Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tällästä jo kombinaatiolla Wii + MotionPlus:

 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuossa tapauksessa tähtääminen tapahtuu ohjainta liikuttamalla vaaka ja pystyakselissa. Edelleen kyse ei ole ohjaimella osoittamisesta.

Ehkä tämä asia vaatii hiema kokemusta Wii -pelaamisesta niin ymmärtää mistä on kyse.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En nyt muista enää mutta oliko Moven tattiohjaimessa myös nämä liikkeentunnistin härdellit, tuo Nisun rynnäkkökilpi idea ei muuten toimi ainakaan Movessa (ainakaan että eläytyisi sen pitämiseen) ja Kinectillä taas padin laskeminen viereen jotta kädellä sitä pitäisi päällä ei tule toimimaan.

Miten on muuten taistelupelien ystävät haaveilleet liiketunnistimien käytöstä? Kinectillähän ei pysty kävelee tai kääntyy ilman ohjausta vai onko sille jokin hyvä idea toteutettu mutta Movella ei ehkä saa aivan niin tarkkoja käsi ja (varsinkin) jalka liikkeitä peliin mukaan.

Jos jokin tekisi Kinectistä parhaimman liiketunnistus systeemin niin se vaatisi mielestäni jonkin tatti ohjauksen kuten Movessa mutta kamerahan seuraa niitä Moven ohjaimia eikä pelaajaa eiks je?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Yksi asia on kuitenkin laitteen julkistuksesta lähtien mietityttänyt: miten ihmeessä Moven tähtäys voisi ikinä olla yhtä tarkkaa kuin Wii Remoten IR -sensoripohjainen osoitustunnistus. Pleikkarin kamera varmasti seuraa tarkasti missä kohtaa ohjaimen hohtava pallo on kolmiulotteisessa tilassa, mutta tähtäin ruudulla ei varmastikkaan kovin sulavasti liiku (varsinkaan silloin jos joudutaan esim gyroihin turvautumaan) jos ohjainta ainoastaan kääntää. Oikeasti toimivaa osoitusohjausta voisi verrata taskulampulla tai kynälaserilla osoittamiseen. Tämä on ehdoton edellytys esim fps -peleihin.

Minä olen pähkäillyt tuota samaa myös, ja kysäisinkin tässä ketjussa aiemmin. Kukaan ei ole vielä osannut valaista minua miten tuo toimii Movella.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En nyt muista enää mutta oliko Moven tattiohjaimessa myös nämä liikkeentunnistin härdellit...
Navi-ohjaimessa on samat liikesensorit kuin Movessakin, mutta 3D-paikannusta siinä ei ole, koska kamera ei seuraa Navia millään lailla. Käytännössä Navi tietää vain asentonsa ja liikkeen suunnan. Ohjaimen vetäminen "kilveksi" pelaajan eteen on periaatteessa vain pelkkää eläytymistä. Yhtä hyvin sitä voisi pitää käsi suorana sivulla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

4) Wiilla oli aikoinaan todella suppea pelivalikoima laatupelien suhteen, eikä heiluttelukaan aina kovin hauskaa ja innovatiivista ollut. Ei kai tälläkään foorumilla ilman syytä olisi ollut ketjua "Wii ja sen surkea pelivalikoima"

Fanipoikien aivopierut eivät tee niiden väitteistä totuuksia, vaikka ne olisi kirjoitettu jopa ihan oman ketjunsa muotoon. Kertoi lähinnä foorumin faneista nuo väitteet. Toki jokaisella on oikeus omaan näkemykseensä, mutta kuten varmasti olet huomannut, tuossa ketjussa on jo miljoonia kertoja todistettu Wiin pelivalikoiman olevan sopiva monille. Myös tänne on konsolin tarjonta maistunut, niin tuolloin kuin varsinkin nykyään, kun Wiistä on tulossa uusien JRPG-jättiläisten ansiosta ykkösalusta.

Mutta minusta Nisu ei vihjaile tekniikan olevan EyeToyn tasolla, vaan ainoastaan kertoo sen, että tähän asti nähdyt demotukset ovat suurimmaksi osaksi olleet myös pelkällä weppikameralla toteuttavissa.

Nisu kyllä jo kertoikin vihjailleensa oman näkemyksenä mukaan Kinectin olevan jatkumoa EyeToylle. Eli samaan tapaan kuin Move on Wiimotelle monen muun näkemyksen mukaan.

PS. Kyllä minua ihan lievästi ärsyttää, että Movea verrataan Wiimoteen ja toisinpäin.

Miksi? Enemmän Kinectin rinnastaminen johonkin EyeToyhin ainakin täällä ärsyttää, tällä väitteellä kun ei ole mitään perää. Kinect ei kokonaisvaltaisuudessaan ole todellakaan mikään nettikamera ja sen rinnastaminen sellaiseen on puhdasta järjettömyyttä (tai provoilua).

Ehkä tämä asia vaatii hiema kokemusta Wii -pelaamisesta niin ymmärtää mistä on kyse.

Erittäin hyvin kiteytetty. Monestakin asiasta on huomannut, että ei täällä tunnu kyllä olevan kovinkaan paljoa tietoa siitä Wiistä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Miksi? Enemmän Kinectin rinnastaminen johonkin EyeToyhin ainakin täällä ärsyttää, tällä väitteellä kun ei ole mitään perää. Kinect ei kokonaisvaltaisuudessaan ole todellakaan mikään nettikamera ja sen rinnastaminen sellaiseen on puhdasta järjettömyyttä (tai provoilua).

Eniten kyllä ärsyttää fyysisen ohjaimen vertaaminen sellaiseen mihin ei tarvitse pitää käsissä/muussa ruumiissa mitään ohjatakseen.

Jos tälläisen kuvan saa tilasta toteutettua Eyetoylla (webcamilla), niin todisteita kiitos:

Kinect: The company behind the tech explains how it works


Mutta unelmayhdistelmähän olisi Kinect + Wiimote/Move.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En tiedä, teetko tämän tahallasi, mutta kirjoitat Kinectin nimen väärin. Se on siis Kinect. Microsoftin mukaan nimi on yhdistelmä sanoista Connect ja Kinetic. Luonnollisesti Kineticin ja Kinectin sekoittaa helposti keskenään ja tätä näkee muuallakin.

Mainoslauseeksi "Xbox 360 - Kinecting people"?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mutta unelmayhdistelmähän olisi Kinect + Wiimote/Move.

Niin, mikä estäisi Microsoftia tuomasta myös oman kapulansa Kinectin yhteyteen? Ehkä sieltä sellainen on vielä tulossakin, kunhan tämä casual-hömppä on saatu ensin purkitettua kuluttajille.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Itse näkisin wiimoten ja moven olevan jatkumoa ilmahiirelle:

MX Air™ Rechargeable Cordless Air Mouse

Aivan samoin kuin EyeToy oli jatkumoa webbikameralle, PSeye oli jatkumoa EyeToylle ja tuo Kinect on jatkumoa tuolle, yhdistettynä normaaliin kaupan automaattisen oven infrapunasilmälle.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect on jatkumoa tuolle, yhdistettynä normaaliin kaupan automaattisen oven infrapunasilmälle.

No eipä nyt ihan, kaupan infrapunasilmä ei tietääkseni tee 3D-skannausta jokaisesta sisäänkävijästä. :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuossa tapauksessa tähtääminen tapahtuu ohjainta liikuttamalla vaaka ja pystyakselissa. Edelleen kyse ei ole ohjaimella osoittamisesta.

Ehkä tämä asia vaatii hiema kokemusta Wii -pelaamisesta niin ymmärtää mistä on kyse.

Niin, siis tarkoitat IR-osoittelua. Tätähän käytetään kaikissa räiskintäpeleissä ja valikoissa jne.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Minä olen pähkäillyt tuota samaa myös, ja kysäisinkin tässä ketjussa aiemmin. Kukaan ei ole vielä osannut valaista minua miten tuo toimii Movella.
En tiedä, vastaako tämä video kysymykseesi. Tuossa siis jollain tasolla näkee, kuinka tarkkaa se osoittaminen on. (Se oleellinen kohta alkaa ajassa 1 min 3 s.)

 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En tiedä, vastaako tämä video kysymykseesi. Tuossa siis jollain tasolla näkee, kuinka tarkkaa se osoittaminen on. (Se oleellinen kohta alkaa ajassa 1 min 3 s.)
Loistava esimerkki. Tuolla ei ole mitään tekemistä osoittamisen kanssa. Esim, tuossa jossa kuvaan piirretään viivaa, tulee siitä kuinka ohjainta liikutetaan, ei siitä mihin sillä osoitetaan.

Osoitusominaisuutta ei nähtävästi Movessa ole lainkaan. Mielenkiintoista päästä kokeilemaan jotain fps:ää kun ohjainta pitää liikutella pysty- ja vaaka-akseleilla, jotta tähtäin ruudulla liikkuu.

Niin, siis tarkoitat IR-osoittelua. Tätähän käytetään kaikissa räiskintäpeleissä ja valikoissa jne.
No sitäpä hyvinkin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Osoitusominaisuutta ei nähtävästi Movessa ole lainkaan. Mielenkiintoista päästä kokeilemaan jotain fps:ää kun ohjainta pitää liikutella pysty- ja vaaka-akseleilla, jotta tähtäin ruudulla liikkuu.
.

???

Katsos tuo video kohdasta 2:55 eteenpäin. Ei tuo sälli nyt kovin teatraalisia liikkeitä tee tähtäämisen suhteen.

YouTube - PlayStation Move Demo: SOCOM 4
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mulle on ainakin yleisesti aika selvää, että jos pelissä on ase, miekka, ruoska, bazooka, ratti - tai mikä tahansa juttu joka tyypillä olisi mukamas "oikeastikin" (vaikka leikkiähän tämä kaikki on), niin haluan jonkin ohjaimen käteen. Siis yksinkertaisesti haluan jotain konkreettista avuksi.

Mulle kyse ei ole tavallaan siitä, että tekeekö esim. Kinect tuon "ilman ohjaimia" -jutun keskikertaisesti, hyvin vai todella hyvin (tai onko tuo laite miten hulppea tekninen ihme hyvänsä) - vaan siitä miten tietyt pelit haluaa pelata. Jos siis edetään esim. räiskintäpelissä, niin koen tosiaan jonkin "näkymättömän aseen" hölmönä ja vähemmän motivoivana tapana pelata. Jopa pienenä pyssyleikeissä meillä kaikilla oli joku "pyssy" - oli se sitten puusta, muovista vai risusta. Jo silloin oli nörttiä osoitella jollain pelkällä sormella. ;)

Mutta, sitten joku Kinect-peli, jossa potkaistaan palloa, juostaan, ollaan esteradalla (jossa käsillä puhkotaan palloja ja väistellään esteitä), tanssitaan - tai muuten vain klassiseen Wii-tyyliin "hypitään, huidotaan ja mesotaan", niin Kinect on varmasti erittäin hyvä valinta.

Itse kuitenkin koen, että Move sopii mulle parhaiten näistä liiketunnistus-härpäkkeistä, koska se antaa mulla konkreettisen tavan - ja avun pelata erilaisia pelejä. Minä oikeasti haluan ohjaimen käteeni - oli se sitten miten vanhanaikaista hyvänsä. Kinect kyllä kiinnostaa, mutta siinä sitten varmaan valitsen enemmän "pelin mukaan" kuin "vau, ei ohjaimia" -tyylisen PR-hypen mukaan. Vaikka PR-hypeä tulee tosin joka leiristä, sitä ei voi estää.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinectin ja Moven kohdalla ajatellemme ehkä vielä liiaksi perinteisten pelien kautta, ikäänkuin nämä tulisivat nyt jatkamaan siitä mihin pädi jäi.

Microsoft teki virheen esitellessään nyt vain pelejä, joita emme haluaisi todellakaan nähdä tässä yhteydessä. Painajaisunessa pelimarkkinoille tulee vyöry pikapelejä, joissa hassutellaan söpöissä väreissä kaikenlaista party-kivaa valkoisissa olohuoneissa, vailla minkäänlaisia taitovaatimuksia. Ällöttävää. Tasapuolisuuden nimissä myös Sony on tähän sortunut Sports Championsin kohdalla.

Pelaajat janoavat niitä oikeasti ravistelevia elämyksiä, joita näiden uusien juttujen kautta voisivat vihdoin onnistua.

Hyvä esimerkki; Child of Eden. Tästä kun vielä vedetään vähän pidemmälle genreä, enemmän tykitystä ja todella tarttuva biitti mukaan jo alkaa pian täälläkin valkokangasta/suurempaa televisiota löytymään :D

[video=youtube;z0y148HAW2I]http://www.youtube.com/watch?v=z0y148HAW2I[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Loistava esimerkki. Tuolla ei ole mitään tekemistä osoittamisen kanssa. Esim, tuossa jossa kuvaan piirretään viivaa, tulee siitä kuinka ohjainta liikutetaan, ei siitä mihin sillä osoitetaan.
Aaaaaa! Nyt alan muuten LOPULTAKIN ymmärtää, mitä tarkoitatte "osoittamisella". Eli siis sitä, että käsivarsi pysyy paikallaan, mutta kapulalla tähdätään rannetta kääntelemällä. Mutta tosiaan, tuon SOCOM-videon perusteella tuollainenkin vaikuttaisi onnistuvan. Käsi on lähes staattisena ja vain ranne kääntelee ja suuntaa Movea.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Aaaaaa! Nyt alan muuten LOPULTAKIN ymmärtää, mitä tarkoitatte "osoittamisella".

Ja tämä kertoo sen, miten Wii-miehet ovat muita melkein kokonaisen sukupolven edellä. :D

Kuitenkin Movesta tulee videoiden perusteella sellainen vaikutelma, että osoittaminen ei toimi yhtä korkealla resoluutiolla kuin Wiissä. Eli siis hassusti saattaa syntyä sellainen tilanne, että vaikka näytöllä olisi enemmän tähdättäviä pikseleitä, ohjauksen mahdollistama tarkkuus niiden suhteen voi olla alempi kuin Wiillä. Tämä lienee se pallon ja osoittamisen ongelma, johon Migge alunperin viittasi. Esim. Socomissa pelaajan tähtäystä saatetaan auttaa enemmän kuin Wiin keskiverrossa FPS-pelissä. Tämä tosin on sen verran pikkutarkka asia, että kunnollinen arviointi vaatii omaa tuntumaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ja tämä kertoo sen, miten Wii-miehet ovat muita melkein kokonaisen sukupolven edellä. :D
Oikeastaan se kertoo vain, kuinka hemmetin huono olen hahmottamaan avaruudellisia asioita ilman selkeää visuaalista esimerkkiä. :)

Tämä tosin on sen verran pikkutarkka asia, että kunnollinen arviointi vaatii omaa tuntumaa.
Aion omalta osaltani jättää spekuloinnin toistaiseksi ja palata asiaan, kun olen omin pikku kätösin päässyt asiaa testaamaan. Tällaiset asiat ovat tosi kiehtovia, mutta ainakin minun on näitä joskus todella hankala hahmottaa. Siksi on parasta, että itse testaa, miten asia on.
 
Ylös Bottom