Taistelumekaniikoita on Star Wars-loren puolesta selitelty sillä, että päähahmo Cal Kestis on aikanaan joutunut jättämään jedikoulutuksensa kesken, koska Order 66. Siltä pohjalta hänen täytyy taas alkaa muistelemaan melkein alusta, kuinka sitä Voimaa taas käytettiinkään ja kuinka valosapelin kanssa toimitaan. Siltä pohjalta ihan hyvin selitetty, miksi taistelumekaniikka on hieman haastavampi ja vaatii enemmän tarkkuutta. Sopii myös loreen aika hyvin ja sitä kautta on ymmärrettävää, että varsinkin alkupuolella täytyy olla varovainen.
Itse olen ainakin ennakkoon ihan okei tuon ajatuksen kanssa, vaikka Souls-pelit eivät ole koskaan kolahtaneetkaan. Tuskin tämä sentään ihan täysin Souls on, ainakin niin on annettu ymmärtää. Vertailun vuoksi vuosituhannen vaihteen Jedi Knight-sarjan pelit vaativat aikanaan myös opettelua aikalailla, että valomiekan kanssa pärjäsi ilman, että pelihahmosta tuli reikäjuustoa tai lähti raaja irti, kun vastustajan miekka osui vähän väärään paikkaan. Pelasin varsinkin Jedi Outcastin ja Jedi Academyn ihan puhki, eli tykkäsin kyllä tuollaisesta pelityylistä ainakin silloin ja varmaan viihdyn tämänkin kanssa.
The Force Unleashed-osien rennompi button mash-tyyli oli sekin ihan viihdyttävää muutaman läpipeluun verran, mutta enemmän kyllä tykkäsin haastavammasta tavasta ja että sitä miekan käyttöä oikeasti joutui opettelemaan ja taitojen kehittymisen näki heti.