Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mörkö on mörkö, vaikka voissa paistaisi. Vaan kuinka luistaa Resident Evil 6, siitä otti selvää Digital Foundry.

Aiemmin Capcomin käyttämä MT Framework on ollut X360-versioille suosiollinen, mutta kaikkien näiden vuosien jälkeen puntit ovat lopultakin tasan. RE6:n tapauksessa PS3-versio on hieman tarkempi, mitä yleisilmeeseen tulee, ja bloom-efektiä käytetään Pleikkarilla näkyvämmin. Toisaalta boksilla on joskus vähän vähemmän rosoiset varjot. Kunnollista reunanpehmennystä ei ole tarjolla kummallakaan alustalla, mutta natiivitarkkuus on sentään 1280x720.

The PS3 game does tend to look ever so slightly sharper in some circumstances: some edges appear a touch cleaner, helping to partially reduce the amount of texture blur the filter applies to the scene. However the difference in gamma set-up between platforms also seems to play a part in this too, with the darker look of the 360 version sometimes creating an ever so slightly murkier looking game as a result. In any case, the difference between the two releases isn't huge, and the slightly softer appearance of the 360 build is only really an issue in occasional scenes and not something we'd expect most people to notice when normally playing the game.

&

Elsewhere, it's fair to say that noticeable changes between the two versions of the game are very thin on the ground. By far the most obvious difference rests in the game's lighting model, which sees curious differences in the placement of light-sources along with other small variations - bloom in particular has a greater presence in the PS3 build for example.
Ruutua molemmat konsolit pyörittävät "kuudennessa Ressassa" aika lailla samaan tahtiin, vaikka kolmestakympistä tiputaankin välillä. QTE-kohtauksissa Pleikkarilla pelaava pärjää hieman paremmin ja pääosumatkin napsuvat helpommin kohteeseen, kiitos hitusen paremman kontrollivasteen.

Taking into account fluctuations in performance caused by variances in gameplay (no two scenes are exactly like-for-like) frame-rate are basically a match, with certain scenes faring a little better on the 360, and vice-versa on the PS3 in other areas.

&

Interestingly, despite the overall level of parity in performance, there are differences in how well each version feels to play. We found that head shots were a little easier to obtain on the PS3, and during the various QTEs (which require much flailing of the analogue sticks) we found it harder to keep up on the 360. Baseline input latency isn't so fantastic in this game - by default it's a little laggy, but across the run of play, it's the PS3 game that commands a marginal advantage.

Kumpi versio hyllyynsä kannattaa sitten napata, jos molemmat konsolit omistaa? Se jolle on enemmän peliseuraa. Yksin peluttavalle PS3-versio voi olla kontrolliensa ansiosta hitusen parempi valinta. Digital Foundry ei suoranaisesti nimennyt kumpaakaan versiota voittajaksi, joten kaippa tämä tasapeliksi menee.

That said, the difference isn't enough to discourage you from picking up either version of the game, although for gameplay soloists the PS3 game's slightly crisper response gives it the edge. With the co-op element once again enhancing the overall experience owners of both platforms would be wise to consider which online service they use the most in determining the final purchase.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Entäs ne erot sitten? PS3-pelilevyllä on dataa 17,1 gigatavua, joka selittyy parempilaatuisilla esirendatuilla välivideoilla. Toisaalta PS3-omistajat ovat taas uuden kyseenalaisen ennätyksen edessä, että TTT2:ssa on peräti 7,3 gigatavun pakkoasennus. Isompia vapaaehtoisia asennuksia on nähty aiemminkin, mutta koskaan ei ole kiintolevytilaa ollut pakko uhrata kahdeksatta gigaa vain päästäkseen pelaamaan.
Jotenkin tämä osui silmään pahasti ja on nyt pakko päteä hieman. RAGE:ssahan on PS3:lla 8GB pakkoasennus, ainakin kansien mukaan mitä nopeasti vilkaisin. En nyt voi tarkistaa tarkkaa lukemaa, sillä 160gb kovolla varustetussa PS3:ssa tuskin edes on vapaata tilaa tuon verran.
 
Jotenkin tämä osui silmään pahasti ja on nyt pakko päteä hieman. RAGE:ssahan on PS3:lla 8GB pakkoasennus, ainakin kansien mukaan mitä nopeasti vilkaisin.
Periaatteessa olet oikeassa. Ei RAGEssa ihan kahdeksaan gigaan päästy, vaan se oli muistaakseni 7,1 eli hieman pienempi kuin TTT2:ssa - joka nyt vei RAGElta pakkoasennuksien kokoennätyksen.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Maanantain pikaiset tiivistelmät Digital Foundryn parista uusimmasta vertailusta.

Dishonored

Unrealistinen moottori ei yllätyksiä tarjoa. PS3-versiossa peräti 4,6 gigan pakollinen asennus ja jokin erikoisempi reunanpehmennysmetodi. Pleikkarilla tekstuurit ovatkin vähän boksiversiota terävämmät, mutta verkkoaidoissa ja vastaavissa kuvioissa näkyy pientä kimmellystä. 30 fps on tavoitteena kummallakin konsolilla, mutta boksilla repeilyä ei ole niin paljon. Erityisesti välianimaatioissa Pleikkarilla ruutu repsahtelee. Audiofiilejä varten PS3-versiossa on häviöttömästi pakattu ääniraita. Näinpä lopputuloksena oli tasainen peli. Tai jos on PC-ihminen, saa parhaan version.

By comparison, the implementation on Sony's format doesn't blur these details to the same extent, and can often provide a clearer image. The downside is that a slight shimmering effect is evident on sharp-lined patterns such as grills or grates.

&

The rate of tearing on PS3 is mostly a factor during cut-scenes and we don't see an equivalent level of visual degradation on 360 in these moments. It's clear both consoles are adopting a target of 30FPS, with an adaptive v-sync logic that permits frames to tear when under heavy load. In instances with heavy panning across distant scenery, multiple characters, or alpha effects, this tearing can streak across the entirety of the screen in a distracting fashion, but rarely interferes with the game's overall playability.

&

Overall, we've little to complain about when it comes to Arkane Studios' delivery of Dishonored on each platform. The core tenets of its branching stealth gameplay remain intact across the board, and the visuals are tightly pared. If you're steadfast in your console allegiance, the only considerable negative would be the higher rate of tearing on PS3 - though much of this is mirrored by the 360 version during combat. But if dropped v-sync is something you can overlook, the decision may well come down to controller preference, or even your uses for the PS3's 5.1LPCM support. Either way, Dishonored easily arrives as a worthwhile proposition on any platform.

XCOM: Enemy Unknown

Ei ole alienteknologiaa tässä pelissä, vaan samalla UE3:lla mennään. Sama 720p-reso, samalla tavalla PS3:lla repeilee enemmän, mutta minkäänlaista asennusta ei sentään ole. Boksille voitto, mutta PC on paras.

Ultimately, XCOM is a highly enjoyable experience on all systems, with its blend of tactical action and strategy containing plenty of depth and interesting gameplay possibilities, and a superb reboot of a classic franchise. Obviously, the PC release is by far the best way to play the game - controller or otherwise - while the console codes have more than a few performance issues to contend with. Out of these versions it is the 360 game which comes across as the better of the two, simply because of a more consistent level to the overall performance, but with gameplay this good, the PS3 version is still highly recommended.

Lähteet: Eurogamer (Dishonored) ja Eurogamer (XCOM: Enemy Unknown)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

DOOM 3 on keskinkertainen PC-räiskintä vuodelta 2004, ja 8 vuotta myöhemmin konsoleille tuunattuna se repeilee PS3:lla sen verran enemmän, että X360-versio julistetaan voittajaksi. DOOM 3: BFG Editioninin mukana tulevassa kahdessa ekassa "Duumissa" on PS3:lla tuki ohjaimen tärinälle. XBLA-versioista tuo puuttuu.

For the most part, both console versions do indeed run at the prescribed 60 frames per second, with all the bonuses in smooth gameplay and low-latency controller response that this tends to bring with it. However, while the performance auto-balancer tends to produce exactly the kind of results you'd want on Xbox 360, there are many isolated areas where the PS3 suffers in comparison, with screen-tear, judder and frame-rate drops manifesting more prominently. This wouldn't be a problem if it were limited just to the engine-driven cut-scenes, but unfortunately the most noticeable examples of this are during gameplay.

&

However, it's id's dogged, admirable insistence on 60 frames per second gameplay that elevates the experience and makes it so much more worthwhile - and that's where we find our point of differentiation between the two console releases. While image quality is mostly identical between the two platforms, it's the Xbox 360 that more closely adheres to the target frame-rate, and thus becomes the most logical choice for those lucky enough to own both current-gen consoles.
PS. Vuosi 2012 on ollut PS3-versioille rankkaa aikaa. Peräti 15 edellistä Digital Foundryn ja Lens Of Truthin vertailua on päättynyt joko tasapeliin (5 kpl) tai boksiversion voittoon (10 kpl). Viimeksi tällaista ylivoimaa on nähty vuonna 2009, jolloin Xbox 360 nappasi monialustavertailuissa 21 päänahkaa (ml. 8 tasapeliä) perätysten.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

DOOM 3 on keskinkertainen PC-räiskintä vuodelta 2004...

Keskinkertainen kenen mielestä? Miten tämä edes liittyy pikselienhinkkaamiseen?

DOOM 3: BFG Editioninin mukana tulevassa kahdessa ekassa "Duumissa" on PS3:lla tuki ohjaimen tärinälle. XBLA-versioista tuo puuttuu.

Noh jos oikein tarkkoja ollaan niin lisäksi... "Performing a simple "spin around on the spot" test reveals that the 360 versions of these titles appear to have more visible judder and while we've not carried out any input lag tests, the PS3 game simply seems to feel more responsive generally."

Doom 1:n ja 2:n porttasi PS3:lle itse ID, kun XBLA -versiot porttasi aikoinaan Nerve Software. Ilmeisesti ID osasi homman hieman paremmin tällä kertaa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

DOOM 3 on keskinkertainen PC-räiskintä vuodelta 2004

Doom 3:lla on metascore 87. Esimerkiksi Uncharted 1:llä on metascore 88. Onko sinun mielestä Uncharted 1 keskinkertainen? Doom 3 oli oikesti hyvä peli aikanaan, ja se muuten myös julkaistiin alkuperäiselle Xboxillekkin joten PC-räiskinnästä ei ole kyse.

BFG:hen en ota kantaa mutta harmittaa kyllä että alkuperäinen ei ole enää Steamissa saatavilla muuten kuin osana vähän reilun 90 euroa maksavaa iD collectionia. Ilmeisesti parhaaseen kokemukseen päästään yhdistelmällä alkuperäinen Doom 3 + sikk mod... Onneksi löytyy tuo alkuperäinen Xbox-versio sentään hyllystä.
 
Doom 3:lla on metascore 87. Esimerkiksi Uncharted 1:llä on metascore 88. Onko sinun mielestä Uncharted 1 keskinkertainen? Doom 3 oli oikesti hyvä peli aikanaan, ja se muuten myös julkaistiin alkuperäiselle Xboxillekkin joten PC-räiskinnästä ei ole kyse.
Tässä nyt tartutaan vähän epäoleellisuuksiin. Kunhan otin BFG-version arvosanan, ja väänsin sen perusteella jonkinlaisen avausfraasin viestiini.

Anteeksi siis kaikille DOOM 3 -faneille.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Neutraalia iltaa kaikille. Digital Foundry esittää, Face-Off: Assassin's Creed 3. Vertailun referoijananne tänään Tuomas "TT-2k" Tonteri.

X360-version natiivitarkkuus on tuttu 1280x720, vajaan 4 gigan pakkoasennuksella raskautetulla PS3:lla on kuvan ylä- ja alalaidasta otettu yksi (!) pikselirivi pois, joten heti kättelyssä Sonyn konsolin omistajat saavat noin 0,003 prosenttia vähemmän pikseleitä ruudulleen. Reunanpehmennystekniikasta eivät ottaneet edes DF:n kultasilmät tolkkua, mutta samanlainen se on molemmilla vehkeillä. Paitsi että PS3-versiossa varjojen reunat ovat joskus palikkaisemmat, ja Boksilla kaukaisuudessa siintävät tekstuurit näyttävät vertailukuvissa hieman tarkemmilta. Käytännön pelikokemuksessa ero on huomaamaton.

As per series tradition, we're pleased to find that native resolution is once again a non-issue here - we get the full 1280x720 service from each console, which avoids any aliasing issues relating to upscaling. On very close inspection we do spot the PS3 version chopping two horizontal lines of pixels from the very top of its output, but this isn't going to be noticeable across the run of play. Post-process anti-aliasing is the order of the day here too, and, as with Revelations, it appears to avoid any residual texture-blurring associated with a "final pass" approach to smoothing jaggies. This likely rules out FXAA, and puts it in the realm of secretive in-house solutions.

Unfortunately the AA treatment doesn't extend to shadows, which can look very low-grade on snowy floors beneath trees and buildings - though with any luck, the PC version will offer up a few more options here. Also, a dithering effect is evident on shadows at a closer range on PS3, where the transition to higher-quality implementations can play out within your line of sight while walking forward. This is a facet of the 360 version's design too, but the switch-over is less noticeable as a result of the shadow cascade being further afield.

Besides that, every texture asset and effect appears identical between the two platforms, and it's a struggle to parse out any differences. Texture filtering does appear slightly sharper on 360 at a distance, though this isn't to discredit the look on PS3 when played without such a point of comparison.

Aiemmat Ass. Creedit ovat varsinkin PS3:lla repeilleet jonkin verran, mutta nyt Ubisoft Montreal on laittanut kovan v-syncin käyttöön. Tuloksena täysin poissaoleva repeily sekä epätasainen ruudunpäivitys. FPS-mittarista löytyy lukemia väliltä 15-45. Meritaisteluissa ja Animus-kohtauksissa Pleikkarilla saa n. 5 ruutukuvaa sekunnissa nopeamman ruudunpäivityksen, mutta toisaalta X360-versio hanskaa paremmin isot väkijoukot.

At last, Ubisoft Montreal has made sure that there's absolutely no tearing on either platform. It's absent from all the scenes where we'd previously expect it, such as places heavy on fire and smoke effects, and perhaps best of all, this comes without too great a detriment to performance.

&

Architectural differences in Sony and Microsoft's hardware do bring inherent performance boosts during gameplay clips, however. For PS3, anything involving naval warfare or scenes around the Animus proves far more digestible, giving us up to a five frame lead on average over the 360. By comparison, the 360 excels in a similar way with areas flooded with NPCs. This is taken to an extraordinary extreme in the theatre scene early on, which is packed to the rafters with what appears to be hundreds of characters rendered at once.

Kokonaisuutena lienee turvallista todeta, että AC3-konsoliversioilla on omat metkunsa ja heikkoutensa, mutta kokonaisuutena DF:n porukka ei pystynyt määrittelemään sitä parempaa versiota. Elikkä tasapeli tuli.

Technically, Assassin's Creed 3 is very well-rounded game on both PS3 and 360. For starters, the use of v-sync does greater justice to the visuals while in motion, where torn frames are now gladly a thing of the past. Outside of differences in texture filtering and shadow draw distance, which favour Microsoft's console by a small margin, there's very little else that set these two versions apart in terms of image quality. The 3.5GB mandatory install on PS3 might be a factor for some, but it's clear that the faster streaming from HDD has benefited performance greatly, resulting in a frame-rate that's often neck-and-neck with the 360's - save for a few busy spots around city areas.

Looking forward, it'll be fascinating to see what may be added - or potentially subtracted - from the game's upcoming Wii U release, and whether tablet controls can find a place in the Assassin's Creed experience. The upcoming PC version will also be worth considering, especially if it allows us to clear up the weaker graphical elements in view on console such as the aliased shadows and visible geometry pop-in. If you can't wait, however, it's fair to say the game is built around a strong familiarity of the 360 and PS3's boundaries, which reaps dividends in every other way. The differences have once again become even more marginal and either version is worth your attention.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Sota ei koskaan muutu, mutta muuttuuko nokkimisjärjestys, kun uusi Medal Of Honor: Warfighter siirtyi käyttämään Frostbite 2 -moottoria. Natiiviresoluutioon ei ainakaan ole koskettu, sillä se on edelleen 1280x704, eli ihan pienet mustat palkit löytyvät kuvan ylä- ja alareunasta. Sahalaitoja tasotetaan boksilla FXAA:lla, Pleikkarilla MLAA:lla. Näistä jälkimmäinen tuotti Digital Foundrya enemmän miellyttävän lopputuloksen.

The similarities with Battlefield 3 are obvious: in common with the DICE epic, Danger Close has elected to render Warfighter in 1280x704 on both current-gen consoles, the image framed with black bars at the top and bottom of the screen. The idea here is simple: the developers render slightly fewer pixels on-screen as a performance and memory-saving measure, while the adoption of the miniscule black bars negates the need for any scaling. The end result is that image quality is on a par with a native 720p game, but at the expense of losing a tiny amount of screen real-estate for those who like to game with the overscan function turned off on their HDTV.

In terms of anti-aliasing, post-process edge-smoothing is used on the consoles. FXAA is employed on the 360, while an MLAA implementation is swapped in on PlayStation 3 instead. On first impressions, overall image quality is very similar across both platforms. While regular edges are smoothed over quite nicely, sub-pixel shimmering is still an issue and we also see some visible pixel-popping artefacts which can accentuate the jaggies in more detailed areas of the game. That said, PS3's MLAA tech does a slightly better job in troublesome areas, with this version gaining a slightly smoother look.

X360:lla erikseen asennettava HD-tekstuuripaketti tekee kuitenkin sen, että boksilla pelaavat saavat nauttia paikoitellen hieman tarkemmista pintakuvioista. Maastossa rehottava aluskasvusto on X360-versiossa hieman tuuheampi, ja Level Of Detail toimii pikkaisen sutjakammin kuin Pleikkarilla pelattuna. PS3:lla kaikki on kuitenkin yhdellä BD-kiekolla eikä kahdella DVD:llä. Toisaalta Plegen kiintolevyltä on syytä löytyä tilaa pari gigaa, kiitos pakkoasennuksen.

Overall, the core look of the game is very close on the consoles, but with some key differences between the two platforms: lower-resolution textures are used on the PS3 on many surfaces, while the amount of foliage in many locations is also subtly pared back compared to on the 360. LOD (level of detail) streaming is also a touch faster on the 360, with distant objects being rendered when the player is closer to them in the PS3.

&

A 1981MB installation is mandatory on the PS3, while on 360 the installation is optional. At the title screen a message advises users to install the HD Pack, and this is something that we strongly suggest you do; not doing so leads to a number of significant graphical cut-backs throughout the game: lower-resolution textures are used extensively in more detailed environments, and lower-quality LOD models replace the vastly superior standard artwork.

V-syncin suhteen konsoliversiot ovat valinneet eri tiet; boksilla repeillään joka paikassa, PS3:lla vain parissa ajotehtävässä. Tai näin siis yksinpelissä, koska verkkopelissä tilanne taas muuttuu. Siellä X360-versio pysyy repeilyn ansiosta jonkin verran responsiivisempana, kun taas V-synciin luottava PS3-versio tiputtaa tiukan paikan tullen ruudunpäivitysnopeuttaan hieman.

In common with most current-generation games, variable v-sync is deployed on the 360, where the game is allowed to tear when the renderer goes over budget. On the PS3 a very different approach is used: v-sync is permanently enabled in all scenes expect for the game's two driving missions, which is the only time in which the engine is allowed to tear on the platform.

While the two approaches are very different, the end goal is still the same: to maintain a smooth 30FPS update with as little disruption to gameplay as possible. And for the most part both versions do a good job at achieving that feat in most situations, but it's clear that the PS3 game has a noticeable advantage in the single-player campaign.

&

Things start to deviate from the campaign template when we look at the PS3 version's online mode. Once again the game is solidly v-synced so we don't see any tearing, although frame-rates are more variable. In particular we see the game hitting between 24-28FPS when running through more detailed environments, and particularly those which feature lots of alpha-based effects.

When this happens the otherwise stable feedback between the player and the game is definitely compromised; controller response is diluted and as such it harder to aim and take shots with any consultancy. That said, there are plenty of times where performance is reasonably solid, where we find overall playability to be a match for the 360 game - most notably during smaller gun fights in relatively enclosed areas.

Yhteenvetona Digital Foundry toteaa Warfighterin olevan nätti, mutta valitettavan buginen peli (erityisesti nettipelin osalta). PC-versiohan tässä voittajaksi selviytyi, mutta varsinkin pelkkää yksinpeliä pelaaville PS3-versio on suositellumpi valinta. Netissä mäyhäävät voivat tykätä enemmän X360-versiosta, jos runsaasta repeilyä sietävät. Vaivansa kummallakin konsolilla, mutta ehkä tässä vaaka nyökkää pitkästä aikaa PS3:n suuntaan.

In conclusion, if you must play Medal of Honor: Warfighter, the PC version represents the best purchase for those with a decent gaming rig, while players with both consoles should perhaps consider the PS3 release if the campaign is your primary concern. In fact, even factoring in online, we'd rather accept the random respawn glitches and slight increase in frame-rate drops to avoid the highly visible tearing that can be very distracting on the 360. In any case, both versions have their own issues which need ironing out, and hopefully we'll see another patch to do just that in the near future.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Joopajoo, joopajoo. Pari Digital Foundryn vertailua.

Need For Speed: Most Wanted: Tasapeli

As for the contention between 360 and PS3, we see image quality is practically identical even under close scrutiny, save for the curious paring back of particle effects on Sony's console when colliding with barriers. Otherwise, the biggest differences in direct screen comparisons come about purely as a result of the game's rapid day-night cycle - something we couldn't compensate for in our comparison assets.

In terms of that crucial playability factor, the PS3 wins out by a close margin in our performance tests, though neither is a particular let-down in delivering on the v-synced 30FPS target. Perhaps a larger issue would be the length of the loading screens on each platform, where the 360 can ready the game's levels twice as quickly as the rival console when installed to the HDD. This may come as a salient point for those entering every race in sequence, as and when a new car discovery unlocks them.

Call Of Duty: Black Ops 2: X360

For the campaign playthrough there's a clear winner in Microsoft's platform, by virtue of its higher-resolution textures, superior shadow filtering, and its crisply scaled native resolution - sub-HD as it is - that looks closest of the two to the PC version's full 720p output. Sadly, the PS3 version's image quality suffers more than it should owing to its anti-aliasing technique, which blurs over an image operating with what appears to be a dynamic framebuffer. It's an unsightly combination that doesn't really pass muster, though running without the latest patch shows this can be undone for single-player modes.

On the multiplayer side, the blurring persists to the same extent on Sony's console, though the good news is that frame-rate issues are by and large resolved. Unlike the buckling update we see during single-player where it's often PS3 trailing behind, it's clear sailing at 60FPS for competitive online play regardless of which version you pick. However, the biggest bugbear as of writing is finding a decent connection while matchmaking online, which can be a touch-and-go process during the launch of any high-profile title.

All in all, the rifts in image quality and performance are pronounced enough to make 360 an easy recommendation today - moreso than last year's Modern Warfare 3 - as long as the PS3's image quality woes persist.

Mitäpä tässä enää jaarittelemaan. Black Ops 2:n PS3-version dynaaminen resoluutio (832x624-880x720) yhdistettynä v1.02-päivityksen TODELLA tuhnuun kuvanlaatuun pistää pään painuksiin. Mitälie ovat Treyarchilla tehneet, jotta ovat saaneet noin järkyttävän blurrauksen peliin. Tai no, siellä on varmaan ajateltu, että kun hieroo tarpeeksi virtuaalista vaseliinia ruutuun, peittää se sub-HD-resoluution skaalauksesta aiheutuvat sahalaidat. Oli miten oli, metsään meni.

Update! Uusimmissa päivityksissä PS3-version kuvanlaatu on palautettu alkuperäiselle tasolleen, mutta vertailun lopputulosta se ei muuta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Digital Foundry jaksaa, minä en.

Hitman: Absolution: PS3

From a general visual perspective the console games match up fairly well, but we do see the 360 featuring a small image quality advantage where clarity of the foliage is concerned, whereas the lower level of texture filtering and more heavy handed post-process MLAA on the PS3 gives that version a slightly softer look. Subjectively, the less intense use of bloom on the PS3 is also more pleasing on the eye, better suiting the game's gritty aesthetic. Most importantly though, both versions play just as well as each other, so we can easily recommend the game to both PlayStation 3 and Xbox 360 owners alike. However, on a purely visual level, we'd be inclined to give the PS3 game the nod here if you have the choice.

Far Cry 3: X360

But which version offers the best experience? Alas, abundant full-screen tearing does much to curtail the look of an otherwise gorgeously designed game on console platforms, for which both PS3 and 360 are guilty to equal degrees. Frame-rate is also a big drag too, and we'd hoped for better than the 20-30FPS fluctuations we're getting from both platforms during gunplay - though 360 fares slightly better here overall. There are stability issues with the PC release too but given the right hardware specs this is undeniably the road to take for a tear-free experience.

Image quality bears mention too: both console releases are tightly paired in their approach to multi-sampling native 720p outputs, and the only eye-catching difference is the dithered shadows on Sony's platform around globally illuminated areas. As if to compensate here, we see superior texture filtering on PS3 and slightly less evidence of triangle culling after fast-travelling around the archipelago. It's a close call in many respects, but the shadow issue sticks out even without the other formats to compare it to, leading us to give the 360 a nod here as well.

PS. Digital Foundrylta on tullut myös muutamat kiinnostavat Wii U -vertailut; Mass Effect 3, Black Ops 2, Batman: Arkham City Armored Edition ja Trine 2. Viimeksi mainittu nousee parhaaksi Wii U:lla parhaaksi konsoliversioksi, muissa tapauksissa Wii U -porttaukset sijoittuvat X360:n ja PS3:n väliin.

Update! Hetki sitten tuli Assassin's Creed III -vertailukin. Myös tuossa tapauksessa Wii U -versio jäi kakkoseksi X360-serkulleen.

Lähteet: Eurogamer (Hitman: Absolution) ja Eurogamer (Far Cry 3)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ihmetyttää tuo digital foundryn Far Cry 3 vertailu, koska ainakaan itselläni ei PS3 -versiossa varjot näytä todellakaan siltä, miltä noissa vertailukuvissa:confused: Itse sanoisin konsolipainoksia tasaveroisiksi, kun näyttävät Lens of Truthin mukaan käytännössä identtisiltä ja suorituskyvyltään (boksilla marginaalisesti parempi fps, mutta pleikkarilla marginaalisesti vähemmän tearingia) samoilta. Mutta ihan sama, hyvä peli kuitenkin.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Nyt kun ensimmäinenkin Mass Effect on päätynyt PS3:lle, teki Digital Foundry totta kai vertailun. Viidessä vuodessa asiat ovat muuttuneet, mutta siitä huolimatta ME:n PS3-versio jää joillain osa-alueilla boksiversion varjoon. Toisaalta parissa varsin oleellisessa asiassa Pleikkari nappaa kookkaimman hirren, sillä V-sync estää repeilyt ja yleisestikin keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus on PS3-versiossa parempi. Myöhässä latautuvista tekstuureistakaan ei tarvitse juurikaan kärsiä, sillä n. 3,5 gigan pakkoasennus striimaa dataa kiintolevyltä sen verran vikkelästi. Lisäksi PS3:lla tulee Bring Down The Sky -lisätehtäväpaketti mukaan. Pinnacle Stationia ei ole (eikä tule), eli se jää X360:n yksinoikeudeksi.

PS3-version heikkouksiin kuuluu puuttuva MSAA-reunanpehmennys, pidemmät latausajat, olematon motion blur, vähemmän näyttävät normal mapit, sahalaitaisemmat varjot, ja jopa 10+ sekunnin töksähtelyt automaattitallennuksen iskiessä.

Makuasioiden tasolle jää hieman vähemmän rakeinen film grain -efekti sekä maltillisempi bloomin käyttö.

To reel off a few of the major points: texture pop-in has been minimised hugely thanks to the install, frame-rates have been improved for cut-scenes, and there's now absolutely no screen-tearing throughout. There are a few design choices that may be preferable to some players as well, such as the reduced intensity of the bloom, and also the minimised film grain filter that characterises the game's 50s sci-fi aesthetic.

It's not a perfect transition though. Negatives points such as the lower-resolution normal maps may pass many players by, especially without an alternative image to compare it to. However, the use of flickering PCF shadows on character faces stick out even more than the 360's dithered approach, and produces sharp bands of shade across enclosed environments too. It's also a shame to see the PS3 can't break away from the incessant 15FPS feedback around Chora's Den or Noveria's wintry cliff-sides. In this respect, it's only marginally improved over the 360 in the performance stakes.

Extra content is factor too, and may be the clincher for those eyeing up the Mass Effect Trilogy package on PS3. While the 'Pinnacle Station' DLC hasn't made the cut due to issues with the source code, the 'Bring Down the Sky' pack does come bundled with this release at no extra cost. However, both add-ons have been inexplicably chopped from the inventory of the 360 collection, so to complete the set there, you'll need to visit the Marketplace. In all, the PS3 edition hangs on to many of the horrid performance spikes that we hoped would be eroded by time. It's a noticeable step forward that matches up to the competition favourably, but we can't help but feel the opportunity to give the game a more radical make-over has been missed.

Voittajaa DF ei nimennyt, joten julistan itse tämän tasapeliksi.

PS. Wii U -vertailuissa vuorossa on Darksiders 2. Wii U:lla Kuoleman ratsumies laukkaa köpöimmin, eli se jää kolmesta konsolialustasta heikoimmaksi näkemykseksi.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vuosi 2012 on päätöksessään, joten katsotaanpa nopeasti multiplattarivertailujen kokonaistilanne. Vaikka viime vuosi (2011 siis) oli PS3-versioiden kannalta erittäin suotuisa, palattiin vuonna 2012 käytännössä sukupolven alkuun ja vuoteen 2007. Silloin prosenttijakauma näytti tältä:

PS3: 17 %
TIE: 29,8 %
X360: 53,2 %

Ja näissä lukemissa mentiin Herran vuotena 2012:

PS3: 18,8 %
TIE: 28,1 %
X360: 53,1 %

Ja kun tähän vielä ladotaan vuosien 2007-2012 kokonaistulos, mentiin kuluneena vuonna täysin linjan mukaan:

PS3: 18 %
TIE: 29 %
X360: 53 %

Kiitos kaikille. Jatketaan vertailuja taas ensi vuonna.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vaikka PS3:sta pelailen, silti olen kääntymässä XBOXin suuntaan, vain ja ainoastaan FPS:n takia. Esim Skyrimissä PS3:sella on aika lailla kestämistä Winterholdissa ja Whiterunissa. Mutta mielestäni XMB-valikko on parempi kuin XBOXin valikko. Pelaajat on myös yksi asia: kaverin luona kun pelailtiin XBOXilla BF3:sta ja Black Ops 2:sta, niin pelaajat olivat pääosin ärsyttäviä 8-13 vuotiaita mikkiinhölöttäjiä. Tottakai mute on keksitty, mutta jos haluaisi pelata taktisesti jne, niin se ei XBOXilla onnistu ilman klaania. PS3:sella tätä ongelmaa ei ole, usein tapaankin n. 20-30 v. rentoja ihmisiä, joilla on mukava huumorintajukin.

Myös tämä LIVE-maksu on rasittava. Monta kaveria on valittanut tästä, että "perskele, nyt se liveaika loppuu, ja palkka tulee kahden viikon päästä...pakko kai on tyytyä yksinpeliin...". Tämähän oli yksi syy miksi PS3:sen hankin. Ei näillä palkoilla ole rahketta ostella mitään perkuleen liveaikaa.

Näiden syiden takia, olen sitä mieltä, että jos olet varakas, ja ei haittaa vaikka olisi ärsyttävä peliseura, ja haluat paremman FPS:n, niin osta XBOX. Muuten PS3.

Tämä on minun mielipiteeni.
 
Ylös Bottom