Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ja ehkä "tasapuolisuuden nimissä" (eli koska kaikissa bokseissa ei ole kiintolevyä), latausajat ilmoitetaan pelkästään DVD:ltä luettuna.

Eikö tasapuolisuuden nimissä olisi parempi käyttää näyttölaitteena pelkästään putkitelkkaria, kun kaikilla Boksin tai Pleikkarin käyttäjillä ei ole HD-telkkaria?
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Eikö tasapuolisuuden nimissä olisi parempi käyttää näyttölaitteena pelkästään putkitelkkaria, kun kaikilla Boksin tai Pleikkarin käyttäjillä ei ole HD-telkkaria?
Siitä vaan ehdottamaan tuota LoT:n tyypeille. :) Tuo teoria tasapuolisuudesta oli siis ihan omani. En muista nähneeni LoT:n virallisia selityksiä testausmetodeilleen.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Siitä vaan ehdottamaan tuota LoT:n tyypeille. :) Tuo teoria tasapuolisuudesta oli siis ihan omani. En muista nähneeni LoT:n virallisia selityksiä testausmetodeilleen.

Lähinnä tarkoitin sitä, että ei ole mitään syytä tarkoituksella testata toista versiota "huonommilla asetuksilla" vain sen takia, että joku muu käyttää tuotetta niin. Testatessa pitäisi ottaa huomioon paras mahdollinen tilanne (asennettuna, ei kuitenkaan aina) ja myös mahdollisesti huonoin vaihtoehto (ei asennettuna).
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Kyllähän se olisi hyvä tehdä nuo vertailut parhaiden asetusten kanssa, mutta ei ne kaikki vertailijat osaa sieltä pleikkarinkaan asetusvalikosta laittaa niitä parhaita asetuksia päälle, kun niiden asetusten kanssa pääsee aika hyvin eroon siitä monen arvostelijan ja vertailijan valittamista "haaleista väreistä"...
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Joo ihan yhtä tyhjän kanssa kaikki latausaikojen vertailut jos ei viitsitä tehdä testiä kunnolla. Boksin latausajoista puhuttaessa on yhtä tärkeää ottaa kovalevylle kopionti huomioon, kuten otetaan huomioon PS3 kiintolevyasennuskin.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Boksin latausajoista puhuttaessa on yhtä tärkeää ottaa kovalevylle kopionti huomioon, kuten otetaan huomioon PS3 kiintolevyasennuskin.
Pleikkarin tapauksessa se on pakko ottaa huomioon, koska ilman sitä peliä ei voi useimmissa tapauksissa edes pelata. Vain aniharvassa PS3-pelissä on vapaaehtoinen asennus.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Kyllähän se olisi hyvä tehdä nuo vertailut parhaiden asetusten kanssa, mutta ei ne kaikki vertailijat osaa sieltä pleikkarinkaan asetusvalikosta laittaa niitä parhaita asetuksia päälle, kun niiden asetusten kanssa pääsee aika hyvin eroon siitä monen arvostelijan ja vertailijan valittamista "haaleista väreistä"...

Eikö nämä testit oteta yleensä jotenkin ns. "raakana", eli suoraan siitä materiaalista mitä konsoli antaa, jotta televisioiden säädöt eivät vaikuttaisi tuloksiin, mikä sitten tarkoittaa sitä, että PS3:sta tuleva kuva on hailakkaa. En tosiaan ymmärrä näistä teknisistä hienouksista mitään, pelaisin varmaankin vieläkin täysin tyytyväisen 32" putkitelevisiolla, ellei se olisi fyysisesti niin järjetön järkäle verrattuna tuohon vastaavan kokoiseen taulutelevisioon. Olen vain jostain lukenut, että nämä testit tehtäisiin mahdollisimman objektiivisesti.

Ja ainakin täällä olisi yksi kiinnostunut lukeamaan aina miten tämä asennus XO:n kovolle vaikuttaa latausaikoihin ja muihin ominaisuuksiin. Objektiivisuden nimissäkin tuo pitäisi aina selvittää, varsinkin juuri tässä tapauksessa, kun tuolla asennuksella on kuulopuheiden mukaan vaikutusta ja se on pakollinen PS3:lla. Toisaalta ihan sama, oli alusta mikä tahansa, niin Dragon Age: Origins on puhdasta GotY-tavaraa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Toisaalta tarpeeksi kierolla tavalla voitaisiin ajatella, että PS3-pelit ovat pelikelvottomia koska vaativat sen kovalevyasennuksen? :o
Samalla logiikalla PS3 on käyttökelvoton ilman kiintolevyä, koska ilman sitä konsoli ei edes voi käynnistyä kunnolla.

Kiintolevyasennukset ovat pakollisia, koska ne ovat mahdollisia. Jos kaikissa PS3-malleissa ei kiintolevyä olisi, ei pakollisia asennuksiakaan olisi koskaan nähty. Se on sellainen kaksiteräinen miekka.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Eikö nämä testit oteta yleensä jotenkin ns. "raakana", eli suoraan siitä materiaalista mitä konsoli antaa, jotta televisioiden säädöt eivät vaikuttaisi tuloksiin, mikä sitten tarkoittaa sitä, että PS3:sta tuleva kuva on hailakkaa. En tosiaan ymmärrä näistä teknisistä hienouksista mitään, pelaisin varmaankin vieläkin täysin tyytyväisen 32" putkitelevisiolla, ellei se olisi fyysisesti niin järjetön järkäle verrattuna tuohon vastaavan kokoiseen taulutelevisioon. Olen vain jostain lukenut, että nämä testit tehtäisiin mahdollisimman objektiivisesti.

Objektiivisuutta joo...
Itse ainakin olen joutunut kalibroimaan pleikkarille, leffoille ja tietokoneelle omat säädöt mm. tykille. Eri laitteet antavat eri väri-/valovoimaista kuvaa. Itse en näe mitään pahaa siinä, että näyttölaitteen asetuksia muutetaan, kun tulolähdettä muutetaan (nykyään useimmat näyttölaitteet tukevat useita asetus-profiileja, joten asia on sinällään otettu valmistajien toimesta huomioon). Tässä asiassa kun ei ole olemassa mitään yleismaailmallista standardia.
Boksi antaa siis "raakana" tummempaa kuvaa, mutta muuten homma on säädöistä kiinni. Ja kuten täälläkin on todettu, boksilla vaikuttaisi usein olevan mustan pää pahasti tukossa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Boksi antaa siis "raakana" tummempaa kuvaa, mutta muuten homma on säädöistä kiinni. Ja kuten täälläkin on todettu, boksilla vaikuttaisi usein olevan mustan pää pahasti tukossa.
Kuten pleikalla on vaalea pää tukossa. Boksihan antaa perusastuksilla käytännössä ATI:n näytönohjaimien vakio gammaa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Kuten pleikalla on vaalea pää tukossa. Boksihan antaa perusastuksilla käytännössä ATI:n näytönohjaimien vakio gammaa.

Näkyykö se yksityiskohtien katoamisena? En ole kyllä tällaista huomannut.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Okei, no nyt on sitten yksi kuvavertailu siitäkin. Pittäpä seuraavan kerran oikein tarkastella tätä ilmiötä.
Veikkaisin, että kuitenkin tuo boksin musta on ongelmallisempi, kuin tuo valkoisen palaminen.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vastaavasti pitää harmitella, jos esimerkiksi pimeässä pelattaessa ruutu ikäänkuin "paistaa". Eli kyllä aina mielummin luonnollinen, tummempi kuva.

Niin tai säätää sen television kummallekin sopivaksi?
edit: tai ylipäätään ei kannata käyttää samoja asetuksia pimeässä ja valaistussa huoneessa...
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Objektiivisuutta joo...
Itse ainakin olen joutunut kalibroimaan pleikkarille, leffoille ja tietokoneelle omat säädöt mm. tykille. Eri laitteet antavat eri väri-/valovoimaista kuvaa. Itse en näe mitään pahaa siinä, että näyttölaitteen asetuksia muutetaan, kun tulolähdettä muutetaan (nykyään useimmat näyttölaitteet tukevat useita asetus-profiileja, joten asia on sinällään otettu valmistajien toimesta huomioon).

Niin, tässähän se ongelma sitten syntyykin, kun pitäisi ottaa huomioon laitekohtaiset säädöt, huoneen valoisuus ja muut aina tulkitsijan henkilökohtaisesta mausta ja fiiliksestä lähtien. Kuten huomattua, jostain syystä sinä pidät pahempana tummuutta kuin ylivalottoneisuutta, sama varmasti toistenpäin joidenkin kohdalla. Näkemyksiä on monia ja säätämällä asetuksia pääsee varmasti omien kipurajojensa sisäpuolelle jopa melko helposti.

Itse kuitenkin tarkoitin sitä, että olen ymmärtänyt, että näissä pikselinnysväys-testeissa kaapataan kuva suoraan konsolista jotenkin mystisesti niin, ettei siihen pääse vaikuttamaan näyttölaitteen asetukset - ei negatiivisesti, eikä positiivisesti. Näiltä osin materiaalia on siis tulkittu objektiivisesti, ilman näyttökohtaisia asetuksia. Tulkitsijan näkemys onkin sitten subjektiivinen, luonnollisesti.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Digital Foundryn uusimmassa artikkelissa perehdytään Saboteur-peliin ja eritoten sen PS3-version hyvin erikoiseen anti-aliasingiin. GPU:n sijasta AA onkin toteutettu Cellillä, ja paikkapaikoin se on parempi jopa kuin nykyisillä näytönohjaimilla saatava 16-kertainen reunanpehmennys.
The PS3 rendition of Pandemic's The Saboteur is different though. It's special. It's trying something new that's never been seen before on console, or indeed PC, and its results are terrific. In a best-case scenario you get edge-smoothing that is beyond the effect of 16x multi-sampling anti-aliasing, effectively delivering an effect better than the capabilities of high-end GPUs without crippling performance.

Aivan ongelmaton kyseinen metodi ei ole, sillä se ei aivan kaikkiin tilanteisiin sovi, vaan voi aiheuttaa kuvaan "artefakteja". Joka tapauksessa tässä on nyt ihan uudenlainen lähestymistapa vanhaan ongelmaan. Jos tuohon MLAA-tekniikkaan (morphological anti-aliasing) saadaan vielä ympättyä perinteiset GPU-kikat, käsissä voi olla aika voittajacombo.
In the meantime, what we have is something that's new and genuinely exciting from a technical standpoint. We're seeing PS3 attacking a visual problem using a method that not even the most high-end GPUs are using. You can't help but wonder whether MLAA, in combination with MSAA and a filter to weed out the artefacts, couldn't be hardware-integrated in the next generation consoles.

It'll also be interesting to see whether MLAA returns in other PS3 cross-platform projects before then, because it looks extremely good in action. Chances are it will come down to how computationally expensive the technique actually is on the SPU, and how it can be refined still further, and that's where our knowledge hits a brick wall.
Todella teknistä jargonia MLAA:sta voi lukea Intelin julkaisemasta dokumentista.

Sabotöörin X360- ja PC-versiosta reunanpehmennys puuttuu kokonaan.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Digital Foundryn uusimmassa artikkelissa perehdytään Saboteur-peliin ja eritoten sen PS3-version hyvin erikoiseen anti-aliasingiin. GPU:n sijasta AA onkin toteutettu Cellillä, ja paikkapaikoin se on parempi jopa kuin nykyisillä näytönohjaimilla saatava 16-kertainen reunanpehmennys.

No tämä on sitä CELLin todellista tehokäyttöä, ettenkö sanoisi :)

Ja toverit toverit, eiköhän se kuitenkin ole rikkaus, että konsoleista ja näyttölaitteista löytyy erilaisia asetusyhdistelmiä? Näin jokainen löytää omille silmilleen sopivat asetukset ja välttää silmäsäryt ynnä muut "pelaamisen haittavaikutukset" :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Itse kuitenkin tarkoitin sitä, että olen ymmärtänyt, että näissä pikselinnysväys-testeissa kaapataan kuva suoraan konsolista jotenkin mystisesti niin, ettei siihen pääse vaikuttamaan näyttölaitteen asetukset - ei negatiivisesti, eikä positiivisesti.

Tähän juuri itse toivoisin enemmän infoa niiltä, jotka näitä vertailuja tekevät. Ehkä joku linkki onkin, jonka olen missannut (missä selitetään näistä konsolipelien kuvankaappauksista yms).

Luulin aikoinaan, että DVD(leffa)-vertailuissa (joita mm. DVDbeaver on tehnyt jo vuosia) oli omat hankaluutensa, koska pitäisi tietää mitä ohjaaja ja kuvaaja on alunperin halunnut, onko alkuperöistä kuvaa putsattu jopa "liikaa" ym ym ym, mutta nämä konsolipelivertailut ovat vieläkin hankalampia.

Yhtään aitoa ihmistä, kissaa, puuta, taivasta, valoa ja varjoa ei nimittäin peleissä näy, vaan kaikki on rakennettu ja ohjelmoitu tietokoneilla. Sitten nörtit yrittävät löytää niistä vakavasti otettavia eroja. ;)

Mutta joo, löytyyhän niitä eroja välillä. Mutta usein erot ovat aika minimaalisia ja osin - makuasioita.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Tosiaan tämä onkin mainio uutinen PS3-pelien osalta, sillä anti-aliasingihan on tunnetusti ollut niitä ensimmäisiä karsittavia PS3-käännöksissä.
Juuri sitä tässä mietin, kuinka helposti ja nopeasti muut kehittäjät pääsisivät tuohon toteutukseen käsiksi. Pandemicin MLAA-tekniikka vie "vain" yhden PS3:n kuudesta vapaasta SPU:sta, ja multiplattareissa SPU-käyttö on yleisesti ottaen kai aika olematonta. Eli vapaita SPU:ita luulisi olevan.

Siloisemmat PS3-versiot tekisivät iloisempia PS3-omistajia. :)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Itse kuitenkin tarkoitin sitä, että olen ymmärtänyt, että näissä pikselinnysväys-testeissa kaapataan kuva suoraan konsolista jotenkin mystisesti niin, ettei siihen pääse vaikuttamaan näyttölaitteen asetukset - ei negatiivisesti, eikä positiivisesti. Näiltä osin materiaalia on siis tulkittu objektiivisesti, ilman näyttökohtaisia asetuksia. Tulkitsijan näkemys onkin sitten subjektiivinen, luonnollisesti.

Ah soo, aivan! Mahtanette olla oikeassa hyvä herra! :D

Tosiaan tämä onkin mainio uutinen PS3-pelien osalta, sillä anti-aliasingihan on tunnetusti ollut niitä ensimmäisiä karsittavia PS3-käännöksissä. Vanha pelien murhekryyni eli hiussuortuvat on ainakin saatu todella hyvin hanskaan, jota ei valitettavasti tuosta X360-versiosta voi sanoa.

Saboteurin tapauksessa kiinnostaisi tietää, onko se tehty millä pääalustalla?
Onhan sitä moneen otteeseen toitotettu, että PS3:lta helpompi kääntää muille, kuin toisin päin. Taitaa tosin olla vaikeampi alusta (moniko kehittäjä innostuu?).
Tämä, että reunanpehmennys on hoidettu Cellillä on hyvä juttu meille PS3-pelaajille. Saisivat käyttää enemmänkin hyödyksi. Toisaalta, jos AA puuttuu Xbox- ja PC-versioista, niin vaikuttaisi siltä, että muiden kannalta tuollainen cellin hyötykäyttö on harmillista. Boksilla käsittääkseni GPU hoitaa pehmennykset?
 
Ylös Bottom