Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Jääkö Natalista jäljelle mitään varsinaisille vanhan koulukunnan pelaajille?
Toki pessimismin kautta ei kehity mitään mutta kovin on silti vaikeaa nähdä liikekontrolleilla (vemputtimilla tai ilman) casual-pelaamista kummempaa funktiota. Kapitalismin kautta ajateltuna ei-pelaavien houkuttelu pelaamaan on se tuottavin juttu ja tuon "vanhan koulukunnan" pitäminen tyytyväisenä edes pelkin pädikontrollein alkaa olla jo siinä määrin haastavaa puuhaa, että toivottavasti pesäero näiden kahden välillä jatkossakin säilytetään.

Wii on saanut jo pari vuotta aikaa todistaa, että liikekontrollit olisi se seuraava iso juttu mutta kovin vaikeaa tuntuu (vanhan koulukunnan kannalta) olevan. Toki siellä Super Mario Galaxyn sun muiden kaltaisia helmiä pusketaan pihalle mutta niissäkin pääpaino on enempi ihan Aidosti Hyvissä Peleissä kuin vallankumouksellisessa ohjaustavassa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Käytännön realiteetit ovat toki eri, mutta teoriatasolla skeptikot unohtavat aina, että Natal tukee mitä tahansa Moven tai 'Moten kaltaista ohjainta.

Miksi ihmeessä paasaatte (tai paasaat) vielä siitä, ettei Natalista jää jäljelle mitään ydinpelaajille, kun kerran Fable III:n on jo ilmoitettu tukevan tätä toissijaisena funktiona, sekä BioWare on kertonut kehittävänsä Natal-yhteensopivaa peliä?

Pidetään nyt ihan deduktiivisesti ne faktat hanskassa. Ydinpelaajille jää vähän, ehkä. Ydinpelaajille ei jää mitään, väärin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kyllä se on kuulkaas sitää tavalla, että kaikenlainen liiketunnistuspelaaminen, oli se sitten kameran edessä hillumista tai jonkinmoisen sauvan heiluttamista, on erittäin kaukana siitä "tosipelaajan" ajatusmaailmasta. Kyllä ne pelit pitää pelata siellä kivasti käteen sopivalla padilla, kuten ennenkin. Niin sitä on pelattu aikanaan jo 8-bittisellä Nintendolla, niin sitä pelattiin aikanaan ensimmäisellä Playstationilla ja samaten nyt kolmannella. Liiketunnistuksella voidaan pelata jotain hupipelejä kavereiden kanssa poikien illoissa, mutta tosipelit pelataan padilla, niin pelattiin ennen, niin pelataan nyt ja niin pelataan tulevaisuudessakin. Ainoa tosipeli, jossa voisin kuvitella käyttäväni liiketunnistinohjainta, on tällä hetkellä marraskuussa julkaistava uusi Star Wars, mutta ei kyllä muuten.

Niin ja nämä ovat siis ihan omia ajatuksiani ja mielipiteitäni, eivät mitään universaaleja totuuksia.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ehkä voisi myös ajatella nykyisien ohjaimien myös rajoittaneen niitä mahdollisuuksia joita pelit voisivat meille tarjota? Kuvitelkaa vaikka mitä kaikkea kaksi Move-kapulaa yhdessä voisivat tuoda. Olemme nähneet vasta hyvin alkeellisia esityksiä gladiaattorista, joka vasurilla torjuu kilvellä ja oikealla lyö miekalla, tai nyrkkeilyä molemmilla käsillä.. Kunhan kontrolli on tarkka eikä jotain sinnepäin, voidaan aivan hyvin kuvitella kapuloiden olevan tosipelaajille muutakin kuin vain haittana siellä pinnojen välissä.

Laitetaan kapulat molempiin käsiin ja eteen virtuaalinen rumpusetti tai vaikkapa kapteeniksi Millenium Falconin ohjaimiin.. Tai miten olisi pomminpurku-tehtävä kelloa vastaan ja molemmille käsille haastetta vähintäänkin riittävästi?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Laitetaan kapulat molempiin käsiin ja eteen virtuaalinen rumpusetti tai vaikkapa kapteeniksi Millenium Falconin ohjaimiin.. Tai miten olisi pomminpurku-tehtävä kelloa vastaan ja molemmille käsille haastetta vähintäänkin riittävästi?

Nämä muuten erittäin hyviä ideoita. Toimisivat oikeastaan myös Natalilla ja itse asiassa olisi aika siistiä päästä Millenium Falconin tai oikeastaan minkä tahansa avaruushävittäjän ohjaimiin niin että pelissä olisi "kojelauta -kuvakulma" ja siinä sitten nappeja paineltaisiin suoraan ruudusta. :eek:
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Nämä muuten erittäin hyviä ideoita. Toimisivat oikeastaan myös Natalilla ja itse asiassa olisi aika siistiä päästä Millenium Falconin tai oikeastaan minkä tahansa avaruushävittäjän ohjaimiin niin että pelissä olisi "kojelauta -kuvakulma" ja siinä sitten nappeja paineltaisiin suoraan ruudusta. :eek:

Millenium Falconhan toimisi parhaiten tietysti Natalilla, kun pelaajan ja ohjaamon välissä ei olisi ylimääräisiä haittalevyjä. 3D potkisi myös varmaan aika kovaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ehkä voisi myös ajatella nykyisien ohjaimien myös rajoittaneen niitä mahdollisuuksia joita pelit voisivat meille tarjota? Kuvitelkaa vaikka mitä kaikkea kaksi Move-kapulaa yhdessä voisivat tuoda.

Natal ei ole mitään, Wiimote ei ole mitään, mutta Move -- Move se vasta on jotakin! Move on tosipelaajan valinta!

Katsotaan nyt ensin mitä sieltä ihan oikeasti tulee, ennen kuin niitä puolia valitaan. Vaikka moni on kyllä jo puolensa valinnut - kauan sitten ennen tätä sukupolvea.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuo Wii Music on kyllä hyvä vertaus. Periaatteessa se oli hyvä idea, mutta jotenkin ihmiset vain vierastavat ilman huitomista (tosin oli siinä kuulemma vikaa vähän biisivalikoimassa ja toteutuksessakin). Natalilla on samoja haasteita mietittävänä. Vaikka tekniikka olis niin tarkka, että periaatteessa minkälaista liikeohjausta tahansa voidaan toteuttaa, niin ihminen on hirveän esineorientoitunut. Samaan ongelmaan on törmätty mm. pöydään pintaan heijastettavan näppäimistön osalta; idea on loistava, koska se poistaa kannettavista tilaa vievän näppäimistön, mutta loppujen lopuksia ihmiset haluavat painella nappuloita (esimerkki spoilerissa)
24pgeat.jpg
.
Parhaimmillaanhan puolestaan homma toimii kuin Mr. Beanilla Youtubessa:YouTube - Mr. Bean and the Invisible Drums

Mutta mielenkiinnolla odotellaan. Itse voisin jopa harkita ensimmäistä kertaa elämässäni xboxin ostamista, jos sovellukset on mielekkäitä. Pelkän toimivan tekniikan ihmettelyyn nyt en taida rahojani tuhlata. Varsinainen haaste tuossa on kyllä todellakin ne pelit ja sovellukset, nykytekniikka käsittääkseni riittää aika hyvin itse toteutukseen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Nämä muuten erittäin hyviä ideoita. Toimisivat oikeastaan myös Natalilla ja itse asiassa olisi aika siistiä päästä Millenium Falconin tai oikeastaan minkä tahansa avaruushävittäjän ohjaimiin niin että pelissä olisi "kojelauta -kuvakulma" ja siinä sitten nappeja paineltaisiin suoraan ruudusta. :eek:

Kyllä ja toivotaan nyt, ettei siellä pelinkehittäjien puolella olla kangistuttu liiaksi vanhaan tai apinoida Wiiltä valmista. Ennakkoluulottomia kavereita sinne E3:n lavalle todistamaan uuden ohjauksen avaamia mahdollisuuksia tosipelaajille. Pelien pyöreät pastellisävyt sekä ne hassut höpönassut, valkoiset olohuoneet ja se kaikki muu turha tekokiva hömppä voisi loistaa poissaolollaan tässä hetkessä. Tilalla todellakin vallankumouksellisen upeita konkreettisia toteutuksia, ei pelkästään visionäärien pilvissä leijuntaa. Eiköhän näitä tulla näkemään molemmilta ja toivottavasti kyynikotkin herättävällä tavalla.

Jos jatketaan Millenium Falcon -teemassa, voisi jo yhden tälläisen revolutioonin rakentaa pelkästään tämän rämän rahtialuksen ja sen karismaattisen kapteenin varaan. Kotimaiset pelitalot, ilmainen idea. Lisenssit George Lucasilta :D

Juu, toivottavasti tuollainen tulee hyvin tehtynä, jossa rumpuja aiemmin soittaneellekin on iloa. Wii Music esitteli tulevaisuutta, mutta jotain jäi puuttumaan.

Katos, jotain jo löytyykin. Kuvakulma enempi sinne rumpujen keskelle ja asiallinen tärinävaste molemmille kapuloille. Ongelmaksi voisi tulla noi jalkapedaalit.. hmm. Padi lattialle ja varpaat mukaan :p
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ennakkoluulottomia kavereita sinne E3:n lavalle todistamaan uuden ohjauksen avaamia mahdollisuuksia tosipelaajille. Pelien pyöreät pastellisävyt sekä ne hassut höpönassut, valkoiset olohuoneet ja se kaikki muu turha tekokiva hömppä voisi loistaa poissaolollaan tässä hetkessä. Tilalla todellakin vallankumouksellisen upeita konkreettisia toteutuksia, ei pelkästään visionäärien pilvissä leijuntaa. Eiköhän näitä tulla näkemään molemmilta ja toivottavasti kyynikotkin herättävällä tavalla.

Ne uudet mahdollisuudet ovat jo nyt siellä Wiillä. Disaster: Day of Crisis, No More Heroes, Excite Truck, Trauma Center, Silent Hill, Red Steel 2, Metroid Primet, Dragon Quest Swords, Resident Evil 4, Sin & Punishment: Successor of the Skies, Rage of the Gladiator ja monet muut näyttävät, missä mennään, ja kukaan oikea tosipelaaja ei voi jättää Wii Sports -pelejä pelaamatta. Tässä ei tarvitse maalailla tulevaisuudenkuvia, todistaminen on sitä että napataan ohjain käteen ja pelataan. Tulevaisuus on täällä ja valmiina pelattavaksi ja itse koettavaksi, sitä varten ei tarvitse odotella markkinointimiehien puheita E3-lavalla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

ja monet muut näyttävät, missä mennään, ja kukaan oikea tosipelaaja ei voi jättää Wii Sports -pelejä pelaamatta.

Ehkä näinkin, mutta kyllä paketista pitää muutakin löytyä kuin vain se sanahirviö vallankumouksellinen ohjaustapa. Teräväpiirtoinen grafiikka ja verkon kautta avautuvat peliyhteisöt ovat monelle tosipelaajalle niitä tämän sukupolven perusjuttuja. Pelkän ohjauksen varaan rakennettu konsepti ei vain riitä. Lisäksi vielä se, miten jälkikäteen ovat joutuneet paikkaamaan ohjausta lisähärpäkkeillä ei vakuuta. Viimeisin "virhe" oli tuoda classic-padi Monster Hunterin pelaajille.

Jotta ohjaus pärjäisi perinteisessä pelaajakunnassa, pitää sen tarkkuus ja lagittomuus olla vähintään padin tasoa, toinen vaihtoehto on tarjoa pelielämyksiä, joita padin kautta ei voida koskaan edes saavuttaa. Pelaajalla ei saa olla tunne koko homman tärvelemisestä vain hype-gimmick-ohjauksen takia.

Niin ja siitä pr-väestä, lavalle tarvitaan todellakin Jack Tretton ottamaan nyrkkeilymatsia Kevin Butlerin kanssa :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ehkä näinkin, mutta kyllä paketista pitää muutakin löytyä kuin vain se sanahirviö vallankumouksellinen ohjaustapa. Teräväpiirtoinen grafiikka ja verkon kautta avautuvat peliyhteisöt ovat monelle tosipelaajalle niitä tämän sukupolven perusjuttuja. Pelkän ohjauksen varaan rakennettu konsepti ei vain riitä. Lisäksi vielä se, miten jälkikäteen ovat joutuneet paikkaamaan ohjausta lisähärpäkkeillä ei vakuuta.

Vai että ohjaimien muuttaminen jälkikäteen ei vakuuta..? ;)

Teräväpiirron myytistä on omat keskustelunsa, vähintäänkin se ei ole prioriteetti monelle pelaajalle. Online-puolessakin on omat painotuksensa, ja jokaisella laitteella omat vahvuutensa ja heikkoutensa, se ei liity olennaisesti liiketunnistukseen. Kyllähän online-pelattava Wii Sports olisi silti mielenkiintoinen kokeilla, toisaalta tätä ei mikään konsoli tällä hetkellä tarjoa. Wiillä pääsee sentään hyödyntämään uutta ohjausta perinteisemmissä online-peleissä.

Jotta ohjaus pärjäisi perinteisessä pelaajakunnassa, pitää sen tarkkuus ja lagittomuus olla vähintään padin tasoa, toinen vaihtoehto on tarjoa pelielämyksiä, joita padin kautta ei voida koskaan edes saavuttaa. Pelaajalla ei saa olla tunne koko homman tärvelemisestä vain hype-gimmick-ohjauksen takia.

Kannattaa tosiaankin katsastaa tuota aikaisempaa listaani.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Pätevän verkkopuolen merkityksestä myös tässä tapauksessa.

Kuntoilupelit tarvitsevat motivoidakseen jonkun kilpailullisen elementin ja vahvan sellaisen, ainakin meille monelle sohvaperunalle. EA Sportsin Active 2.0 tarjoaa verkon yli mahdollisuuden tarkistella muiden edistymistä ja haastaa porukat mukaan kuntotalkoisiin. Aiemmista peleistä lähes sadan pelaajan listaksi muotoutunut yhteisö kaverilistalla odottaa siellä myös näitä haasteita. Samalta sohvalta aiemmin pelanneet ovat haihtuneet sinne linjojen päähän. Monelle meistä hauskimmat pelikokemukset ovat aina syntyneet yhdessä muiden kanssa. Tällä haen lähinnä sitä, miten ollennainen osa verkkopuoli on tässä sukupolvessa hyvin monelle. Sen jättäminen lapsipuolen asemaan on sen luokan helmasynti, että vaikea on enään laitetta lähteä hakemaan.

Kokonaisuus on osiensa summa. Yksin ei mitään. Lootalla ja pleikalla osaset ovat aika kohdallaan, siihen jos saadaan päälle vielä uusia latuja avaava ohjaustapa niin avot, hyvää tulee.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ne uudet mahdollisuudet ovat jo nyt siellä Wiillä. Disaster: Day of Crisis, No More Heroes, Excite Truck, Trauma Center, Silent Hill, Red Steel 2, Metroid Primet, Dragon Quest Swords, Resident Evil 4, Sin & Punishment: Successor of the Skies, Rage of the Gladiator ja monet muut näyttävät, missä mennään, ja kukaan oikea tosipelaaja ei voi jättää Wii Sports -pelejä pelaamatta. Tässä ei tarvitse maalailla tulevaisuudenkuvia, todistaminen on sitä että napataan ohjain käteen ja pelataan. Tulevaisuus on täällä ja valmiina pelattavaksi ja itse koettavaksi, sitä varten ei tarvitse odotella markkinointimiehien puheita E3-lavalla.

Yhdyn täysin edelliseen mielipiteeseen Ja. pitää myös pystyä ajattelemaan realistisesti ja huomioida, että boxin ja plegen liikkeentunnistukset ovat vaikea saada jo konsoleiden ostaneille myydyksi. Nämä lisälaitteet eivät todellakaan korvaa wiin hyvää pelivalikoimaa. En itse osta "Natal" laitetta kumpaakaan 360:een kun omistan jo wiin ja siihen noin 80 levyillä olevaa peliä ja yli 100 ladattavaa peliä (wiiware ja vc). Yksi "hyvä" tapa saada ihmiset ostamaan nämä lisälaitteet on patchäillä kaikki edelliset pelit liikkeentunnistus ominaisuus extroilla. Tuskin minua ainakaan saavat vakuutetuksi liikkeentunnistukset muilla konsoleilla kuin wiillä.

Nintendolta haluaisin paremmat nettipeli-ominaisuudet, kunhan ei joudu maksamaan kuukausittain mitään ja motion+ pelejä enemmän tarjolle kiitos, muissakin kuin urheilupeleissä tätä käytetään turhan harvoin, ainoat mieleen tulevat toimintapelit jotka tukevat motion plussaa red steel 2 (ja 3??) conduit 2, ja ehkäpä myös zelda wii tulee motion + peliksi kokonaisuudessaan. wii motion+ pelit todella vähän käytetty peleissä lisälaitetta vaikka näitä on myyty yli 10 miljoonaa :(
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kotaku kertoo, että Project Natal on saanut virallisen nimen.
Uusi nimi on lyhyesti ja ytimekkäästi Kinect.

Virallinen nimijulkistus tapahtunee E3-messuilla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Millenium Falconhan toimisi parhaiten tietysti Natalilla
Killi kertoili Twitterissä, että Star Wars-aiheinen peli oli Kinectin showssa esitelty!
Valosapelitaisteluita luvassa, mutta toivotaan että lentelyäkin saadaan jossakin vaiheessa.

Alkaa SW-fanipojan mieltä lämmittämään ajatus oman Kinectin hankkimisesta. :)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Otteita virallisista Kinectin mainoksista:




Näiden kuvien perusteella kohderyhmä siellä jossain muualla kuin perinteisissä pelaajissa. Mahewcoro, innostuuko Wiin futismutsit tästä? Microsoft tulee ainakin heitä mainoksillaan täyden laidallisen pommittamaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Otteita virallisista Kinectin mainoksista:
Videon ainoa mielenkiintoinen juttu oli tuo eleohjaus videotoiston aikana. Meillä kaukosäätimiä on olohuoneessa jo puolentusinaa, ja oikean löytäminen on joskus työn takana. Tuollainen kädellä ohjaaminen voisi olla aika näppärää. Mutta tiedä sitten, kuinka tarkka tuo on ja kuinka paljon tulee vahinkohuitaisuja. ("Oho! Innostuin vähän liikaa ja nyt kamera tulkitsi sen haluksi pikakelata 30 minuuttia eteenpäin...")
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eihän tuo video ihmeemmin säväytä, paitsi juurikin videotoiston kohdalla. Kasuaalipelit ovat mulle ihan jees, mutta ei tuossa mielessä.

Nisupulla, mikä ihme on futismutsi? Ilmeisesti jotain hienoa, kun tuo kerran niin mielekäs termi teitille on.
 
Ylös Bottom