Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Jumalauta te jaksatte. Ymmärrän kyllä TkHX:n pointin. Jollekin Live voi tulla pitkällä aikavälillä halvemmaksi, mutta veikkaan silti, että suurimmalle osalle kuluttajista ei tule. Itse olen neljän vuoden aikana ostanut vuoden liveaikaa kolmesti. En muista konsoleiden hintaeroa ostaessani boxin, mutta liveen on ehkä mennyt sen verran rahaa, ehkä ei. Itseasiassa ei oikeastaan edes kiinnosta. Valitsin konsolini ja nettipalveluni pelien ja ominaisuuksien takia, en hinnan.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Kyl te centin venyttäjät jaksatte jauhaa.
Itse olen molempien käyttäjä. Tai olen ollut...
Jos Live on hieman kalliimpaa niin mitä sitten? Summa on vuositasolla tosi pieni. Jos siihen ei ole varaa, niin se on voi voi. Hommaa PS.
Itse maksan mielellään teknisesti selvästi paremmasta palvelusta, eli Livestä.
Olen kyllästynyt PS:n nettiominaisuuksien kankeuteen. Se on aina sellasta säätämistä.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Minun laskennossani...

Suurin osa täällä kyllä on jo ymmärtänyt että vertailusi ovat nimenomaan sinun omia laskelmiasi. Mutta kiitos varmistuksesta kuitenkin. Vai vieläkö sinulla on se aprilliketju mielessä?
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Ja onhan niitä tullut ihan hyvin pelailtua, kun niitä nyt tulee (mm.rdr, batman arkham city, Mass Effect 3 ja Hitman: absolutionin lisäksi) aika hyvin noin samalla hinnalla, mitä sä maksat sun liveajasta.
Niin paitsi noita parempia nimikkeitä tuli oikeastaan vasta nyt, ja veikkaan että nekin vain ja ainoastaan siksi, että konsolin "elinikä" alkaa olemaan jo ehtoon puolella. Ei siinä mitään, Hitman ja The Cave meinasi mennä ostoon, mutta onneksi ne nyt tulivat kuitenkin Plussaan. Silti, suurin osa tuosta tarjonnasta on ollut omasta mielestä aika kuraa. Mässyt ja Batmanit tietenkin on erittäin kovia nimikkeitä, mutta ne on allekirjoittanut pelannut jo aikoja sitten läpi. Sleeping Dogs oli uudehko, mutta todella suuri pettymys. Veikkaan, että Hitman taas osuu omaan "Splinter Cell"-hermoon.

Silti... huvittavinta tässä tosiaan on se, että joulun alla tuota Plus-aikaa tarjottiin minulle jokusen kuukauden verran ilmaiseksi, kun Sony itse tarjosi sitä luottokortti-vuodon takia vain sen 1kk(?) ja pari ale-laaripeliä... Jos silloinen korvaus tuntui pienehköltä, niin näin jälkikäteen erilaisista promo-koodeista saatujen etujen jälkeen korvaus tuntui täysin arvottomalta.

edit:
Toivotaan, että uudempien ja parempien nimikkeiden sarja jatkuu, sillä itse olin viime jouluna hyvinkin varma, että Batman ja Mass Effect olivat enemmänkin vain semmoinen "markkinakikka" edistämään konsolin joulumyyntiä.
 
Lebe80: PSN-tietomurron Welcome Back -hyvityksenä tuli lopulta 70 päivää Plus-aikaa.

Plus-tarjonnan taso kieltämättä nousi aivan huimasti viime kesän suuren muutoksen jälkeen, mutta kyllä kahden ensimmäisen vuodenkin aikana koin saavani rahoilleni enemmän kuin hyvää vastinetta. Silloin suurimmat saaliit tulivat toki pelkistä PSN-peleistä, mutta kyllä haaviin jäi myös röykkiöittäin PS1- ja Minis-pelejä, jotka ovat saaneet Vitan myötä taas uutta elämää.

Kaikkinensa tässä vajaassa kolmessa vuodessa olen Plus-jäsenenä netonnut yli 130 peliä. Ja nämä ovat siis pelejä, joita mulla ei ole ollut entuudestaan. Lukema olisi vielä suurempi, jos mukaan lasketaan pelit, jotka ovat hyllyssä fyysisinä levyinä, mutta joita on tullut pelattua Plus-digiversiona suoraan kiintolevyltä.

Totta kai nämä kaikki reilut sata peliä ovat vain "lainassa", mutta äärimmäisen harvassa ovat pelit, joihin läpipeluun taikka kyllästymisen jälkeen tekee mieli enää palata.

Liven kultajäsenenä olen ollut jo karvan verran yli 5 vuotta. Tuona aikana suurin ilo on tullut noista alennuksista ja mahdollisuudesta käyttää tiettyjä sovelluksia. Varsinaisia nettipelitunteja kertyy vuodessa ehkä nippanappa kaksinumeroinen määrä. Siinä mielessä kultapossukerhoon kuuluminen on ollut osaltani turhaa, mutta ymmärrän erittäin hyvin monelle verkkopelin ja äänikommunikaation olevan ihan jokapäiväistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Itselle on nämä plussan lainapelit osuneet kuin nenä päähän. Suurin osa ovat olleet uusia tuttavuuksia. DOA5, Mässy3, Infamous2, Okami ja kohta Hitman. Oujee!
Otin ensin tuon 90vrk kokeiluun ja jatketaan sen jälkeen jos pelit natsaa samalla lailla kuin tähänkin asti.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Livestä maksamalla saat samat palvelut boksillekin ja liven hinta kymmenen vuoden aikavälillä tarkasteltuna kuittautui koneen ostohinnan ja rahakorttien avulla. Samalla rahalla saatiin siis samat palvelut. Tasapeli tuli siis tuostakin.

Eli siis jos PS3 maksaa 199 ja x-Box 199 ja käytät niitä 10 vuotta, niin X-Box on halvempi koska siinä PS3n ilmaiset palvelut maksavat. Sori, logiikka ei avaudu. Edelleenkin on kyse palveluista, ei koneista. Xbugs osasi nämä provotrollit paremmin.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Sori, logiikka ei avaudu.
TkHX:n laskelmat perustuivat jo menneisiin 10 vuoteen, ei tulevaisuuteen. Tosin jos on vuosina 2003-2005 Livestä maksanut, kokonaissummaan pitäisi kai ottaa mukaan alkuperäinen Xbox. Vai onko sitä maksullista Liveä johonkin muuhun tarvinnut ennen nykyboksia?

Oli miten oli, tämä hevonen on kuoliaaksi nuijittu, että eiköhän ole aika vaihtaa levyä.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Yritin vain oikeasti ymmärtää tämän logiikan. Jos se on toimivaa sitä voi käyttää kaikkeen. :)
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Yritin vain oikeasti ymmärtää tämän logiikan. Jos se on toimivaa sitä voi käyttää kaikkeen. :)
Voisit aloittaa vaikkapa lukemalla alkuperäisen laskennon. Minä olen (yleisön pyynnöstä) esittänyt perustellun ja erittäin tarkan laskennon asiasta. Lue se huolella sen sijaan, että tulet asiaan ollenkaan perehtymättä huutelemaan parin rivin kommentteja ja haukkumaan muita käyttäjiä trolleiksi.

TT-2k: lienee helpompaa vaan aloittaa laskento paria vuotta myöhemmin, jotta riittää pysyä nykysukupolven koneissa. Muutoinhan pitäisi nimittäin alkaa laskea hintaa myös PS2:lle, jolloin homma alkaa taas levitä käsistä. Eiköhän näissä vertailuissa ole riittävästi liikkuvia osia jo muutenkin... Lopputulos ei tuolla siirrolla sen kummemmin muutu.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Voisit aloittaa vaikkapa lukemalla alkuperäisen laskennon. Minä olen (yleisön pyynnöstä) esittänyt perustellun ja erittäin tarkan laskennon asiasta. Lue se huolella sen sijaan, että tulet asiaan ollenkaan perehtymättä huutelemaan parin rivin kommentteja ja haukkumaan muita käyttäjiä trolleiksi.

Edelleenkin kyse on ollut koko ajan kyse palveluista, maksullisista semmoisista yleensäkin. Ei laitteen hinnasta, vaan itse palveluista. Kun PALVELUITA verrataan ei laitteen hintaa tule ottaa huomioon. Jos laitteen hinta otetaan mukaan, niin kannattaa tällöin käyttää uuden laitteen hintaa. Sinun logiikallasi oma X-Boxini joka on julkaisussa ostettu on tullut maksamaan minulle joku 700 euroa kun en ole liveä sille ostanut muuta kuin 9 kuukautta. Kuka tahansa voi perustella minkä asian niin, että se on hyvä. Esimerkiksi ihmiskunnalle tekisi hyvää se, että maailma tuhottaisiin ydinaseilla. Auttaahan kyseinen sota liikakansoitukseen, vähemmän ihmisiä kuolee kuivuuteen, nälkään ja janoon. Olisi vähemmän köyhiäkin, jne.

Eli siis, oikeasti. Jos verrataan palveluita niitä palveluita verrataan.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Eli siis, oikeasti. Jos verrataan palveluita niitä palveluita verrataan.

Kyllähän ne käynnistyskulutkin on hyvä huomioida. Riippuu toki ihan mitä halutaan laskuilla selvittää.

Palvelu 1 maksaa ensin 10 000€ jonka jälkeen ei ole käyttökuluja.
Palvelu 2 maksaa ensin 5000€ jonka jälkeen se maksaa käyttökuluina 200€/kk

Kumpi on halvempi?

Mutta en kyllä ymmärrä tätä teidän intoa pyöritellä näitä lukuja. Joku maksaa Liven laadusta mielellään ja satunnaisemmin pelaavan on mukavampi pelailla PSN.llä ilman maksuja.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Kyllähän ne käynnistyskulutkin on hyvä huomioida. Riippuu toki ihan mitä halutaan laskuilla selvittää.

Palvelu 1 maksaa ensin 10 000€ jonka jälkeen ei ole käyttökuluja.
Palvelu 2 maksaa ensin 5000€ jonka jälkeen se maksaa käyttökuluina 200€/kk

Kumpi on halvempi?

Mutta en kyllä ymmärrä tätä teidän intoa pyöritellä näitä lukuja. Joku maksaa Liven laadusta mielellään ja satunnaisemmin pelaavan on mukavampi pelailla PSN.llä ilman maksuja.

Entä jos joku on vaikkapa saanut lahjaksi konsolin, eli ei ole maksanu siitä yhtään mitään alunperin?
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Eli siis jos PS3 maksaa 199 ja x-Box 199 ja käytät niitä 10 vuotta
Mutta kun Xbox360 4gt maksaa nytkin sen 100-120e ja Ps3 12Gt sen 200e. Miksi mä siis yhtäkkiä ostaisin 200e:n Xboxin ja kun sen saa jokaisesta marketista siihen 120e:n hintaan (ja tässä tapauksessa vielä se, ettei 12Gt:n ps3 riitä kuin kahteen Blu-ray -peliin, kun jokainen nykypeli vie jo sen 5Gt:n pakkoasennuksella).
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Tehdään näin, uusi lasku. Tämähän on kuin Suomen valtion budjettiriihi. Leikkaukset muuttuvat maksuiksi

5 vuotta sitten PS3 ja X-Box maksoivat noin 600/350€ kummatkin. Nämä ovat nuo alkukustannukset.

PS3:

Hinta 600e
Koska laitteessa on Liven palvelut valmiina, paitsi cross-game talk, niin sanotaan että nuo hinnat ovat piilotettu laitteeseen. Miinustetaan Crossgamen hinta… 10e vuodessa. Näin palveluiden hinta on 200e. Laitteen oikea hinta on 400e ja tähän laitetaan PSNän oikea hinta.

Eli oikea hinta on 400e
PSN: 200e

Aloitushinta laitteelle on 600

X-Box 360:

Hinta 350e
5 vuotta liveä: Sanotaan 50e, eli 250e.

Laitteen oikea aloitushinta 5 vuodelle on 600e.

Nyt laitteen hinnat ovat samat. PSN+ taas muuttaa asiaa.

PSN+ ollut markkinoilla parisen vuotta. Sanotaan, että vuoden hinta on semmottii 50e (nykyhinta) (PSN+ palvelu on otettava mukaan, kerta X-Boxiakaan ei voi käyttää ilmanmaksullista Liveä, näin on vain reilua, että PS3n maksullinen palvelu liitetään vertailuun mukaan.)

PS3 + PSN+: 700 euroa.

PSN+ palveluissa sinulla on ollut oikeus saada alusta asti pelejä. Nyt katsotaan näiden pelien hinta tuolta PSN storesta. Näistä tulee kahdelta vuodelta semmoset 600-700. Sanotaan 600 euroa. Koska et omista pelejä, vaan sinulla on lisenssi näiden käyttöön miinustetaan näistä peleistä 50%. Eli siis rahallinen oikea hyöty on 300e. Tällöin PS3n hinta tippuu kaikkineen 400 euroon, joka sinällään on halvempi kuin X-Boxin lähtöhinta. Olet 5 vuoden aikana voinut ostaa pelejä alennuksella kummankin laitteen palveluista. Sanotaan, että olet 5 vuoden aikana netonnut alennuksista 200 euroa. Tällöin X-Boxin hinta tippuu 300 euroon ja PS3n hinta 200 euroon. Koska olet PSN+ tilaaja sinulla on ollut parin vuoden aikana mahdollisuus ostaa lisää pelejä vielä halvemmalla. Sanotaan, että PSN+ tilaajana olet netonnut tätä kautta 50e.

Laitteen hinta tipahtaa 150 euroon.

Jotta laitteet ja palvelut ovat samalla tasolla, pitää X-Boxin omistajan myös omistaa PSN+ palvelusta käyttöön saadut pelit. Kuten aiemmin sanoin, pelit maksavat noin 600 euroa. Koska kyseessä on DVD formaatti on se halvempi. Sanotaan 500 euroa. Tämä plussataan tuohon X-Boxiin kaikkineen.

Eli X-Boxin hinta nousee 800 euroon ja PS3 laskee 150 euroon viideltä vuodelta.

Tämähän meni näin aiempaa logiikkaa soveltaen.

;)
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Tehdään näin, uusi lasku...

Mitä helvettiä mä just luin? :D

Eikö teillä oikeesti oo muuta tekemistä ku kinastella kumpi konsoli on pari euroa halvempi!? Huhhuh... Aika jäätävää keskustelua pakko sanoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Mitä helvettiä mä just luin? :D

Eikö teillä oikeesti oo muuta tekemistä ku kinastella kumpi konsoli on pari euroa halvempi!? Huhhuh... Aika jäätävää keskustelua pakko sanoa.

Tällä hetkellä parempaakaan tekemistä. :) Kun numeroita ruvetaan heittelemään ympäriinsä, niin mikä tahansa saadaan muutettua miksi muuksi tahansa. Musta onkin valkoista, punainen keltaista, jne.

Koko tämä keskustelu on loppujen lopuksi ihan turhaa. Kun koneet maksavat saman, niin tällöin vain palvelun toiminnoilla ja hinnalla on väliä. Ilmainen on loppujen lopuksi halvempaa kuin maksullinen. Toisaalta konsoleissa on aina merkinnyt vain se, millä laitteella on ne pelit joita haluat pelata.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Koska laitteessa on Liven palvelut valmiina, paitsi cross-game talk, niin sanotaan että nuo hinnat ovat piilotettu laitteeseen.
Tuo on kyllä aika kova kärjistys, koska Livessä on paljon muitakin toiminnallisuuksia, joita PSN:ssä ei edelleenkään ole. Esimerkiksi cross-game inviteillä on voinut vuosikaudet lähetellä pelikutsuja ristiin ja rastiin, kun PS3:lla kutsut ovat olleet aika lailla pelikohtaisia. (PlayStation Homessa on kyllä jonkinlainen universaali kutsusysteemi, mutta en ole koskaan nähnyt kenenkään sitä käyttävän.)

Liven mainejärjestelmällä on voinut - ainakin yrittää - suosia mieluisia tyyppejä tai vastaavasti estää epämukavia tapauksia päätymästä satunnaiseksi peliseuraksi. Se on siis moninpuolisempi kuin PSN:n pelkkä estolista. Lisäksi jossain vaiheessa tuli tuo ns. Beacon-järjestelmä, jossa siis voi ilmoittaa pelihaluistaan, eli suoraan Live-tunnuksen tiedoista näkee, mihin peleihin olet seuraa hakemassa. Ja olikohan peräti niin, että jos käynnistää pelin, johon joku kaveri on beaconilla ilmoittanut seuraa hakevansa, siitä saa saman tien ilmoituksen.

Totta kai PSN on tarjonnut mm. sen kuuden hengen maksuttoman videochatin sekä tekstichatin, mutta videochattia ei ole voinut käyttää pelien aikana, ja tekstichatissa on taas vallinnut Sonyn aivan mielipuolinen sensuuri ihan tuikitavallisten suomalaisten sanojenkin suhteen. Liven Party Chat toimii pelien aikana ja sen ulkopuolella, ja on todella paljon helpompaa puhua headset päässä kuin koettaa jollain virtuaalinäppiksellä (tai vaikka ihan fyysiselläkin näppiksellä) nakutella tsättiviestejä.

Paljon verkossa pelaavan ja aktiivisesti kommunikoivan kannalta Liven toiminnot ovat olleet ja ovat edelleen siis tietyiltä osin parempia. Se on sitten tietysti jokaisen omassa kädessä, kuinka paljon näille antaa painoarvoa ja kuinka hyvän vastineen rahalle näistä kokee saavansa.
 
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Kyllähän ne käynnistyskulutkin on hyvä huomioida.

Mutta entäs hinta/kulut vs käyttö/nautittavuus? Joku on maksanut laitteessa 600e ja käyttänyt sitä aivan perkuleesti. Toinen on maksanut 200e ja käyttänyt hyvin vähän tai niin että viime vuodet se on kerännyt pölyä kaapin nurkassa. Kumpi on parempaa ihan käyttäjän kannalta ja kummasta on ollut enemmän hupia ja hyötyä?

Raha ei ole näissä aina se ykköskriteeri eikä muutaman satasen ero ole todellakaan monelle se kynnyskysymys. Lopulta puhutaan siitä onko käyttäjä ostokseensa tyytyväinen ja käyttääkö hän sitä säännölisesti.

Mutta en kyllä ymmärrä tätä teidän intoa pyöritellä näitä lukuja.

"Teidän" lienee vähän väärä termi, mutta totta puhut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua Liven ja PSN:n maksullisista palveluista

Tuo on kyllä aika kova kärjistys, koska Livessä on paljon muitakin toiminnallisuuksia, joita PSN:ssä ei edelleenkään ole. Esimerkiksi cross-game inviteillä on voinut vuosikaudet lähetellä pelikutsuja ristiin ja rastiin, kun PS3:lla kutsut ovat olleet aika lailla pelikohtaisia. (PlayStation Homessa on kyllä jonkinlainen universaali kutsusysteemi, mutta en ole koskaan nähnyt kenenkään sitä käyttävän.)

Liven mainejärjestelmällä on voinut - ainakin yrittää - suosia mieluisia tyyppejä tai vastaavasti estää epämukavia tapauksia päätymästä satunnaiseksi peliseuraksi. Se on siis moninpuolisempi kuin PSN:n pelkkä estolista. Lisäksi jossain vaiheessa tuli tuo ns. Beacon-järjestelmä, jossa siis voi ilmoittaa pelihaluistaan, eli suoraan Live-tunnuksen tiedoista näkee, mihin peleihin olet seuraa hakemassa. Ja olikohan peräti niin, että jos käynnistää pelin, johon joku kaveri on beaconilla ilmoittanut seuraa hakevansa, siitä saa saman tien ilmoituksen.

Totta kai PSN on tarjonnut mm. sen kuuden hengen maksuttoman videochatin sekä tekstichatin, mutta videochattia ei ole voinut käyttää pelien aikana, ja tekstichatissa on taas vallinnut Sonyn aivan mielipuolinen sensuuri ihan tuikitavallisten suomalaisten sanojenkin suhteen. Liven Party Chat toimii pelien aikana ja sen ulkopuolella, ja on todella paljon helpompaa puhua headset päässä kuin koettaa jollain virtuaalinäppiksellä (tai vaikka ihan fyysiselläkin näppiksellä) nakutella tsättiviestejä.

Paljon verkossa pelaavan ja aktiivisesti kommunikoivan kannalta Liven toiminnot ovat olleet ja ovat edelleen siis tietyiltä osin parempia. Se on sitten tietysti jokaisen omassa kädessä, kuinka paljon näille antaa painoarvoa ja kuinka hyvän vastineen rahalle näistä kokee saavansa.

Juurikin tämän takia vähensin tuon 10 euroa vuodessa. Toisaalta en myöskään antanut arvoa sille, että PS3n video ja musiikkimateriaalia voi selata tien päällä Vitalla/PSPllä/Vaio-tietokoneella. En myöskään antanut arvoa Microsoftin Smartglass palvelulle. Vaikka vähennettäisiin 20 euroa vuodessa, niin silti PS3 voittaisi viiden vuoden aikana muutamalla satasella, koska kummallakin laitteella pitää olla nämä maksulliset palvelut. Tämä on tuon X-Box liven takia, koska siellä on tuo pilvipalvelu pelitallenteille. Näin PS3n verkkopalvelut ovat saatu samalle tasolle kuin vain mahdollista. En myöskään ottanut huomioon sitä, miten Liven vuosimaksu nostaisi Netflixin ja muiden video- ja musiikkipalveluiden hintaa X-Boxilla verrattuna PS3een.
 
Ylös Bottom