Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolirallipelit

Toinen hieno "ominaisuus" on powerin pisteiden lasku, ainakin Rally3:lla, kaksi poweria olen voittanut, sain niistä pisteitä 24 ja 23. Kisat kun tuli vielä voitettua, niin pisteitä on tuplat Pajarin nähden. Että sellaista...
Oletko voittanut suurimman osan erikoiskokeista? Oikeassa JWRC:ssähän jaetaan pisteitä jokaisesta pätkäpohjasta lopputulosten lisäksi, jota ehkä yritetään tuossa mallintaa. Ainakin sen perusteella, että ylemmissä luokissa powerin voitosta saa pelissäkin sen 5p. Pisteidenlaskukaava jää kylläkin epäselväksi, sillä yhdestä pätkäpohjasta saa oikeasti yhden pisteen, mutta Generationsin ralleissa ei kyllä ihan noin montaa erikoiskoetta ajeta.

Tuota rengasongelmaa en muista kokeneeni itse, tosin ajoin uramoodini aika kauan sitten joten joku päivitys on kyllä voinut pelin rikkoakin tässä välissä. En sitä sinänsä ihmettelisi, sillä tosiaan oma tallennukseni korruptoitui hiljattain jollakin tavalla ja pelaajakorttia myöten kaikki oli nollattava jotta pätkän jälkeinen tallennus onnistuisi. Tulin joskus melkein kehuneeksi Generationsia parhaaksi konsolirallipeliksi, mutta ei se sitä sittenkään näillä kokemuksilla ole. Sinänsä erinomainen rallipeli kyllä, mutta sisältää aika paljon vähintään keskisuuria bugeja.
 
Oletko voittanut suurimman osan erikoiskokeista? Oikeassa JWRC:ssähän jaetaan pisteitä jokaisesta pätkäpohjasta lopputulosten lisäksi, jota ehkä yritetään tuossa mallintaa. Ainakin sen perusteella, että ylemmissä luokissa powerin voitosta saa pelissäkin sen 5p. Pisteidenlaskukaava jää kylläkin epäselväksi, sillä yhdestä pätkäpohjasta saa oikeasti yhden pisteen, mutta Generationsin ralleissa ei kyllä ihan noin montaa erikoiskoetta ajeta.
Ihan totta, unohtui taas tuo säntö, vaikka normaalisti rallia seuratessa se kyllä on mielessä. Meksikossa ei tosin junnuja tullut seurattua, "yllättäen". Ja sehän menee niin, että junnuissa ei powerista edes jaeta pisteitä. Joten olisin saanut maksimissaan n. 10 pistettä, kun lähes kaikki pätkät voitin. WRC2:ssa powerista jaetaan pisteet vain kolmelle parhaalle sitten, eli 3-2-1.

Tuota rengasongelmaa en muista kokeneeni itse, tosin ajoin uramoodini aika kauan sitten joten joku päivitys on kyllä voinut pelin rikkoakin tässä välissä.
Joo, mietin kun en ollut yhtään rengasta ssamut rikki vielä, vaikka välillä kolissut ja damaget maksimila. Ikävämpi yllätys sitten kun osui kohdalle. Sattui vielä pätkän alkuvaiheessa ja oli toinenkin ajettava vielä kolmipyörällä, molemmat onneksi "normipätkiä". Mutta olisi tietysti voinut olla ES+SS -kombokin, joten ei nyt pahin mahdollinen sentään. Redditistä löytyy yksi topikki 4.11.22, jossa tuosta valitellaan. Muita valituksia ei pikaisesti katsomalla löytynyt, mikä vähän ihmetyttää.

Tulin joskus melkein kehuneeksi Generationsia parhaaksi konsolirallipeliksi, mutta ei se sitä sittenkään näillä kokemuksilla ole. Sinänsä erinomainen rallipeli kyllä, mutta sisältää aika paljon vähintään keskisuuria bugeja.
Fysiikoiltaan ei ihan niin iske kuin DR2.0 ja olen kyllä pääasiassa ajanut vain Rally3 vasta, mutta bugeja lukuunottamatta on kyllä ollut hyvä lisenssipeli. Ja onhan sarja kehittynyt huimasti vitosessa. Uratila on myös paljon kiinnostavampi kuin DR:ssä, jossa sitä ei käytännössä edes oikein ole. Nyt jos Codemasters toisi lisenssin nojalla myös sen kiinnostavan uramoodin ja viimeisen päälle fysiikat ja ajotuntuman, niin jojan maistuisi. PSVR2-tukea unohtamatta. Mutta hieman tuo EA:n osto huolestuttaa, joten nähtäväksi jää.
 
Junnuluokan pistesysteemi on kyllä ihan rikki. Muutkin kuskit saavat pisteitä, vaikka eivät olisi ajaneet millään pätkällä edes toiseksi nopeinta aikaa. Ilmeisesti peli antaa vielä powerilta pisteet ek-voitoista saatavien lisäksi, kun hitainkin kuski on yhden pojon saanut napattua, mutta toiseksi hitain ei. Mutta siitäkin huolimatta ei noi omat pisteet täsmää ollenkaan, nyt tuli 25+20 pistettä, ajoin varmaankin n. 9 kpl pohja-aikoja ja ainakin yhdellä pätkällä jäin varmaan viimeiseksi sen renkaanpuhkeamisen vuoksi. Jotenkin noloa, että virallisen lisenssipelin tekijöillä ei ole säännöt ihan hanskassa. Sama näkyi myös vanhemmissa osissa, ainakin esim. WRC6:ssa, että leikkaamalla saattoi saada todella herkästi penaltya, vaikka olisi sääntöjen mukaiset kaksi pyörää olleetkin ajouralla.

Lisäksi tuo sade on jännä asia, en ole vielä kertaakaan joutunut sateen vuoksi käyttämään pyyhkimiä, en myöskään vesien ylityksissä. Mutta kuivalla soralla saa yleensä pyyhkiä muutaman kilometrin välein pölyä/kuraa(?) lasista pois. Tämä ominaisuus tosin on tainnut olla aikaisemmissakin, mutta ei mielestäni näin runsaissa määrin. Tai sitten en vaan muista. Myös tuo ohjaamonäkymän synkkyys ainakin joillain autoilla on outo juttu.

Edit: lisätään vielä, että tuota moraali- ja mainesysteemiä ei myöskään ole ihan loppuun asti ajateltu. Ajat moraali ja maine tapissa rallin maaliin. Voitat rallin, mutta koska moraali ja maine tapissa, niin ne eivät nouse. Sitten katsotaan rallin objectivet. Ensimmäinen onnistui, mutta "palkit tapissa", joten ei muutosta. Objective 2 epäonnistui, maine ja moraali laskee. Kilpailun voitolla voi pyyhkiä leppää, kaikkia nyt harmittaa kun tämä kakkostavoite ei täyttynyt ja se tarkasteltiin viimeisenä. Olisiko joku summa näistä ollut kiva laskea ensin ja sitten katsoa, vaikuttaako postilla vai negalla? Voi voi...
 
Viimeksi muokattu:
Osa saavutuksista kuulema vuotanut ja kuulema kohta tulis infoa WRC 2023(Ei välttämättä pelin oikea nimi). Kyseisellä vuotajalla on kuulema hyvä track record noiden vuotojen paikkansa pitävyydellä, saapa nähä nyt sitten.
 
Osa saavutuksista kuulema vuotanut ja kuulema kohta tulis infoa WRC 2023(Ei välttämättä pelin oikea nimi). Kyseisellä vuotajalla on kuulema hyvä track record noiden vuotojen paikkansa pitävyydellä, saapa nähä nyt sitten.
Ottamatta kantaa itse vuotoon, niin artikkelissa puhutaan huvittavasti WRC:stä rallicrossina. Sinänsä CM:llä on ollut lisenssi RX:ään ja sarjalla ymmärtääkseni on samat omistajat kuin WRC:llä, mutta vähän epäilen että RX:ää tässä tulevassa pelissä nähtäisiin. Toisaalta RX:n MM-sarja on ollut laskusuunnassa jo hyvän aikaa, joten olisihan tässä ehkä yksi hento oljenkorsi koittaa vähän sitäkin tuoda taas esille, edes pelaavalle populaatiolle. CM:ltä kun löytyy hyvä perusta tähän jo valmiina ratojen ja autojenkin muodossa.
 
Ottamatta kantaa itse vuotoon, niin artikkelissa puhutaan huvittavasti WRC:stä rallicrossina. Sinänsä CM:llä on ollut lisenssi RX:ään ja sarjalla ymmärtääkseni on samat omistajat kuin WRC:llä, mutta vähän epäilen että RX:ää tässä tulevassa pelissä nähtäisiin. Toisaalta RX:n MM-sarja on ollut laskusuunnassa jo hyvän aikaa, joten olisihan tässä ehkä yksi hento oljenkorsi koittaa vähän sitäkin tuoda taas esille, edes pelaavalle populaatiolle. CM:ltä kun löytyy hyvä perusta tähän jo valmiina ratojen ja autojenkin muodossa.
Joo, pistin saman merkille. Mutta se oli vissiin jossain päin ameriikkaa kun rallia kutsutaan tuolla rallycross nimikkeellä ja RX touhulla oli joku toinen nimitys.
 
Joo, pistin saman merkille. Mutta se oli vissiin jossain päin ameriikkaa kun rallia kutsutaan tuolla rallycross nimikkeellä ja RX touhulla oli joku toinen nimitys.
Okei, ainakin Jenkeissä ralli on rallia ja crossi crossia. Toi toimittaja on kuitenkin britti, niin pistää myös vähän silmään.
 
Okei, ainakin Jenkeissä ralli on rallia ja crossi crossia. Toi toimittaja on kuitenkin britti, niin pistää myös vähän silmään.
Siis voi myös olla ajatuskatko meikän suunalta, sen muistan että tuo tuli jossain auto-ohjelmassa(Top Gear, Kenny Blockin gymgana files jne) vastaan, mutta kun ei saa päähän että missä se oli.
 
Itse kyllä näkisin WRC Promoterin hallinnoimista lisensseistä WRC:n ohella pelissä mieluummin ERC:n kuin World RX:n. Crossi on crossia ja ralli on rallia. :) Kunhan sieltä nyt tulisi se hyvä rallipeli, niin ei toki sinänsä väliä vaikka sinne olisi crossiakin ängetty extrana mukaan.
 
Itse kyllä näkisin WRC Promoterin hallinnoimista lisensseistä WRC:n ohella pelissä mieluummin ERC:n kuin World RX:n. Crossi on crossia ja ralli on rallia. :) Kunhan sieltä nyt tulisi se hyvä rallipeli, niin ei toki sinänsä väliä vaikka sinne olisi crossiakin ängetty extrana mukaan.
Jos PSVR2:lle tulee tuki, niin RX kelpaisi kyllä kovasti. Vähille se on Dirteissäkin jäänyt, vaikka ekassa PSVR-tuki olikin ja se tuntui yllättävän hyvältä. RX toisi sinänsä enemmän vaihtelua kuin ERC ja kun CM joutuu jo aimo määrän mallintamaan uusia pätkiä (jännä nähdä onko dirt rallyistä kierrätetty mitään, kalenterissa periaatteessa olisi Monte, Suomi, Kreikka ja pohjoisemmaksi siirtynyt Ruotsi), niin RX olisi varmasti helpompi tuoda tähän hätään. Toki ERC olisi mukava lisä ja voisi sitten tulla jossain tulevassa vuosipäivityksessä tai DLC:nä kun ehtisivät mallintamaan pätkät, mutta en usko heidän näkevän tuossa bisnesmielessä järkeä.
 
Jos PSVR2:lle tulee tuki, niin RX kelpaisi kyllä kovasti. Vähille se on Dirteissäkin jäänyt, vaikka ekassa PSVR-tuki olikin ja se tuntui yllättävän hyvältä. RX toisi sinänsä enemmän vaihtelua kuin ERC ja kun CM joutuu jo aimo määrän mallintamaan uusia pätkiä (jännä nähdä onko dirt rallyistä kierrätetty mitään, kalenterissa periaatteessa olisi Monte, Suomi, Kreikka ja pohjoisemmaksi siirtynyt Ruotsi), niin RX olisi varmasti helpompi tuoda tähän hätään. Toki ERC olisi mukava lisä ja voisi sitten tulla jossain tulevassa vuosipäivityksessä tai DLC:nä kun ehtisivät mallintamaan pätkät, mutta en usko heidän näkevän tuossa bisnesmielessä järkeä.
Vaihteluahan se toki toisi, mutta ajattelen lähinnä siitä näkökulmasta että aktiivisia rallipelisarjoja on oletettavasti jatkossa vain se yksi, ja sen soisi silloin keskittyvän itse asiaan. ERC nyt oli vain oma ideani, enkä usko sitä peliin tulevan. Vaikka toisaalta, Portugalissahan voisi käyttää samoja pätkiä kuin MM-sarjassa, Puolan rallin tuoda DR2.0:sta, Latvian osakilpailun tehdä valmiiksi jo ensi vuoden WRC-peliä varten ja Ruotsikin löytyisi jo Dirt Rallysta jos vuodenajan saisi muutettua kesäiseksi. Sitten jäisi tehtäväksi enää Kanarian, Rooman, Tšekin ja Unkarin rallit, ja ERC:n voisi myydä vaikka DLC:nä. :p

Muutenkin toivon että nimenomaan pätkiä ja kilometrejä pelistä löytyisi runsaasti, vaikkei WRC:n lisäksi muita ralleja tulisikaan. Sinänsä ei ole mitään väliä, onko ne mallinnettu tarkasti oikeiden esikuviensa pohjalta, kunhan ne vain luonteeltaan ja maisemiltaan muistuttavat aitoja ralleja. Laatua en Codemastersin osalta epäile, mutta toivon ettei määrässäkään tingittäisi.
 
Tuosta renkaanvaihtamisbugista, se ei johdukaan rikkoutuneesta renkaasta, vaan siitä, että mukana oli vain yksi varapyörä. Jos on vain yksi, niin sitä varapyörää ei saa auton alle vaikka kaikki renkaat olisivat ehjiä.

Tuo automaattinen auton nostaminen tielle tympii myös välillä. Samoin Pajari on joka kisassa ollut nopein AI-kuski (4 kisaa takana). Armstrong sentään kerran päihitti Joonan. Mutta nämäkin taitanee olla tuttuja juttuja tässä sarjassa, mitä nyt ainakin jotain vanhempi osia muistelen.

Menee vähän valittamiseksi Generationsin kohdalla, mutta ehkä pointti on se, että kunhan CM ei vedä ajomallia Dirt 5:n suuntaan vaan pysyvät DR:n polulla ja saavat uramoodiin maustetta näiden uusimpien WRC-pelien (tai F1-sarjan?) tyyliin, niin se on automaattisesti omalla kohdalla Kylotonnin pelejä parempi. Toki ne pätkät pitää myös tehdä hyvin, mutta niistä olen kyllä tykännyt kovasti Dirt rallyissa.

Muutenkin toivon että nimenomaan pätkiä ja kilometrejä pelistä löytyisi runsaasti, vaikkei WRC:n lisäksi muita ralleja tulisikaan. Sinänsä ei ole mitään väliä, onko ne mallinnettu tarkasti oikeiden esikuviensa pohjalta, kunhan ne vain luonteeltaan ja maisemiltaan muistuttavat aitoja ralleja. Laatua en Codemastersin osalta epäile, mutta toivon ettei määrässäkään tingittäisi.

Joo, suurehkoa määrää toivon myös. Tosin mielelläni pitäisin ne esikuvien mukaisesti mallinnetut pätkät sillä tarkkuudella kuin ovat olleetkin. Tätä voisi mielestäni myös sitten rakentaa niin, että kun suurin osa kilpailuista pysyy kalenterissa vähintään pari vuotta putkeen, niin näihin ralleihin voisi pikkuhiljaa lisäillä pätkiä sitten vuosipäivityksissä ja/tai DLC:nä.

Saapa nähdä nyt sitten, että paljonko löytyy menneiden vuosien autoja ja voiko niillä sitten ajella muuta kuin jotain yksittäisiä pätkiä tai korkeintaan ralleja. Jos DR3 oli lähes valmis ennen peruutusta, niin voisi kuvitella siitä olevan helppo ottaa autot mukaan tähän tulevaankin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo automaattinen auton nostaminen tielle tympii myös välillä.
Tästä on pakko ottaa kiinni, sillä olen samaa mieltä asiasta. Kylotonnin varhaisemmissa WRC-peleissä oli huomattavasti armottomampi malli käytössä, ja monessa tilanteessa tieltä poistuminen aiheuttikin respawnin sijasta automaattisen keskeytyksen. Myös PermaCrash oli uramoodissa pakotettuna käytössä.

Itse olenkin tehnyt viime aikoina rallipeleissä niin, että jos poistun tieltä sellaisessa paikassa josta ei pitäisi todellisuudessa olla paluuta reitille, niin valitsen sitten valikosta manuaalisen keskeytyksen. Samoin jos auto päätyy katolleen tai kyljelleen, on siitä seurauksena 30 tai 60 sekunnin pysähtyminen, riippuen siitä onko paikan lähellä katsojia vai ei. "Hiukan" itsekuriahan tämä kyllä vaatii, mutta onpahan ainakin ajokokemus autenttisempi. :D
 
Kylotonnin varhaisemmissa WRC-peleissä oli huomattavasti armottomampi malli käytössä, ja monessa tilanteessa tieltä poistuminen aiheuttikin respawnin sijasta automaattisen keskeytyksen.
Joo, realistinen damage on kyllä mainospuheiden oloinen, ei ole vieläkään tullut yhtään keskeytystä. Muistankin, että ainakin kutosessa tuli useamman kerran saatua auto paikkaan, josta ei ollut paluuta.

Hiukan kaipaisi mahdollisuutta yhtä armottomalle meiningille kuin oli RBR:ssä, tai edes V-Rally 3:ssa. DR-sarjakin on turhan lempeä maksimi damagella, mutta on siinä sentään mahdollista ajaa yhdellä kosketuksella paaliin, mitä en ole Generationsissa onnistunut tekemään. Ehkä vaikuttaa kun alla Rally3, mutta täydestä soitosta pylvääseen pitäisi luonnollisesti tehdä tehtävänsä.

Samoin jos auto päätyy katolleen tai kyljelleen, on siitä seurauksena 30 tai 60 sekunnin pysähtyminen, riippuen siitä onko paikan lähellä katsojia vai ei.
Ihailtavaa omistautumista. Itsekin yleensä rallia ajelen ilman restartteja ja maksimi damagella, mutta en ole vielä oma-aloitteiseen "ruoskintaan" ryhtynyt :D
 
Yksi asia muuten mitä aika suurestikin tulevalta WRC:ltä odotan, on kartturi. Vaikka nuotit sinänsä ovat olleet jo suhteellisen hyvät muutamassa viimeisimmässä WRC:ssä, on niiden lukutapa Kylotonnin peleissä edelleen melko "mekaaninen". Codemastersilla on ollut enemmän tai vähemmän "orgaanisen" kuuloinen kartturi jo Colin McRae Rallysta ja Nicky Grististä lähtien, ja tämä oikeastaan kulminoituu molemmissa Dirt Rallyissa.

Tässä nyt kun vaihtelun vuoksi olen taas hiukan DR2.0:aa ajellut, niin ei voi kuin kehua kuinka luonnollisella rytmillä Phil Millsin lukemat nuotit pelaajan korviin kuljetetaan. Ja kun nyt olen vihdoin päässyt eroon visuaalisten mutkamerkkien käyttämisestä, niin myös nuottien luonnollinen ja tasainen ajoitus korostuu, ja siinä Codemastersin rallipelit kyllä loistavat. Jos nyt jotain vielä voisi tulevaan peliin parantaa, niin äkillisiä rytminvaihdoksia haluaisin vielä korostettavan selkeämmin ja kovemmalla äänenpainolla (ja ottaisin ääneksi mieluiten Reeta Hämäläisen :) ), mutta nykyiselläänkin Dirt Rallyn kartanluku on ehdottomasti rallipelimaailman eliittiä.

Haluan itse kuulla jokaisen nuotin aika paljonkin etukäteisesti, n. 1-2 mutkaa etukäteen, ja tämä tapahtuu Dirt Rallyssa varsin tasaisesti kun asetuksista säätää ajoituksen niin aikaiseksi kuin mahdollista. WRC:ssäkin tämä on mahdollista, mutta siinä mutkasekvenssit luetaan niin paljon nopeammin, että välillä kartturi etenee jopa neljä mutkaa pidemmälle kuin kuljettaja, mikä alkaa olla itsellenikin jo hiukan liian etukäteinen rytmi. Oheisesta videosta ja sen nuoteista käynee ilmi, mitä tarkoitan. Myöhäisemmällä ajoituksella taas meinaa herkästi käydä niin, että yksittäiset nuotit tulevat liian myöhään ja mutka tulee "silmille", joten käytän aina aikaisinta mahdollista ajoitusta.



Noin yleisesti mutkamerkeistä luopuminen oli yksi parhaista päätöksistä mitä rallipelien pelaamisessa olen tehnyt. Ajattelin sen ensin hidastavan vauhtia niillä pätkillä joita en muista ulkoa, mutta sillä tuntuu itse asiassa olevan aivan päinvastainen vaikutus. Nyt kaikki visuaalinen huomio kiinnittyy itse tiehen ja sen lukemiseen kun värillisiä nuolia ei pyöri jatkuvasti silmäkulmassa, ja nuottejakin on oppinut kuuntelemaan hiukan entistä paremmin. Suosittelen kokeilemaan! :)
 
Täysin samaa mieltä sekä WRC:n että Dirt Rallyjen karttureista. Phil Milloin hieman alkuun vierastin, kun olin tottunut ykkösosan "terävämpään ääneen, niin Millsin pehmeämpi ulosanti tuntui ensin hankalalta. Hämäläinen Reettaa ei kyllä itse varmaan pystyisi kuuntelemaan ajamatta ulos :p Tai ehkä siihenkin tottuisi. Olisi ainakin haastavien paikkojen painotukset riittäviä.

Dirt Rallyissä luovuin visuaalisista nuoteista aikoja sitten ja se todellakin kannatti. Sen lisäksi, että se tosiaan vapauttaa silmät täysin tiehen, niin pakottaa keskittymään myös niihin lisätietoihin, joita itse en ainakaan visuaalisista ole ehtinyt bongaamaan ja ei kaikkea niissä kyllä kerrotakaan. Eli "keep in", "gate" "rock outside" "junction" jne. Auttaa huomattavasti auton asettamista oikeaan paikkaan sekä tullessa mutkaan, että jätössä, nyppyjen ylityksissä ja hypyissä. WRC:ssä olen pitänyt visuaaliset päällä, kun ei kartturiin jaksa keskittyä ja rytmitys on tosiaan huono. Viron yleisöpätkällä kun on T-risteyksiä, niin alkuun yksi huti tulikin, kun en pysynyt kartalla, että mikäs nuotti siihen kohtaan kuuluikaan. Autonaattinosturi tietysti sitten heitti resetin.

Ajoituksen kanssa olen ollut suht maltillinen, Dirteissä vähän säätänyt aikaisemmaksi. Suomessa kyllä muistaakseni ainakin yksi risteys meinaa tulla silmille, mutta suurimmaksi on tullut ajoissa. Mutta ehkä tuota voisi opetella vähän aikaisemmaksi vielä.

Mielenkiintoista nähdä, onko tulevassa WRC:ssä sitten joku nimekäs kartturi lukemassa nuottia. Omasta puolesta Phil voisi kyllä jatkaa ja voisihan siihen jonkun naiskartturin heittää myös. Englantia lukevia tosin ei taida aktiivisia olla MM-sarjassa tällä hetkellä yhtäkään ja muutenkin oman luokkansa täyden sarjan kiertäviä naiskarttureita on todella vähän.
 
Ammattilaistenpuhetta kylne nuolet onpakollisia satunnaisille palaajille,varsinki kun ei muista mitä se sanoi
 
Mulla on sama ongelma kuin Räikkösellä. Osaan ajaa parhaiten näköaistin varassa enkä jaksa keskittyä aina kartanlukijan höpinöihin. En katso myöskään nuolia, ne olisikin ehkä hyvä ottaa pois. Yleensä opettelen reitit.
 
Miettiny että pitäis ehkä koittaa ilman niitä tauluja, kun kuulema ilman niitä saattais saada lisää vauhtia. Mutta sitten toisaalta taas kun oon aika huono kuuntelemaan nuottia välillä, niin ne taulut on hyvä olla että voi tarkistaa että mitäs sieltä olikaan tulossa. :D
 
Miettiny että pitäis ehkä koittaa ilman niitä tauluja, kun kuulema ilman niitä saattais saada lisää vauhtia. Mutta sitten toisaalta taas kun oon aika huono kuuntelemaan nuottia välillä, niin ne taulut on hyvä olla että voi tarkistaa että mitäs sieltä olikaan tulossa. :D
Sehän tosiaan onkin rallipeleissä ongelma vrt. todelliseen lajiin, ettei kartturia voi pyytää toistamaan nuottia. Silloin tällöin jonkin ns. happipaikan jälkeen on samaan aikaan luettu nuotti mennyt ohi, jolloin nuotin toistamispyyntö olisi paikallaan. Siksi hyvin käytetyt äänenpainot olisivatkin tärkeitä ainakin itselleni, sillä painokkaasti luettu hitaampi nuotti nopean osuuden jälkeen olisi vaikeampi missata. Nimenomaan tähän "tarkistamiseen" käytin itsekin mutkamerkkejä, mutta kun niistä luovuin niin ei niitä ole oikein osannut takaisinkaan kaivata. Sen tosin huomasin, että Dirt Rallyssa tuli sen jälkeen säädettyä ajoitus tosiaan aivan aikaisimmaksi mahdolliseksi, merkkien kanssa se oli vielä pari pykälää "irti" reunasta.
 
Ylös Bottom