Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Killzone 2 [PS3 Hype]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Paavi:

Tarkoitat varmaan invert-ohjausta? Sehän on nykyään jo peleissä vakio, että tämän saa valittua mieleisekseen, sillä esimerkiksi veljeni haluaa väkisin pelata invert-ohjauksella, jota minä taasen en voi sietää. Toki joissakin peleissä tämäkin on onnistuttu mokaamaan (Madagascar 2).

Jeah. Tätä taidan tarkoittaa, tosin termi jolla kuvaat ominaisuutta on minulle vieras. Hienoa että sen voi muuttaa, sillä pelaaminen tuolla mainitsemallani epä inhimillisellä säädöllä olisi jopa minullekin(joka on tottunut mukautumaan pelintekijöiden ihmeellisiin kontrolli älyn väläyksiin) tuskallista. Nyt on taas kivempi odottaa demoa ja itse pelin tuloa kauppoihin kun tietää ettei mitään hirvityksiä ole tiedossa ohjaus järjestelmän puolella =)
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Tuleeko tuo Demo Finstoreen vaiko USAN Storeen ensin?

Fin(Eurooppalaiset, siis ME) saamme ladattavaksemme tuon demon storeen jo huomenna. Jenkeille se on mahdollista huomiseksi ainoastaan jos ovat ennakkovaranneet pelin Gamestopista. Muutoin heidän storeensa tämä demo tulee vasta päivää ennen julkaisua, jos muistan oikein.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Haluaisin "zoomaustähtäyksen" L2:een. Nyt joudun tekemään sen R3:lla, eikä se oikein luonnistu. Ja se häiritsee todella paljon, kun pelin ohjaus on muutenkin mielestäni oudonlainen (kuten aiemmin jo mainitsin). Nyt ukko menee kyykkyyn kun yritän tohinan keskellä tähdätä vihulaiseen..

Mä laitoin suumauksen L1, niin homma siltä osin toimii. Ja ihan normi napeilta tuo asetus tuntuu minusta taasen.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Kontrolleista...

Yleensäkin 95% räiskintöjen kehittäjistä konsoleilla ei vieläkään ymmärrä miten kontrollit pitäisi toteuttaa. Konsoleille pitäisi tulla ihan samat kuin PC:llä eli kaikki napit saisi kustomoida juuri niinkuin haluaa ja tatteihin pitäisi jokaisessa pelissä olla valittavissa kaikki vaihtoehdot eikä vain se, että vasemmalla liikutaan ja oikealla tähdätään. Joku haluaa liikkua eteenpäin vasemmalla ja kääntyä vasemmalla ja strafeta oikealla ja katsoa ylös/alas oikealla. Näitä valintoja ei anna kuin pari kehittäjää. Free Radical on ollu konsoleilla paras tässä mielessä.

Näppäinten ja tattien kustomoinnin lisäksi kaikille räiskintäpelien kehittäjille pitäisi saada päähän se, että eri ihmiset pitää eri nopeudesta, eri deadzonesta ja eri kiihtyvyydestä tähtäimen kohdalla. PC:llä saa kai nämäkin säätää aina juuri itselleen mieleisiksi(?), kun taas konsoleille kerta toisensa jälkeen joutuu tyytymään kompromissiohjauksiin, kun annetaan joku yleinen 1-10 säätö "tattien herkkyydelle". Itse esim. haluan sellaisen ohjauksen, joka lähtee kääntymään, kun edes hipaisee tattia. Kuitenkin suurimmassa osassa konsoliräiskintöjä on laitettu sellainen puolen tatin mittainen deadzone, kun kehittäjillä ei ole mitään hajua tähtäimen toteuttamisesta.
Warhawk on ehkä historian paras esimerkki tästä. Vaikka pelissä on käytännössä 10 kertaa voimakkaampi aim-assist kuin Halossa, CoDissa tai Resistancessa, en silti pysty tähtämään päin vastustajaa lainkaan, koska en yksinkertasesti pysty liikuttamaan tähtäintä tarkasti sen uskomattoman ison deadzonen vuoksi.
Ressu ykkösen jälkeen Ressu kakkonen oli taas hieno esimerkki Insomniacin kehittymisestä. Ykkösessä oli todella iso deadzone, kakkosessa sitä on pienennetty huomattavasti.

Nämä pitäisi saada kuitenkin täysin jokaisen omaksi kustomoitavaksi suurella säätövaralla. Jos haluat kääntyä 360 astetta millisekunnissa vain hipaisemalla tattua, sen pitäisi olla mahdollista. Samassa pelissä pitäisi myös pystyä kääntymään 360 astetta viidessä sekunnissa kääntämällä tattia täysin reunoille. Näin ei vaan koskaan tule tapahtumaan. Hyvä esimerkki myös Killzone 2 tästä kehittäjien piittaamattomuudesta, kun takapakkia otetaan jo näppäintenkin kustomoinnissa Killzone ykkösestä.

Silti kontrollien kustomoinnista ei kannata nostaa mitään älytöntä meteliä juuri KZ2:n kohdalla ja alkaa kritisoimaan sitä tästä jotenkin erityistapauksena, koska se ei todellakaan ole ainoa peli, jossa kustomointi on puutteellista. 95%:ssa räiskinnöistä kustomointi on naurettavan rajattua, mukaan lukien niitä AAA-räiskintöjä. Niin kauan kuin kehittäjät ei tajua, tulee tämä olemaan ongelma konsoliräiskinnöissä julkasusta toiseen.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Ja jotta tulis jotain ontopiccia niin heittäisin semmoisen kysymyksen että voiko tässä heittää kranun takaisin kuten esim. cod4:ssä? Joku on saattanu kysyä tätä jo mutta en jaksa alkaa ettimään tästä topikista sitä vastausta..

Ei onnistunut ainakaan betassa. Sytytinkin on niin lyhyt (n. 4sek), ettei tuota taitaisi ehtiäkään kuin vahingossa.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Ei onnistunut ainakaan betassa. Sytytinkin on niin lyhyt (n. 4sek), ettei tuota taitaisi ehtiäkään kuin vahingossa.
Ei onnistu promoversiossakaan. Toisaalta vihut käyttävät kranaatteja suhteellisen vähän.

Toisaalta kysyjä varmaan viittasi moninpeliin, mutta enpä usko toimivan siinäkään.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Aika outoo mun mielestä, jos COD 4 on saanu vaan 80 pistettä. Singleplayer ihan ok, mutta multiplayer erinomainen. No kyseessähän on kumminki arvostelijan mielipide, ei mikään fakta.

Mua vaan pelottaa nää kontrollit, ku oon kuullu et niissä on jotain vikaa. Huomenna pääsen demoa testaamaan, ja kattoo oonko samaa mieltä kontrollien suhteen. Btw - eikö kontrolleja voi vaihtaa?

Tarjolla on useampi vaihtoehto, mutta niitä ei pääse vapaasti säätämään.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

En minä kyllä kontrolleissa moninpelin puolesta nähnyt mitään ongelmaa, tähtäämisen laitoin heti kättelyssä L1:seen ja meleen R3:seen. Tämän jälkeen peli alkoikin muistuttaa yhä enemmän COD4:n kontrolleja pois lukien tietysti tuon "hold to aim" asetuksen puuttumisen.

jotkut run and gunnerit voivat kokea hahmon vähän kankeaksi mutta hommaan voi totuttautua ainakin hieman battlefieldissä (tosin BF:n pään heiluminen aiheuttaa allekirjoittaneelle pientä särkyä silmissä :| Killzone:ssa ei tätä ongelmaa ollut )

En kyllä tajua tuota poruamista liipasimista, omalla kohdalla ne ovat nousseet jo lähes "must" luokkaan mitä tulee autopeleihin. Räiskintä peleissä ne eivät ehkä sovi ampuma napeiksi mutta Kyyristyminen ja muut vastaavat toiminnot sopivat siihen yllättävän hyvin. Boxi pelaajille varmasti hankalan tuntuiset kun ohjain eroaa tällä saralla aika tavalla dualshockista.

Betassa ehdotinkin, että laittaisivat täysin customoitavat kontrollit, mutta nähtävästi eivät ottaneet kuuleviin korviinsa.

Yllättävää silti huomata kuinka moni täällä kaipaisi nopeampia kontrolleja tähtäämiseen kun itse taas pidän jäykemmistä. Pysyy vihollinen omasta mielestä paremmin jyvällä ampuessa kauas ja eteen, mutta vaikeuttaa kyllä selviytymistä jos takamus ottaa osumaa.


Ei tuota pelit lehden arvostelua kannata vakavissaan ottaa, ei siinä että arvostelu olisi huono mutta kyseinen lehti näyttäisi kärsivän todella huonosta arvosteluiden "skaalautumisesta". Toiset antaa pisteitä helpommin ja toiset taas eivät millään, mutta silti kirjoittavat saman lehden nimissä edes miettimättä että mitä muut pelit ovat lehdessä saaneet.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Betassa ehdotinkin, että laittaisivat täysin customoitavat kontrollit, mutta nähtävästi eivät ottaneet kuuleviin korviinsa.

Et ole muuten ainut joka tuota ehdotti. ;)
Cyrukselta tuli tuossa pari sivua sitten hyvä vuolatus aiheesta.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Lisäsin media osioon videon, jossa "pelaan" pyrrhuksen huippu moninpelikarttaa bottien kanssa. Pitää muitakin kuvaila, kun kerkee tässä. Peli K18 niin vaatii kirjaantumisen, että näkyy.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Läpäisin Killzone 2:n yksinpelin äsken normaalilla vaikeustasolla, ja aikaa kului
5h 32min. Ahmin pelin oikeastaan kahdessa pitemmässä pätkässä, eikä tuo tuntunut liian lyhyeltä. Siis tapauksena vähän kuin Call of Duty 4, jonka yksinpeli pysyi sopivan kiinnostavana ja nautinnollisena,

Täytyy kehaista Killzonen kenttäsuunnittelua. Putkiräiskinnäksihän tuo menee, mutta loistavan äksöntykityksen ei anneta laskea missään vaiheessa ensimmäisestä tasosta viimeiseen. Esimerkiksi tappotylsä Resistance 1 jää niin kauaksi Helghanin horisonttiin, ettei sitä näe edes ISA-tarkkuuskiväärillä zoomatessa.

Peli on melko puhdasta äijäilyä muuan Gears of Warin tyyliin, jota Guerrillan toimistolla on selvästi yritetty mallintaa. No, tämänkin nelihenkisen ryhmän meininki on mukavan brutaalia ja karskia seurattavaa. Joukosta puuttuu todellakin se järjen ääni: sen verta miehekkäitä ratkaisuja pääsee näkemään. Tappokoneemme myös heittävät taistelun lomassa sellaista läppää, että hymyä oli vaikea pidätellä näytettiin ruudulla miten verisiä näkymiä hyvänsä. Pätkä dialogia:
Kenttäradiosta ilmoitetaan higien dropshipin lähestyvän harhautuneen pelaajan ja tämän taistelijaparin sijaintia.
Taistelijapari kysyy "And the good news?!"
Radiosta vastataan: "You get to kill them all!"

Ajoneuvokohtaukset piristivät muutamassa välissä, mutta Liberationia pelanneille niiden kesto ei tule yllätyksenä.
Ne kun ovat helvetin lyhyitä pätkiä.

Ylempänä oli puhetta kontrolleista. Killzone 2 tarjoaa lukuisia eri näppäinasetteluja, joissa saa vaikkapa tattien toiminnot vaihdettua päikseen. Tosiaan olisin itsekin alussa kaivannut mahdollisuutta määrittää kullekin näppäimelle toiminnon erikseen. Olisin luonut enemmän codmaiset näppäimet, joissa R3 olisi melee ja L1 scope. Realtriggereiden ansiosta käytän nykyään räiskintäpeleissä R2:sta liipaisimena.

Silti L2:lle pakotetun kyykkysuojautumisen ymmärrän enemmän kuin hyvin, sillä sille kuuluu lähes yhtä keskeinen rooli kuin em. Gears of Warissa. Kuvittelisin kehittäjien ajatelleen tätä pakottaessaan sen kaikissa asetuksissa järkevälle paikalle. Tuon toimivuutta tattinäppäimessä tai vaikkapa codin ympyrässä olisi pakko kyseenalaistaa, sitä kun on tarkoitettu painettavan pohjassa samalla vielä vihollisa tähtäillen. Olen kuitenkin näppäimien suhteen erittäin sopeutuvainen (pelaan pakon alla vaikka inverttinä), enkä osittain suostu ymmärtämään, miksi jonkun muunkin pelikokemus kärsisi merkittävästi vain hieman eroavan layoutin vuoksi.

Moninpelissä suojautumista kun ei ole, niin siinä kyykistymisen näppäin on periaatteessa aivan sama, jos siis sen voisikin vaihtaa.

Itse ohjauksesta jokainen voi huomenissa tehdä omat johtopäätöksensä. Itse pidän COD4:n ohjausta konsolifps:lle lähes täydellisen sulavana, mutta ei Killzonenkaan raskaampi malli sieltä huonoimmasta päästä ole. Toki herkkyyden jouduin laittamaan molemmille akseleille tappiin, jotta sain ukon kääntymään edes hieman taistelukykyisellä nopeudella. Katseen hallinta ei ole Killzonen ongelma, vaan liikkumisen ohjaaminen.

Pelikerroillani en esteisiin jumittunut eikä hyppyjen suhteen ollut minkäänlaisia ongelmia, toisin kuin Killzone 1:ssä nelisen vuotta sitten, jolloin ei edes ollut mahdollista hypätä pientenkään esteiden yli, ellei peli sitä erikseen suonut. Samoin uudet lähitaisteluliikkeet toimivat yhtä ihanteellisesti kuin aikoinaan Halo 1:ssä gruntteja mättäessä.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Ajoneuvokohtaukset piristivät muutamassa välissä, mutta Liberationia pelanneille niiden kesto ei tule yllätyksenä.
Ne kun ovat helvetin lyhyitä pätkiä.

Ajoneuvokohtausten pituudesta:
Tämä on minun mielestäni positiivinen seikka, sillä Gears of Warissa nähtiin, kuinka pitkitetyt kehnot ajoneuvokohtaukset voivat haitata yleistä kokemsuta. Halo kiertää ongelman hyvällä toteutuksella. Lisäksi pelaajalle annetaan yleensä useampia vaihtoehtoja hiekkalaatikkodesignin puitteissa. Killzone 2:n ajoneuvkohtaukset ovat ihan jees, mutta luultavasti ne olisivat pitkitettyinä muuttuneet melkoiseksi maitoluksi.
 
Vastaus: Killzone 2 [PS3 Hype]

Niin kuinkas hyvin nuo kontrollit loppujen lopuksi istuvat coddiktiosta kärsivän käteen? Aikaisemmin mainittiin, että nappulat saa konfattua CoDia muistuttaviksi, mutta saako ihan prikulleen samaan muottiin? Katsokaas kun allekirjoittaneen aivot ovat totaalisen codikoodattu, eikä niille oikein uusien temppujen opettelu onnistu.

Lähinnä toivoisin, että tähtäys ja ampuminen (L1+R1), sekä naatin viskonta (R2, tuo L2 on varmaan se duck and cover -toiminto), että lataaminen, hyppy ja kyykky olisivat CoDista tuttujen napukoitten takana. Niin ja melee ja juoksu. Eli siis kaikki. Onnistuuko? Ei vaikuta ostopäätökseen, mutta toisi varmasti pehmeän laskun Killzonen maailmaan.

(Kumma tosiaan kun ei kaikkia nappeja saa konffattua mielensä mukaan. Visioimassani täydellisessä maailmassa FPS-fanit saisivat pelata räiskintänsä aina sillä layoutilla mihin ovat tottuneet, poislukien pelikohtaiset erikoisuudet, kuten cover-toiminto, erikoisnaatti jne.)
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom