Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kena: Bridge of Spirits

Okei nyt tuli eka pomotappelu joka oikeasti alkaa vähän turhauttaa. En koe olevani mikään pro pelaaja, mutten myöskään mikään huonoin mahdollinen pelaaja peleissä. Souls tyyppisiä pelejä en ole pelannut, mutta näitä seikkailupelejä yleensä selvittelen melko kivuttomasti normaalilla tasolla tai jopa hardilla. Siitä huolimatta nyt on yhtä pomoa tullut hakattua illalla montakymmentä kertaa ja varmaan noin tunnin verran. Alkoi turhauttaa jo sen verran että piti laittaa peli tältä illalta pois ja todeta että kokeillaan myöhemmin uudestaan. Ja tämä on edelleen sillä normaalilla vaikeustasolla. Tämän lisäksi on hard taso ja new game+ kai unlockaa vielä sitäkin vaikeamman tason.

Ei siis todellakaan ole mikään helppo peli vaikka perusviholliset ei haastetta tuotakaan. Ulkonäöstä huolimatta en kyllä lapsille suosittelisi :D
 
Ai niin katos tämäkin julkaistu jo! Kommenttien ja arvostelujen perusteella kelpo peli Zeldojen jne. kanssa kasvaneille. Hyvä!
Tässä on putkessa sen verran monta peliä ennen tätä PS4:llä ja Switchillä, että oiskohan tämä sitten myöhemmin PS5 hankinta jos joskus konsoli saapuu kotiin. Eli nostelen topikkia joskus 2022 :D
 
Okei nyt tuli eka pomotappelu joka oikeasti alkaa vähän turhauttaa. En koe olevani mikään pro pelaaja, mutten myöskään mikään huonoin mahdollinen pelaaja peleissä. Souls tyyppisiä pelejä en ole pelannut, mutta näitä seikkailupelejä yleensä selvittelen melko kivuttomasti normaalilla tasolla tai jopa hardilla. Siitä huolimatta nyt on yhtä pomoa tullut hakattua illalla montakymmentä kertaa ja varmaan noin tunnin verran. Alkoi turhauttaa jo sen verran että piti laittaa peli tältä illalta pois ja todeta että kokeillaan myöhemmin uudestaan. Ja tämä on edelleen sillä normaalilla vaikeustasolla. Tämän lisäksi on hard taso ja new game+ kai unlockaa vielä sitäkin vaikeamman tason.

Ei siis todellakaan ole mikään helppo peli vaikka perusviholliset ei haastetta tuotakaan. Ulkonäöstä huolimatta en kyllä lapsille suosittelisi :D
Oletko päässyt maatilalle tai siitä eteenpäin? Vähän yritän hahmottaa mistä bossista olisi kyse. Itse pääsin viimeksi juuri maatila-kenttään, enkä ole sen jälkeen vielä valitettavasti ehtinyt pelaamaan. Tähän täytyy olla aina kunnolla aikaa varattuna, koska juurikin nuo bossit ovat varsin haastavia olleet ihan normaalillakin vaikeustasolla. Ainakin pari varsin tiukkaa pomoa oli jo ennenkin tuota maatilaa. Aika monta kertaa sai kumpaistakin yrittää. Palkitsevaa toki, kun sitten lopulta pääsee läpi.
 
Oletko päässyt maatilalle tai siitä eteenpäin? Vähän yritän hahmottaa mistä bossista olisi kyse. Itse pääsin viimeksi juuri maatila-kenttään, enkä ole sen jälkeen vielä valitettavasti ehtinyt pelaamaan. Tähän täytyy olla aina kunnolla aikaa varattuna, koska juurikin nuo bossit ovat varsin haastavia olleet ihan normaalillakin vaikeustasolla. Ainakin pari varsin tiukkaa pomoa oli jo ennenkin tuota maatilaa. Aika monta kertaa sai kumpaistakin yrittää. Palkitsevaa toki, kun sitten lopulta pääsee läpi.
Sen maatila-kentän loppupomo kyseessä. En tiedä onko tuo kaikille näin vaikean tuntuinen, mutta mulle on. Esim. se metsäalueen loppupomo oli mun mielestä huomattavasti helpompi vaikka kyllä sitäkin useampaan otteeseen piti kokeilla.

Oon käsittänyt että koko pelin loppupomon kohdalla on sitten näihin muihin pomoihin verrattuna vielä kunnon vaikeuspiikki. Sitä odotellessa...
 
Itse kanssa ostin tämän kevyeksi viihteeksi. Olen tainnut liikaa pelata AAA-pelejä, kun vähän on plääh-fiilis. Mikään ei varsinaisesti töki, mutta vau-hetket loistaa poissaolollaan.

Nyt kaiken lisäksi tökkäsi pelaaminen, kun jousen saamisen jälkeen tuli vastaan itselleni
eli wood knight. Miten ihmeessä tuo tulisi listiä? Ymmärtääkseni nuolilla ampumalla, pysymällä etäällä ja väistelemällä oikeaan aikaan. Tähän asti bossit olleet helppoja, nyt vaikeutui oikein kunnolla. En ole soul-pelien ystävä, joten hieman tökkii.
 
Itse kanssa ostin tämän kevyeksi viihteeksi. Olen tainnut liikaa pelata AAA-pelejä, kun vähän on plääh-fiilis. Mikään ei varsinaisesti töki, mutta vau-hetket loistaa poissaolollaan.

Nyt kaiken lisäksi tökkäsi pelaaminen, kun jousen saamisen jälkeen tuli vastaan itselleni
eli wood knight. Miten ihmeessä tuo tulisi listiä? Ymmärtääkseni nuolilla ampumalla, pysymällä etäällä ja väistelemällä oikeaan aikaan. Tähän asti bossit olleet helppoja, nyt vaikeutui oikein kunnolla. En ole soul-pelien ystävä, joten hieman tökkii.
Tuo oli myös mulle eka pomo, joka aiheutti päänvaivaa. Jos vaan pisteet riittää niin kannattaa upgradata joko rot hammer ja/tai hidastus jousipyssyyn. Ainakin mulla auttoi. sen lisäksi opetella tuon pomon liikkeet. Loppujen lopuksi tällä on vain muutama erilainen hyökkäys, jotka pystyy väistämään kyllä. Sen bumerangin heiton väistö (tupla)hypyllä kierimisen sijaan. Tosin kannattaa hypätä vähän sivuun, koska bumerangi palaa myös takaisin. Silloin kun wood knight hyökkää kaukaa syöksyen kohti niin kieriminen toimi mielestäni paremmin tai parryäkin voi kokeilla (tosin itse olen yhä tosi huono parryn ajoittamisessa oikein). Parry toimii myös lähi-iskuihin, jos sen ajoituksen saa oikein. Jousipyssyllä kannattaa yrittää tähdätä heikkoihin oransseina hohtaviin kohtiin, joista tulee vähän isompaa damagea ja saa couragea. Jos rot hammer on unlockattu, sillä saa aika hyvää damagea tehtyä. Jos ei ole rot hammeria niin rotit voi välillä lähettää häiritsemään pomoa ja tehdä sinä aikana mahdollisimman paljon damagea.
 
Millä vaikeustasolla pelaatte? Aion pelin jossain vaiheessa hankkia ja aina peleissä houkuttelee platinatrophy. Yksi trophy on pelata läpi vaikeimmailla tasolla. Ovatko bossit vaikeita jo helpommillakin tasoilla?
 
Millä vaikeustasolla pelaatte? Aion pelin jossain vaiheessa hankkia ja aina peleissä houkuttelee platinatrophy. Yksi trophy on pelata läpi vaikeimmailla tasolla. Ovatko bossit vaikeita jo helpommillakin tasoilla?
Normaalilla mennään ainakin täällä. Pomot ovat tuntuneet varsin haastavilta tähän mennessä. Helpoimmasta tasosta en osaa sanoa. Onko jollakin jo kokemuksia helpoimmasta tasosta? Ja varsinkin miltä nuo pomotaistelut ovat sillä tuntuneet?
 
Normaalilla mennään ainakin täällä. Pomot ovat tuntuneet varsin haastavilta tähän mennessä. Helpoimmasta tasosta en osaa sanoa. Onko jollakin jo kokemuksia helpoimmasta tasosta? Ja varsinkin miltä nuo pomotaistelut ovat sillä tuntuneet?

Mä alottelin tämän eilen illalla helpoimmalla, kun lueskelin täältä tuosta vaikeustasosta, ja kaipailin työviikon jälkeen enemmän rentoa pelailua ja vähemmän haastavuutta. Nyt kaksi ensimmäistä pomoa takana, ja toistaiseksi ollut erittäin helppoja nuo bossit. Katsotaan vaikeutuuko tuo tästä kuinka paljon tällä helpoimmalla tasolla vai nostanko suosiolla pykälää ylemmäs. Yleensä en mitään superhaastetta kaipaile, mutta liian helppokaan ei ole hyväksi.

Noin muuten fiilikset alun jälkeen ehdottoman positiiviset! Ultrasöpö ulkoasu vie mukanaan ja tässä on kyllä aineksia tämän vuoden Top-5 peliksi omilla listoilla jos taso pysyy loppuun saakka.

Edit: Nyt meni kolmas bossi ja tähän tuhraantui alta minuutti aikaa. Sanoisin että tää helpoin taso on kyllä erittäin helppo. Pitää kokeilla tuota keskimmäistä ja katsoa onko se hyppy vaikeudessa miten suuri.
 
Viimeksi muokattu:
No niin. Uusi päivä ja uusi yritys ja sain kaadettua sen eilisen pomon jo viidennellä yrityksellä siten, että healthiä oli vaikka miten paljon jäljellä. Kummasti auttaa välillä, kun ottaa pienen breikin ja antaa itsensä rauhoittua turhautumisesta. Ja kun oikeasti opettelee bossin liikkeet ja sen miten niitä fiksuiten voi väistellä.
Vaikea tuo silti oli ja hirvittää kyllä jo etukäteen se loppupomo sitten, kun se joskus tulee vastaan.

Jos joku muuten haluaa platinan ja tietää ettei taidot riitä pelin master-modella läpäisyyn (kuten minä), niin kannattaa laittaa pelistä autopäivitykset pois. Pelissä on tällä hetkellä bugi, että jolla tuon master-mode trophyn saa unlockattua helposti. Varmasti korjaavat bugin lähipäivityksissä.
Itse tiedän, että tuskin koskaan tulen vaikeinta tasoa läpipääsemään, niin aion kyllä häikäilemättä tätä bugia hyödyntää. Kaikki muut paitsi tuon master-trophyn ehdottomasti nimittäin aion pelailla läpi ja harmittaa jos tuon vuoksi platinaa ei sit saa.
 
...
Jos joku muuten haluaa platinan ja tietää ettei taidot riitä pelin master-modella läpäisyyn (kuten minä), niin kannattaa laittaa pelistä autopäivitykset pois. Pelissä on tällä hetkellä bugi, että jolla tuon master-mode trophyn saa unlockattua helposti. Varmasti korjaavat bugin lähipäivityksissä.
...
Tänään napsahti päivitys. Olisiko tämä jo korjattu?

Viimein pääsin tuon aiemmin mainitseman pomon läpi. Kun ymmärsi, mistä saa pomolta terveyttä kunnolla pois, homma helpottui.
 
Nyt napsahti lopputekstit Kenassa. Keräsin siis kaiken ja tein kaiken normal-vaikeustasolla ilman guidejen apua. Pleikkarin mukaan total play time 17h, mutta pelin tallennus väittää peliaikaa olleen 20h. Ken tietää, kumpi on oikeassa.

Tuo master mode trophyn bugi toimi ainakin vielä päivityksellä 1.05 sillä käytin sitä nyt samantien vielä perään. En siis ollut ladannut sitä aamulla tullutta päivitystä, niin en tiedä toimisiko bugi senkin kanssa.

Nyt vielä pitää pelailla varmaan easyllä sen verran peliä että saa kaksi tappeluihin liittyvää puuttuvaa trophya. Ei enää ole vihollisia jäljellä tuossa normal pelissä, että voisin nämä trophyt siinä saada eikä kiinnosta uudestaan normaalilla tapella pomotaistoja sinne saakka että nuo on mahdollista saada. En ollut etukäteen kovin tarkkaan katsonut trophy-listaa läpi etten spoilaannu ja nämä kaksi ei ollut normaalisti taisteluissa näköjään tullut. Mulla itseasiassa saattaa olla yksi manuaalinen tallennus, jolla voisin näistä toisen ehkä normal-pelistäni saada, mutta niin vanhaa tallennusta ei ole, että tuo toinen olisi mahdollinen (vaatii tietyn vihollisen).

MUOKS:
Nyt on oon saanut pelattua easyllä viimeisetkin trophyt niin aika lopulliselle arviolle.

Kuten aiemmat viestini ketjuun on kertoneet tämä osui monilta osin täydellisesti mun pelimakuun. Visuaalinen ilme, musiikki ja äänimaailma, tarina, pelielementit ja tietynlainen paluu vanhoihin kunnon seikkailupeleihin PS2/N64 ajalta. Samalla tässä kuitenkin oli myös piirteitä 3D-tasohyppelyistä ja metroidvanioista, joista molemmista myös nautin todella paljon. Kovasti haluaisin, että tämäntyylisiä pelejä julkaistiin yhä nykyäänkin useammin.

Silti ei tämä kuitenkaan mullekaan täydellinen peli ollut. Isoin ongelma oli vaikeustaso. Kyllähän mä tämän selätin sillä normal-tasolla, mutta yleisesti nautin peleistä kyllä enemmän, jos (pomo)taistelut ei ole ihan näin vaativia. Joskus toki haluaa haastetta lisää ja silloin valitsee peleistä hardin, mutta yleisesti ottaen haluaisin pelien olevan enemmän rentouttavia kuin stressiä nostavia. Kenan kanssa tähän ongelmaan ei auttanut myöskään easy-taso, sillä sillä pelaaminen oli taas aivan liian helppoa jo (tuli nyt viimeisiä trophyjä kerätessä koettua). Tästä ikään kuin puuttuu se "oikea normal"-taso kokonaan ja tuo pelin normal-taso vastaa vähintäänkin hardia monissa muissa 3D seikkailupeleissä. Ilmeisesti peliä tekemässä on ollut paljon Souls-peleistä ja esim Sekirosta nauttivia ja tämä luultavasti näkyy tässä combatissa.

Toisena ongelmana oli, että ainakin mun ps5:llä tämä välillä yski. Sanoinkin aiemmin, että kerran koko peli jumiutui, pari kertaa arkut ei auenneet ja kerran rotit ei kuljettaneet tavaraa. Tämän lisäksi välillä juostessa Kena stoppaa ilman syytä ja kyllä mulla välillä ruutupäivityskin yski, vaikka ei kovin häiritsevästi tai usein onneksi. Mikään näistä ei onneksi ollut niin iso vika, että olisi vieneet pelinautinnon multa pois.

Näillä puheilla annan pelille yleisarvosanaksi 8,5/10. Ja koska tän vuoden julkaisuissa on ollut muuten niin vähän mua kiinnostavia pelejä, niin kyllä tämä silti taitaa olla tämän vuoden paras julkaisu mun listoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Lopputekstit rullailtu ja peli pulkassa. Ensimmäiseksi pitää kehua huikeaa "pixar" grafiikkaa, joka luo hienon tunnelman ja söpöys on oiva sana kuvailemaan yleisilmettä. Tunnelma kuitenkin menee paikoin varsin synkäksikin, ja sateen pieksämät pimeät metsät ovat varsin komeaa katseltavaa.

Pelillisesti flirttaillaan metroidvanioiden kanssa, kolmannen persoonan seikkailupelin ollessa se ydin. Taistelumekaniikat jäävät harmittavasti hieman suppeiksi, vaikkakin uusia jippoja ripotellaan varsin tasaisesti pitkin peliä. Väistö-isku-väistö on pitkälti kaava alusta loppuun.

Vaikeustaso olisi kaivannut myös kaivannut hieman hiomista, helpoimmalla peli oli liiankin helppo, mutta normaalille nostettaessa vaikeus otti hieman liian suuren hypyn ainakin pomotaisteluiden osalta.

Ulkoasun ja erinomaisen soundtrackin lisäksi tasohyppely ja kevyet puzzlet olivat pelin parasta antia. Tarinallisesti Kena ei tarjoillut mitään uutta eikä ihmeellistä, mutta hyvin toimivan tiiviin seikkailun.

Kaiken kaikkiaan Kena on itselleni yksi vuoden 2021 parhaita pelejä tähän mennessä. Pieneltä studiolta huikean hyvä päänavaus videopelien maailmassa, ja innolla odotan mitä saadaan seuraavaksi. Jos se on Kena 2, isompana ja hiotumpana, niin en valita.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki kirjoitukset ja kehut vain hypettävät enemmän ja enemmän mutta samalla vain entistä vahvemmin pakottavat olemaan hankkimatta peliä. Ai miksikö? No pakkohan tällainen helmi on saada fyysisenä hyllyyn! Vasta marraskuussa alkaa siis oma seikkailuni Kenan parissa.
 
Kaikki kirjoitukset ja kehut vain hypettävät enemmän ja enemmän mutta samalla vain entistä vahvemmin pakottavat olemaan hankkimatta peliä. Ai miksikö? No pakkohan tällainen helmi on saada fyysisenä hyllyyn! Vasta marraskuussa alkaa siis oma seikkailuni Kenan parissa.
Täällä aivan sama. Jaksaa vielä odottaa Marraskuuhun, että saa fyysisen kappaleen omiin kätösiin :) Onneksi on paljon muutakin pelattavaa juuri nyt...
 
Viimeksi muokattu:
Mähän siis harkitsen tuon fyysisen ostoa hyllyyn vaikka tuo digipelikin tuli hankittua. ^^'
Tykkään, että lempparipelit löytyy myös fyysisinä ja toisaalta haluan tukea Emberlabia mahdollisimman paljon, että pysyisivät tämän ekan pelinsäkin jälkeen pelimaailmassa eivätkä siirtyisi takaisin animaatiopuolelle. Ja tuo fyysinen oli kai automaattisesti digital deluxe versio, niin siinä saisi sitten soundtrackin ja muut deluxe-version lisäjutut mukana.
 
Mähän siis harkitsen tuon fyysisen ostoa hyllyyn vaikka tuo digipelikin tuli hankittua. ^^'
Tykkään, että lempparipelit löytyy myös fyysisinä ja toisaalta haluan tukea Emberlabia mahdollisimman paljon, että pysyisivät tämän ekan pelinsäkin jälkeen pelimaailmassa eivätkä siirtyisi takaisin animaatiopuolelle. Ja tuo fyysinen oli kai automaattisesti digital deluxe versio, niin siinä saisi sitten soundtrackin ja muut deluxe-version lisäjutut mukana.

Täällä sama suunnitelma. Mä pelasin tän PC:llä, mutta PS5 versio lähtee hyllyyn. Näitä pikkustudioiden helmiä tekee aina mieli tukea.
 
Peli läpi. Aikalailla samat fiilikset kuin @R2zapiN tuossa jokunen viesti ylempänä. "Animaatiografiikka" toimi hienosti, söpöt hahmot ja sellainen Disneyn elokuvista tuttu tarinankaari olivat valopilkkuja. Tasohyppely ja kevyet pulmat olivat pelin parempaa pelaamista, kun taas taistelu se heikompi puoli. Vaikeusaste heitteli. Osa pomovastuksista oli todella turhauttavia, kun taas perusviholliset suurimmalta osin ihan läpihuutojuttu.

Kena ei oikestaan tarjonnut mitään kovin erikoista. Perinteistä tasohyppelyä, pulmia ja taistelua. Kielekkeellä roikkumiset ja tuplahypyt on nähty vaikka kuinka monta kertaa. Samoin pelin tarjoamat taistelun peruspilarit. Silti pelin parissa viihtyi hyvin. Se oli mukaansatempaava seikkailu täynnä toivoa, haikeutta, uhmaa ja itsensä löytämistä. Hieno ulostulo Ember Labilta. Kun ensimmäinen peli on tätä tasoa, niin studion edesottamuksia seuraa jatkossa isolla mielenkiinnolla.
 
Onko tuo pelin ajoittainen vaikeus siis minkälaista? Reilua Souls-vaikeutta, jossa tuntuu koko ajan että homma on itsestä kiinni vai sellaista että koko ajan tuntuu että peli kieroilee ja itseään ei ole peiliin katsominen?
 
Onko tuo pelin ajoittainen vaikeus siis minkälaista? Reilua Souls-vaikeutta, jossa tuntuu koko ajan että homma on itsestä kiinni vai sellaista että koko ajan tuntuu että peli kieroilee ja itseään ei ole peiliin katsominen?
Ärsyttävin piirre omasta mielestä oli pomovastuksien lyöntien ihan älytön kantama. Siihen päälle varsin nopeat liikkeet ja oma suoja kilpi, joka kesti vaan muutaman iskun. Summa summarum: iskujen torjuminen ja väistely oli pomovastuksesta riippuen tehty turhan haastavaksi. Sinällään toisistaan erottuvat pomot oli toteutettu hyvin ja niihin piti käyttää erilaisia taistelutaktiikoita.

Tätä "epäreilua" taistelua ei myöskään päässyt juuri harjoittelemaan perusvihollisia vastaan, kun ne olivat niin helppoja. Soulsin tuoma vaikeus ja sen kautta pelin oppiminen on mielestäni selkeästi paremmin toteutettu, vaikka en todellakaan ole Souls-pelien fani.
 
Ylös Bottom