Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Onhan se toki söpömpi kuin Eyepetin apinakissa.

Ironista sinänsä, että Kinectin ensimmäisiä söpöjä myyntivaltteja on tiikeri, jota voi silitellä ja kutitella. Eli Eye Pet 2 paremmin (?) toteutettuna.. Mutta sekin täytyy muistaa mille kohderyhmälle tuokin tiikeri-peli on suunniteltu. Ei ainakaan meille.

Tuo oli varmasti kuitenkin yksi ankein "demo" koko E3:sen aikana, heti sen käsikirjoitetun "soitan-siskolle-videopuhelun" -demon jälkeen (MS:n "tuodaan sosiaalinen media boksille" -shittiä pahimmillaan).

En itse ymmärrä, miten noista Facebookeista ja videopuheluista halutaan noin hemmetisti hohkata. Jos niitä haluan (vaikka en ole Facebookissa - ja ylpeä siitä), niin nappaan Macbookin syliin.

(Taisi mennä vähän OT..)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Siinäpä hieman miettimistä ja katsotaan kuinka väärässä olen tässä asiassa.
Hih, olet väärässä!
Yritänpä nyt selittää miten se toimii mahdollisimman yksinkertaisesti. Kinect ei näe mitään 3Dnä. Siihen tarvittaisiin useita kameroita pelaajan ympärille.
Mitä saadaan, kun yhdistetään leveysdimensio, korkeusdimensio ja syvyysdimensio? Otin lyhyen matematiikan lukiossa, mutta voisin silti melkein väittää, että näiden summa on 3 dimensiota.
Kinect pystyy vain mittaamaan syvyyksiä. Kinect lähettää infrapunavaloa jonka avulla tämän syvyyden lukee, RGB-kameralla saadaan lsätietoa esim silmien suunnasta jne. jonka jälkeen näillä tiedoilla on mahdollista rakentaa oletettu 3D-malli. Pisteitä ja syvyyksien vaihteluita seuraamalla. Kinect ei osaa kuvata hahmon muotoa sen ääriviivojen jälkeen jonka näkee, vaan kyseessä on kohokuvio. Eli, Kinectin kokoamalla tiedolla rakennetaan oletettu tikku-ukko jonka avullla voidaan pelata. Jos kyseessä olisi usean kameran luomakuva, ei tälläisiä kikkoja jouduttaisi käyttämään, koska tiedossa olisi oikea 3D malli.
Hienoa asian vääntelyä ja kääntelyä, mutta valitettavasti täysin irrelevanttia. On toki totta, että Kinect lukee käyttäjästä vain sen toisen puolen, mutta kuten useimmat jo varmasti hoksasivat, tämä riittää täysin, eikä eroa "oikeaan" kuvaan ole. Tosin tietysti joitain voi harmittaa, ettei se perstaskun muoto välity kameralle, mutta sen kanssa eletään.
Tästäpä sitten päästää Kinectin erikoisiin heikkouksiin. Sohvalla istuminen on yksi niitä. Kinectin on vaikea hahmottaa pelaajaa ja sohvaa toisistaan, ellei pelaaja nojaa tarpeeksi eteenpäin jotta syvyystietoa on tarpeeksi. Kaikki demotukset on tehty seisaaltaan tähän mennessä. Pistää miettimään. Jakkaralta pelaaminen voisikin toimia kun ei ole selkänoja ja istuin osa häiritsemässä syvyyden mittaamista. Tosin, miten Kinect osaa lukea reisien pituuden jos pelaaja vain istuu kun moto pysyy muuttumattomana? Sitten onkin jo seuraavan heikkouden vuoro.
Väärin. Määritellyssä IR-hahmontunnistuksessa pystytään kyllä helposti erottamaan käyttäjän muoto taustasta, muuten tekniikkahan ei ylipäätäänkään toimisi.
Lihavammat ihmiset. Koska muotoa ei ole ironisesti tarpeeksi, vaan kaikki näyttää syvyyskameralla yhdeltä mössöltä, on seuraaminen vaikeaa. N'Gain kokemus ei johtunut ihon väristä, vaan siitä ettei kyseinen henkilö ole öh... ihanne mitoissa. Samaan syssyyn voisi miettiä vaatetuksen vaikutusta pelaamiseen. Kinect ei olerota juurikaan mitään muotoja jos satut olemaan musliminainen, ei siis uskonnollisuuden takia vaan, vaan se takia ettei mitää ole oikein nähävissä kuin silmät ja ulkoinen ääriviiva. Entäs hippohopparit ja muut hipit löysine paitoineen ja polvissa roikkuvine housuineen? Ei muotojen lukeminen mahdotnta ole mutta todella ongelmallista ja virheellistä.
Liikkeentunnistusjärjestelmän kalibrointi onnistuu kyllä ihan mille tahansa kehon muodoille, sillä Kinect luo luurankomallin. Joten väärin.
Entäs se ettei samaan aikaa voi olla kahta enempää pelaajaa? Kinect vaatii liikaa tehoja tähän erityisesti siksi koska prosessori päätettiin poistaa kustannussyistä. Vuoroja toki voi ottaa, mutta oudoltahan se tuntuu kun yksinkertaisimpiakaan pelejä ei voi useampi pelata.
Kinectin ollaan ilmoitettu tukevan neljää pelaajaa, kaksi pelaajaa on huhu.
Sitten vieläpienempänä erikoisuutena voisi mainita sen Ubin fitness pelin jota esiteltiin sekä Ubin että MS presseissä.Olihan se aikamoinen näyte Kinectin epätarkkuudesta kun sama esittelijä oli Kinectin mukaan eripituinen molemmissa tilaisuuksissa.
Heh, aika uskomaton epäonnistuminen tosiaan. Nyt jäi hankkimatta.
Eikä kannata tuota Kinectimalsia ja tiikerin silittelyä alkaa heittelemään jollaiseksi esimerkiksi. Se kun oli täyttä pulunshittiä. Kyseessä oli täysin eleen mukaan suoritettu purkitettu animaatio, liikkeet eivät vastanneet videota ollenkaan ja aivan liian täydellisesti pysyi kädet tikrun pinnalla eivätkä umponneet sen sisälle. Onhan se toki söpömpi kuin Eyepetin apinakissa.
Totta kai oli, kyseessä oli demonstraatio. Koko pätkä oli pelkkää traileria. Tällä taas vältettiin ne näkyvämmät mokat, kuten viime vuoden Tsunodan BANG-kenkämoka.
Jaahas, vai minun pitäisi lukea enemmän noista käytetyistä tekniikoista liikkeentunnistusohajaimissa
Ilmeisesti, kun et koko viestissäsi edes palannut viime väitteeseesi, ettei muka Wii tunnistaisi syvyyttä!
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Määritellyssä IR-hahmontunnistuksessa pystytään kyllä helposti erottamaan käyttäjän muoto taustasta

Olet väärässä!

Tämä oli siis vastauksena tuohon että kinect pystyisi erottamaan pelaajan sohvasta tai muusta kiinteästä objektista jota vasten pelaaja on. Vaikka kinect on todellakin näppärä laite niin ei se kuitenkaan pysty samanlaiseen hahmottamiseen kuin ihmisen silmä+aivot, ei se kone tiedä onko se möykky joka on todellisuudessa ihminen+sohva kaksi objektia... kone voi yrittää asettaa sen skeletaalimallin tuohon möykkyyn mutta tuskin onnistuu.. ja kuinka tarkka kinect on? jos nuo ubin demot antaa osviittaa niin heittoa on parin tuuman verran vaikka samasta kohteesta on kyse. Jos oikein mukavasti asettuu sohvalle niin käypi sillä tavalla että uppoat sen verran syvälle sohvaan ettei kinectillä ole mitään mahdollisuutta tunnistaa sinua sieltä.

Kinect toimii kyllä hyvin ideaalitilanteessa, tyhjä tila jossa ihminen seisoo raajat selkeästi erillään toisistaan.

Edit: Yksi tapa ratkaista tuo ongelma olisi ensin tunnistaa ja leikata ihmishahmo eyetoy tyyliin RGB-kuvassa taustasta ja sen jälkeen 3D-analysoida tämä leikattu osio syvyyskartasta... mutta veikkaan että tämä voi olla vähän turhan raskas tapa ratkoa tuota ongelmaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tämä oli siis vastauksena tuohon että kinect pystyisi erottamaan pelaajan sohvasta tai muusta kiinteästä objektista jota vasten pelaaja on. Vaikka kinect on todellakin näppärä laite niin ei se kuitenkaan pysty samanlaiseen hahmottamiseen kuin ihmisen silmä+aivot, ei se kone tiedä onko se möykky joka on todellisuudessa ihminen+sohva kaksi objektia... kone voi yrittää asettaa sen skeletaalimallin tuohon möykkyyn mutta tuskin onnistuu.. ja kuinka tarkka kinect on? jos nuo ubin demot antaa osviittaa niin heittoa on parin tuuman verran vaikka samasta kohteesta on kyse. Jos oikein mukavasti asettuu sohvalle niin voi olla että uppoat sen verran syvälle sohvaan ettei kinectillä ole mitään mahdollisuutta tunnistaa sinua sieltä.

Ei. Tunnistettuaan hahmon kerran, on käytännössä aivan sama, mitä taustalla heiluu, kun järjestelmä jäljittää vain käyttäjän luurankokuvaa. Tällöin saa kyllä istua ihan missä vaan, sillä tämä ei missään vaiheessa muodostu osaksi käyttäjästä luotua mallia.

Tietysti nyt on tullut kohua siitä, onnistuuko käyttäminen istuessa, mutta tuossakin mitä todennäköisimmin mahdollista epäröintiä aiheuttaa istuessa tuleva asento. Itse olen kuitenkin täysin varma, että nämäkin ongelmat viilataan pois, sillä ei istumistukea olisi itsemurha Kinectin kannalta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei. Tunnistettuaan hahmon kerran, on käytännössä aivan sama, mitä taustalla heiluu, kun järjestelmä jäljittää vain käyttäjän luurankokuvaa. Tällöin saa kyllä istua ihan missä vaan, sillä tämä ei missään vaiheessa muodostu osaksi käyttäjästä luotua mallia.

Tietysti nyt on tullut kohua siitä, onnistuuko käyttäminen istuessa, mutta tuossakin mitä todennäköisimmin mahdollista epäröintiä aiheuttaa istuessa tuleva asento. Itse olen kuitenkin täysin varma, että nämäkin ongelmat viilataan pois, sillä ei istumistukea olisi itsemurha Kinectin kannalta.

Tuo on totta että träkkäystä ei tarvitse aloittaa joka kerta nollasta, oletuksena voidaan lähteä hakemaan sitä ihmishahmoa tietystä kohtaa skeneä missä se viimeksikin oli. Otin tarkoituksella esimerkiksi tuon pahimman mahdollisen tilanteen jossa käyttäjä löhöää sohvalla joka upottaa hieman enemmän ja esim reidet sulautuvat tuohon muotoon sen verran että träkkäystä ei voi sanoa luotettavaksi enää... ehkä lopulliseen versioon tulee moodeja joissa pelkästään ylävartaloa tunnistellaan dashboard ominaisuuksia ajatellen, niissä kun tuskin jalkoja tarvitsee :D ... sitten alkaa tietty valivali että makuultaan ei pysty pelaamaan :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei tuo Move nyt niin edistyksellinen ole, jos vertaa vaikka tähän wiimotion plus-demoon:



Tosin moni asia on tehty eritavalla kuin wiimotessa, mutta kysymys kuuluu kuinka hankala se on ohjelmoida. Sillä loppuviimeksi vain pelit ratkaisee, ainakin wiimotion plussan tuki on minun mielestä himpun liian pienelle jäänyt. Voi tietty olla että kehittäjät on kuumeisesti omia pelejään laitteelle tekemässä tällä hetkellä, ja oikea rypäs odottaa vain julkistamista. Mutta silti, mis mun star warz peli on!!?

Sama ongelma movella on edessä, ne pelit uupuu.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mutta silti, mis mun star warz peli on!!?

Tämä on suurin asia minun kohdallani, joka viivästyttää innostumista koko liiketunnistuksesta. Haluan täydellisen Move-tuella varustetun Star wars-nettipeli systeemin pleikkarille, ennen kuin huudan Hallelujaata. Siis Cämään! Miten joku voi olla jättämättä niin hienoa ideaa toteuttamatta?! Wiilläkin tuo takuulla onnistuisi aivan mahtavasti, vaikka tietenkin graffat eivät olisi mitään "Huimaa" tasoa(Tai mistä sitä tietää. Sehän riippuu ihan toteutuksesta miltä ulkoasu näyttää. Esim. Mad world on aika siistin oloinen, mitä nyt youtubesta olen katellut pätkiä). Enivei. Ihmetyttää.... Nyt sitä kunnon tähtiensotaa nettipelin kanssa kummallekin liiketunnistus-kapulalle(Wiimote & Move) ja heti!!

Vähänkö olisi kovat mätöt, varsinkin jos valomiekkailun pystyisi toteuttamaan edes jollain lailla niin kuin aidon alkuperäisen miekkailun(Se tosin vaatisi ehkä silmistä kuvattua kameranäkymää, mutta ei se minua ainakaan haittaisi, vaikka yleisesti suosin enemmän kolmannen persoonan kuvakulmaa peleissä). Harmi että pelitalot, joilla on lupa tehdä tähtiensota-pelejä, tuskin lukevat tätä ketjua. Dääm!
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect ei olerota juurikaan mitään muotoja jos satut olemaan musliminainen, ei siis uskonnollisuuden takia vaan, vaan se takia ettei mitää ole oikein nähävissä kuin silmät ja ulkoinen ääriviiva. Entäs hippohopparit ja muut hipit löysine paitoineen ja polvissa roikkuvine housuineen?

Microsoft on rasistinen firma varmistettu! Kinectillä voit pelata vain jos olet laiha valkoinen arjalainen, mustat, läskit ja muslimit älkää vaivautuko :-(
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mitä saadaan, kun yhdistetään leveysdimensio, korkeusdimensio ja syvyysdimensio? Otin lyhyen matematiikan lukiossa, mutta voisin silti melkein väittää, että näiden summa on 3 dimensiota.

Piste tilassa on eri asia edestä päin napsittu kuva. Syvyys informaation katooa kaiken aikaa niistä kohdista jotka katoavat esim käden liikkeen taakse. Jos olkapää katoaa kämmenen taakse, niin mitä sinun lyhyt matikkasi siihen sanoo? Missä olematon on tilassa? Mahdoton yhtälö = Kinect ei kuvaa 3D mallia. Kuten sanottu, tarvitaan useampi kamera pelaajan ympärille, kuten leffojen motion capture sessioissa.

Hienoa asian vääntelyä ja kääntelyä, mutta valitettavasti täysin irrelevanttia. On toki totta, että Kinect lukee käyttäjästä vain sen toisen puolen, mutta kuten useimmat jo varmasti hoksasivat, tämä riittää täysin, eikä eroa "oikeaan" kuvaan ole. Tosin tietysti joitain voi harmittaa, ettei se perstaskun muoto välity kameralle, mutta sen kanssa eletään.

Jos otat kannan niin kannattaisiko siinä pysyä eikä heti seuraavaksi väittää jotain toista? Ensin on kolme dimensiota ja nyt nitä ei olekaan. Toki, Kinectin ottamalla kuvalla voidaan pelejä tehdä, mutta väänsinkiin siitä miten virheellisesti oletetaan kyseessä olevan 3D kamera. Se mitä Kinectillä ei koskaan nähdä, on juuri tälläinen omilla käsillä suoritettu tiikerin hemmottelu. Kinect ei näe kämmenselkää jos se ei ole kameraa päin joten joudutaan aina turvautumaan ohjelmistolla luotuun 3D hahmoon. Entäs kikkailu selän taakse pudonneen pallon potkaisemiseksi? Jalka katoaa Kinectin tietämöttömmille ja se joutuu arvioimaan mihin jalka sojottaa.

Väärin. Määritellyssä IR-hahmontunnistuksessa pystytään kyllä helposti erottamaan käyttäjän muoto taustasta, muuten tekniikkahan ei ylipäätäänkään toimisi.

"Helposti" ihanne olosuhteissa. Tarvitaan yksivärinen sohva ja erivärinen vaatetus(ei löysää) jolloin RGB-kameran avulla voidaan poimia pelaaja, kunhan valot ovat päällä. Huonossa valaistuksessa pelkkä IR-kamera ei riitä. Tarvitaan aikamoisia laskutehäviä erottamaan ihmisen ja sohvan massa toisistaan. Tekniikka toimii, enemmän ja vähemmän, koska kaikki tähän mennessä demotut ovat olleet ihanne olosuhteissa, osa tosin on ollut valmiiksi nauhoitettua kamaa joka kertoo enemmän tekniikan epävarmuudesta. Miksiköhän kaikki on tehty seisaaltaan ilman häiriö tekijöitä.

Liikkeentunnistusjärjestelmän kalibrointi onnistuu kyllä ihan mille tahansa kehon muodoille, sillä Kinect luo luurankomallin. Joten väärin.

Oletetun luurankomallin. Jolloin tekniikka toimii parhaansa mukaan, jos toimii.

Kinectin ollaan ilmoitettu tukevan neljää pelaajaa, kaksi pelaajaa on huhu.

Samaan aikaan vai vuorotellen? Miksi ei ole nähty kuin kahden pelaajan pelejä? Etenkin kun suuri osa on party pelejä.

Heh, aika uskomaton epäonnistuminen tosiaan. Nyt jäi hankkimatta.

Siis ei kukaan pakota olemaan ostamatta. Toin asian esiin koska Kinect on olevinaan niin kehittynyttä tekniikkaa mutta ei osaa edes mitata samaa henkilöä oikein. Tai siis ohjelmisto vetää Kiectin antamasta infosta eri johtopäätökset.

Totta kai oli, kyseessä oli demonstraatio. Koko pätkä oli pelkkää traileria. Tällä taas vältettiin ne näkyvämmät mokat, kuten viime vuoden Tsunodan BANG-kenkämoka.

Ilmeisesti, kun et koko viestissäsi edes palannut viime väitteeseesi, ettei muka Wii tunnistaisi syvyyttä!

Osoittaa aikamoista luotamusta tuotteeseen jos ei livenä uskalleta tehdä. Vai onko pahempi asia että väitetään tuotteen pystyvän johonkin ja paljastuu kaiken olevan silmän lumetta? Hetkinen... annoitko juuri Sonylle anteeksi Killzone 2 trailerin??

Wiimote onkin hassu veijari. Nimittäin kun ohjain on suunnattu suoraan IR-lähettimiä päin voidaan syvyydellä leikkiä vaikka biljardissa. Mutta auta armias kun suunnataan ohjain johonkin muuhun suuntaan että lähetin katoaa moten näköpiiristä. Silloin joudutaankin kaikki laskemaan ohjaimen kiihtyvyyksistä ja olettamaan miten syvyys muuttuu. Missä ovat pelit jotka seuraavat pelaajan kädenliikettä orjallisesti? Tähän mennessä liike vain käynnistää valmiin animaation, joka on vaivalloinen vastine napin painallukselle. Pöytätennis vastineet konsoleilla kertovat hyvinkin paljon miten Move ja Wiimote suoriutuvat syvyyksien esiintuomisesta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Melkein pistää vihaksi vastata tällaiseen vääntelehtimiseen, mutta annetaan nyt mennä.

Piste tilassa on eri asia edestä päin napsittu kuva. Syvyys informaation katooa kaiken aikaa niistä kohdista jotka katoavat esim käden liikkeen taakse. Jos olkapää katoaa kämmenen taakse, niin mitä sinun lyhyt matikkasi siihen sanoo? Missä olematon on tilassa? Mahdoton yhtälö = Kinect ei kuvaa 3D mallia. Kuten sanottu, tarvitaan useampi kamera pelaajan ympärille, kuten leffojen motion capture sessioissa.
Olet edelleen täysin väärässä. Kolmiulotteinen kuva on kolmiulotteinen kuva, eikä tällä esimerkilläsi ole sen kanssa mitään tekemistä. Kolme ulottuvuutta = kolmiulotteinen.
Jos otat kannan niin kannattaisiko siinä pysyä eikä heti seuraavaksi väittää jotain toista? Ensin on kolme dimensiota ja nyt nitä ei olekaan.
En ole väittänyt muuta missään muualla kuin ehkä omassa todellisuudessasi.
Toki, Kinectin ottamalla kuvalla voidaan pelejä tehdä, mutta väänsinkiin siitä miten virheellisesti oletetaan kyseessä olevan 3D kamera. Se mitä Kinectillä ei koskaan nähdä, on juuri tälläinen omilla käsillä suoritettu tiikerin hemmottelu. Kinect ei näe kämmenselkää jos se ei ole kameraa päin joten joudutaan aina turvautumaan ohjelmistolla luotuun 3D hahmoon. Entäs kikkailu selän taakse pudonneen pallon potkaisemiseksi? Jalka katoaa Kinectin tietämöttömmille ja se joutuu arvioimaan mihin jalka sojottaa.
Kämmenselkä on tietysti hyvin essentiaalinen osa tiikerin hemmoittelua, mutta tarkoitatko tosiaan, että tuossa Kinectimals-esityksessä muodostettiin käyttäjän käden 3D-malli? Eiköhän se ole ihan valmiiksi määritelty, hei. Miksi ihmeessä pitäisi kikkailla selän taakse pudonneen pallon kanssa? Aivan naurettavan absurdia.

Näillä esimerkeillä ei muutenkaan oikein ole varsinaista pohjaa, sillä 1) muodostettuaan mallin osaa ohjelmisto sisällyttää kehon osien paikat, vaikka nämä olisivatkin toistensa tiellä, ja 2) kyseisessä liiketunnistuksessa ei ole oikestaaan mitään väliä, vaikka kamera ei näkisikään sitä selän takana olevaa kättä - tämähän on sama, kuin että piilottelisi Movea tai Wiimotea selän takana ja valittaisi, ettei se toimi.
"Helposti" ihanne olosuhteissa. Tarvitaan yksivärinen sohva ja erivärinen vaatetus(ei löysää) jolloin RGB-kameran avulla voidaan poimia pelaaja, kunhan valot ovat päällä. Huonossa valaistuksessa pelkkä IR-kamera ei riitä. Tarvitaan aikamoisia laskutehäviä erottamaan ihmisen ja sohvan massa toisistaan. Tekniikka toimii, enemmän ja vähemmän, koska kaikki tähän mennessä demotut ovat olleet ihanne olosuhteissa, osa tosin on ollut valmiiksi nauhoitettua kamaa joka kertoo enemmän tekniikan epävarmuudesta. Miksiköhän kaikki on tehty seisaaltaan ilman häiriö tekijöitä.
Et ole ilmeisesti edelleenkään täysin käsittänyt, mistä Kinectin liikkeentunnistuksessa on kyse. Kamera luo pelaajan luurankomallin kameran ja infrapunaskannauksen avulla, jolloin lukittaa käyttäjän muodon sellaisekseen. On aivan yksi ja sama, mitä siellä taustalla heiluu kalibroinnin jälkeen, kun se malli on yksi ja sama.
Oletetun luurankomallin. Jolloin tekniikka toimii parhaansa mukaan, jos toimii.
Jos et vastaa aiheeseen, älä vastaa ollenkaan.
Samaan aikaan vai vuorotellen? Miksi ei ole nähty kuin kahden pelaajan pelejä? Etenkin kun suuri osa on party pelejä.
Aivan sama minulle, ilmoitettu tuki on 4 pelaajaa ja sillä mennään kunnes toisin todistetaan.
Osoittaa aikamoista luotamusta tuotteeseen jos ei livenä uskalleta tehdä. Vai onko pahempi asia että väitetään tuotteen pystyvän johonkin ja paljastuu kaiken olevan silmän lumetta?
Se on jälleen täysin epäolennaista, onko feikkien käyttö oikein vai väärin. Näin kuitenkin tekivät, eikä sen pitäisi oikeastaan ketään haitata, kun oikeaa materiaalia kamerasta on kuitenkin saatavilla tonneittain.
Hetkinen... annoitko juuri Sonylle anteeksi Killzone 2 trailerin??
Annoin anteeksi? Ei minua Sonyn Killzone 2 -trailerit kiinnosta.
Wiimote onkin hassu veijari. Nimittäin kun ohjain on suunnattu suoraan IR-lähettimiä päin voidaan syvyydellä leikkiä vaikka biljardissa. Mutta auta armias kun suunnataan ohjain johonkin muuhun suuntaan että lähetin katoaa moten näköpiiristä. Silloin joudutaankin kaikki laskemaan ohjaimen kiihtyvyyksistä ja olettamaan miten syvyys muuttuu.
Väitit silti vielä hetki sitten, että Wiistä ei löydy syvyystunnistusta lainkaan.
Missä ovat pelit jotka seuraavat pelaajan kädenliikettä orjallisesti? Tähän mennessä liike vain käynnistää valmiin animaation, joka on vaivalloinen vastine napin painallukselle. Pöytätennis vastineet konsoleilla kertovat hyvinkin paljon miten Move ja Wiimote suoriutuvat syvyyksien esiintuomisesta.
Katsohan vaikka tuo ylläoleva video, ja sitten jälkiruoaksi Wii Sports Resortsin kendomiekkailua. Ei Wiimote ole todellakaan rajoittunut väittämilläsi tavoilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ongelma ihmiskehon erottamiseksi sohvasta onnistuu helposti vaikka siten että pelaaja "esittäytyy" seisaaltaan Kinectille -> kehon träkkäys alkaa. Tämän jälkeen pelaaja voi rojahtaa sohvalleen, realiaikaisella muodon analysoinnilla pystytään erottelemaan ihmishahmo taustastaan.

Vaikka ei itse osaisi hahmottaa ratkaisua ongelmaan, ei tarkoita etteikö ammattilaiset MS:llä osaisi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ongelma ihmiskehon erottamiseksi sohvasta onnistuu helposti vaikka siten että pelaaja "esittäytyy" seisaaltaan Kinectille -> kehon träkkäys alkaa. Tämän jälkeen pelaaja voi rojahtaa sohvalleen, realiaikaisella muodon analysoinnilla pystytään erottelemaan ihmishahmo taustastaan.

Amen, tätä olen juuri itse ajanut takaa!
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Wiimote onkin hassu veijari. Nimittäin kun ohjain on suunnattu suoraan IR-lähettimiä päin voidaan syvyydellä leikkiä vaikka biljardissa. Mutta auta armias kun suunnataan ohjain johonkin muuhun suuntaan että lähetin katoaa moten näköpiiristä. Silloin joudutaankin kaikki laskemaan ohjaimen kiihtyvyyksistä ja olettamaan miten syvyys muuttuu. Missä ovat pelit jotka seuraavat pelaajan kädenliikettä orjallisesti? Tähän mennessä liike vain käynnistää valmiin animaation, joka on vaivalloinen vastine napin painallukselle. Pöytätennis vastineet konsoleilla kertovat hyvinkin paljon miten Move ja Wiimote suoriutuvat syvyyksien esiintuomisesta.
Wii Sports Resort muun muassa on osoittanut muutamilla peleillään että pelkillä kiihtyvyyssensoreilla päästään riittävään tarkkuuteen. Varsinkin jousiammunta seuraa ohjaimen sijaintia hyvinkin tarkasti. Kannattaa pelata näitä pelejä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect pääsee loistamaan edukseen EA:n Sports Active 2.0:n kohdalla. Siellä käsi- ja jalkasensorit on korvattu kameralla ja jäljellä on vain ranteen ympärille köytetty sykemittari. Lisäksi navigointiin voidaan käyttää ääntä ja kehon liikkeitä. Mielenkiintoista nähdä, mitä muuta lisäarvoa saavat tätä kautta luotua muuten multiplatteriin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinect myös muihin laitteisiin:

Some HTPCs will be getting the new tech by the end of 2010, and at least one cable company wants it in a gesture-controlled box by summer 2011, according PrimeSense VP Adi Berenson, who spoke with Engadget. PrimeSense's master plan, however, involved standardizing their gesture controls across the entertainment industry, so you may hear about other appearances in the near future.

Lähde: MTV Multiplayer

En tosin ymmärrä, miksi tässä puhutaan PrimeSensestä omana lafkanaan, sillä kyseinen firmahan on Microsoftin omistuksessa.

EDIT. Eipä tosiaan olekaan, vaan MS on ostanut 3VD Systemsin, mutta PrimeSenseltä vain teknologian.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Olet edelleen täysin väärässä. Kolmiulotteinen kuva on kolmiulotteinen kuva, eikä tällä esimerkilläsi ole sen kanssa mitään tekemistä. Kolme ulottuvuutta = kolmiulotteinen.

No kun ei. Johan selitin miten tekniikat toimivat ja mitä eroa niilläon ja silti vain väität vastaan etkä edes mitään tukea sanomillesi. Vai onelineria ja vastaan väittämistä

En ole väittänyt muuta missään muualla kuin ehkä omassa todellisuudessasi.

Jaa? "On toki totta, että Kinect lukee käyttäjästä vain sen toisen puolen, mutta kuten useimmat jo varmasti hoksasivat, tämä riittää täysin, eikä eroa "oikeaan" kuvaan ole."
Väität Kinectin näkevän 3Dnä ja sitten sanot sen kuvaavan vain toisen puolen. Ne on kaksi täysin eriasiaa -> kanta muuttunut Kinectistä. Tosin, nyt huomasin ylimmästä lainauksesta ettet edes tiedä 3Dn eroja, minun virheeni kun en heti tajunnut.

Kämmenselkä on tietysti hyvin essentiaalinen osa tiikerin hemmoittelua, mutta tarkoitatko tosiaan, että tuossa Kinectimals-esityksessä muodostettiin käyttäjän käden 3D-malli? Eiköhän se ole ihan valmiiksi määritelty, hei. Miksi ihmeessä pitäisi kikkailla selän taakse pudonneen pallon kanssa? Aivan naurettavan absurdia.

Esimerkkejä miksi Kinect ei näe 3-ulotteista mallia pelaajasta ja kuinka kaikki näkymätön joudutaan arvioimaan oletetun luuranko mallin perusteella. En todellakaan, kirjoittanut että Kinectimals skannaisi pelaajan kädet peliin. Eihän se edes pysty siihen, se oli esimerkki siitä ettei Kinect kuvaa mitään 3Dnä, koska pelaajan kädet eivät näyttäisi todellakaan siltä, vaan lähinnä pyöreähköltä möykyltä. Kinecftimalsin kädenliikkeetkään eivät seuraa pelaajan käsiä vaan sekin on purkitettua animaatiota niin kauan kuin käsiä jaksaa vatkata. Niin, yhtä naurettavaan absurdia on napata nuoli selän takaa, kääntyä sivuttain, pyörähtää. Ja aina katoaa jotain näkyvistä vaikka niissä olisi paljon peleihin sovellettavaa.

Näillä esimerkeillä ei muutenkaan oikein ole varsinaista pohjaa, sillä 1) muodostettuaan mallin osaa ohjelmisto sisällyttää kehon osien paikat, vaikka nämä olisivatkin toistensa tiellä, ja 2) kyseisessä liiketunnistuksessa ei ole oikestaaan mitään väliä, vaikka kamera ei näkisikään sitä selän takana olevaa kättä - tämähän on sama, kuin että piilottelisi Movea tai Wiimotea selän takana ja valittaisi, ettei se toimi.

Ei. 1)Se arvioi missä kohtaa kadotettu osa on, mutta se ei todellakaan osaa arvioida liikutatko kättäsi selän takana koska se ei saa sitä tietoa, se ei näe pelaajaa 3D-mallina. Johan siitä on näkynyt omituisia nytkähtelyitä live demotuksissa. 2)Tämä on itseasiaasa aika hauska juttu silllä Move tai Wiimote eivät välitä jos ovat selän takana. Moveen se toki vaikuttaa enemmän koska valopallo katoaa, mutta edelleen on tietoa saatavissa ohjaimen sijainnista ja asennosta.

Et ole ilmeisesti edelleenkään täysin käsittänyt, mistä Kinectin liikkeentunnistuksessa on kyse. Kamera luo pelaajan luurankomallin kameran ja infrapunaskannauksen avulla, jolloin lukittaa käyttäjän muodon sellaisekseen. On aivan yksi ja sama, mitä siellä taustalla heiluu kalibroinnin jälkeen, kun se malli on yksi ja sama.

Just, käsitystä siitä miten se toimii vai siitä mihin se on tarkoitettu? On parempi alkaa käyttämään samoja vaatteita aina kun pelaat. Tai ole lihomatta tai laihtumatta. Tukankin on parempi olla samanpituinen ja yrittää pitää naaman karvankasvu aisoissa. Toki Kinect on tarkka, kuten on huomattu Ubin fitness pelissä kun sama nainen kutistuu vuorokaudessa. Ei ole todellakaan sama mitä taustalla on, useampi ihminen pistää Kinectin sekaisin.

Jos et vastaa aiheeseen, älä vastaa ollenkaan.

Onelineria jällleen. Luepas quotet uudestaan ihan rauhassa ja muista seuraavan kerran miettiä ennen kuin vastaat tai älä vastaa ollenkaan.

Aivan sama minulle, ilmoitettu tuki on 4 pelaajaa ja sillä mennään kunnes toisin todistetaan.

Jumala on olemassa, niin on ilmoitettu ja sillä mennään kunnes toisin todistetaan. Sori, mutta... Kinect: The company behind the tech explains how it works | Joystiq "But it can only run calculations on two people at a time, just because the processing power required to track all of the body's locations and movements is so great." Jos uskot tilanteen muuttuvan julkaisuun mennessä, vaikka siihen ei kauan ole, niin kiva. Jos saavat useamman kuin kaksi pelaajaa, niin voi vain kuvitella kuinka paljon se on tehoista pois. Jos jos jos, josseilla ei paljon tehdä kun vain kahta pelaajaa on näytetty enimmilllään.

Se on jälleen täysin epäolennaista, onko feikkien käyttö oikein vai väärin. Näin kuitenkin tekivät, eikä sen pitäisi oikeastaan ketään haitata, kun oikeaa materiaalia kamerasta on kuitenkin saatavilla tonneittain.

Niinpä, pistääkin miettimään miksi täytyy feikata. Eikä se ainakaan voi johtua eäsuotuisista live demotuksista kun kaikki jos mikään menee oikein. Epäpelaajiahan se ei haittaa kunhan saa hien päälle ja käsitys peleistä on muutenkin häilyväinen. Pelaajiahan se haittaa kun kun esitetään feikkiä materiaalia, toisin sanoen valehdellaan korvat punaisina mitä Kinectillä voi tehdä. Sen takia tästä onkin hermostuttu kun Kinect ei toimi lähellekään sillä tavalla kuin on esitetty, eivätkä tuollaiset valmisvideot ainakaa uskoa laitteen luotettavuuteen lisää.

Annoin anteeksi? Ei minua Sonyn Killzone 2 -trailerit kiinnosta.

Ok. Parempi olla valittamatta kun jotain vastaavaa sattuu seuraavan kerran.

Väitit silti vielä hetki sitten, että Wiistä ei löydy syvyystunnistusta lainkaan.

Niin? Ei se edelleenkään tee sitä "oikein" kuten kuvasin. Move tietää sen asennosta riippumatta, Wiimote ei. Oikeinpäin osoitettunakin se on kyseenalainen, koska on epätarkka. Sen takia se onkin vekkuli kun se pystytään feikkaamaan tiettyyn pisteeseen asti.


Katsohan vaikka tuo ylläoleva video, ja sitten jälkiruoaksi Wii Sports Resortsin kendomiekkailua. Ei Wiimote ole todellakaan rajoittunut väittämilläsi tavoilla.

Kiihtyvyyksien laskemista jne. sixaxiksella saavutettavissa helposti. Hassusti puuttui kokonaan pistot kendosta. Ei kai se vain johdu siitä että Miin ympärillä on ns. pallo jota kendo miekka ei voi rikkoa sisäänpäin vaan kaikki liikkeet on laitettu pyörimään hahmon ympärillä. Move Sportsin Ping Pong on esimerkiksi täysin mahdoton Wiillä. Tai se peli jossa kasailtiin palikoita.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

No kun ei. Johan selitin miten tekniikat toimivat ja mitä eroa niilläon ja silti vain väität vastaan etkä edes mitään tukea sanomillesi. Vai onelineria ja vastaan väittämistä.
Naamari on ihan yhtä lailla kolmiuloitteinen objekti kuin irtopääkin. En ymmärrä, miksi ihmeessä yrität kyseenalaistaa näin ruohonjuuritason periaatetta. Eri asia on, miten kokonaisvaltaista 3D-tunnistus on, ja tässä mielessä ymmärrän pointtisi. Väittäessäsi, ettei kolmiuloitteinen ole kolmiuloitteista, en kuitenkaan oikein enää tiedä, kannattaako minun edes vaivautua.

Otat nyt selvästi mukaan "onelineria ja vastaan väittämistä!" -kortin, ikäänkuin häivyttääksesi omia virheitäsi. Palataanpa kuitenkin aiheeseen.
minun virheeni kun en heti tajunnut.
Sinun virheesi tosiaan, mutta ei se mitään.
Esimerkkejä miksi Kinect ei näe 3-ulotteista mallia pelaajasta ja kuinka kaikki näkymätön joudutaan arvioimaan oletetun luuranko mallin perusteella. En todellakaan, kirjoittanut että Kinectimals skannaisi pelaajan kädet peliin.
Valitit silti siitä, että Kinectimalsissa näkyvä kämmenselkä ei ole oikea.
Eihän se edes pysty siihen, se oli esimerkki siitä ettei Kinect kuvaa mitään 3Dnä, koska pelaajan kädet eivät näyttäisi todellakaan siltä, vaan lähinnä pyöreähköltä möykyltä.
Ilmeisesti huippuluokan fyysikot ovat viimenkin päätelleet, ettei pyöreähkö möykky olekaan kolmiuloitteinen objekti.
Kinecftimalsin kädenliikkeetkään eivät seuraa pelaajan käsiä vaan sekin on purkitettua animaatiota niin kauan kuin käsiä jaksaa vatkata.
Mielenkiintoisesti todettu, mutta en jaksa enää vääntää tästä sarkastista kuittia: sinulla (eikä minullakaan) ole pienintäkään käsitystä, miten Kinectimals toimii, joten silloin ei kannata mutuilla.
Niin, yhtä naurettavaan absurdia on napata nuoli selän takaa, kääntyä sivuttain, pyörähtää.
Olet aivan oikeassa, ei ole mitään kuviteltavissa olevaa praktista tilannetta, jossa liiketunnistusta käyttäessä tarvitsisi napata nuolta selän takaa. Pyörähtäminen on myös melko absurdia, mutta se oikeastaan onnistuu oikein helpostikin. Sivuttain pelaaminen ei todennäköisesti onnistu, mutta tästä valittaminen taas on sama, kuin kirota sitä, ettei moottoripyörällä voi ajaa väärin päin.
Ei. 1)Se arvioi missä kohtaa kadotettu osa on, mutta se ei todellakaan osaa arvioida liikutatko kättäsi selän takana koska se ei saa sitä tietoa, se ei näe pelaajaa 3D-mallina. Johan siitä on näkynyt omituisia nytkähtelyitä live demotuksissa.
Aivan oikein. Mutta liike selän takana on jälleen täysin tarpeetonta, joka luonnollisesti tekee argumentistasi epäolennaisen.
2)Tämä on itseasiaasa aika hauska juttu silllä Move tai Wiimote eivät välitä jos ovat selän takana. Moveen se toki vaikuttaa enemmän koska valopallo katoaa, mutta edelleen on tietoa saatavissa ohjaimen sijainnista ja asennosta.
Tässä ammut niinsanotusti itseäsi jalkaan, sillä juurihan myönsit, että myös Kinect arvioi näkyvissä olemattoman jäsenen sijaintia ja asentoa. Mutta olet myös varsinaisen sisällön osalta täysin väärässä, Wiimote ja Move kyllä välittävät äärimmäisen paljon, jos ovat estettyjä, sillä tällöin kummankin laitteen pääasiallinen jäljitysmetodi katoaa.
Just, käsitystä siitä miten se toimii vai siitä mihin se on tarkoitettu? On parempi alkaa käyttämään samoja vaatteita aina kun pelaat. Tai ole lihomatta tai laihtumatta. Tukankin on parempi olla samanpituinen ja yrittää pitää naaman karvankasvu aisoissa.
Ymmärräthän kai itsekin, ettei mikään väitteistäsi perustu todellisuuteen pienimmässäkään määrin. Lihomisella ei ole mitään tekemistä minkään kanssa, niin kuin ei ole tukan- tai parrakasvullakaan. Sama pätee vaatteisiin.
Toki Kinect on tarkka, kuten on huomattu Ubin fitness pelissä kun sama nainen kutistuu vuorokaudessa.
Olet oikeassa, näinhän tuossa kävi. Minä en siitä kuitenkaan huolehdi, mutta toki ymmärrän, että asiaan on tartuttava, ovathan kunnolliset argumentit painonsa arvoisia kullassa.
Ei ole todellakaan sama mitä taustalla on, useampi ihminen pistää Kinectin sekaisin.
Olisi mukava kuulla jotain aktuaalista pohjaa näille väitteille, että Kinect ei osaa sitä tai tätä. Tässäkin tapauksessa väität takana heiluvien pelaajien sekoittavan kameraa, mutta jätät väitteen siihen. Tämä tekee väitteestäsi täysin tyhjän ja arvottoman.

Väärä argumentti: Kinect ei häiriinny takana olevista ihmisistä.
Oikea argumentti: Kinect ei häiriinny takana olevista ihimistä, sillä mallin lukitettuaan Kinect osaa seurata tätä laskematta mukaan muita.
Onelineria jällleen. Luepas quotet uudestaan ihan rauhassa ja muista seuraavan kerran miettiä ennen kuin vastaat tai älä vastaa ollenkaan.
Seuraavassa kysymys moderaattoreille, jos sattuvat tätä lukemaan: kannattaako tällaiseen vastata? Mode vastaa: perustelujen kanssa ehkä, muuten ei. Joskus ajatustiet eivät yksinkertaisesti vie väittelijöitä samaan Roomaan, joten silloin on hyvä olla vain eri mieltä ja piste. - Corca

Vastaan kuitenkin tämän kerran: On aivan turhaa aloittaa oneliner-huutoja onelinerin sisällä, varsinkin kun sisältönä on vain kehotus lukemaan tekstisi uudestaan. Noh, juttuhan meni näin:

karibu: Lihavammat ihmiset. Koska muotoa ei ole ironisesti tarpeeksi, vaan kaikki näyttää syvyyskameralla yhdeltä mössöltä, on seuraaminen vaikeaa.
Joohanh: Liikkeentunnistusjärjestelmän kalibrointi onnistuu kyllä ihan mille tahansa kehon muodoille, sillä Kinect luo luurankomallin. Joten väärin.
karibu: Oletetun luurankomallin. Jolloin tekniikka toimii parhaansa mukaan, jos toimii.

Joku muu voi toki vielä antaa tästä mielipiteensä, liittyivätkö aiemmat "oletettu malli" -väitteet millään lailla siihen, onnistuuko lihavan ihmisen jäljittäminen vai ei?
Jumala on olemassa, niin on ilmoitettu ja sillä mennään kunnes toisin todistetaan. Sori, mutta... Kinect: The company behind the tech explains how it works | Joystiq "But it can only run calculations on two people at a time, just because the processing power required to track all of the body's locations and movements is so great." Jos uskot tilanteen muuttuvan julkaisuun mennessä, vaikka siihen ei kauan ole, niin kiva. Jos saavat useamman kuin kaksi pelaajaa, niin voi vain kuvitella kuinka paljon se on tehoista pois. Jos jos jos, josseilla ei paljon tehdä kun vain kahta pelaajaa on näytetty enimmilllään.
Mopo karahtaa metsään myös tässä. Tämä on se (yksi ja ainoa) huhu, mistä aikaisemmin puhuin, ja se virallisesti ilmoitettu määrä on edelleen neljä pelaajaa. Tämä voi muuttua, ja huhu voi toki olla oikeassa, mutta asian käsitttelyssä ei ole yksinkertaisesti toistaiseksi mitään järkeä. Huhun käyttäminen todisteena oman väitteen oikeellisuudesta on täysin epävalidia.

PS: Jumalan olemassaolo vertauskuvana ei toimi, huomannet saman itsekin. Jumala on uskomus, jota jotkut soveltavat faktana. Se, että Kinectin on ilmoitettu tukevan neljää pelaajaa, ei taas ole uskomus.
Niinpä, pistääkin miettimään miksi täytyy feikata. Eikä se ainakaan voi johtua eäsuotuisista live demotuksista kun kaikki jos mikään menee oikein. Epäpelaajiahan se ei haittaa kunhan saa hien päälle ja käsitys peleistä on muutenkin häilyväinen. Pelaajiahan se haittaa kun kun esitetään feikkiä materiaalia, toisin sanoen valehdellaan korvat punaisina mitä Kinectillä voi tehdä. Sen takia tästä onkin hermostuttu kun Kinect ei toimi lähellekään sillä tavalla kuin on esitetty, eivätkä tuollaiset valmisvideot ainakaa uskoa laitteen luotettavuuteen lisää.
Feikkaaminen johtuu tietysti siitä, että liveshowssa on monta asiaa, jotka voivat mennä pieleen, kuten Moven golf-demotuksissa. Pahasti jumitti niin ikään Miyamoton Zelda-esitys. Ei sillä, kyllä livedemotus on minustakin aina parempi.

Ohitit myös oikein kätevästi mainintani kymmenistä ja kymmenistä pelitesteistä. Niistä voi käydä lukemassa, toimiiko se Kinect luvatusti ja kuinka paljon tästä verenpaine nousee.
Parempi olla valittamatta kun jotain vastaavaa sattuu seuraavan kerran.
Toki valitan ja kerron mielipiteeni aiheesta kuin aiheesta.
Niin? Ei se edelleenkään tee sitä "oikein" kuten kuvasin. Move tietää sen asennosta riippumatta, Wiimote ei. Oikeinpäin osoitettunakin se on kyseenalainen, koska on epätarkka. Sen takia se onkin vekkuli kun se pystytään feikkaamaan tiettyyn pisteeseen asti.
Eli kun Wiimote ei tee mielestäsi syyvyystunnistusta oikein, ei se tee sitä ollenkaan? Alkuperäinen väitteesihän kuului näin: "Move seuraa liikettä 1:1. Moven etu on 3D tila, se tietää syyvyyden vaihtelut toisin kuin Wiimote, tämä on merkittävä ero."
Kiihtyvyyksien laskemista jne. sixaxiksella saavutettavissa helposti. Hassusti puuttui kokonaan pistot kendosta. Ei kai se vain johdu siitä että Miin ympärillä on ns. pallo jota kendo miekka ei voi rikkoa sisäänpäin vaan kaikki liikkeet on laitettu pyörimään hahmon ympärillä. Move Sportsin Ping Pong on esimerkiksi täysin mahdoton Wiillä. Tai se peli jossa kasailtiin palikoita.
Perustele, miksi Ping Pong tai palikoiden kasailupeli ovat mahdottomia Wiillä. Mitä Kendoon tulee, en muista tarkalleen, onnistuiko pistäminen vai ei, mutta mitä yrität sillä todistaa? Kovasti otetaan kaikesta mitä tahansa valittamisen aihetta irti, vaikka sillä ei olisi mitään väliä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Pariin Kinect-kysymykseen tai huhuiluun voisin kommentoida :)

Huom. Nämä ovat omia mielipiteitäni, jotka perustuvat omiin kokemuksiin ja ajatuksiin Kinectistä.
  • E3-pressitilaisuuden demolla ei taida olla pahemmin merkitystä, koska Kinect-pelit olivat julkisesti pelattavana itse messualueella
  • Mielestäni pelaaminen 2 pelaajan voimin on toimivampaa, koska koko vartalon käyttäminen vaatii tilaa ja 4 pelaajaa voipi olla aikamoista hosumista (terveisin, pari kertaa saanut jo osumaa kaverin jalasta ja kädestä moninpeleissä)
  • Suljettujen ovien takana oli tekniikkademoja, joissa Kinect tunnisti vain pelaajat ja heidän liikkeet samalla erottaen heidät toisistaan eri väreillä. Tuli tuossa heiluttua muutaman kollegan kanssa hetki (jeps, ollaan isoja lapsia) ja antoi aika vakuuttavan kuvan tekniikan toimivuudesta (tämä ei ollut siis peliympäristö)
  • Monissa MGS:n peleissä käytettiin avatar-hahmoa, joka ei ole tarkka kopio pelaajan hahmosta. Tarkoitus näissä peleissä ei taida ollakaan pelaajan 100% mallinnus peliin, vaan koko vartalon, käsien ja jalkojen liikkeiden mallintaminen oikea-aikaisesti, niin että pelaaja on mukana pelin tapahtumissa - oli se sitten urheilua, autoilua, seikkailuradalla pomppimista tai tiikerinpennun silittämistä. Ubin Your Shapessa sitten tunnistettiin pelaajaa tarkemmin (ja jos luvuissa oli feelua, se ei välttämättä ole Kinectin vika...)
  • Kun Kinect on tunnistanut pelaajan, ei takana heiluvalla ole merkitystä...paitsi jos kyseessä moninpeliä tukeva peli (silloin toinen pelaaja hyppää peliin mukaan). Jos eteen tulee heilumaan niin se luonnollisesti estää Kinectiä toimimasta oikein
  • Sivuttain pelaaminen onnistuu jos peli sitä tukee - miksi ei onnistuisi? Sonic Free Riders oli demottavana E3:ssa ja siinä pelattiin ns. skeittiasennossa
Kinectin tuominen julkisesti esille E3:ssa kesäkuussa oli hyvä asia, koska se todisti tekniikan toimivan, ja antoi samalla mahdollisuuden kuunnella pelaajien palautetta ja kehittää Kinectiä entistä paremmaksi - niin tekniikan kuin pelien osalta. Julkaisu on vasta marraskuussa ja beta-testit ovat käynnissä...

Itse näen Kinectin tekniikan osalta varsin kiehtovana, koska kuluttajalaitteissa ei ole ennen tunnistettu ihmisen koko vartaloa (ja ääntä) näin tarkasti. Syvyysanturi ja RGB-kamera yhdessä uniikin ohjelmiston kanssa tekee tulevaisuudessa (ja jo marraskuussa) mahdolliseksi uusia asioita - ei pelkästään pelien, vaan myös viihteen saralla. Uskon, että tämä on vasta alkua ja 1-2 vuotta julkaisusta näemme mihin Kinect pystyy parhaimmillaan.

Mielestäni tässä vaiheessa on jo aika vakuuttavaa jälkeä ottaa koko pelaaja mukaan peliin jalkoineen ja kaikkineen, eikä pelkästään kädessä pidettävää ohjainta tai kahta sellaista... :rolleyes:
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Sivuttain pelaaminen onnistuu jos peli sitä tukee - miksi ei onnistuisi? Sonic Free Riders oli demottavana E3:ssa ja siinä pelattiin ns. skeittiasennossa.
Niin, tietysti tunnistus tosiaan onnistuu näin. Itse lähinnä tarkoitin sitä, ettei sivuttain pelaaminen onnistu pelissä, jossa on tarkoitettu pelaajan asettuvan kameraan päin (ja että on vähintäänkin huvittavaa tehdä tästä ongelma). :D

Mielestäni tässä vaiheessa on jo aika vakuuttavaa jälkeä ottaa koko pelaaja mukaan peliin jalkoineen ja kaikkineen, eikä pelkästään kädessä pidettävää ohjainta tai kahta sellaista... :rolleyes:
Tämä on tosiaan mielestäni yksi Kinectin suurimmista eduista. Muilla ratkaisuilla aina, kun halutaan tunnistaa jotain, täytyy asettaa kyseiseen kohtaan ohjain. Tästä syystä on juuri näitä viritelmiä, että tungetaan antureita vartaloon ja jalkoihin ja pidetään vielä paria kapulaa kädessä. Kinectillä tällainen ei ole tarpeellista, ja se on mielestäni hieno edistysaskel peliteknologiassa (ja muussakin teknologiassa, miltä kuulostaa mo-cap ilman pallurapukua?).
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kinectin tuominen julkisesti esille E3:ssa kesäkuussa oli hyvä asia, koska se todisti tekniikan toimivan, ja antoi samalla mahdollisuuden kuunnella pelaajien palautetta ja kehittää Kinectiä entistä paremmaksi - niin tekniikan kuin pelien osalta. Julkaisu on vasta marraskuussa ja beta-testit ovat käynnissä...

Kysymys kuuluukin, milloin tähän saadaan Suomen maaperällä kosketusta? =P
 
Ylös Bottom