Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En vieläkään usko, että miekkailupeli tulee onnistumaan niin kauan kuin miekkailussa on mahdollista torjua toisen lyönti. Liikerata lähtee eri suuntaan siinä vaiheessa, kun vastustaja blokkaa iskun mutta innokas pelaaja ei usko tätä vaan jatkaa oman miekkansa liikettä.

Oletko pelannut Wii Sports Resortia? Miekkailupeli on onnistunut jo.

Vastaavaa toteutusta hyödyntäviä pelejä pitäisi olla tulossa lisääkin, jopa WiiWareen, ja Sonyn E3-demon huomioonottaen ei olisi ollenkaan mahdotonta että jossain siellä olisi myös sentyyppinen peli tekeillä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tosiaan täytyy sanoa, että Sports Resortin miekkailussa ollaan onnistuttu todella hyvin, eikä ongelmia minkään puolustuksen huomaamisen kanssa ole.

Kaksinpelinä en ole kyllä kokeillut.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En vieläkään usko, että miekkailupeli tulee onnistumaan niin kauan kuin miekkailussa on mahdollista torjua toisen lyönti. Liikerata lähtee eri suuntaan siinä vaiheessa, kun vastustaja blokkaa iskun mutta innokas pelaaja ei usko tätä vaan jatkaa oman miekkansa liikettä.

Itse odotan enemmän jotain RTS-peliä. Wand saattaisi oikein käytettynä korvata hiiren. Kahdella wandilla voisi onnistua jopa jonkinlainen komentojen antaminen.

Jo Anno: Create a World osoitti wiimoten toimivan hiiren korvikkeena lähes täydellisesti. Miksi siis wandeja tarviaisi kaksi? Nyt vaan odotellaan sitä hetkeä kun RTS-genre kokee uuden syntymisen :) (Lievää suvantovaihdetta ollut havaittavissa..)

Miekkailussa jo aikaisemmin mainittu WSR on onnistunut tekele.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

MTV Multiplayerin toimittaja oli kellottanut New Yorkissa pidetyssä Natal-esittelytilaisuudessa viivettä liikkeen ja "pelihahmon" välillä. Lagia oli edelleen melko tasan tarkkaan 0,1 s eli noin 100 ms perinteisimmillä input lag -arvoilla ilmaistuna. Tilanne ei siis ole oleellisesti muuttunut miksikään lähes vuoden takaisesta E3-esittelystä.

Lähde: MTV Multiplayer
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

MTV Multiplayerin toimittaja oli kellottanut New Yorkissa pidetyssä Natal-esittelytilaisuudessa viivettä liikkeen ja "pelihahmon" välillä.
Hieno ajatus toki toimittajalta, mutta manuaalisesti sekuntikellolla viiveen mittaileminen on kyllä aika epäluotettavaa touhua, ja oma viiveensä tulee ihan varmasti käyttäjästä itsestään.

En sitten tiedä, miten viivettä voitaisiin mitata eksaktisti.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vaikka pitäisikin paikkansa, tuo viive on varmaan ihan riittävä partypeleihin. Vaikka kuulostankin pessimistiltä, en jaksa uskoa systeemistä olevan oikeissa peleissä juurikaan iloa. Natal on luultavasti tehty vain partypelejä varten, sillä eihän edes hypekone Molyneux ymmärtääkseni maininnut Natal-tukea julkistaessaan seuraavaa Fablea. Jouluksi sitten varmaankin vain pusketaan vain Natal Sportsia ja Natal Minigamesia markkinoille ja sillä saadaan imettyä lisätuloja Wiin laajentamilta casuaalimarkkinoilta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

eihän edes hypekone Molyneux ymmärtääkseni maininnut Natal-tukea julkistaessaan seuraavaa Fablea.

Johtuu varmaan siitä kun Natalista jätettiin oma prosessori pois. Konsoli hoitaa kaiken työn ja Natalin softa syö prosessorin mehuista jopa 15%. Partypeleihin minäkin tuota odotan, E3:iin pitää vielä odotella nähdäkseen millaisia pelejä tulee. Wii himottaisi partypelien takia. Rock Band on ollut ainoa hupi ennen baari-iltoja, kaikkia se ei kuitenkaan nappaa ja jotain hauskoja ja helposti lähestyttäviä pelejä on kaivattu.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

NeoGAFista kantautuu "varmistus" PS3:n Arcin kaveriksi huhutulle nunchuk-kapulalle.
Just saw pictures of Wand/Nunchuk so:

Nunchuck has an analog stick at the front, below that X and O and below that a D pad. Underneath is L1 and L2. Its actually long, not like the Wii Nunchuk.

As for the Wand it has one very big button on top and then all four facebuttons (X,O,Square and Triangle) and underneath is a big trigger called T.

I'm guess the doubling up of X and O across the two is to keep full compatibility with single Wand set-ups.

Anyway, I'm sure we'll see in the week.
Eiköhän Sony tuota GDC:ssä tällä viikolla esittele...

Lähde: NeoGAF

Update! Ilmeisesti Sony kertoo laitteen virallisen nimen ja julkaisupäivämäärän jo ennen GDC-tilaisuuttaan.
Sony will press release a firm date and a list of partners for its PS3 Motion Controller tomorrow, a source has told VG247.

The announcement is to be made at 5.00pm PST/1.00am GMT tomorrow, we were told today, ahead of a Sony press conference in San Francisco on Wednesday evening.

Lähde: VG247
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mahtaakohan eilen ja tänään tehdyt julkistukset tulevista peleistä jollain tapaa ennakoida tulevia rintamalinjoja Sonyn ja Microsoftin liikkeentunnistusohjauksen tuesta? EA Sport julkaisi kaksi peliä, joista toista ei näillä näkymin nähdä Xboxilla lainkaan (EA Sports Active 2.0) ja toisessa liikkeentunnistuksen tuki löytyy vain PS3:lle (Tiger Woods Golf 11).

Microsoft on puolestaan listannut etenkin Japanilaisia studoita oman teknologiansa tukijoina.

IGN:n uutisen kommenteissa vastaanu tuli alla oleva lista liikkeentunnistuksen tuesta. Listan paikkaansa pitävyydestä ei ole takeita. Ehkä GDC:n aikana tästä kuullaan lisää, ja varmaankin jo tänä yönä Sonyn lehdistötilaisuuden yhteydessä.

Vain Sonyn ohjainta tukevat:

Lucas Arts
EA Sports
Team Ninja
lisäksi tietysti Sonyn omat studiot.


Natal leirissä:

Bioware inc
CapCom
Square Enix
SEGA Interactive


Molempia tukevat:

Ubisoft
EA Games
THQ
Activision
Valve Software
Epic Games
2K Games

Kommenteissa esitettiin myös mielenkiintoinen näkökulma tulevien pelien liikkeentunnistuksen tuesta. Sony lähestymistapa liikkeentunnistukseen on lähellä Wiin tapaa, koska käytössä on fyysinen laite, jota pidellään ja jonka liikettä seurataan. Tästä syystä ohjauksen näkökulmasta Wii ja PS3 versiot olisi helpompia toteuttaa pienemmällä vaivalla, kuin Natal versio, jota varten pitää miettiä ohjausmalli kokonaan uudestaan. Saa nähdä miten tällainen ennustus pitää paikkaansa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Joystiqin heput pääsivät itse testaamaan PlayStation Movea. Alla koottuja otteita mietteistään. Ja otetaan se huonoin uutinen heti kärkeen; ainakin noilla (tietysti vielä kehitysvaiheessa) olleilla demopeliä lagia oli havaittavissa, vaikka Sonyn oman hehkutuksen mukaan lagia pitäisi olla "alle yksi freimi". Myöskään tarkkuus ei päässyt Wiikaken tasolle.
We hate to say this about "pre-alpha" software, but we're feeling lag. An on-rails shooter we tried out, dubbed The Shoot, was discernibly inferior to shooting experiences we've had on the Wii, both in precision and refresh rate of the aiming cursor.
Toisaalta Move ja Move "sub-controller" ovat Wiin vastaavia ohjaimia kevyempiä, joten ranteet eivät rasittune pitkässäkään heiluttelussa.
The lightness of the controllers means we might be feeling less of that Wiimote fatigue, always a good thing! There's an aspect of the controller that feels a little cheap, but at the same time we wouldn't call it fragile.

Lähde: Joystiq
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Känkkäränkkä-änkkä-aamun kunniaksi postaan myös tänne sen, mitä tuolla kommenttipalstalla jo vaahtosin. Ei varmasti pitäisi jäädä kellekään epäselväksi oma kantani tämän jälkeen. :rolleyes:

Laite (Move) toki toimii hienosti, mutta allekirjoittanutta ainakin häiritsee se, että Wiimoten design otettu noinkin yksioikoisesti, ja lisätty sitten vielä se Nunchuck, että varmasti yhteys on kaikille selvä. Nintendo muistaakseni on haastellut ohjaimiensa kopioijia oikeuteen, joten en nyt oikein ihmettelisi jos siellä otetaan tämän johdosta kierroksia.

Wiimote
Move

Tosin voisihan joku väittää, että Natal on suora kopio EyeToysta.

99 euroa on ohrainen, jos sillä ei saa itse kameraa mukaan. Tässä tapauksessahan koko virityksellä ei tee yhtään mitään. Jos taas saavat bundlattua kaikki kolme Move-järjestelmän komponenttia mukaan alle satasen hintaan, niin menestys on mahdollista.

hartzu: Ovathan tietysti myös Bungie(ei varmaa, mutta kommentteja siihen suuntaan), Lionhead, Rare ynnä muut mukana Natal-kehityksessä. Millaistakohan olisi muuten Mass Effect 3 headtrackingilla? Tai kasvonilmeiden seurauksella. Vois sitten ihan itse vääntää sellaiset tönkköhymyt mitä huvittaa, kun Sheppis iskee tsiksejä tai laukoo Renegade-laineja. :p
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tosin voisihan joku väittää, että Natal on suora kopio EyeToysta.
Kuten tässä ketjussa aiemmin tuli mainittuakin, EyeToyn R&D-ihmiset testasivat sitä israelilaisten kehittämää 3D-kameraa jo joskus muutama vuosi sitten. Myöhemmin Microsoft-merkkinen yritys osti tuon puljun, ja sitä kautta syntyi myös Natal. :)

99 euroa on ohrainen, jos sillä ei saa itse kameraa mukaan.
Kamera nimenomaan tulee mukana.

Mutta kun tuosta lagista Joystiqin jutussa valitettiin, Eurogamerin tyypin näkemys - joskin eri demoilla - oli täysin päinvastainen; kontrolli toimii viipeettömästi ja todella tarkasti.
There's no noticeable lag between my movements and the on-screen action, and I'm impressed by how realistically I can tilt and twist the racket.

&

My moves aren't always accurately represented by my avatar, but there is much less input lag than in Nintendo's game.

&

I get to try table tennis and the gladiatorial game. The first uses a single controller to mimic a table tennis bat and I'm immediately struck by how amazingly smoothly and accurately Move tracks my movements. It's a step up from Wii MotionPlus, no doubt.

&

With no sensation of lag at all and proper three-dimensional tracking in full song, Sports Champions shows Sony's motion controller at its best. It may be too early to say whether "it only does everything", but in this game at least, it only does exactly what it says.

Lähde: Eurogamer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eurogamer listaa Sonyn ilmoituksen mukaan Movea tukevat studiot:

* 505 Games
* Activision
* AQ Interactive
* Arc Systems Work
* Atlus
* Bigben Interactive
* Capcom
* CCP
* Crave Entertainment
* Cyberfront
* Disney
* Electronic Arts
* FromSoftware
* Game Republic
* Gust
* Hudson Soft
* Irem Software
* Koei
* Konami
* Majesco
* Marvelous Entertainment
* Namco Bandai
* Ongakukan
* Oxygen Games
* Paon Corporation
* Q Entertainment
* Q-Games
* SEGA
* Sony Online Entertainment
* Spike
* Square Enix
* Tecmo
* THQ
* Ubisoft
* Warner Bros.
* Zoo Entertainment

Onhan noita riittävästi, mutta nähtäväksi jää, mikä on tuen taso.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuskinpa kukaan järkevä ihminen ostaa tuota pakettia ainakaan suomen paikallisista kaupoista, jos hinta tulee olemaan euroissa samaa luokkaa, eli satasen pinnalla. Tuon lagisuudenkin saavat(niin halutessaan) takuulla korjattua, mikäli sellaista tulee ilmenemään. Meikäläisen silmillä ei tullut noita videoita katellessa huomattua lainkaan viivettä mutta minä olenkin aika heikko tällaisten havaintojen tekemisessä :D

Katsotaan miten käy kun Move rantautuu suomeen. Vielä ei tästä voi sanoa oikein juuta eikä jaata.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eurogamer listaa Sonyn ilmoituksen mukaan Movea tukevat studiot:
505 Games
Arc Systems Work
Atlus
FromSoftware
GUST

Innolla odottaen.

Tämä kyllä kiinnostaa ihan varteenotettavan verran ja paljon enemmän, kuin Wii. Miksi? Kultasilmäni eivät jaksa katsoa Wiin SD-grafiikkaa ja tekniikan osalta tämä vaikuttaa vain mielenkiintoisemmalta ja jos juuri puhuttu tarkkuus yltää tuolle tasolle, niin mikäs siinä. Myös ohjainten langattomuus ja akku on aina plussaa minun kohdallani.

Olen harkinnut Wiin ostoa uudelleen, mutta nyt taidan odotella kiltisti, että saadaan jotakin konkreettista ulos Moveen liittyen. Hintavalitteluja en ymmärrä, jos arviolta satasen pakettiin kuuluu ohjaimet ja kamera. Maksaahan Wii Fit myös päälle satasen, vai tarjoaako se jotakin enemmän? Mitä taas tulee plagiointisyytöksiin, niin hohhoi. Voidaan varmaan sitten myös todeta, että Natal on peruja EyeToystä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kotaku onkin ehtinyt jo koota sievän "miten Move ei ole Wiimote" -tietopaketin. Tuosta kävi ilmi, että ainakaan vielä tässä vaiheessa sillä Move "sub-controllerilla" ei ole omaa liikkeentunnistusta, mutta se saattaa muuttua vielä laitteen julkaisuun mennessä.

Lähde: Kotaku
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Laite (Move) toki toimii hienosti, mutta allekirjoittanutta ainakin häiritsee se, että Wiimoten design otettu noinkin yksioikoisesti, ja lisätty sitten vielä se Nunchuck, että varmasti yhteys on kaikille selvä.

Desigin suhteen noissa kahdessa ei ole mitään muuta yhtäläisyyttä, kun että ne ovat pitkänomaisia esineitä, joissa on nappeja ja painikkeita.

Teknologian osalta Nintendo ei ole tässä tapauksessa mikään innovaattori, vaan aiemmin teknologiaa on käytetty eri tahojen toimesta aikoja ennen Wiitä. Gyroskooppien ja kiihtyvyysantureiden käyttäminen on teknologiamielessä vanha juttu. Myös Sonyllä on nippu patentteja tähän nimenomaiseen tekniikkaan liittyen, joten enpä usko Nintendon tekevän muuta kuin jatkavansa oman tekniikkansa kehittämistä.

99 euroa on ohrainen, jos sillä ei saa itse kameraa mukaan. Tässä tapauksessahan koko virityksellä ei tee yhtään mitään. Jos taas saavat bundlattua kaikki kolme Move-järjestelmän komponenttia mukaan alle satasen hintaan, niin menestys on mahdollista.

"Alle 100 dollarin" hintaan saa pelin, ohjaimen ja kameran. 99 eurosta tai lopullisesta hinnasta ei ole vielä mainittu mitään. Lisäksi tulossa on myös konsoli-bundlet, joissa ohjaimet ja pelit ovat mukana paketissa.

Ovathan tietysti myös Bungie(ei varmaa, mutta kommentteja siihen suuntaan), Lionhead, Rare ynnä muut mukana Natal-kehityksessä.

Juu, omat kätyrit ovat tietysti aina uuden tekniikan airueina ihan kuten Sonylläkin, Bungien osalta jää nähtäväksi miten tiukasti he haluavat pitäytyä MS-maailmassa, vai uskaltautuvatko myös muualle. Eikä tuo mainitsemani lista pitänyt paikkaansa ainakaan pelkästään Natalia tukevien julkaisijoiden osalta, sillä kaikki nuo mainittiin myös Sonyn omassa esityksessä Movea tukevina kolmansina osapuolina. Pelkkää spekulaatiota, siis.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mielenkiintoista, miten itse NNirvin suusta saa tosiaan tuollaista kommenttia kuulla. Eihän Natal sulje tai rajoita ollenkaan mahdollisuuksia esimerkiksi erilliselle ohjaimelle, päinvastoin.
 
Ylös Bottom