Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

PC-pojilla on ne omat liikkeentunnistuskypäränsä, joilla voi ns. simulaatioräiskintöjä pelata päätä liikuttamalla. Nataliin samat ominaisuudet, niin kohta alan pelaamaan nettiräiskintöjä itekki. :D

TrackIR on kuitenkin hieman eri juttu, ja mainio laite simulaattoreita varten. Onhan PC-puolella hyödynnetty mm. Wiimotea varsin hyvin tuloksin (YouTube - My Power Glove - Updated DL Link). Kuitenkin käytönnössä hieman eri asia kuin Move tai Wiimote, vaikka tekniikkaa voi toki hyödyntää järkevästikin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

IGN:n Wii-toimituksen edustaja ei ole vaikuttunut Sonyn Movesta, ja tölvii esillä olleen tarjonnan "Wiin ensimmäisen sukupolven 3rd party tarjonnan"tasoiseksi". Tosin hänen mukaansa potentiaalia kyllä on, mutta nyt nähty tarjonta ei hänen mukaansa yllä Wiin tasolle.

Hän kertoo myös keskustelleensa nimeltä mainitsemattoman studion edustajan kanssa, joka työskentelee Moven parissa. Hänen mukaansa oikein käytettynä tekniikka on tarkkaa ja nopeaa, joskin kalibrointiongelmia esiintyy joskus Wiimoten tapaan.

Samainen kehittäjä sen sijaan moittii Natalia melko kovin sanoin bugiseksi, toimimattomaksi ja epätarkaksi.

Kohtuullisen epämääräinen lähde IGN:n toimittajalla, ja vahvasti asenteellinen kirjoitus muutenkin, mutta mielenkiintoista nähdä missä kuosissa Natal on E3:n aikaan, jolloin MS kaiketi marsittaa lavalle kaiken mitä pystyy.

GDC Raw: One Man's Account - Wii Feature at IGN
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

IGN:n haastattelussa Reggie Fils-Aime (Nintendon Ameriikan osaston pomo) nosti esille hyviä pointteja Playstationin Movea kohtaan, kuten sen että "tavallisen" kuluttajan näkökulmasta Wii on se kone jossa se liikeohjaus on pääasia ja nyt se tuotu pleikkariin lisämahdollisuutena. Moven pitäisi tarjota jotain selkeästi uutta ja minä en ainakaan tuossa ole juuri mitään uutta nähnyt. Teknisesti se on toki erilainen ja ehkä kyvykkäämpi, mutta videot näyttää siltä että.. no, ohjaimilla voi huitoa. Eli sama kuin Wiillä. Ja jos peruskuluttaja haluaa "sen laitteen jossa on se tennispeli, jossa voi lyödä oikeasti", niin hankala Wiin monivuotisen maineen ja mainonnan kanssa on enää lähteä kilpailemaan.

Toisekseen, kun Sony kerran tavoittelee tällä Movella uusia asiakkaita, niin ovatko ne todella valmiita ostamaan kalliimman konsolin lisäksi vielä kalliimman liikeohjauksen? Aktiiviset peliharrastajat toki maksavat laadusta lisää, mutta tavallinen kuluttaja nähnee Moven suunnileen Wiin veroisena ja silloin katsotaan hintalappua. "Tavallisella" tarkoitan tässä niitä jotka ostaa konsolinsa ja pelinsä Wal-Martista tai Prismasta. Nintendo karsi aikoinaan tietoisesti mm. koneensa tehoista jotta hinta saataisiin alemmaksi ja näin jälkikäteen se tuntui kannattavan.

Mutta jos pelien tekijät keksivät tuolle ohjaukselle hyvää käyttöä pleikkarin nykyisille omistajille, niin varmaan tuo Move menee kaupaksi ihan hyvin. Henkilökohtaisesti olen kyllä kiinnostuneempi siitä Xboxin kamerasysteemistä jo ihan ammatillisestakin näkökulmasta, sillä liikkeentunnistus tuppaa yleensä olemaan joko liian hidasta, epätarkkaa tai ylimalkaista. Offtopiccina: Esimerkiks autoihin on yritetty asentaa kameroita, jotka tunnistais tiemaalaukset automaattisesti ja estäis kolareita, mutta se on tuntunu olevan yllättävän hankalaa. Tosin tuossa sovelluksessa virhetulkinnan seuraukset on vähän vakavammat kuin pelaamisessa.

Mutta vois kuvitella että tuo kilpailu liikkeentunnistusmenetelmissä lisää myös jonkin verran mielikuvistusta pelien kehittämisessä. Ja sehän meitä pelaajia miellyttää. Tuskin pelkällä Carnival Gamesin tyyppisellä matskulla Sony kovin montaa Movea myy.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Meikä veikkaa, että Movemaisia ohjaimia tulee jatkossa joka vehkeelle nimellä sohvahiiri. FPS-peliohjain tattikammoisille :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

BBC ei uutisoi erityisen mairittelevaan sävyyn Movesta:

Sony has shown-off its contender to the market leading Nintendo Wii, known as the PlayStation Move.

--

"We'd like to think of this as the next generation of motion gaming," said Sony's marketing boss Peter Dille.

After the announcement, the audience were given a chance to play around with the Move, which resembles Wii's wand with a coloured ball at the top. Initial reactions were muted.

"I was disappointed with the amount of real innovation we saw. In terms of ideas, it is very similar to what we have seen with the Wii and if you are Sony, you can't help but want to ape that success," Guy Cocker, UK editor of gaming site GameSpot told BBC News.

The latest figures show that Sony has sold more than 33m of the PlayStation 3 (PS3) versus over 67.5m units for the Wii and more than 39m for Microsoft's Xbox 360.

Dan Ackerman, who is a senior editor with the review site CNet.com, said it is unlikely that the Move will present much of a challenge to Nintendo initially.

"Nintendo has such a lead in this market that both Sony and Microsoft are competing to be the number two choice in the living room.

"PlayStation Move isn't that innovative. It doesn't do anything that differently than the Wii but everyone feels they need to get into this space," said Mr Ackerman.

BBC News - Sony shows off its motion controller PlayStation Move
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Digital Foundryn Move-testiä:
Digital Foundry vs. PlayStation Move | DigitalFoundry

Sinänsä ihan positiivisia mietteitä myös. Itse miellän Moven kivana lisänä PS3:n arsenaaliin, mutta tuskin enää saan liiketunnistuksesta mitään kovin suuria kiksejä. Mutta eihän sitä tiedä..

NeoGAF kerännyt muuten jotain Natal/Wii/Move infoa yhteen "pakettiin":

Wiimote:
- camera detects basic X-Y movement, when pointing towards the tv
- accelerometer detects quick directional changes / movements
- gyroscope (only with Motion+) detects how the Wiimote is being held (roll & pitch)
- force feedback(rumble)
- works in various lighting conditions

Natal:
- camera allows body and head tracking of the player
- microphone in camera recognizes sounds and voice
- no controler
- no force feedback(rumble)
- problems with adapting to lighting conditions/players clothes

Move:
- camera detects X-Y-Z movement, no matter where you're pointing (unless the ball is behind another object)
- accelerometer detects quick directional changes / movements
- gyroscope detects how the Move is being held (roll & pitch)
- compass knows where it's being pointed (yaw)
- the camera also allows body and head tracking/recognition of the player
- microphone in camera recognizes sounds and voice
- force feedback(rumble)
- works in various lighting conditions
- sub-milimetre precision on X/Y axis, up to 1 centimetre precision on Z axis
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei huolta, Kevin Butler kertoo uusimmassa mainoksessa miten asiat ovat. Mistä hän voi tietää? Hän on käynyt tulevaisuudessa :D

YouTube - Kevin Butler "Moves" from the FUTURE

Kyllä tuollaisella mainonnalla luulisi kuluttajienkin kiinnostuvan. Suurinta osa tuskin välittää kuka on tullut ensimmäisenä markkinoille millä laitteella ja kuka perässä. Massat eivät monimutkaisesti ajattele. Oikealla markkinoinnilla ne parhaat tuloksetkin edelleen tehdään. NIntendo kun on lopullisesti ladut lakaissut tälläsille ohjaimille, niin Sony voi hiihtää ihan rauhassa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei huolta, Kevin Butler kertoo uusimmassa mainoksessa miten asiat ovat. Mistä hän voi tietää? Hän on käynyt tulevaisuudessa :D

YouTube - Kevin Butler "Moves" from the FUTURE

Mahtavan piilovittuileva mainos :D

Itse olen edelleen sitä mieltä, että Move on aika härskisti kopioitu Wiimotesta, mutta PS3:en omistajana näen vain hyvää vaihtelua peleihin. Ainoa este tällähetkellä on hinta, mutta toivotaan että gamestop tuo taas hyvän vaihtokampanjan.

Natal vaikuttaa ihan jeessiltä, mutta ne näytetyt minipelit ei kiinnosta. Eniten kiinnostaa miten laite toimii FPS pelin kanssa tai headtracking toiminto.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kiinnostaisi kovasti tuo nyrkkeilypeli ja se miekkailu systeemi tässä mutta jos ne eivät tue kunnollista offline kaksinpeliä samalla koneella(joka luultavasti on aika mahdoton toteuttaa hyvin, koska toisella pelaajalla on aina pieni etulyöntiasema vastustajaansa, joka saattaa jäädä täysin piiloon toisen hepun piilottaessa kaverin hahmon "ruumiillansa" kokonaan kuvaruudulta, ellei käytössä ole kahta näyttöä, jossa molemmilla on tasavertainen näköetäisyys vastustajaan) ei niistä hirveästi hauskaa ole. On paljon kivempi pelata samassa huoneessa jonkun toisen ihmisen kanssa. Kunhan saavat ison ryppään vain tuota ohjainsysteemiä varten suunniteltuja pelejä tehtyä, niin voidaan puhua jo ostoksille lähdöstä.

Tämän viikon Pelaajalehden podcastissä Thomas Puha kehui paljon tuon Moven tarkkuutta, varsinkin pimeässä tilassa pelattaessa. Tekninen puoli siis kuulostaa ainakin lupaavasti toteutetulta. Vielä kun tekisivät jonkinlaisen Prince of persio seikkailupelin yksinoikeudella Movelle (hyvän sellaisen), niin on tämä kaveri liekeissä! :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mahtavan piilovittuileva mainos :D

Itse olen edelleen sitä mieltä, että Move on aika härskisti kopioitu Wiimotesta, mutta PS3:en omistajana näen vain hyvää vaihtelua peleihin. Ainoa este tällähetkellä on hinta, mutta toivotaan että gamestop tuo taas hyvän vaihtokampanjan.

Natal vaikuttaa ihan jeessiltä, mutta ne näytetyt minipelit ei kiinnosta. Eniten kiinnostaa miten laite toimii FPS pelin kanssa tai headtracking toiminto.
Tuli kyllä revettyä siinä "pew pew" -kohdassa aika huolella :D Hyvän hepun on Sony saanut markkinointipuolelleen, ei siinä mitään mutta mitä Moveen (tai Nataliin) noin muuten tulee, ainakin toistaiseksi olen vähän samoilla linjoilla kuin Ackerman - ei noissa nyt Wiihin verrattuna mitään tavattoman mullistavaa ole enkä usko, että noilla koskaan tullaan pelaamaan mitään sen vakavamielisempää kuin niitä minipelejä. Suurin markkinasegmentti lienee pelaajissa, joilla ei Wiitä ole mutta saa nyt sitten nähdä innostuvatko noistakaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Voidaanko ajatella Moven olevan Sonyn keino pyrkiä vetämään kapulaan jo valmentautuneita pelaajia Wiiltä -> Playstationin riveihin pelinälkää tyydyttämään? Siltana alustalta toiselle.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kumpaankin käteen Move ja kyl käyp'.

Jep. Videossahan näkyi selvästi kun jeppe käytti juurikin tuota yhdistelmää(Tuosta nyrkkeilypelin esittelystä on videota enemmän youtubessa). Kummallakin kädellä siis voi mättää, kunhan on kaksi kappaletta noita "tötterö-ohjaimia". Ihan hauska pätkä. Ja jos nyt ei pientä huumoria kestä niin.... Sitten ei kestä. Näissäkin asioissa voi miettiä että kannattaisiko hiukan kasvaa henkisesti. Tuota se bisnes on. Pahimmillaan vielä härskimpää.

Minä odotan mielenkiinnolla sekä Natalia, että Movea. Kummankin hankin jos osoittautuvat kunnollisiksi(Moven plekelle ja Natalin tietsikalle).

Nautitaan vain molemman osaston yrityksistä puffata tuotettaan ja eiköhän konsolifinin poppoossa ole sen verran kunnon jannuja, jotka kertovat, että kannattaako näitä "leluja" edes mennä ziikaamaan kauppaan, vai jatkaa kiltisti pelkällä pädillä ja näppäimistöllä+hiirellä puuhastelua.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei kai Natal nyt PC:lle ole tulossa.

Kyllä se on tulossa. Ainakin jos pelaajalehden uutisointeihin on luottamista. Microsoft ei ole tietääkseni ainakaan kumonnut tätä asiaa.

Olet toki oikeassa että hintaa tulisi paljon, jos ostaisi kaksi movea, puhumattakaan noista Nunchukoista. Sen takia meikäläinen odottaakin hintojen laskua. Eiköhän puolen vuoden ilmestymisen jälkeen ala hinnat olemaan inhimillisemmät.... Jos siis laitteesta on yhtikäs mihinkään.

EDIT: Linkki uutiseen->

http://pelaajalehti.com/2010/02/08/project-natal-hiiren-veroinen-vallankumous/

Tuon mukaan ohjainta voi käyttää myös PC:ssä. Se, miten homma luonnistuu, on vielä hämärän peitossa. Mutta siis kaikesta päätellen PC ja xbox 360 ovat masiinoita, joissa Natal toimii.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei huolta, Kevin Butler kertoo uusimmassa mainoksessa miten asiat ovat. Mistä hän voi tietää? Hän on käynyt tulevaisuudessa :D

YouTube - Kevin Butler "Moves" from the FUTURE

Aikaisemmat Kevin Butler -mainokset ovat olleet hyviä mutta nyt Sonylta on huumori hukkunut. Itseironia toimi paljon paremmin kuin kehnot Natal-piikit, etenkin kun isolla S:llä on vielä yhtälailla todistustaakka edessään.

Voidaanko ajatella Moven olevan Sonyn keino pyrkiä vetämään kapulaan jo valmentautuneita pelaajia Wiiltä -> Playstationin riveihin pelinälkää tyydyttämään? Siltana alustalta toiselle.

Siinä onkin se kysymys. Pelit ratkaisevat, ja jos Sony saa houkuteltua Movelle yksinoikeuksiksi esim. Square Enixin Dragon Quest Swords 2:n, Nintendon kanssa yhteistyössä toimineen Monster Gamesin (MOTOR TRUCK?!?) ja Konamin/Hudsonin (Tomena Sanner, Job Island jne.) ja lisäksi ne lukuisat pikkulafkat jotka tekevät Helixin ja Rage of the Gladiatorin tapaisia pelejä, ilman että Wii-pelituki kasvaa jatkuvasti niin kuin se on tähän asti tehnyt, voivat kuluttajat aivan hyvin siirtyä Moven pariin. Helppoa se ei ole siltikään vaikka Sony tukisi Movea kaikilla voimavaroillaan, mutta mahdollista.

Ongelmana onkin, että löytyykö Sonylta tarpeeksi sitä motivaatiota tällaiseen panostukseen, vai tuupataanko Move markkinoille lisävarusteena ja sitten jätetään oman onnensa varaan. Se Wii-pelaajien kosiskeleminen vaatii aktiivista panostusta ja motivaatiota, ja tällä hetkellä on hyvin epävarmaa, pystyykö Sony yrityksenä ottamaan sen kokonaisvaltaisen otteen markkinoista, vai kompuroiko Move markkinoille samaan tapaan kuin alkuperäinen PlayStation 3. Tällä hetkellä näyttäisi valitettavasti siltä, että Move saattaa olla enemmän PSP Gon tapainen puolivillainen idea joka vain heitetään markkinoille hukkumaan kuin sellainen, jonka taakse Sony haluaisi oikeasti asettua.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Aika paljon valitusta ollu tosta moven hinnasta ja varmaan tulee myös natalista kun lopullinen hinta julkaistaan.

Kuitenkin kun miettii miten helposti Nintendo on saanut porukat maksamaan lisälaitteista niin eiköhän ne kuluttajat maksa movetkin ilman sen suurempaa draamaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ongelmana onkin, että löytyykö Sonylta tarpeeksi sitä motivaatiota tällaiseen panostukseen, vai tuupataanko Move markkinoille lisävarusteena ja sitten jätetään oman onnensa varaan.

Ainakin alku vaikuttaa varsin vauhdikkaalta. Lyödään ohjaus suoraan hc-pelaajien ytimeen, tarjoamalla sitä tulevan SOCOM IV:n kautta känsäisiin kouriin. Tätä siirtoa ei sovi vähätellä, viesti on selvä: olemme tosissamme. Samalla se on ehkä lupaus myös siitä, että ohjaus toimii siellä missä sen ei enään uskottu onnistuvan. Mikäli tämä uhkarohkea veto natsaa pelaajien silmissä ja mielissä, toimii kapula missä ja milloin vain.

Wii-veteraaneja kiinnostaa varmasti osa pleikan omista yksinoikeuksista, joita ei vielä ole päästy kenties maistelemaan ilman kompastumista heille epätyydyttävään ohjaukseen. En tiedä tarvitaanko tuossa enään pitkää listaa Wiin omia pelejä. Tämän kautta laajentuva pelivalikoima saattaa riittää jo yksin mielenkiinnon herättämiseen.

Futismutseja yhtään väheksymättä, saadaan sille puolelle helposti osa Wii kehittäjistä mukaan. Alun porttaukset tuskin tuottavat suurempia ongelmia. Bundleja tulee varmasti, söpösti pinkillä sävyllä ja pelipaketilla, joka vetoaa tähän segmenttiin. Sony tuntee asiakkaansa ja hoitelee jo nyt aika suvereenisti tätä tonttia mm. SingStaroillaan.

Joskus kannattaa kopioida surutta sieltä missä vahvat näytöt on jo annettu. Sony nappaa nyt viestikapulan ja vie kehitystä kohti teräväpiirron ja liikeohjauksen ristisiitosta. Isännän kallis alttari on menetetty pysyvästi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Oma näkymykseni on, että Move vaikuttaa onnistuneemmalta tuotteelta kuin Natal. Natal on kyllä kunnianhimoinen projekti, mutta IMO toteutuksen onnistuminen vaikuttaa mahdottomalta. Jos oikein olen ymmärtänyt Natalissa on vain yksi 'lukija', joka asetetaan television päälle(?)
Toivottavasti olen väärässä tässä liian aikaisessa tuomiossa, sillä mieluusti tuollaista tulisi testattua, jos toteutus todella toimii.

Move edustaa selvästi yksinkertaisempaa liikkeentunnistusta ja varmasti toimii niin kuin pitääkin..
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Oma näkymykseni on, että Move vaikuttaa onnistuneemmalta tuotteelta kuin Natal. Natal on kyllä kunnianhimoinen projekti, mutta IMO toteutuksen onnistuminen vaikuttaa mahdottomalta. Jos oikein olen ymmärtänyt Natalissa on vain yksi 'lukija', joka asetetaan television päälle(?)
Toivottavasti olen väärässä tässä liian aikaisessa tuomiossa, sillä mieluusti tuollaista tulisi testattua, jos toteutus todella toimii.

Move edustaa selvästi yksinkertaisempaa liikkeentunnistusta ja varmasti toimii niin kuin pitääkin..
Se siinä kai onkin, jos Natal onnistuu lupauksissaa, jackpot. Siinä missä Sony peesailee muitten hyväksi todettua tietä, ja väittää pokkana että mehän tämä keksittiin, ei ole kopioitu, aivan eri asia.

Movelle olen itte aavistuksen verran lämmennyt alun täystyrmäyksestä, mutta en silti ole ihan varma. Vähän riipii lisäkilkkeen määrä; kamera, ohjain, nuncha, + x2 jokaista ohjainsettiä, jos aikoo esim. nyrkkeilypeliä kaksinpelata. Saturaatiokynnys on jo aikaa sitten ylittynyt, ei pysty eikä halua säilöä ihan kaikkea kilkettä. Plus onhan se hölmöimmän näköinen ohjain ikinä, pitäs piilottaa jonneki sängyn alle muitten vastaavien vekottimien kanssa. Natalissa ois vaan kamera, toivottavasti mahd. huomaamaton.

Huikeaa maalailua taas Nisulta, markkinointimiehiä.
:D
 
Ylös Bottom