Vastaus: Iloiset tapahtumat yms.
Joskus surullisistakin tapahtumista voi lopulta aiheutua jotain hyvääkin, joten laitan tämän nyt tänne...
Eilinen pyhäinpäivä ja käynti hautausmaalla viemässä kynttilöitä läheisten haudoille ja muistolehtoon. Isäni menehtyi kesällä 2010 hieman alle 53 vuoden iässä rajun elämäntavan vuoksi, 35 vuotta tupakkaa ja liiallista alkoholin käyttöä, jota elimistö ei sitten tuota pidempään kestänyt. Vielä yli 5 vuoden jälkeenkin on isäukkoa välillä kova ikävä, vaikka viimeisien vuosien aikaan emme kovinkaan läheisiä olleetkaan johtuen tuosta hänen elämäntavastaan, joka kävi kovasti myös äitini hermoille ja rasitti häntä kovasti. Aikamoinen klisee se sananlasku, jonka mukaan alkoholismi on aina rasittavinta alkoholistin lähimmille elämänkumppaneille, mutta niin se vaan meidän kohdallamme oli. Olin itse 24 vuotias isäni kuollessa, eikä se nuorelle miehelle mikään helppo paikka ollut sekään...
Mutta mitä hyvää tästä sitten on kehkeytynyt? No ensinnäkin se, että itse en ole koskaan edes maistanut tupakkaa. Toisekseen ja tärkeimmäkseen se fakta, etten ole nyt yli 5 vuoteen käyttänyt kuin kolme(3!) ravintola-annoksellista alkoholia ja edellisestä saunalonkerostakin on jo aikaa vuosi. En sillä tavalla pidä sitä minään saavutuksena, koska en koskaan ole ollut alkoholiin menevä johtuen sukurasitteistani, mutta kyllä sitä tuli kuitenkin parikymppisenä jonkin verran käytettyä, koska opiskelin Helsingissä ja meillä oli aivan mielettömän upea opiskelijaporukka siihen aikaan, joista osan kanssa olen edelleenkin yhteyksissä. Silloinkaan en kertaakaan ollut oikeasti humalassa, mutta kyllä niitä kertoja vaan hyvin monta oli 4 vuoden aikana, kun luentojen jälkeen istahdettiin läheiseen kulmakuppilaan muutaman tuopin kanssa juttelemaan mukavia.
Eli siis ikävistäkin asioista voi löytyä valoisakin puoli joskus!

5,5 vuotta aikaa mennyt tuosta ja tosiaan sinä aikana olen nauttinut 3 saunalonkeroa, joista jokainen on ollut joulusaunan jälkeen. On hyvin todennäköistä, että tänä jouluna tuohon määrään ei edes tule yhtä lisää ja olen muutenkin ollut jo pidemmän aikaa sitä mieltä, että alan ihan oikeaksi kunnon absolutistiksi. Kun ei tee edes mieli, niin miksi "tavan vuoksi" ottaisi edes sitä yhtä, kun joulusaunan jälkeen voi nauttia ihan hyvin vaikka kylmän Jaffan taikka Pepsin. Ensi keväänä olisi vuorossa sitten omat kolmekymppiset ja olen vakavasti pohtinut, että niissä juhlissa ei tarjoiltaisi tippaakaan alkoholia...