Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kahdella Movella nyrkkeily tosiaan onnistunee mainiosti, mutta tässä on sitten taas uusia kuluttajatason ongelmia. Jos saa satasella yhden Moven ja Sub-Controllerin PS Eyen ja pelin lisäksi, niin investointi ylimääräiseen Moveen saattaa olla hieman nihkeää yhden (okei, ehkä useamman) pelin tähden. Nähtäväksi jää, miten alas hinnat voidaan painaa.

Kummankin hankin jos osoittautuvat kunnollisiksi(Moven plekelle ja Natalin tietsikalle).
Ei kai Natal nyt PC:lle ole tulossa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei kai Natal nyt PC:lle ole tulossa.

Kyllä se on tulossa. Ainakin jos pelaajalehden uutisointeihin on luottamista. Microsoft ei ole tietääkseni ainakaan kumonnut tätä asiaa.

Olet toki oikeassa että hintaa tulisi paljon, jos ostaisi kaksi movea, puhumattakaan noista Nunchukoista. Sen takia meikäläinen odottaakin hintojen laskua. Eiköhän puolen vuoden ilmestymisen jälkeen ala hinnat olemaan inhimillisemmät.... Jos siis laitteesta on yhtikäs mihinkään.

EDIT: Linkki uutiseen->

http://pelaajalehti.com/2010/02/08/project-natal-hiiren-veroinen-vallankumous/

Tuon mukaan ohjainta voi käyttää myös PC:ssä. Se, miten homma luonnistuu, on vielä hämärän peitossa. Mutta siis kaikesta päätellen PC ja xbox 360 ovat masiinoita, joissa Natal toimii.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei huolta, Kevin Butler kertoo uusimmassa mainoksessa miten asiat ovat. Mistä hän voi tietää? Hän on käynyt tulevaisuudessa :D

YouTube - Kevin Butler "Moves" from the FUTURE

Aikaisemmat Kevin Butler -mainokset ovat olleet hyviä mutta nyt Sonylta on huumori hukkunut. Itseironia toimi paljon paremmin kuin kehnot Natal-piikit, etenkin kun isolla S:llä on vielä yhtälailla todistustaakka edessään.

Voidaanko ajatella Moven olevan Sonyn keino pyrkiä vetämään kapulaan jo valmentautuneita pelaajia Wiiltä -> Playstationin riveihin pelinälkää tyydyttämään? Siltana alustalta toiselle.

Siinä onkin se kysymys. Pelit ratkaisevat, ja jos Sony saa houkuteltua Movelle yksinoikeuksiksi esim. Square Enixin Dragon Quest Swords 2:n, Nintendon kanssa yhteistyössä toimineen Monster Gamesin (MOTOR TRUCK?!?) ja Konamin/Hudsonin (Tomena Sanner, Job Island jne.) ja lisäksi ne lukuisat pikkulafkat jotka tekevät Helixin ja Rage of the Gladiatorin tapaisia pelejä, ilman että Wii-pelituki kasvaa jatkuvasti niin kuin se on tähän asti tehnyt, voivat kuluttajat aivan hyvin siirtyä Moven pariin. Helppoa se ei ole siltikään vaikka Sony tukisi Movea kaikilla voimavaroillaan, mutta mahdollista.

Ongelmana onkin, että löytyykö Sonylta tarpeeksi sitä motivaatiota tällaiseen panostukseen, vai tuupataanko Move markkinoille lisävarusteena ja sitten jätetään oman onnensa varaan. Se Wii-pelaajien kosiskeleminen vaatii aktiivista panostusta ja motivaatiota, ja tällä hetkellä on hyvin epävarmaa, pystyykö Sony yrityksenä ottamaan sen kokonaisvaltaisen otteen markkinoista, vai kompuroiko Move markkinoille samaan tapaan kuin alkuperäinen PlayStation 3. Tällä hetkellä näyttäisi valitettavasti siltä, että Move saattaa olla enemmän PSP Gon tapainen puolivillainen idea joka vain heitetään markkinoille hukkumaan kuin sellainen, jonka taakse Sony haluaisi oikeasti asettua.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

PC-viittaukset ilmeisesti liittyvät tähän:

Using your body to control devices makes a lot of sense, Gates said. "I think the value is as great for if you're in the home, as you want to manage your movies, music, home system type stuff, it's very cool there," he said. "And I think there's incredible value as we use that in the office connected to a Windows PC. So Microsoft research and the product groups have a lot going on there, because you can use the cost reduction that will take place over the years to say, why shouldn't that be in most office environments."
Lähde: CNET

Ei siis virallinen vahvistus, mutta melkein. Epäselvää onkin vain, milloin Natal saapuu Windowsille (Xbox-Natalin "Holiday 2010" -julkkareihin ei varmastikaan mahdu).

Itse olin onnistunut pysyttelemään aika lailla tynnyrissä tämän kohdalla, mutta onhan PC-julkaisu tarkemmin ajateltuna loogista ja linjautuu hyvin sen kanssa, miten Microsoft on rummuttanut Natalista seuraavaa vallankumousta koko tietotekniikan alalla, eikä vain yhteen konsoliin jäävänä ominaisuutena. Vähän skeptinen on pakko olla tällaisen kanssa, mutta toisaalta usko Natalin toimivuuteen kuitenkin löytyy.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Aika paljon valitusta ollu tosta moven hinnasta ja varmaan tulee myös natalista kun lopullinen hinta julkaistaan.

Kuitenkin kun miettii miten helposti Nintendo on saanut porukat maksamaan lisälaitteista niin eiköhän ne kuluttajat maksa movetkin ilman sen suurempaa draamaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ongelmana onkin, että löytyykö Sonylta tarpeeksi sitä motivaatiota tällaiseen panostukseen, vai tuupataanko Move markkinoille lisävarusteena ja sitten jätetään oman onnensa varaan.

Ainakin alku vaikuttaa varsin vauhdikkaalta. Lyödään ohjaus suoraan hc-pelaajien ytimeen, tarjoamalla sitä tulevan SOCOM IV:n kautta känsäisiin kouriin. Tätä siirtoa ei sovi vähätellä, viesti on selvä: olemme tosissamme. Samalla se on ehkä lupaus myös siitä, että ohjaus toimii siellä missä sen ei enään uskottu onnistuvan. Mikäli tämä uhkarohkea veto natsaa pelaajien silmissä ja mielissä, toimii kapula missä ja milloin vain.

Wii-veteraaneja kiinnostaa varmasti osa pleikan omista yksinoikeuksista, joita ei vielä ole päästy kenties maistelemaan ilman kompastumista heille epätyydyttävään ohjaukseen. En tiedä tarvitaanko tuossa enään pitkää listaa Wiin omia pelejä. Tämän kautta laajentuva pelivalikoima saattaa riittää jo yksin mielenkiinnon herättämiseen.

Futismutseja yhtään väheksymättä, saadaan sille puolelle helposti osa Wii kehittäjistä mukaan. Alun porttaukset tuskin tuottavat suurempia ongelmia. Bundleja tulee varmasti, söpösti pinkillä sävyllä ja pelipaketilla, joka vetoaa tähän segmenttiin. Sony tuntee asiakkaansa ja hoitelee jo nyt aika suvereenisti tätä tonttia mm. SingStaroillaan.

Joskus kannattaa kopioida surutta sieltä missä vahvat näytöt on jo annettu. Sony nappaa nyt viestikapulan ja vie kehitystä kohti teräväpiirron ja liikeohjauksen ristisiitosta. Isännän kallis alttari on menetetty pysyvästi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Oma näkymykseni on, että Move vaikuttaa onnistuneemmalta tuotteelta kuin Natal. Natal on kyllä kunnianhimoinen projekti, mutta IMO toteutuksen onnistuminen vaikuttaa mahdottomalta. Jos oikein olen ymmärtänyt Natalissa on vain yksi 'lukija', joka asetetaan television päälle(?)
Toivottavasti olen väärässä tässä liian aikaisessa tuomiossa, sillä mieluusti tuollaista tulisi testattua, jos toteutus todella toimii.

Move edustaa selvästi yksinkertaisempaa liikkeentunnistusta ja varmasti toimii niin kuin pitääkin..
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Oma näkymykseni on, että Move vaikuttaa onnistuneemmalta tuotteelta kuin Natal. Natal on kyllä kunnianhimoinen projekti, mutta IMO toteutuksen onnistuminen vaikuttaa mahdottomalta. Jos oikein olen ymmärtänyt Natalissa on vain yksi 'lukija', joka asetetaan television päälle(?)
Toivottavasti olen väärässä tässä liian aikaisessa tuomiossa, sillä mieluusti tuollaista tulisi testattua, jos toteutus todella toimii.

Move edustaa selvästi yksinkertaisempaa liikkeentunnistusta ja varmasti toimii niin kuin pitääkin..
Se siinä kai onkin, jos Natal onnistuu lupauksissaa, jackpot. Siinä missä Sony peesailee muitten hyväksi todettua tietä, ja väittää pokkana että mehän tämä keksittiin, ei ole kopioitu, aivan eri asia.

Movelle olen itte aavistuksen verran lämmennyt alun täystyrmäyksestä, mutta en silti ole ihan varma. Vähän riipii lisäkilkkeen määrä; kamera, ohjain, nuncha, + x2 jokaista ohjainsettiä, jos aikoo esim. nyrkkeilypeliä kaksinpelata. Saturaatiokynnys on jo aikaa sitten ylittynyt, ei pysty eikä halua säilöä ihan kaikkea kilkettä. Plus onhan se hölmöimmän näköinen ohjain ikinä, pitäs piilottaa jonneki sängyn alle muitten vastaavien vekottimien kanssa. Natalissa ois vaan kamera, toivottavasti mahd. huomaamaton.

Huikeaa maalailua taas Nisulta, markkinointimiehiä.
:D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Wii-veteraaneja kiinnostaa varmasti osa pleikan omista yksinoikeuksista, joita ei vielä ole päästy kenties maistelemaan ilman kompastumista heille epätyydyttävään ohjaukseen. En tiedä tarvitaanko tuossa enään pitkää listaa Wiin omia pelejä. Tämän kautta laajentuva pelivalikoima saattaa riittää jo yksin mielenkiinnon herättämiseen.

No minä ainakin tarvitsen pitkän listan niitä "pleikan omia yksinoikeuksia". Mitkä niistä tarkalleen ottaen kiinnostaisivat Wii-omistajaa? Minulla ei ole PS3:a vielä Heavy Rainin julkaisun myötäkään, koska niitä muita kiinnostavia pelejä ei vain yksinkertaisesti löydy. Usko pois, olen harkinnut asiaa useaan kertaan ja yrittänyt tehdä listaa, mutta jos minä tahtoisin PS3:lle Monster Gamesin MOTOR TRUCKin, en Evolution Studiosin MotorStormia, sitä ei ratkaista vain julkaisemalla jälkimmäiseen ohjauspäivitystä ja Moveen rattikehikkoa.

PS3:n pelivalikoimassa ei ole paljoa sitä olemassaolevaa kirjastoa jolla Wii-pelaajien mielenkiinto saataisiin heräämään. Nintendo yritti samaa Wiillä päivittämällä Gamecube-pelejä uudelle ohjaukselle, menestys oli suureksi osaksi olematonta. Asiaa ei auta, että esim. Gamecubelta uudella ohjauksella portatun Mario Tenniksen sanottiin olevan ohjaukseltaan paljon huonompi kuin alkuperäisen Wii Sportsin saati sen jälkeen tulleiden uusien pelien kuten EA Grand Slam Tenniksen. Jopa kehuttu Metroid Prime Trilogy oli myynnillisesti floppi verrattuna alkuperäiseen Prime 3:een, ja todennäköisesti myös tulevaan Metroid: Other M:ään.

Kuten Nintendo viime vuonna huomasi, kuluttajia eivät kiinnostaneet vanhat Gamecube-pelit päivitetyllä ohjauksella, ja sama ongelma Sonylla on edessä: vanhat PlayStation 3 -pelit päivitetyllä ohjauksella tuskin kiinnostavat suurinta osaa niin vanhasta kuin uudestakaan käyttäjäkunnasta, tarvitaan uusia pelejä. Uudet Wii/Move-multiplattarit eivät ole kuitenkaan mikään mahdottomuus, laitteille on jo esim. yhteisiä kehitystyökaluja.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Minulla ei ole PS3:a vielä Heavy Rainin julkaisun myötäkään, koska niitä muita kiinnostavia pelejä ei vain yksinkertaisesti löydy.

Olkaamme siis rehellisiä; Playstationin tarjonta ei pysty koskaan täyttämään sitä listaa, joka riittäisi Mahewcorolla hankintapäätökseen asti.

Heppoisin eväin päälle teipattua ohjausta tuskin kukaan kaipaa. LittleBigPlanet käy esimerkistä, miten pelin sisältöä on muokattu uusiksi antamaan uudelle ohjaukselle sitä aitoa lisäarvoa.

YouTube - Little Big Planet: PlayStation Move Gameplay
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mitkä niistä tarkalleen ottaen kiinnostaisivat Wii-omistajaa?
Mitkä Wii-pelit kiinnostavat Wii-omistajaa? Jos nyt otetaan käsittelyyn vaikka lista eniten myyneistä peleistä, niin:
  • eniten myynyt peli (Wii Sports) tulee Japania lukuunottamatta kaikkialla konsolin mukana
  • toiseksi eniten myynyt peli (Wii Play) on ohjain-bundle
  • kolmanneksi eniten myynyt peli (Wii Fit) ei käytä Wiimotea vaan tasapainolautaa
  • neljättä (Mario Kart) voi kyllä pelata Wiimotella, mutta se tuskin on suosion syy, koska Mario Kart myy joka alustalla yhtä paljon
  • viides (Sports Resort) on ohjaimen lisämöhkäle-bundle
  • kuudes (New Super Mario Bros Wii) ei ymmärtääkseni hyödynnä liikeohjausta
  • seitsemäs (Wii Fit Plus), vrt #3
  • kahdeksatta (Super Smash Bros Brawl) pelaavat ainakin kaikki tuttuni Gamecube-ohjaimella
  • yhdeksäs (Super Mario Galaxy) ei myöskään ole mikään liikeohjauksen mallikappale
  • kymmenes (Mario Party) on jo puhtaasti ohjainta hyödyntävä, eikä edes mikään ohjain-bundle

Lista ei tuosta eteenpäinkään vaikuta miltään motion control -afficionadojen unelmakattaukselta.

Oikeastaan tuota listaa vilkaistuani jäin ihan ihmettelemään, että mitä Sony oikein kuvittelee Movella voittavansa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Olkaamme siis rehellisiä; Playstationin tarjonta ei pysty koskaan täyttämään sitä listaa, joka riittäisi Mahewcorolla hankintapäätökseen asti.

Heppoisin eväin päälle teipattua ohjausta tuskin kukaan kaipaa. LittleBigPlanet käy esimerkistä, miten pelin sisältöä on muokattu uusiksi antamaan uudelle ohjaukselle sitä aitoa lisäarvoa.

YouTube - Little Big Planet: PlayStation Move Gameplay

Videosta on vaikea saada kokonaiskuvaa ohjauksesta, mutta se ja LittleBigPlanet ovat erinomaisia esimerkkejä sekä heppoisesta ohjauksesta että pelistä joka hädin tuskin kiinnosti edes PS3-omistajia julkaisussa, saati sitten mahdollista Move-yleisöä ohjausmuutoksilla lämmitettynä. Vanhan pelin uudelleenjulkaisussa on sekin ongelma, että sen taakse on vaikea saada yritystasolla merkittävää panostusta, saati sitten jos kyseessä on netistä ladattava päivitystiedosto.

Tilanteen ei kuitenkaan tarvitse olla tällainen. Wii-omistajana olen kiinnostunut Moven uusista sovelluksista, enkä missään vaiheessa lähde kieltämään mahdollisuutta että oikein markkinoille tuotuna ja oikeanlaisilla peleillä tuettuna Move voisi oikeasti kiinnostaa Wii-yleisöä. Se vaatii kuitenkin paljon, paljon enemmän kuin LBP Moven ja Sony Boxingin, ja Sony ei taatusti selviä tästä taakasta ilman third party -tukea. Jos Sony saisi Movelle Dragon Quest Swords 2:n, se olisi heille valtava kaappaus Japanissa, ja olisi heille todennäköisesti PS3:n toiseksi myydyin RPG Japanissa heti Final Fantasy XIII:n jälkeen - alkuperäinen DQS on myynyt enemmän kuin yksikään PS3-rope FF13:a lukuunottamatta. Sony ottaa mieluusti vastaan kaiken Tiger Woods 2011:n ja Aragorn's Questin kaltaisen pelituen, mutta onko lisää projekteja tulossa vai oliko Moven myöhästyminen RE5 Gold Editionin julkaisusta paljonpuhuva merkki tulevasta?

Moven asema on yhä epävarma, mutta tähän asti nähdyn perusteella vaikuttaa siltä että Sony heittää sen markkinoille EyeToy-jatkeena ja ei ole saanut kunnollista third party -tukea lisälaitteen taakse viimekesäisestä julkistuksesta ja GDC:n virallisesta julkituonnista huolimatta. Tämä projekti kuitenkin etenee äärimmäisen hitaasti, ja ehkä E3 muuttaa kuvioita - julkaisua joutuu senkin jälkeen odottamaan vielä pitkään. Kun Moven ensimmäinen vuosi lähtee käyntiin, Wii on ollut markkinoilla neljä vuotta ja aloittaa viidennen vuotensa - mitään erityisen laajaa pelitukea tuskin voi odottaa ainakaan ennen loppuvuotta 2011, jos edes silloin, ja se on valtavan pitkä aika. Tällaisella tahdilla Movella ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi aikaa saavuttaa tarvittavaa momenttia tullakseen varteenotettavaksi ratkaisuksi, ellei Sony yllätä toden teolla E3:ssa ja Moven julkaisussa.

Mitkä Wii-pelit kiinnostavat Wii-omistajaa? Jos nyt otetaan käsittelyyn vaikka lista eniten myyneistä peleistä, niin:

Lista ei tuosta eteenpäinkään vaikuta miltään motion control -afficionadojen unelmakattaukselta.

Oikeastaan tuota listaa vilkaistuani jäin ihan ihmettelemään, että mitä Sony oikein kuvittelee Movella voittavansa.

Wii Sports Resort myy Motionplussaa, ei toisinpäin. Mario Kart Wii on sarjassa ennätyksellisen menestynyt peli ja sen kanssa kilpailee vain DS-versio, sekin Japanin-myyntien ansiosta. New SMB Wii käyttää liiketunnistusta pienillä, kekseliäillä tavoilla enemmän kuin Galaxy. Wii Fitit ovat liikkeentunnistuksen sovelluksia, ja käyttävät myös Wiikakea. Wii mahdollistaa niin liike-, osoitin- kuin padityylisen pelaamisenkin.

Tämä monipuolisuus on varmasti yksi Wiin menestyksen syistä. Wiin todellinen vahvuus on sen pelivalikoiman syvyydessä: yleisö on laajin, pelejä on eniten ja pelikokemusten skaala on suurin. Liiketunnistus mahdollistaa aikaisempaa monipuolisemmat ja uudenlaiset pelit. Sonylle olisi todellinen jättipotti saada Wii Sportsin veroinen hitti, mutta varmasti eivät pistäisi pahaksi miljoonia myyviä pienempiä pelejäkään vastaan. Tuleeko Ubisoftilta tänä vuonna uusi Rabbids-peli, voisiko se olla yksi Move-julkaisupeleistä? Varmasti Sonya kiinnostaisi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Turhaa turhaa turhaa. Kaiken maailman liiketunnistus pilaa pelejä, tehden niistä sen mitä tulee vältettyä. Toki lapsuudesta asti on ollut haaveena näppäillä ilmassa leijuvia näppäimiä mutta sitä tämä ei vieläkään ole. Ei kiitos.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Toki lapsuudesta asti on ollut haaveena näppäillä ilmassa leijuvia näppäimiä mutta sitä tämä ei vieläkään ole.

Hauska juttu, kyllä minusta Wiikaken käytössä on nimenomaan sitä "tulevaisuuden fiilistä". Ja kyllä Moven kameraan pohjautuvalla augmented reality -sovellutuksella olisi potentiaalia. Vähän aiheen sivusta, vastaavaa voidaan pienessä skaalassa toteuttaa jo PSP:llä erityisen kameralisävarusteen avulla (video ja juttu Siliconerassa), ja kyllä tuollainenkin sovellus on jo varsin mielenkiintoinen.

Kehitysaskeleita ei tehdä yhtäkkisin jättiharppauksin vaan vähitellen, eikä liikkeentunnistuksen nykymuoto ole ollenkaan välttämättä samanlainen kuin mihin se kehittyy seuraavan 5-10 vuoden aikana, mutta sinne ei voida ponkaista ilman tämän hetken sovelluksia.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ihmettelen miten jotkut epäilevät Sonyn panostusta Moveen. Anteeksi nyt, mutta ihan viime aikoina on tullut vaikka kuinka paljon mainosta, haastattelua ja muuta Moven tienoilta. Eikä ole vielä edes tahti hidastunut sillä tänään EyeToyn Ja Moven luoja on Engadgetin jutussa esittelemässä demoja. Hemmetin paljonhan tuo on itseasiassa esillä ollakseen yhdentekevä yritys. E3 on kesäkuussa ja ymmärrettävästi suurimmat peli julkistukset nähdään siellä. Jos oikeita pelejä ei nähdä, saattaa koko laite jäädä casuaalien kosiskeluksi. Sony sitä tuskin puheitten perusteella on ainakaan halunnut.

Parasta on tietenkin ettei Move tule olemaan ainoa vaihtoehto. Pelejä pelataan edelleen sillä padilla. Pelilliset uudistukset tässä genissä eivät ole perustuneet eri ohjaimeen, vaan itse pelien suunnitteluun. Padi ei ole mielikuvituksen este. Enemmän vaihtelua ja uutta on koettu ihan muualla kuin Wiillä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

E3 tulee olemaan sekä Sonylle että Microsoftille kohtalon paikka, sillä jos siellä ei löydy mittavaa panostusta omilta studioilta ja kehittäjiltä, sekä kunnollista kattausta muilta julkaisijoilta, ei kummallekaan tekniikalle voi kovin ruusuista tulevaisuutta ennustaa. Tässä mielessä Sonyllä on hieman helpompaa, koska omia studioita on useita. MS sen sijaan joutuu panostamaan todella paljon siihen, että muut julkaisijat lähtevät kelkkaan.

Sony antoi hieman esimakua oman tallin tuotoksista, mutta 3rd partyt loistivat poissaolollaan. Microsoftilta ei ole vielä nähty oikein mitään. Pari teknologiademoa ja Mulinexin hype ei vielä riitä.

Itse toivoisin kummaltakin, ja etenkin 3rd party julkaisijoilta, jotain uutta näkemystä asiaan, ja etenkin uutta näkemystä miten liikeohjausta voisi kunnolla hyödyntää perinteisissä peleissä, kuten FPS genressä. Tietysti myös ne uudet innovaatiiset pelikonseptit ylipäätään olisivat erittäin tervetulleita. Wiin mestaroimat kuntoilutpelit eivät suoranaisesti ole kokonaan uusi konsepti, mutta uudella tavalla esille tuotu nyt ainakin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ranskan televisiossa esittelivät Ubisoftin liikuntapeliä Nintendo Wiille, joka ei perustunut kapulan heilutukseen, vaan yksinomaan kameran tekemään arvioon suorituksesta (?!) Näinkö väärin, vai voisiko sieltä olla tulossa virtuaalitraineri-multiplatteri kaikille kolmelle alustalle (+pc)?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

E3 tulee olemaan sekä Sonylle että Microsoftille kohtalon paikka, sillä jos siellä ei löydy mittavaa panostusta omilta studioilta ja kehittäjiltä, sekä kunnollista kattausta muilta julkaisijoilta, ei kummallekaan tekniikalle voi kovin ruusuista tulevaisuutta ennustaa.

Itse en näe asiaa ihan noin dramaattisesti (että E3 2010 olisi jotenkin vedenjakaja). E3:ssa luonnollisesti käydään Move vs Natal kisaa (mikä kuuluu asiaan), mutta en tiedä miten suuria johtopäätöksiä Sonyn ja MS:n liiketunnistuksen menestyksestä siellä voidaan tehdä.

Voi meinaan hyvinkin olla, että laitteet (Move, Natal) luikertelevat ikäänkuin hiljalleen olohuoneisiin (vs että kaikki säntäävät kauppaan kuten Wiin kanssa aikoinaan) ja pelejä tulee myös pikku hiljaa sitten enemmän. En tiedä miten "mittavaa" panostusta lopulta tarvitaan heti alkuun?

Pelejä tietenkin tarvitaan, se on selvä, mutta uskon että ainakin Sony aloittaa aika kevyellä casual-linjalla (voin tietenkin olla väärässä). MS on hiukan arvoitus, koska vaikka potentiaalia on, niin vähän konkretiaa ollaan tähän mennessä nähty. Mutta varmaan molemmilla niitä "ässiä" hihassaan.

Btw. Wikipedissa ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ape_Escape_(PS3) ) on vihjailtu uudesta (vai jostain ekan pelin Move-versiosta?) Ape Escape -pelistä PS3:lle ja nimenomaan Movelle.

Tuo on juuri sitä mitä Move tarvitsee, sillä kunnon Ape-peli suunniteltuna Movelle olisi kyllä selkeä Sonyn vastaus (huom! en sanonut "haastaja" tai "parempi") Mario Galaxylle - JOS peli tosiaan olisi ihan uusi. Vanhana Ape-fanina kyllä hankin Moven heti jos moinen peli tulee (noh, tuleehan se hankittua muutenkin - samoin kuin Natal.. ;) ). Se on meinaan sanottava, että Mario Galaxy näytti miten hyvin liiketunnistus ja tasohyppely voidaan yhdistää - kun peli suunnitellaan hyvin ja varsinkin ohjaukseen panostetaan. Samaa (=vanha klassikko sarja tuodaan uusin maustein) siis toivoisin esim. tämän Ape-pelin kanssa. Jos se nyt edes tulee..
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Voi meinaan hyvinkin olla, että laitteet (Move, Natal) luikertelevat ikäänkuin hiljalleen olohuoneisiin (vs että kaikki säntäävät kauppaan kuten Wiin kanssa aikoinaan) ja pelejä tulee myös pikku hiljaa sitten enemmän. En tiedä miten "mittavaa" panostusta lopulta tarvitaan heti alkuun?

Itse taas en pidä tuollaista lähestymistä vaihtoehtona ollenkaan jos halutaan menestyä. Uuden laitteen tuominen aiheuttaa muna-kana ilmiön, sillä kustantajat eivät halua panostaa laitteeseen, jota ei ole kuin pienellä määrällä konsolin omistajia. Pelaajat taas eivät osta uutta laitetta, jollei sille ole tarpeeksi hyviä ja kiinnostavia pelejä.

Pelituen pitää siis olla kattavaa ja laadukasta heti julkaisussa, muuten suosio jää melko pieneksi, ja uusien ohjainten pitäisi olla paketoituna kaikkien uusien konsolien mukana.
 
Ylös Bottom