Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Se on ameriikkaa ja tarkoittaa keskiluokkaista äitä, joka osallistuu lastensa harrastuksiin aktiivisesti (kuskaamalla lapsia harjoituksiin jne).

Heheh, voiko mun sarkasmia kutsua enää edes sarkasmiksi, kun se ei kerran uppoa kehenkään. Eli juu, kyllähän meikku futismutsit tuntee, termin ylisaturoiminen tympäännyttää.
---

Star Wars -pelistä:

The Star Wars game was pretty badass-looking -- you play a Jedi, rushing down stormtroopers and deflecting laser bolts left and right, wielding a few Force powers, and confronting a certain deep-voiced Sith Lord for a one-on-one duel. Based on the gestures and action we saw, though, it was a pretty heavily scripted experience. Still, there's no scripting a two-handed light saber grip, and that particular action looked like everything we've ever wanted in a Star Wars game.
Lähde: Engadget
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

E3-ketjusta tänne kopsittua...

Kinectillä ilmeisesti ainakin se 4 pelaajaa pystyy pelaamaan ilman lisäkustannuksia.
Kyllä. Kinect tunnistaa max. 4 henkilöä kerrallaan, ja koska mitään muuta varsinaista ohjainta ei tarvita, jää kokonaiskustannus itse laitteen hintaan.

Moven osalta jokainen tarvitsee ainakin Move kapulan. Kuinka "pakollinen" tuo Navigation Controller -apuohjain on?
Navin "pakollisuus" tullee olemaan samaa luokkaa kuin Wiin Nunchuk-palikalla, eli ilmankin pärjää monissa peleissä, mutta käytännössä se on hyvä olla olemassa. Navin pystyy tarvittaessa korvaamaan tavallisella Sixaxis/DS3-ohjaimella, mutta voit itse kokeilla, kuinka "kätevää" perinteisen ohjaimen pitely pelkällä vasurilla (näin oikeakätisenä) on...

Entä sitten tuo kamera?
Täysin pakollinen, koska Moven liikkeentunnistus pitkälti perustuu nimenomaan siihen, että kamera kuvaa ohjaimen päässä olevaa valopalloa.

Montako kappaletta mitäkin ohjain komponenttia tarvitaan koko perheen hauskan peli-illan viettoon? Esim. yhtäaikainen neljän pelaajan peli...
Move tukee neljää ohjainta yhtä aikaa, eli joko 2+2 (kaksi Movea, kasi Navia) tai 4+0 (neljä Movea, ei yhtään Navia).

Tietysti kahden konsolin omistajana pitääkö tässä ostaa jopa molemmat? :(
Itse aion maltillisena seurata, millaista pelitarjontaa kummallekin lopulta ilmestyy. Vaikka esim. EyeToy aikanaan ihan hauska vehjes olikin, jäi sen käyttö meillä tasan kahteen peliin: mukana tulleeseen EyeToy Play -minipelikokoelmaan ja SingStariin. Enimmäkseen se toimi mulla tietokoneen weppikamerana.

Vielä pahemmin poltin sormeni PS Eye -kameran kanssa, koska sille ei tullut tuonkaan vertaa käyttöä. Mutta onpahan Movea varten valmiiksi hankittuna...
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kyllä. Kinect tunnistaa max. 4 henkilöä kerrallaan, ja koska mitään muuta varsinaista ohjainta ei tarvita, jää kokonaiskustannus itse laitteen hintaan.
Tämä kyllä hyvä, harmi vaan kun ei tue useampaa pelaajaa. Toisaalta näissä konsolipiireissä on menty tuolla neljän pelaajan maksimilla, joten ehkä sen ylittäminen olisi ollut liikaa pyydetty.

TT-2k sanoi:
Navin "pakollisuus" tullee olemaan samaa luokkaa kuin Wiin Nunchuk-palikalla.
Eli käytännössä pelit jotka vaativat vähänkään monimutkaisempaa ohjausta(Seikkailu- ja roolipelit, räiskintä jne.) vaativat Moven ja lisäohjaimen. Tätä vähän pelkäsinkin. Toisaalta ihan "kätevää" että PS3 normaalia ohjainta voi tuossa käyttää apuna. Välttämättä ei mikään ergonomisesti pätevin ratkaisu, mutta ainakin taloudellisin.

TT-2k sanoi:
Täysin pakollinen, koska Moven liikkeentunnistus pitkälti perustuu nimenomaan siihen, että kamera kuvaa ohjaimen päässä olevaa valopalloa.

Move tukee neljää ohjainta yhtä aikaa, eli joko 2+2 (kaksi Movea, kasi Navia) tai 4+0 (neljä Movea, ei yhtään Navia).
Melkein tässä käy nyt sitten niin, kun ei tue "kuin" neljää ohjainta yhtä aikaa, että pitää ostaa seuraava setti jos haluaa nauttia täysin rinnoin neljän pelaajan peli-illoista ja myös HC-peleistä; Kamera + 4 Movea + 2 apuohjainta ~ 250€.

Mutta tämä nyt tietysti täyttä spekulaatiota ja paljonhan ne tulevat pelit tietysti noihin ohjaintarpeisiin vaikuttaa.

TT-2k sanoi:
Itse aion maltillisena seurata, millaista pelitarjontaa kummallekin lopulta ilmestyy.
Joo ei tässä kannata lähteä soitellen sotaa. Odotellaan rauhassa ja katsotaan mitä tuleman pitää.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tämä kyllä hyvä, harmi vaan kun ei tue useampaa pelaajaa.
Näytä mulle se tavallinen (olo)huone, jossa enemmän kuin neljä aikuista mahtuvat heilumaan yhtä aikaa? :D Pitää muistaa, että Kinectin pitää (ainakin teoriassa) nähdä kaikki pelaajat "kokonaan", joten porukan pitää olla melko lailla rivissä ja toisiaan blokkaamatta. Jokainen kun laittaa molemmat kädet levälleen, pitää tilaa olla reilusti toista metriä per jannu. (Muuten voi sattua Juhaa leukaan, jos kovin innostutaan huiskimaan.)

Melkein tässä käy nyt sitten niin, kun ei tue "kuin" neljää ohjainta yhtä aikaa, että pitää ostaa seuraava setti jos haluaa nauttia täysin rinnoin neljän pelaajan peli-illoista ja myös HC-peleistä
Meidän talouteen riittää vallan mainiosti yksi Move ja yksi Navi. PS3-ohjaimia löytyy kolme kpl, mutta en edes muista koska olisi tarvittu kahta yhtä aikaa. Kaikki kolme eivät ole olleet käytössä samanaikaisesti kertaakaan. Ainoat nelinpelitapahtumat ovat tapahtuneet musapelien parissa.

Toisilla toki on enemmän kavereita ja/tai kavereita useammin käymässä, mutta meillä vieraita käy aniharvoin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Näytä mulle se tavallinen (olo)huone, jossa enemmän kuin neljä aikuista mahtuvat heilumaan yhtä aikaa? :D
Joo ei tietysti meidänkään kämppä mikään teollisuushalli ole. :D
Lähinnä hain tällä sitä että olisi mukava jos mahdollisuus useampaan pelaajaan olisi olemassa.
Meidän talouteen riittää vallan mainiosti yksi Move ja yksi Navi. PS3-ohjaimia löytyy kolme kpl, mutta en edes muista koska olisi tarvittu kahta yhtä aikaa. Kaikki kolme eivät ole olleet käytössä samanaikaisesti kertaakaan. Ainoat nelinpelitapahtumat ovat tapahtuneet musapelien parissa.

Toisilla toki on enemmän kavereita ja/tai kavereita useammin käymässä, mutta meillä vieraita käy aniharvoin.
Tässä tietysti pelitottumukset ja pelaavien kavereiden lukumäärä näyttelee aika isoa roolia. Mutta ihan konkreettisena esimerkkinä nyt tulevana viikonloppuna meidän 56 neliön kaksioon änkeää 6-8 "raavasta" miestä pelaamaan koko viikonlopuksi. Pelityksessä ainakin NHL10, Halo, CoD ja ehkä jotain muuta. Nämä taitavat olla kolmannet lanit tänä vuonna, joten kyllä esim. neljälle Xbox ohjaimelle on jatkuvasti käyttöä. Samoin olisi myös neljälle PS3 ohjaimelle LBP:n takia, mutta tällä hetkellä ei löydy kuin kaksi DualShockia.

Sitten melkein joka viikonloppu naapurikämpän pariskunta kyläilee meillä tai vastaavasti me heillä. Siinä sitten naukkaillessa pelaillaan aika usein. Tällöin kovassa pelityksessä. Scene Itit, LBP, Singstarit, Lipsit, Guitar Herot ja Rock Bandit. Joten neljän pelaajan iltamat on meillä melkein joka viikkoinen ilmiö.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

epk4fa.jpg


Ja näin tänään.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Voisko muuten joku Move-tietäjä valaista minulle yhden asian minkä tuossa konseptissa on minua vaivannut, tuohon osoitteluun liittyen?

Eli. Wiimotella kun ohjataan pointteria ruudulla, homma toimii siten että kapulalla tähdätään ruutuun - jos kapulaa vääntelee kädessä niin kursori siirtyy näytölllä siten kun sen olettaakin.

Movella homma ei tietysti tuolla tavalla osoittelemalla suoraan toimi, koska siinä kamera mittaa pallon paikan. Eli miten siinä hoidetaan se että jos kapulaa vääntää, niin kursorinkin pitäisi olettaa liikkuvan. Eli, miten Movella hoidetaan kursorin "luonnollinen" liike siten että saadaan aikaan illuusio siitä että kapulalla tähtäilemällä kursori osoittaa sinne minne pitääkin? Käytetäänkö siinä avuksi kapulan "kompassia" vai miten tuo hoituu?

Jotenkin homma täytyy tehdä, tai muuten käy näin: Minä pelaan sohvalla istuen jotain räiskintää. Pari kaveria tulee paikalle, joten siirryn sohvalla puoli metriä sivummalle ja nousen istumaan aiemmasta löhöasennostani - eli kapulan paikka tv:hen nähden siirtyi puoli metriä sivuun ja 30 senttiä ylöspäin. Ja tästä uudesta sijainnistani huolimatta tähtäilyn pitäisi sujua kuten ennenkin. Wiimotella homma pelaa, kun ihminen luonnostaan kompensoi uutta sijaintia tähtäämällä kapulalla, mutta miten Movella?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Käytetäänkö siinä avuksi kapulan "kompassia" vai miten tuo hoituu?
Move-kapulan sisältä tosiaan löytyy sekä "kompassi" että Sixaxis/DS3-ohjaimista tutut gyroskoopit, jotka kertovat kapulan asennon.
A pair of inertial sensors inside the controller, a three-axis linear accelerometer and a three-axis angular rate sensor, are used to track rotation as well as overall motion. An internal magnetometer is also used for calibrating the controller's orientation against the Earth's magnetic field to help correct against cumulative error (drift) in the inertial sensors. The inertial sensors can be used for dead reckoning in cases which the camera tracking is insufficient, such as when the controller is obscured behind the player's back.

Lähde: Wikipedia
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Move-kapulan sisältä tosiaan löytyy sekä "kompassi" että Sixaxis/DS3-ohjaimista tutut gyroskoopit, jotka kertovat kapulan asennon.

Lähde: Wikipedia

Sen verran vielä, että gyroskoopeilla varmaan saadaan hyvin selville osoittaako kapulan pallopää ylä- vai alaviistoon. Mutta kompassin tehtävä lienee selvittää, osottaako kapula telkkariin nähden vinoon vasemmalle vai oikealle? En oikein muutenkaan keksi miten tuon tekisi.

Tuo kuulostaa kovin paljon monimutkaisemmalta kuin Wiin suora "lue missä koordinaatioledit ovat verrattuna wiimoten kapulan kameraan", katso kalibroidusta matriisista mihin suuntaan kursori laitetaan...

Mielenkiinnolla jään odottamaan kuinka hyvin tuon Movella saa tehtyä jotta kursorin liike olisi luontevaa ja kursori on siellä missä sen kuuluukin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vanki, oisko tästä lyhyestä pätkästä apua?

[video=youtube;EyRe9-QX8C4]http://www.youtube.com/watch?v=EyRe9-QX8C4[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vanki, oisko tästä lyhyestä pätkästä apua?

Hmm, ei juuri. Tuossahan tuo pallo liikkuu suhteessa telkkariin (tai kameraan) koko ajan. Mutta kapulaa on myös mahdollista vääntää eri asentoihin kädessä siten että pallo pysyy paikoillaan... Toimiiko tuo silloin?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mutta kapulaa on myös mahdollista vääntää eri asentoihin kädessä siten että pallo pysyy paikoillaan... Toimiiko tuo silloin?

Sorceryn E3-demonstraatiossa pelaaja ottaa taikajuomasta huikkaa, siinähän taitaa pallo pysyä paikallaan mutta kapula tekee kuperkeikat?

Muuten pyöräytykset vasemmalle-oikealle, pallon pysyessä paikallaan, otetaan kulmamuutoksina.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mutta kapulaa on myös mahdollista vääntää eri asentoihin kädessä siten että pallo pysyy paikoillaan... Toimiiko tuo silloin?
Kyllä toimii. Tuossa Wiki-lainauksessanihan todettiin, että Movessa on myös inertia-anturit, jotka auttavat asento- ja liiketiedon välittämisessä silloin, kun pallo katoaa kameran kuvasta kokonaan (esim. ohjain pistetään selän taakse).
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kyllä toimii. Tuossa Wiki-lainauksessanihan todettiin, että Movessa on myös inertia-anturit, jotka auttavat asento- ja liiketiedon välittämisessä silloin, kun pallo katoaa kameran kuvasta kokonaan (esim. ohjain pistetään selän taakse).

Eli, movella voi tehdä niin, että siirrän kapulaa 1,5 metriä vasemmalle samalla kääntäen kapulaa koko ajan todella hitaasti vinoon oikealle, ja kursori ruudulla pysyy täsmälleen samassa kohtaa koko ajan? Tuota on kiva päästä kokeilemaan jossain kunhan demoavat sitä niin lähellä että jaksan mennä testaamaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eli, movella voi tehdä niin, että siirrän kapulaa 1,5 metriä vasemmalle samalla kääntäen kapulaa koko ajan todella hitaasti vinoon oikealle, ja kursori ruudulla pysyy täsmälleen samassa kohtaa koko ajan?
Suoraan sanottuna en tiedä. Olen kyllä Move-kapulaa kädessäni pitänyt pariinkin otteeseen, mutta valitettavasti kummallakaan kerralla ei ollut mitään softaa, jonka kanssa sitä olisi voinyt käyttää.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mites muuten Wiillä ja Movella hoidetaan fps peleissä 180/360 asteen käännökset? Muuten tuntuvat oikein toimivilta välineiltä, mutta tuo on jäänyt eniten askarruttamaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mites muuten Wiillä ja Movella hoidetaan fps peleissä 180/360 asteen käännökset? Muuten tuntuvat oikein toimivilta välineiltä, mutta tuo on jäänyt eniten askarruttamaan.

Huonosti. Tähtäin käännetään ruudun reunaan, jolloin kamera liikkuu. Joissain peleissä on 180-käännös nappulassa, mutta eihän tämä tee muuta kuin sekoita lisää.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mites muuten Wiillä ja Movella hoidetaan fps peleissä 180/360 asteen käännökset? Muuten tuntuvat oikein toimivilta välineiltä, mutta tuo on jäänyt eniten askarruttamaan.

Vääntämällä kursoria tiukasti sivulle. Jossain Wii-pelissä taisi olla joku nappi mistä tuli 180-asteen pikakäännös, mutta unohdin jo mikä peli on kyseessä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mites muuten Wiillä ja Movella hoidetaan fps peleissä 180/360 asteen käännökset? Muuten tuntuvat oikein toimivilta välineiltä, mutta tuo on jäänyt eniten askarruttamaan.

Pleikalla vasurissa on padi ja 360 menee tuttuun jouhevaan tapaan tatilla. Oikean tatin on korvannut Move.
 
Ylös Bottom