Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ehkä näinkin, mutta kyllä paketista pitää muutakin löytyä kuin vain se sanahirviö vallankumouksellinen ohjaustapa. Teräväpiirtoinen grafiikka ja verkon kautta avautuvat peliyhteisöt ovat monelle tosipelaajalle niitä tämän sukupolven perusjuttuja. Pelkän ohjauksen varaan rakennettu konsepti ei vain riitä. Lisäksi vielä se, miten jälkikäteen ovat joutuneet paikkaamaan ohjausta lisähärpäkkeillä ei vakuuta.

Vai että ohjaimien muuttaminen jälkikäteen ei vakuuta..? ;)

Teräväpiirron myytistä on omat keskustelunsa, vähintäänkin se ei ole prioriteetti monelle pelaajalle. Online-puolessakin on omat painotuksensa, ja jokaisella laitteella omat vahvuutensa ja heikkoutensa, se ei liity olennaisesti liiketunnistukseen. Kyllähän online-pelattava Wii Sports olisi silti mielenkiintoinen kokeilla, toisaalta tätä ei mikään konsoli tällä hetkellä tarjoa. Wiillä pääsee sentään hyödyntämään uutta ohjausta perinteisemmissä online-peleissä.

Jotta ohjaus pärjäisi perinteisessä pelaajakunnassa, pitää sen tarkkuus ja lagittomuus olla vähintään padin tasoa, toinen vaihtoehto on tarjoa pelielämyksiä, joita padin kautta ei voida koskaan edes saavuttaa. Pelaajalla ei saa olla tunne koko homman tärvelemisestä vain hype-gimmick-ohjauksen takia.

Kannattaa tosiaankin katsastaa tuota aikaisempaa listaani.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Pätevän verkkopuolen merkityksestä myös tässä tapauksessa.

Kuntoilupelit tarvitsevat motivoidakseen jonkun kilpailullisen elementin ja vahvan sellaisen, ainakin meille monelle sohvaperunalle. EA Sportsin Active 2.0 tarjoaa verkon yli mahdollisuuden tarkistella muiden edistymistä ja haastaa porukat mukaan kuntotalkoisiin. Aiemmista peleistä lähes sadan pelaajan listaksi muotoutunut yhteisö kaverilistalla odottaa siellä myös näitä haasteita. Samalta sohvalta aiemmin pelanneet ovat haihtuneet sinne linjojen päähän. Monelle meistä hauskimmat pelikokemukset ovat aina syntyneet yhdessä muiden kanssa. Tällä haen lähinnä sitä, miten ollennainen osa verkkopuoli on tässä sukupolvessa hyvin monelle. Sen jättäminen lapsipuolen asemaan on sen luokan helmasynti, että vaikea on enään laitetta lähteä hakemaan.

Kokonaisuus on osiensa summa. Yksin ei mitään. Lootalla ja pleikalla osaset ovat aika kohdallaan, siihen jos saadaan päälle vielä uusia latuja avaava ohjaustapa niin avot, hyvää tulee.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ne uudet mahdollisuudet ovat jo nyt siellä Wiillä. Disaster: Day of Crisis, No More Heroes, Excite Truck, Trauma Center, Silent Hill, Red Steel 2, Metroid Primet, Dragon Quest Swords, Resident Evil 4, Sin & Punishment: Successor of the Skies, Rage of the Gladiator ja monet muut näyttävät, missä mennään, ja kukaan oikea tosipelaaja ei voi jättää Wii Sports -pelejä pelaamatta. Tässä ei tarvitse maalailla tulevaisuudenkuvia, todistaminen on sitä että napataan ohjain käteen ja pelataan. Tulevaisuus on täällä ja valmiina pelattavaksi ja itse koettavaksi, sitä varten ei tarvitse odotella markkinointimiehien puheita E3-lavalla.

Yhdyn täysin edelliseen mielipiteeseen Ja. pitää myös pystyä ajattelemaan realistisesti ja huomioida, että boxin ja plegen liikkeentunnistukset ovat vaikea saada jo konsoleiden ostaneille myydyksi. Nämä lisälaitteet eivät todellakaan korvaa wiin hyvää pelivalikoimaa. En itse osta "Natal" laitetta kumpaakaan 360:een kun omistan jo wiin ja siihen noin 80 levyillä olevaa peliä ja yli 100 ladattavaa peliä (wiiware ja vc). Yksi "hyvä" tapa saada ihmiset ostamaan nämä lisälaitteet on patchäillä kaikki edelliset pelit liikkeentunnistus ominaisuus extroilla. Tuskin minua ainakaan saavat vakuutetuksi liikkeentunnistukset muilla konsoleilla kuin wiillä.

Nintendolta haluaisin paremmat nettipeli-ominaisuudet, kunhan ei joudu maksamaan kuukausittain mitään ja motion+ pelejä enemmän tarjolle kiitos, muissakin kuin urheilupeleissä tätä käytetään turhan harvoin, ainoat mieleen tulevat toimintapelit jotka tukevat motion plussaa red steel 2 (ja 3??) conduit 2, ja ehkäpä myös zelda wii tulee motion + peliksi kokonaisuudessaan. wii motion+ pelit todella vähän käytetty peleissä lisälaitetta vaikka näitä on myyty yli 10 miljoonaa :(
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kotaku kertoo, että Project Natal on saanut virallisen nimen.
Uusi nimi on lyhyesti ja ytimekkäästi Kinect.

Virallinen nimijulkistus tapahtunee E3-messuilla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Millenium Falconhan toimisi parhaiten tietysti Natalilla
Killi kertoili Twitterissä, että Star Wars-aiheinen peli oli Kinectin showssa esitelty!
Valosapelitaisteluita luvassa, mutta toivotaan että lentelyäkin saadaan jossakin vaiheessa.

Alkaa SW-fanipojan mieltä lämmittämään ajatus oman Kinectin hankkimisesta. :)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Otteita virallisista Kinectin mainoksista:




Näiden kuvien perusteella kohderyhmä siellä jossain muualla kuin perinteisissä pelaajissa. Mahewcoro, innostuuko Wiin futismutsit tästä? Microsoft tulee ainakin heitä mainoksillaan täyden laidallisen pommittamaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Otteita virallisista Kinectin mainoksista:
Videon ainoa mielenkiintoinen juttu oli tuo eleohjaus videotoiston aikana. Meillä kaukosäätimiä on olohuoneessa jo puolentusinaa, ja oikean löytäminen on joskus työn takana. Tuollainen kädellä ohjaaminen voisi olla aika näppärää. Mutta tiedä sitten, kuinka tarkka tuo on ja kuinka paljon tulee vahinkohuitaisuja. ("Oho! Innostuin vähän liikaa ja nyt kamera tulkitsi sen haluksi pikakelata 30 minuuttia eteenpäin...")
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eihän tuo video ihmeemmin säväytä, paitsi juurikin videotoiston kohdalla. Kasuaalipelit ovat mulle ihan jees, mutta ei tuossa mielessä.

Nisupulla, mikä ihme on futismutsi? Ilmeisesti jotain hienoa, kun tuo kerran niin mielekäs termi teitille on.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Se on ameriikkaa ja tarkoittaa keskiluokkaista äitä, joka osallistuu lastensa harrastuksiin aktiivisesti (kuskaamalla lapsia harjoituksiin jne).

Heheh, voiko mun sarkasmia kutsua enää edes sarkasmiksi, kun se ei kerran uppoa kehenkään. Eli juu, kyllähän meikku futismutsit tuntee, termin ylisaturoiminen tympäännyttää.
---

Star Wars -pelistä:

The Star Wars game was pretty badass-looking -- you play a Jedi, rushing down stormtroopers and deflecting laser bolts left and right, wielding a few Force powers, and confronting a certain deep-voiced Sith Lord for a one-on-one duel. Based on the gestures and action we saw, though, it was a pretty heavily scripted experience. Still, there's no scripting a two-handed light saber grip, and that particular action looked like everything we've ever wanted in a Star Wars game.
Lähde: Engadget
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

E3-ketjusta tänne kopsittua...

Kinectillä ilmeisesti ainakin se 4 pelaajaa pystyy pelaamaan ilman lisäkustannuksia.
Kyllä. Kinect tunnistaa max. 4 henkilöä kerrallaan, ja koska mitään muuta varsinaista ohjainta ei tarvita, jää kokonaiskustannus itse laitteen hintaan.

Moven osalta jokainen tarvitsee ainakin Move kapulan. Kuinka "pakollinen" tuo Navigation Controller -apuohjain on?
Navin "pakollisuus" tullee olemaan samaa luokkaa kuin Wiin Nunchuk-palikalla, eli ilmankin pärjää monissa peleissä, mutta käytännössä se on hyvä olla olemassa. Navin pystyy tarvittaessa korvaamaan tavallisella Sixaxis/DS3-ohjaimella, mutta voit itse kokeilla, kuinka "kätevää" perinteisen ohjaimen pitely pelkällä vasurilla (näin oikeakätisenä) on...

Entä sitten tuo kamera?
Täysin pakollinen, koska Moven liikkeentunnistus pitkälti perustuu nimenomaan siihen, että kamera kuvaa ohjaimen päässä olevaa valopalloa.

Montako kappaletta mitäkin ohjain komponenttia tarvitaan koko perheen hauskan peli-illan viettoon? Esim. yhtäaikainen neljän pelaajan peli...
Move tukee neljää ohjainta yhtä aikaa, eli joko 2+2 (kaksi Movea, kasi Navia) tai 4+0 (neljä Movea, ei yhtään Navia).

Tietysti kahden konsolin omistajana pitääkö tässä ostaa jopa molemmat? :(
Itse aion maltillisena seurata, millaista pelitarjontaa kummallekin lopulta ilmestyy. Vaikka esim. EyeToy aikanaan ihan hauska vehjes olikin, jäi sen käyttö meillä tasan kahteen peliin: mukana tulleeseen EyeToy Play -minipelikokoelmaan ja SingStariin. Enimmäkseen se toimi mulla tietokoneen weppikamerana.

Vielä pahemmin poltin sormeni PS Eye -kameran kanssa, koska sille ei tullut tuonkaan vertaa käyttöä. Mutta onpahan Movea varten valmiiksi hankittuna...
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kyllä. Kinect tunnistaa max. 4 henkilöä kerrallaan, ja koska mitään muuta varsinaista ohjainta ei tarvita, jää kokonaiskustannus itse laitteen hintaan.
Tämä kyllä hyvä, harmi vaan kun ei tue useampaa pelaajaa. Toisaalta näissä konsolipiireissä on menty tuolla neljän pelaajan maksimilla, joten ehkä sen ylittäminen olisi ollut liikaa pyydetty.

TT-2k sanoi:
Navin "pakollisuus" tullee olemaan samaa luokkaa kuin Wiin Nunchuk-palikalla.
Eli käytännössä pelit jotka vaativat vähänkään monimutkaisempaa ohjausta(Seikkailu- ja roolipelit, räiskintä jne.) vaativat Moven ja lisäohjaimen. Tätä vähän pelkäsinkin. Toisaalta ihan "kätevää" että PS3 normaalia ohjainta voi tuossa käyttää apuna. Välttämättä ei mikään ergonomisesti pätevin ratkaisu, mutta ainakin taloudellisin.

TT-2k sanoi:
Täysin pakollinen, koska Moven liikkeentunnistus pitkälti perustuu nimenomaan siihen, että kamera kuvaa ohjaimen päässä olevaa valopalloa.

Move tukee neljää ohjainta yhtä aikaa, eli joko 2+2 (kaksi Movea, kasi Navia) tai 4+0 (neljä Movea, ei yhtään Navia).
Melkein tässä käy nyt sitten niin, kun ei tue "kuin" neljää ohjainta yhtä aikaa, että pitää ostaa seuraava setti jos haluaa nauttia täysin rinnoin neljän pelaajan peli-illoista ja myös HC-peleistä; Kamera + 4 Movea + 2 apuohjainta ~ 250€.

Mutta tämä nyt tietysti täyttä spekulaatiota ja paljonhan ne tulevat pelit tietysti noihin ohjaintarpeisiin vaikuttaa.

TT-2k sanoi:
Itse aion maltillisena seurata, millaista pelitarjontaa kummallekin lopulta ilmestyy.
Joo ei tässä kannata lähteä soitellen sotaa. Odotellaan rauhassa ja katsotaan mitä tuleman pitää.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tämä kyllä hyvä, harmi vaan kun ei tue useampaa pelaajaa.
Näytä mulle se tavallinen (olo)huone, jossa enemmän kuin neljä aikuista mahtuvat heilumaan yhtä aikaa? :D Pitää muistaa, että Kinectin pitää (ainakin teoriassa) nähdä kaikki pelaajat "kokonaan", joten porukan pitää olla melko lailla rivissä ja toisiaan blokkaamatta. Jokainen kun laittaa molemmat kädet levälleen, pitää tilaa olla reilusti toista metriä per jannu. (Muuten voi sattua Juhaa leukaan, jos kovin innostutaan huiskimaan.)

Melkein tässä käy nyt sitten niin, kun ei tue "kuin" neljää ohjainta yhtä aikaa, että pitää ostaa seuraava setti jos haluaa nauttia täysin rinnoin neljän pelaajan peli-illoista ja myös HC-peleistä
Meidän talouteen riittää vallan mainiosti yksi Move ja yksi Navi. PS3-ohjaimia löytyy kolme kpl, mutta en edes muista koska olisi tarvittu kahta yhtä aikaa. Kaikki kolme eivät ole olleet käytössä samanaikaisesti kertaakaan. Ainoat nelinpelitapahtumat ovat tapahtuneet musapelien parissa.

Toisilla toki on enemmän kavereita ja/tai kavereita useammin käymässä, mutta meillä vieraita käy aniharvoin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Näytä mulle se tavallinen (olo)huone, jossa enemmän kuin neljä aikuista mahtuvat heilumaan yhtä aikaa? :D
Joo ei tietysti meidänkään kämppä mikään teollisuushalli ole. :D
Lähinnä hain tällä sitä että olisi mukava jos mahdollisuus useampaan pelaajaan olisi olemassa.
Meidän talouteen riittää vallan mainiosti yksi Move ja yksi Navi. PS3-ohjaimia löytyy kolme kpl, mutta en edes muista koska olisi tarvittu kahta yhtä aikaa. Kaikki kolme eivät ole olleet käytössä samanaikaisesti kertaakaan. Ainoat nelinpelitapahtumat ovat tapahtuneet musapelien parissa.

Toisilla toki on enemmän kavereita ja/tai kavereita useammin käymässä, mutta meillä vieraita käy aniharvoin.
Tässä tietysti pelitottumukset ja pelaavien kavereiden lukumäärä näyttelee aika isoa roolia. Mutta ihan konkreettisena esimerkkinä nyt tulevana viikonloppuna meidän 56 neliön kaksioon änkeää 6-8 "raavasta" miestä pelaamaan koko viikonlopuksi. Pelityksessä ainakin NHL10, Halo, CoD ja ehkä jotain muuta. Nämä taitavat olla kolmannet lanit tänä vuonna, joten kyllä esim. neljälle Xbox ohjaimelle on jatkuvasti käyttöä. Samoin olisi myös neljälle PS3 ohjaimelle LBP:n takia, mutta tällä hetkellä ei löydy kuin kaksi DualShockia.

Sitten melkein joka viikonloppu naapurikämpän pariskunta kyläilee meillä tai vastaavasti me heillä. Siinä sitten naukkaillessa pelaillaan aika usein. Tällöin kovassa pelityksessä. Scene Itit, LBP, Singstarit, Lipsit, Guitar Herot ja Rock Bandit. Joten neljän pelaajan iltamat on meillä melkein joka viikkoinen ilmiö.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

epk4fa.jpg


Ja näin tänään.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Voisko muuten joku Move-tietäjä valaista minulle yhden asian minkä tuossa konseptissa on minua vaivannut, tuohon osoitteluun liittyen?

Eli. Wiimotella kun ohjataan pointteria ruudulla, homma toimii siten että kapulalla tähdätään ruutuun - jos kapulaa vääntelee kädessä niin kursori siirtyy näytölllä siten kun sen olettaakin.

Movella homma ei tietysti tuolla tavalla osoittelemalla suoraan toimi, koska siinä kamera mittaa pallon paikan. Eli miten siinä hoidetaan se että jos kapulaa vääntää, niin kursorinkin pitäisi olettaa liikkuvan. Eli, miten Movella hoidetaan kursorin "luonnollinen" liike siten että saadaan aikaan illuusio siitä että kapulalla tähtäilemällä kursori osoittaa sinne minne pitääkin? Käytetäänkö siinä avuksi kapulan "kompassia" vai miten tuo hoituu?

Jotenkin homma täytyy tehdä, tai muuten käy näin: Minä pelaan sohvalla istuen jotain räiskintää. Pari kaveria tulee paikalle, joten siirryn sohvalla puoli metriä sivummalle ja nousen istumaan aiemmasta löhöasennostani - eli kapulan paikka tv:hen nähden siirtyi puoli metriä sivuun ja 30 senttiä ylöspäin. Ja tästä uudesta sijainnistani huolimatta tähtäilyn pitäisi sujua kuten ennenkin. Wiimotella homma pelaa, kun ihminen luonnostaan kompensoi uutta sijaintia tähtäämällä kapulalla, mutta miten Movella?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Käytetäänkö siinä avuksi kapulan "kompassia" vai miten tuo hoituu?
Move-kapulan sisältä tosiaan löytyy sekä "kompassi" että Sixaxis/DS3-ohjaimista tutut gyroskoopit, jotka kertovat kapulan asennon.
A pair of inertial sensors inside the controller, a three-axis linear accelerometer and a three-axis angular rate sensor, are used to track rotation as well as overall motion. An internal magnetometer is also used for calibrating the controller's orientation against the Earth's magnetic field to help correct against cumulative error (drift) in the inertial sensors. The inertial sensors can be used for dead reckoning in cases which the camera tracking is insufficient, such as when the controller is obscured behind the player's back.

Lähde: Wikipedia
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Move-kapulan sisältä tosiaan löytyy sekä "kompassi" että Sixaxis/DS3-ohjaimista tutut gyroskoopit, jotka kertovat kapulan asennon.

Lähde: Wikipedia

Sen verran vielä, että gyroskoopeilla varmaan saadaan hyvin selville osoittaako kapulan pallopää ylä- vai alaviistoon. Mutta kompassin tehtävä lienee selvittää, osottaako kapula telkkariin nähden vinoon vasemmalle vai oikealle? En oikein muutenkaan keksi miten tuon tekisi.

Tuo kuulostaa kovin paljon monimutkaisemmalta kuin Wiin suora "lue missä koordinaatioledit ovat verrattuna wiimoten kapulan kameraan", katso kalibroidusta matriisista mihin suuntaan kursori laitetaan...

Mielenkiinnolla jään odottamaan kuinka hyvin tuon Movella saa tehtyä jotta kursorin liike olisi luontevaa ja kursori on siellä missä sen kuuluukin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vanki, oisko tästä lyhyestä pätkästä apua?

[video=youtube;EyRe9-QX8C4]http://www.youtube.com/watch?v=EyRe9-QX8C4[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vanki, oisko tästä lyhyestä pätkästä apua?

Hmm, ei juuri. Tuossahan tuo pallo liikkuu suhteessa telkkariin (tai kameraan) koko ajan. Mutta kapulaa on myös mahdollista vääntää eri asentoihin kädessä siten että pallo pysyy paikoillaan... Toimiiko tuo silloin?
 
Ylös Bottom