Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Asiahan on juurikin päinvastoin. Wiimotea ja Movea rajoittaa se, että ne toimivat vain kyseistä tekniikkaa varten suunnitellun erikoisohjaimen kanssa ja niiden pelit joudutaan suunnittelemaan tämän rajoituksen mukaisesti.

Kinect toimii minkä tahansa XO-ohjaimen kanssa, myös sen peruspädin.

Kuten toimii myös PSEye, ihan samalla tavalla voidaan hyödyntää head trackingia sun muita kivoja juttuja ihan perus webbikameralla. GT5 esimerkkinä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

ihan samalla tavalla voidaan hyödyntää head trackingia sun muita kivoja juttuja

Tuskinpa sentään ihan samalla tasolla, kun Move vaatii kunnolla toimiakseen ohjainten värikkäät valopallot, joita seurailla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuskinpa sentään ihan samalla tasolla, kun Move vaatii kunnolla toimiakseen ohjainten värikkäät valopallot, joita seurailla.
Juuri näin. Olen käsittänyt, että tällaiset yhdistelmät toimivat: 3D + headtracking ja 3D + Move/Navi-kapulat. Mutta headtracking + Move/Navi-kapulat yhdessä ei toimisi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuskinpa sentään ihan samalla tasolla, kun Move vaatii kunnolla toimiakseen ohjainten värikkäät valopallot, joita seurailla.



Ei siinä tarvi mitään fosforipalleja kasvattaa leukaan että toimii head tracking.

Juuri näin. Olen käsittänyt, että tällaiset yhdistelmät toimivat: 3D + headtracking ja 3D + Move/Navi-kapulat. Mutta headtracking + Move/Navi-kapulat yhdessä ei toimisi.

monestihan on ollut käytössä move+head tracking tech demoissa... kyseessä oli se ropotti ruttus demo jossa movella ohjattiin käsiä ja head trackingilla vartalon sijaintia tilassa.

http://www.youtube.com/watch?v=1S0wWoDz9nQ
kohdasta 0:30 alkaa
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Näin juuri. Hyvät/parhaat puolet molempiin pelityyleihin. Tanssahteluihin ja muihin kasuaalileikkeihin Kinect. Raskaan sarjan mättöihin jämäkkä padi.

Väärin. Raskaan sarjan peleihin kelpaavat vallan mainiosti myös Mote-Nuntsa tai Move-Subcontroller kombot. Minipeleihin sitten nämä pelkät kamerakontrollit aka Kinect.

Head Trackingin toki haluaisin toimimaan kaikille konsoleille (tai vaikka PC:lle). Olisiko hieman siistiä katsoa nurkan taakse pelkkää päätä kallistamalla. Tai kurkata bunkkerista kurottamalla päätään hieman ylöspäin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eikös headtracking toimi PC:llä melkein millä tahansa pilipali-webcamilla kunhan vain lataa oikeat ajurit (+mahdollisesti joku erikoissofta)? Pelissä varmaan kanssa pitää olla sille tuki olemassa, tiedäppä sitten kun en ole koskaan itse moista koittanut ja en nyt aivan varmaksi muista.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eiköhän tuo linkkisi aika lailla vain vahvista sen, että Moven kameraperusteinen hahmontunnistus on melkoisen kaukana Kinectin suorituskyvystä. Tuskinpa väriä vaihtavia valtavia valopallukoita lisättiin Move-ohjaimiin ainakaan ihan pelkästään esteettisistä syistä...

No herranjestas kun on vaikeaa. Kyseessä oli head tracking eikä hahmontunnistus.
:rolleyes:

Ainakin käsien tunnistus on valovuosia kinetciä edellä move kapuloilla, ei ollut mitään väpätyksiä tai muljahteluja. Kun miettii että millä me kädelliset eniten vuorovaikutetaan ympäristöön niin sanoisin että move on toimivampi ratkaisu, siitä huolimatta että kinectissä löytyy koko vartalon tunnistus.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ainakin käsien tunnistus on valovuosia kinetciä edellä move kapuloilla, ei ollut mitään väpätyksiä tai muljahteluja.
Minulta on ilmeisesti mennyt jotain todella suurta ohi. Move siis tunnistaa nykyään käsiä!
Kun miettii että millä me kädelliset eniten vuorovaikutetaan ympäristöön niin sanoisin että move on toimivampi ratkaisu, siitä huolimatta että kinectissä löytyy koko vartalon tunnistus.
Eihän tästä ollut tällä kertaa ollenkaan kyse, vaan absurdista (vaikkakin jo ihmeellisen tutuksi tulleesta) väitteestäsi, että PSEyeä voidaan hyödyntää ihan samalla tavalla kuin Kinectiä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Minulta on ilmeisesti mennyt jotain todella suurta ohi. Move siis tunnistaa nykyään käsiä!

Onelinerit jatkuu, tajuat kyllä mitä tarkoitin vaikka väärin sen ilmaisinkin. Ei oikeasti tarvitse tarttua joka postaukseen joista jotain ilkkumista löytyy.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Onelinerit jatkuu, tajuat kyllä mitä tarkoitin vaikka väärin sen ilmaisinkin. Ei oikeasti tarvitse tarttua joka postaukseen joista jotain ilkkumista löytyy.

Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, mutta kun koko vertaus oli väärä. Ei PSEyen/Moven pistetunnistuksella ole mitään tekemistä kehontunnistuksen kanssa, jolloin ei voi sanoa, että Moven tunnistus olisi tässä mielessä valovuosia Kinectin tunnistusta edellä.

Tartun kyllä virheellisiin postauksiin aina kun niitä satun näkemään ja kun jaksan niihin vastata. Ilkkumista toki harrastan, mutta vain tarkasti harkittuna tapauksissa, joissa katson tämän oikeutetuksi. Onelineriksi en taas äskeistä viestiäni missään tapauksessa laske. Koko termi on kärsinyt melkoisen inflaation, kun sitä tunnutaan käyttävän kaikissa tilanteissa, joissa toisen viesti ei miellytä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tartun kyllä virheellisiin postauksiin aina kun niitä satun näkemään ja kun jaksan niihin vastata. Ilkkumista toki harrastan, mutta vain tarkasti harkittuna tapauksissa, joissa katson tämän oikeutetuksi. Onelineriksi en taas äskeistä viestiäni missään tapauksessa laske. Koko termi on kärsinyt melkoisen inflaation, kun sitä tunnutaan käyttävän kaikissa tilanteissa, joissa toisen viesti ei miellytä.

Totta tosiaan! "Virheellisiin" viesteihin, tai viesteihin, jossa asia on ilmaistu epäselvästi, pitääkin tarttua ja selventää, mitä todellisuudessa on tarkoitettu, mutta on aivan turhaa harrastaa ilkkumista ja täysin turhia "sarkastisia huumori onelinereita", jotka eivät tuo keskusteluun mitään, vaan korkeintaan ärsyttävät muita keskustelijoita ja johtavat keskustelun sivu-urille.

Onko sen oman mielipiteen ilmaiseminen asiallisesti, ärsyttämättä ja ilkkumatta tarkoituksellisesti muita, oikeasti niin kauhean vaikeaa?

Ja mitä tulee itse asiaan, niin perehtymättä sen suuremmin laitteiden tekniikkaan, niin Kinetic ja PSEye perustuvat suurinpiirtein samaan tekniikkaan, molemmissa käytetään kameratunnistusta. Hiuksia voidaan toki halkoa, että millainen xyz-koordinaatisto missäkin laitteessa on, mutta ehkä se tarkka vertailu kannattaisi tehdä sitten, kun molempia laitteita on oikeasti mahdollista testata itse?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ja mitä tulee itse asiaan, niin perehtymättä sen suuremmin laitteiden tekniikkaan, niin Kinetic ja PSEye perustuvat suurinpiirtein samaan tekniikkaan, molemmissa käytetään kameratunnistusta.

Jumitat nyt mielestäni liikaa tuohon "kamera" -sanaan.

Move käyttää tavallista webcamia kuvantunnistukseen, ja kapuloiden sisäisiä liikesensoreita asennon tunnistamiseen.

Kinect käyttää tavallista webcamia kuvantunnistukseen ja infrapunakeilaamista muodontunnistamiseen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Smirre sanoi:
Näin juuri. Hyvät/parhaat puolet molempiin pelityyleihin. Tanssahteluihin ja muihin kasuaalileikkeihin Kinect. Raskaan sarjan mättöihin jämäkkä padi.

Microsoft uskoo kovispelaajien ostavan Kinectin ensimmäisenä:
Microsoft: 'Hard-core' will be first to buy Kinect | The Digital Home - CNET News

Head tracking -optiota suunniteltiin muuten jo Wiin Boom Bloxiin (2008). Head trackingin Wiin kapulalla ja parilla IR-ledillä kehittänyt Johnny Chung Lee napattiin Kinectin kehittämistiimiin.

YouTube - Head Tracking for Desktop VR Displays using the WiiRemote
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Pachter tiivistää Moven hinnaston: se on kuluttajalle sekava.

Jos omistaa PSeye:n, voi ostaa Moven $50. Jos ei ole ennestään Eye:ta niin tarvitaan molemmat, hintaan $80. Jos ostetaan pelibundle niin Move+PSeye+peli maksaa $100. Sitten mahdollisesti tarvitaan vielä Navi-ohjain, jolloin paketti kustantaa $130. Sitten huomataan, että nyrkkeilypeli vaatii kaksi Movea. Tässä vaiheessa ollaan lyöty tiskiin $180.

Move hässäkän hinta on siis jotain väliltä $50-180. Jouluaattona monesta paketista kaivetaan esille palanen Movea, mutta luultavasti ei kaikkea. Jos tätä kuviota ei selkeytetä, voidaan jo veikkailla miten moni jenkkipoika haastaa Sonyn oikeuteen joulupyhien pilaamisesta. :p

Tätä vasten voi palautetta mieliin Kinectin hinnasta nousseen älämölön. Eikä hinta ole vieläkään selvillä.


Aika rohkea lausunto. Onkohan tässä takana jotain sellaista, että HC-miehet ikäänkuin esittelisi/hehkuttaisi Kinectia taviksille, jotka sitten rientää Walmarttiin. (vaikka tätä ei sanota)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei siinä mitään, kyllä Movenkin Socom hommat tulee failaamaan, ei vakuuta yhtään se homma videoista päätellen mutta toivottavasti olen totaalisen väärässä?

Väitän kaiken nähdyn jälkeen Socomin myyvän Movea jo nyt. Sony iskee suoraan hc-pelaajien ytimeen ja mitään kaihtamatta tuo uuden ohjaimen sinne minne sen olisi uskonut viimeisimpänä ilmestyvän. Zipper tuskin menee hukkaamaan näin merkittävää brändiä kevyellä teippaamisella. Emme ole nähneet suurieleistä vispaamista trendikkäässä seurassa, puhtaan valkoisissa olohuoneissa. Päinvastoin. Siellä on istunut yksin pelaaja, katse tarkasti ruudulla ja sormet visusti napeilla.

Tämä, jos mikä luo uskoa huomiseen :D

 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Onkohan tässä takana jotain sellaista, että HC-miehet ikäänkuin esittelisi/hehkuttaisi Kinectia taviksille, jotka sitten rientää Walmarttiin. (vaikka tätä ei sanota)

Minkä ihmeen konsolin julkaisusta Microsoft olisi voinut saada tällaista päähänsä? ;)

Nämä sekavat hinnoitteluongelmat ja spekulaatiot markkinamenestyksestä eivät aukene kovin tehokkaasti ennen kuin laitteet ovat oikeasti kauppojen hyllyillä. Henkilökohtaisesti olisin yllättynyt, jos suosio tulee olemaan erityisen suurta. Move-konsolibundlen tapaiset pakettiratkaisut auttavat asiaa, mutta Sonyn järjestelmän erillisten osien hässäkkä ei siltikään aukene kovin helpolla.

Myös lisälaiteratkaisujen elinkaari mietityttää: konsolisukupolvi on nyt 4 - 5 vuotta vanha, ja uusia laitteita povaillaan vuosille 2011 - 2012. Vuoden 2010 lopulla julkaistuille ohjaimille ei synny kovin edullista itämisaikaa, ja valmistajien oma huomio myös siirtynee uusiin konsoleihin, jotka vaativat pelillistä ja markkinointipanostusta, sekä mahdollisesti sisältävät kehittyneempää liiketunnistusteknologiaa. Seuraavan sukupolven liiketunnistusteknologia ei välttämättä ole täysin yhteensopivaa nyt lisälaitteina julkaistujen ohjaimien kanssa, vaikka täyttä taaksepäinyhteensopivuutta sopisikin odottaa. Aikaa ei ole tarpeeksi markkinoiden ja aikaa vaativan pelinkehityksen kypsymiseen, joten näiden lisälaitejulkaisujen pitää myydä itsensä pitkälti julkaisupeleillä. Jos suosio ei lähde silloin välittömästi nousemaan, laitteet tuskin lyövät itseään sen jälkeen enää läpi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Myös lisälaiteratkaisujen elinkaari mietityttää: konsolisukupolvi on nyt 4 - 5 vuotta vanha, ja uusia laitteita povaillaan vuosille 2011 - 2012. Vuoden 2010 lopulla julkaistuille ohjaimille ei synny kovin edullista itämisaikaa.

Tuossa kohtaa olen eri mieltä, Nintendo saattaa julkaista uuden konsolin tuona aikana mutta veikkaan että MS/Sony julkistaa uusia konsoleita vasta joskus 2012-1013 ja julkaisu 2013-2014.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tämä, jos mikä luo uskoa huomiseen :D
Tässä kohtaa täytyy nostaa esiin, että tuossa videossa esitellyt kontrollit olivat aivan karmeat. Siis asetuksiltaan. Osoitinta sai liikuttaa ihan järkyttävän määrän ennenkuin ukon kuvakulma alkaa kääntymään. Toivottavasti Sony ymmärtää antaa vähintään yhtä kattavat säätömahdollisuudet kuin Call of Duty: World at Warin Wii -versiossa.

Nuo komentamisominaisuudet näyttivät kyllä ihan kivoilta, mutta nekin onnistuvat 100-varmasti myös DualShock3 -ohjaimella. Muilta osin tuota videota voi käyttää vain demonstroimaan, kuinka liiketunnistuskontrollit voi tehdä väärin.
 
Ylös Bottom