No vängätään nyt kun vauhtiin päästiin. Kohta tulee varmaan sanomista.
Yle on lähettänyt TV-ohjelmia 50-luvulta lähtien. Maikkari sai oman kanavan 80-luvulla. Sitä ennen se toimi ylen kanavilla. Kyllä mä YLE:ä pidän enemmän "oikeana" kanavana kuin maikkaria. Asiasisällön ja pitkän uran takia. Se on totta että yle:ltä tulee nykyään enemmän viihteellistä sisältöä kuin noihin aikoihin. Se ei kuitenkaan johdu siitä että YLE haluaa matkia maikkaria vaan siitä että ylellä on vihdoin varaa tarjota myös kalliita ulkomaisia sarjoa/elokuvia. Tätähän YLE:ltä on toivottu niin pitkään kuin minä muista. Yle oli ennen se mummokanava mutta ei enää. Ja hyvä niin.
Ja se viihteellinen sisältö on aina kuulunut osana ylen tarjontaan. Ei se mikään uusi asia ole.
Luuletko sä oikeasti että yle ostaa HBO:n sarjoja lonkalta? Ei varmasti osta. Kyllä siellä mietitään tarkkaan mihin ne rahat käytetään. Ei yle pelkästään veroillavaroilla toimi. Ylellä on paljon osakkeenomistajia. Siellä on omistajina myös niitä muita mediataloja. Että se siitä markkinoiden vääristämisestä ja bisneshäiriköinnistä.
Jos aletaan miettiä mainitsemaasi bisnesälyä niin YLE käyttää sitä nyt paremmin kuin koskaan. Eli täyttää niitä asiakkaiden tarpeita kuten sanoit. HBO:n sarjat ovat saaneet valtavasti kiitosta ylen katsojilta. Tämä on ensimmäinen kerta kun mä näen kritiikkiä siitä. Kyllä mäkin olisin game of thronesin tilalle valinnut jotain muuta mutta ei se mikään huono valinta ole jos halutaan katsojia. Sairaalasarjoista ja nordic noirista samaa mieltä mutta moni tykkää niitä katsella. Ylen katsojat toivovat niitä. Näin mulle vastattiin kun joskus hermostuneena lähetin YLE:lle palautetta asiasta.
Niin, YLE ottaa myös katsojien toivomuksia vastaan ja joskus jopa vastaa niihin! Katsojatoiveet ovat yksi kriteeri jolla yle valitsee ohjelmiaan.
Joo, meneehän tämä vähän vänkäämiseksi, mutta rajoitan tässä vaiheessa argumentoinnin pelkästään striimauspalveluihin, niin tulee ehkä vähemmän satikutia.
Korostan tässä heti alkuun, että et ole väärässä. Kuten sanottua, me kansana päätämme millaisen Ylen haluamme, eikä siihen ole oikeita tai vääriä vastauksia. Minulla on oma jyrkähkö mielipiteeni ja sinulla oma myönteisempi mielipiteesi.
Asiaan:
Pointtini voi näyttää päälle päin ristiriitaisilta, mutta minun näkökulmastani ne johtaa samaan lopputulokseen:
1. Jos Yle Areena kilpailee tehokkaasti verrokkiensa kanssa, niin se on epäreilua kaupallisia kilpailijoita kohtaan, koska Yle ei operoi samalla riskillä. Kilpailu on kovaa kaupallisella puolella myös ulkomaisia toimijoita vastaan, joten ei tämä ole minusta mikään hälläväliä juttu, että vain yhden
kotimaisen palvelun olemassaolo turvataan verovaroin.
2. Jos Areena kilpailee tehottomasti verrokkiensa kanssa, niin sen huippuluokan rahoitukselle ei ole mielestäni perusteita sitäkään vähää.
3. Johtopäätös: Jos Areena halutaan pitää verorahoitteisena palveluna, sen tulisi keskittyä tarkkarajaisesti niihin edellä mainittuihin yleishyödyllisiin toimintoihin ja rahoitus säätää sen mukaiseksi. Vaihtoehto olisi laittaa palvelu maksulliseksi niiltä osin, kuin se kilpailee kaupallisten palveluiden kanssa ja kilpailevan toiminnan rahoitus sidotaan näihin maksuihin.
Yhtiö, jonka tehtävä on vain kuluttaa sille lahjana annetut määrärahat toimii aika eri tavalla, kuin yhtiö, jonka pitää ansaita rahansa ennen niiden kuluttamista. Esimerkiksi jos Yle ja Mtv kilpailee saman ulkomaisen laatusarjan esitysoikeudesta, niin Ylellä on selkeä etulyöntiasema, koska se tietää rahoituksensa pitkälle tulevaisuuteen, eikä sen tarvitse huolehtia katsojamääristä, toisin kuin Mtv jolle hankinta voi olla myös tappiollinen, jos katsojatavoitteet ei täyty. Pahinta on se, että nämä on juuri niitä Ylen toiminnan osa-alueita, jotka eivät ole julkisia, eli emme voi tietää tekeekö Yle meidän veronmaksajien puolesta hyviä vai huonoja diilejä.
Osakkeenomistajista sen verran, että valtio omistaa Ylestä kirjaimellisesti 99,98%, eli muiden omistajien rooli on todellakin vain nimellinen.
Katsojien toivomuksiin vetoaminen kuulostaa minulle vähän siltä, että Yle menee näissä hankintapäätöksissä yleisönsä selän taakse piiloon. Ylen asiakaskuntaa on koko kansa, mutta moniko heille esittää toivomuksia sisällöstä? Ja kuinka monta toivomusta pullonhenki-Yle tarvitsee ennen kuin katsoo aiheelliseksi toteuttaa ne? Sitä paitsi jos Ylen tehtävä olisi vain toteuttaa kansan toiveita, niin Ylenhän pitäisi ostaa mm. kaikki uusimmat Marvel-leffat tuoreeltaan Yle Areenassa näytettäväksi. Maksaisi varmasti kymmeniä miljoonia kappale, mutta mikäs siinä, kun kansa niitä varmasti innolla katsoisi?
Minusta Ylen rooli pitää määritellä jotenkin muuten kuin sisällön suosion kautta. Päin vastoin Ylen toiminta kannattaisi keskittää nimenomaan siihen sisältöön, joka ei ole kaupallisessa mielessä suosittua, mutta joka on kuitenkin yhteiskunnallisesti tärkeää. Näistä on esimerkkejä jo keskustelu täynnä.
Jos sun mielestä kaupalliset toimijat hoitaa asian paremmin niin miksi sä koko ajan viet jutun kaupallisten kanavien ahdinkoon?
Suoratoistopalvelut on tulleet jäädäkseen mutta veikkaan että mainoskanavat jäävät kohta historiaan. Ei niitä kannata väkisin pitää hengissä.
Se on mun mielestä sitä järkevää rahan käyttöä. Ihmiset pistää rahansa sille joka tarjoaa parasta.
Ylen kohdalla ihmiset ei nimenomaan saa valita parasta, vaan jokaisen on laitettava rahansa Ylelle, tekipä se heidän mielestään hyvää työtä tai ei. Ainut keino saattaa Yle tulosvastuuseen on poliittisella päätöksellä ja juuri sen puolesta minä tässä argumentoin.