Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kaapeliasiat - RGB/S-Video/SCART/Pelit/DVDt/TV

  • Viestiketjun aloittaja Duff
  • Aloituspäivämäärä
Toimiiko RGB-kaapeli kaikissa telkkareissa? Mulla on 21 tuumanen Nokian telkkari, joka on noin 5 vuotta vanha. Mahtaako siinä toimia RGB-kaapeli? S-Video ei ainakaan toimi.
 
Toimiiko RGB-kaapeli kaikissa telkkareissa? Mulla on 21 tuumanen Nokian telkkari, joka on noin 5 vuotta vanha. Mahtaako siinä toimia RGB-kaapeli? S-Video ei ainakaan toimi.
Ei kaikki telkkarit tue RGBtä. Jos sulla esim av kanava näyttää kuvaruudussa jotain AV-RGB tai vastaavaa niin silloin voit olla melko varma, että telkkarisi tukee RGBtä, mutta muuten suosittelen ottamaan selvää asiasta. RGB kaapeli näyttää kyllä mun käsittääkseni kuvan vaikka telkkari ei tuekkaan RGBtä, mutta silloin kuva on tavallista komposiittia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jeff
Ei kaikki telkkarit tue RGBtä. Jos sulla esim av kanava näyttää kuvaruudussa jotain AV-RGB tai vastaavaa niin silloin voit olla melko varma, että telkkarisi tukee RGBtä, mutta muuten suosittelen ottamaan selvää asiasta. RGB kaapeli näyttää kyllä mun käsittääkseni kuvan vaikka telkkari ei tuekkaan RGBtä, mutta silloin kuva on tavallista komposiittia.

Ei lue ku pelkkä AV. Mulla on tosin videokameran ääni ja kuva liittimet etupaneelissa. Mahtaako tosta selvitä mitään lisää???
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Keijo82
Ei lue ku pelkkä AV. Mulla on tosin videokameran ääni ja kuva liittimet etupaneelissa. Mahtaako tosta selvitä mitään lisää???
RGB:n "logo" on neliö, minkä päällä on kolme pistettä/palluraa. Muistaakseni. Jos sellanen löytyy scart-aukon kohdalta, niin hyvin menee.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Keijo82
Ei lue ku pelkkä AV. Mulla on tosin videokameran ääni ja kuva liittimet etupaneelissa. Mahtaako tosta selvitä mitään lisää???
Ne on komposiittia ne sisäänmenot siinä etupaneelissa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg
RGB:n "logo" on neliö, minkä päällä on kolme pistettä/palluraa. Muistaakseni. Jos sellanen löytyy scart-aukon kohdalta, niin hyvin menee.

Täytyy koittaa kattoa telkkarista tai ohjekirjasta. Täytyy varmaan ostaa uusi telkkari :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Keijo82
Täytyy koittaa kattoa telkkarista tai ohjekirjasta. Täytyy varmaan ostaa uusi telkkari :)

No esimerkiksi 10v. vanha perus Salora tukee RGB:tä vaikka ei sitä missään käyttöohjeessa suoraan sanottu.

Mulla on nyt uusi Finlux, eikä senkään valikoissa ole missään mainintaa RGB:stä. Piti vaan tietää että se tuki löytyy siitä SCART-liitännässä jossa ei ole S-videon tukea.

TV osaa kytkeytyä itsestään RGB-tilaan kun SCART-liittimen "blanking"-nastaan tulee signaali. Eli käytännössä silloin kun kaapeli on kiinni ja käynnistää pleikkarin.
 
Pystyykö S-videolla katsomaan TV:ä pleikkarin ollessa ppäälä, toisin kuin RGB:llä?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan paavi88
Pystyykö S-videolla katsomaan TV:ä pleikkarin ollessa ppäälä, toisin kuin RGB:llä?

Pystyy, eli voi valita vapaasti kanavan TV:stä.

Tai jos ei halua luopua RGB:stä tuon pakko-ohjauksen takia niin voi nikkaroida pienen kytkimen SCART-liittimen kuoreen, mistä taisin mainita jossain aikaisemmassa viestissä.
 
Kiitos! Muttas mikähän olisi paras S-Video-johto merkki? Onko merkkien välillä suuriakin eroja ja kelpaahan adapteriksi mikä tahansa s-video adapteri?
 
Itselläni on se Sonyn oma, ja oon tosi tyytyväinen siihen. Adapteri on ostettu ihan vaan Prismasta, mutta tuskinpa se niin hirveesti voi laatua kusta.
 
Elikkä aika erikoinen ongelma mulla on tv:n edessä S-vhs liitin jossa käytän Sonyn omaa S-VHS piuhaa mutta silti kuva näkyy harmaasävynä??? Telkku on vuoden vanha 28" wide Panasonic... Joten missähän mahtaa olla vika???

Jos viisaammat viittii neuvoa.

koska eikös ton ikäisen telkun pitäisi tukea ihan hyvin s-vhs signaalia
 
No kyllä tukee, jos kerran mini-din löytyy edestä. Koitas kattoa ohjeista, mistä pistetään s-video singnaali päälle.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan booster
Elikkä aika erikoinen ongelma mulla on tv:n edessä S-vhs liitin jossa käytän Sonyn omaa S-VHS piuhaa mutta silti kuva näkyy harmaasävynä??? Telkku on vuoden vanha 28" wide Panasonic... Joten missähän mahtaa olla vika???

Jos viisaammat viittii neuvoa.

koska eikös ton ikäisen telkun pitäisi tukea ihan hyvin s-vhs signaalia
Paina sitä AV3 (tai AV2) napulaa vielä verran. Se on siis joko toinen tai kolmas niistä värillisistä nappuloista. Ruudun vasemaan yläkulmaan pitäisi tulla teksti "AV3S" (tai "AV2S") jolloin TV on S-videota ymmärtävässä tilassa.
 
Jos telkun tekn. tiedoissa lukee "NTSC-toisto videokuvalle", tarkoittaa se sitä, että saan pari nimeltä mainitsematonta mätkintäpeliä pyörimään sillä 60Hz nopeudella?

No entäs jos lukee vaan "PAL, NTSC, S****". Toi viiminen nyt oli se joku millä ei oo mitään väliä. Ei tartte ihmetellä noita tähtiä... Eli toimiiko 60Hz mode?
 
Joo, se on selvillä mitä NTSC tarkottaa... Pitää vaan saada tietää, että voiko tekn. tiedoissa lukea kirjaimet N, T, S ja C niin että ne tarkottaa jotain muuta kun sitä mitä tässä olin haeskellu? Eli voiko TV tukea sitä signaalia jotenkin muulla tavalla, niin ettei pelit pyöri 60 fps?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Joo, se on selvillä mitä NTSC tarkottaa... Pitää vaan saada tietää, että voiko tekn. tiedoissa lukea kirjaimet N, T, S ja C niin että ne tarkottaa jotain muuta kun sitä mitä tässä olin haeskellu? Eli voiko TV tukea sitä signaalia jotenkin muulla tavalla, niin ettei pelit pyöri 60 fps?

Ei yleensä ole muita rajoituksia kuin että NTSC:ää tuetaan (jos niin on mainittu) vain esim. jonkin tietyn liitännän kautta. Eli TV:llä ei pysty katsomaan ohjelmaa suoraan antennista jos sen veisi mukanaan jenkkeihin.

Ostin uuden TV:n (Finlux) puoli vuotta sitten mutta tää asia ei silloin ollut ajankohtainen kun ei ollut vielä konsoliakaan. Kokeilemalla totesin että 60Hz kuva näkyy kun osui eteen peli jossa oli mahdollisuus valita 50 tai 60.

Nyt kun katsoin telkan teknisiä tietoja niin siellä todetaan:
"PAL/SECAM B, G, NTSC 4.43 Scart-liittimen kautta".

Eli jos tekniset tiedot pitää paikkansa niin TV:n pitäisi ymmärtää NTSC-signaalia ainakin komposiittivideona, melko varmasti myös RGB:nä.
 
Sony ei siis varmaan ole koskaan valmistanut RGB-kaapelia?
Eli jos tahtoo käyttää vain virallisia tuotteita, niin S-VIDEO on paras?

Kiitos jo etukäteen :)
 
Ylös Bottom