Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Kohtuuttoman pitkä se eittämättä on, ja jos tuolla lailla omalle kohdalle käy, kannattaa tiukasti vaatia hyvitystä vähintään menetetystä Plus-ajasta.
Tsemppiä vaan sille, jos niin käy. Mä oon kysellyt nyt mun kolmen kuukauden huoltoreissun ajalta hyvityksiä jo kuukauden ajan viikon välein. Aina eivät edes vaivaudu vastaamaan, ja jos vastaavat, kertovat että eivät ole kuulemma saaneet vielä vastausta joltain ylemmältä taholta että voiko antaa hyvitystä ja mitä. On näköjään liikaa pyydetty että hyvittäisivät sen huoltoreissun ajan PSN+, mitä pyysin.

Ja tosta kuluttajasuoja asiasta. Sony Playstation Tuki ei ole missään vastuussa mihinkään. Kuluttajaoikeusneuvoja sanoi mulle että periaatteessa se on henkilökohtainen oi ja voi. Kuluttajalla on oikeuksia, mutta kuluttajaoikeusneuvoja ei osannut kertoa minkälaisia oikeuksia. Jos vie myyjäliikkeen kautta huoltoon, sitten kuluttajana onkin ne oikeudet, ja voi vaatia myyjäliikkeeltä asioita kuluttajaoikeusneuvojan tuella, ja pahimmassa tilanteessa viedä asian kuluttajariitalautakuntaan.

Sony Playstation Tukea ei missään nimessä kannata käyttää, paitsi jos on välttämätön pakko (ulkomailta ostettu konsoli).
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Tuokin on kyllä erittäin mahdollista. Koska nyt kun tosiaan järjellä asiaa miettii, niin noinhan se on englanninkielisellä käyttöjärjestelmäkielellä mennyt. Ja kun kerran megan liittymä on, ja jos yksikkö oikeasti olisi kiloTAVUJA sekunnissa, niin 600-800 kt/s olisi moninkertaisesti yli liittymän todellisen kapasiteetin. Eli tuo puhuu ihan vaan käännösvirheen puolesta.

Tämmöinen kun nyt tuli huomattua, niin ihan piruuttani ilmoitin asiasta maahantuojalle sähköpostilla. PlayStation-tuen kautta tuli näköjään vastauskin jo sähköpostiin:

"Tarkistin asian ja selvä virhehän tuo on. Tuli myös tehtyä lisätarkistusta ja sama vika löytyy myös PlayStation Vitan käyttöjärjestelmästä.

Laitan asiaa eteenpäin, jos tuo korjattaisiin järjestelmäpäivityksillä jossain vaiheessa."
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Kerrotaan nyt oma kokemus tänne PS4 takuuhuollosta.

24.7 huomasin että konsoli on rikki, otin yhteyden suoraan Playstation tukeen koska ajattelin että homma hoituu nopeammin ilman välikäsiä.
Laput tuli heti sähköpostiin millä koneen saa lähetettyä postissa maksutta, laatikko piti itse hommata.

Noin 2 viikkoa meni ja UPS kuriiri toi koneen kotiovelle, paketti oli täysin runnottu ja ilmeisesti konsoli oli myös tippunut, päällä on vain sinettitarra ja pohjasta taiteltu normaalisti laatikko kiinni. Kone ei lähtenyt ollenkaan päälle.
Soitto heti tukeen ja kone seuraavana päivänä takaisin postiin, luvattiin pikana uusi kone. Meni noin 2 viikkoa (pikana?) ja tuli kone, kone oli vaihtunut Made in China versioon. Ehdin jo tuuletella että kone toimii kun suoraan menin lataamaan änärin demoa. Last of Us levy sisälle ja peli asennukseen latauksen aikana.

Meinasin alkaa myöhemmin pelaamaan levyltä asennettua Last of Usia mutta asema ei lue levyä, paitsi koneen ollessa pystyssä. Vaakatasossa asema heitti kaikilla levyillä disc erroria. Koitin tuesta saada suoraan maahantuojalta uutta konetta vedoten kohtuuttoman pitkään huoltoaikaan ja siihen että olen saanut 2 rikkinäistä konetta huollosta. Ei kuulemma käy vaan kone pitää lähettää 3 kertaa huoltoon, toimivan koneen saatuani tulisi reklamoida erikseen hyvityksen muodossa. Tiesin että asia ei näin ole mutta lähettelin kuitenkin koneen postiin ja annoin aikaa että 11.9 minulla tulisi olla toimiva kone, taas luvattiin pikana. Konetta ei näkynyt ja soitin kuluttajaneuvontaan, kehotettiin menemään myyjäliikkeeseen.

Lähdin asiaa hoitamaan Prismaan, maahantuoja ei suostunut siihen että Prisma antaa uuden koneen hyllystä kun Prismassa elektroniikan puolelta sinne soitettiin, vaan ilmoitettiin että kone on otettu huoltojonoon ja saapuu jossain vaiheessa ensi viikolla. Tästä tulisi myöhemmin reklamoida menetetyn PSN ajan takia. Kotona rupesi sen verran nakertamaan että otin uusiksi yhteyttä kuluttajaneuvontaan ja sanottiin sieltä suoraan että kerro myyjäliikkeelle heidän olevan vastuussa asiasta vaikka kone on lähetetty suoraan maahantuojalle - kaupanpurku tai uusi kone oli kuluttajaneuvonnan kanta ja tämän tulisi tapahtua HETI. Soitin Prismaan, esitin asian että näin minulle kerrottiin kuluttajaneuvonnassa ja kehoitettiin antamaan uusi kone tai kaupanpurku heti.

Prisman kauppias soitti perjantaina päivällä selviteltyään asiaa ja hoisi todella mallikkaasti sen. Minulle hyvitettiin 429€, eli 20€ vähemmän mitä julkaisupäivänä olin maksanut. Sain kaupanpurun, otin suoraan hyllystä Destiny bundlen ja sain pitää vanhasta koneesta ohjaimen sekä piuhat ja tuon headsetin. Lisäksi tuli vielä x arvosta PSN rahaa maahantuojan toimesta korvauksena puhelinkuluista / pakkaustarvikkeista koneille. Olisin myös saanut 429€ käteistä heti tai tilille palautettuna mutta uusi kone matkaan oli paras itselle, asia selvisi loppuen lopuksi alle vuorokaudessa siitä kun kävin Prismassa. Tässähän olisi voinut höylätä S-Bonukset myös mikäli rahaa olisi ottanut ja ostanut niillä uuden koneen. Tätä en kylläkään kehdannut tehdä koska Prismassa oltiin aidosti pahoillaan maahantuojan puolesta sekä asia hoidettiin todella mallikkaasti. Lähtihän mulla myös nyt 12.9 uusi 1v takuu rullaamaan, tähänkin kuluttajaneuvoja otti kantaa että takuun tulisi olla 2 vuotta, mikäli ei ole niin virhevastuu kuuluu kantaa vielä vuoden tuosta varsinaisesta takuusta.

Maahantuojaa taas ei koko asia tuntunut hetkauttavan suuntaan eikä toiseen kun sitä yksityishenkilönä aikaisemmin koitin heidän kauttaan hoitaa.

Tarinan opetuksena, lähettäkää ne koneet myyjäliikkeen kautta huoltoon, asiat hoituu huomattavasti helpommin jos niitä ongelmia tulee. Rikkinäinen kone huollosta ei ole hyväksyttävää, sellaista ei ole kun 3 kertaa huoltoon vaikka toiset niin väittävät, mikäli korjaus kestää yli 4 viikkoa aika on kohtuuton ja on oikeus kaupanpurkuun tai vastaavaan tuotteeseen. Playstation luetaan kuitenkin viihdelaitteeksi ja 4 viikkoa on hyväksyttävä aika siitä kun olet koneen toimittanut huoltoon ja sinulla on toimiva kone takaisin. Kaikki tämän yli on kohtuutonta.

Oikeus on aika maaginen sana, Kuluttajariitalautakunta ei niinkään, se antaa vain painavia kehotuksia ratkaisujen suhteen. Tämä suoraan kuluttajaneuvonnan suusta puhelimessa.

Eli voidaan vielä todeta perään, suomen maahantuojan toimintamallit ovat sieltä mihin aurinko ei paista ja heitä ei tunnu kiinnostavan mikään. Ainakaan niitä henkilöitä ketkä voivat asioista päättää.
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Kerrotaan nyt oma kokemus tänne PS4 takuuhuollosta.

24.7 huomasin että konsoli on rikki, otin yhteyden suoraan Playstation tukeen koska ajattelin että homma hoituu nopeammin ilman välikäsiä.
Laput tuli heti sähköpostiin millä koneen saa lähetettyä postissa maksutta, laatikko piti itse hommata.

Noin 2 viikkoa meni ja UPS kuriiri toi koneen kotiovelle, paketti oli täysin runnottu ja ilmeisesti konsoli oli myös tippunut, päällä on vain sinettitarra ja pohjasta taiteltu normaalisti laatikko kiinni. Kone ei lähtenyt ollenkaan päälle.
Soitto heti tukeen ja kone seuraavana päivänä takaisin postiin, luvattiin pikana uusi kone. Meni noin 2 viikkoa (pikana?) ja tuli kone, kone oli vaihtunut Made in China versioon. Ehdin jo tuuletella että kone toimii kun suoraan menin lataamaan änärin demoa. Last of Us levy sisälle ja peli asennukseen latauksen aikana.

Meinasin alkaa myöhemmin pelaamaan levyltä asennettua Last of Usia mutta asema ei lue levyä, paitsi koneen ollessa pystyssä. Vaakatasossa asema heitti kaikilla levyillä disc erroria. Koitin tuesta saada suoraan maahantuojalta uutta konetta vedoten kohtuuttoman pitkään huoltoaikaan ja siihen että olen saanut 2 rikkinäistä konetta huollosta. Ei kuulemma käy vaan kone pitää lähettää 3 kertaa huoltoon, toimivan koneen saatuani tulisi reklamoida erikseen hyvityksen muodossa. Tiesin että asia ei näin ole mutta lähettelin kuitenkin koneen postiin ja annoin aikaa että 11.9 minulla tulisi olla toimiva kone, taas luvattiin pikana. Konetta ei näkynyt ja soitin kuluttajaneuvontaan, kehotettiin menemään myyjäliikkeeseen.

Lähdin asiaa hoitamaan Prismaan, maahantuoja ei suostunut siihen että Prisma antaa uuden koneen hyllystä kun Prismassa elektroniikan puolelta sinne soitettiin, vaan ilmoitettiin että kone on otettu huoltojonoon ja saapuu jossain vaiheessa ensi viikolla. Tästä tulisi myöhemmin reklamoida menetetyn PSN ajan takia. Kotona rupesi sen verran nakertamaan että otin uusiksi yhteyttä kuluttajaneuvontaan ja sanottiin sieltä suoraan että kerro myyjäliikkeelle heidän olevan vastuussa asiasta vaikka kone on lähetetty suoraan maahantuojalle - kaupanpurku tai uusi kone oli kuluttajaneuvonnan kanta ja tämän tulisi tapahtua HETI. Soitin Prismaan, esitin asian että näin minulle kerrottiin kuluttajaneuvonnassa ja kehoitettiin antamaan uusi kone tai kaupanpurku heti.

Prisman kauppias soitti perjantaina päivällä selviteltyään asiaa ja hoisi todella mallikkaasti sen. Minulle hyvitettiin 429€, eli 20€ vähemmän mitä julkaisupäivänä olin maksanut. Sain kaupanpurun, otin suoraan hyllystä Destiny bundlen ja sain pitää vanhasta koneesta ohjaimen sekä piuhat ja tuon headsetin. Lisäksi tuli vielä x arvosta PSN rahaa maahantuojan toimesta korvauksena puhelinkuluista / pakkaustarvikkeista koneille. Olisin myös saanut 429€ käteistä heti tai tilille palautettuna mutta uusi kone matkaan oli paras itselle, asia selvisi loppuen lopuksi alle vuorokaudessa siitä kun kävin Prismassa. Tässähän olisi voinut höylätä S-Bonukset myös mikäli rahaa olisi ottanut ja ostanut niillä uuden koneen. Tätä en kylläkään kehdannut tehdä koska Prismassa oltiin aidosti pahoillaan maahantuojan puolesta sekä asia hoidettiin todella mallikkaasti. Lähtihän mulla myös nyt 12.9 uusi 1v takuu rullaamaan, tähänkin kuluttajaneuvoja otti kantaa että takuun tulisi olla 2 vuotta, mikäli ei ole niin virhevastuu kuuluu kantaa vielä vuoden tuosta varsinaisesta takuusta.

Maahantuojaa taas ei koko asia tuntunut hetkauttavan suuntaan eikä toiseen kun sitä yksityishenkilönä aikaisemmin koitin heidän kauttaan hoitaa.

Tarinan opetuksena, lähettäkää ne koneet myyjäliikkeen kautta huoltoon, asiat hoituu huomattavasti helpommin jos niitä ongelmia tulee. Rikkinäinen kone huollosta ei ole hyväksyttävää, sellaista ei ole kun 3 kertaa huoltoon vaikka toiset niin väittävät, mikäli korjaus kestää yli 4 viikkoa aika on kohtuuton ja on oikeus kaupanpurkuun tai vastaavaan tuotteeseen. Playstation luetaan kuitenkin viihdelaitteeksi ja 4 viikkoa on hyväksyttävä aika siitä kun olet koneen toimittanut huoltoon ja sinulla on toimiva kone takaisin. Kaikki tämän yli on kohtuutonta.

Oikeus on aika maaginen sana, Kuluttajariitalautakunta ei niinkään, se antaa vain painavia kehotuksia ratkaisujen suhteen. Tämä suoraan kuluttajaneuvonnan suusta puhelimessa.

Eli voidaan vielä todeta perään, suomen maahantuojan toimintamallit ovat sieltä mihin aurinko ei paista ja heitä ei tunnu kiinnostavan mikään. Ainakaan niitä henkilöitä ketkä voivat asioista päättää.
Ymmärsinkö nyt oikein, että jos koneen huoltoaika venyy yli kuukauden mittaiseksi, kannattaa vaatia uutta konetta tai kaupan purkua? Jos on näin, niin minne kannatte ottaa yhteyttä, Playstation tukeen vai kuluttaja neuvontaan vai minne?
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Ymmärsinkö nyt oikein, että jos koneen huoltoaika venyy yli kuukauden mittaiseksi, kannattaa vaatia uutta konetta tai kaupan purkua? Jos on näin, niin minne kannatte ottaa yhteyttä, Playstation tukeen vai kuluttaja neuvontaan vai minne?
Koneen myyneeseen tahoon tulee tuollaisessa asiassa ottaa yhteyttä
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Koneen myyneeseen tahoon tulee tuollaisessa asiassa ottaa yhteyttä

Juuri näin. Koneen myyjä on loppukädessä vastuussa vaikka kone olisi lähetetty suoraan maahantuojalle huoltoon. Ihan sotajalalla ei kannata asiaa lähteä esittämään vaan asiallisesti ensiksi ilmoittaa mitä haluaa ja vaatii, jos niihin ei suostuta niin kirjallinen reklamaatio myyjälle ja yhteyttä kuluttajaneuvojaan ja kerrot miten asia on edennyt / ei ole edennyt.
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Juuri näin. Koneen myyjä on loppukädessä vastuussa vaikka kone olisi lähetetty suoraan maahantuojalle huoltoon.
Väärin. Ainakin NetAnttila ohjeistaa jossain, että viallinen tuote pitää toimitta heille NetAnttilaan. Mikäli näin ei toimi, ja toimittaa konsolin virallisen Sony Playstation Tuen ohjeiden mukaan sitä kautta huoltoon, tippuu johonkin kuluttajansuojan mustaan aukkoon. Tämä tuli todettua ihan itse keskustelemalla kuluttajaoikeusneuvojan kanssa puhelimessa sen jälkeen, kun hän oli soittanut NetAnttilaan ja perinpohjin selvitellyt asiaa. Kuluttajaoikeusneuvoja totesi että kyllä minulla kuluttajana on edelleen oikeuksia, mutta ei osannut kertoa minkälaisia, ei osannut auttaa, eikä kertoa mikä taho auttaisi.

Asiallinen kyllä kannattaa aina olla, vaikka se joskus onkin vaikeea.
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Ääntä voi kuunnella tästä: http://youtu.be/mJPTYFigtfw Oletteko lähettäneet vastaavia tapauksia huoltoon? Ettei tule takaisin kommentilla että "ihan normaalia ja hyvin toimii".

Päivitetäänpä tilanne tänne, neljäs yksilö siis nyt menossa kun huollosta tuli korvaava tuon äänekkään tilalle ja toistaiseksi tämän kanssa kaikki hyvin.
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Tuollaisissa videoissa pitäisi olla desibelimittari, jolla mitataan äänekkyyttä. Muuten painoarvoa ei juurikaan ole. Ei se paljoa kerro kun kännykällä kuvatessa laittetaan luuri tuuletinaukkoihin kiinni.
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Päivitetäänpä tilanne tänne, neljäs yksilö siis nyt menossa kun huollosta tuli korvaava tuon äänekkään tilalle ja toistaiseksi tämän kanssa kaikki hyvin.

Kuinkas kauan sulla näillä huoltoreissuilla oli pituutta?
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Edellisellä sivulla kerroin ongelmastani PS4:n ja NHL 15 kohdalla, minkä luulin liittyvän nettiin. Nyt olen kuitenkin pelattuani offlinessa (mm. harjoittelutilassa huomaa) tajunnut, että vikahan ei ole netissäni, sillä joillakin kerroilla nettipeli ja peli muutenkin toimii todella sulavasti. Sitten on taas tällaisia kertoja, kun ihmissilmä huomaa pelin nykivän välillä jopa vähän pahemmin, mutta muuten peli toimii täysin. Alla muutaman sekunnin pituinen puhelimen kameralla kuvattu video SendSpacessa, josta tuota hieman erottaa, vaikkei kovin selkeästi näy:

https://www.sendspace.com/file/5x7blj

Osaisiko joku auttaa, löytyykö kohtalontovereita? Vika on siis joko pelissä tai minun konsolissa. Hieman viittaisi konsolin suuntaan se, että kerran on Fifa 15 demossa ollut samantyyppistä ongelmaa, mutta paljon rajummassa muodossa.
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Vika on siis joko pelissä tai minun konsolissa. Hieman viittaisi konsolin suuntaan se, että kerran on Fifa 15 demossa ollut samantyyppistä ongelmaa, mutta paljon rajummassa muodossa.

Varmaan olet asian jo ratkaissutkin, mutta vikahan ei ole konsolissa vaan EA:n palvelimissa ja verkkokoodissa. Jos pelaat ilman verkkoyhtettä, Änärin ja FIFAn pitäisi toimia hienosti niin demoina kuin täysversioinakin.
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Tyhmä kysymys mutta oystyykö digitaaliset pelit varmuuskopioimaan kovalevylle?

Ja mikä on ps4:n normaali meluaminen / tuulettimen desibeli?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Eli katooko pelit jos kone hajoo vai voiko ne ladata uudestaan?
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Tyhmä kysymys mutta oystyykö digitaaliset pelit varmuuskopioimaan kovalevylle?

Ja mikä on ps4:n normaali meluaminen / tuulettimen desibeli?

Kunnon käytössä 72 desibeliä on mitattu, sellainen liikenteen aiheuttama taustameteli.
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Ja mikä on ps4:n normaali meluaminen / tuulettimen desibeli?

Erittäin hiljainen, ei nouse missään vaiheessa häiritsevälle tasolle. Eurogamerin testeissä 40 dB luokkaa.

Lähde: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-hardware-test-playstation-4

dbasteikko.jpg
 
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

Erittäin hiljainen, ei nouse missään vaiheessa häiritsevälle tasolle. Eurogamerin testeissä 40 dB
Onhan näistä sen verran jo väännetty tälläkin foorumilla, että kannattaisi pysyä ihan totuudessa. Eli ei pidä paikkaansa, todella suurta laiteyksilökohtaista hajontaa kuinka kovaa ääntä pitää. Pahimmassa tapauksessa ihan naurettavan kovaääninen laite, joka kilpailee peliäänten kanssa. Parhaimmillaan kuulopuheiden mukaan liki äänetön.

70dB lukuja ittekin kahdella eri laiteyksiköllä mitannut, ja se on kova ääni se olohuoneen viihde-elektroniikaksi. Vertaansa vailla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom