Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance II

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FleeingNevada
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Bugi selätetty, piti näköjään olla ajoissa siellä turneessa, muutoin ei tullut sitä cutscenee jonka se vaati. Nyt meni mutkitta läpi! Hieman se vaati takasinpäin menoa muttei onneksi älyttömiä.
 
Itsellä tässä loppumeiningit menossa ja onpahan huikeaa meininkiä! Turnajaiset jätin käymättä koska oletin että niihin pääsee vielä pelin lopunkin jälkeen. Kai. Sitten kartalla oli joku tehtäväkuvake mutta epäilen että se on bugi, koska sillä ukolla ei pitäisi olla enää tehtäviä tarjolla. Kaikki muu mikä on mahdollista tehdä, on tullut tehtyä. Tosin ei tuo mahdotonta olisi jos yksi tai kaksi sivutouhua olisi mennytkin ohi. Pitää lopun jälkeen tarkistaa netistä jäikö jotain välistä.

Onkohan kolmososasta mitään hajua vielä? Eihän ilman jatkoa pysty olemaan kun on niin timanttia. Tosin en panisi pahakseni jos Henryn tarina saataisiin kasaan tai vaikka tauolle. Se voisi tapahtua kolmannessa pelissä, jossa voisi olla joku uusi hahmo, jolla myös pelattaisiin jatkossa. Ei Henkkaa siis tarvitsisi mihinkään hautaan tai "happily ever afteriin" saattaa mutta näissä kahdessa pelissä (tai siis ykkösen lisärissä + kakkosessa) on jo nähty että muillakin hahmoilla pelaaminen toimii enemmän kuin hyvin.
 
Yrittäny itekin tehdä suurimman osan, mutta varmasti on joitain mitä missaa. Ja kaikkia en ole tehny vielä mitä kartalla näkyy, etenen tarinassa aina väliajoin.
Jotkut sivujutut on vielä niin laadukkaita ettei niitä halua kyllä missata. Myöskin hauska miten eri tehtävistä saa ihan ihme juttuja, voi olla pieni tai suuri tehtävä, ni koskaan tiedä mitä kaikkea löytääkään!
 
Bugeista puheen ollen. Tuolla loppupuoliskolla yksi merkittävistä hahmoista (niitä merkittäviä on lopussa useampi) alkoi erään välivideon jälkeen hengailemaan ilman paitaa. Luulin ensin, että "gonahti" (armeijaslangia, jos joku ei tunne) koska sopisi tavallaan tilanteeseen mutta eräässä synkemmässä kohtauksessa ei ehkä enää ollut asiallista.

Pelissähän on ihan perusjuttu että hahmoilta voi varastaa varusteet, jolloin niillä ei ole mitä laittaa päälle. Piti hetki jopa miettiä että olenko muka käynyt ryöväröimässä mutta en nyt sentään ystävällismielisiltä mitään varastele, varsinkin kun taskuissa se 20K ja rosmoilta ryövättyä kamaa arkku täynnä.

Sanottakoon myös tähän väliin, että pelissä on kyllä huikea määrä hahmoja, joihin tykästyy. Samoin ne ns. "pahiksetkin" on lopulta paljon muuta kuin "minä olen paha, hahahaa"-tasoa.

Pelin koko toinen osio on muutenkin osaltaan kuin Mass Effect 2, jossa ympärille pikku hiljaa kerääntyy joukko, jonka tuntee ja josta välittää. En odottanut tältä peliltä tätä mutta otin sen enemmän kuin mielelläni vastaan. Oli oikeasti vaikea valita tyyppejä tehtävälle, jolta nämä eivät ehkä tule takaisin. Tai yrittää valita, meneekö mukaan eräälle reissulle vai päästääkö tyypin itsekseen seikkailemaan. Ikinä ei tiedä mitä näistä seuraa ja kohtaako joku kohtalonsa: pystynkö pitämään tyypin elossa lähtemällä mukaan vai aiheutuuko tästä ongelmia porukalle, joka jää jälkeen?

Ihan järkyttävän huikea peli.

Onhan tämä Henryn matka ollut aivan mahdottoman hieno. Ykkönen oli hyvä peli, joka kakkoseen verrattuna onkin kuin jonkinlainen esiaste tms. Kakkosessa kaikki toimii pelillisesti paremmin mutta mikä vielä yllättävämpää, on tarinankerronta, hahmot ja näiden kehittyminen ihan eri tasolla.

Henryn kostoretkenä alkanut seikkailu on sen aikana onnistunut lujittamaan ystävyyden Hansin ja Henkan välille näiden luokkaeroista huolimatta. Hans on kasvanut hahmona paljon. Henry, ja samalla pelaaja, on saanut paljon muistutuksia siitä, ettei asiat ole mustavalkoisia. Ystävät on ystäviä vain jos sattuvat saman lipun alle ja viholliset voivatkin osoittautua ystäviksi oikeissa tilanteissa tai tilanteiden muuttuessa. Teot eivät ole pelkästään pahoja, vaan niitä tehdään motiivien kautta, jolloin Henkankin täytyy kohdata totuus, jota hänelle usein "pahisten" toimesta toistellaan: olet samanlainen kuin me.

Täytyy sanoa että kun kuolevan Markvartin lopulta kohtasi ja tajusi että oli pelaajana pahempi kuin hän (ei ne tappamiset tuntuneet missään, koska ajatteli tekevänsä hyviä tekoja pahaa vastaan), oli se aika valaiseva kokemus. Siinä kohtaa tosin olin jo tajunnut ettei koko tyypin perään olisi kannattanut enää juosta enkä välittänyt häntä varsinaisesti tappaa, vaan enemmänkin kohdata. Nähdä, mikä on tilanne. Annoin hänelle hänen toivomansa kunniallisen kuoleman, jota en olisi uskonut antavani Henkan perheen tappajalle. Näin ne asiat muuttuu kun ymmärrys laajenee.

Tosin itselläni on näissä (moraalivalinnoissa peleissä) usein se ongelma, että tiedostan pelaavani peliä. Siksi en tee valintoja niinkään oikean maailman moraalin kannalta, vaan kylmän loogisesti: kannattaako tämä pelihahmo tappaa vaiko ei? Sitten kun peli onkin vähemmän mustavalkoinen mitä olettaa, tulee se usein yllätyksenä: ai jaa, tämä peli ei olekaan niin mustavalkoinen mitä voisi olettaa. No enpä tiennyt, joten tapoin kaikki "pahikset" ilman minkäänlaista tunnontuskaa tai empimistä.
 
Viimeksi muokattu:
Peli on tosissaan huikea!
Tänään ryöväsin pari mulkkua Noble kämppää, menin keskelle köyhien markettia ja tiputin hienoa vaatetta ja luxus ruokaa keskelle aluetta ja kattelin ku jengi kävi keräilee niitä onnessaan :D Pukeekohan ne seuraavana päivänä paremmat ylle, täytyy käydä kattomassa :D
 
Nyt saavuin tuohon point of no returniin, eli loppuhuipennus varmaan alkaa! Nyt jää peli viikoks tauolle ja matkaan kohti espanjan aurinkoa chillailee, onpahan jotain mitä odottaa kotiinpaluussa!
 
Sellainen tuli mieleen myös että KCD2 on ehkäpä päässyt lähimmäs vanhojen Thief-pelien meininkiä varasteluineen ja hiippailuineen. Fiilistä lisää se, että varkaan kuteet on kuin suoraan vanhoista Thiefeistä. Eräässä tehtävässä hiippailin isossa vihuleirissä välivideoon, jossa tuosta asusta sai kunnon muistutuksen kun pääsi hiippari-Henryä kolmannesta persoonasta katselemaan.

Toki hiippailu on aika simppeliä ja vihulaiset puolisokeita mutta kun hommaan lisää vielä keskiaikaisen miljöön, niin eipä noilta mielleyhteyksiltä voi oikein välttyä. Voi että kun tulisikin joku "open world"-Thief, jossa voisi KCD2:n tapaan varastella ja tehdä ryöväys- ja muita iskuja eri kohteisiin. Tietysti niin, että Thiefeistä olisi kaikki erikoisnuolet, "valotimantti" (joka näyttää oletko piilossa) ja äänihommat (mm. erilaiset ja eri voimakkuiset äänet eri alustoista) mukana. Äänien osalta KCD2 tuntuukin tarkemmalta mitä näköaistin, sillä usein vihut kuulevat hiipparin paremmin kuin näkevät.
 
Eilen tuli taas opittua uutta kun yritti trophya, jossa piti hajottaa vihulaisen kilpi. En edes tiennyt että ne voi takoa rikki. No, pelasin tosin miekalla enkä muutenkaan hakannut kilpeä vasten, joten eipä ihme että jäi tajuamatta. Tosin olin kyllä sen "shieldbreaker-perkin" ottanut, eli en vain ollut ajatellut asiaa sitten kummemmin.

No, se varsinainen oppiminen oli kuitenkin oikeastaan se, että yritin rikkoa kilpeä vaikka kuinka ja aina Henry löi ukkoa ja tämä kuoli ennen kuin ehdin hakata kilven rikki. Lopulta tutkin asiaa ja löin yksinkertaisesti väärältä puolelta. Ei siis pitänytkään lyödä kilven puolelta vaan päinvastoin, jolloin se vihu nostaa/siirtää sen kilven siihen eteen. No jahas. Oletin että vihulainen saisi nopeampaa ja varmemmin kilven eteen jos lyö valmiiksi kilven puolelta mutta näinpä ei siis ollutkaan. Siinäpä se sitten aika äkkiä pläsähti rikki kun vaihtoi puolta.

Lisäreistä:

Nythän on tulossa se Legacy of Forge -lisäri, jossa saa rakennella oman pajan. Vähän samaa mitä oli ykkösessä se yksi lisäri. Itseä ei tosin oikein innosta mikään pesänrakennus tai takominen, joten ei kyllä äkkiseltään ole intoa tuota hankkia. Toisaalta jos tuon pajan ympärillä on joku tuhti tehtävärypäs sivutehtävillä höystettynä, niin sitten kyllä kiinnostaa. Ja näinhän siinä varmasti onkin mutta vielä on niin vähän tarkempaa tietoa etten ole ihan heti hankkimassa. Tosin pienet odotukset on sen suhteen, että siellä varmaan on perustehtävien takana kaikkea enemmän ja vähemmän jännää hommaa, ihan kuten KCD-peleissä yleensäkin. Ja itse asiassahan koko KCD2:n päätehtävä on viedä yksi kirje perille. :D

Se aiempi, Brushes of Death, tai mikä olikaan, taisi myös olla aika keskinkertainen, joten eipä noihin lisäreihin taida kiirettä olla.

Viimeisen lisärin lähtökohta tuntuukin helposti mielenkiintoisimmalta kun se keskittyy muistaakseni luostarihommiin. Olikin aika erikoinen puute ettei yhteenkään kirkkoon päässyt kakkosessa sisälle kun ykkösessä niissä ja luostarissa vietettiin melkoisen reilusti aikaa eri tehtävien saattelemana.

Haluaisin toki kehittäjiä tukea mutta ei kyllä näillä tiedoin vielä ole syytä syöksyä lisäreiden pariin. Muutenkin helpompi lähteä hommaan sitten kun on kaikki ulkona niin saa kerralla taas isomman annoksen seikkailua. Kausipassin ostohan se siis on edessä, sillä kyllä keskinkertaisetkin tehtävät minulle kelpaa kun ne on Kingdom Comea.
 
Ylös Bottom