiilarimössöä kansalle ja porukat syö sitä piilossa jossain majan perukoilla? Vai käykö robot salaa syöttämässä ihmisiä niiden nukkuessa että saisivat hyvän "biofuel" sadon kerättyä? Mikä on teorianne? :)
Kai siellä perunaa ja leipää on, joten jotkut ahmatit vetää rasvaisia ranskalaisia ja jälkiruoaksi päälle patonkia ihan perkuleesti. Ne laihat vetää sitten vaan salaatteja ja vähärasvaisia pesukarhupiffejä… :)
 
Onko kyseessä oikeasti ylipainoiseksi tulkittavasta väestä vai onko kyse vain tällä tavalla "tanakammasta" väestä, eli henkilöstä jolla on vähän pyöreämmät kasvot (mitä nyt sattuu olemaan aivan absoluuttisessa huippukunnossa kestävyysurheiljana)? En muista edellisen Horizonin sivuhahmoista oikein mitään, mutta kun näihinkin peleihin liittyen on ollut kaikkea sen verran hmmm vauhdikasta keskustelua videopelaajien joukossa niin ei voi koskaan tietää ;)

1645427253385.png

No oli miten oli, niin voidaan aina ajatella, että näissä peleissä ihmiset ovat jo rakentaneet jonkinlaisia pieniä yhteisöjä/yhteiskuntia, joissa työnjako on eriytynyt. Ei kaikki enää tee fyysistä työtä, ja kyllähän hanurillaan päivästä toiseen istuvat ns. päättäjät saavat varsinkin oikealla tavalla geenilotosta voitettuaan helposti kerrytettyä massaa, jos ruokaa on saatavilla yhtään enemmän kuin täys minimi. Tämä siis, jos ajatellaan että riistaa on tarjolla riittävästi. En mä ainakaan ekaa peliä pelatessani saanut sellaista kuvaa, että elämä olisi jatkuvaa taistelua nimenomaan ravinnonsaannin näkökulmasta?
Ja toisaalta: Kyllähän ihmiskunnan historia lienee täynnä tilanteita, joissa ihmisiä konkreettisesti kuolee nälkään, mutta toisilla on silti ravintoa liiaksikin? Jos nyt tällaisesta ei siis näissä Horizoneissa olekaan kyse.

...toki en ottanut ensimmäistä osaa muutenkaan aivan liian vakavasti, ainahan näissä peleissä on esim. hammas- ja ihonhoitoasiat myös hahmoilla erittäin hyvällä tolalla, noin niinku metsästäjäkeräilijöiksi :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oli siis huomio HFW:stä, siellä on paljon kylien väkeä joilla on kyllä evästä ollut tarjolla, en muista Horizon 1 mikä oli tilanne. Toki vallanpitäjille on aina tarjolla enemmän evästä ja kulttuuristakin kiinni mikä katsotaan ns. menestyksen merkiksi.
Ei tuolla maisemassa taida kauheasti vilja peltoja näkyä, siten ajattelin että AI olisi kerennyt runsain mitoin eläimiä levittää ennen uusien ihmisten tuloa niin olisi ollut yltäkylläisyys kuten amerikan mailla paikoin aikanaan puhvelien jne kanssa.

Joo hammasjutut on myös hauskoja, sekaruualla tosiaan "keski-ikäisillä" olisi melko hapan legopatteristo tod näk ollut..

ja tuohon liittyen, plakkia ei juuri tule jos hiilareita ei ole tai ne on minimissä.. että joillain metsästäjä painotteisila keräilijöillä on voinut ehkä olla hyvätkin hampaat koko iän. (..en nyt tehnyt meta-analyysia tuosta :) )
 
Oon tässä nyt innostunut viimeaikoina pelailemaan tätä , niin mihis aseisiin kannattaa panostaa/ostaa jne?
 
Oon tässä nyt innostunut viimeaikoina pelailemaan tätä , niin mihis aseisiin kannattaa panostaa/ostaa jne?

Aikaa jo 100 vuotta ku pelannut mut tietenkin jouskari, sit itte käyti niitä maahan ammuttavia naruansoja ym. Eikä kannata kai liikaa ressaa ku kyvyt saa päivitettyy tappiin kuitenkin.
 
Huh, saipa sitten vihdoin vedettyä HFW:n innoittamana tämän ng+ ultra hardin läpi. Oli kyllä loppupuolella aika hektistä ja checkpointista uudelleen yrittämistä, mutta menihän se lopulta.

Vertailuna uudempaan versioon, niin olihan tässä maastot vähän karumpia ts. yksinkertaisempia ja siloisempia. Mutta noin muuten ihan hyvältä näytti edelleen.
 
Sarjassamme turhia remastereita/remakeja. Miten olisi tämä peli, johan se on viimesukupolven tuotos niin todellakin korkea aika tehdä paranneltu versio.


Mitä tämä homma on aivan oikeasti?? Ei mitään järkeä!
 
Nyt on HZD pelattu kolmannen kerran läpi. Ei mitään NG+:aa vaan ihan rehellinen uusi tallennus, ja ehdottoman pikamatkustuskiellon kera. Kaikilla vastaan tulleilla sivutehtävillä oli myös suoritusvelvollisuus ennen pelin läpäisyä, minkä lisäksi kävin tietysti seikkailemassa Frozen Wildsin läpi siinä välissä kun päätarina oli vienyt kartan koillisosaan. Yhden sivutehtävän tiedän jääneen bongaamatta, mutta koska sitä ei reitilläni koko pelin aikana vastaan tullut, niin en sitä varta vasten lähtenyt metsästämäänkään. Muuten taisin löytää ja tehdä jokaisen tehtävän, tosin aivan kaikkia keräiltäviä en tällä kertaa käynyt metsästämässä.

Yritin myös pelata pelin tällä kertaa sillä tavalla huolella, että Aloy piti mahdollisimman suuren osan ajasta päällään aina sen heimon asua, jonka alueella sattui olemaan. Mitään oikeaa merkitystähän tällä ei ole, muuta kuin että immersion taso kasvaa ja toisaalta oppii myös arvostamaan oikeasti hienoja yksityiskohtia pelin mitä moninaisimmissa asuissa. Myös Frozen Wilds kannatti käydä pelaamassa nimenomaan keskellä peliä sen alueen ollessa lähimpänä kartalla, jolloin sieltä saadut erikoisaseet ja -asusteet olivat myös koko loppupelin ajan käytössä. Lisärin tarinakin nivoutui suorastaan erinomaisen hyvin osaksi pääpeliä kun sen myös pelasi saumattomana osana kokonaisuutta, ja siihen itse asiassa jopa viitattiin pariinkiin otteeseen myöhemmässä vaiheessa päätarinaa Aloyn ja Sylensin toimesta. Loistavia yksityiskohtia!

Aivan mahtava kokemus pelata peli uudelleen tällä tavalla nautiskellen, upea karttakin pääsi hyvin oikeuksiinsa kun liikkuminen tapahtui vain jalan tai ratsain. Reilut 80 pelituntia kului tällä kertaa yhteensä pääpelin ja lisärin suhteellisen huolelliseen läpikäymiseen, eli kyllä tämä jonkin verran maltillisemman kokoinen on kuin HFW ennen lisäriäänkin. Mitään järkeähän tässä uusintakierroksessahan ei ollut, kun backlogissa olisi satoja koskemattomia nimikkeitä odottamassa vuoroaan, mutta nyt sentimentaalisuus otti vallan ja sisäinen Aloyni oli pakko päästää jälleen irti. :D

Ainoa miinus oli tietysti se, ettei tarina tuottanut mitään yllätyksiä, vaikka se edelleen hieno onkin. Mutta! Suosittelen pelaamaan HZD:n uudelleen varsinkin mikäli HFW on jo pelattu, ja lukemaan ajatuksen kanssa erityisesti vanhaa maailmaa käsittelevät datapointit. Muutamia ahaa-elämyksiä tuli näiden kohdalla vielä kolmannellakin pelikerralla koettua (toki ensimmäisellä HFW:n jälkeen), ja ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa Guerrillan käsikirjoitustiimin luomalle jatkuvuudelle ja tarinallisten yksityiskohtien tasolle. HFW:n tarinan on pakko olla ollut ainakin pääpiirteittäin valmis jo HZD:n tullessa ulos, sen verran hyvin kakkososan tapahtumat sopivat yhteen ykkösosan tiettyjen viittausten kanssa.

Ennen tulevan HFW:n lisärin pelaamista aion ehdottomasti seikkailla myös koko Forbidden Westin yhtä kattavasti uudelleen alusta saakka ja samoilla säännöillä, minkä jälkeen sitten tietysti myös sen lisärin. Ja jos se nyt ei jostakin syystä edeltävistä kappaleista käynyt jo selväksi, niin HZD ja HFW ovat edelleen kaikkien aikojen suosikkipelieni listalla kahdella ensimmäisellä sijalla. :)
 
Nyt on HZD pelattu kolmannen kerran läpi. Ei mitään NG+:aa vaan ihan rehellinen uusi tallennus, ja ehdottoman pikamatkustuskiellon kera. Kaikilla vastaan tulleilla sivutehtävillä oli myös suoritusvelvollisuus ennen pelin läpäisyä, minkä lisäksi kävin tietysti seikkailemassa Frozen Wildsin läpi siinä välissä kun päätarina oli vienyt kartan koillisosaan. Yhden sivutehtävän tiedän jääneen bongaamatta, mutta koska sitä ei reitilläni koko pelin aikana vastaan tullut, niin en sitä varta vasten lähtenyt metsästämäänkään. Muuten taisin löytää ja tehdä jokaisen tehtävän, tosin aivan kaikkia keräiltäviä en tällä kertaa käynyt metsästämässä.

Yritin myös pelata pelin tällä kertaa sillä tavalla huolella, että Aloy piti mahdollisimman suuren osan ajasta päällään aina sen heimon asua, jonka alueella sattui olemaan. Mitään oikeaa merkitystähän tällä ei ole, muuta kuin että immersion taso kasvaa ja toisaalta oppii myös arvostamaan oikeasti hienoja yksityiskohtia pelin mitä moninaisimmissa asuissa. Myös Frozen Wilds kannatti käydä pelaamassa nimenomaan keskellä peliä sen alueen ollessa lähimpänä kartalla, jolloin sieltä saadut erikoisaseet ja -asusteet olivat myös koko loppupelin ajan käytössä. Lisärin tarinakin nivoutui suorastaan erinomaisen hyvin osaksi pääpeliä kun sen myös pelasi saumattomana osana kokonaisuutta, ja siihen itse asiassa jopa viitattiin pariinkiin otteeseen myöhemmässä vaiheessa päätarinaa Aloyn ja Sylensin toimesta. Loistavia yksityiskohtia!

Aivan mahtava kokemus pelata peli uudelleen tällä tavalla nautiskellen, upea karttakin pääsi hyvin oikeuksiinsa kun liikkuminen tapahtui vain jalan tai ratsain. Reilut 80 pelituntia kului tällä kertaa yhteensä pääpelin ja lisärin suhteellisen huolelliseen läpikäymiseen, eli kyllä tämä jonkin verran maltillisemman kokoinen on kuin HFW ennen lisäriäänkin. Mitään järkeähän tässä uusintakierroksessahan ei ollut, kun backlogissa olisi satoja koskemattomia nimikkeitä odottamassa vuoroaan, mutta nyt sentimentaalisuus otti vallan ja sisäinen Aloyni oli pakko päästää jälleen irti. :D

Ainoa miinus oli tietysti se, ettei tarina tuottanut mitään yllätyksiä, vaikka se edelleen hieno onkin. Mutta! Suosittelen pelaamaan HZD:n uudelleen varsinkin mikäli HFW on jo pelattu, ja lukemaan ajatuksen kanssa erityisesti vanhaa maailmaa käsittelevät datapointit. Muutamia ahaa-elämyksiä tuli näiden kohdalla vielä kolmannellakin pelikerralla koettua (toki ensimmäisellä HFW:n jälkeen), ja ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa Guerrillan käsikirjoitustiimin luomalle jatkuvuudelle ja tarinallisten yksityiskohtien tasolle. HFW:n tarinan on pakko olla ollut ainakin pääpiirteittäin valmis jo HZD:n tullessa ulos, sen verran hyvin kakkososan tapahtumat sopivat yhteen ykkösosan tiettyjen viittausten kanssa.

Ennen tulevan HFW:n lisärin pelaamista aion ehdottomasti seikkailla myös koko Forbidden Westin yhtä kattavasti uudelleen alusta saakka ja samoilla säännöillä, minkä jälkeen sitten tietysti myös sen lisärin. Ja jos se nyt ei jostakin syystä edeltävistä kappaleista käynyt jo selväksi, niin HZD ja HFW ovat edelleen kaikkien aikojen suosikkipelieni listalla kahdella ensimmäisellä sijalla. :)
No alotinpa minäkin nyt ekan horizonin uudelleen, perään sit jatko-osa ja odotteleen lisäriä ja psvr2 tulevaa seikkailua. Minulle myös tämä pelisarja on parasta ikinä, tarina ja maailma vaan kolahtaa niin täydellisesti mun makuun että huhhuh.
 
Pelasin tätä muuten viikko sitten hetken aikaa PS4 Prolla ja oli kyllä paljon sulavampi mitä Horizon Forbidden Westin 30fps tila PS5:lla. Aika jännästi kuva nyki vähemmän kameraa kääntäessä ja ohjaus response oli paljon parempi. Ja pirun näyttävä peli edelleen vaikka oli vanha konsolirauta käytössä.

Periaatteessa ei teknisesti peli oikeasti tarvitse mitään uutta Remaster-versiota, mutta kyllähän se varmasti joillekin on kiva uudistus ja uusille pelaajille hyvä kohta tutustua pelisarjaan. Raha ja tv-sarjan tulo ne oikeat syyt kuitenkin taustalla ovat, näin se maailma pyörii.

Jännä kyllä nähdä sitten onko asioita paljon muutettu ja onko alkuperäinen versio parempi vai remasteri.
 
Vaikka horizon sarja on mulle ehkä jopa paras pelisarja, niin en silti kyllä koe tarpeelliseksi tuota remakea. Tuo eka horizon on vanhaksi peliksi hienompi kuin osa tänä päivänä julkaistuista.
 
No nyt ne huhut sitten tulee todeksi. Horizon Zero Dawn saa PS5 ja PC remasterin.

Täysin tarpeeton minusta. En usko että tätä myydään paljoa.
Pahin onglma ensimmäisessä osassa oli se että robotit oli lukittu omiin paikkoihinsa ja tästä myös kakkos osa kärsi kun julkaistiin vanhalle laitekunnalle. Olisi ollut kivaa houkutella Thunderjaw ihan muualle tappelemaan eri koneita vastaan tai viedä se linnakkeeseen asti.
 
Siinä se nyt on.


Tää oli ehkä ohjelman paras julkistus. Ihan mielenkiinnosta, että pystyyköhän sen version päivittää tuohon remasteriin, jonka Sony aikoinaan jakoi kaikille ilmaiseksi. Olikohan se silloin korona-aikana. Tää menee kyllä takas peluuseen.
 
En ole varma onko remaster aina edes paremman näköinen, vanha valaistus toimii mielestäni monissa vertailu kuvissa paremmin. Toki kun 10€ saa pelin päivitettyä niin lähdetään katsomaan millainen se päivitys on kunhan ei ole samanlainen fiasko kuin alkuperäinen Zero Dawn oli julkaisussa PC:llä.

 
Ylös Bottom