Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Wiimote onkin hassu veijari. Nimittäin kun ohjain on suunnattu suoraan IR-lähettimiä päin voidaan syvyydellä leikkiä vaikka biljardissa. Mutta auta armias kun suunnataan ohjain johonkin muuhun suuntaan että lähetin katoaa moten näköpiiristä. Silloin joudutaankin kaikki laskemaan ohjaimen kiihtyvyyksistä ja olettamaan miten syvyys muuttuu. Missä ovat pelit jotka seuraavat pelaajan kädenliikettä orjallisesti? Tähän mennessä liike vain käynnistää valmiin animaation, joka on vaivalloinen vastine napin painallukselle. Pöytätennis vastineet konsoleilla kertovat hyvinkin paljon miten Move ja Wiimote suoriutuvat syvyyksien esiintuomisesta.
Wii Sports Resort muun muassa on osoittanut muutamilla peleillään että pelkillä kiihtyvyyssensoreilla päästään riittävään tarkkuuteen. Varsinkin jousiammunta seuraa ohjaimen sijaintia hyvinkin tarkasti. Kannattaa pelata näitä pelejä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect pääsee loistamaan edukseen EA:n Sports Active 2.0:n kohdalla. Siellä käsi- ja jalkasensorit on korvattu kameralla ja jäljellä on vain ranteen ympärille köytetty sykemittari. Lisäksi navigointiin voidaan käyttää ääntä ja kehon liikkeitä. Mielenkiintoista nähdä, mitä muuta lisäarvoa saavat tätä kautta luotua muuten multiplatteriin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect myös muihin laitteisiin:

Some HTPCs will be getting the new tech by the end of 2010, and at least one cable company wants it in a gesture-controlled box by summer 2011, according PrimeSense VP Adi Berenson, who spoke with Engadget. PrimeSense's master plan, however, involved standardizing their gesture controls across the entertainment industry, so you may hear about other appearances in the near future.

Lähde: MTV Multiplayer

En tosin ymmärrä, miksi tässä puhutaan PrimeSensestä omana lafkanaan, sillä kyseinen firmahan on Microsoftin omistuksessa.

EDIT. Eipä tosiaan olekaan, vaan MS on ostanut 3VD Systemsin, mutta PrimeSenseltä vain teknologian.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Olet edelleen täysin väärässä. Kolmiulotteinen kuva on kolmiulotteinen kuva, eikä tällä esimerkilläsi ole sen kanssa mitään tekemistä. Kolme ulottuvuutta = kolmiulotteinen.

No kun ei. Johan selitin miten tekniikat toimivat ja mitä eroa niilläon ja silti vain väität vastaan etkä edes mitään tukea sanomillesi. Vai onelineria ja vastaan väittämistä

En ole väittänyt muuta missään muualla kuin ehkä omassa todellisuudessasi.

Jaa? "On toki totta, että Kinect lukee käyttäjästä vain sen toisen puolen, mutta kuten useimmat jo varmasti hoksasivat, tämä riittää täysin, eikä eroa "oikeaan" kuvaan ole."
Väität Kinectin näkevän 3Dnä ja sitten sanot sen kuvaavan vain toisen puolen. Ne on kaksi täysin eriasiaa -> kanta muuttunut Kinectistä. Tosin, nyt huomasin ylimmästä lainauksesta ettet edes tiedä 3Dn eroja, minun virheeni kun en heti tajunnut.

Kämmenselkä on tietysti hyvin essentiaalinen osa tiikerin hemmoittelua, mutta tarkoitatko tosiaan, että tuossa Kinectimals-esityksessä muodostettiin käyttäjän käden 3D-malli? Eiköhän se ole ihan valmiiksi määritelty, hei. Miksi ihmeessä pitäisi kikkailla selän taakse pudonneen pallon kanssa? Aivan naurettavan absurdia.

Esimerkkejä miksi Kinect ei näe 3-ulotteista mallia pelaajasta ja kuinka kaikki näkymätön joudutaan arvioimaan oletetun luuranko mallin perusteella. En todellakaan, kirjoittanut että Kinectimals skannaisi pelaajan kädet peliin. Eihän se edes pysty siihen, se oli esimerkki siitä ettei Kinect kuvaa mitään 3Dnä, koska pelaajan kädet eivät näyttäisi todellakaan siltä, vaan lähinnä pyöreähköltä möykyltä. Kinecftimalsin kädenliikkeetkään eivät seuraa pelaajan käsiä vaan sekin on purkitettua animaatiota niin kauan kuin käsiä jaksaa vatkata. Niin, yhtä naurettavaan absurdia on napata nuoli selän takaa, kääntyä sivuttain, pyörähtää. Ja aina katoaa jotain näkyvistä vaikka niissä olisi paljon peleihin sovellettavaa.

Näillä esimerkeillä ei muutenkaan oikein ole varsinaista pohjaa, sillä 1) muodostettuaan mallin osaa ohjelmisto sisällyttää kehon osien paikat, vaikka nämä olisivatkin toistensa tiellä, ja 2) kyseisessä liiketunnistuksessa ei ole oikestaaan mitään väliä, vaikka kamera ei näkisikään sitä selän takana olevaa kättä - tämähän on sama, kuin että piilottelisi Movea tai Wiimotea selän takana ja valittaisi, ettei se toimi.

Ei. 1)Se arvioi missä kohtaa kadotettu osa on, mutta se ei todellakaan osaa arvioida liikutatko kättäsi selän takana koska se ei saa sitä tietoa, se ei näe pelaajaa 3D-mallina. Johan siitä on näkynyt omituisia nytkähtelyitä live demotuksissa. 2)Tämä on itseasiaasa aika hauska juttu silllä Move tai Wiimote eivät välitä jos ovat selän takana. Moveen se toki vaikuttaa enemmän koska valopallo katoaa, mutta edelleen on tietoa saatavissa ohjaimen sijainnista ja asennosta.

Et ole ilmeisesti edelleenkään täysin käsittänyt, mistä Kinectin liikkeentunnistuksessa on kyse. Kamera luo pelaajan luurankomallin kameran ja infrapunaskannauksen avulla, jolloin lukittaa käyttäjän muodon sellaisekseen. On aivan yksi ja sama, mitä siellä taustalla heiluu kalibroinnin jälkeen, kun se malli on yksi ja sama.

Just, käsitystä siitä miten se toimii vai siitä mihin se on tarkoitettu? On parempi alkaa käyttämään samoja vaatteita aina kun pelaat. Tai ole lihomatta tai laihtumatta. Tukankin on parempi olla samanpituinen ja yrittää pitää naaman karvankasvu aisoissa. Toki Kinect on tarkka, kuten on huomattu Ubin fitness pelissä kun sama nainen kutistuu vuorokaudessa. Ei ole todellakaan sama mitä taustalla on, useampi ihminen pistää Kinectin sekaisin.

Jos et vastaa aiheeseen, älä vastaa ollenkaan.

Onelineria jällleen. Luepas quotet uudestaan ihan rauhassa ja muista seuraavan kerran miettiä ennen kuin vastaat tai älä vastaa ollenkaan.

Aivan sama minulle, ilmoitettu tuki on 4 pelaajaa ja sillä mennään kunnes toisin todistetaan.

Jumala on olemassa, niin on ilmoitettu ja sillä mennään kunnes toisin todistetaan. Sori, mutta... Kinect: The company behind the tech explains how it works | Joystiq "But it can only run calculations on two people at a time, just because the processing power required to track all of the body's locations and movements is so great." Jos uskot tilanteen muuttuvan julkaisuun mennessä, vaikka siihen ei kauan ole, niin kiva. Jos saavat useamman kuin kaksi pelaajaa, niin voi vain kuvitella kuinka paljon se on tehoista pois. Jos jos jos, josseilla ei paljon tehdä kun vain kahta pelaajaa on näytetty enimmilllään.

Se on jälleen täysin epäolennaista, onko feikkien käyttö oikein vai väärin. Näin kuitenkin tekivät, eikä sen pitäisi oikeastaan ketään haitata, kun oikeaa materiaalia kamerasta on kuitenkin saatavilla tonneittain.

Niinpä, pistääkin miettimään miksi täytyy feikata. Eikä se ainakaan voi johtua eäsuotuisista live demotuksista kun kaikki jos mikään menee oikein. Epäpelaajiahan se ei haittaa kunhan saa hien päälle ja käsitys peleistä on muutenkin häilyväinen. Pelaajiahan se haittaa kun kun esitetään feikkiä materiaalia, toisin sanoen valehdellaan korvat punaisina mitä Kinectillä voi tehdä. Sen takia tästä onkin hermostuttu kun Kinect ei toimi lähellekään sillä tavalla kuin on esitetty, eivätkä tuollaiset valmisvideot ainakaa uskoa laitteen luotettavuuteen lisää.

Annoin anteeksi? Ei minua Sonyn Killzone 2 -trailerit kiinnosta.

Ok. Parempi olla valittamatta kun jotain vastaavaa sattuu seuraavan kerran.

Väitit silti vielä hetki sitten, että Wiistä ei löydy syvyystunnistusta lainkaan.

Niin? Ei se edelleenkään tee sitä "oikein" kuten kuvasin. Move tietää sen asennosta riippumatta, Wiimote ei. Oikeinpäin osoitettunakin se on kyseenalainen, koska on epätarkka. Sen takia se onkin vekkuli kun se pystytään feikkaamaan tiettyyn pisteeseen asti.


Katsohan vaikka tuo ylläoleva video, ja sitten jälkiruoaksi Wii Sports Resortsin kendomiekkailua. Ei Wiimote ole todellakaan rajoittunut väittämilläsi tavoilla.

Kiihtyvyyksien laskemista jne. sixaxiksella saavutettavissa helposti. Hassusti puuttui kokonaan pistot kendosta. Ei kai se vain johdu siitä että Miin ympärillä on ns. pallo jota kendo miekka ei voi rikkoa sisäänpäin vaan kaikki liikkeet on laitettu pyörimään hahmon ympärillä. Move Sportsin Ping Pong on esimerkiksi täysin mahdoton Wiillä. Tai se peli jossa kasailtiin palikoita.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

No kun ei. Johan selitin miten tekniikat toimivat ja mitä eroa niilläon ja silti vain väität vastaan etkä edes mitään tukea sanomillesi. Vai onelineria ja vastaan väittämistä.
Naamari on ihan yhtä lailla kolmiuloitteinen objekti kuin irtopääkin. En ymmärrä, miksi ihmeessä yrität kyseenalaistaa näin ruohonjuuritason periaatetta. Eri asia on, miten kokonaisvaltaista 3D-tunnistus on, ja tässä mielessä ymmärrän pointtisi. Väittäessäsi, ettei kolmiuloitteinen ole kolmiuloitteista, en kuitenkaan oikein enää tiedä, kannattaako minun edes vaivautua.

Otat nyt selvästi mukaan "onelineria ja vastaan väittämistä!" -kortin, ikäänkuin häivyttääksesi omia virheitäsi. Palataanpa kuitenkin aiheeseen.
minun virheeni kun en heti tajunnut.
Sinun virheesi tosiaan, mutta ei se mitään.
Esimerkkejä miksi Kinect ei näe 3-ulotteista mallia pelaajasta ja kuinka kaikki näkymätön joudutaan arvioimaan oletetun luuranko mallin perusteella. En todellakaan, kirjoittanut että Kinectimals skannaisi pelaajan kädet peliin.
Valitit silti siitä, että Kinectimalsissa näkyvä kämmenselkä ei ole oikea.
Eihän se edes pysty siihen, se oli esimerkki siitä ettei Kinect kuvaa mitään 3Dnä, koska pelaajan kädet eivät näyttäisi todellakaan siltä, vaan lähinnä pyöreähköltä möykyltä.
Ilmeisesti huippuluokan fyysikot ovat viimenkin päätelleet, ettei pyöreähkö möykky olekaan kolmiuloitteinen objekti.
Kinecftimalsin kädenliikkeetkään eivät seuraa pelaajan käsiä vaan sekin on purkitettua animaatiota niin kauan kuin käsiä jaksaa vatkata.
Mielenkiintoisesti todettu, mutta en jaksa enää vääntää tästä sarkastista kuittia: sinulla (eikä minullakaan) ole pienintäkään käsitystä, miten Kinectimals toimii, joten silloin ei kannata mutuilla.
Niin, yhtä naurettavaan absurdia on napata nuoli selän takaa, kääntyä sivuttain, pyörähtää.
Olet aivan oikeassa, ei ole mitään kuviteltavissa olevaa praktista tilannetta, jossa liiketunnistusta käyttäessä tarvitsisi napata nuolta selän takaa. Pyörähtäminen on myös melko absurdia, mutta se oikeastaan onnistuu oikein helpostikin. Sivuttain pelaaminen ei todennäköisesti onnistu, mutta tästä valittaminen taas on sama, kuin kirota sitä, ettei moottoripyörällä voi ajaa väärin päin.
Ei. 1)Se arvioi missä kohtaa kadotettu osa on, mutta se ei todellakaan osaa arvioida liikutatko kättäsi selän takana koska se ei saa sitä tietoa, se ei näe pelaajaa 3D-mallina. Johan siitä on näkynyt omituisia nytkähtelyitä live demotuksissa.
Aivan oikein. Mutta liike selän takana on jälleen täysin tarpeetonta, joka luonnollisesti tekee argumentistasi epäolennaisen.
2)Tämä on itseasiaasa aika hauska juttu silllä Move tai Wiimote eivät välitä jos ovat selän takana. Moveen se toki vaikuttaa enemmän koska valopallo katoaa, mutta edelleen on tietoa saatavissa ohjaimen sijainnista ja asennosta.
Tässä ammut niinsanotusti itseäsi jalkaan, sillä juurihan myönsit, että myös Kinect arvioi näkyvissä olemattoman jäsenen sijaintia ja asentoa. Mutta olet myös varsinaisen sisällön osalta täysin väärässä, Wiimote ja Move kyllä välittävät äärimmäisen paljon, jos ovat estettyjä, sillä tällöin kummankin laitteen pääasiallinen jäljitysmetodi katoaa.
Just, käsitystä siitä miten se toimii vai siitä mihin se on tarkoitettu? On parempi alkaa käyttämään samoja vaatteita aina kun pelaat. Tai ole lihomatta tai laihtumatta. Tukankin on parempi olla samanpituinen ja yrittää pitää naaman karvankasvu aisoissa.
Ymmärräthän kai itsekin, ettei mikään väitteistäsi perustu todellisuuteen pienimmässäkään määrin. Lihomisella ei ole mitään tekemistä minkään kanssa, niin kuin ei ole tukan- tai parrakasvullakaan. Sama pätee vaatteisiin.
Toki Kinect on tarkka, kuten on huomattu Ubin fitness pelissä kun sama nainen kutistuu vuorokaudessa.
Olet oikeassa, näinhän tuossa kävi. Minä en siitä kuitenkaan huolehdi, mutta toki ymmärrän, että asiaan on tartuttava, ovathan kunnolliset argumentit painonsa arvoisia kullassa.
Ei ole todellakaan sama mitä taustalla on, useampi ihminen pistää Kinectin sekaisin.
Olisi mukava kuulla jotain aktuaalista pohjaa näille väitteille, että Kinect ei osaa sitä tai tätä. Tässäkin tapauksessa väität takana heiluvien pelaajien sekoittavan kameraa, mutta jätät väitteen siihen. Tämä tekee väitteestäsi täysin tyhjän ja arvottoman.

Väärä argumentti: Kinect ei häiriinny takana olevista ihmisistä.
Oikea argumentti: Kinect ei häiriinny takana olevista ihimistä, sillä mallin lukitettuaan Kinect osaa seurata tätä laskematta mukaan muita.
Onelineria jällleen. Luepas quotet uudestaan ihan rauhassa ja muista seuraavan kerran miettiä ennen kuin vastaat tai älä vastaa ollenkaan.
Seuraavassa kysymys moderaattoreille, jos sattuvat tätä lukemaan: kannattaako tällaiseen vastata? Mode vastaa: perustelujen kanssa ehkä, muuten ei. Joskus ajatustiet eivät yksinkertaisesti vie väittelijöitä samaan Roomaan, joten silloin on hyvä olla vain eri mieltä ja piste. - Corca

Vastaan kuitenkin tämän kerran: On aivan turhaa aloittaa oneliner-huutoja onelinerin sisällä, varsinkin kun sisältönä on vain kehotus lukemaan tekstisi uudestaan. Noh, juttuhan meni näin:

karibu: Lihavammat ihmiset. Koska muotoa ei ole ironisesti tarpeeksi, vaan kaikki näyttää syvyyskameralla yhdeltä mössöltä, on seuraaminen vaikeaa.
Joohanh: Liikkeentunnistusjärjestelmän kalibrointi onnistuu kyllä ihan mille tahansa kehon muodoille, sillä Kinect luo luurankomallin. Joten väärin.
karibu: Oletetun luurankomallin. Jolloin tekniikka toimii parhaansa mukaan, jos toimii.

Joku muu voi toki vielä antaa tästä mielipiteensä, liittyivätkö aiemmat "oletettu malli" -väitteet millään lailla siihen, onnistuuko lihavan ihmisen jäljittäminen vai ei?
Jumala on olemassa, niin on ilmoitettu ja sillä mennään kunnes toisin todistetaan. Sori, mutta... Kinect: The company behind the tech explains how it works | Joystiq "But it can only run calculations on two people at a time, just because the processing power required to track all of the body's locations and movements is so great." Jos uskot tilanteen muuttuvan julkaisuun mennessä, vaikka siihen ei kauan ole, niin kiva. Jos saavat useamman kuin kaksi pelaajaa, niin voi vain kuvitella kuinka paljon se on tehoista pois. Jos jos jos, josseilla ei paljon tehdä kun vain kahta pelaajaa on näytetty enimmilllään.
Mopo karahtaa metsään myös tässä. Tämä on se (yksi ja ainoa) huhu, mistä aikaisemmin puhuin, ja se virallisesti ilmoitettu määrä on edelleen neljä pelaajaa. Tämä voi muuttua, ja huhu voi toki olla oikeassa, mutta asian käsitttelyssä ei ole yksinkertaisesti toistaiseksi mitään järkeä. Huhun käyttäminen todisteena oman väitteen oikeellisuudesta on täysin epävalidia.

PS: Jumalan olemassaolo vertauskuvana ei toimi, huomannet saman itsekin. Jumala on uskomus, jota jotkut soveltavat faktana. Se, että Kinectin on ilmoitettu tukevan neljää pelaajaa, ei taas ole uskomus.
Niinpä, pistääkin miettimään miksi täytyy feikata. Eikä se ainakaan voi johtua eäsuotuisista live demotuksista kun kaikki jos mikään menee oikein. Epäpelaajiahan se ei haittaa kunhan saa hien päälle ja käsitys peleistä on muutenkin häilyväinen. Pelaajiahan se haittaa kun kun esitetään feikkiä materiaalia, toisin sanoen valehdellaan korvat punaisina mitä Kinectillä voi tehdä. Sen takia tästä onkin hermostuttu kun Kinect ei toimi lähellekään sillä tavalla kuin on esitetty, eivätkä tuollaiset valmisvideot ainakaa uskoa laitteen luotettavuuteen lisää.
Feikkaaminen johtuu tietysti siitä, että liveshowssa on monta asiaa, jotka voivat mennä pieleen, kuten Moven golf-demotuksissa. Pahasti jumitti niin ikään Miyamoton Zelda-esitys. Ei sillä, kyllä livedemotus on minustakin aina parempi.

Ohitit myös oikein kätevästi mainintani kymmenistä ja kymmenistä pelitesteistä. Niistä voi käydä lukemassa, toimiiko se Kinect luvatusti ja kuinka paljon tästä verenpaine nousee.
Parempi olla valittamatta kun jotain vastaavaa sattuu seuraavan kerran.
Toki valitan ja kerron mielipiteeni aiheesta kuin aiheesta.
Niin? Ei se edelleenkään tee sitä "oikein" kuten kuvasin. Move tietää sen asennosta riippumatta, Wiimote ei. Oikeinpäin osoitettunakin se on kyseenalainen, koska on epätarkka. Sen takia se onkin vekkuli kun se pystytään feikkaamaan tiettyyn pisteeseen asti.
Eli kun Wiimote ei tee mielestäsi syyvyystunnistusta oikein, ei se tee sitä ollenkaan? Alkuperäinen väitteesihän kuului näin: "Move seuraa liikettä 1:1. Moven etu on 3D tila, se tietää syyvyyden vaihtelut toisin kuin Wiimote, tämä on merkittävä ero."
Kiihtyvyyksien laskemista jne. sixaxiksella saavutettavissa helposti. Hassusti puuttui kokonaan pistot kendosta. Ei kai se vain johdu siitä että Miin ympärillä on ns. pallo jota kendo miekka ei voi rikkoa sisäänpäin vaan kaikki liikkeet on laitettu pyörimään hahmon ympärillä. Move Sportsin Ping Pong on esimerkiksi täysin mahdoton Wiillä. Tai se peli jossa kasailtiin palikoita.
Perustele, miksi Ping Pong tai palikoiden kasailupeli ovat mahdottomia Wiillä. Mitä Kendoon tulee, en muista tarkalleen, onnistuiko pistäminen vai ei, mutta mitä yrität sillä todistaa? Kovasti otetaan kaikesta mitä tahansa valittamisen aihetta irti, vaikka sillä ei olisi mitään väliä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Pariin Kinect-kysymykseen tai huhuiluun voisin kommentoida :)

Huom. Nämä ovat omia mielipiteitäni, jotka perustuvat omiin kokemuksiin ja ajatuksiin Kinectistä.
  • E3-pressitilaisuuden demolla ei taida olla pahemmin merkitystä, koska Kinect-pelit olivat julkisesti pelattavana itse messualueella
  • Mielestäni pelaaminen 2 pelaajan voimin on toimivampaa, koska koko vartalon käyttäminen vaatii tilaa ja 4 pelaajaa voipi olla aikamoista hosumista (terveisin, pari kertaa saanut jo osumaa kaverin jalasta ja kädestä moninpeleissä)
  • Suljettujen ovien takana oli tekniikkademoja, joissa Kinect tunnisti vain pelaajat ja heidän liikkeet samalla erottaen heidät toisistaan eri väreillä. Tuli tuossa heiluttua muutaman kollegan kanssa hetki (jeps, ollaan isoja lapsia) ja antoi aika vakuuttavan kuvan tekniikan toimivuudesta (tämä ei ollut siis peliympäristö)
  • Monissa MGS:n peleissä käytettiin avatar-hahmoa, joka ei ole tarkka kopio pelaajan hahmosta. Tarkoitus näissä peleissä ei taida ollakaan pelaajan 100% mallinnus peliin, vaan koko vartalon, käsien ja jalkojen liikkeiden mallintaminen oikea-aikaisesti, niin että pelaaja on mukana pelin tapahtumissa - oli se sitten urheilua, autoilua, seikkailuradalla pomppimista tai tiikerinpennun silittämistä. Ubin Your Shapessa sitten tunnistettiin pelaajaa tarkemmin (ja jos luvuissa oli feelua, se ei välttämättä ole Kinectin vika...)
  • Kun Kinect on tunnistanut pelaajan, ei takana heiluvalla ole merkitystä...paitsi jos kyseessä moninpeliä tukeva peli (silloin toinen pelaaja hyppää peliin mukaan). Jos eteen tulee heilumaan niin se luonnollisesti estää Kinectiä toimimasta oikein
  • Sivuttain pelaaminen onnistuu jos peli sitä tukee - miksi ei onnistuisi? Sonic Free Riders oli demottavana E3:ssa ja siinä pelattiin ns. skeittiasennossa
Kinectin tuominen julkisesti esille E3:ssa kesäkuussa oli hyvä asia, koska se todisti tekniikan toimivan, ja antoi samalla mahdollisuuden kuunnella pelaajien palautetta ja kehittää Kinectiä entistä paremmaksi - niin tekniikan kuin pelien osalta. Julkaisu on vasta marraskuussa ja beta-testit ovat käynnissä...

Itse näen Kinectin tekniikan osalta varsin kiehtovana, koska kuluttajalaitteissa ei ole ennen tunnistettu ihmisen koko vartaloa (ja ääntä) näin tarkasti. Syvyysanturi ja RGB-kamera yhdessä uniikin ohjelmiston kanssa tekee tulevaisuudessa (ja jo marraskuussa) mahdolliseksi uusia asioita - ei pelkästään pelien, vaan myös viihteen saralla. Uskon, että tämä on vasta alkua ja 1-2 vuotta julkaisusta näemme mihin Kinect pystyy parhaimmillaan.

Mielestäni tässä vaiheessa on jo aika vakuuttavaa jälkeä ottaa koko pelaaja mukaan peliin jalkoineen ja kaikkineen, eikä pelkästään kädessä pidettävää ohjainta tai kahta sellaista... :rolleyes:
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Sivuttain pelaaminen onnistuu jos peli sitä tukee - miksi ei onnistuisi? Sonic Free Riders oli demottavana E3:ssa ja siinä pelattiin ns. skeittiasennossa.
Niin, tietysti tunnistus tosiaan onnistuu näin. Itse lähinnä tarkoitin sitä, ettei sivuttain pelaaminen onnistu pelissä, jossa on tarkoitettu pelaajan asettuvan kameraan päin (ja että on vähintäänkin huvittavaa tehdä tästä ongelma). :D

Mielestäni tässä vaiheessa on jo aika vakuuttavaa jälkeä ottaa koko pelaaja mukaan peliin jalkoineen ja kaikkineen, eikä pelkästään kädessä pidettävää ohjainta tai kahta sellaista... :rolleyes:
Tämä on tosiaan mielestäni yksi Kinectin suurimmista eduista. Muilla ratkaisuilla aina, kun halutaan tunnistaa jotain, täytyy asettaa kyseiseen kohtaan ohjain. Tästä syystä on juuri näitä viritelmiä, että tungetaan antureita vartaloon ja jalkoihin ja pidetään vielä paria kapulaa kädessä. Kinectillä tällainen ei ole tarpeellista, ja se on mielestäni hieno edistysaskel peliteknologiassa (ja muussakin teknologiassa, miltä kuulostaa mo-cap ilman pallurapukua?).
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinectin tuominen julkisesti esille E3:ssa kesäkuussa oli hyvä asia, koska se todisti tekniikan toimivan, ja antoi samalla mahdollisuuden kuunnella pelaajien palautetta ja kehittää Kinectiä entistä paremmaksi - niin tekniikan kuin pelien osalta. Julkaisu on vasta marraskuussa ja beta-testit ovat käynnissä...

Kysymys kuuluukin, milloin tähän saadaan Suomen maaperällä kosketusta? =P
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tämä on tosiaan mielestäni yksi Kinectin suurimmista eduista. Muilla ratkaisuilla aina, kun halutaan tunnistaa jotain, täytyy asettaa kyseiseen kohtaan ohjain. Tästä syystä on juuri näitä viritelmiä, että tungetaan antureita vartaloon ja jalkoihin ja pidetään vielä paria kapulaa kädessä. Kinectillä tällainen ei ole tarpeellista, ja se on mielestäni hieno edistysaskel peliteknologiassa (ja muussakin teknologiassa, miltä kuulostaa mo-cap ilman pallurapukua?).


Suuri etu kodin hupipelejä ajatellen, esim. se tanssipeli mitä messuilla demottiin. Näyttää sangen hauskalta menolta. Sen sijaan jos mennään HC-osastolle niin juuri tuo ohjaimen/nappien puuttuminen tulee olemaan este. Esim. Sonyn puolelta Socom tulee mieleen, kapulalla/wiimotella voidaan vaihdella casual-puolelta hc-puolelle, Kinect sen sijaan tuntuu soveltuvan enemmän hupipelaamiseen. Tämä ei välttämättä ole huono asia.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mielestäni tässä vaiheessa on jo aika vakuuttavaa jälkeä ottaa koko pelaaja mukaan peliin jalkoineen ja kaikkineen, eikä pelkästään kädessä pidettävää ohjainta tai kahta sellaista... :rolleyes:

Näyttää kyllä toimivalta systeemiltä esittelyvideoita katsellessa, mutta epäilys on kyllä kova että kunnon fiilistä ei ilman kädessä pidettäviä kapuloita tms. tai jalan alla olevaa lautaa saa kuin tanssipeleihin. Vaan epäiltiinhän sitä Wiitäkin flopiksi aikoinaan, eikä edes kovin kauaa sitten. Ja voihan sitä ottaa oikean tussarin Kinectin FPS-peleihin mukaan immersiota varten :p

Kinect voisi toimia muuten aika makeasti martial arts -peleissä. Sitten kun tulee karate-peli, jossa opetetaan shukokai-tyylisuuntaa, niin lupaan ostaa Xbox 360:n ja Kinectin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Suuri etu kodin hupipelejä ajatellen, esim. se tanssipeli mitä messuilla demottiin. Näyttää sangen hauskalta menolta. Sen sijaan jos mennään HC-osastolle niin juuri tuo ohjaimen/nappien puuttuminen tulee olemaan este. Esim. Sonyn puolelta Socom tulee mieleen, kapulalla/wiimotella voidaan vaihdella casual-puolelta hc-puolelle, Kinect sen sijaan tuntuu soveltuvan enemmän hupipelaamiseen. Tämä ei välttämättä ole huono asia.
Totta joka sana. HC-pelaajat ymmärtävät yleisesti ottaen minusta Kinectin muutenkin hieman väärin, puhtaat Kinect-sovellukset ovat tällä kertaa yksinkertaisesti pelkkää hupia varten, eikä siinä mitään.

Toisaalta HC-puolelle voidaan kuitenkin livauttaa Kinect-ominaisuuksia ikäänkuin mausteeksi, kuten juurikin pään jäljitys ynnä muut hauskat temput.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Karsimpa jonnin verran ettei mene koko iltaa.

Naamari on ihan yhtä lailla kolmiuloitteinen objekti kuin irtopääkin. En ymmärrä, miksi ihmeessä yrität kyseenalaistaa näin ruohonjuuritason periaatetta. Eri asia on, miten kokonaisvaltaista 3D-tunnistus on, ja tässä mielessä ymmärrän pointtisi. Väittäessäsi, ettei kolmiuloitteinen ole kolmiuloitteista, en kuitenkaan oikein enää tiedä, kannattaako minun edes vaivautua.

Hakkaan nyt päätäni vielä kerran seinään. Yritän selittään sen oleellisen eron mitä et tunnu ymmärtävän kKinectin ottamaa 3D kuvaa verrattuna useamman kameran ottamaan kuvaan tai tietokoneella luotuun 3Dmalliin. Kinectin ottama kuva on 3D(oikeastaan syvyys mappi vai miksi ihmeeksi sitä voisikaan kutsua) edestäpäin, kun sen kuvan kääntää sivuttain, se näkyy kohokuviona. Kuvittele se vaikka harmaana. Koska Kinect ei näe taakse, kaikki mikä peittyy esim käden taakse, täytetään sillä samalla harmaalla massalla. Kaikki mistä ei ole syvyys infoa, täytetään juuri tällä tavalla, siihen taaimman osan syvyyteen jota on venytetty jonkin verran taakse jotta saadaan hieman paksuutta esim kehoon, koska muuten syvyys päättyisi leveimpiin kohtiin. Tähän yhdistetään luurankomalli jolloin kehonkohtia seuraamalla, muuttumattomat(eivät veny ja pauku) luut vaihtavat asentoa 3D maailmassa, Kinectin antamien syvyys lukujen mukaan. Käsitääkseni väität syvyysskannauksen olevan 3Dtä ja minä sanon paskat. Se ei ole mitään 3Dtä, jos osia jään peittoon.

Otat nyt selvästi mukaan "onelineria ja vastaan väittämistä!" -kortin, ikäänkuin häivyttääksesi omia virheitäsi. Palataanpa kuitenkin aiheeseen.

Katsotaanpas...

"Jos et vastaa aiheeseen, älä vastaa ollenkaan."
"Annoin anteeksi? Ei minua Sonyn Killzone 2 -trailerit kiinnosta."
"Hih, olet väärässä!"
"Heh, aika uskomaton epäonnistuminen tosiaan. Nyt jäi hankkimatta."

Jos nuo eivät riitä pieniksi esimerkeisi, niin ei se mitään. Noita kortteja löytyy vielä kokonainen pakka jos niiksiin tulee. Tämänkin quoten lukeminen menee jo niillä rajoilla. Kyllähän se kyrpii kun vältellään antamasta vastinetta.


Valitit silti siitä, että Kinectimalsissa näkyvä kämmenselkä ei ole oikea.

Niin? Eikös se ollut koko Kinect idea kun kerran niin kehittynyttä tekniikkaa on. Moisen pörröttelyn voi tehdä PSEyellä, joten siinä ei pistäisi olla mitään ihmeellistä. Valitin ja valitin, informoin siitä ettei Kinect ole mikään 3D kamera joka ihmeellisesti näkee kaiken kuten voisi joidenkin reaktioista päätellä. Viimeisimpänä pari päivää sitten olleessa Engadget esittelyssä.

Mielenkiintoisesti todettu, mutta en jaksa enää vääntää tästä sarkastista kuittia: sinulla (eikä minullakaan) ole pienintäkään käsitystä, miten Kinectimals toimii, joten silloin ei kannata mutuilla.

Ei, ei ohjelmointi mielessä ollenkaan, mutta pienen teknisen ja pelillisen ymmärryksen avulla kyllä. Silloin voi mutuilla, koska on jonkinlainen käsitys periaatteista miten asiat toimivat. Olisikin kiva kuulla millä tavalla muut arvelevat Kinectimalsin olleen tehty. Veikkaampa että moni on samoilla linjoilla, liikeratojen tulkitsemisesta ja valmis-animaation suhteesta.

Olet aivan oikeassa, ei ole mitään kuviteltavissa olevaa praktista tilannetta, jossa liiketunnistusta käyttäessä tarvitsisi napata nuolta selän takaa. Pyörähtäminen on myös melko absurdia, mutta se oikeastaan onnistuu oikein helpostikin. Sivuttain pelaaminen ei todennäköisesti onnistu, mutta tästä valittaminen taas on sama, kuin kirota sitä, ettei moottoripyörällä voi ajaa väärin päin.

Sehän onkin mielikuvituksesta kiinni mitä voi tehdä eikä siitä mitä luulet ettei pelikokemukseen tarvita. Kaikki informaatio mikä katoaa tilaisuuden tullen, on poissa pelisuunnittelusta. Kinect toimii ennalta määrätyissä oloissa eikä niistä voi joustaa ilman että alkaa pelit bugittelemaan väärin luettujen liikkeiden takia. Killi mainitsikin jo Sonic pelin jota pelataan sivuttain. Tämä toimii koska tarvittava info saadaa tuosta asennosta. Jos infoa tarvittaisiin takaosastakin, olisi ongelmia. Sitä olen hakenut että Kinect toimii hemmetin rajoitetusti, ja tuskin kovin monimutkaista peliä koskaan sille nähdään.
YouTube - Riding motorcycle backwards!

Aivan oikein. Mutta liike selän takana on jälleen täysin tarpeetonta, joka luonnollisesti tekee argumentistasi epäolennaisen.

Entä jos pelintekijä saa idean käyttää tälläistä pelissä? Vaikka aseen piilottamista ja vetämistä selän takaa jossain agentti seikkailussa esm? Argumenttini on oleellinen, koska se ei rajoita sitä mitä voidaan tehdä. Kun on joustavuutta pelisuunnittelussa, ei tarvitse kiertää suunnittelussa.

Tässä ammut niinsanotusti itseäsi jalkaan, sillä juurihan myönsit, että myös Kinect arvioi näkyvissä olemattoman jäsenen sijaintia ja asentoa. Mutta olet myös varsinaisen sisällön osalta täysin väärässä, Wiimote ja Move kyllä välittävät äärimmäisen paljon, jos ovat estettyjä, sillä tällöin kummankin laitteen pääasiallinen jäljitysmetodi katoaa.

Kuis niin? Kinect arvio, se ei tiedä absoluuttista sijaintia tai kulmaa jossa jäsen on. Movessa katoaa absoluuttinen sijainti, mutta asennosta saadaan täsmälleen yhtä paljon tietoa kuin ennenkin, samoin Wiin pointeri ominaisuudet katoavat, mutta muut ominaisuudewt säilyvät. Hetkittäinenkin katoava info vaikuttavat peliin. Tässä suhteessa Move ja Wiimote pysyvät hyvin pelin mukana kun Kinectilä pitää antaa paljon anteeksi.

Ymmärräthän kai itsekin, ettei mikään väitteistäsi perustu todellisuuteen pienimmässäkään määrin. Lihomisella ei ole mitään tekemistä minkään kanssa, niin kuin ei ole tukan- tai parrakasvullakaan. Sama pätee vaatteisiin.

Onkos sitä testattu tarpeeksi jotta voit sanoa noin? Moni ihminen on enemmän ja vähemmän toistensa näköisiä, kokoisia jne. Jos Kinect osaa kaverukset erottaa toisistaan tiettyjen piirteiden avulla, niiden sotkeminenkin on yhtä helppoa. Kinect ei ole mikään ihmissilmä joka näkee tyttöysvän laittaneen juuri tekoparran ja korkkarit, vaan luulee siinä olevan muoto jonka kasvot eivät ole kunnolla esillä ja pituutta löytyy enemmän kuin yhtä laihalla aiemmalla käyttäjällä. Kyllä ne vaatteet vaikuttaa, kuten voi Tsunoda esittelemästä tekniikka demosta nähdä vast'ikään tulleessa Engadgetissa jossa lantion luut olivat rintakehässä.

Olisi mukava kuulla jotain aktuaalista pohjaa näille väitteille, että Kinect ei osaa sitä tai tätä. Tässäkin tapauksessa väität takana heiluvien pelaajien sekoittavan kameraa, mutta jätät väitteen siihen. Tämä tekee väitteestäsi täysin tyhjän ja arvottoman.

Väärä argumentti: Kinect ei häiriinny takana olevista ihmisistä.
Oikea argumentti: Kinect ei häiriinny takana olevista ihimistä, sillä mallin lukitettuaan Kinect osaa seurata tätä laskematta mukaan muita.

Aktuaalista näyttöä kaivataan täälläkin Kinectin kyvyistä, mutta koska sen verran mutua on että voi ja pitääkin epäillä, pitää kysellä ja kyseenalaistaa jottei ihan silmään pissitä. Mutu on yhtä kova sana kuin MSn lausunnot, kun videokuva puoltaa enemmänkin sitä mutua.

Vastaan kuitenkin tämän kerran: On aivan turhaa aloittaa oneliner-huutoja onelinerin sisällä, varsinkin kun sisältönä on vain kehotus lukemaan tekstisi uudestaan. Noh, juttuhan meni näin:

karibu: Lihavammat ihmiset. Koska muotoa ei ole ironisesti tarpeeksi, vaan kaikki näyttää syvyyskameralla yhdeltä mössöltä, on seuraaminen vaikeaa.
Joohanh: Liikkeentunnistusjärjestelmän kalibrointi onnistuu kyllä ihan mille tahansa kehon muodoille, sillä Kinect luo luurankomallin. Joten väärin.
karibu: Oletetun luurankomallin. Jolloin tekniikka toimii parhaansa mukaan, jos toimii.

Joku muu voi toki vielä antaa tästä mielipiteensä, liittyivätkö aiemmat "oletettu malli" -väitteet millään lailla siihen, onnistuuko lihavan ihmisen jäljittäminen vai ei?

Jos ei liity niin, johan on kumma. Luurankomalli on aina oletettu, jo ensimmäisessä vastauksessa maintuista syistä. Nämä luurankomallit eivät vastaa todellakaan sitä kehon liikkuvuutta nivelineen. Lähelle päästään, mutta koska virheitä tulee oletetun ja todellisuuden ristiriitojen takia, kaikki ei toimi koko ajan ihanteellisesti. Jokohan on asiayhteys selvä.

Mopo karahtaa metsään myös tässä. Tämä on se (yksi ja ainoa) huhu, mistä aikaisemmin puhuin, ja se virallisesti ilmoitettu määrä on edelleen neljä pelaajaa. Tämä voi muuttua, ja huhu voi toki olla oikeassa, mutta asian käsitttelyssä ei ole yksinkertaisesti toistaiseksi mitään järkeä. Huhun käyttäminen todisteena oman väitteen oikeellisuudesta on täysin epävalidia.

Huhu, sekä enimmilläään kahden pelaajan pelit näin lähellä julkaisua, ei tietoa yhdestäkään 4 pelaajan pelistä, muitakin vastaamattomia kysymyksia Kinectistä, saman tekniikan kehittäjän näkemys jne. Asiahan ei ole varma, mutta vaaka kallistuu näiden seikkojen takia pahasti.

Ohitit myös oikein kätevästi mainintani kymmenistä ja kymmenistä pelitesteistä. Niistä voi käydä lukemassa, toimiiko se Kinect luvatusti ja kuinka paljon tästä verenpaine nousee.

Kinectin pelit eivät ole todellakaan sitä mitä esittely trailerissa annettiin ymmärtää, tämän ovat myös huomanneet ne kymment muutkin testaajat niiden toisten kymmenien lisäksi. Moni näistä testaajista eivät ole edes pelaajia vaan tavallisia tallaajia joita MS yrittää saada haaviinsa. Yksinkertaiset pelit saavat enemmän suitsutusta osakseen koska ne ovat "uutta" ja jännää. Sitten on taas nämä pelaajat jotka huomaaavat kammottavan lagin liikkeissä vaikka pelit ovat yksinkertaisia. Ne vielä toimivat koska lagin merkitys ei ole niin suuri kuin normaaleissa peleissä tai liikkeiden ei tarvitse olla niin tarkkoja. Kun kontrollit eivät toimi näinkään yksinkertaisissa peleissä luotettavasti, on syytä epäillä niiden toimivan sen paremmin vaativammissa peleissä.

Eli kun Wiimote ei tee mielestäsi syyvyystunnistusta oikein, ei se tee sitä ollenkaan? Alkuperäinen väitteesihän kuului näin: "Move seuraa liikettä 1:1. Moven etu on 3D tila, se tietää syyvyyden vaihtelut toisin kuin Wiimote, tämä on merkittävä ero."

Perustele, miksi Ping Pong tai palikoiden kasailupeli ovat mahdottomia Wiillä. Mitä Kendoon tulee, en muista tarkalleen, onnistuiko pistäminen vai ei, mutta mitä yrität sillä todistaa? Kovasti otetaan kaikesta mitä tahansa valittamisen aihetta irti, vaikka sillä ei olisi mitään väliä.

Hieman katsottavaa
YouTube - Table Tennis - PlayStation Move
YouTube - Tumble - PS3 Move Gameplay Trailer

Nuo pelit ovat mahdottomia Wiillä moten rajoitusten vuoksi. Koska se ei noihin pysty on oikeutettua sanoa ettei sillä pysty 3D tilassa liikkumiseen. Koska Wiimote ei voi jatkuvasti kalibroida etäisyyttä lähettimeen, tulee siihen päin toistamiseen osoittaessa virheitä jos oma asento on muuttunut vähänkään jolloin syvyyskin on jouduttava laskemaan uudelleen. Syvyysinformaation katoaa aina Motea käännettäessä pois, ja sen kalibrointi yhä uudelleen ja uudelleen tekee siitä epäluotettavan joten on kyseenalasita onko Motessa syvyystunnistusta jos se toimii vain silloin kun olosuhteet ovat ihanteelliset. Tämän takia ei ole vielä nähty Sorceryn kaltaista peliä Wiillä.

Sitä yritän kendon demon tökkimisen puutteella todistaa että miekka on sidottu hahmon ympärille eikä hienovaraisia liikkeitä voida sillä tehdä. Wiimotella ei ole sijaintia 3D tilasssa joten se on rajoitettu sillä tavalla koska muuten sen paikka voi vaihtua kalibraation mahdottomuudesta mihin tahansa. Se että sama on mahdolllista sixaxiksella, ei tee siitä kovin mairittelevaa tekniikka demoa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Karsimpa jonnin verran ettei mene koko iltaa.
Jos jätät vastaamatta aiheeseen, et ole silloin keskinyt siihen vastinetta. Tässä ei ole mitään hävettävää, jolloin on turhaa keksiä tälle muita perusteluja.
Hakkaan nyt päätäni vielä kerran seinään. Yritän selittään sen oleellisen eron mitä et tunnu ymmärtävän kKinectin ottamaa 3D kuvaa verrattuna useamman kameran ottamaan kuvaan tai tietokoneella luotuun 3Dmalliin. Kinectin ottama kuva on 3D(oikeastaan syvyys mappi vai miksi ihmeeksi sitä voisikaan kutsua) edestäpäin, kun sen kuvan kääntää sivuttain, se näkyy kohokuviona. Kuvittele se vaikka harmaana. Koska Kinect ei näe taakse, kaikki mikä peittyy esim käden taakse, täytetään sillä samalla harmaalla massalla. Kaikki mistä ei ole syvyys infoa, täytetään juuri tällä tavalla, siihen taaimman osan syvyyteen jota on venytetty jonkin verran taakse jotta saadaan hieman paksuutta esim kehoon, koska muuten syvyys päättyisi leveimpiin kohtiin. Tähän yhdistetään luurankomalli jolloin kehonkohtia seuraamalla, muuttumattomat(eivät veny ja pauku) luut vaihtavat asentoa 3D maailmassa, Kinectin antamien syvyys lukujen mukaan. Käsitääkseni väität syvyysskannauksen olevan 3Dtä ja minä sanon paskat. Se ei ole mitään 3Dtä, jos osia jään peittoon.
Olen kyllä ymmärtänyt, miten päädyit virheelliseen päätelmääsi.

Minua turhauttaa mitä syviten se, että et vain tahdostasi suostu ymmärtämään, mitä kolmiulotteisuus tarkoittaa. Traagisinta tässä keskustelussa on se, että vaikka selityksesi Kinectin tekniikasta on ihan validia, menee se täysin kylmille kiville. Kolme ulottuvuutta on käytössä aina, kun voidaan havainnoida leveys, syvyys ja korkeus, eli kolme eri akselia. Jos kolmiulotteisuus ei ole terminä tuttu, voi vaikka ottaa lisävauhtia Wikipediasta.

Vaikka olet aivan oikeassa, ettei Kinect muodosta pelaajan mallia tämän aidossa muodossa, menet järkyttävän jyrkästi metsään väittäessäsi, ettei se havainnoi pelaajaa 3D:nä. Toki tietysti jo melkein myönsitkin tämän, kutsuessasi Kinectin luomaa kuvaa kohokuvioksi. Tämä on aivan oikein nimitetty, mutta kohokuviossa on jo kolme eri akselia. Puhuessasi, että useammalla kameralla saataisiin pelaajan "aito 3D-malli" olet ristiriidassa itsesi kanssa, sillä jos Kinectin havainnointi ei ole 3D:tä, silloin ei ole mikään mukaan. Miksi? Jos asetan käteni kupiksi rintaani vasten, osaavatko ympärilläni olevat kamerat havainnoida, minkälainen kämmeneni on? Tällä ei ole kuitenkaan ole väliä, sillä minut voidaan havainnoida kolmessa ulottuvuudessa niin yhdellä IR-kameralla kuin useallakin.

Jotta saisin tuon "naamari ja irtopää" -esimerkkini vielä paremmin konkretisoitua, tässäpä havainnoillistavat kuvat:

mask.jpg
mueck_baby_head_jan_06.jpg
Voitko väittää, ettei toinen kuvissa esitettävistä objekteista olisi kolmiuloitteinen?

Toivon, ettei kummankaan meistä tarvitsisi ryvettää itseämme enää näin nollatason perusteissa.
Katsotaanpas...

Jos et vastaa aiheeseen, älä vastaa ollenkaan.
"Annoin anteeksi? Ei minua Sonyn Killzone 2 -trailerit kiinnosta."
"Hih, olet väärässä!"
"Heh, aika uskomaton epäonnistuminen tosiaan. Nyt jäi hankkimatta."
Oneliner on toki hyvin suhteellinen käsite, mutta minua kiinnostaa kovasti se, millä kriteereillä laskit vastaukseni Killzone 2 -kysymykseesi onelineriksi? Hieman kontrollia, ja sitten eteenpäin:
Jos nuo eivät riitä pieniksi esimerkeisi, niin ei se mitään. Noita kortteja löytyy vielä kokonainen pakka jos niiksiin tulee. Tämänkin quoten lukeminen menee jo niillä rajoilla. Kyllähän se kyrpii kun vältellään antamasta vastinetta.
Varmasti kyrpii, mutta annahan toki lisää niitä esimerkkejä tästä keskustelustamme. Tai sitten voisit yksinkertaisesti lopettaa ruikuttamisen, ja palata aiheeseen.
Niin? Eikös se ollut koko Kinect idea kun kerran niin kehittynyttä tekniikkaa on. Moisen pörröttelyn voi tehdä PSEyellä, joten siinä ei pistäisi olla mitään ihmeellistä. Valitin ja valitin, informoin siitä ettei Kinect ole mikään 3D kamera joka ihmeellisesti näkee kaiken kuten voisi joidenkin reaktioista päätellä. Viimeisimpänä pari päivää sitten olleessa Engadget esittelyssä.
Mutta nythän olet jälleen ristiriidassa, eihän tällainen käy. Valitat siis siitä, ettei kämmenselkää muodostu, sillä sehän on kerran koko Kinectin idea. Samalla kuitenkin käytät erittäin paljon voimavaroja sen selittämiseen, ettei Kinectissä yksinkertaisesti ole mahdollista kuvata muuta kuin kameran edessä olevia pintoja.
Ei, ei ohjelmointi mielessä ollenkaan, mutta pienen teknisen ja pelillisen ymmärryksen avulla kyllä. Silloin voi mutuilla, koska on jonkinlainen käsitys periaatteista miten asiat toimivat. Olisikin kiva kuulla millä tavalla muut arvelevat Kinectimalsin olleen tehty. Veikkaampa että moni on samoilla linjoilla, liikeratojen tulkitsemisesta ja valmis-animaation suhteesta.
Tekniseen ja pelilliseen ymmärykseesi en viitsi puuttua, mutta olet jälleen sataprosenttisen väärässä, et voi missään tapauksessa mutuilla faktana, että Kinectimalshan toimii tasan tällä tavalla, koska sinusta tuntuu niin. Liikeradoistakaan voi yksinkertaisesti tulkita mitään, koska ei ole mitään tulkittavaa. Vai väitätkö sitten seuraavaksi, että se Kinectimalsin demotus olikin ihan aitoa kamaa, eikä purkitettua?
Sehän onkin mielikuvituksesta kiinni mitä voi tehdä eikä siitä mitä luulet ettei pelikokemukseen tarvita. Kaikki informaatio mikä katoaa tilaisuuden tullen, on poissa pelisuunnittelusta. Kinect toimii ennalta määrätyissä oloissa eikä niistä voi joustaa ilman että alkaa pelit bugittelemaan väärin luettujen liikkeiden takia. Killi mainitsikin jo Sonic pelin jota pelataan sivuttain. Tämä toimii koska tarvittava info saadaa tuosta asennosta. Jos infoa tarvittaisiin takaosastakin, olisi ongelmia. Sitä olen hakenut että Kinect toimii hemmetin rajoitetusti, ja tuskin kovin monimutkaista peliä koskaan sille nähdään.
YouTube - Riding motorcycle backwards!
Mutta nyt valitat jälleen aiheista, joilla ei ole yksinkertaisesti kenellekään mitään merkitystä. Kinect toimii miten toimii, ja ohjelmisto suunnitellaan sen mukaisesti. Edelleenkin voin ottaa ohittamasi esimerkin Moven tai Wiimoten pitämisestä selän takana - tämähän on aivan hirvittävä puute, sillä enhän nyt voi ampua sohvani läpi.

Linkin lähettäminen moottoripyörällä ajamisesta taas on todella lapsellinen ja irrelevantti veto, joka osoittaa myös sen, että varsinainen pointti meni sinulta jälleen täysin ohi.
Entä jos pelintekijä saa idean käyttää tälläistä pelissä? Vaikka aseen piilottamista ja vetämistä selän takaa jossain agentti seikkailussa esm? Argumenttini on oleellinen, koska se ei rajoita sitä mitä voidaan tehdä. Kun on joustavuutta pelisuunnittelussa, ei tarvitse kiertää suunnittelussa.
Jännä ilmaisu, "kun joustavuutta on pelisuunnittelussa, ei tarvitse kiertää suunnittelussa". Olet siis jälleen ristiriidassa sanomiesi kanssa, nythän siis tarkoitat, ettei tarvitse kiertää laitteen suunnittelussa pätkääkään, kun pelisuunnittelu kompensoi. Taisitkin tarkoittaa päinvastoin? Näkisin mieluusti oman ideasi paremmalle suunnittelulle, jos kerran näinkin vahva visio löytyy.

Mitä tulee tuohon agenttiseikkailukuriositeettiin, tämäkin onnistuu aivan helposti.
Kuis niin? Kinect arvio, se ei tiedä absoluuttista sijaintia tai kulmaa jossa jäsen on. Movessa katoaa absoluuttinen sijainti, mutta asennosta saadaan täsmälleen yhtä paljon tietoa kuin ennenkin, samoin Wiin pointeri ominaisuudet katoavat, mutta muut ominaisuudewt säilyvät. Hetkittäinenkin katoava info vaikuttavat peliin. Tässä suhteessa Move ja Wiimote pysyvät hyvin pelin mukana kun Kinectilä pitää antaa paljon anteeksi.
Tämä ei poista ristiriitaa. Kehuit kapuloiden paremmaksi ominaisuudeksi sen, että niitä voidaan tulkita myös estettyinä, ja tämä ominaisuus löytyy myös Kinectistä.

Unohdat, että kummassakin kapulassa pääominaisuus on esteetön yhteys vastaanottimen ja lähettimen kanssa, eikä ilman tätä pääasiallinen liikkeentunnistus toimi. Pelaatko ylipäätään mitään peliä ilman tätä ominaisuutta?
Onkos sitä testattu tarpeeksi jotta voit sanoa noin? Moni ihminen on enemmän ja vähemmän toistensa näköisiä, kokoisia jne. Jos Kinect osaa kaverukset erottaa toisistaan tiettyjen piirteiden avulla, niiden sotkeminenkin on yhtä helppoa. Kinect ei ole mikään ihmissilmä joka näkee tyttöysvän laittaneen juuri tekoparran ja korkkarit, vaan luulee siinä olevan muoto jonka kasvot eivät ole kunnolla esillä ja pituutta löytyy enemmän kuin yhtä laihalla aiemmalla käyttäjällä. Kyllä ne vaatteet vaikuttaa, kuten voi Tsunoda esittelemästä tekniikka demosta nähdä vast'ikään tulleessa Engadgetissa jossa lantion luut olivat rintakehässä.
Väitit, että hiusten tai partakarvojen kasvattamisella olisi jotain merkitystä Kinectin tunnistukseen. Tämähän on luonnollisesti aivan väärä ja todellisuuteen täysin pohjautumaton kommentti, sillä jokainen pelaaja tunnistetaan erikseen. Olet ilmeisesti kuvitelmassa, että Kinect muodostaisi tietyn kuvan jokaisesta käyttäjästä, ja soveltaisi tätä aina. Väärin. Kinect kalibroi jokaisen pelaajan sillä hetkellä, kun nämä ruudun eteen kävelevät.

Jos haluat soveltaa sitten jotain kirjautumismenetelmiä Kinectin kautta, niin tietysti tuottaa ongelmia logata sisään kasvontunnistuksen avulla, jos on tunkenut tekoparran siihen häiritsemään.

Miten päättelit, että juuri vaatteet vaikuttivat hetkelliseen virhenäkymään?
Aktuaalista näyttöä kaivataan täälläkin Kinectin kyvyistä, mutta koska sen verran mutua on että voi ja pitääkin epäillä, pitää kysellä ja kyseenalaistaa jottei ihan silmään pissitä. Mutu on yhtä kova sana kuin MSn lausunnot, kun videokuva puoltaa enemmänkin sitä mutua.
Väärin! Jälleen osoitat hyvin suurta ristiriitaa argumentoinnissasi, sillä puhut tässä sitaatissa kyseenalaistuksesta ja epäilystä, mutta mutuna heittämäsi lausahdukset ovat kyseenalaistuksen ja epäilyn vastakohtia. Ilmoitat siis selvänä faktana, ettei Kinect osaa näitä asioita, ja tämä on järkevän väittelyn vastaista.
Jos ei liity niin, johan on kumma. Luurankomalli on aina oletettu, jo ensimmäisessä vastauksessa maintuista syistä. Nämä luurankomallit eivät vastaa todellakaan sitä kehon liikkuvuutta nivelineen. Lähelle päästään, mutta koska virheitä tulee oletetun ja todellisuuden ristiriitojen takia, kaikki ei toimi koko ajan ihanteellisesti. Jokohan on asiayhteys selvä.
Miten lihavuus, eli koko keskustelun teesi, liittyy tähän?
Huhu, sekä enimmilläään kahden pelaajan pelit näin lähellä julkaisua, ei tietoa yhdestäkään 4 pelaajan pelistä, muitakin vastaamattomia kysymyksia Kinectistä, saman tekniikan kehittäjän näkemys jne. Asiahan ei ole varma, mutta vaaka kallistuu näiden seikkojen takia pahasti.
Negletoit juuri oman väitteesi, sillä asia ei tosiaankaan ole varma. Tällöin et voi missään nimessä puhua siitä, että Kinectin pelaajaraja on vain 2 pelaajaa, koska suoritinteho ei riitä. Voit toki spekuloida, että sinusta todellinen raja on 2 pelaajaa, mutta et voi vetää minkäänlaisia syy-yhteyksiä tai oikeutuksia, ennen kuin sinulla on kylmää faktaa hallussasi.
Kinectin pelit eivät ole todellakaan sitä mitä esittely trailerissa annettiin ymmärtää, tämän ovat myös huomanneet ne kymment muutkin testaajat niiden toisten kymmenien lisäksi. Moni näistä testaajista eivät ole edes pelaajia vaan tavallisia tallaajia joita MS yrittää saada haaviinsa.
Eli siis mm. Engadgetin, IGN:n tai Eurogamerin toimittajat ovat vain yksinkertaisesti tavallisia tallaajia, joilla ei ole käsitystä mistään?

Siinä olet toki oikeassa, etteivät Kinectin pelit ole sitä mitä hype antoi ymmärtää, mutta puolustaisit Movea viimeiseen asti, jos sanoisin samaa siitä. Joka olisi luonnollisesti validi väite, ottaen huomioon, että eivät Moven ensimmäiset sovellukset yllä läheskään siihen markkinoituun ambitioon, jota sille vuosi sitten rummutettiin.
Yksinkertaiset pelit saavat enemmän suitsutusta osakseen koska ne ovat "uutta" ja jännää. Sitten on taas nämä pelaajat jotka huomaaavat kammottavan lagin liikkeissä vaikka pelit ovat yksinkertaisia. Ne vielä toimivat koska lagin merkitys ei ole niin suuri kuin normaaleissa peleissä tai liikkeiden ei tarvitse olla niin tarkkoja. Kun kontrollit eivät toimi näinkään yksinkertaisissa peleissä luotettavasti, on syytä epäillä niiden toimivan sen paremmin vaativammissa peleissä.
Kerro esimerkki "vaativasta pelistä", jossa sovelletaan Kinectiä. Sitten voin kommentoida laajemmin.
Nuo pelit ovat mahdottomia Wiillä moten rajoitusten vuoksi. Koska se ei noihin pysty on oikeutettua sanoa ettei sillä pysty 3D tilassa liikkumiseen. Koska Wiimote ei voi jatkuvasti kalibroida etäisyyttä lähettimeen, tulee siihen päin toistamiseen osoittaessa virheitä jos oma asento on muuttunut vähänkään jolloin syvyyskin on jouduttava laskemaan uudelleen. Syvyysinformaation katoaa aina Motea käännettäessä pois, ja sen kalibrointi yhä uudelleen ja uudelleen tekee siitä epäluotettavan joten on kyseenalasita onko Motessa syvyystunnistusta jos se toimii vain silloin kun olosuhteet ovat ihanteelliset. Tämän takia ei ole vielä nähty Sorceryn kaltaista peliä Wiillä.
Sen lisäksi, että käsityksesi kolmiulotteisuudesta on täysin virheellinen, olet myös väitteessäsi väärässä. Esittämäsi pöytätennis on syöttöineen päivineen täysin pelattavissa jo nyt Wii Sportsissa sekä Wii Sports Resortsissa.
Sitä yritän kendon demon tökkimisen puutteella todistaa että miekka on sidottu hahmon ympärille eikä hienovaraisia liikkeitä voida sillä tehdä. Wiimotella ei ole sijaintia 3D tilasssa joten se on rajoitettu sillä tavalla koska muuten sen paikka voi vaihtua kalibraation mahdottomuudesta mihin tahansa. Se että sama on mahdolllista sixaxiksella, ei tee siitä kovin mairittelevaa tekniikka demoa.
Väärin. Toistamme samaa mantraa, mutta usko nyt, jos objekti liikkuu edes millään tavalla kolmella akselilla, kyseessä on kolmiulotteista liikettä.

Wiimoten kamera tunnistaa kyllä paremmin kuin hyvin etäisyyden Sensor Barista, tämä on testattu todella monessa pelissä. Tyhjä väitteesi siitä, ettei Wiimote tunnistaisi syvyyttä hyvin, on siis myös mitätön. MotionPlus on kyllä vähintään yhtä hienovarainen ja tarkka kuin Move, ja parhaimmat sille luodut sovellukset ovat ainakin toistaiseksi huomattavasti tarkempia, kuin mitä olemme Movelle nähneet.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Väärin. Toistamme samaa mantraa, mutta usko nyt, jos objekti liikkuu edes millään tavalla kolmella akselilla, kyseessä on kolmiulotteista liikettä.

Tähän on pakko tarttua. Liike voi toki olla kolmiulotteista, jos kappale liikkuu pituus-, leveys- ja syvyyssuuntaan, mutta se ei tee itse kappaleesta kolmiulotteista. Jotta kappale olisi kolmiulotteinen ja sen liike kolmiulotteista, täytyy kappaleella itsellään olla kolme dimensiota x, y ja z-akseleiden suhteen. Toki voidaan piirtää esim. vaikka taso, jolla on x ja y kordinaatit(eli leveys ja korkeus) xyz-koordinaatistoon ja liikuttaa sitä siinä kolmeen suuntaan, tällöin itse kappaleen liike on kolmiulotteista(se liikkuu pituus-, leveys- ja syvyyssuunnassa), mutta itse kappale on kaksiulotteinen(pituus ja leveys).
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tähän on pakko tarttua. Liike voi toki olla kolmiulotteista, jos kappale liikkuu pituus-, leveys- ja syvyyssuuntaan, mutta se ei tee itse kappaleesta kolmiulotteista. Jotta kappale olisi kolmiulotteinen ja sen liike kolmiulotteista, täytyy kappaleella itsellään olla kolme dimensiota x, y ja z-akseleiden suhteen. Toki voidaan piirtää esim. vaikka taso, jolla on x ja y kordinaatit(eli leveys ja korkeus) xyz-koordinaatistoon ja liikuttaa sitä siinä kolmeen suuntaan, tällöin itse kappaleen liike on kolmiulotteista(se liikkuu pituus-, leveys- ja syvyyssuunnassa), mutta itse kappale on kaksiulotteinen(pituus ja leveys).

Tämä oli nyt hieman tarpeetonta, sillä selitin juuri samat asiat viestissäni. On kuitenkin väärin väittää, etteikö kolmiulotteisesssa tilassa oleva objekti olisi aina kolmiulotteinen. Paperin on oltava aina tietyn paksuinen ollakseen olemassa, jolloin tältä löytyy väkisinkin syvyysakseli. Virtuaalisessa kolmiulotteisesssa tilassa tämä voidaan tietysti kiertää, mutta se onkin fysiikan lakien vastaista.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

On kuitenkin väärin väittää, etteikö kolmiulotteisesssa tilassa oleva objekti olisi aina kolmiulotteinen.

No miten sitten mustat aukot ja kvantit esimerkiksi?

Tässä nyt tehdään turhan monimutkaista ihan yksinkertaisesta aiheesta. Joohanh on oikeassa siinä, että kuva voi olla kolmiulotteinen vaikka kohteesta ei generoitaisi täydellistä kolmiulotteista mallia. Jos ajatellaan kuvaa, sen luonteeseen kuuluu, että se on kuva tietystä kohtaa, katsojan paikasta. Katsojan paikasta on mahdotonta nähdä koko kolmiulotteista mallia, se edellyttäisi useampaa eri kuvaa kohteen ympäriltä niin, että kaikki kohdat olisi kuvattu. Jos kolmiulotteisuuteen vaadittaisiin täydellistä kolmiulotteista mallintamista, ihminen ei koskaan pystyisi näkemään kolmiulotteisesti mitään. Kinectin osalta pätee samat lainalaisuudet, se pystyy hahmottamaan ympäristöä vain omasta paikastaan käsin. Sen kolmiulotteisen hahmottamisen oikea vertailukohta on ihmisen aivojen ja silmien yhteispeli kolmiulotteisessa hahmottamisessa. Kinect ei tietysti pysty läheskään samanlaiseen suoritukseen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

No miten sitten mustat aukot ja kvantit esimerkiksi?

Heh, oikeassa olet. Tosin siitäkin voisi kiistellä, ovatko kvantit objekteja ylipäätään. Mustat aukot ovat tietysti kaksiulotteisia siinä kolmiulotteisessa tilassa, jossa sijaitsevat.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Suuri etu kodin hupipelejä ajatellen, esim. se tanssipeli mitä messuilla demottiin. Sen sijaan jos mennään HC-osastolle niin juuri tuo ohjaimen/nappien puuttuminen tulee olemaan este.

Näin juuri. Hyvät/parhaat puolet molempiin pelityyleihin. Tanssahteluihin ja muihin kasuaalileikkeihin Kinect. Raskaan sarjan mättöihin jämäkkä padi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Sen sijaan jos mennään HC-osastolle niin juuri tuo ohjaimen/nappien puuttuminen tulee olemaan este. Esim. Sonyn puolelta Socom tulee mieleen, kapulalla/wiimotella voidaan vaihdella casual-puolelta hc-puolelle, Kinect sen sijaan tuntuu soveltuvan enemmän hupipelaamiseen.

Asiahan on juurikin päinvastoin. Wiimotea ja Movea rajoittaa se, että ne toimivat vain kyseistä tekniikkaa varten suunnitellun erikoisohjaimen kanssa ja niiden pelit joudutaan suunnittelemaan tämän rajoituksen mukaisesti.

Kinect toimii minkä tahansa XO-ohjaimen kanssa, myös sen peruspädin.
 
Ylös Bottom