Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eiköhän tuo linkkisi aika lailla vain vahvista sen, että Moven kameraperusteinen hahmontunnistus on melkoisen kaukana Kinectin suorituskyvystä. Tuskinpa väriä vaihtavia valtavia valopallukoita lisättiin Move-ohjaimiin ainakaan ihan pelkästään esteettisistä syistä...

No herranjestas kun on vaikeaa. Kyseessä oli head tracking eikä hahmontunnistus.
:rolleyes:

Ainakin käsien tunnistus on valovuosia kinetciä edellä move kapuloilla, ei ollut mitään väpätyksiä tai muljahteluja. Kun miettii että millä me kädelliset eniten vuorovaikutetaan ympäristöön niin sanoisin että move on toimivampi ratkaisu, siitä huolimatta että kinectissä löytyy koko vartalon tunnistus.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ainakin käsien tunnistus on valovuosia kinetciä edellä move kapuloilla, ei ollut mitään väpätyksiä tai muljahteluja.
Minulta on ilmeisesti mennyt jotain todella suurta ohi. Move siis tunnistaa nykyään käsiä!
Kun miettii että millä me kädelliset eniten vuorovaikutetaan ympäristöön niin sanoisin että move on toimivampi ratkaisu, siitä huolimatta että kinectissä löytyy koko vartalon tunnistus.
Eihän tästä ollut tällä kertaa ollenkaan kyse, vaan absurdista (vaikkakin jo ihmeellisen tutuksi tulleesta) väitteestäsi, että PSEyeä voidaan hyödyntää ihan samalla tavalla kuin Kinectiä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Minulta on ilmeisesti mennyt jotain todella suurta ohi. Move siis tunnistaa nykyään käsiä!

Onelinerit jatkuu, tajuat kyllä mitä tarkoitin vaikka väärin sen ilmaisinkin. Ei oikeasti tarvitse tarttua joka postaukseen joista jotain ilkkumista löytyy.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Onelinerit jatkuu, tajuat kyllä mitä tarkoitin vaikka väärin sen ilmaisinkin. Ei oikeasti tarvitse tarttua joka postaukseen joista jotain ilkkumista löytyy.

Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, mutta kun koko vertaus oli väärä. Ei PSEyen/Moven pistetunnistuksella ole mitään tekemistä kehontunnistuksen kanssa, jolloin ei voi sanoa, että Moven tunnistus olisi tässä mielessä valovuosia Kinectin tunnistusta edellä.

Tartun kyllä virheellisiin postauksiin aina kun niitä satun näkemään ja kun jaksan niihin vastata. Ilkkumista toki harrastan, mutta vain tarkasti harkittuna tapauksissa, joissa katson tämän oikeutetuksi. Onelineriksi en taas äskeistä viestiäni missään tapauksessa laske. Koko termi on kärsinyt melkoisen inflaation, kun sitä tunnutaan käyttävän kaikissa tilanteissa, joissa toisen viesti ei miellytä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tartun kyllä virheellisiin postauksiin aina kun niitä satun näkemään ja kun jaksan niihin vastata. Ilkkumista toki harrastan, mutta vain tarkasti harkittuna tapauksissa, joissa katson tämän oikeutetuksi. Onelineriksi en taas äskeistä viestiäni missään tapauksessa laske. Koko termi on kärsinyt melkoisen inflaation, kun sitä tunnutaan käyttävän kaikissa tilanteissa, joissa toisen viesti ei miellytä.

Totta tosiaan! "Virheellisiin" viesteihin, tai viesteihin, jossa asia on ilmaistu epäselvästi, pitääkin tarttua ja selventää, mitä todellisuudessa on tarkoitettu, mutta on aivan turhaa harrastaa ilkkumista ja täysin turhia "sarkastisia huumori onelinereita", jotka eivät tuo keskusteluun mitään, vaan korkeintaan ärsyttävät muita keskustelijoita ja johtavat keskustelun sivu-urille.

Onko sen oman mielipiteen ilmaiseminen asiallisesti, ärsyttämättä ja ilkkumatta tarkoituksellisesti muita, oikeasti niin kauhean vaikeaa?

Ja mitä tulee itse asiaan, niin perehtymättä sen suuremmin laitteiden tekniikkaan, niin Kinetic ja PSEye perustuvat suurinpiirtein samaan tekniikkaan, molemmissa käytetään kameratunnistusta. Hiuksia voidaan toki halkoa, että millainen xyz-koordinaatisto missäkin laitteessa on, mutta ehkä se tarkka vertailu kannattaisi tehdä sitten, kun molempia laitteita on oikeasti mahdollista testata itse?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ja mitä tulee itse asiaan, niin perehtymättä sen suuremmin laitteiden tekniikkaan, niin Kinetic ja PSEye perustuvat suurinpiirtein samaan tekniikkaan, molemmissa käytetään kameratunnistusta.

Jumitat nyt mielestäni liikaa tuohon "kamera" -sanaan.

Move käyttää tavallista webcamia kuvantunnistukseen, ja kapuloiden sisäisiä liikesensoreita asennon tunnistamiseen.

Kinect käyttää tavallista webcamia kuvantunnistukseen ja infrapunakeilaamista muodontunnistamiseen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Smirre sanoi:
Näin juuri. Hyvät/parhaat puolet molempiin pelityyleihin. Tanssahteluihin ja muihin kasuaalileikkeihin Kinect. Raskaan sarjan mättöihin jämäkkä padi.

Microsoft uskoo kovispelaajien ostavan Kinectin ensimmäisenä:
Microsoft: 'Hard-core' will be first to buy Kinect | The Digital Home - CNET News

Head tracking -optiota suunniteltiin muuten jo Wiin Boom Bloxiin (2008). Head trackingin Wiin kapulalla ja parilla IR-ledillä kehittänyt Johnny Chung Lee napattiin Kinectin kehittämistiimiin.

YouTube - Head Tracking for Desktop VR Displays using the WiiRemote
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Pachter tiivistää Moven hinnaston: se on kuluttajalle sekava.

Jos omistaa PSeye:n, voi ostaa Moven $50. Jos ei ole ennestään Eye:ta niin tarvitaan molemmat, hintaan $80. Jos ostetaan pelibundle niin Move+PSeye+peli maksaa $100. Sitten mahdollisesti tarvitaan vielä Navi-ohjain, jolloin paketti kustantaa $130. Sitten huomataan, että nyrkkeilypeli vaatii kaksi Movea. Tässä vaiheessa ollaan lyöty tiskiin $180.

Move hässäkän hinta on siis jotain väliltä $50-180. Jouluaattona monesta paketista kaivetaan esille palanen Movea, mutta luultavasti ei kaikkea. Jos tätä kuviota ei selkeytetä, voidaan jo veikkailla miten moni jenkkipoika haastaa Sonyn oikeuteen joulupyhien pilaamisesta. :p

Tätä vasten voi palautetta mieliin Kinectin hinnasta nousseen älämölön. Eikä hinta ole vieläkään selvillä.


Aika rohkea lausunto. Onkohan tässä takana jotain sellaista, että HC-miehet ikäänkuin esittelisi/hehkuttaisi Kinectia taviksille, jotka sitten rientää Walmarttiin. (vaikka tätä ei sanota)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei siinä mitään, kyllä Movenkin Socom hommat tulee failaamaan, ei vakuuta yhtään se homma videoista päätellen mutta toivottavasti olen totaalisen väärässä?

Väitän kaiken nähdyn jälkeen Socomin myyvän Movea jo nyt. Sony iskee suoraan hc-pelaajien ytimeen ja mitään kaihtamatta tuo uuden ohjaimen sinne minne sen olisi uskonut viimeisimpänä ilmestyvän. Zipper tuskin menee hukkaamaan näin merkittävää brändiä kevyellä teippaamisella. Emme ole nähneet suurieleistä vispaamista trendikkäässä seurassa, puhtaan valkoisissa olohuoneissa. Päinvastoin. Siellä on istunut yksin pelaaja, katse tarkasti ruudulla ja sormet visusti napeilla.

Tämä, jos mikä luo uskoa huomiseen :D

 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Onkohan tässä takana jotain sellaista, että HC-miehet ikäänkuin esittelisi/hehkuttaisi Kinectia taviksille, jotka sitten rientää Walmarttiin. (vaikka tätä ei sanota)

Minkä ihmeen konsolin julkaisusta Microsoft olisi voinut saada tällaista päähänsä? ;)

Nämä sekavat hinnoitteluongelmat ja spekulaatiot markkinamenestyksestä eivät aukene kovin tehokkaasti ennen kuin laitteet ovat oikeasti kauppojen hyllyillä. Henkilökohtaisesti olisin yllättynyt, jos suosio tulee olemaan erityisen suurta. Move-konsolibundlen tapaiset pakettiratkaisut auttavat asiaa, mutta Sonyn järjestelmän erillisten osien hässäkkä ei siltikään aukene kovin helpolla.

Myös lisälaiteratkaisujen elinkaari mietityttää: konsolisukupolvi on nyt 4 - 5 vuotta vanha, ja uusia laitteita povaillaan vuosille 2011 - 2012. Vuoden 2010 lopulla julkaistuille ohjaimille ei synny kovin edullista itämisaikaa, ja valmistajien oma huomio myös siirtynee uusiin konsoleihin, jotka vaativat pelillistä ja markkinointipanostusta, sekä mahdollisesti sisältävät kehittyneempää liiketunnistusteknologiaa. Seuraavan sukupolven liiketunnistusteknologia ei välttämättä ole täysin yhteensopivaa nyt lisälaitteina julkaistujen ohjaimien kanssa, vaikka täyttä taaksepäinyhteensopivuutta sopisikin odottaa. Aikaa ei ole tarpeeksi markkinoiden ja aikaa vaativan pelinkehityksen kypsymiseen, joten näiden lisälaitejulkaisujen pitää myydä itsensä pitkälti julkaisupeleillä. Jos suosio ei lähde silloin välittömästi nousemaan, laitteet tuskin lyövät itseään sen jälkeen enää läpi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Myös lisälaiteratkaisujen elinkaari mietityttää: konsolisukupolvi on nyt 4 - 5 vuotta vanha, ja uusia laitteita povaillaan vuosille 2011 - 2012. Vuoden 2010 lopulla julkaistuille ohjaimille ei synny kovin edullista itämisaikaa.

Tuossa kohtaa olen eri mieltä, Nintendo saattaa julkaista uuden konsolin tuona aikana mutta veikkaan että MS/Sony julkistaa uusia konsoleita vasta joskus 2012-1013 ja julkaisu 2013-2014.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tämä, jos mikä luo uskoa huomiseen :D
Tässä kohtaa täytyy nostaa esiin, että tuossa videossa esitellyt kontrollit olivat aivan karmeat. Siis asetuksiltaan. Osoitinta sai liikuttaa ihan järkyttävän määrän ennenkuin ukon kuvakulma alkaa kääntymään. Toivottavasti Sony ymmärtää antaa vähintään yhtä kattavat säätömahdollisuudet kuin Call of Duty: World at Warin Wii -versiossa.

Nuo komentamisominaisuudet näyttivät kyllä ihan kivoilta, mutta nekin onnistuvat 100-varmasti myös DualShock3 -ohjaimella. Muilta osin tuota videota voi käyttää vain demonstroimaan, kuinka liiketunnistuskontrollit voi tehdä väärin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tässä kohtaa täytyy nostaa esiin, että tuossa videossa esitellyt kontrollit olivat aivan karmeat. Siis asetuksiltaan. Osoitinta sai liikuttaa ihan järkyttävän määrän ennenkuin ukon kuvakulma alkaa kääntymään. Toivottavasti Sony ymmärtää antaa vähintään yhtä kattavat säätömahdollisuudet kuin Call of Duty: World at Warin Wii -versiossa.

E3 demossa ei ilmeisesti ollut kovin paljoa säätövaraa:
Overall, the Move controls felt very responsive, especially when you set it to the expert "Super Soldier" setting - there are three sensitivity settings in total. The middle "Weekend Warrior" setting is likely best for testing out Move because it provides some aim assistance, which helps limit the inevitable unwieldy motions when learning to use Move. Motion controls have generally been considered gimmicky within the hardcore shooter crowd, however, SOCOM 4's implementation proves that it's a viable option.
SOCOM 4 With PlayStation Move Hands-On Preview - Socom Union - Socom News, Music, Guides & More

Vähän samaa hakemista oli dual analog FPS pelien alkuaikoina, paljon vaikeita kontrolliskeemoja ja tämän päivän standardin kontrollien kehittelyyn meni muutama yritys. Samaa voi odottaa movelta, ensimmäiset räiskintäkontrollit saattavat tuntua vähän kankeilta. Tottakai myös tottumiskysymys, mutta osansa on pelien säädöilläkin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Samaa voi odottaa movelta, ensimmäiset räiskintäkontrollit saattavat tuntua vähän kankeilta.
Täysin uuden ohjaustavan tapauksessa näin olisikin, mutta tässä tapauksessa vastaavanlainen ohjain on ollut markkinoilla jo monta vuotta. Ja kun Wiille on valmiiksi ilmestynyt nimikkeitä kuten The Conduit ja Call of Duty (pelejä jotka asettivat liiketunnistusräiskinnöille standardit), niin minä en ainakaan odottaisi Movelta yhtään sen vähempää. Ja kun kyseessä on Sonyn virallisesti lanseeraama lisälaite, se vain korostaa asian tärkeyttä.

EDIT: Hieman erilaisen tekniikan suhteen vastaantulevat ongelmat kyllä ymmärrän, mutta kontrollien kustomointi ei tuohon varsinaisesti liity. Se voidaan laskea mielestäni jo pelilliseksi ominaisuudeksi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Täysin uuden ohjaustavan tapauksessa näin olisikin, mutta tässä tapauksessa vastaavanlainen ohjain on ollut markkinoilla jo monta vuotta. Ja kun Wiille on valmiiksi ilmestynyt nimikkeitä kuten The Conduit ja Call of Duty (pelejä jotka asettivat liiketunnistusräiskinnöille standardit), niin minä en ainakaan odottaisi Movelta yhtään sen vähempää. Ja kun kyseessä on Sonyn virallisesti lanseeraama lisälaite, se vain korostaa asian tärkeyttä.

EDIT: Hieman erilaisen tekniikan suhteen vastaantulevat ongelmat kyllä ymmärrän, mutta kontrollien kustomointi ei tuohon varsinaisesti liity. Se voidaan laskea mielestäni jo pelilliseksi ominaisuudeksi.

itse en noista wiin FPS-toteutuksista niin lämpene, tuntuvat hieman kankeahkoilta (jos haluat kääntyä niin käännä ohjain sivuun ruudusta , ja kun käännös on tehty niin sitten vasta voi alkaa sihtailla). Tässä kohtaa ehkä tekniikka antaa pientä etua movelle, koska träkkäys ei rajoitu sensor barin tapaan pienelle alueelle vaan ohjaimen voi kääntää vaikka 90 astetta ja träkkäys toimii. Itse odotan KZ3:lta aika paljon, jos saisivat toimimaan siten että tähtäin on lukittu keskelle ruutua ja ohjaus toimi vähän enemmän kuin hiirellä... vähän samaan tapaan kuin novint falcon tai sixense toteutus. Toivossa on vielä hyvä elää, kunnes ne toiveet murskataan :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

itse en noista wiin FPS-toteutuksista niin lämpene, tuntuvat hieman kankeahkoilta (jos haluat kääntyä niin käännä ohjain sivuun ruudusta , ja kun käännös on tehty niin sitten vasta voi alkaa sihtailla). Tässä kohtaa ehkä tekniikka antaa pientä etua movelle, koska träkkäys ei rajoitu sensor barin tapaan pienelle alueelle vaan ohjaimen voi kääntää vaikka 90 astetta ja träkkäys toimii. Itse odotan KZ3:lta aika paljon, jos saisivat toimimaan siten että tähtäin on lukittu keskelle ruutua ja ohjaus toimi vähän enemmän kuin hiirellä... vähän samaan tapaan kuin novint falcon tai sixense toteutus. Toivossa on vielä hyvä elää, kunnes ne toiveet murskataan :D

Jos otetaan Wii-vertailussa huomioon motion+ palikka, niin sillä voi tehdä tuon helposti, ja kuulemma niin jo tehdäänkin (Red Steel 2 esimerkiksi). Eli kun kursori häipyy näytöltä, käytetään motion+:n sensoreita havaitsemaan kapulan liike, joka on tarpeeksi tarkkaa kun tähtäintä ei käytetä.

Moven tapauksessa kovasti odotan toimiiko sillä oikea tähtäily, vai onko homma kapulan "liikuttelua virtuaalisessa laatikossa"
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

The Conduitissa taisi myös olla asetus että kääntymisen sai mapattua Nuntsaan, vai muistanko väärin?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

The Conduitissa taisi myös olla asetus että kääntymisen sai mapattua Nuntsaan, vai muistanko väärin?
Sitten jää sivuttaisliike pois kokonaan.


Engadget on laittanut taas juttua kinectistä, tällä kertaa spekseistä on saatu uutta tietoa:
-Field of view is relatively limited, something we could sense when spending time with Kinect at E3. The unit sees 57 degrees of horizontal and 43 degrees of vertical, with a 27 degree physical tilt to keep you in the action.

-Depth of view is similarly strict, ranging from 4 feet to 11.5 feet. (1,5m - 3,5m)
Skeletal tracking is limited to two active players at a time, as we knew, but the system can at least keep its eye on up to six people at once -- like that totally optional pair of backup dancers in Dance Central.

-Resolution, because we know you were wondering, is detailed as well: 320 x 240, 16-bit at 30 fps (we're guessing this is the depth camera), 640 x 480, 32-bit color at 30 fps (yeah, this is the color one), and 16-bit audio at 16 kHz
Kinect detailed in newly precise tech specs -- Engadget

Kuinka tuo taustatanssijoiden seuranta toimii? liikkeet otetaan suoraan, vai että kone vain tarkistaa onko siinä paikalla joku ihminen ja lisää sitten AI-kontrolloidun tanssijan?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Sitten jää sivuttaisliike pois kokonaan.

Streiffi esim. C/Z. Mutta joku peliä tuoreemmalti pelannut tietäisi varmaan paremmin.

Sitten on tietenkin vielä eri asia, miten optiot on toteutettu Conduit 2:ssa Motionplussan kanssa, eli onko otettu mallia esim. Red Steel 2:sta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

itse en noista wiin FPS-toteutuksista niin lämpene, tuntuvat hieman kankeahkoilta (jos haluat kääntyä niin käännä ohjain sivuun ruudusta , ja kun käännös on tehty niin sitten vasta voi alkaa sihtailla).

Itse odotan KZ3:lta aika paljon, jos saisivat toimimaan siten että tähtäin on lukittu keskelle ruutua ja ohjaus toimi vähän enemmän kuin hiirellä...
Tuo keskelle lukittuminen ei ole mahdollista, koska Wiimotea/Movea ei pysty hiiren tapaan "looppaamaan". Tällä siis tarkoitan sitä jatkuvaa hiiren irrottamista maasta, ja uudelleen keskittämistä.

Aika lähelle tuota keskelle lukittamista kuitenkin pääsee, kun häivyttää nk. deadzonen kokoonaan. Tällöin hahmo kääntyy jo pienimmästäkin kursorin liikkeestä, ja ohjaus on tällöin aivan käsittämättömän sujuvaa, kun tuota "näkymätöntä kääntymisrajaa" ei ole. Tähän päälle kun vielä asetat kääntymisnopeuden maksimiin, niin tuota mainitsemaasi "käänny ja sitten vasta sihtaa" -ongelmaa ei pitäisi tulla vastaan. Itse pidän deadzonen aina minimissä, mutta ainakaan toistaiseksi omat taidot ei vielä riitä maksimi kääntymisnopeuteen ja kursorin tarkkuuteen. On se vaan niin hemmetin nopea :cool:

Jos vain rahatilanne antaa periksi, ja Moven FPS-pelien tuki saadaan kohdilleen, niin minä ainakin harkitsen vielä vakavasti myös PS3:n hankkimista räiskintäpeli konsolikseni. Muussa tapauksessa pysyttelen Wiissä ja PC:ssä.

Tässä vielä hyvä arvostelu jossa selostetaan kuinka tuo kontrollien kustomointi Wiillä käytännössä toimii. (3:45 - 5:50)
 
Ylös Bottom