Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

SCEA:n R&D-osaston Richard Marks kertoo ja esittelee Sonyn liiketunnistusohjainta 7-minuuttisessa videossa. Sinällään mitään uutta ja ihmeellistä ei näytetä, vaan kunnon paukut säästetään syyskuun lopun Tokyo Game Show -messuille.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

SCEA:n R&D-osaston Richard Marks kertoo ja esittelee Sonyn liiketunnistusohjainta 7-minuuttisessa videossa. Sinällään mitään uutta ja ihmeellistä ei näytetä, vaan kunnon paukut säästetään syyskuun lopun Tokyo Game Show -messuille.

Richard Marks:
kokeilimme monia uusia ideoita laitekehitysstudiossamme ja keksimme täysin uuden tavan pelata pelejä... Wiikaken!

Tekniikka vaikuttaa ihan pätevältä, mutta videossa huolestuttaa "me kehitämme laitteet, muut kehittävät pelit"-asenne. Niitä pelinäyttöjä nyt kun kaivataan. Tosin hyvin on mahdollista että Sony on näiden kolmen kuluneen vuoden aikana ehtinyt ottaa mallia Wii Sportsista ja muista liiketunnistuspeleistä, ja sieltä on tulossa kokonainen kavalkadi laadukkaita julkaisuja tukemaan laitetta. Toinen mahdollisuus on, että Sony ei ole oikeasti kunnolla sitoutunut konseptiin ja pelituki on tasoa Eye of Judgment.

Paljon nyt kuitenkin riippuu käytännön seikoista: mikä on hinta, laitetaanko se mukaan kaikkiin uusiin PS3-pakkauksiin kevään jälkeen, millainen virrankulutus ledipallolla on ja miten lataus on toteutettu... hienoimmillaan mukana voisi tulla kännykkätyylinen magneetti-induktioon perustuva langaton lataustelakka, jollaisia Wiille on tarvikevalmistajilta.

Jos Sony pelaa korttinsa oikein, voivat liiketunnistuspelit + slim + hinnanalennus olla todellinen kolmoisisku. Siihen kuitenkin vaadittaisiin että "Wandin" kohdalla tapahtuisi yhtä onnistunut siirtyminen kuin PS1:n aikaan alkuperäisestä digitaalipadista DualShockkiin. (Unohtamatta välivaihetta, Dual Analogia... ei aina täydy saada kerrasta täydelliseksi.)

Sauvassa kuitenkin harmittaa tietynlainen yksipuolisuus: voiko tuota ottaa käsiin niin kuin rattia, onko ledipallo aina päällä ja kuinka paljon se lämpenee?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Parasta kun eivät edes yritä talloa pädin varpaille, vaan tuovat kapulalle ihan omantyyppiset pelinsä. Ubisoftin Just Dance on juuri tälläinen jonka kaltaisia uuden ajan pelejä nyt kaivataan. Mikäli yrittäisivät joskus tehdä kapulasta Modern Warfare 3:n pääasiallista ohjausta olisi tuomio jo ennalta selvä.

PSN Storesta nousee tälle oivallinen kanava sisällön levitykseen. Pienet pelitalot jo varmasti hierovat kouriaan kapun ympärille ja pyrkivät menestykseen uuden alussa. Tässä voi olla heidän tuhannen taalan paikkansa. Laitekanta kun on jo laaja, välityskanavat valmiit ja jengi totutettu digitaaliseen omistajuuteen. Jos vielä ideat ja hintalaput ovat kohdillaan on taas aika vetää olohuoneen layoutti uusiksi... :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tekniikka vaikuttaa ihan pätevältä, mutta videossa huolestuttaa "me kehitämme laitteet, muut kehittävät pelit"-asenne.
Noin ainakin Sonyn R&D-osasto toimii. Siellä kehitellään ja protoillaan paljon kaikenlaista, eikä läheskään kaikki edes päädy valmiiksi tuotteeksi asti. Toisaalta Marks myös mainitsi sen, että PS2:n EyeToy-pikkupeleistä suurin osa oli niiden protoiluaikana keksimiä pikkukikkapelejä.

Ja on muutenkin väärin sanoa, että kaikkien näiden vuosien jälkeen Sonyn keksi Wiikaken uudestaan. Tuohon värillisen pallon seurantaan perustuvaa ohjainideaa on nähtävissä Marksin esittelyvideoissa jo PS2-aikana, kauan ennen kuin Wiistä oli kuultu edes Revolution-koodinimellä.

Jos Sony pelaa korttinsa oikein, voivat liiketunnistuspelit + slim + hinnanalennus olla todellinen kolmoisisku. Siihen kuitenkin vaadittaisiin että "Wandin" kohdalla tapahtuisi yhtä onnistunut siirtyminen kuin PS1:n aikaan alkuperäisestä digitaalipadista DualShockkiin.
Tuohon en oikein usko, koska tähänkin asti Sonylta on sanottu taikasauvan olevan vain "lisälaite", joka täydentää perinteistä padiohjausta. Ylivoimaisesti suurin osa peleistä tulee siis toimimaan ilman tuota kapulaa, ja pelituki jää EyeToy-tasolle. Ei sillä maailmaa siis uudelleen valloiteta.

Sauvassa kuitenkin harmittaa tietynlainen yksipuolisuus: voiko tuota ottaa käsiin niin kuin rattia, onko ledipallo aina päällä ja kuinka paljon se lämpenee?
Ledithän eivät hirveästi sinällään kai edes lämpene? Tuollaisen läpinäkyvän pienen muovipallon valaiseminen ei kummoista tuikkua vaatine, semmoinen mm. avaimenperissä nähty pieni ledi riittänee. Ja pitää muistaa, että tuokin on edelleen vasta prototyyppimalli ohjaimesta. Voi olla, että siellä on mietitään myös tuota ohjaimen ottamista poikittain kahden käden otteella.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

PSN Storesta nousee tälle oivallinen kanava sisällön levitykseen. Pienet pelitalot jo varmasti hierovat kouriaan kapun ympärille ja pyrkivät menestykseen uuden alussa. Tässä voi olla heidän tuhannen taalan paikkansa. Laitekanta kun on jo laaja, välityskanavat valmiit ja jengi totutettu digitaaliseen omistajuuteen. Jos vielä ideat ja hintalaput ovat kohdillaan on taas aika vetää olohuoneen layoutti uusiksi... :D

Oletko kuullut WiiWaresta? :D

Noin ainakin Sonyn R&D-osasto toimii. Siellä kehitellään ja protoillaan paljon kaikenlaista, eikä läheskään kaikki edes päädy valmiiksi tuotteeksi asti. Toisaalta Marks myös mainitsi sen, että PS2:n EyeToy-pikkupeleistä suurin osa oli niiden protoiluaikana keksimiä pikkukikkapelejä.

Sonylta on sanottu taikasauvan olevan vain "lisälaite", joka täydentää perinteistä padiohjausta. Ylivoimaisesti suurin osa peleistä tulee siis toimimaan ilman tuota kapulaa, ja pelituki jää EyeToy-tasolle. Ei sillä maailmaa siis uudelleen valloiteta.

Jotta Sonyn liiketunnistusratkaisulla olisi yhtään väliä, ei se voi jäädä vain EyeToy-tasolle. Jos Sony vain pukkaa Wand-paketin kauppoihin ja jättää sen siihen, tulee järjestelmästä täysin yhdentekevä ja yhtä hyvin voidaan jättää "Sonyn liiketunnistuksesta" puhuminen kokonaan sikseen. En oikein usko, että kun tässä vaiheessa tällainen järjestelmä on kehitetty, unohdettaisiin se sitten heti, ellei Sony ole organisaatiotasolla ihan katastrofaalisesti (epä)järjestelty ja täynnä hukkalinjoja joiden tarkoitus on vain laittaa tuote markkinoille ja sanoa että valmista on. Etenkin kun konfiguraatiosta riippuen tämä voi pahimmillaan olla PS3 Eyen "lisävaruste" - PS3-omistaja, osta kamera erikseen ja sitten Wand jos vielä kiinnostaa!

Kyllähän tuossa videossakin sanotaan että pelipuolen mielipiteitä on kysytty, mutta tuollaisen tiimin täytyisi kyllä työskennellä lähemmässä yhteistyössä kehittäjien kanssa kuin mitä tuosta videosta tulee ilmi. Ehkä todellisuus on toinen, jotenkin vaikuttaa että haastattelussa on jopa jonkinlainen "salailun" tuntu - miksi tyypit vilkuilevat kameraan niin hermostuneena yksinkertaisen demoamisen aikana?

Ei toki ole mahdotonta että Sony heittää tämän tilaisuuden hukkaan, mutta toivoisin että firma on vähän järkevämpi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Jotta Sonyn liiketunnistusratkaisulla olisi yhtään väliä, ei se voi jäädä vain EyeToy-tasolle. Jos Sony vain pukkaa Wand-paketin kauppoihin ja jättää sen siihen, tulee järjestelmästä täysin yhdentekevä ja yhtä hyvin voidaan jättää "Sonyn liiketunnistuksesta" puhuminen kokonaan sikseen.
Kyllä se voi jäädä. Vaikka EyeToy olikin ihan kohtuullinen tuote (kaupallisen menestyksen puolesta), jäi pelituki vain pariinkymmeneen peliin. Itse kameroita on mennyt kaupaksi 10 miljoonaa ja rapiat. Se on kuitenkin alle kymmenesosa PS2-laitekannasta. PS3:een suhteutettuna tuo tarkoittaisi alle kahta miljoonaa PS Eyeta. (Eyen "todellisia" myyntilukuja en tähän hätään löytänyt.) Pahoin siis pelkään, että Sonyn liikeohjainta uhkaa sama kohtalo; pieni pelituki, joka koostuu pääasiassa minipelikokoelmista ja muista yhden tempun poneista. Paljon riippuu siitä, kuinka hyvin yleisö ottaa tuotteen vastaan, eli kuinka nopeasti kauppa alkaa käydä. Ja ennen kaikkea, kuinka tasaisena virtana uusia laitteita ostetaan alkuinnostuksen jälkeen.

En oikein usko, että kun tässä vaiheessa tällainen järjestelmä on kehitetty, unohdettaisiin se sitten heti, ellei Sony ole organisaatiotasolla ihan katastrofaalisesti (epä)järjestelty ja täynnä hukkalinjoja joiden tarkoitus on vain laittaa tuote markkinoille ja sanoa että valmista on.
Teknisesti tuo Wand vaikuttaa hyvältä, mutta tekninen paremmuus ei tarkoita laitteen yleistymistä. Wiimoten ylivoimaisesti suurin ja merkittävin etu on se, että se on kaikissa Wii-konsoleissa vakiona mukana, ja sitä tuetaan kaikissa peleissä. Kun kapuloita on maailmassa jo n. 100 miljoonaa, sen rinnalla Pleikkarin kameraan luottava ratkaisu tuntuu melko vähäpätöiseltä, vaikka se olisikin tarkempi ja monipuolisempi.

Etenkin kun konfiguraatiosta riippuen tämä voi pahimmillaan olla PS3 Eyen "lisävaruste" - PS3-omistaja, osta kamera erikseen ja sitten Wand jos vielä kiinnostaa!
Mahtaakohan tuo taikasauva muuten edes toimia ilman kameraa? Jos ei, on laitteen julkaisuhetkellä potentiaalinen ostajakanta melko pieni.

Ehkä todellisuus on toinen, jotenkin vaikuttaa että haastattelussa on jopa jonkinlainen "salailun" tuntu - miksi tyypit vilkuilevat kameraan niin hermostuneena yksinkertaisen demoamisen aikana?
Hahah! Aika pitkälle vedettyjä johtopäätöksiä. Marks toki on suht. kokenut esiintyjä, mutta se toinen videolla esiintynyt heppu on ilmeisesti joku "avustaja". (Sama heebo oli yhtä hermostunut myös E3-esityksessään.) PR-ihmiset ja muut esittelijät ovat sitten asia erikseen. R&D-kaverit ovat enemmän niitä perinteisiä nörttejä, jotka eivät ole tottuneet esiintymään.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kyllä se voi jäädä. Vaikka EyeToy olikin ihan kohtuullinen tuote (kaupallisen menestyksen puolesta), jäi pelituki vain pariinkymmeneen peliin. Itse kameroita on mennyt kaupaksi 10 miljoonaa ja rapiat. Se on kuitenkin alle kymmenesosa PS2-laitekannasta. PS3:een suhteutettuna tuo tarkoittaisi alle kahta miljoonaa PS Eyeta. (Eyen "todellisia" myyntilukuja en tähän hätään löytänyt.) Pahoin siis pelkään, että Sonyn liikeohjainta uhkaa sama kohtalo; pieni pelituki, joka koostuu pääasiassa minipelikokoelmista ja muista yhden tempun poneista. Paljon riippuu siitä, kuinka hyvin yleisö ottaa tuotteen vastaan, eli kuinka nopeasti kauppa alkaa käydä. Ja ennen kaikkea, kuinka tasaisena virtana uusia laitteita ostetaan alkuinnostuksen jälkeen.

Teknisesti tuo Wand vaikuttaa hyvältä, mutta tekninen paremmuus ei tarkoita laitteen yleistymistä. Wiimoten ylivoimaisesti suurin ja merkittävin etu on se, että se on kaikissa Wii-konsoleissa vakiona mukana, ja sitä tuetaan kaikissa peleissä. Kun kapuloita on maailmassa jo n. 100 miljoonaa, sen rinnalla Pleikkarin kameraan luottava ratkaisu tuntuu melko vähäpätöiseltä, vaikka se olisikin tarkempi ja monipuolisempi.

Minulla on Sonyn liiketunnistusratkaisua kohtaan vähän suurempia odotuksia kuin "PS3:n EyeToy".

Siksi toivonkin että Sony tukisi järjestelmää mahdollisimman paljon: jos sitä ei laiteta kaikkiin konsolipaketteihin mukaan, niin vähintään pitäisi tulla ulos Wand-paketti, josta pitäisi löytyä ohjain, PS3 Eye ja peli, eli kaikki vaadittava pelaamiseen.

Vaikka kameraan luottava ratkaisu onkin vähän hankala, Sony on kuitenkin valinnut sen tien ja toivottavasti haluaa myös ylittää ratkaisun mukanaan tuomat vastoinkäymiset. Liiketunnistus on pelaamisen tulevaisuus ja jos Sony ei halua olla täysillä mukana siinä, ei heitä enää kiinnosta koko peliala.

Mahtaakohan tuo taikasauva muuten edes toimia ilman kameraa? Jos ei, on laitteen julkaisuhetkellä potentiaalinen ostajakanta melko pieni.

Tämä riippuu ihan täysin pelituesta. Wiikakessahan uudet liiketunnistusominaisuudet on jaettu kahteen erilliseen toimintoon: kiihdytinantureihin perustuva varsinainen liiketunnistus sekä infrapunaan perustuva osoitintoiminto. Aivan hyvin voi kuvitella, että "PlayStation Wand" toimisi jo ilman kameraa vaativaa osoitintoimintoa esim. Motorstormin ja Wipeout HD:n kaltaisissa peleissä, samaan tapaan kuin Wiikake toimii Excite Truckissa ja Speed Racerissa ilman osoitintoimintoa.

Hahah! Aika pitkälle vedettyjä johtopäätöksiä. Marks toki on suht. kokenut esiintyjä, mutta se toinen videolla esiintynyt heppu on ilmeisesti joku "avustaja". (Sama heebo oli yhtä hermostunut myös E3-esityksessään.) PR-ihmiset ja muut esittelijät ovat sitten asia erikseen. R&D-kaverit ovat enemmän niitä perinteisiä nörttejä, jotka eivät ole tottuneet esiintymään.

Ehkä tulkitsen vähän liian pitkälle, mutta toivon oikeasti että Sonylla on todellisia pommeja TGS:ää varten. ;)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Minulla on Sonyn liiketunnistusratkaisua kohtaan vähän suurempia odotuksia kuin "PS3:n EyeToy".

Siksi toivonkin että Sony tukisi järjestelmää mahdollisimman paljon: jos sitä ei laiteta kaikkiin konsolipaketteihin mukaan, niin vähintään pitäisi tulla ulos Wand-paketti, josta pitäisi löytyä ohjain, PS3 Eye ja peli, eli kaikki vaadittava pelaamiseen.

Samoilla linjoilla itsekin, ja uskon Wandin olevan strategisessa asemassa Playstationin tulevaisuuden suunnitelmissa, ja sitä kautta saavan huomattavasti mittavamman panostuksen kaikilla rintamilla toisin kuin vaikkapa PS Eye. Haastatteluissa Wand projektin nokkamiehet ovat toistuvasti puhuneet pelin tärkeydestä, ja siitä että pelkkä tekniikka ei tällä kertaa riitä, ja että julkaisussa pitää olla tarjolla jo hyvä valikoima kiinnostavia pelejä. Suuren yleisön kiinnostuksen herättämiseksi olisi mielestäni oleellista, että mukaan saadaan myös ennestään suosittuja pelibrändejä kolmansilta osapuolilta.

Tosiasia kuitenkin on, että tarjolle tulee vanhalle omistajakunnalle erikseen ostettava lisälaite mikä tarkoittaa, että sitä ei kaikki nosta, mistä taas seuraa väistämättä ohuempi tuki pelin osalta, varsinkin 3rd party julkaisijoilta. Saa nähdä bundlataanko Wand ensi vuonna kaikkiin uusiin laitteisiin, vai jääkö se sinne PS Eye:n ja HDMI-piuhan väliin lisätarvikehyllyyn.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

YouTube - GameGun Update

Tarjolla vaihteeksi astetta miehekkäämpää liiketunnistusta. Tälläistä jos pukkaisivat pitkälle kehitettynä ja hyvällä pelituella niin johan pommpais ja olohuone-tetsaaminen voisi alkaa :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Microsoftin viimeisimmän lausunnon mukaan Natalilla tähdätään niiden perään, joilla konsolia ei vielä ole ts. ne, joita pelaaminen ei ole aiemmin kiinnostanut. Mahtaako se tarkoittaa myös, että HC pelit ja pelaajat eivät ole varsinaista kohderyhmää?
Shane Kim sanoi:
This is about unlocking the potential and breaking down all the barriers that remain that prevent people who are intimidated or feel awkward with a controller in their hand - anything that prevents them from jumping in and having a great time with Xbox 360 and Xbox Live. That's what it's about. It's about the 60% of households around the world, more in some regions, that don't own a games console today.

Feature: Microsoft Shane Kim Interview - Official Xbox 360 Magazine
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Microsoftin viimeisimmän lausunnon mukaan Natalilla tähdätään niiden perään, joilla konsolia ei vielä ole ts. ne, joita pelaaminen ei ole aiemmin kiinnostanut. Mahtaako se tarkoittaa myös, että HC pelit ja pelaajat eivät ole varsinaista kohderyhmää?

Tuntuu toimivan, omistan XO:n enkä usko Natalin pärjäävän kovinkaan hyvin Nintendon ja Sonyn liikkeentunnistukselle. Veikkaan että Natalista tulee uusi Lips/You're In the Movies/Scene It -tason menestys Microsoftille ainakin ennen kuin näen kunnon näyttöjä. :rolleyes:
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Marks toki on suht. kokenut esiintyjä, mutta se toinen videolla esiintynyt heppu on ilmeisesti joku "avustaja". (Sama heebo oli yhtä hermostunut myös E3-esityksessään.) PR-ihmiset ja muut esittelijät ovat sitten asia erikseen. R&D-kaverit ovat enemmän niitä perinteisiä nörttejä, jotka eivät ole tottuneet esiintymään.
Nyt muuten selvisi, kuka se toinen tyyppi on. Mies tottelee nimeä Anton Mikhailov, ja hän on - kuten arvelinkin - "software engineer", eli aika pitkälti koodari/softasuunnittelija. Tässä uudessa esittelyvideossa Anton kertoo lisää taikasauvan käyttömahdollisuuksista ja vilauttaapa hän jopa hyvin varhaisia prototyyppejä ohjaimesta. Siinä vasta oli karun näköinen värkki. :)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Nyt muuten selvisi, kuka se toinen tyyppi on. Mies tottelee nimeä Anton Mikhailov, ja hän on - kuten arvelinkin - "software engineer", eli aika pitkälti koodari/softasuunnittelija. Tässä uudessa esittelyvideossa Anton kertoo lisää taikasauvan käyttömahdollisuuksista ja vilauttaapa hän jopa hyvin varhaisia prototyyppejä ohjaimesta. Siinä vasta oli karun näköinen värkki.

Sonyn lähestymistapa järjestelmän promoamiseen on ainakin erilainen kuin MS:llä, vaikka mitään varsinaista uutta ei kerrotakaan. Huvittaa toki kaikki Wii-pelaamista vastaavat esimerkit. Lisäksi edelleen korostetaan kameran tarvetta järjestelmässä. Eikö sauvassa ole valmiiksi Motionplusin asteisia antureita? Pystyykö Sonyn järjestelmällä tekemään Wii Sportsin tyylisen pelin ilman kameraa? Yksi aivan looginen mahdollisuus nimittäin on, että jos sauvan tekniikka siihen yltää, voitaisiin sille tehdä liiketunnistuspelejä myös ilman että pelaajalla täytyy olla PS Eyeta - kuvauksen perusteella on kuitenkin epäselvää, onko tämä mahdollista. On myös aika hassua jos kaikista peleistä tulee demotun kaltaisia "heiluta sauvaa kameran edessä"-pelejä.

Sivukommenttina Wiin siniset ledit ovat aika tyylikkäitä pimeässä/hämärässä pelatessa ja näissä ledipalloissa saattaa olla samaa efektiä vaikka vähän isoilta mollukoilta näyttävätkin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Juuri tulleen pressitiedotteen mukaan PS3:n liikeohjain julkaistaan vasta syksyllä 2010.
We have decided to release the Motion Controller in fall 2010 when we will be able to offer an exciting and varied line-up of software titles that will deliver the new entertainment experience to PS3 users, ” said Kazuo Hirai, President and Group CEO, Sony Computer Entertainment Inc. “We will continue to work to have a comprehensive portfolio of attractive and innovative games for the Motion Controller, not only from SCE Worldwide Studios but also from the third party developers and publishers, whom we have been working closely with. We look forward to soon unveiling the exciting software line-up that further expand and define the PS3 platform as the ultimate entertainment system for the home.
Veikata voisi, että Sony päätti höllätä aikatauluaan, koska Natalinkin julkaisu tapahtuu vasta loppuvuodesta.

Lähde: SCEE
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Veikata voisi, että Sony päätti höllätä aikatauluaan, koska Natalinkin julkaisu tapahtuu vasta loppuvuodesta.
Voi olla myös, että Sony on oppinut Eyetoysta sen, että laitetta ei kannata julkaista vain yhtä keskinkertaista minipelikokoelmaa varten. Eli olennainen sanapari tuossa tiedotteessa on "comprehensive portfolio".

Pessimistinen voisi toisaalta veikata, että comprehensive portfolion kokoeminen on ollut hankalaa, koska kolmannet osapuolet eivät ole innostuneet Gemistä tai Arcista tai mikä tuosta nyt sitten tuleekaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuoreet huhut ovat tuomassa PS3:n tulevalle Arc-koodinimellä kulkevalle liikeohjaimelle myös Wiin ns. nunchuk-ohjainta muistuttavan kaverin.
Rumours are floating around today that Arc (or whatever it’s called) will be getting a “nunchuck” section in addition to the pink thing we’ve already seen (and expect to see more of). Discussion suggests an analog stick will be accompanied by two face buttons and two triggers, a little bit like the Wii’s Nunchuck but with two additional buttons.
Lähteen mukaan Pleikkarin kikkaohjaimen jatke olisi myös langaton.

Lähde: The Sixth Axis
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Hieno juttu että ovat molemmista suunnittelemassa langattomia. Toivottavasti ne voi myös ladata samalla tavalla täyteen latinkiin, kuten Pleikkarin normi peliohjaimet. Niin... Ja se tärkein: Kunpa niitä tukemaan sitten tehtäisiin myös ihan kunnollisia pelejä. Miekkailuun liittyviin peleihinhän nuo olisi kuin luotuja. Wii on kuitenkin(Valitettavasti) osoittanut sen, että ei ole miekkailupeli-ideat pahemmin kehittäjien aivoja tavoittaneet, jos ei nyt paria tapausta oteta lukuun mukaan. Toivottavasti tähän tulisi muutos.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Veikata voisi, että Sony päätti höllätä aikatauluaan, koska Natalinkin julkaisu tapahtuu vasta loppuvuodesta.

Tämä saattaa myös antaa Sonylle paremmat mahdollisuudet pistää bundlepaketti kasaan ja tuoda se piristämään syysmarkkinoita. 2009: PS3 slim, 2010: Arc.

Hintakysymys on tosin aika ongelmallinen, Sonylla ei olisi varaa tehdä tästä hirveästi kalliimpaa kuin peruspaketista, mutta jos tämä huhu Sony-nuntsasta pitää paikkansa, alkaa sitä tarpeellista rautaa kertyä aika tavalla. Sony on lukinnut itsensä vähän hankalaan tilanteeseen, kun tunnistus hoidetaan Eyellä ja pakettiin pitäisi pistää vielä vanha ohjainkin mukaan - toisaalta jompi kumpi voitaisiin pudottaa pois ja merkitä "lisävarusteeksi". Sonyn ratkaisut asian suhteen eivät ole vielä mitenkään selviö, syksylle odottaminen saattaa antaa heille itselleenkin lisää aikaa pohtia asiaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Miekkailuun liittyviin peleihinhän nuo olisi kuin luotuja.

En vieläkään usko, että miekkailupeli tulee onnistumaan niin kauan kuin miekkailussa on mahdollista torjua toisen lyönti. Liikerata lähtee eri suuntaan siinä vaiheessa, kun vastustaja blokkaa iskun mutta innokas pelaaja ei usko tätä vaan jatkaa oman miekkansa liikettä.

Itse odotan enemmän jotain RTS-peliä. Wand saattaisi oikein käytettynä korvata hiiren. Kahdella wandilla voisi onnistua jopa jonkinlainen komentojen antaminen.
 
Ylös Bottom