Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Varsinkin tällaisena todella huonokuntoisena ihmisenä osaan kuvitella olevani täysin piipussa jo 10-15 minuutin heilumisen jälkeen. Sohva ja padi palvelevat tunnista toiseen kroppaa rasittamatta.

Kannattaa muistaa että liiketunnistuksen ei tarvitse olla tuota hosumista, vaan se mahdollistaa myös ele- ja osoitusohjaamisen, jonka ei tarvitse olla padiohjaamista rasittavampaa mutta on kuitenkin sitä tarkempaa, kontekstinmukaisempaa ja monipuolisempaa. Sen puoleen Natalin heikkoutena vaikuttaa olevan, että se ei voi olla samanlainen universaaliohjain kuin Wiikake, joka kääntyy moneen muotoon ja muuttuu osoittimeksi, retropadiksi tai ratiksi tarpeen ja kontekstin mukaan. Move-ohjaimella on osaksi samaa orientaatio-ongelmaa, mutta jos puheet Moven tarkemmasta 3D-seurannasta osoittautuvat paikkansapitäviksi, se voi kompensoida muotoiluratkaisuja ja mahdollistaa monipuolisemmat peliasennot. Tässä saattaa olla yksi syy, miksi Moven päässä on monelle puolelle näkyvä pallo, eikä ohjaimen kärkeen upotettu infrapunakamera niin kuin Wiikakessa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

No se tuossa Microsoftin Wavessa tai mikä se tulee olemaankaan on hyvää, että ei tarvitse ostella kavereille erikseen kapuloita jotka maksavat hunajaa.

Tuossa kyllä ihan hyvä pointti, mikä on selkeästi etu Microsoftin versiossa muihin verrattuna. Toki tässä tulee lopullinen hinta vaikuttamaan, mutta lähtökohtaisesti.

Laajalla skaalalla pelaavalle...

Mahdollisuudet on olemassa, ja Nisu tuossa hyvin kertoikin miten molempia voisi yhdistää. Potentiaalia on, mutta huolenaiheeni on juuri tämä:

Voiko muuten enempää aitoa tekemistä olla kun itse ohjaa pelejä ja viihdettä ilman ohjainta?

Eli, että laitteesta oltaisiin vähän liian innostuneita. Viihteen ohjaaminen ilman ohjainta kuulostaa hyvältä, mutta on monia pelejä joiden pelaaminen ilman ohjainta juuri nimenomaan mielestäni ei vastaa sitä aitoa tekemistä (autopelit ja soittopelit näin ensimmäisinä esimerkkeinä). Asiat jotka tehdään todellisuudessakin fyysisesti jotain käyttäen, niin niistä saa pelatessa myös parhaan palautteen tekemällä ne mahdollisimman aidosti, eli vastaavaa tapaa käyttäen. Ihan niin kuin itsekin mainitsit, niin jos halutaan aitoa kokemusta, niin ei sitä Forzaa vaan voi pelata muulla kuin Fanatecin ratilla.

Mutta toivotaan, että laitteiston kehitys menee siihen suuntaan, että otetaan huomioon mitkä pelit toimivat täydellisesti ilman ohjainta ja mitkä pelit hyötyvät ohjaimen ja liikkeentunnistuksen yhtälöstä. Eikä niin, että yritetään väkisin tunkea joka paikkaan jotain vain sen takia, että se on kivaa ja kuuminta hottia ja tätä kansa haluaa, vaikkei sitä tiedäkään.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Oikeasti odottanut Natalilta jotain vakavasti otettavaa uutta yritystä kamerapelien saralta.

Oletko?
Nisupulla sanoi:
Omat kokemukset kamerapeleistä vain eivät ole kovin rohkaisevia. Vaikea nähdä vielä tässä vaiheessa millä tavoin Natal tulee eroamaan edukseen aiemmin nähdyistä?
--

Eiköhän se ole ihan selvää niin Moven kuin Natalinkin osalta, että kasuaaleille tämä on suunnattu, ja jos näkee ongelman toisessa, ei toisenkaan pitäisi olla yhtään sen kummempi (vaikka fanitodellisuuden totuudet tietysti eroavat moneenkin suuntaan). SOCOM 4, kuuluu seuraavaksi. Noh, Fable III, kuuluu taas täältä, ja tässäpä juurikin on tuo Nisupullan virheellisesti olemattomaksi kuuluttama "ylimääräinen havainnoitsija" käytännössä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

No, pessimisti ei pety mutta kyllä sitä jonkin sortin optimistina uskoo aina kuitenkin parempaa olevan tulossa. Jotain käsinkosketeltavaa hypen jälkeenkin. Toiveissa on ollut vakavasti otettavan uuden peligenren syntyminen, sellainen kuten SingStar tai Buzz ovat olleet sen perusrytkeen ulkopuolelta.

Ainakin tähänastiset esitykset Natalin osalta eivät ole kovin rohkaisevia. Jos siellä vain tyydytään EyeToyn uudelleen lämmittelyyn, ollaan väistämättä jäämässä kolmanneksi. Kyllä sen ohjauksen pitää myydä myös hc-porukoille. Iskä pelaa mukana, ilman tyytymistä hosumiseen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

...Ainakin tähänastiset esitykset Natalin osalta eivät ole kovin rohkaisevia. Jos siellä vain tyydytään EyeToyn uudelleen lämmittelyyn, ollaan väistämättä jäämässä kolmanneksi...

Tämä on se asia, jota ainakin itse pahiten pelkään... Kyhäillään vain noita älyttömiä minipelikokoelmia, "helpon rahan" toivossa ja unohdetaan kokonaan se "hc-porukka"(hyi, mikä sana).
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

The Gaming Libertyn mukaan Project Natal on jokaisen skeptikon pahin painajainen, koska se toimii täydellisesti.

” We skeptical types were treated to about 15 minutes of Natal time and honestly we can tell you that Natal, even from this small insight, is every skeptic’s nightmare. Within seconds of standing before the device for the very first time, we skeptical types were left reeling in shame for any inclinations of ‘doubt’ or ‘skepticism’ we had about Natal to this point. Natal is the real deal, plays like a dream and proves us skeptics irrevocably wrong. This dream is every skeptic’s nightmare because it proves us all to be very mistaken.. “

” It’s a powerful experience. Alex’s avatar was incredibly responsive and he was punching, kicking and kneeing red balls at every discernable angle with different distributions of weight with no lag or no delays. “

” My Ricochet avatar was incredibly responsive. Any pose, any movement, anything, was recreated instantly on screen. Even jumping on the spot or twisting my upper body saw the avatar doing so too. Bending my knees, inverting them inwards or clapping my hands was again perfectly reiterated by my avatar. No lag, no delay and no thinking. ”

” Before playing Natal we had so many questions and after our 15 minutes and actually playing it, we have so many more questions. Natal is the real deal.”

Lähde: Games Thirst
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Sir Mooren sanomisia vapaasti tulkittuna, itse jutussa ei mainita sanallakaan perheestä. Puhutaan pelaamisen "demokratisoitumisesta" ja raja-aitojen kaadosta.

Entinen Xboxin ja Dreamcastin pomo, legendaarinen Peter Moore pitää Natalia keinona murtaa ne viimeisimmätkin esteet koko perheen hauskoilta pelihetkiltä. Tässä tapauksessa perhekäsitys taitaa olla tosin hieman laajempi kuin perinteinen suomalainen ydinperhe. Teknologian myötä syntyy täysin uudentyyppisiä pelejä, joihin on helppoa mennä mukaan suoraan pystymetsästä. Shooterboxin leima väistyy jollain toisella mielikuvalla.

Lähde: Moore Natal Democratise Gaming, XBox 360 News - GamerZines : Free Digital Games Magazines


Tämä sopii hyvin, jos tuovat samalla uuden mallin pakattuna tiukkaan kuosiin ja bundlaavat kameran laitteen kylkeen tai sen sisälle. Hinta alas ja pääasialliseksi pelien jakelukanavaksi Liven. Kuukausihinnalla vapaa pääsy laajaan pelikirjastoon tyyliin Spotify ja pelejä kaikenikäisille mummon pasianssista lapsien laatikkoleikkeihin. Ydinosaamiseksi nousee helposti lähestyttävät ja keho-ohjaukseen perustuvat kaikkien pelit.

Jääkö Natalista jäljelle mitään varsinaisille vanhan koulukunnan pelaajille?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Jääkö Natalista jäljelle mitään varsinaisille vanhan koulukunnan pelaajille?

Uskon ja toivon että jää. Liikkeentunnistava kamera + pad ohjain voivat avata ihan uudet urat esimerkiksi räiskintäpeleille. Nurkan takaa kurkkaaminen, väistöt, kranaatin heittäminen, puukottaminen. Tässä nyt muutamia asioita joita voisi hyödyntää Natalilla poistamatta hc pelaajien kädestä sitä kaikista rakkainta eli padia.

Sitten tietysti esim. jossain roolipeleissä itsensä näköisen hahmon taltioiminen pelattavaksi hahmoksi, valikoiden selaus, ehkä jopa puhekomennot(tämä tiestysti toimisi missä tahansa peligenressä).

Odotellaan, odotellaan...
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Jääkö Natalista jäljelle mitään varsinaisille vanhan koulukunnan pelaajille?
Toki pessimismin kautta ei kehity mitään mutta kovin on silti vaikeaa nähdä liikekontrolleilla (vemputtimilla tai ilman) casual-pelaamista kummempaa funktiota. Kapitalismin kautta ajateltuna ei-pelaavien houkuttelu pelaamaan on se tuottavin juttu ja tuon "vanhan koulukunnan" pitäminen tyytyväisenä edes pelkin pädikontrollein alkaa olla jo siinä määrin haastavaa puuhaa, että toivottavasti pesäero näiden kahden välillä jatkossakin säilytetään.

Wii on saanut jo pari vuotta aikaa todistaa, että liikekontrollit olisi se seuraava iso juttu mutta kovin vaikeaa tuntuu (vanhan koulukunnan kannalta) olevan. Toki siellä Super Mario Galaxyn sun muiden kaltaisia helmiä pusketaan pihalle mutta niissäkin pääpaino on enempi ihan Aidosti Hyvissä Peleissä kuin vallankumouksellisessa ohjaustavassa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Käytännön realiteetit ovat toki eri, mutta teoriatasolla skeptikot unohtavat aina, että Natal tukee mitä tahansa Moven tai 'Moten kaltaista ohjainta.

Miksi ihmeessä paasaatte (tai paasaat) vielä siitä, ettei Natalista jää jäljelle mitään ydinpelaajille, kun kerran Fable III:n on jo ilmoitettu tukevan tätä toissijaisena funktiona, sekä BioWare on kertonut kehittävänsä Natal-yhteensopivaa peliä?

Pidetään nyt ihan deduktiivisesti ne faktat hanskassa. Ydinpelaajille jää vähän, ehkä. Ydinpelaajille ei jää mitään, väärin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kyllä se on kuulkaas sitää tavalla, että kaikenlainen liiketunnistuspelaaminen, oli se sitten kameran edessä hillumista tai jonkinmoisen sauvan heiluttamista, on erittäin kaukana siitä "tosipelaajan" ajatusmaailmasta. Kyllä ne pelit pitää pelata siellä kivasti käteen sopivalla padilla, kuten ennenkin. Niin sitä on pelattu aikanaan jo 8-bittisellä Nintendolla, niin sitä pelattiin aikanaan ensimmäisellä Playstationilla ja samaten nyt kolmannella. Liiketunnistuksella voidaan pelata jotain hupipelejä kavereiden kanssa poikien illoissa, mutta tosipelit pelataan padilla, niin pelattiin ennen, niin pelataan nyt ja niin pelataan tulevaisuudessakin. Ainoa tosipeli, jossa voisin kuvitella käyttäväni liiketunnistinohjainta, on tällä hetkellä marraskuussa julkaistava uusi Star Wars, mutta ei kyllä muuten.

Niin ja nämä ovat siis ihan omia ajatuksiani ja mielipiteitäni, eivät mitään universaaleja totuuksia.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ehkä voisi myös ajatella nykyisien ohjaimien myös rajoittaneen niitä mahdollisuuksia joita pelit voisivat meille tarjota? Kuvitelkaa vaikka mitä kaikkea kaksi Move-kapulaa yhdessä voisivat tuoda. Olemme nähneet vasta hyvin alkeellisia esityksiä gladiaattorista, joka vasurilla torjuu kilvellä ja oikealla lyö miekalla, tai nyrkkeilyä molemmilla käsillä.. Kunhan kontrolli on tarkka eikä jotain sinnepäin, voidaan aivan hyvin kuvitella kapuloiden olevan tosipelaajille muutakin kuin vain haittana siellä pinnojen välissä.

Laitetaan kapulat molempiin käsiin ja eteen virtuaalinen rumpusetti tai vaikkapa kapteeniksi Millenium Falconin ohjaimiin.. Tai miten olisi pomminpurku-tehtävä kelloa vastaan ja molemmille käsille haastetta vähintäänkin riittävästi?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Laitetaan kapulat molempiin käsiin ja eteen virtuaalinen rumpusetti tai vaikkapa kapteeniksi Millenium Falconin ohjaimiin.. Tai miten olisi pomminpurku-tehtävä kelloa vastaan ja molemmille käsille haastetta vähintäänkin riittävästi?

Nämä muuten erittäin hyviä ideoita. Toimisivat oikeastaan myös Natalilla ja itse asiassa olisi aika siistiä päästä Millenium Falconin tai oikeastaan minkä tahansa avaruushävittäjän ohjaimiin niin että pelissä olisi "kojelauta -kuvakulma" ja siinä sitten nappeja paineltaisiin suoraan ruudusta. :eek:
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Nämä muuten erittäin hyviä ideoita. Toimisivat oikeastaan myös Natalilla ja itse asiassa olisi aika siistiä päästä Millenium Falconin tai oikeastaan minkä tahansa avaruushävittäjän ohjaimiin niin että pelissä olisi "kojelauta -kuvakulma" ja siinä sitten nappeja paineltaisiin suoraan ruudusta. :eek:

Millenium Falconhan toimisi parhaiten tietysti Natalilla, kun pelaajan ja ohjaamon välissä ei olisi ylimääräisiä haittalevyjä. 3D potkisi myös varmaan aika kovaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ehkä voisi myös ajatella nykyisien ohjaimien myös rajoittaneen niitä mahdollisuuksia joita pelit voisivat meille tarjota? Kuvitelkaa vaikka mitä kaikkea kaksi Move-kapulaa yhdessä voisivat tuoda.

Natal ei ole mitään, Wiimote ei ole mitään, mutta Move -- Move se vasta on jotakin! Move on tosipelaajan valinta!

Katsotaan nyt ensin mitä sieltä ihan oikeasti tulee, ennen kuin niitä puolia valitaan. Vaikka moni on kyllä jo puolensa valinnut - kauan sitten ennen tätä sukupolvea.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuo Wii Music on kyllä hyvä vertaus. Periaatteessa se oli hyvä idea, mutta jotenkin ihmiset vain vierastavat ilman huitomista (tosin oli siinä kuulemma vikaa vähän biisivalikoimassa ja toteutuksessakin). Natalilla on samoja haasteita mietittävänä. Vaikka tekniikka olis niin tarkka, että periaatteessa minkälaista liikeohjausta tahansa voidaan toteuttaa, niin ihminen on hirveän esineorientoitunut. Samaan ongelmaan on törmätty mm. pöydään pintaan heijastettavan näppäimistön osalta; idea on loistava, koska se poistaa kannettavista tilaa vievän näppäimistön, mutta loppujen lopuksia ihmiset haluavat painella nappuloita (esimerkki spoilerissa)
24pgeat.jpg
.
Parhaimmillaanhan puolestaan homma toimii kuin Mr. Beanilla Youtubessa:YouTube - Mr. Bean and the Invisible Drums

Mutta mielenkiinnolla odotellaan. Itse voisin jopa harkita ensimmäistä kertaa elämässäni xboxin ostamista, jos sovellukset on mielekkäitä. Pelkän toimivan tekniikan ihmettelyyn nyt en taida rahojani tuhlata. Varsinainen haaste tuossa on kyllä todellakin ne pelit ja sovellukset, nykytekniikka käsittääkseni riittää aika hyvin itse toteutukseen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Nämä muuten erittäin hyviä ideoita. Toimisivat oikeastaan myös Natalilla ja itse asiassa olisi aika siistiä päästä Millenium Falconin tai oikeastaan minkä tahansa avaruushävittäjän ohjaimiin niin että pelissä olisi "kojelauta -kuvakulma" ja siinä sitten nappeja paineltaisiin suoraan ruudusta. :eek:

Kyllä ja toivotaan nyt, ettei siellä pelinkehittäjien puolella olla kangistuttu liiaksi vanhaan tai apinoida Wiiltä valmista. Ennakkoluulottomia kavereita sinne E3:n lavalle todistamaan uuden ohjauksen avaamia mahdollisuuksia tosipelaajille. Pelien pyöreät pastellisävyt sekä ne hassut höpönassut, valkoiset olohuoneet ja se kaikki muu turha tekokiva hömppä voisi loistaa poissaolollaan tässä hetkessä. Tilalla todellakin vallankumouksellisen upeita konkreettisia toteutuksia, ei pelkästään visionäärien pilvissä leijuntaa. Eiköhän näitä tulla näkemään molemmilta ja toivottavasti kyynikotkin herättävällä tavalla.

Jos jatketaan Millenium Falcon -teemassa, voisi jo yhden tälläisen revolutioonin rakentaa pelkästään tämän rämän rahtialuksen ja sen karismaattisen kapteenin varaan. Kotimaiset pelitalot, ilmainen idea. Lisenssit George Lucasilta :D

Juu, toivottavasti tuollainen tulee hyvin tehtynä, jossa rumpuja aiemmin soittaneellekin on iloa. Wii Music esitteli tulevaisuutta, mutta jotain jäi puuttumaan.

Katos, jotain jo löytyykin. Kuvakulma enempi sinne rumpujen keskelle ja asiallinen tärinävaste molemmille kapuloille. Ongelmaksi voisi tulla noi jalkapedaalit.. hmm. Padi lattialle ja varpaat mukaan :p
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ennakkoluulottomia kavereita sinne E3:n lavalle todistamaan uuden ohjauksen avaamia mahdollisuuksia tosipelaajille. Pelien pyöreät pastellisävyt sekä ne hassut höpönassut, valkoiset olohuoneet ja se kaikki muu turha tekokiva hömppä voisi loistaa poissaolollaan tässä hetkessä. Tilalla todellakin vallankumouksellisen upeita konkreettisia toteutuksia, ei pelkästään visionäärien pilvissä leijuntaa. Eiköhän näitä tulla näkemään molemmilta ja toivottavasti kyynikotkin herättävällä tavalla.

Ne uudet mahdollisuudet ovat jo nyt siellä Wiillä. Disaster: Day of Crisis, No More Heroes, Excite Truck, Trauma Center, Silent Hill, Red Steel 2, Metroid Primet, Dragon Quest Swords, Resident Evil 4, Sin & Punishment: Successor of the Skies, Rage of the Gladiator ja monet muut näyttävät, missä mennään, ja kukaan oikea tosipelaaja ei voi jättää Wii Sports -pelejä pelaamatta. Tässä ei tarvitse maalailla tulevaisuudenkuvia, todistaminen on sitä että napataan ohjain käteen ja pelataan. Tulevaisuus on täällä ja valmiina pelattavaksi ja itse koettavaksi, sitä varten ei tarvitse odotella markkinointimiehien puheita E3-lavalla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

ja monet muut näyttävät, missä mennään, ja kukaan oikea tosipelaaja ei voi jättää Wii Sports -pelejä pelaamatta.

Ehkä näinkin, mutta kyllä paketista pitää muutakin löytyä kuin vain se sanahirviö vallankumouksellinen ohjaustapa. Teräväpiirtoinen grafiikka ja verkon kautta avautuvat peliyhteisöt ovat monelle tosipelaajalle niitä tämän sukupolven perusjuttuja. Pelkän ohjauksen varaan rakennettu konsepti ei vain riitä. Lisäksi vielä se, miten jälkikäteen ovat joutuneet paikkaamaan ohjausta lisähärpäkkeillä ei vakuuta. Viimeisin "virhe" oli tuoda classic-padi Monster Hunterin pelaajille.

Jotta ohjaus pärjäisi perinteisessä pelaajakunnassa, pitää sen tarkkuus ja lagittomuus olla vähintään padin tasoa, toinen vaihtoehto on tarjoa pelielämyksiä, joita padin kautta ei voida koskaan edes saavuttaa. Pelaajalla ei saa olla tunne koko homman tärvelemisestä vain hype-gimmick-ohjauksen takia.

Niin ja siitä pr-väestä, lavalle tarvitaan todellakin Jack Tretton ottamaan nyrkkeilymatsia Kevin Butlerin kanssa :D
 
Ylös Bottom