Nyt napsahti lopputekstit Kenassa. Keräsin siis kaiken ja tein kaiken normal-vaikeustasolla ilman guidejen apua. Pleikkarin mukaan total play time 17h, mutta pelin tallennus väittää peliaikaa olleen 20h. Ken tietää, kumpi on oikeassa.
Tuo master mode trophyn bugi toimi ainakin vielä päivityksellä 1.05 sillä käytin sitä nyt samantien vielä perään. En siis ollut ladannut sitä aamulla tullutta päivitystä, niin en tiedä toimisiko bugi senkin kanssa.
Nyt vielä pitää pelailla varmaan easyllä sen verran peliä että saa kaksi tappeluihin liittyvää puuttuvaa trophya. Ei enää ole vihollisia jäljellä tuossa normal pelissä, että voisin nämä trophyt siinä saada eikä kiinnosta uudestaan normaalilla tapella pomotaistoja sinne saakka että nuo on mahdollista saada. En ollut etukäteen kovin tarkkaan katsonut trophy-listaa läpi etten spoilaannu ja nämä kaksi ei ollut normaalisti taisteluissa näköjään tullut. Mulla itseasiassa saattaa olla yksi manuaalinen tallennus, jolla voisin näistä toisen ehkä normal-pelistäni saada, mutta niin vanhaa tallennusta ei ole, että tuo toinen olisi mahdollinen (vaatii tietyn vihollisen).
MUOKS:
Nyt on oon saanut pelattua easyllä viimeisetkin trophyt niin aika lopulliselle arviolle.
Kuten aiemmat viestini ketjuun on kertoneet tämä osui monilta osin täydellisesti mun pelimakuun. Visuaalinen ilme, musiikki ja äänimaailma, tarina, pelielementit ja tietynlainen paluu vanhoihin kunnon seikkailupeleihin PS2/N64 ajalta. Samalla tässä kuitenkin oli myös piirteitä 3D-tasohyppelyistä ja metroidvanioista, joista molemmista myös nautin todella paljon. Kovasti haluaisin, että tämäntyylisiä pelejä julkaistiin yhä nykyäänkin useammin.
Silti ei tämä kuitenkaan mullekaan täydellinen peli ollut. Isoin ongelma oli vaikeustaso. Kyllähän mä tämän selätin sillä normal-tasolla, mutta yleisesti nautin peleistä kyllä enemmän, jos (pomo)taistelut ei ole ihan näin vaativia. Joskus toki haluaa haastetta lisää ja silloin valitsee peleistä hardin, mutta yleisesti ottaen haluaisin pelien olevan enemmän rentouttavia kuin stressiä nostavia. Kenan kanssa tähän ongelmaan ei auttanut myöskään easy-taso, sillä sillä pelaaminen oli taas aivan liian helppoa jo (tuli nyt viimeisiä trophyjä kerätessä koettua). Tästä ikään kuin puuttuu se "oikea normal"-taso kokonaan ja tuo pelin normal-taso vastaa vähintäänkin hardia monissa muissa 3D seikkailupeleissä. Ilmeisesti peliä tekemässä on ollut paljon Souls-peleistä ja esim Sekirosta nauttivia ja tämä luultavasti näkyy tässä combatissa.
Toisena ongelmana oli, että ainakin mun ps5:llä tämä välillä yski. Sanoinkin aiemmin, että kerran koko peli jumiutui, pari kertaa arkut ei auenneet ja kerran rotit ei kuljettaneet tavaraa. Tämän lisäksi välillä juostessa Kena stoppaa ilman syytä ja kyllä mulla välillä ruutupäivityskin yski, vaikka ei kovin häiritsevästi tai usein onneksi. Mikään näistä ei onneksi ollut niin iso vika, että olisi vieneet pelinautinnon multa pois.
Näillä puheilla annan pelille yleisarvosanaksi 8,5/10. Ja koska tän vuoden julkaisuissa on ollut muuten niin vähän mua kiinnostavia pelejä, niin kyllä tämä silti taitaa olla tämän vuoden paras julkaisu mun listoilla.