Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Wii-veteraaneja kiinnostaa varmasti osa pleikan omista yksinoikeuksista, joita ei vielä ole päästy kenties maistelemaan ilman kompastumista heille epätyydyttävään ohjaukseen. En tiedä tarvitaanko tuossa enään pitkää listaa Wiin omia pelejä. Tämän kautta laajentuva pelivalikoima saattaa riittää jo yksin mielenkiinnon herättämiseen.

No minä ainakin tarvitsen pitkän listan niitä "pleikan omia yksinoikeuksia". Mitkä niistä tarkalleen ottaen kiinnostaisivat Wii-omistajaa? Minulla ei ole PS3:a vielä Heavy Rainin julkaisun myötäkään, koska niitä muita kiinnostavia pelejä ei vain yksinkertaisesti löydy. Usko pois, olen harkinnut asiaa useaan kertaan ja yrittänyt tehdä listaa, mutta jos minä tahtoisin PS3:lle Monster Gamesin MOTOR TRUCKin, en Evolution Studiosin MotorStormia, sitä ei ratkaista vain julkaisemalla jälkimmäiseen ohjauspäivitystä ja Moveen rattikehikkoa.

PS3:n pelivalikoimassa ei ole paljoa sitä olemassaolevaa kirjastoa jolla Wii-pelaajien mielenkiinto saataisiin heräämään. Nintendo yritti samaa Wiillä päivittämällä Gamecube-pelejä uudelle ohjaukselle, menestys oli suureksi osaksi olematonta. Asiaa ei auta, että esim. Gamecubelta uudella ohjauksella portatun Mario Tenniksen sanottiin olevan ohjaukseltaan paljon huonompi kuin alkuperäisen Wii Sportsin saati sen jälkeen tulleiden uusien pelien kuten EA Grand Slam Tenniksen. Jopa kehuttu Metroid Prime Trilogy oli myynnillisesti floppi verrattuna alkuperäiseen Prime 3:een, ja todennäköisesti myös tulevaan Metroid: Other M:ään.

Kuten Nintendo viime vuonna huomasi, kuluttajia eivät kiinnostaneet vanhat Gamecube-pelit päivitetyllä ohjauksella, ja sama ongelma Sonylla on edessä: vanhat PlayStation 3 -pelit päivitetyllä ohjauksella tuskin kiinnostavat suurinta osaa niin vanhasta kuin uudestakaan käyttäjäkunnasta, tarvitaan uusia pelejä. Uudet Wii/Move-multiplattarit eivät ole kuitenkaan mikään mahdottomuus, laitteille on jo esim. yhteisiä kehitystyökaluja.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Minulla ei ole PS3:a vielä Heavy Rainin julkaisun myötäkään, koska niitä muita kiinnostavia pelejä ei vain yksinkertaisesti löydy.

Olkaamme siis rehellisiä; Playstationin tarjonta ei pysty koskaan täyttämään sitä listaa, joka riittäisi Mahewcorolla hankintapäätökseen asti.

Heppoisin eväin päälle teipattua ohjausta tuskin kukaan kaipaa. LittleBigPlanet käy esimerkistä, miten pelin sisältöä on muokattu uusiksi antamaan uudelle ohjaukselle sitä aitoa lisäarvoa.

YouTube - Little Big Planet: PlayStation Move Gameplay
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mitkä niistä tarkalleen ottaen kiinnostaisivat Wii-omistajaa?
Mitkä Wii-pelit kiinnostavat Wii-omistajaa? Jos nyt otetaan käsittelyyn vaikka lista eniten myyneistä peleistä, niin:
  • eniten myynyt peli (Wii Sports) tulee Japania lukuunottamatta kaikkialla konsolin mukana
  • toiseksi eniten myynyt peli (Wii Play) on ohjain-bundle
  • kolmanneksi eniten myynyt peli (Wii Fit) ei käytä Wiimotea vaan tasapainolautaa
  • neljättä (Mario Kart) voi kyllä pelata Wiimotella, mutta se tuskin on suosion syy, koska Mario Kart myy joka alustalla yhtä paljon
  • viides (Sports Resort) on ohjaimen lisämöhkäle-bundle
  • kuudes (New Super Mario Bros Wii) ei ymmärtääkseni hyödynnä liikeohjausta
  • seitsemäs (Wii Fit Plus), vrt #3
  • kahdeksatta (Super Smash Bros Brawl) pelaavat ainakin kaikki tuttuni Gamecube-ohjaimella
  • yhdeksäs (Super Mario Galaxy) ei myöskään ole mikään liikeohjauksen mallikappale
  • kymmenes (Mario Party) on jo puhtaasti ohjainta hyödyntävä, eikä edes mikään ohjain-bundle

Lista ei tuosta eteenpäinkään vaikuta miltään motion control -afficionadojen unelmakattaukselta.

Oikeastaan tuota listaa vilkaistuani jäin ihan ihmettelemään, että mitä Sony oikein kuvittelee Movella voittavansa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Olkaamme siis rehellisiä; Playstationin tarjonta ei pysty koskaan täyttämään sitä listaa, joka riittäisi Mahewcorolla hankintapäätökseen asti.

Heppoisin eväin päälle teipattua ohjausta tuskin kukaan kaipaa. LittleBigPlanet käy esimerkistä, miten pelin sisältöä on muokattu uusiksi antamaan uudelle ohjaukselle sitä aitoa lisäarvoa.

YouTube - Little Big Planet: PlayStation Move Gameplay

Videosta on vaikea saada kokonaiskuvaa ohjauksesta, mutta se ja LittleBigPlanet ovat erinomaisia esimerkkejä sekä heppoisesta ohjauksesta että pelistä joka hädin tuskin kiinnosti edes PS3-omistajia julkaisussa, saati sitten mahdollista Move-yleisöä ohjausmuutoksilla lämmitettynä. Vanhan pelin uudelleenjulkaisussa on sekin ongelma, että sen taakse on vaikea saada yritystasolla merkittävää panostusta, saati sitten jos kyseessä on netistä ladattava päivitystiedosto.

Tilanteen ei kuitenkaan tarvitse olla tällainen. Wii-omistajana olen kiinnostunut Moven uusista sovelluksista, enkä missään vaiheessa lähde kieltämään mahdollisuutta että oikein markkinoille tuotuna ja oikeanlaisilla peleillä tuettuna Move voisi oikeasti kiinnostaa Wii-yleisöä. Se vaatii kuitenkin paljon, paljon enemmän kuin LBP Moven ja Sony Boxingin, ja Sony ei taatusti selviä tästä taakasta ilman third party -tukea. Jos Sony saisi Movelle Dragon Quest Swords 2:n, se olisi heille valtava kaappaus Japanissa, ja olisi heille todennäköisesti PS3:n toiseksi myydyin RPG Japanissa heti Final Fantasy XIII:n jälkeen - alkuperäinen DQS on myynyt enemmän kuin yksikään PS3-rope FF13:a lukuunottamatta. Sony ottaa mieluusti vastaan kaiken Tiger Woods 2011:n ja Aragorn's Questin kaltaisen pelituen, mutta onko lisää projekteja tulossa vai oliko Moven myöhästyminen RE5 Gold Editionin julkaisusta paljonpuhuva merkki tulevasta?

Moven asema on yhä epävarma, mutta tähän asti nähdyn perusteella vaikuttaa siltä että Sony heittää sen markkinoille EyeToy-jatkeena ja ei ole saanut kunnollista third party -tukea lisälaitteen taakse viimekesäisestä julkistuksesta ja GDC:n virallisesta julkituonnista huolimatta. Tämä projekti kuitenkin etenee äärimmäisen hitaasti, ja ehkä E3 muuttaa kuvioita - julkaisua joutuu senkin jälkeen odottamaan vielä pitkään. Kun Moven ensimmäinen vuosi lähtee käyntiin, Wii on ollut markkinoilla neljä vuotta ja aloittaa viidennen vuotensa - mitään erityisen laajaa pelitukea tuskin voi odottaa ainakaan ennen loppuvuotta 2011, jos edes silloin, ja se on valtavan pitkä aika. Tällaisella tahdilla Movella ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi aikaa saavuttaa tarvittavaa momenttia tullakseen varteenotettavaksi ratkaisuksi, ellei Sony yllätä toden teolla E3:ssa ja Moven julkaisussa.

Mitkä Wii-pelit kiinnostavat Wii-omistajaa? Jos nyt otetaan käsittelyyn vaikka lista eniten myyneistä peleistä, niin:

Lista ei tuosta eteenpäinkään vaikuta miltään motion control -afficionadojen unelmakattaukselta.

Oikeastaan tuota listaa vilkaistuani jäin ihan ihmettelemään, että mitä Sony oikein kuvittelee Movella voittavansa.

Wii Sports Resort myy Motionplussaa, ei toisinpäin. Mario Kart Wii on sarjassa ennätyksellisen menestynyt peli ja sen kanssa kilpailee vain DS-versio, sekin Japanin-myyntien ansiosta. New SMB Wii käyttää liiketunnistusta pienillä, kekseliäillä tavoilla enemmän kuin Galaxy. Wii Fitit ovat liikkeentunnistuksen sovelluksia, ja käyttävät myös Wiikakea. Wii mahdollistaa niin liike-, osoitin- kuin padityylisen pelaamisenkin.

Tämä monipuolisuus on varmasti yksi Wiin menestyksen syistä. Wiin todellinen vahvuus on sen pelivalikoiman syvyydessä: yleisö on laajin, pelejä on eniten ja pelikokemusten skaala on suurin. Liiketunnistus mahdollistaa aikaisempaa monipuolisemmat ja uudenlaiset pelit. Sonylle olisi todellinen jättipotti saada Wii Sportsin veroinen hitti, mutta varmasti eivät pistäisi pahaksi miljoonia myyviä pienempiä pelejäkään vastaan. Tuleeko Ubisoftilta tänä vuonna uusi Rabbids-peli, voisiko se olla yksi Move-julkaisupeleistä? Varmasti Sonya kiinnostaisi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Turhaa turhaa turhaa. Kaiken maailman liiketunnistus pilaa pelejä, tehden niistä sen mitä tulee vältettyä. Toki lapsuudesta asti on ollut haaveena näppäillä ilmassa leijuvia näppäimiä mutta sitä tämä ei vieläkään ole. Ei kiitos.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Toki lapsuudesta asti on ollut haaveena näppäillä ilmassa leijuvia näppäimiä mutta sitä tämä ei vieläkään ole.

Hauska juttu, kyllä minusta Wiikaken käytössä on nimenomaan sitä "tulevaisuuden fiilistä". Ja kyllä Moven kameraan pohjautuvalla augmented reality -sovellutuksella olisi potentiaalia. Vähän aiheen sivusta, vastaavaa voidaan pienessä skaalassa toteuttaa jo PSP:llä erityisen kameralisävarusteen avulla (video ja juttu Siliconerassa), ja kyllä tuollainenkin sovellus on jo varsin mielenkiintoinen.

Kehitysaskeleita ei tehdä yhtäkkisin jättiharppauksin vaan vähitellen, eikä liikkeentunnistuksen nykymuoto ole ollenkaan välttämättä samanlainen kuin mihin se kehittyy seuraavan 5-10 vuoden aikana, mutta sinne ei voida ponkaista ilman tämän hetken sovelluksia.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ihmettelen miten jotkut epäilevät Sonyn panostusta Moveen. Anteeksi nyt, mutta ihan viime aikoina on tullut vaikka kuinka paljon mainosta, haastattelua ja muuta Moven tienoilta. Eikä ole vielä edes tahti hidastunut sillä tänään EyeToyn Ja Moven luoja on Engadgetin jutussa esittelemässä demoja. Hemmetin paljonhan tuo on itseasiassa esillä ollakseen yhdentekevä yritys. E3 on kesäkuussa ja ymmärrettävästi suurimmat peli julkistukset nähdään siellä. Jos oikeita pelejä ei nähdä, saattaa koko laite jäädä casuaalien kosiskeluksi. Sony sitä tuskin puheitten perusteella on ainakaan halunnut.

Parasta on tietenkin ettei Move tule olemaan ainoa vaihtoehto. Pelejä pelataan edelleen sillä padilla. Pelilliset uudistukset tässä genissä eivät ole perustuneet eri ohjaimeen, vaan itse pelien suunnitteluun. Padi ei ole mielikuvituksen este. Enemmän vaihtelua ja uutta on koettu ihan muualla kuin Wiillä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

E3 tulee olemaan sekä Sonylle että Microsoftille kohtalon paikka, sillä jos siellä ei löydy mittavaa panostusta omilta studioilta ja kehittäjiltä, sekä kunnollista kattausta muilta julkaisijoilta, ei kummallekaan tekniikalle voi kovin ruusuista tulevaisuutta ennustaa. Tässä mielessä Sonyllä on hieman helpompaa, koska omia studioita on useita. MS sen sijaan joutuu panostamaan todella paljon siihen, että muut julkaisijat lähtevät kelkkaan.

Sony antoi hieman esimakua oman tallin tuotoksista, mutta 3rd partyt loistivat poissaolollaan. Microsoftilta ei ole vielä nähty oikein mitään. Pari teknologiademoa ja Mulinexin hype ei vielä riitä.

Itse toivoisin kummaltakin, ja etenkin 3rd party julkaisijoilta, jotain uutta näkemystä asiaan, ja etenkin uutta näkemystä miten liikeohjausta voisi kunnolla hyödyntää perinteisissä peleissä, kuten FPS genressä. Tietysti myös ne uudet innovaatiiset pelikonseptit ylipäätään olisivat erittäin tervetulleita. Wiin mestaroimat kuntoilutpelit eivät suoranaisesti ole kokonaan uusi konsepti, mutta uudella tavalla esille tuotu nyt ainakin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ranskan televisiossa esittelivät Ubisoftin liikuntapeliä Nintendo Wiille, joka ei perustunut kapulan heilutukseen, vaan yksinomaan kameran tekemään arvioon suorituksesta (?!) Näinkö väärin, vai voisiko sieltä olla tulossa virtuaalitraineri-multiplatteri kaikille kolmelle alustalle (+pc)?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

E3 tulee olemaan sekä Sonylle että Microsoftille kohtalon paikka, sillä jos siellä ei löydy mittavaa panostusta omilta studioilta ja kehittäjiltä, sekä kunnollista kattausta muilta julkaisijoilta, ei kummallekaan tekniikalle voi kovin ruusuista tulevaisuutta ennustaa.

Itse en näe asiaa ihan noin dramaattisesti (että E3 2010 olisi jotenkin vedenjakaja). E3:ssa luonnollisesti käydään Move vs Natal kisaa (mikä kuuluu asiaan), mutta en tiedä miten suuria johtopäätöksiä Sonyn ja MS:n liiketunnistuksen menestyksestä siellä voidaan tehdä.

Voi meinaan hyvinkin olla, että laitteet (Move, Natal) luikertelevat ikäänkuin hiljalleen olohuoneisiin (vs että kaikki säntäävät kauppaan kuten Wiin kanssa aikoinaan) ja pelejä tulee myös pikku hiljaa sitten enemmän. En tiedä miten "mittavaa" panostusta lopulta tarvitaan heti alkuun?

Pelejä tietenkin tarvitaan, se on selvä, mutta uskon että ainakin Sony aloittaa aika kevyellä casual-linjalla (voin tietenkin olla väärässä). MS on hiukan arvoitus, koska vaikka potentiaalia on, niin vähän konkretiaa ollaan tähän mennessä nähty. Mutta varmaan molemmilla niitä "ässiä" hihassaan.

Btw. Wikipedissa ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ape_Escape_(PS3) ) on vihjailtu uudesta (vai jostain ekan pelin Move-versiosta?) Ape Escape -pelistä PS3:lle ja nimenomaan Movelle.

Tuo on juuri sitä mitä Move tarvitsee, sillä kunnon Ape-peli suunniteltuna Movelle olisi kyllä selkeä Sonyn vastaus (huom! en sanonut "haastaja" tai "parempi") Mario Galaxylle - JOS peli tosiaan olisi ihan uusi. Vanhana Ape-fanina kyllä hankin Moven heti jos moinen peli tulee (noh, tuleehan se hankittua muutenkin - samoin kuin Natal.. ;) ). Se on meinaan sanottava, että Mario Galaxy näytti miten hyvin liiketunnistus ja tasohyppely voidaan yhdistää - kun peli suunnitellaan hyvin ja varsinkin ohjaukseen panostetaan. Samaa (=vanha klassikko sarja tuodaan uusin maustein) siis toivoisin esim. tämän Ape-pelin kanssa. Jos se nyt edes tulee..
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Voi meinaan hyvinkin olla, että laitteet (Move, Natal) luikertelevat ikäänkuin hiljalleen olohuoneisiin (vs että kaikki säntäävät kauppaan kuten Wiin kanssa aikoinaan) ja pelejä tulee myös pikku hiljaa sitten enemmän. En tiedä miten "mittavaa" panostusta lopulta tarvitaan heti alkuun?

Itse taas en pidä tuollaista lähestymistä vaihtoehtona ollenkaan jos halutaan menestyä. Uuden laitteen tuominen aiheuttaa muna-kana ilmiön, sillä kustantajat eivät halua panostaa laitteeseen, jota ei ole kuin pienellä määrällä konsolin omistajia. Pelaajat taas eivät osta uutta laitetta, jollei sille ole tarpeeksi hyviä ja kiinnostavia pelejä.

Pelituen pitää siis olla kattavaa ja laadukasta heti julkaisussa, muuten suosio jää melko pieneksi, ja uusien ohjainten pitäisi olla paketoituna kaikkien uusien konsolien mukana.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Itse taas en pidä tuollaista lähestymistä vaihtoehtona ollenkaan jos halutaan menestyä. Uuden laitteen tuominen aiheuttaa muna-kana ilmiön, sillä kustantajat eivät halua panostaa laitteeseen, jota ei ole kuin pienellä määrällä konsolin omistajia. Pelaajat taas eivät osta uutta laitetta, jollei sille ole tarpeeksi hyviä ja kiinnostavia pelejä.

Niin, siis toki pitää olla laadukasta pelitarjontaa alusta lähtien, mutta itse en odota mitään klassikkoja ensimmäiseen aaltoon. En vain itse usko (ja voin olla toki ihan väärässä), että jotain uutta "liiketunnistus-klassikkoa" (tyyliin "Wii Sports", "Super Mario Galaxy") nähdään heti kärkeen. Varmasti hyviä casual-pelejä tulee joitakin ja toivottavasti jotain laadukasta tasohyppelyä sekaan (Sonylta juuri esim. tuo Ape Escape/LbP ja eikös Rare kehitä jotain Natalille? En tosin tiedä mitä genreä Rarelta mahd tulee..)..

Mutta se on totta, ettei sellainen "laitetaan nyt muutama hassu minipeli-kokoelma markkinoille" -strategia riitä kellekään. Eikä se varsinkaan enää riitä kuluttajille. Sama se on itseasiassa Nintendonkin kanssa, jonka honeymoon on kyllä ohi. Liiketunnistus itsessään ei enää myy konsoleja, koska se ei ole mikään uusi juttu. Tarvitaan laadukkaita pelejä ja mahd. jotain "erilaista".

Mutta Moven ja Natalin uskon silti tulevan semi-iisisti markkinoille. Jos Wiitä myytiin lähes pelkästään liiketunnistuksella (ja perheystävällisellä imagolla w cheaper hinta), niin Move ja Natal ovat selkeästi vain yksi tapa ko. konsolien työkalupakissa. Halot ja Gearsit myyvät Xboxia ja Unchartedit ja Killzonet myyvät Pleikkaa. Pitkässä juoksussa.

Mutta kyllähän Move ja Natal tuovat toivottavasti mukavan lisän pelikirjastoon. Toivon todella, että homma toimii ja hyviä pelejä tulee. Olisi hauskaa taas ottaa kunnon matseja kavereiden kanssa (itse olen aika kyllästynyt näihin loputtomiin bändi/musapeleihin), vähän kuin joskus aikoinaan ekan Wii Sportsin kanssa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Makustellaanpa: Wave. Wave. Weiiv. Valitsetko sinä Waven, Moven wai Wiin?
"I like to move it, move it!" eli suomeksi "mä tahtoo veivaa, veivaa!" Siispä Move = Wave. Eli huono nimi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

"I like to move it, move it!" eli suomeksi "mä tahtoo veivaa, veivaa!" Siispä Move = Wave. Eli huono nimi.

Ainakin näin suomalaisen näkökulmasta. :)

No joo, ei toi kyllä hyvä nimi ole, ainakaan yhtään sen enempää kuin Move. Miksi eivät voi pistää rohkeasti vain jotain tyylikästä, kuten juurikin komialle kuulostava Arc?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ainakin näin suomalaisen näkökulmasta. :)
Äh tuo oli vain ote TT-2k:n Englanti-Raptorin Suomi-Englanti -sanakirjasta.

No joo, ei toi kyllä hyvä nimi ole, ainakaan yhtään sen enempää kuin Move. Miksi eivät voi pistää rohkeasti vain jotain tyylikästä, kuten juurikin komialle kuulostava Arc?

Arc olisi kieltämättä ollut hieno nimi ja tuota pallokapulaa kuvaavakin. Jotenkin tuo Move on vain mielikuvitukseton. Nämä aallot ja liikuttamiset ovat kyllä nimeämisen pohjanoteeraus. Miksi edes nimeämään. Eikö liikeohjain olisi ollut hyvä nimi jos haluttaisiin lähteä mielikuvituksettomuudesta? Vrt. Eng. "Movement Controller". Ja vrt, "Wii-mote".

Loppuviimein sama miksikä sitä ilokeppiä kutsuu, mutta mutustellaan nyt muutenvaan.
 
Ylös Bottom