Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)
Mulle on ainakin yleisesti aika selvää, että jos pelissä on ase, miekka, ruoska, bazooka, ratti - tai mikä tahansa juttu joka tyypillä olisi mukamas "oikeastikin" (vaikka leikkiähän tämä kaikki on), niin haluan jonkin ohjaimen käteen. Siis yksinkertaisesti haluan jotain konkreettista avuksi.
Mulle kyse ei ole tavallaan siitä, että tekeekö esim. Kinect tuon "ilman ohjaimia" -jutun keskikertaisesti, hyvin vai todella hyvin (tai onko tuo laite miten hulppea tekninen ihme hyvänsä) - vaan siitä miten tietyt pelit haluaa pelata. Jos siis edetään esim. räiskintäpelissä, niin koen tosiaan jonkin "näkymättömän aseen" hölmönä ja vähemmän motivoivana tapana pelata. Jopa pienenä pyssyleikeissä meillä kaikilla oli joku "pyssy" - oli se sitten puusta, muovista vai risusta. Jo silloin oli nörttiä osoitella jollain pelkällä sormella.
Mutta, sitten joku Kinect-peli, jossa potkaistaan palloa, juostaan, ollaan esteradalla (jossa käsillä puhkotaan palloja ja väistellään esteitä), tanssitaan - tai muuten vain klassiseen Wii-tyyliin "hypitään, huidotaan ja mesotaan", niin Kinect on varmasti erittäin hyvä valinta.
Itse kuitenkin koen, että Move sopii mulle parhaiten näistä liiketunnistus-härpäkkeistä, koska se antaa mulla konkreettisen tavan - ja avun pelata erilaisia pelejä. Minä oikeasti haluan ohjaimen käteeni - oli se sitten miten vanhanaikaista hyvänsä. Kinect kyllä kiinnostaa, mutta siinä sitten varmaan valitsen enemmän "pelin mukaan" kuin "vau, ei ohjaimia" -tyylisen PR-hypen mukaan. Vaikka PR-hypeä tulee tosin joka leiristä, sitä ei voi estää.