Pääsin itsekin AC Rallya pelamaan 4 tuntia viikko sitten ja perus tuntuma tuntui erittäin luontevalta sekä lupaavalta Early Access -peliltä vaikutti. Olisi hyvä pohja jo tällaisenaan, mutta toki viilattavaakin löytyy. Sopivasti haastetta, mutta ei mikään vaikea. Täytyy koittaa yrittää ensi viikolla pelata lisää.
EA WRC:ssä ei oikein kaasua, jarrua ja auton massaa tarvinnut hallita kauheasti. Oli aikamoista tykitystä, toki parhaimmillaan hauskaa. Itse olisin kaivannut aavistuksen enemmän simua siitä. DR 1/2 sentään vähän enemmän tuota auton hallintaa piti harrastaa, mutta toisaalta vetotykitys ei ollut samalla tasolla. Ja piti olla jo aikamoinen kuski mikäli vetää "flatout" kokoajan.
AC Rally muistuttaa aika paljon Dirt Rallyja, mutta mallinnus viety vaan vielä pidemmälle. Isoin ero oli jarruissa. Jarrut on tosiaan vähän omituisia, kun mitä enemmän vauhti tippuu jarrutuksen aikana niin sitä vähemmän niissä on tehoja. Kyllä niillä oppii ajamaan lujaa, mutta se ei tunnu ihan luontevalta. 60km/h vauhdista ralliauton pitäisi pysähtyä melkein kuin seinään, jos niin haluaa.
Toinen asia oli sitten, että jossain hitaissa tilanteissa vetopito/moottori tuntui heikolta. On hidas mutka, matala vaihde, auto täydellisessä hallinnassa ja kaasua annetaan ajoissa jo ennen mutkaa eikä ralliauto oikein lähde. Eron huomaa selvästi siihen, kun suurimman osan aikaa kuitenkin toimii aika hyvin.
AC Rally tuntuu enemmän simulta kuin Codemastersin rallipelit. Mutta ajamisessa aika sama rallifiilis mitä DR2.0:ssa, immersio sekä hauskuus kohdallaan. Mahdollisesti RBR veroinen simu, mutta samalla myös aika erilainen ajamiselta ja tietysti vielä pitkä matka kaikkien RBR modien määrään sekä tasoon. Itse en enää tänä päivänä jaksa RBR säätöjä, joten uusi modernimpi rallipeli markkinoilla on mahtava asia!