Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tässä kohtaa täytyy nostaa esiin, että tuossa videossa esitellyt kontrollit olivat aivan karmeat. Siis asetuksiltaan. Osoitinta sai liikuttaa ihan järkyttävän määrän ennenkuin ukon kuvakulma alkaa kääntymään. Toivottavasti Sony ymmärtää antaa vähintään yhtä kattavat säätömahdollisuudet kuin Call of Duty: World at Warin Wii -versiossa.

E3 demossa ei ilmeisesti ollut kovin paljoa säätövaraa:
Overall, the Move controls felt very responsive, especially when you set it to the expert "Super Soldier" setting - there are three sensitivity settings in total. The middle "Weekend Warrior" setting is likely best for testing out Move because it provides some aim assistance, which helps limit the inevitable unwieldy motions when learning to use Move. Motion controls have generally been considered gimmicky within the hardcore shooter crowd, however, SOCOM 4's implementation proves that it's a viable option.
SOCOM 4 With PlayStation Move Hands-On Preview - Socom Union - Socom News, Music, Guides & More

Vähän samaa hakemista oli dual analog FPS pelien alkuaikoina, paljon vaikeita kontrolliskeemoja ja tämän päivän standardin kontrollien kehittelyyn meni muutama yritys. Samaa voi odottaa movelta, ensimmäiset räiskintäkontrollit saattavat tuntua vähän kankeilta. Tottakai myös tottumiskysymys, mutta osansa on pelien säädöilläkin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Samaa voi odottaa movelta, ensimmäiset räiskintäkontrollit saattavat tuntua vähän kankeilta.
Täysin uuden ohjaustavan tapauksessa näin olisikin, mutta tässä tapauksessa vastaavanlainen ohjain on ollut markkinoilla jo monta vuotta. Ja kun Wiille on valmiiksi ilmestynyt nimikkeitä kuten The Conduit ja Call of Duty (pelejä jotka asettivat liiketunnistusräiskinnöille standardit), niin minä en ainakaan odottaisi Movelta yhtään sen vähempää. Ja kun kyseessä on Sonyn virallisesti lanseeraama lisälaite, se vain korostaa asian tärkeyttä.

EDIT: Hieman erilaisen tekniikan suhteen vastaantulevat ongelmat kyllä ymmärrän, mutta kontrollien kustomointi ei tuohon varsinaisesti liity. Se voidaan laskea mielestäni jo pelilliseksi ominaisuudeksi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Täysin uuden ohjaustavan tapauksessa näin olisikin, mutta tässä tapauksessa vastaavanlainen ohjain on ollut markkinoilla jo monta vuotta. Ja kun Wiille on valmiiksi ilmestynyt nimikkeitä kuten The Conduit ja Call of Duty (pelejä jotka asettivat liiketunnistusräiskinnöille standardit), niin minä en ainakaan odottaisi Movelta yhtään sen vähempää. Ja kun kyseessä on Sonyn virallisesti lanseeraama lisälaite, se vain korostaa asian tärkeyttä.

EDIT: Hieman erilaisen tekniikan suhteen vastaantulevat ongelmat kyllä ymmärrän, mutta kontrollien kustomointi ei tuohon varsinaisesti liity. Se voidaan laskea mielestäni jo pelilliseksi ominaisuudeksi.

itse en noista wiin FPS-toteutuksista niin lämpene, tuntuvat hieman kankeahkoilta (jos haluat kääntyä niin käännä ohjain sivuun ruudusta , ja kun käännös on tehty niin sitten vasta voi alkaa sihtailla). Tässä kohtaa ehkä tekniikka antaa pientä etua movelle, koska träkkäys ei rajoitu sensor barin tapaan pienelle alueelle vaan ohjaimen voi kääntää vaikka 90 astetta ja träkkäys toimii. Itse odotan KZ3:lta aika paljon, jos saisivat toimimaan siten että tähtäin on lukittu keskelle ruutua ja ohjaus toimi vähän enemmän kuin hiirellä... vähän samaan tapaan kuin novint falcon tai sixense toteutus. Toivossa on vielä hyvä elää, kunnes ne toiveet murskataan :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

itse en noista wiin FPS-toteutuksista niin lämpene, tuntuvat hieman kankeahkoilta (jos haluat kääntyä niin käännä ohjain sivuun ruudusta , ja kun käännös on tehty niin sitten vasta voi alkaa sihtailla). Tässä kohtaa ehkä tekniikka antaa pientä etua movelle, koska träkkäys ei rajoitu sensor barin tapaan pienelle alueelle vaan ohjaimen voi kääntää vaikka 90 astetta ja träkkäys toimii. Itse odotan KZ3:lta aika paljon, jos saisivat toimimaan siten että tähtäin on lukittu keskelle ruutua ja ohjaus toimi vähän enemmän kuin hiirellä... vähän samaan tapaan kuin novint falcon tai sixense toteutus. Toivossa on vielä hyvä elää, kunnes ne toiveet murskataan :D

Jos otetaan Wii-vertailussa huomioon motion+ palikka, niin sillä voi tehdä tuon helposti, ja kuulemma niin jo tehdäänkin (Red Steel 2 esimerkiksi). Eli kun kursori häipyy näytöltä, käytetään motion+:n sensoreita havaitsemaan kapulan liike, joka on tarpeeksi tarkkaa kun tähtäintä ei käytetä.

Moven tapauksessa kovasti odotan toimiiko sillä oikea tähtäily, vai onko homma kapulan "liikuttelua virtuaalisessa laatikossa"
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

The Conduitissa taisi myös olla asetus että kääntymisen sai mapattua Nuntsaan, vai muistanko väärin?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

The Conduitissa taisi myös olla asetus että kääntymisen sai mapattua Nuntsaan, vai muistanko väärin?
Sitten jää sivuttaisliike pois kokonaan.


Engadget on laittanut taas juttua kinectistä, tällä kertaa spekseistä on saatu uutta tietoa:
-Field of view is relatively limited, something we could sense when spending time with Kinect at E3. The unit sees 57 degrees of horizontal and 43 degrees of vertical, with a 27 degree physical tilt to keep you in the action.

-Depth of view is similarly strict, ranging from 4 feet to 11.5 feet. (1,5m - 3,5m)
Skeletal tracking is limited to two active players at a time, as we knew, but the system can at least keep its eye on up to six people at once -- like that totally optional pair of backup dancers in Dance Central.

-Resolution, because we know you were wondering, is detailed as well: 320 x 240, 16-bit at 30 fps (we're guessing this is the depth camera), 640 x 480, 32-bit color at 30 fps (yeah, this is the color one), and 16-bit audio at 16 kHz
Kinect detailed in newly precise tech specs -- Engadget

Kuinka tuo taustatanssijoiden seuranta toimii? liikkeet otetaan suoraan, vai että kone vain tarkistaa onko siinä paikalla joku ihminen ja lisää sitten AI-kontrolloidun tanssijan?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Sitten jää sivuttaisliike pois kokonaan.

Streiffi esim. C/Z. Mutta joku peliä tuoreemmalti pelannut tietäisi varmaan paremmin.

Sitten on tietenkin vielä eri asia, miten optiot on toteutettu Conduit 2:ssa Motionplussan kanssa, eli onko otettu mallia esim. Red Steel 2:sta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

itse en noista wiin FPS-toteutuksista niin lämpene, tuntuvat hieman kankeahkoilta (jos haluat kääntyä niin käännä ohjain sivuun ruudusta , ja kun käännös on tehty niin sitten vasta voi alkaa sihtailla).

Itse odotan KZ3:lta aika paljon, jos saisivat toimimaan siten että tähtäin on lukittu keskelle ruutua ja ohjaus toimi vähän enemmän kuin hiirellä...
Tuo keskelle lukittuminen ei ole mahdollista, koska Wiimotea/Movea ei pysty hiiren tapaan "looppaamaan". Tällä siis tarkoitan sitä jatkuvaa hiiren irrottamista maasta, ja uudelleen keskittämistä.

Aika lähelle tuota keskelle lukittamista kuitenkin pääsee, kun häivyttää nk. deadzonen kokoonaan. Tällöin hahmo kääntyy jo pienimmästäkin kursorin liikkeestä, ja ohjaus on tällöin aivan käsittämättömän sujuvaa, kun tuota "näkymätöntä kääntymisrajaa" ei ole. Tähän päälle kun vielä asetat kääntymisnopeuden maksimiin, niin tuota mainitsemaasi "käänny ja sitten vasta sihtaa" -ongelmaa ei pitäisi tulla vastaan. Itse pidän deadzonen aina minimissä, mutta ainakaan toistaiseksi omat taidot ei vielä riitä maksimi kääntymisnopeuteen ja kursorin tarkkuuteen. On se vaan niin hemmetin nopea :cool:

Jos vain rahatilanne antaa periksi, ja Moven FPS-pelien tuki saadaan kohdilleen, niin minä ainakin harkitsen vielä vakavasti myös PS3:n hankkimista räiskintäpeli konsolikseni. Muussa tapauksessa pysyttelen Wiissä ja PC:ssä.

Tässä vielä hyvä arvostelu jossa selostetaan kuinka tuo kontrollien kustomointi Wiillä käytännössä toimii. (3:45 - 5:50)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Heavy Rainin lykättyjen ja/tai peruutettujen DLC-jaksojen tapaus kertoo, minkälaista panostusta liiketunnistustuki vaatii:

The good news is that Quantic Dream's moody adventure game for the PlayStation 3, Heavy Rain, is going to fully support the PlayStation Move motion controller when it launches later this year. The bad news is that decision's impact.

Quantic Dream CEO David Cage says that the three individual hour-long episodes planned for the game are on the backburner until Move is fully integrated. "Unfortunately, Sony preferred to ask us to focus on Move to support the device rather than on creating new content," Cage told NowGamer.

Liiketunnistustuki vaatii suureltakin tiimiltä aikaa ja vaivaa kunnolliseen toteutukseen. Vanhojen pelien sovittamisessa uudelle ohjaukselle menee aikansa, eikä uusia pelejä kunnollisella liikeohjauksella voi heittää markkinoille liukuhihnatahtia. Ja tässä on sentään kyse valmiista pelistä, jossa ei enää jouduta keskittymään aikaavievään grafiikanluontiin ja muuhun kehitykseen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ja tässä on sentään kyse valmiista pelistä, jossa ei enää jouduta keskittymään aikaavievään grafiikanluontiin ja muuhun kehitykseen.

Niinpä. Itse olisin ottanut paljon ennemmin lisäsisältöä kuin Move tuen Heavy Rainiin. Ensimmäinen lisäepisodi kun oli kuitenkin ihan viihdyttävä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Liiketunnistustuki vaatii suureltakin tiimiltä aikaa ja vaivaa kunnolliseen toteutukseen. Vanhojen pelien sovittamisessa uudelle ohjaukselle menee aikansa, eikä uusia pelejä kunnollisella liikeohjauksella voi heittää markkinoille liukuhihnatahtia. Ja tässä on sentään kyse valmiista pelistä, jossa ei enää jouduta keskittymään aikaavievään grafiikanluontiin ja muuhun kehitykseen.

Tosin missään ei taida olla mainintaa, kuinka suuri osa tiimistä tuota Move-tukea värkkää. Todennäköisesti lisäsisältöäkin oli kaavattu kehittelemään vain osa studion väestä, kun loput keskittyvät jo seuraavaan projektiin Cagen johdolla. Onko Quantic Dreamin koosta yleensäkään minkäänlaisia lukuja tiedossa?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tosin missään ei taida olla mainintaa, kuinka suuri osa tiimistä tuota Move-tukea värkkää. Todennäköisesti lisäsisältöäkin oli kaavattu kehittelemään vain osa studion väestä, kun loput keskittyvät jo seuraavaan projektiin Cagen johdolla. Onko Quantic Dreamin koosta yleensäkään minkäänlaisia lukuja tiedossa?

Varmasti aika pieni studio, suuri osa grafiikoista yms on ulkoistettu jonnekin kiinaan tms.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Heavy Rainin grafiikathan tehtiin pitkälti studion ulkopuolisella työvoimalla, mutta todennäköisesti melko suuri osa ydintiimistä työskentelee Move-tuen lisäämisessä, muuten DLC-kappaleita ei olisi jouduttu lykkäämään. Paras optio olisi, jos Move-päivityksen yhteyteen kuitenkin saataisiin vaikka yksi DLC-kappale samalla valmiiksi.

Tämä kuitenkin pistää mietityttämään pienempien pelien suhteen. Esim. Mushroom Wars voisi hyötyä todella paljon Movesta, mutta löytyykö Creatilla resursseja pelin päivittämiseen?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Liiketunnistuskuulumisia maailmalta.

Ubisoft esitteli liikeohjausominaisuuksia R.U.S.E:sta. Itseä mietityttää tuo "wagglen" käyttö menun tuomiseen esiin yms. Toki tuo voi muuttua, kun move-tuki on ollut kehityksessä vasta reilun kuukauden.
R.U.S.E. PS Move support confirmed PlayStation 3 News - Page 1 | Eurogamer.net

Epic gamesin Mark Rein kuvailee Kinectiä kokeiluksi, toivottavasti MS ei ajattele ihan näin sentään.
Kinect is an experiment
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ubisoft esitteli liikeohjausominaisuuksia R.U.S.E:sta. Itseä mietityttää tuo "wagglen" käyttö menun tuomiseen esiin yms. Toki tuo voi muuttua, kun move-tuki on ollut kehityksessä vasta reilun kuukauden.
R.U.S.E. PS Move support confirmed PlayStation 3 News - Page 1 | Eurogamer.net

R.U.S.E.:een ei saada tosiaan Kinect-tukea, kun kehittäjien mukaan pelaaminen vaatii seisomista. "This is bad, real bad" sanoisi Halo 2:n random-jääkäri viereisen avaruusaseman räjähtäessä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Jos tuo R.U.S.E toimii hyvin Moven kanssa sittenkin kun se päätyy arvosteltavaksi ja ennen kaikkea itse pelikin on hyvä, niin siinäpä oisi eka konsoli-RTS jota saisi pelitettyä ehkä lähes PC:n hiiren tasoisella nopeudella. Red alert 3 aikoinaan hommasin Pleikkarille mutta sen pelimekaniikka ontui sen verran, että tympäännyin peliin nopeasti. Move näyttää saaneen aika hyvän vastaanoton pelinkehittäjien silmissä, joka toivon mukaan johtaa siihen, että sille tulee paljon kunnollista sälää.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Bonus Roundissa on aika hyvää keskustelua liiketunnistusohjauksesta: Bonus Round: Episode 407 - Part 1

Eipä noilla core-gamereilla paljon positiivista sanottavaa ollut Kinectistä tai Movesta. Move on vähiten huono liiketunnistusohjain ja Dance Central on vähiten huono Kinect-peli.

Itse odotan oikeastaan tällä hetkellä vain RUSEa. Jos se onnistuu, niin Move on hyvä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Itsellä on Annosta wiillä kokemusta ja muita reaaliaikaisia strategiapelejä ovat PES ja battallion wars 2. Kyllä se osoitustoiminto oikeasti toimii, ja hankala kuvitella että move olisi jotenkin ryssitty verrattuna wiimoteen.

Tätä keskustelua kun seuraa niin huomaa että ihmiset on oikeastaan aika pihalla tästä asiasta. Wiimotella on tehty asiat oikein jo parin vuoden ajan, mutta se on nähtävästi monelta mennyt ohi. Ainakin itse olen varma siitä, että Move+socom on onnistunut yhdistelmä. Osoitintoiminto tuo lisää tuoreutta ja tekemisen meininkiä räiskintägenreen. RTS on toinen missä ei voi mennä vikaan+muutama urheilugenre.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ainakin itse olen varma siitä, että Move+socom on onnistunut yhdistelmä. Osoitintoiminto tuo lisää tuoreutta ja tekemisen meininkiä räiskintägenreen. RTS on toinen missä ei voi mennä vikaan+muutama urheilugenre.

Ei pidä myöskään unohtaa muinaisen pistooleilla pelattujen raideräiskintöjen paluu Moven myötä. Sieltä on tulossa Time Crisisiä ja The Shootia esimerkkeinä.

Tärkeintä on kuitenkin se, ettei Movea pakkosyötetä ainoana oikeana ohjauksena, vaan padi kulkee kuten tähänkin asti. Move avaa nyt uusia latuja ja on rinnalla vaihtoehtona.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei pidä myöskään unohtaa muinaisen pistooleilla pelattujen raideräiskintöjen paluu Moven myötä. Sieltä on tulossa Time Crisisiä ja The Shootia esimerkkeinä.

House of the Dead Overkill, Dead Space Extraction, Resident Evil: Umbrella Chronicles & Darkside Chronicles, Ghost Squad, Sin & Punishment: Successor of the Skies, Zombie Panic in Wonderland, Gunblade NY & LA Machineguns...

Jaa että Moven myötä? ;)

Tärkeintä on kuitenkin se, ettei Movea pakkosyötetä ainoana oikeana ohjauksena, vaan padi kulkee kuten tähänkin asti. Move avaa nyt uusia latuja ja on rinnalla vaihtoehtona.

Classic Controller Pro näyttää, millä konsolilla on sekä liike- että padiohjainten paras edustus suvereenisti hallussaan.
 
Ylös Bottom