Vastaus: Horizon Zero Dawn
No niin, alla esimakua pelistä. Ei sisällä spoilereita juonesta, mutta en suosittele lukemista jos haluaa kokea kaiken neitseellisesti.
Eilen illalla ehdin ottaa parin tunnin siivut tästä paljon hypetetystä pelistä. Itse en lähtenyt hypejunaan ollenkaan mukaan ja olen halunnut pitää sisällön niin piilossa kuin mahdollista. Itse asiassa tämä ei kuulunut alunperin edes hankittavien listalle, koska Rise on the Tomb Raider on kesken ja Nier Automata kolkuttelee oven takana. Kovien ennakkokehujen saattelemana kuitenkin menin tämän hankkimaan, koska eihän hyviä open world pelejä ole koskaan liikaa, eihän?
Pelin alku, joka toimii tavallaan tutorialina, on toteutettu hienosti ja ainakin itselleni sai aikaan kiinnostuksen tulevasta. Mitä on tapahtunut, miksi on tapahtunut ja mitä tulee tapahtumaan ovat kysymyksiä, jotka ovat koko ajan läsnä pelaajan mielessä. En tehnyt kuin pari juonitehtävää, koska tässä kävi juuri niin kuin kaikissa open worldeissa; maailmaa on pakko päästä tutkimaan lisää. Lääniä ja tutkittavaa riittää, ja kaikki ne avautuvat todella kauniina pelaajan verkkokalvoille. Valokuvamoodi on laadukkaasti toteutettu, ja iso osa peliaikaa meni toinen toistaan upeimpia räpsyjä kuvatessa. Käsittämättömän upea maailma visuaalisesti, joka ainakin PROlla pyöri nätisti molemmilla asetuksilla (suosi suorituskykyä tai suosi grafiikkaa muistaakseni oli vaihtoehdot).
Alkuun olin hieman pihalla kaikesta siitä infosta, mitä ruutuun pukkasi niin tehtävien kuin opastuksen myötä. Mutta kun kontrollit alkoivat olemaan tuttuja ja maailma avautui tutkittavaksi, niin voi poijaat ja tyttöset mikä herkkupala teitä odottaakaan. Tästä pelistä saa vaikean, jos siitä itse tekee sellaisen. Kannattaa miettiä miten tilanteita lähestyy ja sniikkailu ainakin alkuun kannattaa. Ja voi että sitä onnistumisen riemua, kun muutama alkupään mölli tuhoutuu ja pääsee loottaamaan. Ja etenkin kun käsiinsä saa sähköisen ansaheittimen. Prkl haluan semmoisen oikeaankin elämään
Pelatessa tuli vahvat Tomb Raider ja Witcher vibat, joka ei ole huono asia ollenkaan. Mutta koska kyseessä on uusi IP, niin kyllähän tämä ihan uniikilta ja omanlaiselta tuntuu myös. Kaiken kaikkiaan, loistava peli kyseessä muutaman tunnin testin perusteella ja millään en malttaisi odottaa, että pääsen tutkimaan paikkoja lisää. Vahva suositus kaikille open worldin ystäville!
Jos jotain negatiivista haluaa sanoa, niin levyasema piti kyllä aika hurjaa hurinaa pelatessa. Näin ei ole käynyt muiden pelien kanssa. Diginähän näin ei kävisi, joten harkitsen vakavasti tämän fyysisen pois myymistä ja digiversion hankkimista.