Vastaus: Just Dance -pelit
Katsoin Let's Playt sekä JD2016 ja JD2017 World of Dance -moodeista.
Tässä täytyy nyt vielä tarkistaa, että mitä videoita olet ihan tarkalleen JD2016:sta katsonut? Sen current-gen-versiossa kun ei ole kunnon online-moodia. Viittasin tähän aiemmassa viestissäni.
Just Dancen online-peli oli ilmaista jo ennen JD Unlimitedia. Tämän lisäksi vielä tietenkin se, että Just Dancen perussisältö ja JD Unlimited ovat eri kokonaisuuksia. Just Dance 2017:ssä on mukana sekä täysiverinen online-moodi (toisin kuin JD2016:ssa) ja JD Unlimited (toisin kuin JD2015:ssä ja aiemmissa), mutta nettipeli ja Unlimited ovat suurimmaksi osaksi täysin erilliset.
Avataan nyt siis tätä: Just Dance 2014:ssä ja 2015:ssä oli se alkuperäinen World Dance Floor. JD2016:ssä tätä ei ollut current-gen-versioissa, ja tilalla ei ollut myöskään mitään muuta kunnon online-moodiksi laskemaani. Just Dance 2016:n current gen -versiossa on muistaakseni yksi moodi joka esittäytyy onlinena mutta toimii todellisuudessa enemmän kuvailusi kaltaisesti, eikä siis ole World Dance Flooria.
Just Dance 2017:ssa WDF-moodi on muuttunut niin, että omat pisteet näkee tarkasti vasta lopussa, mutta silti niitä lasketaan koko ajan samalla tavalla kuin offline-moodissa. Tämän näkee siitä että yleensä oma sijoitus muihin pelaajiin verrattuna muuttuu koko ajan, ja myös vertaamalla omaa suoritustaan offline-pelaamiseen. Tämä saattoi mennä sinulta ohi, jos et nähnyt WDF:n alkuperäistä moodia JD2014:ssä ja 2015:ssä, löysit jotain JD2016-videoita joilla ei ole välttämättä mitään tekemistä WDF:n kanssa, ja et ollut kovin tarkkaavainen katsellessasi JD2017-videota.
Videot ruudulla on valmiita, sun motioncap vaikuttaa pisteisiin
Tämän osuuden sait sentään oikein. Just Dance kerää koko ajan pelaajan liikedataa, ja vertaa sitä mallisuoritteisiin, ja antaa pisteytyksiä välittömän arvioinnin perusteella. Eurogamerin artikkeli kertoo yleisluontoisesti:
The game features a DDR-esque scoring system, measuring the player's performance on a wide variety of factors. I ask Granger whether a better player will always beat a poorer player, or whether the machine can be duped by flailing arms and raw energy. "No way. If you pick up the moves and hit the beat, your performance will be scored accordingly. A better dancer will always beat a poorer player. If you want to be in time and accurate, you have a much higher chance if you follow both arm movements and keep the rhythm with both your lower and upper body. So essentially, you're better off doing what the dancer is doing... Otherwise you will find the transitions difficult to match."
http://www.eurogamer.net/articles/2010-08-04-the-science-of-just-dance-article
Just Dance tulkitsee pelaajan liikkeitä näitä mallisuoritteita vastaan, ja antaa niille jatkuvalla tahdilla arvosanoja noin 120 - 240 kappaletta pelatusta biisistä riippuen. Tämä tarkoittaa että pelaajan pisteytys päivittyy keskimäärin 1-2 sekunnin välein kappaleen aikana, ja hetkelliset todelliset tahdit ovat oikeasti nopeampia, koska kappaleissa on pisteytyksessä myös taukohetkiä (esim. alku ja loppu) ja hetkiä jolloin pisteytys on hitaampaa, esim. yksi arvosana 10 sekunnin aikana.
Tästä siis on kyse: online-moodissa Just Dance käyttää tätä jatkuvasti reaaliajassa kertyvää pistesaldoa ja päivittää koko ajan suoritusta verrattuna muihin pelaajiin. Pelaa muita paremmin, sijoitus nousee. Pelaa huonommin, sijoitus laskee. Tämä kilpa on käynnissä koko ajan kappaleen aikana, riippumatta siitä mitä muuta tuloksilla tehdään kappaleiden siirtymien välillä.
Vinkki: CoD käsittelee paikkadataa ihan samalla tavalla kuin Just Dancekin.
Tästä nyt toivottavasti jo hahmotat, että tämä Just Dancen pisteytykseen perustuva vertailu ei todellakaan voi toimia samalla tavalla kuin esimerkiksi Call of Dutyssa. Just Dancessa ainoa relevantti "paikkadata" käsitellään paikallisesti, ja sekin on hyvin erilaista dataa kuin objektien sijainnit pelin sisäisessä 3D-maailmassa, kuten esimerkiksi Call of Dutyssa.
Vielä lisäksi Just Dance 2017:n online-moodissa on erikoistilanteita kuten pomotappeluita, joissa tämä pistedata piilotetaan vielä enemmän piiloon pelattavan biisin aikana kuin World Dance Floorin JD2017-versiossa normaalisti, mutta siitä huolimatta ne pisteet karttuvat siellä koko ajan samalla tavalla kuin offline-moodissa: tämän näkee mm. seuraamalla omaa suoritustaan.
Olet nyt siis pahasti sekoittanut biisin jälkeisen tulosruudun siihen, mitä biisin aikana koko ajan tapahtuu.
