Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Olikin vähän hankala selittää mistä oikein puhuin, siksi koitin taskulamppu -esimerkkiä toitottaa. (Melkein aloin koostamaan jo havainnollistavaa videota...)

Tuo Socom -video ainakin näyttää ihan lupaavalta. Silti, tuossakin tapauksessa kamera seuraa Moven sijaintia, ei sitä mihin se osoittaa. Mitähän tuossa esimerkiksi kävisi jos pelaaja vaihtaisi asentoa, niin että ns. nollapiste vaihtuisi. :rolleyes:
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinectin ja Moven kohdalla ajatellemme ehkä vielä liiaksi perinteisten pelien kautta, ikäänkuin nämä tulisivat nyt jatkamaan siitä mihin pädi jäi.

Hyvä esimerkki; Child of Eden. Tästä kun vielä vedetään vähän pidemmälle genreä, enemmän tykitystä ja todella tarttuva biitti mukaan jo alkaa pian täälläkin valkokangasta/suurempaa televisiota löytymään :D

Oletko kuullut pelistä nimeltä Rez? ;)

Wii-ohjain on ainakin jatkanut nimenomaan siitä mihin padi jäi. Excite Truck? PES? Red Steel 2? Helix? Aikaisemmat genret ja pelit ovat siirtyneet liiketunnistusohjaukselle, ja uudet ideat sekoittuvat vanhan kehittämisen kanssa. Child of Eden vaikuttaa olevan Rez 2 liikeohjauksella, ja se ei ole todellakaan paha asia, mutta näyttää myös että ne uudet ideat löytyvät usein pintaa syvemmältä, ja että liikeohjauksen merkitystä peleille on vaikeampi välittää videoiden kautta kuin vanhan mallin yksinkertaisia graafisia muutoksia.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kuitenkin Movesta tulee videoiden perusteella sellainen vaikutelma, että osoittaminen ei toimi yhtä korkealla resoluutiolla kuin Wiissä.

Toisaalta Move ensiesittelyssä demottiin Movella kirjoittamista, minkä toimivuus edellyttää todella tarkkaa seurantaa ja kohdistamista, joten sen perusteella uskoisin tuon olevan melko hyvällä tasolla. Mukana oli myös taskulamppudemo, joka olisi hyvin sopinut Alan Wakeen :)

Kohdassa 3:30 alkaa käsinkirjoitusdemo ja sitä ennen 2:50 suora FPS tähtäys, ja 2:05 taskulamppu.

Muutenkin tässä teknologiademossa tuo tähtäyksen/osoittamisen tarkkuus tulee melko hyvin esille.



Tässä videossa kirjoittamista kohdassa 7:15

 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kuitenkin Movesta tulee videoiden perusteella sellainen vaikutelma, että osoittaminen ei toimi yhtä korkealla resoluutiolla kuin Wiissä. Eli siis hassusti saattaa syntyä sellainen tilanne, että vaikka näytöllä olisi enemmän tähdättäviä pikseleitä, ohjauksen mahdollistama tarkkuus niiden suhteen voi olla alempi kuin Wiillä

Jos ihan teknisellä tasolla puhutaan niin wiin ohjaimessa oleva kamera on tarkkuudeltaan 128x96 (100fps). Tämä kuva skaalataan 1024x768 resoluutioon jolloin saadaan tarkempi träkkäys. Noin pienessä kamerassa kuitenkin esiintyy aika paljon rakeisuutta jolloin tarvitaan useamman framen tulosten filtteröintiä (ettei kursori "väpätä"), joka aiheuttaa sen että osoitin laahaa vähän perässä vaikka varsinaista "lagia" ei kauheasti ole.

Move toimii 640x480 kameralla (60fps), huomattavasti vähemmällä kuvan kohinalla. Alhaisempi kuvan päivitysnopeus aiheuttaa aavistuksen enemmän lagia (10ms vs. 16,6ms) mutta koska kohinaa on kuvassa vähemmän, sisääntulevaa dataa ei tarvitse filtteröidä yhtä usean framen ajalta jolloin kursori pysyy hieman paremmin toiminnassa mukana.

Mitä tulee pointteritoimintaan, niin molemmilla tuo onnistuu... mutta kuinka samaan lopputulokseen päästään, on movella hieman monimutkaisempi juttu. Siinä missä wiimote pystyy päättelemään osoitettavan kohdan pelkän kameran kuvainformaation avulla trianguloimalla joutuu move laskemaan ohjaimen sijainnin kolmessa ulottuvuudessa kuvan perusteella ja sitten yhdistämään tämän tiedon ohjaimen sisäisten sensorien dataan (ohjaimen orientaatiosta). Tämän jälkeen molemmat ohjaimet ovat periaatteessa samalla lähtöviivalla seuraavaan osaan... Eli missä kohtaa televisio on suhteessa kameraan/sensor bariin? Wiillä ei taida sen kummempaa kalibrointia tuohon olla kuin että sensor bar on television päällä tai alla... josta johtuen jos televisiossa on valtavat reunukset kuvan ympärillä, saattaa kursori ruudulla olla aina alempana/ylempänä kuin mihin wiimotella osoitetaan... moven osalta kalibraatiosta ei ole tietoa, toivottavasti on paljon nippeliä millä säätää tarkasti tuo television sijainti suhteessa kameraan.

Lähteet:
http://wiibrew.org/wiki/Wiimote#Sensitivity_Settings
http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Eye#Camera

Toivottavasti joku tästä ottaa selkoa, kun olen aika huono selittämään vähänkään teknisempiä juttuja :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Move toimii 640x480 kameralla (60fps), huomattavasti vähemmällä kuvan kohinalla.

Oliko tuo jossain mainittu aiemmin? PS Eye kamera kykenee myös 120fps nopeuteen 320x240 resoluutiolla. Ehkä Movea käyttävä sovellus voi valita jomman kumman tilan tarpeensa mukaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Oliko tuo jossain mainittu aiemmin? PS Eye kamera kykenee myös 120fps nopeuteen 320x240 resoluutiolla. Ehkä Movea käyttävä sovellus voi valita jomman kumman tilan tarpeensa mukaan.

Tuosta ei ole ollut juttua missään että kumpaa tilaa käytetään ja tuo varmasti riippuukin pelin kehittäjästä kumpaa käytetään. Nopeampi päivitys sitä vaativille peleille ja hitaampi taas tarkkuutta vaativiin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)


Tossa ei ainankaan ole YHTÄÄN lagia :eek: Nyt alan kyl jo harkitsemaan boxin vaihtamista ps3:en. Se nyrkkeily peli kutkuttanu jo muutenkin niin helvetisti. Kaiken lisäks jos toi ohjaaminen noin hyvin tulee pelaamaan ni ei voi muuta sanoa kun HUH HUH. Alkanut jo vähän menemään ton Kinectin suhteen toivo. noh, katotaan nyt vielä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Jaahas, vai minun pitäisi lukea enemmän noista käytetyistä tekniikoista liikkeentunnistusohajaimissa ja samaan aikaan väitetään että Kinect näkee pelaajan 3-ulotteisena tai skannaa pelaajan sellaisena. Haha, ei. Kyseessä on täysin erilainen tekniikka ja huomattavasti yksinkertaisempi.

Yritänpä nyt selittää miten se toimii mahdollisimman yksinkertaisesti. Kinect ei näe mitään 3Dnä. Siihen tarvittaisiin useita kameroita pelaajan ympärille. Kinect pystyy vain mittaamaan syvyyksiä. Kinect lähettää infrapunavaloa jonka avulla tämän syvyyden lukee, RGB-kameralla saadaan lsätietoa esim silmien suunnasta jne. jonka jälkeen näillä tiedoilla on mahdollista rakentaa oletettu 3D-malli. Pisteitä ja syvyyksien vaihteluita seuraamalla. Kinect ei osaa kuvata hahmon muotoa sen ääriviivojen jälkeen jonka näkee, vaan kyseessä on kohokuvio. Eli, Kinectin kokoamalla tiedolla rakennetaan oletettu tikku-ukko jonka avullla voidaan pelata. Jos kyseessä olisi usean kameran luomakuva, ei tälläisiä kikkoja jouduttaisi käyttämään, koska tiedossa olisi oikea 3D malli.

Tästäpä sitten päästää Kinectin erikoisiin heikkouksiin. Sohvalla istuminen on yksi niitä. Kinectin on vaikea hahmottaa pelaajaa ja sohvaa toisistaan, ellei pelaaja nojaa tarpeeksi eteenpäin jotta syvyystietoa on tarpeeksi. Kaikki demotukset on tehty seisaaltaan tähän mennessä. Pistää miettimään. Jakkaralta pelaaminen voisikin toimia kun ei ole selkänoja ja istuin osa häiritsemässä syvyyden mittaamista. Tosin, miten Kinect osaa lukea reisien pituuden jos pelaaja vain istuu kun moto pysyy muuttumattomana? Sitten onkin jo seuraavan heikkouden vuoro. Lihavammat ihmiset. Koska muotoa ei ole ironisesti tarpeeksi, vaan kaikki näyttää syvyyskameralla yhdeltä mössöltä, on seuraaminen vaikeaa. N'Gain kokemus ei johtunut ihon väristä, vaan siitä ettei kyseinen henkilö ole öh... ihanne mitoissa. Samaan syssyyn voisi miettiä vaatetuksen vaikutusta pelaamiseen. Kinect ei olerota juurikaan mitään muotoja jos satut olemaan musliminainen, ei siis uskonnollisuuden takia vaan, vaan se takia ettei mitää ole oikein nähävissä kuin silmät ja ulkoinen ääriviiva. Entäs hippohopparit ja muut hipit löysine paitoineen ja polvissa roikkuvine housuineen? Ei muotojen lukeminen mahdotnta ole mutta todella ongelmallista ja virheellistä. Entäs se ettei samaan aikaa voi olla kahta enempää pelaajaa? Kinect vaatii liikaa tehoja tähän erityisesti siksi koska prosessori päätettiin poistaa kustannussyistä. Vuoroja toki voi ottaa, mutta oudoltahan se tuntuu kun yksinkertaisimpiakaan pelejä ei voi useampi pelata. Sitten vieläpienempänä erikoisuutena voisi mainita sen Ubin fitness pelin jota esiteltiin sekä Ubin että MS presseissä. Olihan se aikamoinen näyte Kinectin epätarkkuudesta kun sama esittelijä oli Kinectin mukaan eripituinen molemmissa tilaisuuksissa. Eikä kannata tuota Kinectimalsia ja tiikerin silittelyä alkaa heittelemään jollaiseksi esimerkiksi. Se kun oli täyttä pulunshittiä. Kyseessä oli täysin eleen mukaan suoritettu purkitettu animaatio, liikkeet eivät vastanneet videota ollenkaan ja aivan liian täydellisesti pysyi kädet tikrun pinnalla eivätkä umponneet sen sisälle. Onhan se toki söpömpi kuin Eyepetin apinakissa.

Siinäpä hieman miettimistä ja katsotaan kuinka väärässä olen tässä asiassa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Onhan se toki söpömpi kuin Eyepetin apinakissa.

Ironista sinänsä, että Kinectin ensimmäisiä söpöjä myyntivaltteja on tiikeri, jota voi silitellä ja kutitella. Eli Eye Pet 2 paremmin (?) toteutettuna.. Mutta sekin täytyy muistaa mille kohderyhmälle tuokin tiikeri-peli on suunniteltu. Ei ainakaan meille.

Tuo oli varmasti kuitenkin yksi ankein "demo" koko E3:sen aikana, heti sen käsikirjoitetun "soitan-siskolle-videopuhelun" -demon jälkeen (MS:n "tuodaan sosiaalinen media boksille" -shittiä pahimmillaan).

En itse ymmärrä, miten noista Facebookeista ja videopuheluista halutaan noin hemmetisti hohkata. Jos niitä haluan (vaikka en ole Facebookissa - ja ylpeä siitä), niin nappaan Macbookin syliin.

(Taisi mennä vähän OT..)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Siinäpä hieman miettimistä ja katsotaan kuinka väärässä olen tässä asiassa.
Hih, olet väärässä!
Yritänpä nyt selittää miten se toimii mahdollisimman yksinkertaisesti. Kinect ei näe mitään 3Dnä. Siihen tarvittaisiin useita kameroita pelaajan ympärille.
Mitä saadaan, kun yhdistetään leveysdimensio, korkeusdimensio ja syvyysdimensio? Otin lyhyen matematiikan lukiossa, mutta voisin silti melkein väittää, että näiden summa on 3 dimensiota.
Kinect pystyy vain mittaamaan syvyyksiä. Kinect lähettää infrapunavaloa jonka avulla tämän syvyyden lukee, RGB-kameralla saadaan lsätietoa esim silmien suunnasta jne. jonka jälkeen näillä tiedoilla on mahdollista rakentaa oletettu 3D-malli. Pisteitä ja syvyyksien vaihteluita seuraamalla. Kinect ei osaa kuvata hahmon muotoa sen ääriviivojen jälkeen jonka näkee, vaan kyseessä on kohokuvio. Eli, Kinectin kokoamalla tiedolla rakennetaan oletettu tikku-ukko jonka avullla voidaan pelata. Jos kyseessä olisi usean kameran luomakuva, ei tälläisiä kikkoja jouduttaisi käyttämään, koska tiedossa olisi oikea 3D malli.
Hienoa asian vääntelyä ja kääntelyä, mutta valitettavasti täysin irrelevanttia. On toki totta, että Kinect lukee käyttäjästä vain sen toisen puolen, mutta kuten useimmat jo varmasti hoksasivat, tämä riittää täysin, eikä eroa "oikeaan" kuvaan ole. Tosin tietysti joitain voi harmittaa, ettei se perstaskun muoto välity kameralle, mutta sen kanssa eletään.
Tästäpä sitten päästää Kinectin erikoisiin heikkouksiin. Sohvalla istuminen on yksi niitä. Kinectin on vaikea hahmottaa pelaajaa ja sohvaa toisistaan, ellei pelaaja nojaa tarpeeksi eteenpäin jotta syvyystietoa on tarpeeksi. Kaikki demotukset on tehty seisaaltaan tähän mennessä. Pistää miettimään. Jakkaralta pelaaminen voisikin toimia kun ei ole selkänoja ja istuin osa häiritsemässä syvyyden mittaamista. Tosin, miten Kinect osaa lukea reisien pituuden jos pelaaja vain istuu kun moto pysyy muuttumattomana? Sitten onkin jo seuraavan heikkouden vuoro.
Väärin. Määritellyssä IR-hahmontunnistuksessa pystytään kyllä helposti erottamaan käyttäjän muoto taustasta, muuten tekniikkahan ei ylipäätäänkään toimisi.
Lihavammat ihmiset. Koska muotoa ei ole ironisesti tarpeeksi, vaan kaikki näyttää syvyyskameralla yhdeltä mössöltä, on seuraaminen vaikeaa. N'Gain kokemus ei johtunut ihon väristä, vaan siitä ettei kyseinen henkilö ole öh... ihanne mitoissa. Samaan syssyyn voisi miettiä vaatetuksen vaikutusta pelaamiseen. Kinect ei olerota juurikaan mitään muotoja jos satut olemaan musliminainen, ei siis uskonnollisuuden takia vaan, vaan se takia ettei mitää ole oikein nähävissä kuin silmät ja ulkoinen ääriviiva. Entäs hippohopparit ja muut hipit löysine paitoineen ja polvissa roikkuvine housuineen? Ei muotojen lukeminen mahdotnta ole mutta todella ongelmallista ja virheellistä.
Liikkeentunnistusjärjestelmän kalibrointi onnistuu kyllä ihan mille tahansa kehon muodoille, sillä Kinect luo luurankomallin. Joten väärin.
Entäs se ettei samaan aikaa voi olla kahta enempää pelaajaa? Kinect vaatii liikaa tehoja tähän erityisesti siksi koska prosessori päätettiin poistaa kustannussyistä. Vuoroja toki voi ottaa, mutta oudoltahan se tuntuu kun yksinkertaisimpiakaan pelejä ei voi useampi pelata.
Kinectin ollaan ilmoitettu tukevan neljää pelaajaa, kaksi pelaajaa on huhu.
Sitten vieläpienempänä erikoisuutena voisi mainita sen Ubin fitness pelin jota esiteltiin sekä Ubin että MS presseissä.Olihan se aikamoinen näyte Kinectin epätarkkuudesta kun sama esittelijä oli Kinectin mukaan eripituinen molemmissa tilaisuuksissa.
Heh, aika uskomaton epäonnistuminen tosiaan. Nyt jäi hankkimatta.
Eikä kannata tuota Kinectimalsia ja tiikerin silittelyä alkaa heittelemään jollaiseksi esimerkiksi. Se kun oli täyttä pulunshittiä. Kyseessä oli täysin eleen mukaan suoritettu purkitettu animaatio, liikkeet eivät vastanneet videota ollenkaan ja aivan liian täydellisesti pysyi kädet tikrun pinnalla eivätkä umponneet sen sisälle. Onhan se toki söpömpi kuin Eyepetin apinakissa.
Totta kai oli, kyseessä oli demonstraatio. Koko pätkä oli pelkkää traileria. Tällä taas vältettiin ne näkyvämmät mokat, kuten viime vuoden Tsunodan BANG-kenkämoka.
Jaahas, vai minun pitäisi lukea enemmän noista käytetyistä tekniikoista liikkeentunnistusohajaimissa
Ilmeisesti, kun et koko viestissäsi edes palannut viime väitteeseesi, ettei muka Wii tunnistaisi syvyyttä!
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Määritellyssä IR-hahmontunnistuksessa pystytään kyllä helposti erottamaan käyttäjän muoto taustasta

Olet väärässä!

Tämä oli siis vastauksena tuohon että kinect pystyisi erottamaan pelaajan sohvasta tai muusta kiinteästä objektista jota vasten pelaaja on. Vaikka kinect on todellakin näppärä laite niin ei se kuitenkaan pysty samanlaiseen hahmottamiseen kuin ihmisen silmä+aivot, ei se kone tiedä onko se möykky joka on todellisuudessa ihminen+sohva kaksi objektia... kone voi yrittää asettaa sen skeletaalimallin tuohon möykkyyn mutta tuskin onnistuu.. ja kuinka tarkka kinect on? jos nuo ubin demot antaa osviittaa niin heittoa on parin tuuman verran vaikka samasta kohteesta on kyse. Jos oikein mukavasti asettuu sohvalle niin käypi sillä tavalla että uppoat sen verran syvälle sohvaan ettei kinectillä ole mitään mahdollisuutta tunnistaa sinua sieltä.

Kinect toimii kyllä hyvin ideaalitilanteessa, tyhjä tila jossa ihminen seisoo raajat selkeästi erillään toisistaan.

Edit: Yksi tapa ratkaista tuo ongelma olisi ensin tunnistaa ja leikata ihmishahmo eyetoy tyyliin RGB-kuvassa taustasta ja sen jälkeen 3D-analysoida tämä leikattu osio syvyyskartasta... mutta veikkaan että tämä voi olla vähän turhan raskas tapa ratkoa tuota ongelmaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tämä oli siis vastauksena tuohon että kinect pystyisi erottamaan pelaajan sohvasta tai muusta kiinteästä objektista jota vasten pelaaja on. Vaikka kinect on todellakin näppärä laite niin ei se kuitenkaan pysty samanlaiseen hahmottamiseen kuin ihmisen silmä+aivot, ei se kone tiedä onko se möykky joka on todellisuudessa ihminen+sohva kaksi objektia... kone voi yrittää asettaa sen skeletaalimallin tuohon möykkyyn mutta tuskin onnistuu.. ja kuinka tarkka kinect on? jos nuo ubin demot antaa osviittaa niin heittoa on parin tuuman verran vaikka samasta kohteesta on kyse. Jos oikein mukavasti asettuu sohvalle niin voi olla että uppoat sen verran syvälle sohvaan ettei kinectillä ole mitään mahdollisuutta tunnistaa sinua sieltä.

Ei. Tunnistettuaan hahmon kerran, on käytännössä aivan sama, mitä taustalla heiluu, kun järjestelmä jäljittää vain käyttäjän luurankokuvaa. Tällöin saa kyllä istua ihan missä vaan, sillä tämä ei missään vaiheessa muodostu osaksi käyttäjästä luotua mallia.

Tietysti nyt on tullut kohua siitä, onnistuuko käyttäminen istuessa, mutta tuossakin mitä todennäköisimmin mahdollista epäröintiä aiheuttaa istuessa tuleva asento. Itse olen kuitenkin täysin varma, että nämäkin ongelmat viilataan pois, sillä ei istumistukea olisi itsemurha Kinectin kannalta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei. Tunnistettuaan hahmon kerran, on käytännössä aivan sama, mitä taustalla heiluu, kun järjestelmä jäljittää vain käyttäjän luurankokuvaa. Tällöin saa kyllä istua ihan missä vaan, sillä tämä ei missään vaiheessa muodostu osaksi käyttäjästä luotua mallia.

Tietysti nyt on tullut kohua siitä, onnistuuko käyttäminen istuessa, mutta tuossakin mitä todennäköisimmin mahdollista epäröintiä aiheuttaa istuessa tuleva asento. Itse olen kuitenkin täysin varma, että nämäkin ongelmat viilataan pois, sillä ei istumistukea olisi itsemurha Kinectin kannalta.

Tuo on totta että träkkäystä ei tarvitse aloittaa joka kerta nollasta, oletuksena voidaan lähteä hakemaan sitä ihmishahmoa tietystä kohtaa skeneä missä se viimeksikin oli. Otin tarkoituksella esimerkiksi tuon pahimman mahdollisen tilanteen jossa käyttäjä löhöää sohvalla joka upottaa hieman enemmän ja esim reidet sulautuvat tuohon muotoon sen verran että träkkäystä ei voi sanoa luotettavaksi enää... ehkä lopulliseen versioon tulee moodeja joissa pelkästään ylävartaloa tunnistellaan dashboard ominaisuuksia ajatellen, niissä kun tuskin jalkoja tarvitsee :D ... sitten alkaa tietty valivali että makuultaan ei pysty pelaamaan :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei tuo Move nyt niin edistyksellinen ole, jos vertaa vaikka tähän wiimotion plus-demoon:



Tosin moni asia on tehty eritavalla kuin wiimotessa, mutta kysymys kuuluu kuinka hankala se on ohjelmoida. Sillä loppuviimeksi vain pelit ratkaisee, ainakin wiimotion plussan tuki on minun mielestä himpun liian pienelle jäänyt. Voi tietty olla että kehittäjät on kuumeisesti omia pelejään laitteelle tekemässä tällä hetkellä, ja oikea rypäs odottaa vain julkistamista. Mutta silti, mis mun star warz peli on!!?

Sama ongelma movella on edessä, ne pelit uupuu.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mutta silti, mis mun star warz peli on!!?

Tämä on suurin asia minun kohdallani, joka viivästyttää innostumista koko liiketunnistuksesta. Haluan täydellisen Move-tuella varustetun Star wars-nettipeli systeemin pleikkarille, ennen kuin huudan Hallelujaata. Siis Cämään! Miten joku voi olla jättämättä niin hienoa ideaa toteuttamatta?! Wiilläkin tuo takuulla onnistuisi aivan mahtavasti, vaikka tietenkin graffat eivät olisi mitään "Huimaa" tasoa(Tai mistä sitä tietää. Sehän riippuu ihan toteutuksesta miltä ulkoasu näyttää. Esim. Mad world on aika siistin oloinen, mitä nyt youtubesta olen katellut pätkiä). Enivei. Ihmetyttää.... Nyt sitä kunnon tähtiensotaa nettipelin kanssa kummallekin liiketunnistus-kapulalle(Wiimote & Move) ja heti!!

Vähänkö olisi kovat mätöt, varsinkin jos valomiekkailun pystyisi toteuttamaan edes jollain lailla niin kuin aidon alkuperäisen miekkailun(Se tosin vaatisi ehkä silmistä kuvattua kameranäkymää, mutta ei se minua ainakaan haittaisi, vaikka yleisesti suosin enemmän kolmannen persoonan kuvakulmaa peleissä). Harmi että pelitalot, joilla on lupa tehdä tähtiensota-pelejä, tuskin lukevat tätä ketjua. Dääm!
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect ei olerota juurikaan mitään muotoja jos satut olemaan musliminainen, ei siis uskonnollisuuden takia vaan, vaan se takia ettei mitää ole oikein nähävissä kuin silmät ja ulkoinen ääriviiva. Entäs hippohopparit ja muut hipit löysine paitoineen ja polvissa roikkuvine housuineen?

Microsoft on rasistinen firma varmistettu! Kinectillä voit pelata vain jos olet laiha valkoinen arjalainen, mustat, läskit ja muslimit älkää vaivautuko :-(
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mitä saadaan, kun yhdistetään leveysdimensio, korkeusdimensio ja syvyysdimensio? Otin lyhyen matematiikan lukiossa, mutta voisin silti melkein väittää, että näiden summa on 3 dimensiota.

Piste tilassa on eri asia edestä päin napsittu kuva. Syvyys informaation katooa kaiken aikaa niistä kohdista jotka katoavat esim käden liikkeen taakse. Jos olkapää katoaa kämmenen taakse, niin mitä sinun lyhyt matikkasi siihen sanoo? Missä olematon on tilassa? Mahdoton yhtälö = Kinect ei kuvaa 3D mallia. Kuten sanottu, tarvitaan useampi kamera pelaajan ympärille, kuten leffojen motion capture sessioissa.

Hienoa asian vääntelyä ja kääntelyä, mutta valitettavasti täysin irrelevanttia. On toki totta, että Kinect lukee käyttäjästä vain sen toisen puolen, mutta kuten useimmat jo varmasti hoksasivat, tämä riittää täysin, eikä eroa "oikeaan" kuvaan ole. Tosin tietysti joitain voi harmittaa, ettei se perstaskun muoto välity kameralle, mutta sen kanssa eletään.

Jos otat kannan niin kannattaisiko siinä pysyä eikä heti seuraavaksi väittää jotain toista? Ensin on kolme dimensiota ja nyt nitä ei olekaan. Toki, Kinectin ottamalla kuvalla voidaan pelejä tehdä, mutta väänsinkiin siitä miten virheellisesti oletetaan kyseessä olevan 3D kamera. Se mitä Kinectillä ei koskaan nähdä, on juuri tälläinen omilla käsillä suoritettu tiikerin hemmottelu. Kinect ei näe kämmenselkää jos se ei ole kameraa päin joten joudutaan aina turvautumaan ohjelmistolla luotuun 3D hahmoon. Entäs kikkailu selän taakse pudonneen pallon potkaisemiseksi? Jalka katoaa Kinectin tietämöttömmille ja se joutuu arvioimaan mihin jalka sojottaa.

Väärin. Määritellyssä IR-hahmontunnistuksessa pystytään kyllä helposti erottamaan käyttäjän muoto taustasta, muuten tekniikkahan ei ylipäätäänkään toimisi.

"Helposti" ihanne olosuhteissa. Tarvitaan yksivärinen sohva ja erivärinen vaatetus(ei löysää) jolloin RGB-kameran avulla voidaan poimia pelaaja, kunhan valot ovat päällä. Huonossa valaistuksessa pelkkä IR-kamera ei riitä. Tarvitaan aikamoisia laskutehäviä erottamaan ihmisen ja sohvan massa toisistaan. Tekniikka toimii, enemmän ja vähemmän, koska kaikki tähän mennessä demotut ovat olleet ihanne olosuhteissa, osa tosin on ollut valmiiksi nauhoitettua kamaa joka kertoo enemmän tekniikan epävarmuudesta. Miksiköhän kaikki on tehty seisaaltaan ilman häiriö tekijöitä.

Liikkeentunnistusjärjestelmän kalibrointi onnistuu kyllä ihan mille tahansa kehon muodoille, sillä Kinect luo luurankomallin. Joten väärin.

Oletetun luurankomallin. Jolloin tekniikka toimii parhaansa mukaan, jos toimii.

Kinectin ollaan ilmoitettu tukevan neljää pelaajaa, kaksi pelaajaa on huhu.

Samaan aikaan vai vuorotellen? Miksi ei ole nähty kuin kahden pelaajan pelejä? Etenkin kun suuri osa on party pelejä.

Heh, aika uskomaton epäonnistuminen tosiaan. Nyt jäi hankkimatta.

Siis ei kukaan pakota olemaan ostamatta. Toin asian esiin koska Kinect on olevinaan niin kehittynyttä tekniikkaa mutta ei osaa edes mitata samaa henkilöä oikein. Tai siis ohjelmisto vetää Kiectin antamasta infosta eri johtopäätökset.

Totta kai oli, kyseessä oli demonstraatio. Koko pätkä oli pelkkää traileria. Tällä taas vältettiin ne näkyvämmät mokat, kuten viime vuoden Tsunodan BANG-kenkämoka.

Ilmeisesti, kun et koko viestissäsi edes palannut viime väitteeseesi, ettei muka Wii tunnistaisi syvyyttä!

Osoittaa aikamoista luotamusta tuotteeseen jos ei livenä uskalleta tehdä. Vai onko pahempi asia että väitetään tuotteen pystyvän johonkin ja paljastuu kaiken olevan silmän lumetta? Hetkinen... annoitko juuri Sonylle anteeksi Killzone 2 trailerin??

Wiimote onkin hassu veijari. Nimittäin kun ohjain on suunnattu suoraan IR-lähettimiä päin voidaan syvyydellä leikkiä vaikka biljardissa. Mutta auta armias kun suunnataan ohjain johonkin muuhun suuntaan että lähetin katoaa moten näköpiiristä. Silloin joudutaankin kaikki laskemaan ohjaimen kiihtyvyyksistä ja olettamaan miten syvyys muuttuu. Missä ovat pelit jotka seuraavat pelaajan kädenliikettä orjallisesti? Tähän mennessä liike vain käynnistää valmiin animaation, joka on vaivalloinen vastine napin painallukselle. Pöytätennis vastineet konsoleilla kertovat hyvinkin paljon miten Move ja Wiimote suoriutuvat syvyyksien esiintuomisesta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Melkein pistää vihaksi vastata tällaiseen vääntelehtimiseen, mutta annetaan nyt mennä.

Piste tilassa on eri asia edestä päin napsittu kuva. Syvyys informaation katooa kaiken aikaa niistä kohdista jotka katoavat esim käden liikkeen taakse. Jos olkapää katoaa kämmenen taakse, niin mitä sinun lyhyt matikkasi siihen sanoo? Missä olematon on tilassa? Mahdoton yhtälö = Kinect ei kuvaa 3D mallia. Kuten sanottu, tarvitaan useampi kamera pelaajan ympärille, kuten leffojen motion capture sessioissa.
Olet edelleen täysin väärässä. Kolmiulotteinen kuva on kolmiulotteinen kuva, eikä tällä esimerkilläsi ole sen kanssa mitään tekemistä. Kolme ulottuvuutta = kolmiulotteinen.
Jos otat kannan niin kannattaisiko siinä pysyä eikä heti seuraavaksi väittää jotain toista? Ensin on kolme dimensiota ja nyt nitä ei olekaan.
En ole väittänyt muuta missään muualla kuin ehkä omassa todellisuudessasi.
Toki, Kinectin ottamalla kuvalla voidaan pelejä tehdä, mutta väänsinkiin siitä miten virheellisesti oletetaan kyseessä olevan 3D kamera. Se mitä Kinectillä ei koskaan nähdä, on juuri tälläinen omilla käsillä suoritettu tiikerin hemmottelu. Kinect ei näe kämmenselkää jos se ei ole kameraa päin joten joudutaan aina turvautumaan ohjelmistolla luotuun 3D hahmoon. Entäs kikkailu selän taakse pudonneen pallon potkaisemiseksi? Jalka katoaa Kinectin tietämöttömmille ja se joutuu arvioimaan mihin jalka sojottaa.
Kämmenselkä on tietysti hyvin essentiaalinen osa tiikerin hemmoittelua, mutta tarkoitatko tosiaan, että tuossa Kinectimals-esityksessä muodostettiin käyttäjän käden 3D-malli? Eiköhän se ole ihan valmiiksi määritelty, hei. Miksi ihmeessä pitäisi kikkailla selän taakse pudonneen pallon kanssa? Aivan naurettavan absurdia.

Näillä esimerkeillä ei muutenkaan oikein ole varsinaista pohjaa, sillä 1) muodostettuaan mallin osaa ohjelmisto sisällyttää kehon osien paikat, vaikka nämä olisivatkin toistensa tiellä, ja 2) kyseisessä liiketunnistuksessa ei ole oikestaaan mitään väliä, vaikka kamera ei näkisikään sitä selän takana olevaa kättä - tämähän on sama, kuin että piilottelisi Movea tai Wiimotea selän takana ja valittaisi, ettei se toimi.
"Helposti" ihanne olosuhteissa. Tarvitaan yksivärinen sohva ja erivärinen vaatetus(ei löysää) jolloin RGB-kameran avulla voidaan poimia pelaaja, kunhan valot ovat päällä. Huonossa valaistuksessa pelkkä IR-kamera ei riitä. Tarvitaan aikamoisia laskutehäviä erottamaan ihmisen ja sohvan massa toisistaan. Tekniikka toimii, enemmän ja vähemmän, koska kaikki tähän mennessä demotut ovat olleet ihanne olosuhteissa, osa tosin on ollut valmiiksi nauhoitettua kamaa joka kertoo enemmän tekniikan epävarmuudesta. Miksiköhän kaikki on tehty seisaaltaan ilman häiriö tekijöitä.
Et ole ilmeisesti edelleenkään täysin käsittänyt, mistä Kinectin liikkeentunnistuksessa on kyse. Kamera luo pelaajan luurankomallin kameran ja infrapunaskannauksen avulla, jolloin lukittaa käyttäjän muodon sellaisekseen. On aivan yksi ja sama, mitä siellä taustalla heiluu kalibroinnin jälkeen, kun se malli on yksi ja sama.
Oletetun luurankomallin. Jolloin tekniikka toimii parhaansa mukaan, jos toimii.
Jos et vastaa aiheeseen, älä vastaa ollenkaan.
Samaan aikaan vai vuorotellen? Miksi ei ole nähty kuin kahden pelaajan pelejä? Etenkin kun suuri osa on party pelejä.
Aivan sama minulle, ilmoitettu tuki on 4 pelaajaa ja sillä mennään kunnes toisin todistetaan.
Osoittaa aikamoista luotamusta tuotteeseen jos ei livenä uskalleta tehdä. Vai onko pahempi asia että väitetään tuotteen pystyvän johonkin ja paljastuu kaiken olevan silmän lumetta?
Se on jälleen täysin epäolennaista, onko feikkien käyttö oikein vai väärin. Näin kuitenkin tekivät, eikä sen pitäisi oikeastaan ketään haitata, kun oikeaa materiaalia kamerasta on kuitenkin saatavilla tonneittain.
Hetkinen... annoitko juuri Sonylle anteeksi Killzone 2 trailerin??
Annoin anteeksi? Ei minua Sonyn Killzone 2 -trailerit kiinnosta.
Wiimote onkin hassu veijari. Nimittäin kun ohjain on suunnattu suoraan IR-lähettimiä päin voidaan syvyydellä leikkiä vaikka biljardissa. Mutta auta armias kun suunnataan ohjain johonkin muuhun suuntaan että lähetin katoaa moten näköpiiristä. Silloin joudutaankin kaikki laskemaan ohjaimen kiihtyvyyksistä ja olettamaan miten syvyys muuttuu.
Väitit silti vielä hetki sitten, että Wiistä ei löydy syvyystunnistusta lainkaan.
Missä ovat pelit jotka seuraavat pelaajan kädenliikettä orjallisesti? Tähän mennessä liike vain käynnistää valmiin animaation, joka on vaivalloinen vastine napin painallukselle. Pöytätennis vastineet konsoleilla kertovat hyvinkin paljon miten Move ja Wiimote suoriutuvat syvyyksien esiintuomisesta.
Katsohan vaikka tuo ylläoleva video, ja sitten jälkiruoaksi Wii Sports Resortsin kendomiekkailua. Ei Wiimote ole todellakaan rajoittunut väittämilläsi tavoilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ongelma ihmiskehon erottamiseksi sohvasta onnistuu helposti vaikka siten että pelaaja "esittäytyy" seisaaltaan Kinectille -> kehon träkkäys alkaa. Tämän jälkeen pelaaja voi rojahtaa sohvalleen, realiaikaisella muodon analysoinnilla pystytään erottelemaan ihmishahmo taustastaan.

Vaikka ei itse osaisi hahmottaa ratkaisua ongelmaan, ei tarkoita etteikö ammattilaiset MS:llä osaisi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ongelma ihmiskehon erottamiseksi sohvasta onnistuu helposti vaikka siten että pelaaja "esittäytyy" seisaaltaan Kinectille -> kehon träkkäys alkaa. Tämän jälkeen pelaaja voi rojahtaa sohvalleen, realiaikaisella muodon analysoinnilla pystytään erottelemaan ihmishahmo taustastaan.

Amen, tätä olen juuri itse ajanut takaa!
 
Ylös Bottom