Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Jeesus on paha!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CHAOS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TelpeFion

Et maininnut Jeesuksen tekemiä ihmeitä, joilla usein oli tuhansia todistajia. Tämä lisää mielestäni tapahtuman uskottavuutta huomattavasti.

Erään ~2000v vanhan, mitä todennäköisimmin keskiajalla muokatun, kirjan mukaan niillä oli useita todistajia. David Copperfieldin huimemmilla tempuilla on ollut tuhansia todistajia. Ko. kirjan kirjoittajilla oli myös erittäin huonot tiedot maailmankaikkeuden rakenteesta, joka tulee selvästi ilmi sen alkeellisissa uskomuksissa. Kirjan kirjoittajat olivat myös äärimmäisen puolueellisia, joten heidän sanomisiinsa tulee suhtautua samalla varauksella, kuin esim. Marxin yhtä puolueellisiin teorioihin. Lisäksi ylivoimainen enemmistö maailman ihmisistä ei usko ko. kirjan tapahtumiin, joten todistusvelvollisuus on vähemmistöllä.

Selvennykseksi sanottakoon, että puhun uudesta enkä vanhasta testamentista.

Mielestäni tämä keskustelu olisi syytä lopettaa, sillä nyt liikutaan vaarallisilla vesillä. Jokaisella on oma näkemyksensä asioista, mutta uskonnosta/maailmankatsomuksesta ja pelikonsoleiden tehoista väitteleminen ovat kaukana toisistaan.

Mielestäni jollakin täytyy olla harvinaisen heikko itsetunto, jos suuttuu milipiteidensä kritiikistä. Väittelyistä on monenlaista hyötyä, niiden kautta voi oppia perustelemaan omat mielipiteensä paremmin ja samalla ymmärtämään muiden näkemyksiä.

Toisaalta olet aivan oikeassa, sillä tämän messulaudan parhaita ominaisuuksia on ollut juuri henkilökohtaisuuksiin menevän väittelyn olemattomuus. Vertailukohdaksi laitettakoon vaikkapa Muropaketin Yleistä Keskustelua-osasto, jossa tapellaan jatkuvasti asiasta kuin asiasta. Tämän paikan ylläpitäjilläkään tuskin on kiinnostusta tuhlata kaistaa moiseen..

Pakko myöntää suurella ilolla ja antaumuksella että tämä keskustelu on ollut avautuneempaa kuin mikään mihin olen uskonnollisilla palstoilla törmännyt (niillä harvoilla minne olen eksynyt. Itse koen näin myöhäisheränneenä uskonnon ihmiskunnan moraalikäsityksiä luuduttavaksi propagandakoneistoksi, johon pätee muutamia perusoletuksia ja diskursseja. Minä en väitäkään olevani oikeassa, syydän vain omaa "propagandaani", jonka persoonaton luonne on itse asiassa laskelmoitua itsessään. Kommentoikaa jos haluatte:

A: uskonto on moraalin lähde, tuomari, palkinto ja rangaistus. Jos teet pahaa, Sinun täytyy katua/kärsiä/tajuta/ymmärtää että niin ei saa tehdä. Et ole välttämättä paha, mutta olet rikkonut pyhää lakia tai tehnyt syntiä. Toisin sanoen sinun täytyy sovittaa syntisi. Muuten et ole tosi uskovainen. Vain *enter your religion hErE* voi Sinut Pelastaa.

B: universaali oletus, että kaikki uskontokunnat kohtaavat samalla portilla, on idealistista paskapuhetta. Toisaalta väitän, että uskonto itsessään on usein säälimätön väkivaltakoneisto, joka luuduttaa ihmisten kyvyn nähdä ja ajatella selkeästi. Harva "tosiuskovainen" osaa käsitellä moraalisia kysymyksiä tukeutumatta Pyhään Kirjaan tai Autuaaseen Julistukseen tai miten se ja se tyyppi sanoi siinä joka kuuluu siihen ja siihen uskontoon. Ainoa sallittu oman ajattelun laji on yleensä vain tulkinta ja senkin joku on yleensä jo hoitanut Sinun puolestasi (kyllä, tiedän että suomen kielessä ei ole sinä-passiivia). Jos et tiedä, Pyhä Auktoriteetti kyllä Tietää. "Sinähän olet vain avuton pieni ihminen, kyllä sinusta pidetään huolta"

C: "Sinä olet vain mitätön pieni ihminen"-puhetapa on varmaan yksi kaikkein tärkeimmistä uskontoja yhdistävistä tekijöistä ever. On olemassa se Jokin, joka tietää paremmin kuin Sinä, ja jota pitää seurata, koska mitäpä sinun kaltaisesi mitätön ihminen tietäisi mitä tuolla puolen on. Siksi tarvitset Uskontoa. Toisin sanoen et halua olla yksin, haluat riutua omassa ehdostuneessa maailmankuvassasi filtteroiden asioita oman uskonnon sumuttaman verhosi läpi, jota kutsut "moraaliksi". Et uskalla sanoa uskontoja paskasysteemien turvottamaksi persoonattomaksi propagandakoneistoksi, koska uskovaiset näkevät Sinut sen jälkeen Ateistina(trademark), joten sinulle ei tarvitse puhua, koska nyt puhutaan uskonasioista. Enää eivät useimmat jaksa käydä sotia uskonnon takia, koska uskonto käsitetään yksilöllisemmin, eikä Suomenkaan valtauskonnolla ole enää kummoista määräysvaltaa ihmisiin. Näin paperilla. Henkinen puoli on siltikin eri asia...

D: miksi maailmassa on yhä väkivaltaa? Auttavatko uskonnot ihmisiä näkemään asiat samoin, ymmärtämään toisiaan ja välttämään konflikteja? Eikö juuri johonkin uskominen edesauta tietämättömyyttä? Voimmeko sitten olla kaikentietäviä, kaiken hyväksyviä jokapaikanhöyliä, joiden ei tarvitse uskoa mihinkään, koska uskonnot ovat pahasta? Tarvitseeko meidän olla? Mielestäni kaikissa ideologioissa on paljon elementtiä, jotka ovat aikanaan palvelleet paljon erilaisia tarpeita kuin nykypäivänä. Miksi on saatananpalvojia? Koska on jumala. Miksi koemme islamin "pahan välikappaleena"? Koska uskomme johonkin muuhun. Miksi se ja se uskonto väittää olevansa "oikeassa". Siksi koska he eivät tiedä parempaakaan. He eivät enää osaa katsoa. He haluavat että joku katsoo heidän puolestaan. *FIN*

Mitäs on ollut ennen maailman kaikkeutta ja ennen jumalaa onko ollu pelkkää tyhjää ja mitä ennen tyhjää APUA onko kaikkea tätä edes olemassa jos se onkin vain harhaa sittenhän minua ei olekkaan hmmmmmm ja mistä hän se harha tulee.........:confused:
ÄLKÄÄ OTTAKO TOSISSANNE :D

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hege
Nessin Noah ark ja SNESsin Super Noah ark 3d ovat mielestäni raamattu aiheisia pelejä.

Eikös PC:llekin ole tehty peli nimeltä Messiah? Vai liittyykö kuitenkaan mitenkään raamattuun?

On, mutta ei kai liity Kristinuskoon. Peli on epävirallinen uusintaversio NES:n/SNES:n tms. samantyylisestä pelistä, kai.

Me emme elä paratiisissä, elämme maailmassa, jossa on pahaa. Ihmiset on karkoitettu paratiisista aikaa sitten. Jumala ei ole diktaattori, hän on antanut ihmisten hallita omia asioitansa ja tähän me olemme tulleet.

Tiettämättömiä ovat Jumalan tiet.

Asiasta poiketen. Omistan pelin nimeltä Exodus (vm.1992 tj. sinne päin), jossa Mooses liikkuu ruudulla ampuen kepillä roistoja ja etsien mannaa ym.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Highlander
Mitäs on ollut ennen maailman kaikkeutta ja ennen jumalaa onko ollu pelkkää tyhjää ja mitä ennen tyhjää APUA onko kaikkea tätä edes olemassa jos se onkin vain harhaa sittenhän minua ei olekkaan hmmmmmm ja mistä hän se harha tulee.........:confused:
ÄLKÄÄ OTTAKO TOSISSANNE :D

On se itsessään todistus jonkun ihmistä suuremman olemassaolosta että varsin "älykkäästä" ja "kypsästä" alkuperäisestä aiheesta on lopulta tullut näinkin paljon havainnollistavaa ja vakavaa kommentointia...

Jos Jumala olisi kaikkivoipa ja olemassa, miksi hän olisi luonut vääräuskoisia/uskomattomia?

EDIT: Pikku muokkaus.

Evoluutioteoriasta ja Raamatun näkemyksestä sen verran, että monet uskovatkin pohtivat näitä asioita. Itse en usko täysin kumpaakaan, sillä kummatkin ovat reikäisiä. Luulen, että Raamatun kirjoitusvaiheessa siihen on sekoittunut osa sen ajan tiedettä. Tietty vanhentunutta tiedettä haukutaan nykyään, mutta varmasti evoluutioteorian aukollisuudelle tullaan nauramaan satojen/tuhansien vuosien päästä melko makoisesti.
Se sen sijaan on tyhmää, että todetaan koko Raamattu humpuukiksi sen luomisteorian mukaan. Lukekaa sitä kirjaa ennen kuin haukutte. Ei se teitä syö, tai aivopese.

Knight, lue Raamattua niin tiedät. Aluksi elimme paratiisissa, kaikki olivat onnellisia ja kaikki uskoivat Jumalaan, koska Hän oli heidän kanssaan joka päivä. Mutta koska ihminen rikkoi Jumalan käskyä, Hän karkoitti ihmisen paratiisista ja ihmiset eivät enää olleet Jumalan välittömässä läsnäolossa. Sen sijaan, että Jumala olisi huolehtinut ihmisistä hän antoi ihmisen huolehtia itsestään. Joka taas johtaa siihen, että ihmiset eivät usko.

No eihän se Jumala sitten hyvä ole, vaan paha. Karkottaisitko lapsesi naapurin koirankoppiin, jos hän ei söisi vihanneksia ruuan kanssa?

Ei kai evoluutioteoria nyt niin kovin aukkoinen ole.

Toisinsanoen eläisit mielluummin maailmassa, jossa Jumala olisi joko aivopessyt kaikki, että he uskoisivat häneen tai, niin että Jumala pitäisi hirvittävää diktatuuria, että asiat toimisivat ja ihmiset uskoisivat?

Evoluutioteoriassa on se, että voidaan näyttää, että näin se todennäköisimmin meni, koska tämä asia on tällainen, joka johtuu evoluutioteoriasta. Ja näinollen se on pelkkää teoriaa, johon ei ole kovin järkevää uskoa täysin rinnoin, sillä tiede on kömmähtänyt monesti aiemminkin.
Mutta varteenotettava vaihtoehtohan se on, ja jotkut osat siitä luultavimmin ovat totta.

Olen ihan tyytyväinen tässä maailmassa, jossa Jumalaa ei ole.

Evoluutioteoria tuskin on niin perätön ja aukollinen kuin Raamatun luomisteoria.

Fetched,

Vanha testamentti on oikeasti aika huono kirja maailman tulkitsemiseksi, sillä se on senaikaisten tietojen ja uskomusten valossa kirjoitettu. Uskovaistenkaan ei mielestäni kannattaisi suhtautua siihen ilman suurta varausta, sillä kirjahan ei ole mitään muuta, kuin tuhansia vuosia sitten kirjoitettu opus, jonka sisältö on lähinnä juutalaista filosofiaa. Vertailukohdaksi voisin laittaa vaikkapa Platonin, Aristotelen ja Sokratesin. Ev.lut. kirkolla on mielestäni terve suhtautumistapa raamattuun, sillä he eivät pidä sitä absoluuttisena totuutena, vaan nimenomaan suuntaa-antavana oppaana. Mustavalkoisella ajattelumallilla on tapana johtaa kammottaviin seurauksiin, esim. Suomen pakkokäännytys, keskiaika, Neuvostoliitto, Israelin toteuttama kansanmurha, jne.

Minä olen lukenut noin kolmasosan raamatusta ja koko koraanin, saatan ehkä olla puolueellinen neuvoissani, sillä olen ateisti, mutta hyvän kuvan yhteiskunnasta ja ihmismielestä antaa mielestäni Russelin Länsimaisen filosofian historia-kirjasarja. Toinen vinkkini on, että älä vahingossakaan erehdy puolustelemaan kreationismia, sillä tiede on jo todistanut sen virheelliseksi, vaikkei evoluutioteoriaa olekaan aukottomasti todistanut.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Fetched
Selventääkseni, että näin Jumala olisi sitten "hyvä", koska ihmiset eivät kärsisi.

Minun mielestä jumala olisi parempi, jos hän ei tuomitsisi ihmisiä, jotka eivät usko hatariin kertomuksiin ikuiseen kärsimykseen helvetissä. Minun mielestäni tuollainen on aika "helvetin" sairasta. Pimeästä mielestä kertoo jo sekin, että kieltää ihmisiä syömästä jotain tiettyä omenaa. Omat tietosi evoluutioteorista ovat varmasti hatarammat kuin monen ateistin tiedot raamatusta.

Ateistit usein (minä en) tietävät paljonkin Raamatusta, jonka takia he varmaan ateisteja ovatkin. Näin voisin ainakin kuvitella.

Luomisteoria on siltä kantilta vähän huono asia, josta jauhaa kristitylle, sillä monet kristityt suhtautuvat hyvin eri tavoin. Se vastaus, jonka te esimerkiksi saatte minulta voi poiketa hyvinkin paljon siitä, mitä saisitte joltain muulta. En ole koskaan myöskään kuullut, että siitä olisi pahemmin saarnattu. Ehkä mainittu ohimennen.
Tiedän evoluutioteoriasta tarpeeksi, enkä jaksa kovin syvälle asiaan perehtyä, sillä se ei ole lähelläkään uskoni ydinasiaa.
Edelleen painotan sitä, että luomisteorian takia ei kannata kumota kristinuskoa.

Itse en ole pahemmin Vanhaan Testamenttiin tutustunut, sillä olen vielä suhteellisen uusi uskova.

Raamattu on monilta osin vertauskuvallinen ja pidän paratiisiakin vertauskuvallisena, mutta uskon silti siihen,että se on ollut olemassa.
Uskon, että Raamattu on Jumalan sanaa, mutta silti suhtaudun siihen pienellä varauksella, sillä se teksti on kirjoitettu kymmenien, tai jopa satojen vuosien jälkeen tapahtuneesta. Kuulopuheelta kerrotuissa tarinoissa käy helposti, että ne muuttuvat, tai että jotkin tärkeätkin osat saattavat tippua pois.

Jumala on oikeudenmukainen, Hän ei paljoa pyydä. Hän pyytää vain uskoa ihmiseltä ja loput ovat ihmisen omassa päätösvallassa, kuinka paljon haluaa tehdä Jumalan hyväksi.

Tuskin teitä paljoa hetkauttaa, että minun katsomukseni mukaan te joudutte helvettiin, jollette itse usko siihen.

Ylös Bottom