Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Itse taas en pidä tuollaista lähestymistä vaihtoehtona ollenkaan jos halutaan menestyä. Uuden laitteen tuominen aiheuttaa muna-kana ilmiön, sillä kustantajat eivät halua panostaa laitteeseen, jota ei ole kuin pienellä määrällä konsolin omistajia. Pelaajat taas eivät osta uutta laitetta, jollei sille ole tarpeeksi hyviä ja kiinnostavia pelejä.

Niin, siis toki pitää olla laadukasta pelitarjontaa alusta lähtien, mutta itse en odota mitään klassikkoja ensimmäiseen aaltoon. En vain itse usko (ja voin olla toki ihan väärässä), että jotain uutta "liiketunnistus-klassikkoa" (tyyliin "Wii Sports", "Super Mario Galaxy") nähdään heti kärkeen. Varmasti hyviä casual-pelejä tulee joitakin ja toivottavasti jotain laadukasta tasohyppelyä sekaan (Sonylta juuri esim. tuo Ape Escape/LbP ja eikös Rare kehitä jotain Natalille? En tosin tiedä mitä genreä Rarelta mahd tulee..)..

Mutta se on totta, ettei sellainen "laitetaan nyt muutama hassu minipeli-kokoelma markkinoille" -strategia riitä kellekään. Eikä se varsinkaan enää riitä kuluttajille. Sama se on itseasiassa Nintendonkin kanssa, jonka honeymoon on kyllä ohi. Liiketunnistus itsessään ei enää myy konsoleja, koska se ei ole mikään uusi juttu. Tarvitaan laadukkaita pelejä ja mahd. jotain "erilaista".

Mutta Moven ja Natalin uskon silti tulevan semi-iisisti markkinoille. Jos Wiitä myytiin lähes pelkästään liiketunnistuksella (ja perheystävällisellä imagolla w cheaper hinta), niin Move ja Natal ovat selkeästi vain yksi tapa ko. konsolien työkalupakissa. Halot ja Gearsit myyvät Xboxia ja Unchartedit ja Killzonet myyvät Pleikkaa. Pitkässä juoksussa.

Mutta kyllähän Move ja Natal tuovat toivottavasti mukavan lisän pelikirjastoon. Toivon todella, että homma toimii ja hyviä pelejä tulee. Olisi hauskaa taas ottaa kunnon matseja kavereiden kanssa (itse olen aika kyllästynyt näihin loputtomiin bändi/musapeleihin), vähän kuin joskus aikoinaan ekan Wii Sportsin kanssa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Makustellaanpa: Wave. Wave. Weiiv. Valitsetko sinä Waven, Moven wai Wiin?
"I like to move it, move it!" eli suomeksi "mä tahtoo veivaa, veivaa!" Siispä Move = Wave. Eli huono nimi.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

"I like to move it, move it!" eli suomeksi "mä tahtoo veivaa, veivaa!" Siispä Move = Wave. Eli huono nimi.

Ainakin näin suomalaisen näkökulmasta. :)

No joo, ei toi kyllä hyvä nimi ole, ainakaan yhtään sen enempää kuin Move. Miksi eivät voi pistää rohkeasti vain jotain tyylikästä, kuten juurikin komialle kuulostava Arc?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ainakin näin suomalaisen näkökulmasta. :)
Äh tuo oli vain ote TT-2k:n Englanti-Raptorin Suomi-Englanti -sanakirjasta.

No joo, ei toi kyllä hyvä nimi ole, ainakaan yhtään sen enempää kuin Move. Miksi eivät voi pistää rohkeasti vain jotain tyylikästä, kuten juurikin komialle kuulostava Arc?

Arc olisi kieltämättä ollut hieno nimi ja tuota pallokapulaa kuvaavakin. Jotenkin tuo Move on vain mielikuvitukseton. Nämä aallot ja liikuttamiset ovat kyllä nimeämisen pohjanoteeraus. Miksi edes nimeämään. Eikö liikeohjain olisi ollut hyvä nimi jos haluttaisiin lähteä mielikuvituksettomuudesta? Vrt. Eng. "Movement Controller". Ja vrt, "Wii-mote".

Loppuviimein sama miksikä sitä ilokeppiä kutsuu, mutta mutustellaan nyt muutenvaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Makustellaanpa: Wave. Wave.
180px-Googlewave.svg.png

Mitähän tähän sanoo hakukonejätti-Google?

Move ja Wave ovat mielestäni todella tylsän kuuloisia kapistuksia, ei jatkoon. ;)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Move ja Wave ovat mielestäni todella tylsän kuuloisia kapistuksia, ei jatkoon. ;)

Vaikka nimien pitäisi iskeä mainstreamiin, niin eivät tosiaan takuulla kyllä näin tylsien sanojen myötä iske.

Nimen pitää olla lyhyt, ytimekäs ja erilainen; Wii. Varmasti ainutkaan vanhempi ei unohda tätä nimeä, vaikka olisi sen vain kerran kuullut. Tässä mielessä Arc olisi aivan täydellinen nimitys, siinä missä kauppareissulla aletaan jatkossa arvuuttelemaan, että mikä ihmeen Wome nyt pitikään ostaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

"I like to move it, move it!" eli suomeksi "mä tahtoo veivaa, veivaa!" Siispä Move = Wave. Eli huono nimi.

:D

Wave on aika huonosti istuva nimi ja tuo tosiaan mieleen Google Waven. Move tarvitsee jotain tarkennusta samoin kuin PlayStation Eye, eli PS Move. Lisäksi Wiin nimi on tarpeeksi abstrakti ja sisältää paljon eri merkityksiä, mikä ei rajoita nimeä. Move vaikuttaa viittaavan erityisesti liikeaspektiin ja jättää pois osoitustoiminnon, eleet ja augmented realityn. Arc olisi lyhennesanana sisältänyt enemmän näitä piilotettuja merkityksiä ja olisi ollut ikäänkuin "kaari" joka yhdistää pelaajan ja pelin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Toivottavasti E3:ssa nähdään Natalin osalta jotain muuta kuin tätä:




Microsoftin kykyä markkinoida mitä vain tuskin voi kyseenalaistaa. Tälläisenään saavat kyllä tehdä aika tuhdin päivätyön.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Toivottavasti E3:ssa nähdään Natalin osalta jotain muuta kuin tätä:
Kyllähän melkein minkä tahansa asian saa näyttämään hölmöltä, kun sen sopivasti kuvaa ja esittää. Mutta tuollaisen hosumisen en usko toimivan vetävänä markkinointikikkana mihinkään suuntaan. Varsinkin tällaisena todella huonokuntoisena ihmisenä osaan kuvitella olevani täysin piipussa jo 10-15 minuutin heilumisen jälkeen. Sohva ja padi palvelevat tunnista toiseen kroppaa rasittamatta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kyllähän melkein minkä tahansa asian saa näyttämään hölmöltä, kun sen sopivasti kuvaa ja esittää.

Oikeasti odottanut Natalilta jotain vakavasti otettavaa uutta yritystä kamerapelien saralta. Tälläisenään ei kyllä vakuuta lainkaan. Ensinnäkin toi tolkuton hyppiminen, mutta myös miljöö minkä toi tuolla hosumisella vaatii. Saa olohuoneen kalliit mööpelit kärrättä parvekkeelle :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Toivottavasti E3:ssa nähdään Natalin osalta jotain muuta kuin tätä:

Tuo polttopallo demo on muuten varsin hauska ja hiki pukkaa päälle jo muutamassa minuutissa jos liikkuu enemmän ja yrittää kunnon pisteitä. Tyhmältähän se näyttää jos vähemmän taitavat pelaajat liikkuvat, sitä en kiellä, mutta tarkoitus onkin saada koko perhe lapsista aikuisiin saman pelin tai viihteen äärelle pitämään hauskaa ja viihtymään. Ja ilman peliohjainta.

Siinä missä muut tekijät tunkevat pelaajien käteen enemmän ja enemmän ohjaimia, wiimoteja, RB/GH rumpuja, kitaroita, mikkejä, moveja, wii fittejä, ratteja yms. niin Natal tekee päinvastoin ja ottaa ohjaimet pois ja laittaa pelaajan itse ohjaksiin. Ei haittaa meidän taloudessa ainakaan, noita pölyyntyviä ohjaimia kun on nurkat jo täynnä... Tietenkin perinteiset pelit pelataan kuten ennenkin eli ei Natal ole mitään syrjäyttämässä, tuomassa vaan uusia tuulia alalle.

Koko Paraden testin voi lukea täältä.

Bruised ego aside, I had to agree with Jasper when he said the technology is "awesome." How revolutionary is it? Well, if the birth of Nintendo's Wii was akin to the invention of flight, Project Natal is more like the invention of the jet engine. It's not the first to the scene, but it's surely a game-changer. And it's the most advanced of the new trend of movement-based video games -- Sony has its own system coming out this fall, Move, which uses a handheld controller similar to the Wii's.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Siinä missä muut tekijät tunkevat pelaajien käteen enemmän ja enemmän ohjaimia, wiimoteja, RB/GH rumpuja, kitaroita, mikkejä, moveja, wii fittejä, ratteja yms. niin Natal tekee päinvastoin ja ottaa ohjaimet pois ja laittaa pelaajan itse ohjaksiin.

Heh, kehuessasi laitetta kuvailit minun kauhuskenaarion. Vaikka laajalla skaalalla harrastavalle pelaajalle kertyy kaiken maailman ohjaimia nurkkiin, niin sellaiselle pelaajalle joka haluaa sitä "todellista" elämystä, nämä ovat se oikea suunta. Ei sitä voi sivuuttaa. Jos haluat immersion rumpujen soittamisesta, niin kyllä siinä vaan pitää olla jonkin sortin kapulat kädessä ja jotain mitä hakata, eikä vain husia ilmaa ilman minkäänlaista fyysistä palautetta. Suurena autopelien ystävänä ymmärrät varmaan kuinka pahasti minulla nousi karvat pystyyn tuosta "wii fittejä, ratteja yms." kohdasta. Jos MS on oikeasti menossa tähän suuntaan, että panostetaan enemmän ilmassa käsien kääntelyyn kuin todelliseen tukeen ja feedbackiin ratista, niin saavat kyllä minun puolesta ihan keskenään pyöritellä sormia ilmassa. Minulla ei ole mitään näitä liikkeentunnistuksia vastaan, mutta pelottaa, että tässä innostuksessa käy niin, että casuaalien varjolla syrjitään niitä, jotka haluavat siltä pelaamiselta sitä aidon tekemisen elämystä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

"Jee, pidetään yhdessä koko perheen kanssa hauskaa, pikkulapsista perheen äitiin, kaikki pääsevät osallistumaan, tää on niin kivaa!"

Täytyy sanoa, että nyt kun on pari näitä Natalin promoamisvideoita tullut tähän muutaman päivän sisään youtubesta katsottua, niin myötähäpeä niin promoajan kuin promoamisen kohteenkin puolesta on ollut paljon voimakkaampaa kuin Idolsin alkukarsintoja katsoessa koskaan.


Mitä itse aiheeseen tulee, en vieläkään usko, että pienten yksittäisten ideoiden lisäksi liiketunnistus tulisi itseäni kiinnostamaan vielä pitkään aikaan. Sitten joskus, kun lagit ovat nollassa ja mennään täysin virtuaalimaailmaan uppoutuneena ilman teknologian rajoitteita, mutta vielä ainakin kaikkien kolmen konsolivalmistajan räpellykset tuntuvat turhilta. Ehkä E3:lla tulee lisää vakuutusta, mutta tällä hetkellä kaikkea muuta kuin vakuuttunut.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

No se tuossa Microsoftin Wavessa tai mikä se tulee olemaankaan on hyvää, että ei tarvitse ostella kavereille erikseen kapuloita jotka maksavat hunajaa. Varsinkin jos näistä kasuaalipeleistä ei ole iloa muuten kuin silloin tällöin kaveriporukassa. Toivotaan nyt vain että hinta pysyy järkevissä lukemissa ja että pelit tuntuvat oikeasti joltakin uudelta. Toivoa tietysti myös sopii että jotakin "oikeitakin" pelejä liikkeentunnistuksella tuettuna julkaistaisiin. Sonyn Move nyt on vain Wiimote. Varmasti toimii hyvin mutta idea on muutaman vuotta vanha. Sillä luultavasti palvellaan kuitenkin paremmin hardcore-pelaajia mikä on hyvä asia.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Heh, kehuessasi laitetta kuvailit minun kauhuskenaarion. Vaikka laajalla skaalalla harrastavalle pelaajalle kertyy kaiken maailman ohjaimia nurkkiin, niin sellaiselle pelaajalle joka haluaa sitä "todellista" elämystä, nämä ovat se oikea suunta. Ei sitä voi sivuuttaa. Jos haluat immersion rumpujen soittamisesta, niin kyllä siinä vaan pitää olla jonkin sortin kapulat kädessä ja jotain mitä hakata, eikä vain husia ilmaa ilman minkäänlaista fyysistä palautetta. Suurena autopelien ystävänä ymmärrät varmaan kuinka pahasti minulla nousi karvat pystyyn tuosta "wii fittejä, ratteja yms." kohdasta. Jos MS on oikeasti menossa tähän suuntaan, että panostetaan enemmän ilmassa käsien kääntelyyn kuin todelliseen tukeen ja feedbackiin ratista, niin saavat kyllä minun puolesta ihan keskenään pyöritellä sormia ilmassa. Minulla ei ole mitään näitä liikkeentunnistuksia vastaan, mutta pelottaa, että tässä innostuksessa käy niin, että casuaalien varjolla syrjitään niitä, jotka haluavat siltä pelaamiselta sitä aidon tekemisen elämystä.

Laajalla skaalalla pelaavalle Xbox voisi Natalin myötä olla juuri se oikea vaihtoehto (ainakin jos muu perhe ei ole ennen Xboxin parissa viihtynyt). Fanatecin ratilla ja perinteisellä ohjaimella pelaa perheen tosipelaaja Forzaa ja Haloa, äiti ja tytär fiilistelevät minorityreportmaisella käyttiksellä, Facebookilla ja leffoja katsomalla, sekä lapset, perhe ja ystävät viettävät iltaa Natalin parissa. Sitten jos näitä yhdistellään sopivasti niin voi tulla aika nättejä ja uusia ideoita jokaiselle kohderyhmälle. Tekniikka on uusi ja pelinkehittäjät vasta tutustuvat siihen. Voin vaan kuvitella mitä kaikkea tulevaisuus tuokaan mukanaan ilman ohjainrajotteita, kun koko vartalo on oikeasti tunnistettavissa...

Voiko muuten enempää aitoa tekemistä olla kun itse ohjaa pelejä ja viihdettä ilman ohjainta?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Parhaiten Natal voisi onnistua toimimalla nykypelaajan tukena, tavallaan ylimääräisenä havainnoitsijana. Eli lyödään se padi edelleen kouraan, pelataan ihan hc-tasolla ja tuodaan kuitenkin tämän sohvaperunan habitus osaksi pelikokemusta. Siirretään keholla tehty väistöliike myös sinne ruudun toiselle puolelle tai kädelle ilmasta napatun kranaatin paluuheitto tapahtuvaksi ihan aidoksi liikkeeksi sohvatyynyjen välistä. Prätkällä hurjastellessa pään alas vienti kuvaa visiirin taakse piiloutumista ja käden silmien eteen työntäminen suojautumista maagiselta valolta.. Olishan noita kohteita mihin tuota kameraa lykätä. Jokainen varmaan on pelatessaan huomannut liikkuvansa muutenkin kuin vain sormillaan.
 
Ylös Bottom