Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kena: Bridge of Spirits

Tämä peli on ehdottamasti yksi PS5:n kiinnostavimmista peleistä itselleni ja koen pientä kateutta minun Series X:lla, kun en vielä tätä pääse pelaamaan. :mad:Pelin graafinen ilme on älyttömän hieno ja pelattavuus näyttää hyvältä. Pelillä on myös tarpeeksi pituutta eli ei liian pitkä eikä liian lyhyt.

Peli on myös ajallinen yksinoikeus joten maltti on valttia ;)
 
Tuli myös, ei muutako sille ostoon vaan!
 
Meillä se läpällä heittely kyllä hoituu :D peli korkattu ja kyllä maistuu! Pelistä sai vahvat Ori fiilikset(joka jäi itsellä valitettavasti kesken). Huomena pääsee taas illasta jatkamaan peliä.
Täälläkin reilun tunnin verran peliä takana. Hyvät alkuvaikutelmat. Ori fiilikset kieltämättä tulee söpöistä pikkuotuksista ja värikylläisestä metsäisestä maisemasta, vaikkei peleillä oikein muuten yhteistä olekaan. Grafiikka on nättiä. Sillä lailla pelkistetyllä tavalla. Ei yritetä hakea mitään realistista vaan pikemminkin sellaista animaatiolookkia. Toimii.

Pelin välianimaatiot on toteutettu hienosti. Näkee, että taustalla on alkujaan animaatiostudio. Ainakin ensimmäinen reilu tunti on menty todella kapeaa putkea pitkin, jos joku nyt miettii avoimen maailman peliä. Tässä selkeästi mennään tehtävän päämääriä kohti, eikä ihan hirveästi ainakaan vielä voi lähteä harhailemaan. Pikamatkustusasemat kentissä kuitenkin kielivät siitä, että jo kolutuille alueille palataan takaisin. Selkeästi siis enemmän metroidvania tyyppinen lähestymistapa kuin avoin maailma. Sopii ainakin minulle.

Taistelu on kevyiden ja raskaiden iskujen, väistöjen ja blokkien kanssa lajityypin peruskauraa. Nyt jo heti tuntuu, että toivottavasti tämä hieman monipuolistuu pelin edetessä. Kykypuu on kapea, mutta eihän tämä toki mikään roolipeli olekaan. Sieltä kuitenkin toivon mukaan aukeaa taisteluun muutamia liikkeitä pitääkseen mätkimisen tuoreena pelin edetessä.
 
Hyvältä vaikuttaa ja menee kyllä hankintaan jossain vaiheessa. On muutenkin hienoa nähdä uusi studio tekemässä hyvää jälkeä.

Pelistä sai vahvat Ori fiilikset

Mielenkiintoista, mutta siis miten tästä Ori tulee mieleen? Videoista ei ainakaan tule yhtään 2D-metroidvania fiiliksiä, joten ilmeisesti ei sinänsä itse pelaamisesta, vaan jostain muusta?
 
Tunnelmasta ja ulkoasusta, ei varsinaisesti pelaamisesta.

Aivan joo, ehditkin jo tuohon tarttumaan. No mutta tämä toki on vain ja ainoastaan hieno homma.

Ja oletin tämän olevan vahvasti avoimen maailman peli, mutta jos enemmän putkessa mennään, niin omaan makuuni vielä parempi.
 
Tunnelma, musiikki ja värisyvyys. Siinä ovat omaan silmään ja korvaan yhtäläisyydet.
 
Jo silloin ekan trailerin tästä nähtyäni totesin, että tämä on Orin ja Zeldan vauva. Eli tuli molemmat hyvällä tavalla vahvasti mieleen.
Nyt on pari tuntia peliä takana ja tykkään kyllä kovasti ja edelleen tuo Orin ja Zeldan vauva fiilis on pysynyt yllä. Musiikki, tunnelma, graafinen ilme ja gameplay kaikkii uppoaa. Pidän myös tosi paljon asioiden etsimisistä peleissä ja sitäkin tästä löytyy kivasti puzzleilla höystettynä.

Pari pomotappeluakin (vai onkohan vaan välipomoja?) takana ja voin sanoa, että ainakin mulle nuo on aika vaativia. Ei ekalla yrittämällä varsinkaan se toinen pomo mennyt läpi vaan piti kyllä moneen kertaan kokeilla ennen kuin opin liikkeet ja miten niitä väistellä ja miten kannattaa hyökätä. Eli vaikka tappelu on suhteellisen simppeli, niin ainakin mulle siitä näyttäisi riittävän haastetta ja pelaan sillä normaalilla vaikeustasolla enkä hardilla.

Jos tämä ei jostain syystä ala teknisesti kyykkäämään kesken pelin, niin eiköhän tämä ole mulle the vuoden peli tämän vuoden julkaisuista.
 
Eri arvosteluista poimittuna se, että ei peli tosiaan mikään helppo ole ja toisena se, että pelin taistelu monipuolistuu alun jälkeen.

Juuri nyt täytyy odotella muiden pelien ilmestymistä, mutta Kenan pariin viimeistään ensi vuonna. Vaikuttaa hyvältä ja mielenkiintoiselta peliltä. Edelleen kyllä ihmetyttää tuo pelin markkinointi, mutta toivottavasti se tapahtuu pelaajien toimesta näin julkaisun jälkeen.
 
Juu ign ainakin ilmoitti vaikeustason nousevan varsin reippaasti loppua kohden jopa normalilla ja pomot on ihan aidosti haastavia.
Ei tietenkään voitu mainita, että onko tässä myös easy vaikeustaso. Jos ei ole niin eipä ole mikään kiire tämän kanssa sitten.
 
Juu ign ainakin ilmoitti vaikeustason nousevan varsin reippaasti loppua kohden jopa normalilla ja pomot on ihan aidosti haastavia.
Ei tietenkään voitu mainita, että onko tässä myös easy vaikeustaso. Jos ei ole niin eipä ole mikään kiire tämän kanssa sitten.

On siinä, taisi olla Karakin arviossa missä oli maininta easy tasosta.
 
Juu ign ainakin ilmoitti vaikeustason nousevan varsin reippaasti loppua kohden jopa normalilla ja pomot on ihan aidosti haastavia.
Ei tietenkään voitu mainita, että onko tässä myös easy vaikeustaso. Jos ei ole niin eipä ole mikään kiire tämän kanssa sitten.
On easy vaikeustaso. Itse aloitin normaalilla ja ainakin tähän mennessä on ollut aika helppoa. Väistö, pari lyöntiä, väistö. Perinteisellä kaavalla on pärjännyt. Tosiaan toivottavasti monipuolistuu pelin edetessä.
 
itsekkin tuli tämä sitten lopulta hommattua pitkän pohdinnan jälkeen, ja nyt peliä nyt muutama tunti takana ja erittäin hyvältä maistuu soundtrack, puzzlet ja tutkiminen on kovalla tasolla ja Rot otuksien löytäminen on todella hauskaa puuhaa ja se miten komea tämä peli on, se miten tuo ympäristö piirtyy kun poistaa tuota rottia tulee joillain tasolla jopa mieleen Okami ja juuri Ori, combatista ja pelillisesti juuri nämä hack and slash pelit

sanoisin itsekkin näin 2-3 tunnin pelaamisen jälkeen että toistaiseksi pelin heikoin osa alue on kumminkin ollut tuo combat, aika hyvin dragonfly sitä tuossa kuvaili väistö, isku väistö yms, itse pelailen tosiaan hardilla enkä vielä kuollut kertakaan, eka bossi fighttikin tuossa tuli suoritettua ja varsinki jos on pelannut näitä AAA tason bullethell pelejä Nier, Returnal ja muita niin kyllä tuo aika simppeliltä vaikutti. toivon mukaan tosiaan sitten monipuolistuu. propsit myös siitä että hardilla nuo bossit ei kumminkaan ole mitään bullespong tyyppejä.

juonellisesti taas tulee joillain tasolla mieleen ehkä studio ghiblinkin leffat ja nyky disney :), mielenkiinnolla odotan miten juoni tästä jatkuu :)
 
Täällä myös yksi joka on tykännyt. Semmoinen Orimainen tunnelma on tässä vahvasti läsnä, kuten monet muutkin on jo sanoneet. Combat alkuun ekan tunnin perusteella vähän liian yksinkertainen ja helppo normaalilla, mutta kiva jos siihen tulee muutos. Cutscenejen 30fps hieman häiritse alkuun, mutta unohdin sen jo kun katselin hienoa animointia. Kiva grafiikka tyyli pelissä ja tunnelma on se josta nostetaan näin aluksi isosti peukkua. Huomenna sitten lisää mystisen metsän tutkimista ja kivojen öttömönkiäisten nappaamista!
 
Nyt pääsin itsekin vasta loppuillasta tämän korkkaamaan. Ja ai että, kun on hyvä peli! Juuri niin upean näköinen, kuin videoista jo ehti aiemmin näkemään. Yksi upeimman näköisistä peleistä mitä olen pelannut, ellei jopa upein. Söpöys menee kyllä myös ultralukemiin! Tällaisen kohta viittäkymppiä lähentelevän paljon räiskintäpelejä ja kauhupelejä pelaavan äijänkin sydän pehmenee vähän väliä tämän pelin hahmojen ilmeitä ja eleitä katsoessa!

Maisemat ovat upeita ja värikylläisiä ja pelimekaniikat toimivat myös erinomaisesti. Toki olen varsin alussa vasta, joten saa nähdä kantavatko nämä upeat elementit yhtä hyvin loppuun asti. Sellainen tunne on, että eivätköhän ne kuitenkin kanna. Jos tämä alun taso säilytetään loppuun asti, tai jopa jollakin tapaa petrataankin vielä, niin kyllähän tässä on minulle sitten selkeä vuoden peli. Ja jos niin käy, niin todennäköisesti jää kuitenkin se harmittamaan, ettei ole kuin jotain alle 20 tunnin peli. No, mitäs sitä etukäteen murehtimaan, ei muuta kuin jatkamaan tätä nautintoa, kun sitä on vielä tuntikausia jäljellä! On kyllä helmetin kova peli! :)
 
Viimeksi muokattu:
Oon ahminut tätä menemään sen, mitä töiltä olen ehtinyt ja on tämä vaan hyvä.
Combat on pomotappeluissa ja ajastetuissa taisteluissa edelleen mulle haastavaa. Ei kuitenkaan turhauttavalla tavalla, vaikka useampaan kertaan pitää useimpia pomoja kokeilla ja saattaa siinä ohessa ärräpäitäkin päästä :D Veikkaan että platina jää tästä pelistä saamatta, kun en luultavasti saa kaikkia pomoja kyllä sillä vaikeimmalla tasolla hakattua, jos tämä normaalikin on näin haastava. Combat on myös monipuolistunut, kun on saanut käyttöön melee-aseiden lisäksi etäaseita ja unlockannut taitoja.

Ainoa negatiiviset puolet pelissä on satunnaiset tekniset ongelmat: pari kertaa aarrearkut ei ole auenneet, kerran rotit ei suostuneet kuljettamaan tavaraa ja kerran tämä jopa jäätyi niin että piti koko peli sammuttaa ja käynnistää uusiksi. Eli bugeja kyllä löytyy jonkin verran pelistä. Kenties joku päivitys tulee näitä korjaamaan myöhemmin.

Olen haravoinut maastoja aika antaumuksella, minkä vuoksi peliä on vielä kivasti jäljellä (ainakin uskoisin näin), vaikka pelitunteja on jo useampia takana. Salaisuuksien etsiminen ja puzzlejen ratkaisu on näin upean näköisessä maailmassa yhä nautinto.
 
Pelitunteja Epic Storen pelikellon mukaan viisi ja puoli tuntia nyt takana. Veikkaisin, että olen jossain puolen välin tienoilla. Tämä on aika perinteinen kolmannen persoonan seikkailupeli - niin hyvässä kuin pahassa. Peli ei yllätä, eikä tarjoa mitään kovin erikoista, mutta samalla pelaaminen on hauskaa ja kaikki toimii hyvin. Söpöt hahmot ja Disneymäinen look auttaa paljon. PC versiossa en ole törmännyt myöskään mihinkään teknisiin ongelmiin, joten siitä plussaa. Peli myös pyörii tosi sulavasti ja näyttää hyvältä.

Taistelu on onneksi monipuolistunut, kuten @nedruska yllä mainitsee, mutta mielestäni se on edelleen pelin heikointa osa-aluetta. Tosin pomotaistelut ovat olleet mukavan erilaisia. Pelimaailmassa eteneminen (kai sitä tässä voisi tasohyppelyksi sanoa) ja pulmat ovat olleet pelin parasta antia.

Jos peli ei täysin floppaa loppua kohden, niin nouse kyllä tämän vuoden indiepeleissä ihan sinne Top3:een.
 
Ah tosiaan Kameo: Elements of Power tulee myös vahvasti myös mieleen!
 
Uskomattoman hieno peli. Kerrankin tippui PS5:lla pelatessa leuka lattiaan, kun pelissä alkoi ukonilma. Ja harvoin peli saa aikaan ihon menemisen kananlihalle. Näin pääsi käymään, kun sain toisen aseen käyttöön. Tunnelma, musiikki, grafiikka, pelattavuus, söpöyskerroin, kaikki 10/10.
 
Ylös Bottom