*HATUNNOSTO*
Tämä on ollut itselleni semmoinen mystinen genre mihin tuli tutustuttua 1999-2000 aikoihin nuorena 6. luokkalaisena poikana.
Siihen aikoihin löytyi omasta RPG rakastumisesta muun muassa: Zelda(+nes roolipelejä), Diablo, Final Fantasy 7 yms... Joten jäi nämä OG- dungeon crawlerit oikeastaan pois itseltä kokonaan. Mutta aina niissä on ollut jotain viehätystä omalla kohdalla kun lukenut niistä tai jotain vastaavaa. Muistaakseni olen pelannut jotain vuoropohjaista D&D pelejä ihan muutaman vuoden ikäisenä (muiden opastuksella)ja sieltä kumpuaa jotenkin tämä viehätys.
Spectaattori mielessä tätä pystyisin seuraamaan mielenkiinto kympissä niinsanotusti!
Kiitos!
Pelinkehitys on ollut itselleni unelma jo nuoresta pitäen, mutta oma kärsimättömyys koodaamisen opetteluun tyrehdytti homman teini-iässä, vaikka tuolloin paljon pelasin niin konsoleilla kuin sen ajan tietokoneilla, kuten C64, Atari ST ja Amiga. Jostain syystä kärsivällisyys ei tosiaan riittänyt koodaamiseen, vaikka luovuutta löytyi paljon muilta osa-alueilta. Tuossa jokunen vuosi sitten opiskelin pari vuotta pelinkehitystä ja pari vuotta sitten totesin pelimoottorien olevan sillä tasolla, että oli aika ottaa askel tuntemattomaan. Rakastan pikselitaidetta ja halusinkin alkaa sitten luomaan peliä, jonka maailma olisi toteutettu 3d:nä, mutta hahmot ja viholliset olisivat ehtoja 2d spritejä.
Tämä onkin ollut sitten melkoinen projekti, jonka aikana olen joutunut opettelemaan pikselitaiteen tekoakin. En valitettavasti voi ottaa vielä kiitosta kaikista grafiikoista, sillä käytän paljon valmiita assetteja, mutta olen niistä osaa itse muutellut melko paljon ja viholliset olen tehnyt täysin itse. Tarkoitus olisi, että valmiissa pelissä olisi mahdollisimman paljon muokkaamiani tai alusta asti piirtämiäni tekstuureja. Vihollisten suhteen jouduin myös opettelemaan animaatioiden tekoa, josta ei myöskään ollut aiemmin mitään kokemusta. Tässä on siis puhtaasti puskettu intohimon voimin läpi harmaan kiven.
Alunperin koko homma lähti yli 10 vuotta sitten saamastani visiosta, joka paisui kokonaiseksi maailmaksi kattaen vuosituhansia historiaa. Loin tuohon maailmaan oman mytologian, joka ottaa vaikutteita vanhoista gnostilaisista teksteistä (löytyy esim. kirjasta Nag Hammadin kätketty viisaus). Tarkoitus oli kirjoittaa useamman osan käsittävä kirjasarja, joista jokainen olisi itsenäinen teos, joka sijoittuu eri aikakauteen tuon maailman historiasta, mutta taustalla olisi jatkuva juoni - kirjat olisi kuitenkin pystynyt lukemaan täysin itsenäisinä teoksina ja missä tahansa järjestyksessä. Mutta sitten kohtalo puuttui peliin ja ensimmäinen kirja muuttui peliksi. Jos asiat luistavat, niin tästä olisi tarkoitus tehdä useamman osan sarja, joista osa on fantasiaa, osa scifiä ja osa jotain niiden väliltä.
Mitä itse genreen tulee, niin rakastuin palavasti 90-luvun alussa teini-iän kynnyksellä Dungeon Masteriin ja etenkin Lands of Loreen, jonka maailma teki vaikutuksen. Siitä lähtien olen odottanut, että joku tekisi jotain vastaavaa, ja vaikka jotain vastaavia pelejä on ollutkin, kaipasin jotain enemmän. Lopulta sitten tajusin, että minun on itse tehtävä tuo peli.
Projekti onkin ollut melkoinen kokemus ja paljon on vielä tekemistä jäljellä, mutta asiat ovat joitain pieniä vastoinkäymisiä lukuun ottamatta luistaneet sen verran hyvin, että into ei ole laantunut, vaikka joinakin hetkinä koko homman laajuus tuntuu suorastaan uuvuttavalta. Jos olisin tajunnut täysin mihin olen ryhtymässä, olisin todennäköisesti valinnut aluksi hieman pienemmän projektin (minulla on tämän sarjan lisäksi suunnittelussa muutama muukin peli, mutta niistä enemmän joskus tulevaisuudessa). Toisaalta minulla on yleensä taipumusta hypätä suoraan syvään päätyyn tällaisissa asioissa ja opetella vasta sitten uimaan - eli perse edellä puuhun ja naama edellä alas. Opettavainen kokemus tämä ainakin on ollut ja tämän jälkeinen projekti onkin sitten skaalaltaan huomattavasti pienempi, mutta ehdottomasti mielenkiintoinen.
Ja kiitokset kaikille kiinnostuneilla ja katsojille, jokainen katselukerta on arvokas! Jossain vaiheessa lisäilen tuonne youtube-kanavalle linkkejä, joiden kautta pääsee seuraamaan pelin kehitystä muutenkin kuin videoiden välityksellä.