Yksi asia muuten mitä aika suurestikin tulevalta WRC:ltä odotan, on kartturi. Vaikka nuotit sinänsä ovat olleet jo suhteellisen hyvät muutamassa viimeisimmässä WRC:ssä, on niiden lukutapa Kylotonnin peleissä edelleen melko "mekaaninen". Codemastersilla on ollut enemmän tai vähemmän "orgaanisen" kuuloinen kartturi jo Colin McRae Rallysta ja Nicky Grististä lähtien, ja tämä oikeastaan kulminoituu molemmissa Dirt Rallyissa.
Tässä nyt kun vaihtelun vuoksi olen taas hiukan DR2.0:aa ajellut, niin ei voi kuin kehua kuinka luonnollisella rytmillä Phil Millsin lukemat nuotit pelaajan korviin kuljetetaan. Ja kun nyt olen vihdoin päässyt eroon visuaalisten mutkamerkkien käyttämisestä, niin myös nuottien luonnollinen ja tasainen ajoitus korostuu, ja siinä Codemastersin rallipelit kyllä loistavat. Jos nyt jotain vielä voisi tulevaan peliin parantaa, niin äkillisiä rytminvaihdoksia haluaisin vielä korostettavan selkeämmin ja kovemmalla äänenpainolla (ja ottaisin ääneksi mieluiten Reeta Hämäläisen

), mutta nykyiselläänkin Dirt Rallyn kartanluku on ehdottomasti rallipelimaailman eliittiä.
Haluan itse kuulla jokaisen nuotin aika paljonkin etukäteisesti, n. 1-2 mutkaa etukäteen, ja tämä tapahtuu Dirt Rallyssa varsin tasaisesti kun asetuksista säätää ajoituksen niin aikaiseksi kuin mahdollista. WRC:ssäkin tämä on mahdollista, mutta siinä mutkasekvenssit luetaan niin paljon nopeammin, että välillä kartturi etenee jopa neljä mutkaa pidemmälle kuin kuljettaja, mikä alkaa olla itsellenikin jo hiukan liian etukäteinen rytmi. Oheisesta videosta ja sen nuoteista käynee ilmi, mitä tarkoitan. Myöhäisemmällä ajoituksella taas meinaa herkästi käydä niin, että yksittäiset nuotit tulevat liian myöhään ja mutka tulee "silmille", joten käytän aina aikaisinta mahdollista ajoitusta.
Noin yleisesti mutkamerkeistä luopuminen oli yksi parhaista päätöksistä mitä rallipelien pelaamisessa olen tehnyt. Ajattelin sen ensin hidastavan vauhtia niillä pätkillä joita en muista ulkoa, mutta sillä tuntuu itse asiassa olevan aivan päinvastainen vaikutus. Nyt kaikki visuaalinen huomio kiinnittyy itse tiehen ja sen lukemiseen kun värillisiä nuolia ei pyöri jatkuvasti silmäkulmassa, ja nuottejakin on oppinut kuuntelemaan hiukan entistä paremmin. Suosittelen kokeilemaan!