Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Makustellaanpa: Wave. Wave.
180px-Googlewave.svg.png

Mitähän tähän sanoo hakukonejätti-Google?

Move ja Wave ovat mielestäni todella tylsän kuuloisia kapistuksia, ei jatkoon. ;)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Move ja Wave ovat mielestäni todella tylsän kuuloisia kapistuksia, ei jatkoon. ;)

Vaikka nimien pitäisi iskeä mainstreamiin, niin eivät tosiaan takuulla kyllä näin tylsien sanojen myötä iske.

Nimen pitää olla lyhyt, ytimekäs ja erilainen; Wii. Varmasti ainutkaan vanhempi ei unohda tätä nimeä, vaikka olisi sen vain kerran kuullut. Tässä mielessä Arc olisi aivan täydellinen nimitys, siinä missä kauppareissulla aletaan jatkossa arvuuttelemaan, että mikä ihmeen Wome nyt pitikään ostaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

"I like to move it, move it!" eli suomeksi "mä tahtoo veivaa, veivaa!" Siispä Move = Wave. Eli huono nimi.

:D

Wave on aika huonosti istuva nimi ja tuo tosiaan mieleen Google Waven. Move tarvitsee jotain tarkennusta samoin kuin PlayStation Eye, eli PS Move. Lisäksi Wiin nimi on tarpeeksi abstrakti ja sisältää paljon eri merkityksiä, mikä ei rajoita nimeä. Move vaikuttaa viittaavan erityisesti liikeaspektiin ja jättää pois osoitustoiminnon, eleet ja augmented realityn. Arc olisi lyhennesanana sisältänyt enemmän näitä piilotettuja merkityksiä ja olisi ollut ikäänkuin "kaari" joka yhdistää pelaajan ja pelin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Toivottavasti E3:ssa nähdään Natalin osalta jotain muuta kuin tätä:




Microsoftin kykyä markkinoida mitä vain tuskin voi kyseenalaistaa. Tälläisenään saavat kyllä tehdä aika tuhdin päivätyön.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Toivottavasti E3:ssa nähdään Natalin osalta jotain muuta kuin tätä:
Kyllähän melkein minkä tahansa asian saa näyttämään hölmöltä, kun sen sopivasti kuvaa ja esittää. Mutta tuollaisen hosumisen en usko toimivan vetävänä markkinointikikkana mihinkään suuntaan. Varsinkin tällaisena todella huonokuntoisena ihmisenä osaan kuvitella olevani täysin piipussa jo 10-15 minuutin heilumisen jälkeen. Sohva ja padi palvelevat tunnista toiseen kroppaa rasittamatta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kyllähän melkein minkä tahansa asian saa näyttämään hölmöltä, kun sen sopivasti kuvaa ja esittää.

Oikeasti odottanut Natalilta jotain vakavasti otettavaa uutta yritystä kamerapelien saralta. Tälläisenään ei kyllä vakuuta lainkaan. Ensinnäkin toi tolkuton hyppiminen, mutta myös miljöö minkä toi tuolla hosumisella vaatii. Saa olohuoneen kalliit mööpelit kärrättä parvekkeelle :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Toivottavasti E3:ssa nähdään Natalin osalta jotain muuta kuin tätä:

Tuo polttopallo demo on muuten varsin hauska ja hiki pukkaa päälle jo muutamassa minuutissa jos liikkuu enemmän ja yrittää kunnon pisteitä. Tyhmältähän se näyttää jos vähemmän taitavat pelaajat liikkuvat, sitä en kiellä, mutta tarkoitus onkin saada koko perhe lapsista aikuisiin saman pelin tai viihteen äärelle pitämään hauskaa ja viihtymään. Ja ilman peliohjainta.

Siinä missä muut tekijät tunkevat pelaajien käteen enemmän ja enemmän ohjaimia, wiimoteja, RB/GH rumpuja, kitaroita, mikkejä, moveja, wii fittejä, ratteja yms. niin Natal tekee päinvastoin ja ottaa ohjaimet pois ja laittaa pelaajan itse ohjaksiin. Ei haittaa meidän taloudessa ainakaan, noita pölyyntyviä ohjaimia kun on nurkat jo täynnä... Tietenkin perinteiset pelit pelataan kuten ennenkin eli ei Natal ole mitään syrjäyttämässä, tuomassa vaan uusia tuulia alalle.

Koko Paraden testin voi lukea täältä.

Bruised ego aside, I had to agree with Jasper when he said the technology is "awesome." How revolutionary is it? Well, if the birth of Nintendo's Wii was akin to the invention of flight, Project Natal is more like the invention of the jet engine. It's not the first to the scene, but it's surely a game-changer. And it's the most advanced of the new trend of movement-based video games -- Sony has its own system coming out this fall, Move, which uses a handheld controller similar to the Wii's.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Siinä missä muut tekijät tunkevat pelaajien käteen enemmän ja enemmän ohjaimia, wiimoteja, RB/GH rumpuja, kitaroita, mikkejä, moveja, wii fittejä, ratteja yms. niin Natal tekee päinvastoin ja ottaa ohjaimet pois ja laittaa pelaajan itse ohjaksiin.

Heh, kehuessasi laitetta kuvailit minun kauhuskenaarion. Vaikka laajalla skaalalla harrastavalle pelaajalle kertyy kaiken maailman ohjaimia nurkkiin, niin sellaiselle pelaajalle joka haluaa sitä "todellista" elämystä, nämä ovat se oikea suunta. Ei sitä voi sivuuttaa. Jos haluat immersion rumpujen soittamisesta, niin kyllä siinä vaan pitää olla jonkin sortin kapulat kädessä ja jotain mitä hakata, eikä vain husia ilmaa ilman minkäänlaista fyysistä palautetta. Suurena autopelien ystävänä ymmärrät varmaan kuinka pahasti minulla nousi karvat pystyyn tuosta "wii fittejä, ratteja yms." kohdasta. Jos MS on oikeasti menossa tähän suuntaan, että panostetaan enemmän ilmassa käsien kääntelyyn kuin todelliseen tukeen ja feedbackiin ratista, niin saavat kyllä minun puolesta ihan keskenään pyöritellä sormia ilmassa. Minulla ei ole mitään näitä liikkeentunnistuksia vastaan, mutta pelottaa, että tässä innostuksessa käy niin, että casuaalien varjolla syrjitään niitä, jotka haluavat siltä pelaamiselta sitä aidon tekemisen elämystä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

"Jee, pidetään yhdessä koko perheen kanssa hauskaa, pikkulapsista perheen äitiin, kaikki pääsevät osallistumaan, tää on niin kivaa!"

Täytyy sanoa, että nyt kun on pari näitä Natalin promoamisvideoita tullut tähän muutaman päivän sisään youtubesta katsottua, niin myötähäpeä niin promoajan kuin promoamisen kohteenkin puolesta on ollut paljon voimakkaampaa kuin Idolsin alkukarsintoja katsoessa koskaan.


Mitä itse aiheeseen tulee, en vieläkään usko, että pienten yksittäisten ideoiden lisäksi liiketunnistus tulisi itseäni kiinnostamaan vielä pitkään aikaan. Sitten joskus, kun lagit ovat nollassa ja mennään täysin virtuaalimaailmaan uppoutuneena ilman teknologian rajoitteita, mutta vielä ainakin kaikkien kolmen konsolivalmistajan räpellykset tuntuvat turhilta. Ehkä E3:lla tulee lisää vakuutusta, mutta tällä hetkellä kaikkea muuta kuin vakuuttunut.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

No se tuossa Microsoftin Wavessa tai mikä se tulee olemaankaan on hyvää, että ei tarvitse ostella kavereille erikseen kapuloita jotka maksavat hunajaa. Varsinkin jos näistä kasuaalipeleistä ei ole iloa muuten kuin silloin tällöin kaveriporukassa. Toivotaan nyt vain että hinta pysyy järkevissä lukemissa ja että pelit tuntuvat oikeasti joltakin uudelta. Toivoa tietysti myös sopii että jotakin "oikeitakin" pelejä liikkeentunnistuksella tuettuna julkaistaisiin. Sonyn Move nyt on vain Wiimote. Varmasti toimii hyvin mutta idea on muutaman vuotta vanha. Sillä luultavasti palvellaan kuitenkin paremmin hardcore-pelaajia mikä on hyvä asia.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Heh, kehuessasi laitetta kuvailit minun kauhuskenaarion. Vaikka laajalla skaalalla harrastavalle pelaajalle kertyy kaiken maailman ohjaimia nurkkiin, niin sellaiselle pelaajalle joka haluaa sitä "todellista" elämystä, nämä ovat se oikea suunta. Ei sitä voi sivuuttaa. Jos haluat immersion rumpujen soittamisesta, niin kyllä siinä vaan pitää olla jonkin sortin kapulat kädessä ja jotain mitä hakata, eikä vain husia ilmaa ilman minkäänlaista fyysistä palautetta. Suurena autopelien ystävänä ymmärrät varmaan kuinka pahasti minulla nousi karvat pystyyn tuosta "wii fittejä, ratteja yms." kohdasta. Jos MS on oikeasti menossa tähän suuntaan, että panostetaan enemmän ilmassa käsien kääntelyyn kuin todelliseen tukeen ja feedbackiin ratista, niin saavat kyllä minun puolesta ihan keskenään pyöritellä sormia ilmassa. Minulla ei ole mitään näitä liikkeentunnistuksia vastaan, mutta pelottaa, että tässä innostuksessa käy niin, että casuaalien varjolla syrjitään niitä, jotka haluavat siltä pelaamiselta sitä aidon tekemisen elämystä.

Laajalla skaalalla pelaavalle Xbox voisi Natalin myötä olla juuri se oikea vaihtoehto (ainakin jos muu perhe ei ole ennen Xboxin parissa viihtynyt). Fanatecin ratilla ja perinteisellä ohjaimella pelaa perheen tosipelaaja Forzaa ja Haloa, äiti ja tytär fiilistelevät minorityreportmaisella käyttiksellä, Facebookilla ja leffoja katsomalla, sekä lapset, perhe ja ystävät viettävät iltaa Natalin parissa. Sitten jos näitä yhdistellään sopivasti niin voi tulla aika nättejä ja uusia ideoita jokaiselle kohderyhmälle. Tekniikka on uusi ja pelinkehittäjät vasta tutustuvat siihen. Voin vaan kuvitella mitä kaikkea tulevaisuus tuokaan mukanaan ilman ohjainrajotteita, kun koko vartalo on oikeasti tunnistettavissa...

Voiko muuten enempää aitoa tekemistä olla kun itse ohjaa pelejä ja viihdettä ilman ohjainta?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Parhaiten Natal voisi onnistua toimimalla nykypelaajan tukena, tavallaan ylimääräisenä havainnoitsijana. Eli lyödään se padi edelleen kouraan, pelataan ihan hc-tasolla ja tuodaan kuitenkin tämän sohvaperunan habitus osaksi pelikokemusta. Siirretään keholla tehty väistöliike myös sinne ruudun toiselle puolelle tai kädelle ilmasta napatun kranaatin paluuheitto tapahtuvaksi ihan aidoksi liikkeeksi sohvatyynyjen välistä. Prätkällä hurjastellessa pään alas vienti kuvaa visiirin taakse piiloutumista ja käden silmien eteen työntäminen suojautumista maagiselta valolta.. Olishan noita kohteita mihin tuota kameraa lykätä. Jokainen varmaan on pelatessaan huomannut liikkuvansa muutenkin kuin vain sormillaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Varsinkin tällaisena todella huonokuntoisena ihmisenä osaan kuvitella olevani täysin piipussa jo 10-15 minuutin heilumisen jälkeen. Sohva ja padi palvelevat tunnista toiseen kroppaa rasittamatta.

Kannattaa muistaa että liiketunnistuksen ei tarvitse olla tuota hosumista, vaan se mahdollistaa myös ele- ja osoitusohjaamisen, jonka ei tarvitse olla padiohjaamista rasittavampaa mutta on kuitenkin sitä tarkempaa, kontekstinmukaisempaa ja monipuolisempaa. Sen puoleen Natalin heikkoutena vaikuttaa olevan, että se ei voi olla samanlainen universaaliohjain kuin Wiikake, joka kääntyy moneen muotoon ja muuttuu osoittimeksi, retropadiksi tai ratiksi tarpeen ja kontekstin mukaan. Move-ohjaimella on osaksi samaa orientaatio-ongelmaa, mutta jos puheet Moven tarkemmasta 3D-seurannasta osoittautuvat paikkansapitäviksi, se voi kompensoida muotoiluratkaisuja ja mahdollistaa monipuolisemmat peliasennot. Tässä saattaa olla yksi syy, miksi Moven päässä on monelle puolelle näkyvä pallo, eikä ohjaimen kärkeen upotettu infrapunakamera niin kuin Wiikakessa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

No se tuossa Microsoftin Wavessa tai mikä se tulee olemaankaan on hyvää, että ei tarvitse ostella kavereille erikseen kapuloita jotka maksavat hunajaa.

Tuossa kyllä ihan hyvä pointti, mikä on selkeästi etu Microsoftin versiossa muihin verrattuna. Toki tässä tulee lopullinen hinta vaikuttamaan, mutta lähtökohtaisesti.

Laajalla skaalalla pelaavalle...

Mahdollisuudet on olemassa, ja Nisu tuossa hyvin kertoikin miten molempia voisi yhdistää. Potentiaalia on, mutta huolenaiheeni on juuri tämä:

Voiko muuten enempää aitoa tekemistä olla kun itse ohjaa pelejä ja viihdettä ilman ohjainta?

Eli, että laitteesta oltaisiin vähän liian innostuneita. Viihteen ohjaaminen ilman ohjainta kuulostaa hyvältä, mutta on monia pelejä joiden pelaaminen ilman ohjainta juuri nimenomaan mielestäni ei vastaa sitä aitoa tekemistä (autopelit ja soittopelit näin ensimmäisinä esimerkkeinä). Asiat jotka tehdään todellisuudessakin fyysisesti jotain käyttäen, niin niistä saa pelatessa myös parhaan palautteen tekemällä ne mahdollisimman aidosti, eli vastaavaa tapaa käyttäen. Ihan niin kuin itsekin mainitsit, niin jos halutaan aitoa kokemusta, niin ei sitä Forzaa vaan voi pelata muulla kuin Fanatecin ratilla.

Mutta toivotaan, että laitteiston kehitys menee siihen suuntaan, että otetaan huomioon mitkä pelit toimivat täydellisesti ilman ohjainta ja mitkä pelit hyötyvät ohjaimen ja liikkeentunnistuksen yhtälöstä. Eikä niin, että yritetään väkisin tunkea joka paikkaan jotain vain sen takia, että se on kivaa ja kuuminta hottia ja tätä kansa haluaa, vaikkei sitä tiedäkään.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Oikeasti odottanut Natalilta jotain vakavasti otettavaa uutta yritystä kamerapelien saralta.

Oletko?
Nisupulla sanoi:
Omat kokemukset kamerapeleistä vain eivät ole kovin rohkaisevia. Vaikea nähdä vielä tässä vaiheessa millä tavoin Natal tulee eroamaan edukseen aiemmin nähdyistä?
--

Eiköhän se ole ihan selvää niin Moven kuin Natalinkin osalta, että kasuaaleille tämä on suunnattu, ja jos näkee ongelman toisessa, ei toisenkaan pitäisi olla yhtään sen kummempi (vaikka fanitodellisuuden totuudet tietysti eroavat moneenkin suuntaan). SOCOM 4, kuuluu seuraavaksi. Noh, Fable III, kuuluu taas täältä, ja tässäpä juurikin on tuo Nisupullan virheellisesti olemattomaksi kuuluttama "ylimääräinen havainnoitsija" käytännössä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

No, pessimisti ei pety mutta kyllä sitä jonkin sortin optimistina uskoo aina kuitenkin parempaa olevan tulossa. Jotain käsinkosketeltavaa hypen jälkeenkin. Toiveissa on ollut vakavasti otettavan uuden peligenren syntyminen, sellainen kuten SingStar tai Buzz ovat olleet sen perusrytkeen ulkopuolelta.

Ainakin tähänastiset esitykset Natalin osalta eivät ole kovin rohkaisevia. Jos siellä vain tyydytään EyeToyn uudelleen lämmittelyyn, ollaan väistämättä jäämässä kolmanneksi. Kyllä sen ohjauksen pitää myydä myös hc-porukoille. Iskä pelaa mukana, ilman tyytymistä hosumiseen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

...Ainakin tähänastiset esitykset Natalin osalta eivät ole kovin rohkaisevia. Jos siellä vain tyydytään EyeToyn uudelleen lämmittelyyn, ollaan väistämättä jäämässä kolmanneksi...

Tämä on se asia, jota ainakin itse pahiten pelkään... Kyhäillään vain noita älyttömiä minipelikokoelmia, "helpon rahan" toivossa ja unohdetaan kokonaan se "hc-porukka"(hyi, mikä sana).
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

The Gaming Libertyn mukaan Project Natal on jokaisen skeptikon pahin painajainen, koska se toimii täydellisesti.

” We skeptical types were treated to about 15 minutes of Natal time and honestly we can tell you that Natal, even from this small insight, is every skeptic’s nightmare. Within seconds of standing before the device for the very first time, we skeptical types were left reeling in shame for any inclinations of ‘doubt’ or ‘skepticism’ we had about Natal to this point. Natal is the real deal, plays like a dream and proves us skeptics irrevocably wrong. This dream is every skeptic’s nightmare because it proves us all to be very mistaken.. “

” It’s a powerful experience. Alex’s avatar was incredibly responsive and he was punching, kicking and kneeing red balls at every discernable angle with different distributions of weight with no lag or no delays. “

” My Ricochet avatar was incredibly responsive. Any pose, any movement, anything, was recreated instantly on screen. Even jumping on the spot or twisting my upper body saw the avatar doing so too. Bending my knees, inverting them inwards or clapping my hands was again perfectly reiterated by my avatar. No lag, no delay and no thinking. ”

” Before playing Natal we had so many questions and after our 15 minutes and actually playing it, we have so many more questions. Natal is the real deal.”

Lähde: Games Thirst
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Sir Mooren sanomisia vapaasti tulkittuna, itse jutussa ei mainita sanallakaan perheestä. Puhutaan pelaamisen "demokratisoitumisesta" ja raja-aitojen kaadosta.

Entinen Xboxin ja Dreamcastin pomo, legendaarinen Peter Moore pitää Natalia keinona murtaa ne viimeisimmätkin esteet koko perheen hauskoilta pelihetkiltä. Tässä tapauksessa perhekäsitys taitaa olla tosin hieman laajempi kuin perinteinen suomalainen ydinperhe. Teknologian myötä syntyy täysin uudentyyppisiä pelejä, joihin on helppoa mennä mukaan suoraan pystymetsästä. Shooterboxin leima väistyy jollain toisella mielikuvalla.

Lähde: Moore Natal Democratise Gaming, XBox 360 News - GamerZines : Free Digital Games Magazines


Tämä sopii hyvin, jos tuovat samalla uuden mallin pakattuna tiukkaan kuosiin ja bundlaavat kameran laitteen kylkeen tai sen sisälle. Hinta alas ja pääasialliseksi pelien jakelukanavaksi Liven. Kuukausihinnalla vapaa pääsy laajaan pelikirjastoon tyyliin Spotify ja pelejä kaikenikäisille mummon pasianssista lapsien laatikkoleikkeihin. Ydinosaamiseksi nousee helposti lähestyttävät ja keho-ohjaukseen perustuvat kaikkien pelit.

Jääkö Natalista jäljelle mitään varsinaisille vanhan koulukunnan pelaajille?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Jääkö Natalista jäljelle mitään varsinaisille vanhan koulukunnan pelaajille?

Uskon ja toivon että jää. Liikkeentunnistava kamera + pad ohjain voivat avata ihan uudet urat esimerkiksi räiskintäpeleille. Nurkan takaa kurkkaaminen, väistöt, kranaatin heittäminen, puukottaminen. Tässä nyt muutamia asioita joita voisi hyödyntää Natalilla poistamatta hc pelaajien kädestä sitä kaikista rakkainta eli padia.

Sitten tietysti esim. jossain roolipeleissä itsensä näköisen hahmon taltioiminen pelattavaksi hahmoksi, valikoiden selaus, ehkä jopa puhekomennot(tämä tiestysti toimisi missä tahansa peligenressä).

Odotellaan, odotellaan...
 
Ylös Bottom